Lento-onnettomuudet ja niistä keskustelua

Ei saisi laskea leikkiä näin vakavasta asiasta, mutta kerrankin matkustajat poistuvat ripeästi koneesta (Twitter video). Melkoinen onni noilla matkassa ettei kone palanut karrelle ilmassa. Kerrankin näin päin, onneksi, vaikka itänaapurissa.

Pistäppäs lisävideota tuosta.
 
Itsellä pistää silmään kuinka hitaasti pelastuskalusto on paikalla? Sivistyneissä maissa ois pakopaikalla kytiksellä paloautot ku eihän tämä pakkolasku mistään puskista tule.
 
Kuinka nopeasti mahtoi kone tulla alas siitä kun koneesta ilmoitus tehtiin? Luulisi että moskovan kentällä nyt olisi yhtä hyvät valmiudet hoitaa pelastuskalusto paikalle kuin muissakin maissa.

En kyllä yhtään tiedä että kuin nopeasti esim. Suomessa kalusto saadaan valmiiksi kentälle. Lentokentän oma kalusto nyt luulisi nopeasti olevan valmiina,mutta ulkopuoliset pelastajat kestääkin jo kauemmin.
 
Kuinka nopeasti mahtoi kone tulla alas siitä kun koneesta ilmoitus tehtiin? Luulisi että moskovan kentällä nyt olisi yhtä hyvät valmiudet hoitaa pelastuskalusto paikalle kuin muissakin maissa.

En kyllä yhtään tiedä että kuin nopeasti esim. Suomessa kalusto saadaan valmiiksi kentälle. Lentokentän oma kalusto nyt luulisi nopeasti olevan valmiina,mutta ulkopuoliset pelastajat kestääkin jo kauemmin.

Max 4min kumpaan tahansa päähän kenttää jos en aivan puskaan muista palvelusajoilta.

edit: Max 3min ihan kansainvälisissä säännöissä toi "vasteaika".
 
Viimeksi muokattu:
Max 4min kumpaan tahansa päähän kenttää jos en aivan puskaan muista palvelusajoilta.

Missä muuten Helsinki-Vantaalla on paloasemat? Meinaan kun on 3km pitkiä kiitoteitä niin siitähän tulee väkisinkin vähän aikaa siirtymiin jos pitää toiseen päähän ajaa.
 
Max 4min kumpaan tahansa päähän kenttää jos en aivan puskaan muista palvelusajoilta.

Missä muuten Helsinki-Vantaalla on paloasemat? Meinaan kun on 3km pitkiä kiitoteitä niin siitähän tulee väkisinkin vähän aikaa siirtymiin jos pitää toiseen päähän ajaa.

Palvelin Rovaniemellä ilmavoimissa, HKI-Vantaasta ei mitään tietoa. Aikalailla keskellä kenttää armeijan puolella oli pelastuspuoli (armeijan kalusto). Autot jatkuvassa valmiudessa (paineilma ja sähköpiuhat kiinni) ja auton vieressä maassa palomiesvermeet (juokse ja lyö jalat läpi vetase jalkaan). Autossa sit reippaat 800hp automaattivaihteet ja "riittävästi" vetäviä pyöriä, eikä nopeusrajoitinta.

Jotenkin sellaista muistikuvaa et HKI-Vantaalla on useampi kuin yksi paloasema.

edit: muistelinkin, että Tapiolla oli video aiheesta.


olkaa hyvä.
 
Joku lehti ainakin illalla kirjoitti, että kone olisi ensin yrittänyt hätälaskeutumista ja epäonnistunut, jonka jälkeen laskeutunut uudestaan? Tarkoitetaankohan ihan ylösvetoa vai onko mennyt vaan pitkäksi kun on osuteltu kiitorataan. Sen varjolla nimittäin vieläkin omituisempaa että sammutuskalusto ei ole paikalla vielä siinäkään vaiheessa kun porukka on jo ulkona koneesta (tuo toinen postattu Twitter-video)

Joka tapauksessa uhriluku näyttää nyt nousseen jo yli neljäänkymmeneen.

Videota sisältä (ei NSFW, mutta ahdistava kylläkin)


Edit: HS ainakin kertoo vain yhdestä laskeutumisyrityksestä jossa tosin on pompittu sen verran ilmaan ja takaisin kiitoradalle, että ensimmäisessä pompussa moottori olisi syttynyt tuleen koneen osien joutuessa moottoriin.
 
Viimeksi muokattu:
Lento on Flightradar24:ssä ja esim. tässä FlightForumin threadissa. Selvästi vain yksi laskeutumisyritys on ollut, ellei siis sitä pompun jälkeistä lasketa toiseksi. Laskeutuminenhan on myös tässä nähtävillä:

(En ole nähnyt tuota videota missään virallisessa yhteydessä, mutta vaikuttaa kyllä ihan tämänpäiväiseltä tapaukselta.)

Minun käsitykseni mukaan kone on siis lentänyt normaalisti noin viisi minuuttia (eli noussut about kolmeen kilsaan), jonka jälkeen on menetetty radioyhteys, jääty tuolle korkeudelle, ja jossain vaiheessa vaihdettu transponderiin 7700-hätäkoodi. Laskeutuminen tapahtui n. 27 minuuttia lentoonlähdön jälkeen. Jossakin on mainittu salaman osuneen koneeseen. Tässä esim. jonkinlainen yhteenveto: Accident: Aeroflot SU95 at Moscow on May 5th 2019, aircraft bursts into flames during rollout and burns down

Sitä en tarkalleen tiedä, mikä on käytäntö siinä tilanteessa kun kone lentää ilman radiota ja ainut asia mikä tiedetään on transponderin 7700-koodi. Eli pitäisikö tuossa laittaa saman tien koko pelastuskalusto täyteen sammutusvalmiuteen kiitotien laidalle? Tuolla Moskovassahan on vain kaksi vierekkäistä kiitotietä, eli pitäisi aika hyvin pystyä ennakoimaan mihin hädässä oleva kone laskeutuu, vaikka ei mitään kommunikaatiota olekaan. Siis jos kuitenkin osataan arvata mille kentälle ollaan laskeutumassa.
 
Viimeksi muokattu:
Lento on Flightradar24:ssä ja esim. tässä FlightForumin threadissa. Selvästi vain yksi laskeutumisyritys on ollut, ellei siis sitä pompun jälkeistä lasketa toiseksi. Laskeutuminenhan on myös tässä nähtävillä:

(En ole nähnyt tuota videota missään virallisessa yhteydessä, mutta vaikuttaa kyllä ihan tämänpäiväiseltä tapaukselta.)

Minun käsitykseni mukaan kone on siis lentänyt normaalisti noin viisi minuuttia (eli noussut about kolmeen kilsaan), jonka jälkeen on menetetty radioyhteys, jääty tuolle korkeudelle, ja jossain vaiheessa vaihdettu transponderiin 7700-hätäkoodi. Laskeutuminen tapahtui n. 27 minuuttia lentoonlähdön jälkeen. Jossakin on mainittu salaman osuneen koneeseen. Tässä esim. jonkinlainen yhteenveto: Accident: Aeroflot SU95 at Moscow on May 5th 2019, aircraft bursts into flames during rollout and burns down

Sitä en tarkalleen tiedä, mikä on käytäntö siinä tilanteessa kun kone lentää ilman radiota ja ainut asia mikä tiedetään on transponderin 7700-koodi. Eli pitäisikö tuossa laittaa saman tien koko pelastuskalusto täyteen sammutusvalmiuteen kiitotien laidalle? Tuolla Moskovassahan on vain kaksi vierekkäistä kiitotietä, eli pitäisi aika hyvin pystyä ennakoimaan mihin hädässä oleva kone laskeutuu, vaikka ei mitään kommunikaatiota olekaan. Siis jos kuitenkin osataan arvata mille kentälle ollaan laskeutumassa.


Joo luulen että "useampi laskeutumisyritys" oli vain käännöskukkanen tai väärinymmärrys, ehkä useampi pomppu on laskettu/ajateltu useammaksi laskeutumiseksi. Tuota videota en ollutkaan aikaisemmin nähnyt, mutta aika kova tömähdys on mahtanut olla kun on tullut alas. Nopeuskin näyttäisi aika kovalta, vaikka tietysti hankala arvioida tuollaisesta videosta. Mielenkiinnolla odottelen mikä koneessa on ollut vialla, näyttäisi kuitenkin että lentäjät on saanut tehdä aika täyden työn, että saivat koneen edes tuossa kunnossa kentälle.
 
Viimeksi muokattu:
Mä en voi oikeasti uskoa noita ihmisiä jotka matkalaukkujen kanssa runnoo koneesta pois kun se on tulessa.. Siis ei jumalauta mahdu mun päähän että materia on noin tärkeetä. Tolle asialle pitäis ihan oikeasti tehdä jotain!
 
Mä en voi oikeasti uskoa noita ihmisiä jotka matkalaukkujen kanssa runnoo koneesta pois kun se on tulessa.. Siis ei jumalauta mahdu mun päähän että materia on noin tärkeetä. Tolle asialle pitäis ihan oikeasti tehdä jotain!

Taitaa olla ihan yleinen shokkireaktio ja ihmiset eivät tunnetusti shokissa toimi kovin järkevästi. Eikös tätä ole tapahtunut monissa muissakin onnettomuuksissa, jäädään käytävälle ihmettelemään että saisko overheadista vielä kapsäkit mukaan. Tällä kertaa taisi vaan kostautua aika monen koneen perässä istuneen kohtaloksi tuo, jos eivät päässeet koneen peräosista ulos tarpeeksi nopeasti sen vuoksi, että etupuolella ihmiset keräili tavaroitaan.
 
Ilmeisesti eivät olleet tyhjentäneet tankkejakaan ylimääräisestä polttoaineesta ennen laskeutumista?
 
Onko tuossa edes mahdollisuutta dumpata? Kaikissa pienemmissä koneissa ei ole. Toisekseen, vaikka olisi, ulos liruttelu taitaa kestää aikansa. Tiedä, kuinka kiire oli nyt tulla alas.
 
Onko tuossa edes mahdollisuutta dumpata? Kaikissa pienemmissä koneissa ei ole. Toisekseen, vaikka olisi, ulos liruttelu taitaa kestää aikansa. Tiedä, kuinka kiire oli nyt tulla alas.
Tulipalo lienee aina sellainen tilanne, että alas pitäisi päästä mieluummin heti eikä vasta kohta.
 
Kone matalalla ja tuollaisella metropolialueella, ei varmaan tule kysymykseenkään dumpata sitä polttoainetta...
 
Tulipalo lienee aina sellainen tilanne, että alas pitäisi päästä mieluummin heti eikä vasta kohta.
Eikö syttynyt palamaan vasta tuon pompun jälkeen kun laskeutui?

Joku uutinen minkä luin sanoi että polttoainetta ei dumpattu koska kaarteli Moskovan yllä ja olisi ollut vaarallista. Mistä näistä tietää...
 
Eikö syttynyt palamaan vasta tuon pompun jälkeen kun laskeutui?

Joku uutinen minkä luin sanoi että polttoainetta ei dumpattu koska kaarteli Moskovan yllä ja olisi ollut vaarallista. Mistä näistä tietää...

FlightRadarin tietojen mukaan ei tosiaan kovin isoa kiekkoa Moskovan yllä tehnyt, mutta kiersi pohjoisen ja koillisen kautta takaisin kentälle, tuolla suunnalla ainakin Google Mapsin mukaan on järveä, metsää ja vain pientä kyläpahasta joten ehkä ainakin osittainen dumppaus olisi ollut mahdollistakin, mene ja tiedä sitten.
 
Voi olla, että pelkästään painojen puolesta ei ole tarvinnutkaan dumpata, kun matkan pituus (Moskova-Murmansk) oli vain puolet maksimista, eli tankit eivät olleet täynnä. Tietysti tulipalon vakavuuteen polttoaineen määrällä on iso vaikutus. Enpä tiedä, missä kohtaa asioiden prioriteettijärjestyksessä tulee dumppaaminen tuon takia. Ei siellä kuitenkaan välttämättä ole oletettu, että kone räjähtää laskeutumisen jälkeen.

Sitä en myöskään tiedä, että pystyykö dumppaamista tekemään jos koneen sähköjärjestelmät on pahasti sekaisin, kuten tässä ilmeisesti on ollut. Tuskin sitä nyt ainakaan normaalisti millään suoralla mekaanisella yhteydellä suoritetaan.
 
"Uutistoimisto Interfax kirjoitti myöhään sunnuntaina, että ihmiset menehtyivät pääasiassa sen vuoksi, että yrittivät ottaa käsimatkatavaransa mukaan matkatavarahyllyiltä eivätkä poistuneet koneesta välittömästi."

Osaan kuvitella miten siellä mummot ja papat eturivissä kaivaneet laukkuja ja kävelykepin kanssa edenneet kohti ulko-ovea,samalla kun takana pieni paniikki päästä ulos...
 
Missä muuten Helsinki-Vantaalla on paloasemat? Meinaan kun on 3km pitkiä kiitoteitä niin siitähän tulee väkisinkin vähän aikaa siirtymiin jos pitää toiseen päähän ajaa.
Helsinki-Vantaalla on muistaakseni kolme paloasemaa juuri tuosta syystä. Ja uudet Panther-sammutusautot kulkee 115 km/h.
Tässä tulevat 37-tonniset ”pantterit” – esittelyssä Helsinki-Vantaan pelastuspalvelun uudet ajoneuvot | Finavia

Ei tulisi kyllä ensimmäisenä mieleen alkaa kaivamaan jotain takkia hattuhyllyltä, kun kone palaa. Tappaa vaan itsensä ja mahdollisesti muita. Se alleviivataan ihan syystä niissä ohjeissa, joskin kuinka moni oikeasti kuuntelee ne.
 
Viimeksi muokattu:
Onpas kiire tuolla Venäjällä:

Korvauksetkin omaisille jo ilmoitettu:
Moskovan turmakoneen kapteeni: Salama iski koneeseen ja rikkoi sähköjärjestelmän – liikenneministeri lupasi uhrien omaisille korvauksia

Ihmeellinen tapa tuolla. Kapteenikin jo päässyt spekuloimaan. Länsimaissa tutkittaisiin ensin (kuukausia) ja sitten vasta kommentoidaan.

Tällä hetkellä Venäjän tutkimuskomitea pitää turman syynä kolmea mahdollista skenaariota: tarkastelun alla ovat tällä hetkellä lentohenkilökunnan epäpätevyys, koneen tekniset viat ja haastavat sääolosuhteet, onnettomuutta tutkivan ryhmän tiedottaja Svetlana Petrenko kertoi.

Eipä tällaisiakaan kommentteja taitaisi länsimaissa tulla..
 
Onpas kiire tuolla Venäjällä:

Korvauksetkin omaisille jo ilmoitettu:
Moskovan turmakoneen kapteeni: Salama iski koneeseen ja rikkoi sähköjärjestelmän – liikenneministeri lupasi uhrien omaisille korvauksia

Ihmeellinen tapa tuolla. Kapteenikin jo päässyt spekuloimaan. Länsimaissa tutkittaisiin ensin (kuukausia) ja sitten vasta kommentoidaan.

Tällä hetkellä Venäjän tutkimuskomitea pitää turman syynä kolmea mahdollista skenaariota: tarkastelun alla ovat tällä hetkellä lentohenkilökunnan epäpätevyys, koneen tekniset viat ja haastavat sääolosuhteet, onnettomuutta tutkivan ryhmän tiedottaja Svetlana Petrenko kertoi.

Eipä tällaisiakaan kommentteja taitaisi länsimaissa tulla..

Hyvin venäläistyylinen tapa maksaa korvauksia, moskovalaiset omaiset ovat 2-4 kertaa arvokkaampia kuin ei-moskovalaiset? :smoke:

Moskovan kaupungin asukkaille maksetaan 2 000 000 ruplaa (27 355,08 euroa). Muille kuin Moskovan kaupungin asukkaille 500 000-1 000–000 ruplaa (6 838,77–13 677,54 euroa).
 
Joku uutinen minkä luin sanoi että polttoainetta ei dumpattu koska kaarteli Moskovan yllä ja olisi ollut vaarallista. Mistä näistä tietää...

Käytännössä vain 4 moottorisista koneista on määräysten mukaan löydyttävä mahdollisuus dumpata kerosiinia. Koneissa, joissa on vain 2 moottoria se on pääosin valinnainen ominaisuus ja ostaja päättää otetaanko vai ei. Konetyypin sertifioinnissa sitten, jos dumppaus on valinnainen, täytyy demonstroida että se kykenee "turvallisesti" laskeutumaan myös ylipainoisena.
 
"Uutistoimisto Interfax kirjoitti myöhään sunnuntaina, että ihmiset menehtyivät pääasiassa sen vuoksi, että yrittivät ottaa käsimatkatavaransa mukaan matkatavarahyllyiltä eivätkä poistuneet koneesta välittömästi."

Osaan kuvitella miten siellä mummot ja papat eturivissä kaivaneet laukkuja ja kävelykepin kanssa edenneet kohti ulko-ovea,samalla kun takana pieni paniikki päästä ulos...

Siinä kohtaa kun on tuollainen tilanne päällä niin sitä toki ainakin hoikka/normipainoinen varmaan tunkee ihan sieltä penkkirivien yli ja hyppimällä heikompien päältä, ei siinä aleta ihmettelemään että "voisiko jono liikkua hei". Että jotkut keskiosan mummot on todennäköisesti tamppautuneet jalkoihin. Mutta toki koneen etuosalla valtava etulyöntiasema tuossa taistelussa.

Joskus tulevaisuudessa vois kuvitella että noissa olisi joku keskuslukitus että niitä kamoja ei ole edes mahdollista ottaa ulos sen jälkeen kun henkilökunta on pistänyt jonkun lukituksen päälle.
 
Muistelen että tilastollisesti taisi olla turvallisinta istua koneen takaosassa. Itsellä tapana istua aina vikassa penkkirivissä muista syistä. Aika kylmäävää ajatella sitä paniikkia siellä takana tuossa koneessa. Ja jotkut urpot ottavat käsimatkatavaroita mukaan.

Muutenkin ärsyttää jo se niiden uskomaton säätäminen aina ennen koneen lähtöä. Sama show joka kerta ja joka koneessa on yksi matkustaja jolla on liian iso laukku (ja yllättäen aina pienemmät reput joutuvat kokosyyniin) joka ei mahdu penkin alle ja toinen joka paniikiissa juoksee edes-takaisin konetta ja blokkaa muiden liikkumisen, kun sille yli-isolle laukulle ei löydy tilaa ylähyllyistä.

Parempi kun ne kiellettäisiin kokonaan, ylähyllyt poistettaisiin ja vain lääkkeet ja joku läppäri sallittaisiin ja nekin pitäisi laittaa edessä olevan istuimen alle. Istuimissa on jo nyt vaatekoukku, mutta 99,9% ei tajua tai halua käyttää sitä. Joku pieni määrä ns. turhaa käsimatkatavaraa voisi mennä "helposti särkyvänä" ruumaan per matkustaja. Parantaisi turvallisuutta, koneiden lähdön viivästyksiä sen säätämisen takia ja laskisi osan matkustajien verenpaineen nousua siitä vitutuksesta. Pahoittelen avautumista, mutta sama show joka kerta ja näköjään myös sama säätö hätätilanteessa. Ei pysty ymmärtämään.
 
Viimeksi muokattu:
Muistelen että tilastollisesti taisi olla turvallisinta istua koneen takaosassa. Itsellä tapana istua aina vikassa penkkirivissä muista syistä. Aika kylmäävää ajatella sitä paniikkia siellä takana tuossa koneessa. Ja jotkut urpot ottavat käsimatkatavaroita mukaan.

Muutenkin ärsyttää jo se niiden uskomaton säätäminen aina ennen koneen lähtöä. Sama show joka kerta ja joka koneessa on yksi matkustaja jolla on liian iso laukku (ja yllättäen aina pienemmät reput joutuvat kokosyyniin) joka ei mahdu penkin alle ja toinen joka paniikiissa juoksee edes-takaisin konetta ja blokkaa muiden liikkumisen, kun sille yli-isolle laukulle ei löydy tilaa ylähyllyistä.

Parempi kun ne kiellettäisiin kokonaan, ylähyllyt poistettaisiin ja vain lääkkeet ja joku läppäri sallittaisiin ja nekin pitäisi laittaa edessä olevan istuimen alle. Istuimissa on jo nyt vaatekoukku, mutta 99,9% ei tajua tai halua käyttää sitä. Joku pieni määrä ns. turhaa käsimatkatavaraa voisi mennä "helposti särkyvänä" ruumaan per matkustaja. Parantaisi turvallisuutta, koneiden lähdön viivästyksiä sen säätämisen takia ja laskisi osan matkustajien verenpaineen nousua siitä vitutuksesta.

Tätä koko ongelmaa ei tainnut olla, ennenkuin lenoyhtiöt keksivät alkaa rahastamaan ruumatavaralla. Turvallisuudesta ei tingitä, paitsi rahasta.
 
Tätä koko ongelmaa ei tainnut olla, ennenkuin lenoyhtiöt keksivät alkaa rahastamaan ruumatavaralla. Turvallisuudesta ei tingitä, paitsi rahasta.
Kyllä näin paljon työkseen matkustavana puolustan tota lentolaukkua. Kun matkalla on koneen vaihto tai useampi sun muuta, niin aina väliilä se ruumassa oleva laukku jää jonnekin matkalle. Kun matkustaa lentolaukun kanssa, tätä ongelmaa ei ole. Itse pärjään helposti viiikon reissun lentolaukulla.
 
Kyllä näin paljon työkseen matkustavana puolustan tota lentolaukkua. Kun matkalla on koneen vaihto tai useampi sun muuta, niin aina väliilä se ruumassa oleva laukku jää jonnekin matkalle. Kun matkustaa lentolaukun kanssa, tätä ongelmaa ei ole. Itse pärjään helposti viiikon reissun lentolaukulla.

Kyllä mäkin pärjään, mutta 99% on kamat tulleet tiukoillakin vaihdoilla ruumasta perille. Ei silti olisi maailmanloppu jos katoaisi. Ei edes business-luokassa pieni lisäodotus. Prioritynä ne ruumasta tulee muutenkin jo nyt.
 
Kyllä mäkin pärjään, mutta 99% on kamat tulleet tiukoillakin vaihdoilla ruumasta perille. Ei silti olisi maailmanloppu jos katoaisi. Ei edes business-luokassa pieni lisäodotus. Prioritynä ne ruumasta tulee muutenkin jo nyt.
Mulla on muutamaan kertaan työkaverilla, joka tykkää laittaa kamat ruumaan (siis eri kerroilla eri kaveri) jäänyt laukku tulematta. Pahimmillaan ma-menty ja to-iltana saanut laukun hotellille (siis just ennen lähtöä takas kotiin) ja kyseessä oli suora lento... Viikko ilman vaihtovaatteita ( tai saahan niitä ostettua, mutta eipä yleensä oo aikaa/jaksamista ruvat kaikkea hommaamaan. Pahimmillaan jossain kaukana kaikesta).

No ei nyt mikään iso issue. Proritynä munkin laukut kulkee, jos ne ruumaan menee, mutta vaihtelevasti ne sieltä ekana tulee. Ja kyllä jossain kentillä menee puolikin tuntia kamojen odotteluun.
 
Tuli muuten mieleen, että jotkut matkustajathan on saattaneet loukata itseään tuossa pomppuisassa laskeutumisessa ja sekin on jo hankaloittanut ulospääsyä?

Etenkin juuri takana ovat varmaan ottaneet kovinta osumaa.
 
Vois olla ihan fiksu ominiasuus jos nuo overhead lokerot saisi lentoemojen toimesta lukittua nousun ja laskeutumisen ajaksi, niin ei tuu kellekkään kiusausta ruveta ropaamaan hätätilanteessa...
 
Vois olla ihan fiksu ominiasuus jos nuo overhead lokerot saisi lentoemojen toimesta lukittua nousun ja laskeutumisen ajaksi, niin ei tuu kellekkään kiusausta ruveta ropaamaan hätätilanteessa...

Miettisin itse samaa,mutta on siinä myös se riski että osa matkustajista yrittää silti avata luukkuja ja hätätilanteessa menee sitten entistä enemmän aikaa kun luukku ei aukea ja ihmetellään sitä.
 
Miettisin itse samaa,mutta on siinä myös se riski että osa matkustajista yrittää silti avata luukkuja ja hätätilanteessa menee sitten entistä enemmän aikaa kun luukku ei aukea ja ihmetellään sitä.

Siltikin parempi kuin että laukkuhermannit pupeltaisi edessä kun kiire on kova.
 
Mutta eikös tuossa ole riski, että nykyistä useampi haluaisi säilyttää kamansa jaloissaan eikä kävisi edes laittamaan niitä hattuhyllylle, jolloin menee aikaa hukkaan kun ihmiset todellakaan ei ole jättämässä kamojaan siihen jalkoihinsa kun ne on siitä "helppo" ottaa mukaan.
 
Mutta eikös tuossa ole riski, että nykyistä useampi haluaisi säilyttää kamansa jaloissaan eikä kävisi edes laittamaan niitä hattuhyllylle, jolloin menee aikaa hukkaan kun ihmiset todellakaan ei ole jättämässä kamojaan siihen jalkoihinsa kun ne on siitä "helppo" ottaa mukaan.

Mikä tuossa on se riski?
 
Se on nopeasti hoidettu asia kun kielletään tavaroiden lattialla pitäminen, Vaikka se nykyisellään onkin sallittua :)
 
Lentoliikenne on muutenkin niin täsmällistä ja helppoa, että keskuslukittavat hattuhyllyt siitä vielä puuttuukin.
 
Helsinki-Vantaan lentokentällä on kolmen Finavian paloaseman lisäksi myös Keski-Uudenmaan pelastuslaitoksen asema 30. Yksi kolmesta Vantaan kaupungin pelastusasemista.
 
Vilkas viikonloppu.

Vegasista Monterreyyn matkalla ollut kone tuli myös tonttiin tänään. 14 kuollutta.
14 reported dead in crash of plane out of Las Vegas






Myös viikonloppuna sattunut Floridan turma on tainnut mennä ohitse suurimmalta osalta. Siinä kyllä selvittiin pienillä vahingoilla, muutama sairaalaan.
Probe begins after Boeing 737 slides off runway into Florida river - Reuters

florida-plane-crash-reuters-1120-050519.jpg
 
Sitä en tarkalleen tiedä, mikä on käytäntö siinä tilanteessa kun kone lentää ilman radiota ja ainut asia mikä tiedetään on transponderin 7700-koodi. Eli pitäisikö tuossa laittaa saman tien koko pelastuskalusto täyteen sammutusvalmiuteen kiitotien laidalle?
Odottaisin määräysten lähtevän siitä, että silloin valmistaudutaan onnettomuuteen, jos koneeseen menetetään yhteys ja se vaihtaa hätäkoodin päälle.
Sen verran moni radioyhteyden menettämisen mahdollisista syistä liittyy sellaiseen hajoamiseen tai häiriöön että laskusta voi tulla hankala.

Siinä vaiheessa on myös lennonjohdon vastuulla varmistaa se että muut koneet pysyvät kyseisen koneen reitiltä poissa minne se onkin lentämässä.


Mä en voi oikeasti uskoa noita ihmisiä jotka matkalaukkujen kanssa runnoo koneesta pois kun se on tulessa.. Siis ei jumalauta mahdu mun päähän että materia on noin tärkeetä. Tolle asialle pitäis ihan oikeasti tehdä jotain!
Sitä vain pitäisi takoa päähän ohjeissa ennen lentoa ja ennen hätälaskua, että kriittisesssä tilanteessa koneesta on poistuttava välittömästi, eikä viidestoista päivä.

Ainakin ennen epävarmaa hätälaskua matkustamohenkilökunnanhan pitäisi kertoa matkustajille miten toimia sen jälkeen kun kone on tullut tonttiin.
Joku ei välittömästi kriittisen ongelman takia tehtävä varmuuden vuoksi paluuhan on täysin eri asia, kuin se että koneessa on vakavampia ongelmia.

Ainakin länsimaissa on noihin tarkat ohjeistukset ja kyllä sitä testataan lentäjiltäkin, että nämä kommunikoivat tilanteen vakavuuden matkustamohenkilökunnalle, jotta nämä osaavat suorittaa tilanteen mukaiset matkustamopuolen valmistelut.


Enpä tiedä, missä kohtaa asioiden prioriteettijärjestyksessä tulee dumppaaminen tuon takia.
Polttoaineen dumppaaminen tai sen vajaannuttamiseksi tehtävä lentely riippuvat suurimmasta sallittavasta laskeutumispainosta.
Tosin silloin painorajat kyllä ohitetaan jos kone on jo ilmassa hajoamassa/tulessa ja yritetään ainoastaan pelastaa matkustajat.
 
Jotenkin haiskahtaa siltä että Boeingin johto yrittää vältellä vastuuta.
Vähän epäuskottavaa että tiedettyä ongelmaa ei olisi kerrottu ylimmälle johdolle, tai että ongelmaan puuttumattomuus olisi päätetty ilman ylimmän johdon siunausta/käskyjä.

'Software delivered to Boeing' now blamed for 737 MAX warning fiasco

On kyllä tosiaan aika kusipäisen oloinen vastaus. Tässä siis se itse statement:
Boeing Statement on AOA Disagree Alert

Ekana pistää silmään kohta "Neither the angle of attack indicator nor the AOA Disagree alert are necessary for the safe operation of the airplane. They provide supplemental information only, and have never been considered safety features on commercial jet transport airplanes. "

Okei, varmaan historiallisesti näin, mutta jätetäänkö tuossa kivasti mainitsematta että se teidän firman pakkosyötetty viritelmä muuttaa sitä todellista lentokulmaa väkisin koko ajan, riippumatta siitä että konetta fiksumpi ihminen koittaa epätoivoisesti saada sitä toiseen suuntaan? Eikös tämä näin uutisoitu vai missaanko jotain?

Ja tietysti softan ja "johtoa alempien työntekijöiden" syyttäminen on aika perinteistä monopoli- (/duopoli) firmojen kusipäisyyttä. Ikäänkuin softan ostajalla ei olisi mitään vastuuta tai ikäänkuin johdon ei tarvitsisi johtaa. Suomessa VR:llä aina sama.
 
  • Tykkää
Reactions: hmb
Jotenkin haiskahtaa siltä että Boeingin johto yrittää vältellä vastuuta.
Vähän epäuskottavaa että tiedettyä ongelmaa ei olisi kerrottu ylimmälle johdolle, tai että ongelmaan puuttumattomuus olisi päätetty ilman ylimmän johdon siunausta/käskyjä.

Periaatteessahan se on ihan sama tiesivätkö vai ei. Firman ylin johto on aina vastuussa ja jos tieto ei liiku, niin ovat vastuussa siitä, että ovat kehittäneet organisaatiokaavion, missä tieto jää jumiin.

Yleensähän firman johto vastaa vain tuloksesta, vaikka eivät olisi mitenkään voineet johonkin sellaiseen vaikuttaa, mikä saa tuloksen romahtamanaan, niin potkuilla ne siitä kuitenkin vastaavat.

Mutta tämäkin tietenkin kertoo kuinka vakavasta asiasta on kyse firman kannalta, että aletaan jo etsimään syntipukkeja ja en minä ainakaan ollut vastuussa.

Jos oikeuteen mennään, niin eiköhän siellä viimeistään löydy se, joka vastaa.
 
Tässä on muun täytteen seassa ihan kohtuullisesti tuosta teknisestä puolesta:
 
.. Viikko ilman vaihtovaatteita ( tai saahan niitä ostettua, mutta eipä yleensä oo aikaa/jaksamista ruvat kaikkea hommaamaan. Pahimmillaan jossain kaukana kaikesta).
Minä oikein odptan että ne hävittäisi laukun parikso päiväksi. Firman vakuutus maksaa 800euron edestä vaatteita yms jos ne ei saavu aamuksi.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
262 706
Viestejä
4 563 293
Jäsenet
75 011
Uusin jäsen
Pro

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom