Aika monta virhettä ja erehdystä pitää tehdä, jotta laippaskenaario selittäisi kaiken. Ensinnäkin pitää tehdä laippavirhe. Sitten pitää tulkita moottorinäyttöjä väärin tai olla katsomatta niitä ennen mayday-viestiä. Moottorien normaalia toimintaa ja laippavirhettä ei saa huomata jatkossakaan. Samalla kuitenkin tehdään manuaaliset moottorihäiriötoimet kuten RAT ja ehkä APUn käynnistys, koska automaatti ei toiminut.
Mahdollista, kyllä, todennäköistä, ei järin.
Matkustajan lausuma on toki ristiriitainen mutta onko matkustamon etuosassa todelliset edellytykset arvioida käykö moottorit? Takamatkustamossa kuuluu moottorien suihkuvirtauksen jyly mutta etumatkustamossa aerodynaaminen kohina dominoi. Sakkaava siipi varmaan aiheuttaa oman kohinansa?
Niin yleensä lento-onnettomuudet vaatii aika monta virhettä ja erehdystä, että ne tapahtuu. Todella harvoin riittää vain yksi virhe, kerta lentokoneet, proseduurit ja lentäjien koulutus on suunniteltu siten, että on useampia kerroksia turvallisuutta ja yhden vian tai virheen ei pitäisi aiheuttaa onnettomuutta.
Käytännössä tuossa tarvitaan se laippavirhe ja sitten virheellinen analyysi ongelmasta. Eli tapahtuu laippavirhe, lentäjä väärintulkitsee sitä seuranneen lentokoneen suorituskyvyn menetyksen dual engine failureksi.
Aiemmin tähän ketjuun linkattiin se, että 787:ssa dual engine failuren memory item on käynnistää RAT, eli proseduurin mukaan sen lentäjän ei pidä odottaa sitä automatiikkaa, vaan painaa käytännössä heti RAT:n käynnistystä.
Lisäksi, kyllä ne lentäjät voivat tajuta sen virheensä myöhemmin. Mutta kerta kone oli niin matalalla, tuossa ei ole montaa sekuntia tajuta sitä virhettä, ennen kuin koneella on niin paljon vertikaalinopeutta alaspäin, että se laippojen takaisin laskeminen ei enää auta.
Pitää taas palata siihen, että kannattaa katsoa noita Mentour Pilotin videoita eri lento-onnettomuuksista, jos aihepiiri kiinnostaa. Niissä käydään erittäin seikkaperäisesti läpi sitä, että miten lentäjät ovat toimineet noissa onnettomuuksissa, miten pienetkin virheet voivat aiheuttaa uusien virheiden kasautumisen ja miten vaikeaa ihmisen aivojen on päästä ohi siitä ensimmäisestä virhearvioista vaikka instrumentit näyttää jotain täysin päinvastaista.
Lisäksi käytännössä kaikki lento-onnettomuudet ovat erittäin epätodennäköisten tapahtumasarjojen aiheuttamia. Sen takia niitä tapahtuu niin vähän. Yhtälailla se, että 787 menettäisi tehot molemmista moottoreista juuri pahimpaan mahdolliseen aikaan nousussa on erittäin, erittäin, erittäin epätodennäköinen tapahtuma.
*edit*
Laitetaan vielä esimerkkinä tämä:
Ohjaamossa on kolme lentäjää. Kaksi kapteenia, joista toinen toimii perämiehenä, ja perämies jump seatilla. Kapteeni kapteeni on PF, perämiehenä toimiva kapteeni PM. Koneessa on tekninen vika (jonka kanssa ei olisi edes saanut aloittaa nousua), joka sitten aiheuttaa sen, että koneen oikeanpuoleinen moottori sammuu välittömästi nousun jälkeen.
Koneen mittaristo kertoo lentäjille, että kumpi moottori on sammunut. PM myös toteaa, että oikean puoleinen moottori on sammuksissa. Tuossa vaiheessa PF sammuttaa autopilotin (ei olisi ollut tarpeellista) ja alkaa lentään konetta manuaalisti. Kun hän alkaa lentämään konetta manuaalisti, hän vetää sen toimivan moottorin kaasukahvan matalalle, eli tiputtaa toimivan moottorin tehoja. Koneen vauhti luonnollisesti tippuu tuosta ja alkaa lähestymään sakkauspistettä. Siinä vaiheessa tuo kolmas pilotti huutaa "Throttle up!", jossa vaihessa PF alkaa puskemaan sitä jo sammutetun moottorin kaasukahvaa eteenpäin, samalla kun laskee entisestään toimivan moottorin tehoja. Sitten lopulta hän vielä sammuttaa pois sen toimivan moottorin.
Lopulta PF tajuaa virheensä noin pari sekuntia ennen törmäystä ja viimeiset sanat nauhoituksessa on se, kun lentäjä toteaa "Oh wow, vedin väärästä kahvasta".
Eli kone kertoo, mikä moottori on sammutettu. PM toteaa, että kumpi moottori on sammutettu. Koneen näytöt näyttävät selvästi, että kumpi moottori on sammutettu. Silti kaikesta tuosta huolimatta PF sekoittaa sen, että kumpi moottori on sammuksissa ja tiputtaa tehot toimivasta moottorista. Eikä kukaan kolmesta lentäjästä ohjaamossa tajua tuota virhettä, ennen kuin on liian myöhäistä.