Lämpötahnat

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Sampsa
  • Aloitettu Aloitettu
Mikä olisi hyvä lämpötahna kannettavalle, mieluiten sellaista mitä on hyvin saatavilla ihan kotimaisissa verkkokaupoissa.

Pitäisi olla kuulemma paksua tököttiä mitä voisi kuitenkin suht helposti käsitellä ja sivellä CPU ja GPU läpikotaisin ja VRAM varten myös pitäisi olla paksua tököttiä, joka korvaisi lämpötyynyt.

Näitä suosituksia tullut muualla vastaan (nimenomaan kannettaville), mitä olisi heti saatavilla täälläkin:

CPU/GPU: MX-6

Edit: Näemmä koski vanhemman mallista "MasterGel Maker" tahnaa, tämä nykyinen uusi on kuulemma huonoa, reseptiä ilmeisesti muutettu kun aiempi kesti pidempiä aikoja, ilmeisesti suuremman viskositeetin vuoksi.

VRAM (2kpl): paremman luokan lämpötyynyt (1mm - 1.5mm, paksumpi pehmeämpi lämpötyyny painuu kumminkin paremmin kasaan, perus kovemmat lämpötyynyt kannattaa olla juuri sopivan mittaisia)

6 vuotta vanha Acer Nitro 5, AN515-31 mallinumerolla, vain yksi tuuletin ja vain muutama lämpöputki GPU (MX150) ja CPU (i5-8250U) kesken todella vähän alaa tuota lämpöputkea / alumiinisuojaa, vuotta uudempaan malliin tuota alaa lisättiin sisältämään myös nuo MOSFET jutut, kun tässä mallissa ne on paljaana esillä. Ei todellakaan ole mikään pelikannettava, edes vuonna 2017 mutta usein sanotaan että 5 vuoden välein olisi jo syytä vaihtaa tahnat sisään, että jos nyt kerralla pistetään kaikki kuntoon.

Koneen alkuperäisen intel m.2 SSD levyn vaihdoin alkuvuodesta, samassa uusi SSD levy sai myös jäähdyttimen lämpöteipin kanssa asennettuna.

Edit: hommat tehty, tässä oli aloitustilanne:
IMG_20230503_184351.jpg


MX-6 käytin CPU ja GPU, VRAM sai vähän jämäkämpää Akasa T5 Pro tahnaa että sai hyvän kontaktin jäähyn kanssa. Pölyä lähti jonkin verran, erityisesti tuulettimesta, villakoira poikineen.
 
Viimeksi muokattu:
Tätä tuli aika huolella omaa projektia ajatellen tutkittua. Sellaista tahnaa, joka pärjäisi omaan makuun riittävän hyvin prosessoreilla, mutta täyttäisi välit ei oikeasti ole olemassakaan. Nestemäistä metallia käytän itse CPU+GPU ja GP-Ultimate tyynyjä käytin niin virransyöttökomponenteissa kuin muisteissa jne.

Oma vaivansa valita tyynyille oikeat paksuudet ja tietysti nestemäinen metalli vaatii myös pientä opettelua. Jos parasta haluaa, tämä on kuitenkin se way to go.
 
Miten tuo nestemetalli käyttäytyy jähmettyessä?
E: Siis pysyykö se piirissä/blokissa kiinni vai menetääkö se kontaktin kokonaan.
 
Olen käsittänyt että nestemetalli ei jähmety koskaan? Se pysyy välissä pintajännityksen (ja kapillaarivoiman, mutta eikös se ole sama asia? En ole fyysikko...) takia.
 
Olen käsittänyt että nestemetalli ei jähmety koskaan? Se pysyy välissä pintajännityksen (ja kapillaarivoiman, mutta eikös se ole sama asia? En ole fyysikko...) takia.
Ja lisäyksenä jos tunkee paljaalle kuparille (ei nikkelöity) niin imaisee itseensä ja saa lisätä parin kk käytön jälkeen lisää. Tästä on ollut täällä aiemminkin keskustelua, edellisellä sivulla ainakin.
 
Olen käsittänyt että nestemetalli ei jähmety koskaan? Se pysyy välissä pintajännityksen (ja kapillaarivoiman, mutta eikös se ole sama asia? En ole fyysikko...) takia.
Thermal Grizzly Conductonaut 1g Liquid Metal Thermal Compound TG-C-001-R
Tämän ominaisuuksissa sanotaan: Operating Temperature Range: 10°C ~ +140°C
 
Mitä metallia nuo nestemäiset metallitahnat on? Tulee mieleen ainoastaan elohopea, joka on nestemäistä nuissa lämpötiloissa. Sen käyttö taas taitaa olla hyvin rajattua myrkyllisyytensä vuoksi
 
Mitä metallia nuo nestemäiset metallitahnat on? Tulee mieleen ainoastaan elohopea, joka on nestemäistä nuissa lämpötiloissa. Sen käyttö taas taitaa olla hyvin rajattua myrkyllisyytensä vuoksi
Gallium + sekoitus muuta. Sen takia alumiini ja nestemetalli on todella karsea yhdistelmä jäähyissä.

Gallium siis imeytyy alumiiniin ja muuttaa koko alumiini kappaleen rakenteen näkkileiväksi. YouTube on pullollaan videoita tuosta reaktiosta.
 
Viimeksi muokattu:
Hyvä, mutta miten tämä liittyy asiaan tai aiempaan vastaukseeni?
Siten, että et vastannut lainkaan kysymykseen.
Jos nestemetalli ei koskaan jäätyisi, sitä varmasti käytettäisiin kylmien aineiden kanssa jäähdyttäessä (LN2).
Käsittääkseni (mutu) nestemetallit on Gallium pohjaisia ja sen sulamispiste on n.29.5C. Seostamalla sen ominaisuuksia on saatu muutettua, mutta kysymys on edelleen sama.
Tämä on ainut mistä on sulamispiste ilmoitettu.
Alphacool Eisfrost Xtreme liquid metall paste 1g
Tiedot viittaisi, että käyttölämpötila on 20C+, mutta viimeisenä lukee.
Melting temperature: - 19.3 °C.
Eli tällä mennään.
 
Lämpötyynyille ei ilmeisesti ollut omaa ketjua? Tuossa Total War: Warhammer 3:sta pelatessa kattelin, että näyttiksen hotspot nousee jo 100 asteeseen: 1684823289444.png Onkohan tässä joku muukin vikana, kuin vanhat tyynyt ja tahnat?

Mietin tässä, että voisin ihan mielenkiinnosta vaihtaa tähän tahnat ja lämpötyynyt (~4.5v vanha 2080 Palit GameRock Premium). Minkälaiset lämpötyynyt tähän tilaisi? Näytti esim. Jimmsillä olevan vaikka minkä näköstä myynnissä. Ei aikaisempaa kokemusta vaihdosta. Tässä artikkelissa purettu kyseinen näyttis, varmaan saa osviittaa tyynyistä? Tahnana aattelin käyttää tuota MX-6 mistä tuubi jo valmiina löytyy.
 
Viimeksi muokattu:
Lämpötyynyille ei ilmeisesti ollut omaa ketjua? Tuossa Total War: Warhammer 3:sta pelatessa kattelin, että näyttiksen hotspot nousee jo 100 asteeseen: 1684823289444.png Onkohan tässä joku muukin vikana, kuin vanhat tyynyt ja tahnat?

Mietin tässä, että voisin ihan mielenkiinnosta vaihtaa tähän tahnat ja lämpötyynyt (~4.5v vanha 2080 Palit GameRock Premium). Minkälaiset lämpötyynyt tähän tilaisi? Näytti esim. Jimmsillä olevan vaikka minkä näköstä myynnissä. Ei aikaisempaa kokemusta vaihdosta. Tässä artikkelissa purettu kyseinen näyttis, varmaan saa osviittaa tyynyistä? Tahnana aattelin käyttää tuota MX-6 mistä tuubi jo valmiina löytyy.
Gigabyten 2080 olen vaihtanut sekä tahnat että tyynyt. Molemmat olivat parin vuoden käytön jäljiltä vaihtokunnossa, tahna kovettunutta ja tyynyt osittain murenivat. MX-6 tahna ajaa asiansa ihan hyvin, tyynyiksi itse laitoin perus Arcticin padit ja hyvin on lämmöt pysyneet kurissa.
 
Thermal pad size database – THERMALPAD.EU Tuolta saa jonkinlaista osviittaa paksuuksista, jos ei muualta löydy.


Gigabyten 2080 olen vaihtanut sekä tahnat että tyynyt. Molemmat olivat parin vuoden käytön jäljiltä vaihtokunnossa, tahna kovettunutta ja tyynyt osittain murenivat. MX-6 tahna ajaa asiansa ihan hyvin, tyynyiksi itse laitoin perus Arcticin padit ja hyvin on lämmöt pysyneet kurissa.


Just kattelin kans, että Palitin Gaming Pro TI -mallin tyynyjen paksuuden tiedot löytyi, ehkä ne on tarpeeks lähellä tätä mun mallia. Lähinnä vielä mietin, että pitääkö näiden paksuuksia täsmätä kuinka tarkasti, että lähetäänkö montaa eri paksusta tilailemaan?
 
Lämpötyynyille ei ilmeisesti ollut omaa ketjua? Tuossa Total War: Warhammer 3:sta pelatessa kattelin, että näyttiksen hotspot nousee jo 100 asteeseen: 1684823289444.png Onkohan tässä joku muukin vikana, kuin vanhat tyynyt ja tahnat?

Mietin tässä, että voisin ihan mielenkiinnosta vaihtaa tähän tahnat ja lämpötyynyt (~4.5v vanha 2080 Palit GameRock Premium). Minkälaiset lämpötyynyt tähän tilaisi? Näytti esim. Jimmsillä olevan vaikka minkä näköstä myynnissä. Ei aikaisempaa kokemusta vaihdosta. Tässä artikkelissa purettu kyseinen näyttis, varmaan saa osviittaa tyynyistä? Tahnana aattelin käyttää tuota MX-6 mistä tuubi jo valmiina löytyy.
Tuo hotspot on pelkästään ytimen hotspot eikä esimerkiksi muistien hotspot. Eli ytimellä on huono kontakti/tahnat mikä nostaa hotspot lämmöt taivaisiin.

Osta jimmyltä Arcticin uusia TP-3 tyynyjä, menevät kivasti lyttyyn minkä takia liiankin paksut tyynyt toimii hyvin kunhan kiristää jäähyn tiukalle.
 
En ole koskaan törmännyt tuollaiseen tyynyyn. Esimerkkejä moisista niin tiedän välttää shoppaillessa, vai kyseessä yksinomaan spekulatiivinen tornihuhu? Lämpöjousi toki, mutta pysykäämme näissä tyynyissä. :)
Esim. Gelid Ultimate on hyvin lämpöä johtavaa, mutta aika kovaa tyynyä. Oikein mitoitettuna toimii loistavasti, itse olen tuota käyttänyt joka paikassa.
 
En kyllä antaisi missään nimessä yleisenä ohjeena laittaa 0.5mm liian paksua tyynyä. Saattaa toimia joskus, mutta tosiaan riippuu tyynystä. En muista, oliko tuossa aiemmassa videossa aiheesta, mutta muualta löytyy runsaasti ongelmia liian paksuista tyynyistä. Voi olla myös muita muuttujia jotka vaikuttaa, mm. kuinka jäykkä PCB ja backplate on.

Olisi myös mielenkiintoista kuulla, miten pääsee mittaamaan rakojen paksuuden. Käytännössä sinne blokin väliin on aika mahdotonta nähdä, varsinkin kun lämpötyynyn paksuus voi olla erilainen eri komponenteilla.

Kolmannen osapuolen jäähyissä menisin valmistajan ohjeella, on täysin turhaa lähtä arpomaan paksuuden kanssa. Originaalijäähyissä on joskus ongelmaa arvata oikeaa paksuutta, koska informaatiota ei tahdo löytyä mistään (ja alkuperäisiä ei ole referenssiksi saatavana). Tuolloin voisi toimia laittaa riittävän paksua mutta pehmeää lämpötyynyä, jos niitä joutuu uusimaan (tai vaikka laittamaan originaalijäähyn takaisiin).
 
Hyvää keskustelua on esim. vinkki rakotulkeista. En vain keksi miten ne saa kuulerin ja näytönohjaimen väliin. Esim. RX Vega 64:n vakiojäähyssä VRM:t on kuopassa
ja sinne ei takulla saa rakotulkkia mahtumaan. VRM:t saa ehkä mitattua, joskin koko kooleria kiertää kaulus ympäriinsä, joten tulkin mahduttaminen sinne väliin voi olla haasteellista. Google onneksi kertoo että kyseessä on 1mm lämpötyynyt joka paikassa (ja ittellä originaalit on jääneet jäähyyn, josta sen voi myös pätellä).

Tykkään huomauttaa että mutuilen / en ole ekspertti / joku muu voi tietää paremmin, juuri sen takia että lukija voi arvioida lukemansa tiedon astetta. Sitä kutsutaan myös itsekritiikiksi.

Olisi kiva jos keskustelu pidetään aiheessa ja ei kaivella menneitä usean sivun takaa. Nyt kommenttisi menee nyt vähän henkilökohtaiseen jahtaamiseen puolelle.
Tuosta nestemetallista kysyin ihan aidosti ymmälläni, koska oletin että kyse konventionaalisesta eli normaalista jäähdyttämisestä, ja siksi olin vähän että mitähäh (nestemetallit ei tosiaankaan jähmety normaalilämpötiloissa) ... asia selvisi kun ko. postaaja selvensi mistä on kyse. Aika harva meistä jäähdyttää pakkasasteilla. En nähnyt tarpeelliseksi kommentoida koska asia selvisi jo muutenkin keskustelusta.
 
Millainen Thermal Grizzlyn Carbonaut on asentaa? Pysyykö hyvin paikallaan jäähyä kiristäessä ja näytönohjainta siirrellessä? Entä voiko leikata saksilla helposti?

RX 6950 XT:n välissä ei vain pysy tahnat. Kokeilin vielä Thermalrightin TFX:ää, jonka pitäisi olla jähmeyden takia kotonaan tuollaisissa tilanteissa. Pump out -ilmiö iski siihenkin käsittämättömän nopeasti, vaikka laitoin tahnat kaikkien ohjeiden mukaan niin hyvin kuin mahdollista. Alkuperäiset tahnat kestivät 5 viikkoa, Arctic MX-6 viikon ja Thermalrightit 2 viikkoa.
 
Millainen Thermal Grizzlyn Carbonaut on asentaa? Pysyykö hyvin paikallaan jäähyä kiristäessä ja näytönohjainta siirrellessä? Entä voiko leikata saksilla helposti?

RX 6950 XT:n välissä ei vain pysy tahnat. Kokeilin vielä Thermalrightin TFX:ää, jonka pitäisi olla jähmeyden takia kotonaan tuollaisissa tilanteissa. Pump out -ilmiö iski siihenkin käsittämättömän nopeasti, vaikka laitoin tahnat kaikkien ohjeiden mukaan niin hyvin kuin mahdollista. Alkuperäiset tahnat kestivät 5 viikkoa, Arctic MX-6 viikon ja Thermalrightit 2 viikkoa.
Grizzlyn sivuilla lukee "NEW", mutta ehkä se oli edeltävä versio jota minulla oli/on. Olisiko ostanut vuonna 2020.
Heikot on muistikuvat, mutta katkoterällä taisin leikata tai sitten ihan yleissaksilla. Jos paksuus ok, niin puristus sen pitää paikallaan, asennuksessa taisi lipsua herkästi paikaltaan.
RX 5700:n kanssa lämmöt karkasivat ylemmäksi kuin ihan perustahnalla (MX-4 tms.), ei jäänyt käyttöön.

EDIT: tämä tuote, 6/2020 tilattu

Jos itse olisin hankkimassa niin KryoSheet mielummin. Valmistaja on antanut tähtiarvostelulla enemmän pisteitä lämmönjohtavuudelle, ylikellotukselle ja vesijäähylle.
Ilmeisesti Z-akselin lämmönjohtavuus parempi.
Tuo onkin näköjään sähköäjohtavaa tavaraa :nb:
 
Viimeksi muokattu:
Millainen Thermal Grizzlyn Carbonaut on asentaa? Pysyykö hyvin paikallaan jäähyä kiristäessä ja näytönohjainta siirrellessä? Entä voiko leikata saksilla helposti?

RX 6950 XT:n välissä ei vain pysy tahnat. Kokeilin vielä Thermalrightin TFX:ää, jonka pitäisi olla jähmeyden takia kotonaan tuollaisissa tilanteissa. Pump out -ilmiö iski siihenkin käsittämättömän nopeasti, vaikka laitoin tahnat kaikkien ohjeiden mukaan niin hyvin kuin mahdollista. Alkuperäiset tahnat kestivät 5 viikkoa, Arctic MX-6 viikon ja Thermalrightit 2 viikkoa.
Liukas. Terävät sakset tai veitsi. En oikein usko että soveltuu noin tehokkaalle kortille. Melkein tunkkaisin nestemetallit väliin. Eipä siinä hirveänä riskiä ole kunhan suojaa pintaliitoskomponentit vaikka sillä perinteisellä kynsilakalla.
 
Peleissä alkoi peak-lämmöt hipomaan jo 80C niin tuli vilkastua blokin alle samalla kun putsasin pölyjä :sick:

IMG_20230701_134935.jpgIMG_20230701_134906.jpg

Thermal Grizzlyn nestemetalli oli kovettunut alle 2kk laiton jälkeen aivan rutikuivaksi ja jäänyt pieniksi möykyiksi tuohon keskelle blokkia pystyviivaksi (kuvassa). Reunoilla olevat tummemmat alueet nestemetallitahraumassa ovat prosessorin lämpölevyn päädyt jotka oman tajunnan mukaan ovat olleet kauempana blokin pohjasta kuin keskiosa, sillä tuo tumma alue on todella paksun kuivuneen nestemetallitauhkan peitossa, ei irronnut edes kynnellä. Prossun lämpölevy on hiottu Thermal Grizzlyn hiontakitillä just ja just kuparille veden ja lasipinnan kanssa, blokki aikanaan hiottu lasilla melkein peiliksi ja sitten "skuffattu" mattapintaiseksi että tahna pysyy.

Prosessorin ytimen ja lämpölevyn välissä oleva nestemetalli oli 90% alueesta ihan samanlaista kuin asennuspäivänä, mutta nuppineulan pään kokoinen alue keskeltä näytti samalta kuin noiden kuvien tuo tummempi tauhka-alue.

Edit: sanottakoon vielä, että tuossa blokin pohjassa tai prossun lämpölevyn päällä joka tulee tuota blokkia vasten ei ollut yhtään semmosta kohtaa missä olisi märkää tai edes vähän kosteaa nestemetallia, sormella ja paperilla hinkkailin eikä tarttunut edes väriä niihin.
 
Peleissä alkoi peak-lämmöt hipomaan jo 80C niin tuli vilkastua blokin alle samalla kun putsasin pölyjä :sick:

IMG_20230701_134935.jpgIMG_20230701_134906.jpg

Thermal Grizzlyn nestemetalli oli kovettunut alle 2kk laiton jälkeen aivan rutikuivaksi ja jäänyt pieniksi möykyiksi tuohon keskelle blokkia pystyviivaksi (kuvassa). Reunoilla olevat tummemmat alueet nestemetallitahraumassa ovat prosessorin lämpölevyn päädyt jotka oman tajunnan mukaan ovat olleet kauempana blokin pohjasta kuin keskiosa, sillä tuo tumma alue on todella paksun kuivuneen nestemetallitauhkan peitossa, ei irronnut edes kynnellä. Prossun lämpölevy on hiottu Thermal Grizzlyn hiontakitillä just ja just kuparille veden ja lasipinnan kanssa, blokki aikanaan hiottu lasilla melkein peiliksi ja sitten "skuffattu" mattapintaiseksi että tahna pysyy.

Prosessorin ytimen ja lämpölevyn välissä oleva nestemetalli oli 90% alueesta ihan samanlaista kuin asennuspäivänä, mutta nuppineulan pään kokoinen alue keskeltä näytti samalta kuin noiden kuvien tuo tummempi tauhka-alue.

Edit: sanottakoon vielä, että tuossa blokin pohjassa tai prossun lämpölevyn päällä joka tulee tuota blokkia vasten ei ollut yhtään semmosta kohtaa missä olisi märkää tai edes vähän kosteaa nestemetallia, sormella ja paperilla hinkkailin eikä tarttunut edes väriä niihin.
Monettakohan kertaa tämä asia on täällä esillä... Normaalia paljaan kuparin kanssa. Nestemetalli + paljas kupari muodostaa metalliseoksen. Ainoa mikä tuolta suojaa on nikkelöinti. Yleensä suositeltavaa vaihtaa/lisätä nestemetallit parin viikon tai kuukaden jälkeen asennuksesta jos paljasta kuparia käytössä.

Hio epätasaisuudet pois ja uudet nestemetallit väliin. Nyt kun tuo metalliseos on muodostunut niin samaa reaktiota ei enää tapahdu. Älä hio paljaalle kuparille tai sama asia tapahtuu uudelleen.
 
Monettakohan kertaa tämä asia on täällä esillä... Normaalia paljaan kuparin kanssa. Nestemetalli + paljas kupari muodostaa metalliseoksen. Ainoa mikä tuolta suojaa on nikkelöinti. Yleensä suositeltavaa vaihtaa/lisätä nestemetallit parin viikon tai kuukaden jälkeen asennuksesta jos paljasta kuparia käytössä.

Hio epätasaisuudet pois ja uudet nestemetallit väliin. Nyt kun tuo metalliseos on muodostunut niin samaa reaktiota ei enää tapahdu. Älä hio paljaalle kuparille tai sama asia tapahtuu uudelleen.

Varmasti monesti, mutta kun tuo ei suinkaan ollut kyseisen blokin ensimmäinen kierros nestemetallia, vaan viimeisin. Ainut mitä tehtiin ennen aplikaatiota oli ylimääräisen vanhan nestemetallin poisto, siis irtotavaran, se tahrapinta jätettiin semmoisekseen, ei sitä ole hiottu uudestaan puhtaalle kuparille ettei aikanaan tehty suora pinta menisi höpöksi.
 
Viimeksi muokattu:
Varmasti monesti, mutta kun tuo ei suinkaan ollut kyseisen blokin ensimmäinen kierros nestemetallia, vaan viimeisin. Ainut mitä tehtiin ennen aplikaatiota oli ylimääräisen vanhan nestemetallin poisto, siis irtotavaran, se tahrapinta jätettiin semmoisekseen, ei sitä ole hiottu uudestaan puhtaalle kuparille ettei aikanaan tehty suora pinta menisi höpöksi.
Oliko ensimmäinen applikaatio sen jälkeen kun prossun IHS hiottu kuparille? Sehän on ihan vastaava prosessi sen kanssa.
 
Oliko ensimmäinen applikaatio sen jälkeen kun prossun IHS hiottu kuparille? Sehän on ihan vastaava prosessi sen kanssa.

Kun HS:n pinta hiottiin kuparille siihen pistettiin nestemetallit noin puoleksi tuntia "tahraamaan" sitä pintaa, jonka jälkeen se putsattiin irtotavarasta, uusi applikaatio ja kone läjään. Sen jälkeen olen kerran tainnut vaihtaa nuo tahnat, mutta ei kumpaakaan pintaa hiottu paljaalle kuparille uusiksi, ainoastaan putsattiin vanhat metallit pois hellästi. Tuo HS:n pinta näyttää tällä hetkellä siltä, niinkuin se ois normaali nikkelipinta jos ei tummentumia lasketa, koska nestemetalli on 100% tahrannut sen ylimmän kuparille hiotun pinnan samanväriseksi kuin ympäröivä HS:n alkup. nikkelipinta siellä reunoilla josta socket painaa prossua alaspäin.

Tuo metalliseos asia on ollut tiedossa (käytännön tasolla) siitä asti kun liquid pro:ta tai ultraa sai ekan kerran Suomessa kaupan hyllyltä, mutta nyt ei pitänyt olla semmoista ongelmaa koska molemmat pinnat sisälsi vanhaa nestemetallia, siksihän tämä ihmetyttääkin :beye:
 
Kun HS:n pinta hiottiin kuparille siihen pistettiin nestemetallit noin puoleksi tuntia "tahraamaan" sitä pintaa, jonka jälkeen se putsattiin irtotavarasta, uusi applikaatio ja kone läjään. Sen jälkeen olen kerran tainnut vaihtaa nuo tahnat, mutta ei kumpaakaan pintaa hiottu paljaalle kuparille uusiksi, ainoastaan putsattiin vanhat metallit pois hellästi. Tuo HS:n pinta näyttää tällä hetkellä siltä, niinkuin se ois normaali nikkelipinta jos ei tummentumia lasketa, koska nestemetalli on 100% tahrannut sen ylimmän kuparille hiotun pinnan samanväriseksi kuin ympäröivä HS:n alkup. nikkelipinta siellä reunoilla josta socket painaa prossua alaspäin.

Tuo metalliseos asia on ollut tiedossa (käytännön tasolla) siitä asti kun liquid pro:ta tai ultraa sai ekan kerran Suomessa kaupan hyllyltä, mutta nyt ei pitänyt olla semmoista ongelmaa koska molemmat pinnat sisälsi vanhaa nestemetallia, siksihän tämä ihmetyttääkin :beye:
Siinähän on silti se paljas kupari, johon nestemetalli sitten reagoi.
 
Siinähän on silti se paljas kupari, johon nestemetalli sitten reagoi.

Kun nimenomaan ei ole, tuo viimeisin aplikaatio tehtiin niin että HS:n pinnassa oli hetken aikaa ollut ensimmäistä kertaa nestemetallit joiden annettiin tahrata se pinta, putsattiin ylimääräset pois eli pinta kuivaksi (kuparia ei näkynyt paljaalla silmällä mistään kohtaa HS:n ylimmästä pinnasta), ja siihen päälle levitettiin sitten uudet.

Blokin pohjassa oli vuosia vanhat tahrat, siinä on ollu nestemetallit ensimmäistä kertaa kun 8700K julkaistiin ja niitä on uusittu sen jälkeen monta kertaa, usealle eri prossulle. Kävi mielessä että oisko tuo Grizzlyn nestemetalli jotenkin reagoinut blokin pohjassa olevan vanhan tahran kanssa, koska siihen on aina käytetty vain joko liquid ultraa tai pro:ta, tämä oli ensimmäinen kerta kun käyin Grizzlyn nestemetallia.
 
Kun nimenomaan ei ole, tuo viimeisin aplikaatio tehtiin niin että HS:n pinnassa oli hetken aikaa ollut ensimmäistä kertaa nestemetallit joiden annettiin tahrata se pinta, putsattiin ylimääräset pois eli pinta kuivaksi (kuparia ei näkynyt paljaalla silmällä mistään kohtaa HS:n ylimmästä pinnasta), ja siihen päälle levitettiin sitten uudet.
Ei ihan puolessa tunnissa kerkeä syntyä sitä metalliseosta :hmm: Eiköhän tuo ole se ongelma ja ei pitäisi tulla jatkossa eteen.
 
Pikainen kyssäri liittyen tahnojen säilyvyyteen: Kaapissa on pyörinyt avattu MX-4 jo useita vuosia, vieläkö se on validi kiven ja jäähyn väliin?
Tarkemmin 7800X3D ja Mugen 5 (?).
Jos ei niin, mikä olisi tämän päivän järkiratkaisu?
 
Pikainen kyssäri liittyen tahnojen säilyvyyteen: Kaapissa on pyörinyt avattu MX-4 jo useita vuosia, vieläkö se on validi kiven ja jäähyn väliin?
Tarkemmin 7800X3D ja Mugen 5 (?).
Jos ei niin, mikä olisi tämän päivän järkiratkaisu?
Kryonautti on ainakin erittäin laadukas ja pitkäikäinen tahna. Ei tuossa MX-4 myöskään varmaan mitään vikaa ole jos sitä tuubista ulos saa ja koostumus on ok.
 
Minkälainen tuo tulliruljanssi on jos ostaa ebaystä tahnoja/puttyä? Digikeys kun ei enään myy tuota TG-PP10 ainesta.
 
Pienenä kevennyksenä sellainen, että aikanaan, kun ei ollut lämpötahnaa talossa niin laitoin edulliseen tietokoneeseen siivouksen yhteydessä Bilteman kuparitahnaa
Kuparitahna, 100 g " Estää kiinnipalamista ja -ruostumista korkeissa lämpötiloissa. Lämpötilan sieto -35 – + 1100 °C. "
Tarkoituksena oli laittaa vain väliaikaisesti ja vaihtaa sitten myöhemmin oikeaan lämpötahnaan. Sinnehän se jäi, kun hyvin tuntui toimivan :-D

DISCLAIMER: Tuolla saa muuten ihan samalla tavalla tuhottua komponentit, kuin nestemetallillakin jos ei ole varovainen. En suosittele muille.
 
Viimeksi muokattu:
Pienenä kevennyksenä sellainen, että aikanaan, kun ei ollut lämpötahnaa talossa niin laitoin edulliseen tietokoneeseen siivouksen yhteydessä Bilteman kuparitahnaa
Kuparitahna, 100 g " Estää kiinnipalamista ja -ruostumista korkeissa lämpötiloissa. Lämpötilan sieto -35 – + 1100 °C. "
Tarkoituksena oli laittaa vain väliaikaisesti ja vaihtaa sitten myöhemmin oikeaan lämpötahnaan. Sinnehän se jäi, kun hyvin tuntui toimivan :-D

DISCLAIMER: Tuolla saa muuten ihan samalla tavalla tuhottua komponentit, kuin nestemetallillakin jos ei ole varovainen. En suosittele muille.

Ne herkät osat ytimen ympäriltä kannattaa suojata tällä tökötillä ennen sähköä johtavien tahnojen tai nestemetallin laittoa.

Nestemäinen sähköteippi.
 
Säilyykö lämpötahna tuubissa vuosia? Kohta tarve lämpötahnalle ja löysin kaksi avattua tuubia Arctic MX-4:ää. Kummassakin korkit kiinni eikä ole altistunut lämmölle tms. ääriolosuhteille. En osaa sanoa kuinka vanhoja ovat, mutta edellisen kerran oli tarve lämpötahnalle 5-6 vuotta sitten.
 
Säilyykö lämpötahna tuubissa vuosia? Kohta tarve lämpötahnalle ja löysin kaksi avattua tuubia Arctic MX-4:ää. Kummassakin korkit kiinni eikä ole altistunut lämmölle tms. ääriolosuhteille. En osaa sanoa kuinka vanhoja ovat, mutta edellisen kerran oli tarve lämpötahnalle 5-6 vuotta sitten.
Säilyy. Tosin näet jo koostumuksesta onko se vielä käyttökelpoista.
 
Säilyykö lämpötahna tuubissa vuosia? Kohta tarve lämpötahnalle ja löysin kaksi avattua tuubia Arctic MX-4:ää. Kummassakin korkit kiinni eikä ole altistunut lämmölle tms. ääriolosuhteille. En osaa sanoa kuinka vanhoja ovat, mutta edellisen kerran oli tarve lämpötahnalle 5-6 vuotta sitten.
Mx-4 kestää hyvin säilytyksen yksi parhaista varman.
Itse juuri käytin vanhan Mx-4 tuubin kun asensin tilapäis ilmajäähyyn uuteen kokonpanoon enkä halunnur kryonaut extreme käyttää siihen kun vain on hetken käytössä ennen kustom loop asennusta.
Ikää epäilen että on ostettu 2011-2013 välisenä aikana ja täysin normaali oli vielä.
Itse säilytän tahnat suljetussa minigrip tapaisessa pussissa laatikossa en tiedä onko siinä mitään eroa.
 
Viimeksi muokattu:
Kuten jo muroon tekemässäni vertailussa voi hyvin tiivistää, sirun ja ihs:n välissä nestemetallit ovat ylivoimaisia, joista conductonaut veti muita hivenen edelle. Perustahnoista suorituskykykuninkaat ovat grizzlyn kryonaut ja gelid gc extreme.
Aika paljon tahnojen kanssa leiponut ja Luumi puhuu kyllä asiaa. Nestemmäistä metallia laitoin tuon 5900X:n ja Aion väliin: lämmöt tippu sen 6 astetta ja alivoltittamalla sitten vielä lisää. Suosittelelen kyllä mutta täytyy muistaa että joutuu hinkkaan tuota prossun pintaa semmosella teräsvillan tapaisella tyynyllä että saa tuon nestemetallin leviämään tasasesti ja myös se että pitää olla kuparia vastassa kun tuo messinki ei oikein tykkää tuosta nestemetallista:) Toki täältä varmaan löytyy ohjeet ja kokemukset noihin jos jaksaa hakea:)
 
Aika paljon tahnojen kanssa leiponut ja Luumi puhuu kyllä asiaa. Nestemmäistä metallia laitoin tuon 5900X:n ja Aion väliin: lämmöt tippu sen 6 astetta ja alivoltittamalla sitten vielä lisää. Suosittelelen kyllä mutta täytyy muistaa että joutuu hinkkaan tuota prossun pintaa semmosella teräsvillan tapaisella tyynyllä että saa tuon nestemetallin leviämään tasasesti ja myös se että pitää olla kuparia vastassa kun tuo messinki ei oikein tykkää tuosta nestemetallista:) Toki täältä varmaan löytyy ohjeet ja kokemukset noihin jos jaksaa hakea:)
Siis paljaaseen kupariinhan nestemetalli juurikin reagoi ja syövyttää vai mikä reaktio onkaan.
 
Aika paljon tahnojen kanssa leiponut ja Luumi puhuu kyllä asiaa. Nestemmäistä metallia laitoin tuon 5900X:n ja Aion väliin: lämmöt tippu sen 6 astetta ja alivoltittamalla sitten vielä lisää. Suosittelelen kyllä mutta täytyy muistaa että joutuu hinkkaan tuota prossun pintaa semmosella teräsvillan tapaisella tyynyllä että saa tuon nestemetallin leviämään tasasesti ja myös se että pitää olla kuparia vastassa kun tuo messinki ei oikein tykkää tuosta nestemetallista:) Toki täältä varmaan löytyy ohjeet ja kokemukset noihin jos jaksaa hakea:)
Lämpötahnat | Page 12 | TechBBS (io-tech.fi)

Saat siis kohta vääntää ne nestemetallit sinne uusiksi. Olisit vaan antanut sen nikkelikerroksen olla siinä päällä.
 
Lämpötahnat | Page 12 | TechBBS (io-tech.fi)

Saat siis kohta vääntää ne nestemetallit sinne uusiksi. Olisit vaan antanut sen nikkelikerroksen olla siinä päällä.
On kyllä ollut vuoden nuo eikä mitään ole tapahtunut lämpöjen suhteen. Eli mitä pitäisi tapahtua? Olisko ollut niin että juurikin päin vastoin oli tuossa omassakin? Eli nikkelikerros tuossa varmaan oli eli ei kupari. En muista kun on jo sen verran aikaa. Tarkistin lämmöt rasituksesssa juurikin ja ok. edelleen. 70,8 asteisena tuo käy 100% kuormalla. Idlenä 45 ja rapeat.
Lammot.jpg
 
On kyllä ollut vuoden nuo eikä mitään ole tapahtunut lämpöjen suhteen. Eli mitä pitäisi tapahtua? Olisko ollut niin että juurikin päin vastoin oli tuossa omassakin? Eli nikkelikerros tuossa varmaan oli eli ei kupari. En muista kun on jo sen verran aikaa. Tarkistin lämmöt rasituksesssa juurikin ja ok. edelleen. 70,8 asteisena tuo käy 100% kuormalla. Idlenä 45 ja rapeat.
Kurkkaa tuosta linkatun viestin lainauksesta, siinä on kuva paljaasta kuparista nestemetallin kanssa. Tuon sinun viestin perusteella oli ymmärrettävissä että hioit IHS:n kuparille, jolloin tuo reaktio ennenpitkää tapahtuu.
 
On kyllä ollut vuoden nuo eikä mitään ole tapahtunut lämpöjen suhteen. Eli mitä pitäisi tapahtua? Olisko ollut niin että juurikin päin vastoin oli tuossa omassakin? Eli nikkelikerros tuossa varmaan oli eli ei kupari. En muista kun on jo sen verran aikaa. Tarkistin lämmöt rasituksesssa juurikin ja ok. edelleen. 70,8 asteisena tuo käy 100% kuormalla. Idlenä 45 ja rapeat.
Lammot.jpg
IHS ja AIO:n coldplate ovat kuparia. Näissä on usein nikkelipinnoite, ei toisinpäin.
 
No asiasta Aasiin, mistä Foorumi ostaa putsaus alkoholinsa? Ilmeisesti Korona tehnyt tehtävänsä, eikä paikallisapteekista löytynyt kuin Käsidesikamaa, jossa on aina mukana jotain muuta moskaa.
 
No asiasta Aasiin, mistä Foorumi ostaa putsaus alkoholinsa? Ilmeisesti Korona tehnyt tehtävänsä, eikä paikallisapteekista löytynyt kuin Käsidesikamaa, jossa on aina mukana jotain muuta moskaa.
Elektroniikan puhdistusainetta paikallisesta motonetistä/biltema/jne.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
259 282
Viestejä
4 507 823
Jäsenet
74 348
Uusin jäsen
Jalkaväkimiina

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom