Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Ja lisäyksenä jos tunkee paljaalle kuparille (ei nikkelöity) niin imaisee itseensä ja saa lisätä parin kk käytön jälkeen lisää. Tästä on ollut täällä aiemminkin keskustelua, edellisellä sivulla ainakin.Olen käsittänyt että nestemetalli ei jähmety koskaan? Se pysyy välissä pintajännityksen (ja kapillaarivoiman, mutta eikös se ole sama asia? En ole fyysikko...) takia.
Thermal Grizzly Conductonaut 1g Liquid Metal Thermal Compound TG-C-001-ROlen käsittänyt että nestemetalli ei jähmety koskaan? Se pysyy välissä pintajännityksen (ja kapillaarivoiman, mutta eikös se ole sama asia? En ole fyysikko...) takia.
Hyvä, mutta miten tämä liittyy asiaan tai aiempaan vastaukseeni?Thermal Grizzly Conductonaut 1g Liquid Metal Thermal Compound TG-C-001-R
Tämän ominaisuuksissa sanotaan: Operating Temperature Range: 10°C ~ +140°C
Mitä metallia nuo nestemäiset metallitahnat on? Tulee mieleen ainoastaan elohopea, joka on nestemäistä nuissa lämpötiloissa. Sen käyttö taas taitaa olla hyvin rajattua myrkyllisyytensä vuoksi
Gallium + sekoitus muuta. Sen takia alumiini ja nestemetalli on todella karsea yhdistelmä jäähyissä.Mitä metallia nuo nestemäiset metallitahnat on? Tulee mieleen ainoastaan elohopea, joka on nestemäistä nuissa lämpötiloissa. Sen käyttö taas taitaa olla hyvin rajattua myrkyllisyytensä vuoksi
Siten, että et vastannut lainkaan kysymykseen.Hyvä, mutta miten tämä liittyy asiaan tai aiempaan vastaukseeni?
Gigabyten 2080 olen vaihtanut sekä tahnat että tyynyt. Molemmat olivat parin vuoden käytön jäljiltä vaihtokunnossa, tahna kovettunutta ja tyynyt osittain murenivat. MX-6 tahna ajaa asiansa ihan hyvin, tyynyiksi itse laitoin perus Arcticin padit ja hyvin on lämmöt pysyneet kurissa.Lämpötyynyille ei ilmeisesti ollut omaa ketjua? Tuossa Total War: Warhammer 3:sta pelatessa kattelin, että näyttiksen hotspot nousee jo 100 asteeseen: Onkohan tässä joku muukin vikana, kuin vanhat tyynyt ja tahnat?
Mietin tässä, että voisin ihan mielenkiinnosta vaihtaa tähän tahnat ja lämpötyynyt (~4.5v vanha 2080 Palit GameRock Premium). Minkälaiset lämpötyynyt tähän tilaisi? Näytti esim. Jimmsillä olevan vaikka minkä näköstä myynnissä. Ei aikaisempaa kokemusta vaihdosta. Tässä artikkelissa purettu kyseinen näyttis, varmaan saa osviittaa tyynyistä? Tahnana aattelin käyttää tuota MX-6 mistä tuubi jo valmiina löytyy.
Thermal pad size database – THERMALPAD.EU Tuolta saa jonkinlaista osviittaa paksuuksista, jos ei muualta löydy.
Gigabyten 2080 olen vaihtanut sekä tahnat että tyynyt. Molemmat olivat parin vuoden käytön jäljiltä vaihtokunnossa, tahna kovettunutta ja tyynyt osittain murenivat. MX-6 tahna ajaa asiansa ihan hyvin, tyynyiksi itse laitoin perus Arcticin padit ja hyvin on lämmöt pysyneet kurissa.
Lämpötyynyille ei ilmeisesti ollut omaa ketjua? Tuossa Total War: Warhammer 3:sta pelatessa kattelin, että näyttiksen hotspot nousee jo 100 asteeseen: Onkohan tässä joku muukin vikana, kuin vanhat tyynyt ja tahnat?
Mietin tässä, että voisin ihan mielenkiinnosta vaihtaa tähän tahnat ja lämpötyynyt (~4.5v vanha 2080 Palit GameRock Premium). Minkälaiset lämpötyynyt tähän tilaisi? Näytti esim. Jimmsillä olevan vaikka minkä näköstä myynnissä. Ei aikaisempaa kokemusta vaihdosta. Tässä artikkelissa purettu kyseinen näyttis, varmaan saa osviittaa tyynyistä? Tahnana aattelin käyttää tuota MX-6 mistä tuubi jo valmiina löytyy.
Riippuu tyynystä. Tuo liika riittää jo jättämään GPU:n huonolle kontaktille jos tyyny ei anna periksi.Ota 0.5mm paksumpaa kuin rako on. Kunnon kontakti parempi, kuin että vain huulilla.
Esim. Gelid Ultimate on hyvin lämpöä johtavaa, mutta aika kovaa tyynyä. Oikein mitoitettuna toimii loistavasti, itse olen tuota käyttänyt joka paikassa.En ole koskaan törmännyt tuollaiseen tyynyyn. Esimerkkejä moisista niin tiedän välttää shoppaillessa, vai kyseessä yksinomaan spekulatiivinen tornihuhu? Lämpöjousi toki, mutta pysykäämme näissä tyynyissä.
Grizzlyn sivuilla lukee "NEW", mutta ehkä se oli edeltävä versio jota minulla oli/on. Olisiko ostanut vuonna 2020.Millainen Thermal Grizzlyn Carbonaut on asentaa? Pysyykö hyvin paikallaan jäähyä kiristäessä ja näytönohjainta siirrellessä? Entä voiko leikata saksilla helposti?
RX 6950 XT:n välissä ei vain pysy tahnat. Kokeilin vielä Thermalrightin TFX:ää, jonka pitäisi olla jähmeyden takia kotonaan tuollaisissa tilanteissa. Pump out -ilmiö iski siihenkin käsittämättömän nopeasti, vaikka laitoin tahnat kaikkien ohjeiden mukaan niin hyvin kuin mahdollista. Alkuperäiset tahnat kestivät 5 viikkoa, Arctic MX-6 viikon ja Thermalrightit 2 viikkoa.
Liukas. Terävät sakset tai veitsi. En oikein usko että soveltuu noin tehokkaalle kortille. Melkein tunkkaisin nestemetallit väliin. Eipä siinä hirveänä riskiä ole kunhan suojaa pintaliitoskomponentit vaikka sillä perinteisellä kynsilakalla.Millainen Thermal Grizzlyn Carbonaut on asentaa? Pysyykö hyvin paikallaan jäähyä kiristäessä ja näytönohjainta siirrellessä? Entä voiko leikata saksilla helposti?
RX 6950 XT:n välissä ei vain pysy tahnat. Kokeilin vielä Thermalrightin TFX:ää, jonka pitäisi olla jähmeyden takia kotonaan tuollaisissa tilanteissa. Pump out -ilmiö iski siihenkin käsittämättömän nopeasti, vaikka laitoin tahnat kaikkien ohjeiden mukaan niin hyvin kuin mahdollista. Alkuperäiset tahnat kestivät 5 viikkoa, Arctic MX-6 viikon ja Thermalrightit 2 viikkoa.
Monettakohan kertaa tämä asia on täällä esillä... Normaalia paljaan kuparin kanssa. Nestemetalli + paljas kupari muodostaa metalliseoksen. Ainoa mikä tuolta suojaa on nikkelöinti. Yleensä suositeltavaa vaihtaa/lisätä nestemetallit parin viikon tai kuukaden jälkeen asennuksesta jos paljasta kuparia käytössä.Peleissä alkoi peak-lämmöt hipomaan jo 80C niin tuli vilkastua blokin alle samalla kun putsasin pölyjä
Thermal Grizzlyn nestemetalli oli kovettunut alle 2kk laiton jälkeen aivan rutikuivaksi ja jäänyt pieniksi möykyiksi tuohon keskelle blokkia pystyviivaksi (kuvassa). Reunoilla olevat tummemmat alueet nestemetallitahraumassa ovat prosessorin lämpölevyn päädyt jotka oman tajunnan mukaan ovat olleet kauempana blokin pohjasta kuin keskiosa, sillä tuo tumma alue on todella paksun kuivuneen nestemetallitauhkan peitossa, ei irronnut edes kynnellä. Prossun lämpölevy on hiottu Thermal Grizzlyn hiontakitillä just ja just kuparille veden ja lasipinnan kanssa, blokki aikanaan hiottu lasilla melkein peiliksi ja sitten "skuffattu" mattapintaiseksi että tahna pysyy.
Prosessorin ytimen ja lämpölevyn välissä oleva nestemetalli oli 90% alueesta ihan samanlaista kuin asennuspäivänä, mutta nuppineulan pään kokoinen alue keskeltä näytti samalta kuin noiden kuvien tuo tummempi tauhka-alue.
Edit: sanottakoon vielä, että tuossa blokin pohjassa tai prossun lämpölevyn päällä joka tulee tuota blokkia vasten ei ollut yhtään semmosta kohtaa missä olisi märkää tai edes vähän kosteaa nestemetallia, sormella ja paperilla hinkkailin eikä tarttunut edes väriä niihin.
Monettakohan kertaa tämä asia on täällä esillä... Normaalia paljaan kuparin kanssa. Nestemetalli + paljas kupari muodostaa metalliseoksen. Ainoa mikä tuolta suojaa on nikkelöinti. Yleensä suositeltavaa vaihtaa/lisätä nestemetallit parin viikon tai kuukaden jälkeen asennuksesta jos paljasta kuparia käytössä.
Hio epätasaisuudet pois ja uudet nestemetallit väliin. Nyt kun tuo metalliseos on muodostunut niin samaa reaktiota ei enää tapahdu. Älä hio paljaalle kuparille tai sama asia tapahtuu uudelleen.
Oliko ensimmäinen applikaatio sen jälkeen kun prossun IHS hiottu kuparille? Sehän on ihan vastaava prosessi sen kanssa.Varmasti monesti, mutta kun tuo ei suinkaan ollut kyseisen blokin ensimmäinen kierros nestemetallia, vaan viimeisin. Ainut mitä tehtiin ennen aplikaatiota oli ylimääräisen vanhan nestemetallin poisto, siis irtotavaran, se tahrapinta jätettiin semmoisekseen, ei sitä ole hiottu uudestaan puhtaalle kuparille ettei aikanaan tehty suora pinta menisi höpöksi.
Oliko ensimmäinen applikaatio sen jälkeen kun prossun IHS hiottu kuparille? Sehän on ihan vastaava prosessi sen kanssa.
Siinähän on silti se paljas kupari, johon nestemetalli sitten reagoi.Kun HS:n pinta hiottiin kuparille siihen pistettiin nestemetallit noin puoleksi tuntia "tahraamaan" sitä pintaa, jonka jälkeen se putsattiin irtotavarasta, uusi applikaatio ja kone läjään. Sen jälkeen olen kerran tainnut vaihtaa nuo tahnat, mutta ei kumpaakaan pintaa hiottu paljaalle kuparille uusiksi, ainoastaan putsattiin vanhat metallit pois hellästi. Tuo HS:n pinta näyttää tällä hetkellä siltä, niinkuin se ois normaali nikkelipinta jos ei tummentumia lasketa, koska nestemetalli on 100% tahrannut sen ylimmän kuparille hiotun pinnan samanväriseksi kuin ympäröivä HS:n alkup. nikkelipinta siellä reunoilla josta socket painaa prossua alaspäin.
Tuo metalliseos asia on ollut tiedossa (käytännön tasolla) siitä asti kun liquid pro:ta tai ultraa sai ekan kerran Suomessa kaupan hyllyltä, mutta nyt ei pitänyt olla semmoista ongelmaa koska molemmat pinnat sisälsi vanhaa nestemetallia, siksihän tämä ihmetyttääkin
Siinähän on silti se paljas kupari, johon nestemetalli sitten reagoi.
Ei ihan puolessa tunnissa kerkeä syntyä sitä metalliseosta Eiköhän tuo ole se ongelma ja ei pitäisi tulla jatkossa eteen.Kun nimenomaan ei ole, tuo viimeisin aplikaatio tehtiin niin että HS:n pinnassa oli hetken aikaa ollut ensimmäistä kertaa nestemetallit joiden annettiin tahrata se pinta, putsattiin ylimääräset pois eli pinta kuivaksi (kuparia ei näkynyt paljaalla silmällä mistään kohtaa HS:n ylimmästä pinnasta), ja siihen päälle levitettiin sitten uudet.
Kryonautti on ainakin erittäin laadukas ja pitkäikäinen tahna. Ei tuossa MX-4 myöskään varmaan mitään vikaa ole jos sitä tuubista ulos saa ja koostumus on ok.Pikainen kyssäri liittyen tahnojen säilyvyyteen: Kaapissa on pyörinyt avattu MX-4 jo useita vuosia, vieläkö se on validi kiven ja jäähyn väliin?
Tarkemmin 7800X3D ja Mugen 5 (?).
Jos ei niin, mikä olisi tämän päivän järkiratkaisu?
Pienenä kevennyksenä sellainen, että aikanaan, kun ei ollut lämpötahnaa talossa niin laitoin edulliseen tietokoneeseen siivouksen yhteydessä Bilteman kuparitahnaa
Kuparitahna, 100 g " Estää kiinnipalamista ja -ruostumista korkeissa lämpötiloissa. Lämpötilan sieto -35 – + 1100 °C. "
Tarkoituksena oli laittaa vain väliaikaisesti ja vaihtaa sitten myöhemmin oikeaan lämpötahnaan. Sinnehän se jäi, kun hyvin tuntui toimivan :-D
DISCLAIMER: Tuolla saa muuten ihan samalla tavalla tuhottua komponentit, kuin nestemetallillakin jos ei ole varovainen. En suosittele muille.
Säilyy. Tosin näet jo koostumuksesta onko se vielä käyttökelpoista.Säilyykö lämpötahna tuubissa vuosia? Kohta tarve lämpötahnalle ja löysin kaksi avattua tuubia Arctic MX-4:ää. Kummassakin korkit kiinni eikä ole altistunut lämmölle tms. ääriolosuhteille. En osaa sanoa kuinka vanhoja ovat, mutta edellisen kerran oli tarve lämpötahnalle 5-6 vuotta sitten.
Mx-4 kestää hyvin säilytyksen yksi parhaista varman.Säilyykö lämpötahna tuubissa vuosia? Kohta tarve lämpötahnalle ja löysin kaksi avattua tuubia Arctic MX-4:ää. Kummassakin korkit kiinni eikä ole altistunut lämmölle tms. ääriolosuhteille. En osaa sanoa kuinka vanhoja ovat, mutta edellisen kerran oli tarve lämpötahnalle 5-6 vuotta sitten.
Aika paljon tahnojen kanssa leiponut ja Luumi puhuu kyllä asiaa. Nestemmäistä metallia laitoin tuon 5900X:n ja Aion väliin: lämmöt tippu sen 6 astetta ja alivoltittamalla sitten vielä lisää. Suosittelelen kyllä mutta täytyy muistaa että joutuu hinkkaan tuota prossun pintaa semmosella teräsvillan tapaisella tyynyllä että saa tuon nestemetallin leviämään tasasesti ja myös se että pitää olla kuparia vastassa kun tuo messinki ei oikein tykkää tuosta nestemetallista Toki täältä varmaan löytyy ohjeet ja kokemukset noihin jos jaksaa hakeaKuten jo muroon tekemässäni vertailussa voi hyvin tiivistää, sirun ja ihs:n välissä nestemetallit ovat ylivoimaisia, joista conductonaut veti muita hivenen edelle. Perustahnoista suorituskykykuninkaat ovat grizzlyn kryonaut ja gelid gc extreme.
Siis paljaaseen kupariinhan nestemetalli juurikin reagoi ja syövyttää vai mikä reaktio onkaan.Aika paljon tahnojen kanssa leiponut ja Luumi puhuu kyllä asiaa. Nestemmäistä metallia laitoin tuon 5900X:n ja Aion väliin: lämmöt tippu sen 6 astetta ja alivoltittamalla sitten vielä lisää. Suosittelelen kyllä mutta täytyy muistaa että joutuu hinkkaan tuota prossun pintaa semmosella teräsvillan tapaisella tyynyllä että saa tuon nestemetallin leviämään tasasesti ja myös se että pitää olla kuparia vastassa kun tuo messinki ei oikein tykkää tuosta nestemetallista Toki täältä varmaan löytyy ohjeet ja kokemukset noihin jos jaksaa hakea
Lämpötahnat | Page 12 | TechBBS (io-tech.fi)Aika paljon tahnojen kanssa leiponut ja Luumi puhuu kyllä asiaa. Nestemmäistä metallia laitoin tuon 5900X:n ja Aion väliin: lämmöt tippu sen 6 astetta ja alivoltittamalla sitten vielä lisää. Suosittelelen kyllä mutta täytyy muistaa että joutuu hinkkaan tuota prossun pintaa semmosella teräsvillan tapaisella tyynyllä että saa tuon nestemetallin leviämään tasasesti ja myös se että pitää olla kuparia vastassa kun tuo messinki ei oikein tykkää tuosta nestemetallista Toki täältä varmaan löytyy ohjeet ja kokemukset noihin jos jaksaa hakea
On kyllä ollut vuoden nuo eikä mitään ole tapahtunut lämpöjen suhteen. Eli mitä pitäisi tapahtua? Olisko ollut niin että juurikin päin vastoin oli tuossa omassakin? Eli nikkelikerros tuossa varmaan oli eli ei kupari. En muista kun on jo sen verran aikaa. Tarkistin lämmöt rasituksesssa juurikin ja ok. edelleen. 70,8 asteisena tuo käy 100% kuormalla. Idlenä 45 ja rapeat.Lämpötahnat | Page 12 | TechBBS (io-tech.fi)
Saat siis kohta vääntää ne nestemetallit sinne uusiksi. Olisit vaan antanut sen nikkelikerroksen olla siinä päällä.
Kurkkaa tuosta linkatun viestin lainauksesta, siinä on kuva paljaasta kuparista nestemetallin kanssa. Tuon sinun viestin perusteella oli ymmärrettävissä että hioit IHS:n kuparille, jolloin tuo reaktio ennenpitkää tapahtuu.On kyllä ollut vuoden nuo eikä mitään ole tapahtunut lämpöjen suhteen. Eli mitä pitäisi tapahtua? Olisko ollut niin että juurikin päin vastoin oli tuossa omassakin? Eli nikkelikerros tuossa varmaan oli eli ei kupari. En muista kun on jo sen verran aikaa. Tarkistin lämmöt rasituksesssa juurikin ja ok. edelleen. 70,8 asteisena tuo käy 100% kuormalla. Idlenä 45 ja rapeat.
IHS ja AIO:n coldplate ovat kuparia. Näissä on usein nikkelipinnoite, ei toisinpäin.On kyllä ollut vuoden nuo eikä mitään ole tapahtunut lämpöjen suhteen. Eli mitä pitäisi tapahtua? Olisko ollut niin että juurikin päin vastoin oli tuossa omassakin? Eli nikkelikerros tuossa varmaan oli eli ei kupari. En muista kun on jo sen verran aikaa. Tarkistin lämmöt rasituksesssa juurikin ja ok. edelleen. 70,8 asteisena tuo käy 100% kuormalla. Idlenä 45 ja rapeat.
Elektroniikan puhdistusainetta paikallisesta motonetistä/biltema/jne.No asiasta Aasiin, mistä Foorumi ostaa putsaus alkoholinsa? Ilmeisesti Korona tehnyt tehtävänsä, eikä paikallisapteekista löytynyt kuin Käsidesikamaa, jossa on aina mukana jotain muuta moskaa.
Kiitoksia, eipä tietenkään tullut mieleen moinen, joten Sunnuntailenkki --> MotonettiinElektroniikan puhdistusainetta paikallisesta motonetistä/biltema/jne.