Lento-onnettomuudet ja niistä keskustelua

Kondenssista vielä yksi viesti.

Kuulemma matkustamon ilmastointi ei ole ollut päällä edellisellä lennolla. En ihmettelisi, jos miehistö on yrittänyt viilentää matkustamoa silleen, että teknisten tilojen ilmastointi on laitettu täysille ja on avattu matkustamoon johtavia luukkuja, jotta sinne virtaisi viileämpää ilmaa. Ulkona oli kumminkin 37 astetta ja kone ollut useita tunteja auringossa, joten matkustajia ei voi pitää sellaisessa tilassa pitkään. Ongelma tässä ratkaisussa on se, että matkustamon ilma on niin kosteaa (varsinkin jos ilmanvaihtokin on pois päältä), että vesihöyry voi kulkea kylmempiä tiloja kohti ja kondensoitua sinne.

On olemassa myös video toiselta lennolta, jossa ilmeisesti kondenssivettä lirisee kattopaneelien välistä matkustamon käytävälle. Ehkä Intian lämpötilat on 787:n ilmastoinnille liikaa tai lentoyhtiö ei huolla koneitaan tarpeeksi.
 
Kondenssista vielä yksi viesti.

Kuulemma matkustamon ilmastointi ei ole ollut päällä edellisellä lennolla. En ihmettelisi, jos miehistö on yrittänyt viilentää matkustamoa silleen, että teknisten tilojen ilmastointi on laitettu täysille ja on avattu matkustamoon johtavia luukkuja, jotta sinne virtaisi viileämpää ilmaa.
Nyt en saa ihan kiinni tästä. Mikä sellainen ilmastointi 787:n avioniikassa siis on millä voitaisiin jäähdyttää matkustamo? Äkkiseltään kuulostaisi kyllä mahdottomalta jäähdyttää iso kone ja kymmeniä tuhansia kiloja koneen rakenteita yhden pienen luukun kautta. Miksi ne eivät laittaisi matkustamon ilmastointia päälle? Luulen että toi on ollut maasta tulevien ilmastointiletkujen päässä ja jäähdytetty niillä.

On olemassa myös video toiselta lennolta, jossa ilmeisesti kondenssivettä lirisee kattopaneelien välistä matkustamon käytävälle.
Tää on ihan yleistä koneella kun koneella esimerkiksi laskussa. Ohuen kuoren lämpötilavaihtelut ovat suuria ja kone tulee usein pilven läpi hörpäten reippaasti kosteutta ilmanvaihtoon.
 
Kondenssista vielä yksi viesti.

Kondenssivesi ei koneita tiputa se on varma juttu. Mietippä paljon tollaisessa koneessa on potentiaalisia paikkoja muodostaa kondenssia lennon eri vaiheissa. Se lienee sähköosien suunnittelukriteeri numero ykkönen. Vettä tulee todella usein koneiden ovitiivisteistä lennoilla mitä olen katsellut.
 
Tässä videolla oli tuosta ilmastoinnissa, muunmuassa... Jos ymmärsin oikein, niin matkustajat olivat istuneet koneessa 2-3 tuntia ennen lentoonlähtöä. Lisäksi tuossa oli kaikenlaista muutakin mielenkiintoista, esim. videota joltain aiemmalta lennolta missä tosiaan tiputtaa vettä katosta, sekä "vapor lock"ia esitettiin syyksi miksi molemmat moottorit menetti työntövoiman samaan aikaan, eli hydrauliikkavian johdosta polttoaineen paine tippuu ja se pääsee kuplimaan, mikä sitten ei tee hyvää moottorin polttoainesyötössä. Lisäksi useammassa videossa on ollut noista fläpseistä että ne on kyllä todennäköisesti olleet alhaalla, kuvia hylystä missä fläpsit ja slätsit näyttää olevan ulkona.

Lisäksi ainakin yhdessä mainittiin että ensimmäisessä julkaistussa videossa takalaskutelineiden renkaat ovat asennossa joka indikoisi että telineitä on yritetty nostaa, eli eturenkaat alempana, kun vapaasti roikkuessaan takarenkaat ovat alempana. Voisi käydä yksiin hydraulijärjestelmän vian kanssa, kun laskutelineitä ruvetaan nostamaan niin hydraulijärjestelmä kyykkää ja polttoainepumput prakaa samalla.
 
Lisäksi ainakin yhdessä mainittiin että ensimmäisessä julkaistussa videossa takalaskutelineiden renkaat ovat asennossa joka indikoisi että telineitä on yritetty nostaa, eli eturenkaat alempana, kun vapaasti roikkuessaan takarenkaat ovat alempana. Voisi käydä yksiin hydraulijärjestelmän vian kanssa, kun laskutelineitä ruvetaan nostamaan niin hydraulijärjestelmä kyykkää ja polttoainepumput prakaa samalla.
Boeing tulee suosittelemaan jatkossa varmuuden varalta, että nostetaan telineet vasta ylempänä? :hmm:

Tällä haavaa lentoyhtiöt voisi antaa tällaisen määräyksen jo nyt kunnes tilanne selviää.
 
Boeing tulee suosittelemaan jatkossa varmuuden varalta, että nostetaan telineet vasta ylempänä? :hmm:

Tällä haavaa lentoyhtiöt voisi antaa tällaisen määräyksen jo nyt kunnes tilanne selviää.
Jos näin olisi, kuulostaa ihan lentokieltovialta. Jos valmistaja jotenkin absurdisti alkaisi moista suositusta esittelemään, kestänee tämän tapauksen tutkintaa pidempään ennen kuin lentoyhtiöt moisen omiin ohjeisiinsa vievät tai jättävät huomiotta. Ja etenkään lentoyhtiöt eivät ala laajalti huhupuheeseen perustuen keksiä omia sääntöjä vastoin valmistajan dokumentaatiota.
 

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
279 936
Viestejä
4 814 021
Jäsenet
78 000
Uusin jäsen
judehampaat

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom