Kieltämättä aika erikoinen valinta... hintasegmentoida oleellisesti puhtaan ohjelmapohjaisilla turvallisuusvarusteilla (tai, no, jos on oikea merkkivalo, niin kai se muutaman taalan lentokonelaatuisena maksaa).
Lisäksi toki tuo MCAS on muutenkin hieman epäilyttävä, kun sen virallinen tyyppihyväksyntädokumentti (kuulemma, vuodettuna) sanoo maksimikorjauksen olevan 0,6 astetta (eli 10 % korkeusperäsimen liikeradasta), mutta sen todellinen maksimikertakorjaus on 2,5 astetta (ja se saa toistaa korjausta peräkkäin äärettömän monta kertaa, jolloin kolmen peräkkäisen virheellisen maksimikorjauksen jälkeen korkeusperäsin lienee pysyvästi ”tonttiin ja vauhdilla” -asennossa, jos sitä ei osaa nollata). Vuotaja sanoi, että tuo nelinkertaistus tehtiin koska se 0,6 asteen korjaus ei olisi riittänyt tilanteessa jossa MCAS oikeasti tarvitaan.. mutta dokumentaatioon se ei päässyt.
Lisäksi toki jopa dokumentaation valossa tuon pitäisi olla ollut vikasietoisempi (ts. käyttää molempia sensoreita), koska se oli mahdollisesti pienen määrän ihmishenkiä vievä hajotessaan (mutta dokumentaation mukaan sen vian ei tosiaan pitäisi tuhota konetta – ei kai se, jos korjaus olisi 10 % kokonaisliikeradasta, mutta jos korjaus voi olla koko liikeradan...).
Ja, tuota MCAS ei tosiaan ole pakko edes olla harjoiteltavissa simulaattorissa, kun se 737 Max 8 -kelvollinen 737NG simulaattori ei sitä sisällä. Puhumattakaan, että onko simulaattorin ja oikean järjestelmän välillä 100 % vastaavuus (vrt. esim. dokumentaatio).
Hmm...
Juu kun mietitään, että kone myydään jollain ~100 miljoonalla, niin tuollainen varoitusvalo ei kyllä tunnu kustannuksissa missään. Toki onhan se tapa tehdä rahaa. Varmaan ajatelleet, että kyllä ne lentoyhtiöt ostaa tuon lisävarusteen.. Paljonko lie tuostakin pyytävät lisää..