Ohjaamossa on kaksi lentäjää, joista toisen päätehtävänä on keskittyä lentämiseen ja toisen tukea tätä mm. seuraamalla mittareita. Meinaatko, että lentoonlähdön aikana moottorien tilasta kertovat mittarit eivät ole aktiivisesti seurattavien listalla, niin että moottorien toiminnasta - ja varsinkin poikkeamista - on jatkuva, tosiaikainen tilannetieto?
Meinaan, että ei olisi todellakaan eka kerta, kun lentäjät eivät seuraa niitä mittareita ja aiheuttavat onnettomuuden tai vaaratilanteen.
Ties kuinka monennen kerran, esimerkkinä tuo Jet2:n vaaratilanne Kuusamossa, jossa perämies unohti painaa TOGA-nappulaa, kapteeni unohti tarkistaa, että lähtötehot oli asetettu oikein ja tuon lopputuloksena tehot nousun aikana olivat vain 53% siitä, mitä sen olisi pitänyt olla.
Lopputuloksena kone nilkutti ilmaan todella pitkän nousukiidon jälkeen ja lentäjät huomasivat virheensä vasta kun kone oli ilmassa ja perämies huusi "We need more power", kun ihmetteli, että miksi kone ei saa korkeutta kunnolla.
Eli vaikka niitä mittareita pitäisi seurata aktiivisesti, niin ihmiset tekevät virheitä.
Minusta on aika uskomatonta millä tarmolla moottorien pysähtymistä yritetään selittää pois, vaikka meillä on lentäjän mayday-ilmoitus, jossa tämä kertoo tehojen kadonneen ja kaikki havainnot on yhtäpitäviä tämän kanssa. Onko mitään havaintoja, jotka olisivat ristiriidassa moottorien sammumisen kanssa?
Ei sitä yritetä selittää pois vaan yritetään osoittaa, että ne moottorien pysähtyminen ei ole ainoa asia, joka voi selittää tuon onnettomuuden.
Yksi havainto, joka on ristiriidassa moottorien sammumisen kanssa, on se, että se ainoa eloonjäänyt sanoi, että moottorit eivät sammuneet.
Koko somen laajuisesti vyörytetään tätä 'laipat sisään'-teoriaa vaikka siitä ei ole mitään suoraa näyttöä. Jos laipat otettiin sisään, kai ne olisi saanut ulos, kun virhe on havaittu?
Ainakin analyysit, jotka olen itse katsonut Youtubesta, nostavat esiin molemmat "laipat sisään" ja "dual engine failure" teoriat. Koska tässä vaiheessa, vajaalla tiedolla, molemmat olisivat toimivat selitykset sille, mitä tapahtui.
Ja toki laipat saa takaisin ulos jos sen virheen huomaa. Mutta se virhe pitäisi huomata ja se pitäisi huomata riittävän nopeasti.