Tuo MCAS on tässä tapauksessa pakollinen, mikäli sitä ei olisi niin lentokoneen operoiminen olisi huomattavasti haastavampaa.
737 MAX:eissa on käytössä sama runko, kuin aiemmissa 737 malleissa vaikka moottorit ovat helvetisti isommat ja tehokkaammat. Moottorit ovat liian suuret, että ne voitaisiin asentaa kauemmaksi siipeen, joten ne tulevat "liian eteen" muuttaen koneen aerodynaamisia ominaisuuksia. Ilman mitään elektronisia avustimia 737 MAX koneen nokka pyrkii nousemaan jatkuvasti ylöspäin.
Jotta maavaraa olisi saatu kasvatettua ja asennettua moottorit sinne minne ne "kuuluu", niin laskutelineitä olisi pitänyt suurentaa, jolloin ne taas eivät olisi enää mahtuneet runkoon niille varattuihin paikkoihin. Eli olisi käytännössä vaatinut siinä määrin uudelleenkehitetyn rungon, että kone ei olisi enää mennyt sukkana läpi kelpoisuustarkastuksista. Nykyisellään vanhemman 737NG lupakirjalla voi lentää myös näitä MAX'eja, mikä oli tärkeää lentoyhtiöille koska raha.
Eli MCAS on hyvä ja tarpeellinen järjestelmä tässä koneessa, mutta sen toteutus on vähän erikoinen. Koneessa on 2 kohtauskulmasensoria, joista ilmeisesti vaan toinen on käytössä kerrallaan ja mikäli se näyttää vääriä lukuja niin MCAS aktivoituu. Esimerkiksi Airbusseissa on 3 sensoria, joista kaikki ovat käytössä koko ajan, ja ne äänestävät keskenään ovatko samaa mieltä tilanteesta. Eli jos yksi sensori kolmesta näyttää päin vittua niin ne loput kaksi äänestää sen kumoon ja jättävät lukeman huomiotta.