Tuli sitten hankittua TP-Link Deco M5 kolmen tukiaseman paketti. Perusteluna lähinnä tämän ketjun kommentit sekä työpaikan teknisen kaverin suosittelut JA edullinen hinta (koko kolmen paketti 150€). Pitää myöntää että vaikka nämä hienon näköisiä ovatkin, niin jotenkin sitä ei vaan oikein meinannut uskoa että niissä voisi muka kantama riittää, pienissä kiekoissa vs. Huawein B715 jossa kaksi isoa pupunkorvaa antenneina
Mutta luulo osoittautui onneksi vääräksi!
Asennus meni sujuvasti, VAIKKA vihaan kaikkia kännykkäappeja, siis pääasiallisena työvälineenä. Kyllä pitäisi pystyä tietokoneella ja selaimella säätämään kaikki mahdolliset, ainakin alkuasennusten jälkeen, mutta ei, TP-Link on päättänyt toisin... No, tämä on makuasia ja monilla varmaan on juurikin päinvastoin eli tekevät mieluummin kännyapilla jutut. Mutta kuten sanottua, asennus meni sujuvasti ja kun sain verkon asetukset samalla tavalla kuin aiemmin oli ollut, alkoi laitteita putkahdella verkkoon josta appi antoi aina notifikaation. Kummallisilla nimillä laitteet tulivat mutta olin ennakoinut tämän ja liitin laitteita sähköverkkoon yksitellen jotta tiesin mistä laitteesta milloinkin oli kysymys. Ehdoton plussa (ja mielestäni pitäisi olla kaikissa reitittimissä viimeistään nykyään) on ominaisuus jossa voit korvata tuon laitteen tehdasnimen omalla. Esim. laite android-2fhgslö342sasahfl ei sano vielä paljon, sen sijaan "Pojan tabletti" sanoo enemmän
Nyt tässä vaiheessa otin käyttöön vain kaksi Decoa kolmesta, kaikki kolme pääsevät käyttöön sitten vasta uudessa talossa jonne olen muutaman viikon päästä muuttamassa. Nämä kaksi riittävät nyt tänne näköjään helposti! Tein vähän nopeustestejä, minullahan pitäisi olla DNA:n 4G 200M nettiyhteys (paluukanavan nopeutta ei ole ilmoitettu), ja joskus olen SpeedTestillä testannut 155 / 38 megan nopeudet, mutta nyt aamulla pöytäkoneella (joka on piuhalla kytkimen kautta Decossa) sain nopeudeksi vain säälittävät 56,31/24,94 nopeudet. Tämä ei kuitenkaan liene Decon vika koska piuhalla on yhteys.
Seuraava testi oli kännykällä wifin yli työpöydän äärestä, nopeus oli 49,2 / 24,9. Mielestäni hyvä tulos kyllä vs. langalliseen nopeuteen! Testasin myös wifin kantavuutta ja yllätyksekseni tontin kauemmaisessakin nurkassa verkko löytyi edelleen, aiemmalla Huawei + TP-Linkin RE450 laajentimella ei puhettakaan että olisi riittänyt... Kaiken lisäksi nopeuskaan ei juuri kärsinyt: 56,8 / 15,3 Mbps! Olen siis varsin tyytyväinen näihin mitä verkon kantamaan ja nopeuteen tulee. Jossain vaiheessa kun hommaan kuidun, nuo pääsevät sitten todelliseen testiin...
Pari "kappas" -huomiota tuli tästä laitteesta vs. Huawei. Ensinnäkin laite tekee vain yhden wlan-verkon vaikka kytket päälle 2 ja 5 GHz taajuudet. Huawei teki omat verkot, kummatkin eri nimellä. Mutta ilmeisesti sitten tarjoaa laitteille molempia taajuuksia ja laitteet ottavat parhaalla mahdollisella sen yhteyden, mihin pystyvät. Toinen huomio oli että DDNS-palveluun voi syöttää vain yhden osoitteen. Minulla oli aiemmin kotiautomaatiolle toinen ja valvontakameroille toinen No-IP:n kautta. Tuota No-IP:tä ei TP-link tue, vaan ainoastaan omaa DDNS-palveluaan, eli osoite on tyyliin xxxx.tplinkdns.com. Mutta ehkäpä en oikeasti tarvitsekaan kahta eri dns-nimeä vaan porttiohjauksilla pääsen kotiautomaatiolle tai valvontakameroille...