Lämpötahnat

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Sampsa
  • Aloitettu Aloitettu
Mikäli lähtökohdat on päin prinkkalaa ja ei voida tehdä selvää kohtaa josta selviää laitteisto jolla testattu, niin en myöskään kuluttajana vaivaudu sen enempiä lukemaan.


Intelin kivissä kun skaala on 100'C asti kunnes throttlaa oliko nyt tarkemmin 105'C ja AMD tuotteissa huomattavasti alempi, niin saadaan tahnojen eroakin paremmin esiin testaamalla kurantilla raudalla. Jopa täältä IO-tekistä löytyy artikkelia nestemetallien hyödyistä. :joy:
Jos ei noin selkeästä artikkelista pysty löytämään testimenetelmiä, niin silloin on kyseessä huono näkö tai paha assmoosi.

Ja aivan samat fysiikan lait ne olivat vuosikymmen sittenkin.
Tieteellisesti toistettavin testihän olisi itse asiassa käyttää tarkan vakiolämmöntuoton testikuormaa.
Jollaisia jäähyvalmistajatkin monesti käyttävät:


Se että Intelin heatspreaderit ovat mitä sattuu rihkamatuotantoa/miten sattuu raollaan piisirusta ja että sinne tarvittaisiin metallin lämmönjohtavuutta paikkaamaan se rako on tietenkin oma muuttujansa.
Mutta sehän ei koske tilannetta heatspreaderin ja jäähyn välillä.
(eikä AMD:n prossuilla ole sitä ongelmaa)
Intel ei kyllä taida oikein osata valmistaa suorapintaisia heatspreadereitäkään. (tarkka työstöhän maksaa...)
The Differences Between AMD And Intel Heat Spreaders - Thermal Paste Comparison, Part One: Applying Grease And More
Mikä taatusti aiheuttaa eroa, jos pintojen välisen karheuden sijaan on täytettävä taas kerran rako.
 
Kannattaako laittaa Ryzen 5 1600 kanssa mitään kummempaa tahnaa jos ajelee 4Ghz kelloilla vai riittääkö ihan NT-H1. Onko mitään suurempaa hyötyä jos sijoittaa johonkin parempaan?
 
Kannattaako laittaa Ryzen 5 1600 kanssa mitään kummempaa tahnaa jos ajelee 4Ghz kelloilla vai riittääkö ihan NT-H1. Onko mitään suurempaa hyötyä jos sijoittaa johonkin parempaan?

Ei tahnasta tule suuria eroja. Onko sinulla mikä jäähy? Mieluummin sen vaihtaa parempaan..
 
Kannattaako laittaa Ryzen 5 1600 kanssa mitään kummempaa tahnaa jos ajelee 4Ghz kelloilla vai riittääkö ihan NT-H1. Onko mitään suurempaa hyötyä jos sijoittaa johonkin parempaan?

Ihan hyvä tahna se tuokin on. En ole onnistunut löytämään eroa Arctic Silver 5 tahnan ja tuon(Noctuan NT-HT1) väliltä. 3kk otannoilla(3kk toinen tahna ja 3kk toinen) vertaillut että lämpötilat on samoja.
Itseltä löytyy molempia siis ja vaihdan säännöllisesti.

Kuten @hsalonen mainitsi niin jäähyyn kannattaa panostaa jos se on esim. mukana tullut wraith cooler.
 
Ihan hyvä tahna se tuokin on. En ole onnistunut löytämään eroa Arctic Silver 5 tahnan ja tuon(Noctuan NT-HT1) väliltä. 3kk otannoilla(3kk toinen tahna ja 3kk toinen) vertaillut että lämpötilat on samoja.
Itseltä löytyy molempia siis ja vaihdan säännöllisesti.

Kuten @hsalonen mainitsi niin jäähyyn kannattaa panostaa jos se on esim. mukana tullut wraith cooler.

Arctic MX-5 on oma suosikkini. Se ei ole välttämättä paras, mutta se on halpa ja toimii. NT-H1 ostin joskus ja se kovettui avaamisen jälkeen juuri jossain 3 kuukaudessa. Seuraavaa erää oli hankala levittää. Kuitenkin lämpötilat oli kurissa ja ei minun niitä tahnoja tarvinnut vaihdella enää laittamisen jälkeen.

Silveriä en käytä, se voi johtaa sähköä.

Jotkut parin asteen erot, mitä voi saavuttaa paremmilla perustahnoilla on helposti toissijaisia, kun muulla tapaa (korkkaamisella (intel), jäähyn vaihdolla) voi saavuttaa parinkymmenen asteen eroja.
 
Kiitoksia vastauksista. Tosiaan on tuo parempi wraith cooleri eli Prism versio kun CPU:n mukana tuli vaan se Stealth. Halvalla kun sain
 
Arctic MX-5 on oma suosikkini. Se ei ole välttämättä paras, mutta se on halpa ja toimii. NT-H1 ostin joskus ja se kovettui avaamisen jälkeen juuri jossain 3 kuukaudessa. Seuraavaa erää oli hankala levittää. Kuitenkin lämpötilat oli kurissa ja ei minun niitä tahnoja tarvinnut vaihdella enää laittamisen jälkeen.

Silveriä en käytä, se voi johtaa sähköä.


Jotkut parin asteen erot, mitä voi saavuttaa paremmilla perustahnoilla on helposti toissijaisia, kun muulla tapaa (korkkaamisella (intel), jäähyn vaihdolla) voi saavuttaa parinkymmenen asteen eroja.

Voisihan tuota MX-5:sta ostaa myös kokeiluun. NT-HT1 tuli coolerin mukana ja siks olen sitäkin käyttänyt.
Ai kovettuu? hmm.. täytyypä tutkia onko tuo tuubi kovettunut. Ollut kyllä kuivassa ja viileässä koko ajan.

Tuota Silveriä olen käyttänyt jostain 2006-2007 vuodesta lähtien. Ei ole ikinä ollut minulla ongelmia sen kanssa. Minulla tuota oli ensimmäisen kerran Athlon64:n päällä aikoinaan. Siitä se on jäänyt ja kulkenut mukana siitä lähtien. :rofl:
 
NT-H1 tuli prossujäähyn mukana täälläkin. Muutamaan otteeseen tullut käytettyä ~1,5 vuoden aikana ennen kuin loppui, eikä se kyllä miksikään kovettunut.
 
Ei se kovaksi mennyt, niinkuin intelin prosessoritahna, mutta jähmeäksi. Ostin ihan erillisen paketin. Tilausvahvistuksen mukaan 7.1.2012, että voi olla asiat muuttuneet. Tämä oli muistaakseni 2600K:n kellottelua varten..

Nyt tilailen vaan MX-5:sta aina kun tarvitsen. Asennan sillä myös nuo tarjousjäähyt ja kaikki muut komponentit. Minulla on varmaan 3-5 tuubia ID-coolingin omaa tahnaa ylimääräisenä, kun käytän MX-5:sta kaikkialla. Sitä olen myös laittanut myynnissä olevien näytönohjainten väliin. Jos siis niissä ei ole takuuta enää. Myös Mac Minissäkin on sitä. Ja yhdessä vanhassa kannettavassa. Nykyisellä noin 2 tuubin vuosivauhdilla se on kyllä ihan kustannustehokasta.

Perustahna on vaan semmoinen asia, joka harrastajalla on hyvä olla varastossa. Aina välillä tulee tarvetta ja on se hyvä vaikka kerran vuodessa muutenkin putsailla konetta. Ainoa ongelma on takuut, mutta taidan juuri nyt heittää taas vesilintua näytönohjainteni takuulla ja vaihtaa niihin tahnat. Tosin olen kuullut, että MSI ei välitä tällaisesta, kunhan se on kunnolla tehty.
 
Voisihan tuota MX-5:sta ostaa myös kokeiluun. NT-HT1 tuli coolerin mukana ja siks olen sitäkin käyttänyt.
Ai kovettuu? hmm.. täytyypä tutkia onko tuo tuubi kovettunut. Ollut kyllä kuivassa ja viileässä koko ajan.

Tuota Silveriä olen käyttänyt jostain 2006-2007 vuodesta lähtien. Ei ole ikinä ollut minulla ongelmia sen kanssa. Minulla tuota oli ensimmäisen kerran Athlon64:n päällä aikoinaan. Siitä se on jäänyt ja kulkenut mukana siitä lähtien. :rofl:
Ei Arctic Silverissä kyllä hopea-hypen lisäksi järkeä ole ollut pitkiin aikoihin.
Useimmissa testeissä jäänyt jälkeen esim Noctuastakin.
Eikä notkeus ja levitettävyyskään ole kovin hyvä:
Thermal Paste Round-up: Viscosity Benchmarks
Thermal Paste Round-up: Usability Benchmarks

Tuossahan oli mukana jonkinlainen vanhempikin NT-H1 näyte, joka ei ollut kamalasti muuttanut "olomuotoaan".
Kun taas Kingpinin "tahna" oli melkein vasaralla pehmittämisen tarpeessa...


Ei se kovaksi mennyt, niinkuin intelin prosessoritahna, mutta jähmeäksi. Ostin ihan erillisen paketin. Tilausvahvistuksen mukaan 7.1.2012, että voi olla asiat muuttuneet.
Tiedä vain onko kuinka pitkään seisonut varastoissa ja minkälaisissa olosuhteissa ennen ostamista.
Kuuman lisäksi myöskin kylmyys voisi aiheuttaa muutoksia.

Valmistajat varmaan tietäisivät nuo varastointivaatimukset paremmin, mutta tuskin suostuvat paljastamaan kovin tarkasti.
Ja toisaalta eihän se edistäisi myyntiäkään, jos sanoisivat että optimaalisesti säilytettynä säilyy pitkäänkin käyttökelpoisena.
Eli heidän kannaltajaan parempi jättää käyttäjät arvailemaan.
 
Ei Arctic Silverissä kyllä hopea-hypen lisäksi järkeä ole ollut pitkiin aikoihin.
Useimmissa testeissä jäänyt jälkeen esim Noctuastakin.
Eikä notkeus ja levitettävyyskään ole kovin hyvä:
Thermal Paste Round-up: Viscosity Benchmarks
Thermal Paste Round-up: Usability Benchmarks

Tuossahan oli mukana jonkinlainen vanhempikin NT-H1 näyte, joka ei ollut kamalasti muuttanut "olomuotoaan".
Kun taas Kingpinin "tahna" oli melkein vasaralla pehmittämisen tarpeessa...


Tiedä vain onko kuinka pitkään seisonut varastoissa ja minkälaisissa olosuhteissa ennen ostamista.
Kuuman lisäksi myöskin kylmyys voisi aiheuttaa muutoksia.

Valmistajat varmaan tietäisivät nuo varastointivaatimukset paremmin, mutta tuskin suostuvat paljastamaan kovin tarkasti.
Ja toisaalta eihän se edistäisi myyntiäkään, jos sanoisivat että optimaalisesti säilytettynä säilyy pitkäänkin käyttökelpoisena.
Eli heidän kannaltajaan parempi jättää käyttäjät arvailemaan.

Jos luit mitä kirjoitin niin olen käyttänyt tuota tosiaan vuodesta 2006. En ole kokenut tarpeelliseksi vaihtaa merkkiä kun tuo on ajanut hyvin asiansa AINA näihin päiviin asti.
 
Kauan tahnat säilyy tuubissa? Tulossa uusi kone ja kaapista löyty about 4 vuotta vanha Noctuan NT-H1 tuubi. Vaikutti koostumuksen perustuksella olevan ihan notkeaa mutta kauan näitä yleensä kärsii käyttää?
 
Nuo nykyaikaiset tahnat maksaa 10e tuubi ja usein on vieläpä 0e rahditkin, joten miksi kipuilla niin mahottomasti? :D Vanhat roskiin ja teknik tilalle.
 
Toki tahna voi kuivua tai aineet erottua toisistaan mutta jos koostumus ei ole muuttunut niin ei se ole mennyt miksikään.

Terveisin 03/2012 ostettu 30g tuubi MX-2:sta, viimeksi viime viikolla käytin ja ei ollut mennyt miksikään.
 
Ennen käytin artic silver tuotteita, kesällä kokeilin Thermal Grizzly Kryonaut tahnaa ja lämmöt on ollut huomattavan alhaisemmat (10c).
Tuo Kryonaut on notkeaa ja oli helppo laittaa cooleri paikalleen pystyssä (jäykemmällä tahnalla pystyssä laitto on vaikeampaa).
 
Ennen käytin artic silver tuotteita, kesällä kokeilin Thermal Grizzly Kryonaut tahnaa ja lämmöt on ollut huomattavan alhaisemmat (10c).
Tuo Kryonaut on notkeaa ja oli helppo laittaa cooleri paikalleen pystyssä (jäykemmällä tahnalla pystyssä laitto on vaikeampaa).
Voisinpa melkein väittää, että Kryonaut on parasta tahnaa suorituskyvyltään. Koostumus on myös aivan kärkipäästä.
 
En minä jaksa uskoa ihmetahnoihin. Ainoastaan nestemetalli on toiminut ja alentanut lämpötiloja yli 10 astetta vrt. tuoreeseen tahnaan (korkkasin i5-7600K:n suoraan samana päivänä, kun hain postista).

Olen saanut ihan MX-4:lläkin 20 asteen verran lämpötiloja alas, kun edelliset tahnat oli niin huonossa kunnossa. Lisäksi laitoin MX-4:ää yhden prossun ja HS:n väliin. Kun ei ollut tarkoitus myydä sitä prosessoria (harjoittelu-Pentium), mutta sille löytyi parillakympillä ostaja ja kyllä sekin kävi viileämpänä kuin nuorempana käytettynä ostettaessa.

Aina näissä suurissa heitoissa toinen tahna on vaan vanhentunut ja pitäisi vaihtaa muutenkin. Hitto, kun en älynnyt ottaa veljen koneestä alkulämpötiloja ylös. Hänellä on kohta 6v (ellei pidempään) ollut käytössä MX-4:llä tehty kokoonpano, eikä aivan varmasti ole vaihtanut mitään. Tai jos Freezer 7:n ja Mono Plussan mukana tuli MX-2:sta, niin sitten sitä.
 
Ei kestä edes nestemetallit tuota aikaa ilman että suorituskyky heikkenee, puhumattakaan perinteisistä litkuista.
Mm. jotkut Arctic Silverit kestää helposti yli 5v. Kyllä ne varmaankin vähän heikkenee, muttei niin paljon, että aiheuttaisi ongelmia.
 
Mm. jotkut Arctic Silverit kestää helposti yli 5v. Kyllä ne varmaankin vähän heikkenee, muttei niin paljon, että aiheuttaisi ongelmia.
No eipä ne nestemetallitkaan niin pahasti heikkene että ongelmia aiheuttaisi, mutta lämpöjen nousua aiheuttaa (Samoin kuin arctic silverit ja kaikki muutkin).
 
Ei se nestemetalli ”heikkene”, se imeytyy materiaaliin jolloin tilalle jää joko tyhjiö (ei johda lämpöä ollenkaan) tai ilmaväli (johtaa lämpöä hyvin heikosti)
 
Ei se nestemetalli ”heikkene”, se imeytyy materiaaliin jolloin tilalle jää joko tyhjiö (ei johda lämpöä ollenkaan) tai ilmaväli (johtaa lämpöä hyvin heikosti)
No suorituskyky heikkenee jos pitää sitä pilkkua viilata niin jumalattomasti
 
Jos sen verran kummiskin pidetään munat ja kanat erillään, toisessa tapauksessa kyse on tuotteen kuivumisesta (olomuodon muutoksesta), toisessa tuotteen imeytymsestä (materiaalin katoamisesta)
 
Jos sen verran kummiskin pidetään munat ja kanat erillään, toisessa tapauksessa kyse on tuotteen kuivumisesta (olomuodon muutoksesta), toisessa tuotteen imeytymsestä (materiaalin katoamisesta)

Pitää myös muistaa neste metallin jollain tapaa "liimaava" vaikutus. Itsellä aikoinaan jysähti liquid prolla corsairin h100 blokki fx-8350 prossuun niin lujaan kiinni etten saanut irti ennen kun nostin väkisellä prossuineen socketista irti. Ei ainakaan ollut kontakti ongelmaa tuossa....
 
Joo, ihan totta että nestemetalli fuusioi pintoja yhteen, mutta se ei paljoa lämmitä jos puolet IHS:stä on liimaantuneena jäähyyn ja puolet on 1/10mm ilmaraolla. Hyvässä lykyssä se prossun lämpöanturi on siellä paremmalla puolella ja käyttäjä on autuaan tietämätön siitä että toiselta puolelta kärventyy miljoonia transistoreita. No, moniydinprossujen myötä ja yksittäisten ytimien lämpöjä tutkiessa tuo ei ole enää niin kriittinen ongelma.
 
Jompikumpi näistä: @Hessu @akselic

P1010985.jpg


34875771_10204847544105155_1413134103984734208_o.jpg
 
Mikähän muuten on paras lämpötahna, jota saa Jimmsistä ja ei johda sähköä? Voisi läppäriin hifistellä, josko ei tuuletin lähtisi niin herkästi vispaamaan kun jotain todella pientä tekee, esimerkiksi musiikkia kuuntelee. Pari astetta kun huoneen lämpötila tippuu niin kyllä pysyy tuuletin paikallaan, eli ei varmaan mitään huimaa muutosta pitäisi tarvita.
 
Mikähän muuten on paras lämpötahna, jota saa Jimmsistä ja ei johda sähköä? Voisi läppäriin hifistellä, josko ei tuuletin lähtisi niin herkästi vispaamaan kun jotain todella pientä tekee, esimerkiksi musiikkia kuuntelee. Pari astetta kun huoneen lämpötila tippuu niin kyllä pysyy tuuletin paikallaan, eli ei varmaan mitään huimaa muutosta pitäisi tarvita.
Kryonaut.
 
NIR29TJ.jpg


L9cfgiA.jpg


Liquid pro selvästi kuivuneet.
Uudet liquid prot väliin ja lämmöt tippu 16c. Nyt vesi 42c ja gpu 44c ja ennen 42/60c. N.21kk ollu koskematta ja pubgia pelattu 1400h :dead:
 
Tulipas laitettua Liquid Ultraa (Uusi versio Prosta) prossulle eilen ekaa kertaa. :) Sitä ennen oli "vaan" Gelid GC extreme, omassa setupissa tippu prossun lämmöt suoriltaan noin ~7c. Hyvää tavaraa siis. Johtaa sähköä, niin laiton kanssa saa vaan olla tarkkana kun porkkana. Enää en jatka ainakaa Gelidin käyttöä, leviää mielestäni todella surkeasti tai sitten oli jotenkin kuiva tuubi, mitä kyllä epäilen kun hyvin tuli ulos eikä näyttänyt kuivalle. :D
 
Viimeksi muokattu:
Itse olen aina lämmittänyt hiustenkuivaajalla Gelid GC Extreme tuubia ennen levitystä, hyvin toimii, ilman lämmitystä on aika tiukkaa tavaraa.
 
Itse olen aina lämmittänyt hiustenkuivaajalla Gelid GC Extreme tuubia ennen levitystä, hyvin toimii, ilman lämmitystä on aika tiukkaa tavaraa.

Hmm.. joo pitääpäs laittaa muistiin tuo kikka, tosiaan vaikka laittoi ison köntin välillä niin ei tahtonu levittyä reunoille asti kunnolla vaikka miten prässäsi :D
 
Jos noiden tahnojen kanssa on levitysongelmia, en suosittele tämän ostamista:
Thermal Grizzly Conductonaut -lämpötahna, 1g - 9,90€

Tuo oli hankalin tapaus ikinä kaikista tahnoista levitellä. Se ruiskaisee kaiken ympäriinsä ja olisi metafora, mutta se ei sovellu perheystävälliselle foorumille. Lisäksi se on sähköä johtavaa, niin kannattaa laittaa erikseen pöydällä (eikä prosessori kiinni emolevyssä), niinkuin onneksi tein.
 
Oma pitkän linjan paremmuus järjestys.
Kingpin KPx
Thermalgrizzly kryonaut
Gelid gc extreme

Nämä kaikki suht könkköä levitettävää.

Tietty nestemetallit sitten parasta sinne minne järkevää laittaa mutta juotetun prossun tai gpun päälle en itse niitä viitsi sotkea kun hyöty marginaalinen.
 
Jos noiden tahnojen kanssa on levitysongelmia, en suosittele tämän ostamista:
Thermal Grizzly Conductonaut -lämpötahna, 1g - 9,90€

Tuo oli hankalin tapaus ikinä kaikista tahnoista levitellä. Se ruiskaisee kaiken ympäriinsä ja olisi metafora, mutta se ei sovellu perheystävälliselle foorumille. Lisäksi se on sähköä johtavaa, niin kannattaa laittaa erikseen pöydällä (eikä prosessori kiinni emolevyssä), niinkuin onneksi tein.

Se onkin nestemetalli. Et ole ennen liquidproota käyttänyt ilmeisesti, vaikka se on jo aika wanha tuote? Usein youtubesta katon tatinoita, mutta mitään muuta opastusta niistä mutuhermannien videoista ei juurikaan kannata ottaa. :rofl:

Taisit aika voimalla runttaa conductonauttias? Täysin UE eikä tuotteen vika. :think: Otan kaksinkäsin kiinni, sit lähtee työntämään sylinteriä niin ez af annostella.

AS5 ja IC7 ehkä jäykimmät normitahnoista ja tulee levittää kauttaaltaan.
 
Taisit aika voimalla runttaa conductonauttias? Täysin UE eikä tuotteen vika. :think: Otan kaksinkäsin kiinni, sit lähtee työntämään sylinteriä niin ez af annostella.
Ainakin vanhat tuubit oli sellaisia että ne oli uudenkarheana helvetin jäykkiä alusta ja sen jälkeen semmoinen löysä rutku jolloin ne nimenomaan ruutasi kaikki pöydälle. Tuolloin ei ollut vielä edes tuota pienempää päätä noissa tuubeissa joka rajoittaa sitä tavaran ulostuloa. Nimim. yksi tuubi levis pöydälle.
 
Ainakin vanhat tuubit oli sellaisia että ne oli uudenkarheana helvetin jäykkiä alusta ja sen jälkeen semmoinen löysä rutku jolloin ne nimenomaan ruutasi kaikki pöydälle. Tuolloin ei ollut vielä edes tuota pienempää päätä noissa tuubeissa joka rajoittaa sitä tavaran ulostuloa. Nimim. yksi tuubi levis pöydälle.

Conductonautissa ollut siis sellaisia neulattomiakin tuubeja? :joy: Sit toki mennyt hankalaksi jo kun viskositeetti on veden luokkaa.
 
Jaa mihin? "Paras lämpötahna" vai? Riippuu käyttötarkoituksesta. Tuo Kingpinin oma mäski lienee paras mikäli tarkoitus on jäähdyttää prosessoria nestemäisellä typellä tai muulla vastaavalla.
 
Onkohan tähän muita vastauksia kuin MX-4 ja Conductonaut.

Ihan ekalla sivullakin jo tuosta lämpöjousesta on ollut puhetta, itseäni lainaten:

heatspring-chart3_lg.gif


"
Pari huomautusta koskien lapun käyttöä:

- Kun avaat kirjeen, leikkaa "hylsyn" sisältävän suojapahvin teipit auki varovasti (jottei hylsy tipu ulos tai et puhkaise lappua)
- Lappu on erittäin ohut ja indium on erittäin pehmeää, joten suurella todennäköisyydellä lapun reunat on hieman kiharat kuljetuksen jäljiltä
- Kihartuneet kulmat (tai lapun minkä tahansa muun kohdan) voi oikaista esim. silittämällä kohtaa kevyesti sileällä paperilla (esim. puhdas tulostuspaperi) tai esim. vanupuikolla suoraa ja puhdasta alustaa vasten
- Lappua voi käsitellä sormin (pyöreäpäisiä pinsettejä suositellaan), mutta ennen asennusta se kannattaa puhdistaa viinaan / asetoniin tms. haihtuvaan aineeseen kastellulla vanupuikolla, jotta sormista tarttunut lika / rasva lähtee pois haittaamasta lämmönsiirtoa
- Helpoin tapa leikata lappua on terävät, puhtaat ja suorateräiset sakset
- Asennuspintojen tulee olla puhtaat (käytä viinaa / asetonia tms) eikä siinä saa olla missään nimessä yhtään galliumia (ts. Coollaboratoryn, ThermalGrizzlyn, yms tuotteiden jämiä).
- Suurempi asennuspaine on parempi ja lämpöresistanssi on suoraan verrannollinen asennuspaineeseen (katse. chartti, AMD:n ja Intelin vakiojäähyt on 50-90 pound forcea elikkäs lbf).
- Lapun voi halutessaan juottaa kiinni prosessoriin ja siileen, mutta koska kyseessä on puhdas indium niin vaadittu lämpötila on n. 160 astetta (tehtävissä turvallisesti prosessori virrattomana)
- Lappu johtaa sähköä erittäin hyvin, joten varmista ettei se oikosulje mahdollisia pintaliitoskomponentteja tai testipisteitä
- Voi syödä, mutta ei saa töötätä suoneen koska arkkumanu. Uhka vai mahdollisuus?
- Indium ei juurikaan hapetu, mutta jos jostain syystä muuten ehjässä lapussa alkaa näkymään hapettumia niin ne lähtee < 10% suolahapolla pyyhkimällä
"

Tuossa lyhyt (kopioitu) opas käyttämiseen, olkaatten hyvät.

Edit: luin kaiken mitä oli ketjuun tätä ennen kirjoiteltu ja: tässä on noin 5x5cm pala hinta taisi olla joku 20 tai 25€ posteineen en enää muista mutta pikkusumma kuitenkin (jos siis laskee että ei enää ikinä tarvitse ostaa tahnoja).
 

Statistiikka

Viestiketjuista
262 703
Viestejä
4 563 110
Jäsenet
75 010
Uusin jäsen
MrBrutalMachine

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom