Lakeside Airpark Finland * Taas tyhmiä koijataan

Patria ja myös Finnair, joka lupasi pari vuotta sitten palkata jatkossa satoja mekaanikkoja - elleivät suunnitelmat ole koronan takia radikaalisti muuttuneet - ovat varmaankin monen vastavalmistuneen asentajan toivetyöpaikkoja, mutta edellyttävät hyvää ammattitaitoa, jota voisi ehkä mieluummin hankkia aluksi pienkoneita huoltavissa yrityksissä. Niitä ovat mm. Konekorhonen (Hyvinkää ja Tikkakoski), Joen Service (Joensuu, Malmi, Vesivehmaa), Arctic AirService Ky (Ranua), Future Sky (Kuopio, Nummela), Aeropole Aircraft Maintenance (Malmi). Kaikki siis lentokenttien tai vesilentosataman vieressä, kuinkas muuten.

Noh pitäähän kunnan yrittää, pelkällä sellun keittämisellä tai kuvataiteella ei pitkälle pötki. Finnair varmaan juuri nyt lomauttanut kaikki jotka vaan voi. Hallissa silti vielä Hornetteja huollletaan, kuten sanottiin ei sinne paha matka tuolta koululta. Riippuen HX-hankinnasta, voisi olla mahdollista että uusien koneiden huolto olisi juuri Hallissa. Silloin sinne tarvitaan työvoimaa.

Mitä taas tähän surullisen kuuluisaan Sassin lentokenttähankkeeseen, niin nyt sen voisi vielä ampua alas, säästää 10 miljoonaa ja päästää Osanna syömään "pullaa". Vaikka Koronan varjolla tai ihan mitä vaan. Auviselle ja Huttuselle ehdollista voisi olla kohtuullinen
 
Vähän offtopic-aihe, mutta Savitaipaleella on tanssittu tätä terveysasema-jenkkaa, jossa myydään Mänttä-Vilppulan tyyliin sote-kiinteistöjä yksityisille terveysjäteille, jo vähän pitempään. Sielläkin näemmä kuntalaiset ajatelleet, että tapahtuva on liian hyvää ollakseeen totta. Mehiläinen on koettanut kaupalla sementoida itselleen kylässä jonkinlaisen monopolin, mikä sama on ollut ymmärtääkseni myös M-V:n Pihlajalinna-kauppojen takana.

"Sopimukset olivat pienelle maaseutukunnalle varsinainen lottopotti, joka hämmästytti asukkaita. Monille jäi tunne, että sopimus on liian hyvä ollakseen totta."

 
Instagram näkyy olevan ainoa Osanna-aiheinen taho, jossa tapahtuu edes jonkinlaista päivitystä. Osannagroupin sivut ovat kokonaan alhaalla. Facebook-sivujaan en ole seurannut, mutta sielläkään tuskin merkittäviä päivityksiä.

osanna.jpg
 
Tuumailin tossa mahtaako osannalle riittää se 10 miljoonaa ku voi saada myös 20 milj. Eli valittaa niitten mänttien toiminnasta ja ottaa sopimus sakkona 10milj. ja samalla käyttää vakuutena johonkin rahoitus laitokseen ja ohjaa sieltä tulevat omille tileille .(oletus 10 saa 10)
 
Onko osannasta kuulunut mitään uutta?

Osannan facebook-tilin profiilikuvan teksti sanoo "io resto a casa" eli minä pysyn kotona. Eristyksissä tai karanteenissa? Ja äitienpäivätoivotus löytyy, kuvaa tyttärestä ja muuta höttöä, ei juurikaan bisnestä, paitsi video Valko-Venäjältä 2 vuoden takaa.
 
Hyvä huomio BIG Manilta. Ei tullut itselle mieleen myöskään se, että jos Osanna käyttää sen 10 000 000 lainan hakemiseen ja ilmoittaa rahat nostettuaan, että hän tuntee mielipahaa, koska Mänttä-Vilppula ei ole hoitanut velvotteitaan minkä jälkeen vaatii välimiesoikeudessa myös sopimussakkoa saman verran.

Periaatteessa Osannan ei tarvitse edes loukkaantua mistään tai esittää mitään vaadetta. Osanna ei kymppimillin nostaessaan riko sopimusta, koska hänelle on sopimuksessa taattu se, että hän saa milloin vain rahan tililtä nostaa, mutta kaupunki ikäänkuin laistaa sopimuksen, jos tili tyhjenee, eikä mahdolliseen sopimussakkoon varattua kymppimilliä ole.

Kaupunkihan taas rikkoo sopimusta, kun Osanna on rahat tililtä nostanut, koska viimeistään silloin kaupunki näyttää toteen sen, ettei se ole hoitanut velvotteitaan, kun tilillä ei sitä luvattua 'uhkasakkoreserviä' (Huttusen ilmaisu) sopimussakkojen maksamiseen ole.

Huomatkaa myös joulukuun 2019 kokouksessa hyväksytty vuoden 2020 talousarvio (teksti alla). Lainaa voi ottaa 'sulkutiliä varten'. Aikaisempien vuosien talousarvoissa lainan ottamista ei ole samalla tavoin spesifioitu (maininta lainan käyttämisestä sulkutilisummana vasta 20.1.2020 kokouksessa). Tässähän on oikein pieteetillä varmistettu Osannan tuplapotti sekä se, että sekä takuu sekä rikesakko menevät suoraan illallispaloina italialaiskonsultin seisovaan pöytään.

EDIT 12.5.2020 klo 13.50 lyhennetty ja selkeytetty tekstiä.


"Kaupunginvaltuustossa 16.12.2019 § 100 hyväksytyssä talousarviossa vuodelle 2020: "kaupunginhallituksella on oikeus vuonna 2020 ottaa pitkäaikaista, laina-aika vähintään vuosi ja enintään 25 vuotta, lainaa enintään 20.000.000 euroa." Kaupunginhallitus voi siten päättää 3 vuoden määräaikaisen lainanotosta em. sulkutiliä varten."


vaateet.jpg
 
Viimeksi muokattu:
Jos olette muuten vilkuilleet Sassin aluetta ja kiitotietä Google Earthin avulla, onko pistänyt silmään, että Saskyn asentajakoulutusrakennusta, joka sijaitsee kiitotien vieressä, ei näy ollenkaan? Google Earth päivittää satelliitti/ilmakuva-aineistoaan aika laiskasti ja Mäntän alueen kuvat ovat 5 vuotta vanhoja, vuodelta 2015. Ja Saskyn rakennus valmistui v. 2016, joten ei ihme ettei sitä näy.

Vain 6 km Vilppulan keskustasta länteen ja aineisto vaihtuu vuonna 2018 päivitetyksi. No, Sassin kuvat ovat kuitenkin teräviä ja viivainta käyttäen voi mitata vaikka kiitotien pituuden tai vesitasoja varten järvenselkien pituuden. Iso vesitaso, jossa on pyöräkellukkeet (esim Cessna 206 amfibio) vaatii lentoonlähtöön 15 m esteen yli noin 850 metrin matkan vedessä. Aivan Sassin läheltä ei välttämättä löydy sopivaa vesialuetta, ottaen huomioon että lentoonlähtö mieluiten vastatuuleen, mutta jos rullaillaan kilometrin verran, löytyy jopa 2,5 km mittainen vesialue.

Sinänsä Google Earth on ilmailunharrastajalle hyvä joskin epävirallinen apuväline. Helppo mitata esim. kahden lentokentän välinen etäisyys "linnuntietä".
 
Juuri nyt ei tunnu tapahtuvan mitään LAF:iin tai Osannaan liittyvää.

Kaupunginhallituksella oli kokous 11.05., mutta esityslistasta löytyy vain (ilmoitusasioissa) hallinto-oikeuden välipäätökset täytäntöönpanon kieltoasioissa, jotka kaupunginhallitus merkitsi tiedoksi ja jotka on täällä jo käsitelty.


Kaupunginvaltuusto puolestaan pitää kokouksen maanantaina 18.05., mutta esityslistasta en löydä mitään, mistä pitäisi innostua.


Sitä kun tekisi mieli nähdä toimintaa, actionia, skandaaleita... tylsää, kun ei mitään tapahdu. No, tylsää lienee myös Osannalla, facebooksivunsa mukaan. Kuulemma nukkui huonosti....
 
Kannattaa varautua tässä aika pitkään radiohiljaisuuteen. Valittajat antavat lisäselvityksiä valituksiin vielä tämä kuun aikana. Polisitutkintaa salaisuuksia paljasteneista valtuutetuista tuskin tulee. Ensi syksynä alkaa sitten taas aiheesta kuulua.

Keissi menee KHO:hon, jolloin asian käsittely venyy ainakin sinne ensi vuoden syksylle. En oikein jaksa uskoa siihen, että Mänttä-Vilppula luovuttaisi, jos valittajien kanta voittaa hallinto-oikeudessa, kun se on kuitenkin kaupunkina niin sokeasti hankkeeseen uskonut.

Oma teoriani sopimuksen teosta on se, että alkuperäisen sopimuksen on laatinut suomeksi suomalainen lakimies, jolla on jonkinlaisia yhteyksiä Mänttä-Vilppulaan. Kun ollaan vedättämässä 20 miljoonaa kaupungilta, jolla on lupa lainata pankista vuosittain tuo sama summa, niin kyse ei silloin voi olla sattumasta. Luumäen tai Tahkon hankkeista ei ole kummastakaan kuulunut.

Uutispommihan olisi, jos joku kaupungin virkamies olisi huijauken takana. Oman taustapiruteoriani olen täällä jo pariin otteeseen esittänyt. Siinä vilahtavat ainakin Kemijärvellä tehdastoimintaa aikaisemmin pyörittänyt yritysmagnaatti sekä häntä avustanut helsinkiläinen lakimies, mahdollisesti myös kaakkoissuomalainen veljeskaksikko.
 
LAF-projektista keskustellaan Hämeen Sanomien eilisessä jutussa, mutta juttu on tietysti maksumuurin takana ja lisäksi podcast-muodossa, joten en osaa sanoa, onko siitä mitään iloa. Tässä se teksti, mikä näkyy ennen maksumuuria. - Löytyi Flightforumilta.

-------------------------

"Salainen tapaaminen hotellissa, 250 miljoonaa euroa ja sorakenttä keskellä korpea - Kuuntele ainutlaatuinen podcast pikkukaupungin suurhankkeesta"

Lännen Median podcastissa käsitellään satojen miljoonien eurojen arvoista rakennushanketta, joka on päätynyt kiistelyn kohteeksi Mänttä-Vilppulassa Pirkanmaalla. Taloustoimittaja Taneli Koposen vieraina ovat kaupungin elinkeinoyhtiön toimitusjohtaja Otto Huttunen sekä hankkeesta hallinto-oikeuteen valittanut paikallinen yrittäjä Sakari Mäkinen.

G. A. Serlachius Oy:n metsiin suuntautuneiden lannoituslentojen tukikohdaksi aikanaan rakennettu lentokenttä sijaitsee Sassin alueella Mänttä-Vilppulassa. Nyt kentälle kaavaillaan 250 miljoonan euron rakennushanketta. Kuva: Toni Repo

Alle 10 000 asukkaan Mänttä-Vilppulaan kaavaillaan Suomen oloissa poikkeuksellista rakennushanketta, jossa Sassin alueelle on tarkoitus rakentaa luksusasuntoja, kylpylähotelli sekä toimitiloja yrityksille. Kokonaisbudjetti virallisesti Lakeside Airpark Finland -nimellä kulkevassa hankkeessa on...

 
Hyvä kuitenkin, että myös Lännen media on myös tarttunut aiheeseen sekä onnistunut haastattelemaan sellaisia hankkeen tahoja, jotka ovat aika niukasti olleet esillä. Salaiset tapaamiset hotellissa yhdistettynä Mänttä-Vilppulaan kaupungin salamyhkäiseen toimintaan eivät ole julkisuuden kannalta näin huhunomaisina kuultuna mikään kaunis yhtälö, koska nyt suorasanaisesti vihjataan siihen, että ollaan tekemässä jotain suurta tai tavattoman salaista. Kaupunkihan on koko ajan painottanut sitä, etteivät kunta- ja julkisuuslaki hanketta koske, koska hanketta vie eteenpäin kaupungin tytäryhtiö, mkä sekin viittaa asioiden pimittämiseen sekä mahdolliseen huijauksen virittämiseen.
 
Kun on ollut oikein urakalla monikerroksista salassapitoa, vaitioloa sekä kähmintää, ei voida luonnollisesti sulkea pois sitä mahdollsuutta, etteikö Osannan Osanna Advisorsilta sekä massikeisarin italialaisilta ja englantilaisilta kumppaneilta tulisi myöhemminkin, esimerkiksi 2023 laskuja 'Lakeside Airpark -hankkeen suunnitteluun liittyvistä asiantuntijajärjestelyistä'. Kotkassa on pyydetty selvittää yli kolme vuotta sitten allekirjoitettua toimeksiantosopimusta, josta lasku on kilahtanut kaupungin postilaatikkoon vasta muutamia viikkoja sitten.




"Kaupunginhallitus epäilee, että entinen kaupunginjohtaja Henry Lindelöf on syyllistynyt virkarikokseen solmiessaan kaksi lähes samansisältöistä ja kaupunginhallituksen käsityksen mukaan päällekkäistä sopimusta kahden eri yrityksen kanssa, joita on edustanut sama henkilö.

Kaupunginhallitus pyytää poliisia tutkimaan, onko asiassa syyllistytty virheelliseen menettelyyn, kun sopimusta ei ole valmisteltu kaupunginhallituksen päätettäväksi."
 
Viimeksi muokattu:
Voi voi. Mitä pikkulinnut lauloi, niin Mäntässä monet ovat edelleen sitä mieltä että projekti pitäisi saada käyntiin heti ja nämä turhat valitukset on kateellisten panettelua. Nämä eivät ymmärrä miten hieno mahdollisuus tämä LAF on taidekaupungille.
 
Kun on ollut oikein urakalla monikerroksista salassapitoa, vaitioloa sekä kähmintää, ei voida luonnollisesti sulkea pois sitä mahdollsuutta, etteikö Osannan Osanna Advisorsilta sekä massikeisarin italialaisilta ja englantilaisilta kumppaneilta tulisi myöhemminkin, esimerkiksi 2023 laskuja 'Lakeside Airpark -hankkeen suunnitteluun liittyvistä asiantuntijajärjestelyistä'. Kotkassa on pyydetty selvittää yli kolme vuotta sitten allekirjoitettua toimeksiantosopimusta, josta lasku on kilahtanut kaupungin postilaatikkoon vasta muutamia viikkoja sitten.




"Kaupunginhallitus epäilee, että entinen kaupunginjohtaja Henry Lindelöf on syyllistynyt virkarikokseen solmiessaan kaksi lähes samansisältöistä ja kaupunginhallituksen käsityksen mukaan päällekkäistä sopimusta kahden eri yrityksen kanssa, joita on edustanut sama henkilö.

Kaupunginhallitus pyytää poliisia tutkimaan, onko asiassa syyllistytty virheelliseen menettelyyn, kun sopimusta ei ole valmisteltu kaupunginhallituksen päätettäväksi."
Hauska, mutta toki asiaan liittymätön yksityiskohta, että Kotkan nykyinen kaupunginjohtaja Esa Sirviö toimi aikaisemmin Mänttä-Vilppulan kaupunginjohtajana.
 
Ehkä tähän väliin mahtuisi esimerkiksi yksi mönkään mennyt, jo idealtaan hyvin kyseenalainen suomalainen lentokenttäprojekti. Humppilan kunnanjohtaja halusi rakennuttaa Humppilaan kansainvälisen rahtilentokentän Kiinan ja USA:n välisten rahtilentojen pysähtymispaikaksi. Paikalliset asukkaat vastustivat ankarasti.

Vuonna 2011:


Vuonna 2015: KHO sanoi ei:


Vuonna 2019: Humppila haluaa edelleen sitkeästi lentokenttämerkinnän kaavaan:


Humppilassa ei ole koskaan ollut lentokenttää, eikä ole nytkään.
 
Kotkaan liittyen. Voisiko Mänttä-Vilppulan salakähmäisyys ja vinoutunut johtamiskulttuuri ollakin enemmän tämän entisen kaupunginjohtajan peruja. Onko kyseessä oikeasti värikäs sanankäyttäjä, vai silkka hyväveli-koulun käynyt omahyväinen idiootti? Miksi kaupunginhallituskin salailee?


Humppilan tapaushan osoittaa että yrittänyttä ei laiteta ja että Lakeside Airpark -hanke voidaan polkaista uudestaan pystyyn myös vaikkapa viidentoista vuoden päästä, jos ei nyt mene läpi. Tuli sellainen olo, että voiko olla todellista - siis tämä Humppila - mutta näemmä voi.

Itse taas olen kuullut Mänttä-Vilppulasta juttua, että esimerkiksi yrittäjäpuolella hanketta pidetään pikkukaupungissa hyvin epärealistisena.

Yrke-kiinteistöjen Huttusella muistaakseni oli yhteys Luumäelle - eli hänen isänsä, entinen Mänttä-Vilppulan kaupunginjohtaja, vietti Luumäelle viimeiset vuotensa. Luumäen ja Mänttä-Vilppulan jättimatkailuhankkeilla saattaisi olla em yhteyden kautta muitakin yhteisiä nimittäjiä, kuin pelkkä hankkeen italialaistaustainen konsultti tai lainan järjestäjä.

TS:n sivuilla muuten on tuo sama 'sorakasa-podcst' ja TS:un maksumuuritettuja juttuja pääsee lukemaan eurolla kuukauden ajaksi, joten pitää jossain välissä sieltä kuunnella podcast.

Kuinka ison lentokentän tuollainen isojen rahtikoneiden rahtiliikenne olisi vaatinut? Olisiko Humppilassa ollut sellaista aluetta, jonne tällaisen kentän olisi voinut rakentaa?

Ja kolmanneksi! Onko Mänttä-Vilppulan lentokaupunkihankkeesta tehty joskus jonkinlaista lentoliikenneselvitystä, jollaiseen kaupungin odotukset suurista määristä keskeurooppalaisia pienkonemiljonäärejä perustuu?


 
Viimeksi muokattu:
Hieman kismittää kun täällä on vertailtu tätä vedätystä Ähtäriin. Eläintarhan tapauksessa kyse ei ollut kuin että vängättiin rahoitusta hankkeelle. Kerrannaisvaikutukset kunnalle on positiiviset vaikka yritys nyt ottaisikin hieman takkiin.

Mutta täällä on asfalttipäällysteinen lentokenttä, tekisivät sen airparkin tänne niin voi käydä pandojakin katsomassa :rolleyes:
 
Kuinka ison lentokentän tuollainen isojen rahtikoneiden rahtiliikenne olisi vaatinut? Olisiko Humppilassa ollut sellaista aluetta, jonne tällaisen kentän olisi voinut rakentaa?

Ja kolmanneksi! Onko Mänttä-Vilppulan lentokaupunkihankkeesta tehty joskus jonkinlaista lentoliikenneselvitystä, jollaiseen kaupungin odotukset suurista määristä keskeurooppalaisia pienkonemiljonäärejä perustuu?

Kun tavoite on saada kentälle suuria rahtikoneita, eikä kenttä kannata ellei niitä liiku useampia päivässä tai jopa tunnissa, kiitoteitä pitäisi mieluiten olla kaksi - toinen saapuvalle ja toinen lähtevälle liikenteelle. Mutta kuka maksaa lystin? Humppilalta loppuu rahat hyvin nopeasti. Kiitoteiden pituus samaa luokkaa kuin Helsinki-Vantaalla eli yli 3 km, jotta täyteen lastattu ja tankattu sanotaan B747F pääsee ilmaan kaikissa sääolosuhteissa. Ja sellainen kone painaa 400000 kg +, ja vaikka laskutelineissä on monta pyörää nimenomaan pyöräpinta-alan asfalttiin kohdistaman paineen tasaamiseen, mikä tahansa kiitotien pohjustaminen ja asfaltointi ei kelpaa, vaan tarvitaan laatua joka taas maksaa. Helsinki-Vantaan kiitotietkin päällystetään uudelleen säännöllisin väliajoin, koska kiitotie kuluu käytössä. Kiitotien pitää olla 45 m leveä ja reuna-alueet vapaat jotta kone pääsee kääntymään. Rullausteiden suhteen sama asia (leveys ja kestävyys). Ja kun kone poistuu rullaustietä pitkin asematasolle, sinne täytyy mahtua riittävästi koneita sekä maapalveluajoneuvot, polttoaineenjakelu ja niin edelleen. Myös lennonjohtotorni ja palvelut pitäisi järjestää, se voisi onnistua ruotsalaisen ACR Sweden-firman avulla, jolloin ei olla riippuvaisia Finaviasta ja ANS Finlandista. Ehkä. Ja sitten varastorakennukset rahtia varten...

Katsoin Humppilan ympäristöä Google Earthillä ja jos metsää kaadetaan ja metsät ja pari taloa ja jotain peltoaluetta pakkolunastetaan (!) niin saattaa löytyä periaatteessa sopiva 3,5 km pitkä alue, mutta siihen sijoitettavan kiitotien suunta on suoraan Humppilan keskustaa päin ja melko lähellä keskustaa, joten taitaa homma kaatua meluvalituksiin eli ympäristölupaan.

Kaikenkaikkian en yhtään ihmettele, että KHO:n mielipide oli, ettei Suomeen tarvita uutta kansainvälistä lentokenttää. Ei tämän kokoluokan kenttää pysty rahoittamaan ja ylläpitämään muut kuin valtio. Osannallekin voisi rahoitus tehdä tiukkaa... Eikä valtio Humppila Internationalia tarvitse mihinkään.

Mitä Sassin lentoliikenneselvitykseen tulee, en muista nähneeni mitään mainintaa lentotoiminnan määristä. Laskeutumismaksuja ei peritä, sanotaan lukemallani Lakeside Airpark-sivulla jopa englanniksi, mikä tarkoittanee, että ulkomaiset vieraat ovat tervetulleita ja lentopaikka, kunhan se saadaan virallistettua mikä on työn alla, on kaikille vapaa ja ulkopuoliset suomalaisetkin ovat tervetulleita käymään. - Kentästä on periaatteessa mahdollista tehdä yksityinen kenttä, kuten mm. Vampulan kenttä, jolloin kentälle saapumiseen vaaditaan ulkopuolisilta ennakkolupa esim. puhelimitse. Kentän koneenomistajilta vaadittavassa ennakkoluvassa ei tietenkään olisi mitään järkeä.

Siis, tontin ja koneen omistajat, koti- plus ulkomaiset vieraat, isossa hangaarissa olevat 10-20 konetta, näistä se Sassin liikenne tulee koostumaan. Tarkempaa arviota on mahdoton tehdä.
 
Viimeksi muokattu:
Hieman kismittää kun täällä on vertailtu tätä vedätystä Ähtäriin. Eläintarhan tapauksessa kyse ei ollut kuin että vängättiin rahoitusta hankkeelle. Kerrannaisvaikutukset kunnalle on positiiviset vaikka yritys nyt ottaisikin hieman takkiin.

Mutta täällä on asfalttipäällysteinen lentokenttä, tekisivät sen airparkin tänne niin voi käydä pandojakin katsomassa :rolleyes:
Onhan se Ähtärin Banda-sopimus taloudellisesti, hyvinkin kysymyksiä herättävä. Pitkä sopimus, lippuhinnat perusköyhälle aika korkeat. => Eli toivatko/tuovatko tulevina vuosina Bandat hintansa edestä lisää kävijöitä (heitähän oli ennen Bandojakin). Muuten kyllä ei verrattavissa tähän Mänttä-Vilpulan tapaukseen, kuin ehkä sen "vahvan uskon" osalta.

Onhan meillä muitakin uskossaan vahvoja "Kouvolan junaradan tavaravarikko"
 
Kun tavoite on saada kentälle suuria rahtikoneita, eikä kenttä kannata ellei niitä liiku useampia päivässä tai jopa tunnissa, kiitoteitä pitäisi mieluiten olla kaksi - toinen saapuvalle ja toinen lähtevälle liikenteelle. Mutta kuka maksaa lystin? Humppilalta loppuu rahat hyvin nopeasti. Kiitoteiden pituus samaa luokkaa kuin Helsinki-Vantaalla eli yli 3 km, jotta täyteen lastattu ja tankattu sanotaan B747F pääsee ilmaan kaikissa sääolosuhteissa. Ja sellainen kone painaa 400000 kg +, ja vaikka laskutelineissä on monta pyörää nimenomaan pyöräpinta-alan asfalttiin kohdistaman paineen tasaamiseen, mikä tahansa kiitotien pohjustaminen ja asfaltointi ei kelpaa, vaan tarvitaan laatua joka taas maksaa. Helsinki-Vantaan kiitotietkin päällystetään uudelleen säännöllisin väliajoin, koska kiitotie kuluu käytössä. Kiitotien pitää olla 45 m leveä ja reuna-alueet vapaat jotta kone pääsee kääntymään. Rullausteiden suhteen sama asia (leveys ja kestävyys). Ja kun kone poistuu rullaustietä pitkin asematasolle, sinne täytyy mahtua riittävästi koneita sekä maapalveluajoneuvot, polttoaineenjakelu ja niin edelleen. Myös lennonjohtotorni ja palvelut pitäisi järjestää, se voisi onnistua ruotsalaisen ACR Sweden-firman avulla, jolloin ei olla riippuvaisia Finaviasta ja ANS Finlandista. Ehkä. Ja sitten varastorakennukset rahtia varten...

Katsoin Humppilan ympäristöä Google Earthillä ja jos metsää kaadetaan ja metsät ja pari taloa ja jotain peltoaluetta pakkolunastetaan (!) niin saattaa löytyä periaatteessa sopiva 3,5 km pitkä alue, mutta siihen sijoitettavan kiitotien suunta on suoraan Humppilan keskustaa päin ja melko lähellä keskustaa, joten taitaa homma kaatua meluvalituksiin eli ympäristölupaan.

Kaikenkaikkian en yhtään ihmettele, että KHO:n mielipide oli, ettei Suomeen tarvita uutta kansainvälistä lentokenttää. Ei tämän kokoluokan kenttää pysty rahoittamaan ja ylläpitämään muut kuin valtio. Osannallekin voisi rahoitus tehdä tiukkaa... Eikä valtio Humppila Internationalia tarvitse mihinkään.

Mitä Sassin lentoliikenneselvitykseen tulee, en muista nähneeni mitään mainintaa lentotoiminnan määristä. Laskeutumismaksuja ei peritä, sanottiin jollain lukemallani sivulla. Sehän tarkoittaa sitä, että lentopaikka, kunhan se saadaan virallistettua mikä on työn alla, on kaikille vapaa ja ulkopuolisetkin ovat tervetulleita käymään. - Kentästä on periaatteessa mahdollista tehdä yksityinen kenttä, kuten mm. Vampulan kenttä, jolloin kentälle saapumiseen vaaditaan ennakkolupa esim. puhelimitse. Mutta jos Sassissa on useampia koneen, talon ja hangaarin omistajia, ja lisäksi se suunniteltu iso hangaaari, johon mänttäläiset voivat omat koneensa sijoittaa, niin omistajilta vaadittavassa ennakkoluvassa ei olisi mitään järkeä.
Kukas hoitaa Mänttä-Vilppulan kentän kunnossapitoa, maksaako puhtaana pidon yms. kenten vierellä asukkaat
vai meneekö kulut kunnan piikkiin? Vai hoitaako tuo koulutuskeskus asian.
 
Kukas hoitaa Mänttä-Vilppulan kentän kunnossapitoa, maksaako puhtaana pidon yms. kenten vierellä asukkaat
vai meneekö kulut kunnan piikkiin? Vai hoitaako tuo koulutuskeskus asian.
Tämän verran tietoa löytyi helposti: Kaupunki on tehnyt paikallisten ilmailjoiden yhdistyksen (Sassin ilmailijat ry/Lentävät museokoneet ry) kanssa sopimuksen hangaarirakennuksen rakentamisesta kiitotien viereen. Hangaariin tulee tilat 10-15 koneelle, lennonvalmistelutilat, kokoontumistilat jne. Hangaarirakennuksen ja sen piha-alueen kiinteistönhoidosta vastaa yhdistys, korjauksista kaupunki.

Valitettavasti tämä ei juurikaan vastaa kysymykseesi. Täytyy etsiä tietoa paremmalla ajalla.

 
Tuo on tosiaan hangaariin liittyvistä ylläpitovelvollisuuksista, ei lentokaupungin. Alueinfran ylläpitohan luonnollisesti on tällaisissakin hankkeissa kaupungin vastuulla, eli kaupunki vastaa että vettä tulee hanasta ja sähköä pistokkeesta, mutta kiinteistömassaa hallinnee ja ylläpitää sitten tietenkin satojen miljoonien raha-arkun päällä istuva Lakeside Airpark Finland -yhtiö. Sitähän emme voi tietää, millaisia kähmintäsopimuksia tähän liittyen Yrke tai MV-kehitys ovat italialaisten ja engelsmannien kanssa menneet Sassin hankkeen osittain salatun jatkosuunnittelutyön aikana tekemään.

Motiivi-lehdessä oli kiinnostava juttu Oulun lentokentän kunnossapitokaverista, joka on jopa osan elämästään asunut siinä lentokentän liepeillä, kuten monet tämän alan tyypit.

 
Mietin vielä sitä 2018 Sassin alueen jatkosuunnitteluun liittyvien salaamisasiakirjojen allekirjoittamista. Tehtiinkö se kaikkien lakien ja sääntöjen mukaan?

Onko vaitioloa siis vaatinut Sassin alueen sekä Lakeside Businesspark / Airpark suunnitteluprosessin alla Yrke / MV vai Mänttä-Vilppulan kaupunki? Lakeside Airpark Finland se ei voi olla, koska sitä ei ole ollut vielä 2018 syksyllä olemassa.


Kaupungin tytäryhtiöhän eli Yrke tai Lakeside Airpark Finland ei mielestäni voi vaatia kaupunginvaltuuston jäseniltä vaitioloa, vaan kaupungin pitää sopimuksin suljetuttaa poliitikkojen suut. Kyse on kuitenkin kaupunginvaltuutetuista eli kaupungin virkamiehistä eikä suinkaan MV-kehityksen tai Yrken työntekijöustä, joilta salassapitoa / vaitioloa voisi vaatiakin.

Jos salassapitosopimusta on vaatinut valtuutetuilta Mänttä-Vilppulan kaupunki, silloinhan salassapidon vaatimiseen johtaneen prosessin pitäisi olla julkinen (eli mustaa valkoisella on olemassa salassapidon perusteista), koska salassapito ei ole ollut vielä voimassa.
 
Viimeksi muokattu:
Mitä Sassin kentän liikenteeseen tulee, niin tajusin vasta LAF-esitesivun saksankielisestä versiosta, että kiitotietä pidetään kesällä auki ympäri vuorokauden. "Im Sommer rund um die Uhr geöffnet".

Mäntän korkeudella aurinko laskee esim. kesäkuun 20. päivän kieppeillä klo 23.16 ja lentosääntöjen mukaan siihen lisätään vielä hämärän aika, joka on määritelty päättymään kun aurinko on laskenut 6 astetta horisontin alapuolelle, mikä taoahtuu klo 01.20, jolloin yö alkaa ja ultrat sekä sellaiset muiden koneiden pilotit, joilta puuttuu yökelpuutus, joutuvat lopettamaan lentämisen.

Sassiin voisi siis tuolloin laskeutua päiväolosuhteissa vaikka pienen kaupungin yllä tehdyn juhannuslenkin jälkeen yön alkamiseen asti, klo 01.20:een ja vastaavasti lähteä taas uudelleen lentoon 02.20. Ja otetaan varmuuden vuoksi naapurit koneineen mukaan lenkille, muodostelmassa aina hauskempaa. Vaikka 10 koneen letka olisi hyvä.

Siitähän paikalliset asukkaat varmaankin ilahtuvat ja aloittavat valituskierroksen saadakseen ympäristölupaan hieman rajoituksia. Lentoonlähdöissä kun käytetään useimmiten täysiä tehoja, etenkin koska kiitotien pituus on vain 850 m, ja keskellä juhannusyötä se kyllä kuuluu, tapahtui lentoonlähtö kumpaan suuntaan tahansa.
 
Osanna voisi panostaa Hallan saunamaailmaan. Paikasta tehtiin Hyrynsalmen kehitysjohtajan mukaan 2019 'suullisesti miljoonan euron tarjous'. Suullista tarjousta ei voitu hyväksyä, kirjallinen tarjous olisi pitänyt olla. Valtava mahdollisuus hukattiin jälleen kerran. Kehityspäällikön "Syitä en voi avata, ne on yritysten omia asioita"- lausahduksesta on Mänttä-Vilppulassa ja etenkin Yrkessä ja MV-kehityksessä tullut jo mantra.


 
Viimeksi muokattu:
Kelpaiskohan Osannalle Hotelli Savonsolmu Pieksämäellä? Huutokaupassa, korkein tajous nyt 17000 €.

 
Mitä Sassin kentän liikenteeseen tulee, niin tajusin vasta LAF-esitesivun saksankielisestä versiosta, että kiitotietä pidetään kesällä auki ympäri vuorokauden. "Im Sommer rund um die Uhr geöffnet".

Mäntän korkeudella aurinko laskee esim. kesäkuun 20. päivän kieppeillä klo 23.16 ja lentosääntöjen mukaan siihen lisätään vielä hämärän aika, joka on määritelty päättymään kun aurinko on laskenut 6 astetta horisontin alapuolelle, mikä taoahtuu klo 01.20, jolloin yö alkaa ja ultrat sekä sellaiset muiden koneiden pilotit, joilta puuttuu yökelpuutus, joutuvat lopettamaan lentämisen.

Sassiin voisi siis tuolloin laskeutua päiväolosuhteissa vaikka pienen kaupungin yllä tehdyn juhannuslenkin jälkeen yön alkamiseen asti, klo 01.20:een ja vastaavasti lähteä taas uudelleen lentoon 02.20. Ja otetaan varmuuden vuoksi naapurit koneineen mukaan lenkille, muodostelmassa aina hauskempaa. Vaikka 10 koneen letka olisi hyvä.

Siitähän paikalliset asukkaat varmaankin ilahtuvat ja aloittavat valituskierroksen saadakseen ympäristölupaan hieman rajoituksia. Lentoonlähdöissä kun käytetään useimmiten täysiä tehoja, etenkin koska kiitotien pituus on vain 850 m, ja keskellä juhannusyötä se kyllä kuuluu, tapahtui lentoonlähtö kumpaan suuntaan tahansa.
Talvellako ei lennettäisi? Toi kentän pituus panee miettinään (paljon lentoturmatutkimuksia katsoneen) epäonnistuneiden nousujen ja laskujen seurauksia.
 
Mitä Sassin kentän liikenteeseen tulee, niin tajusin vasta LAF-esitesivun saksankielisestä versiosta, että kiitotietä pidetään kesällä auki ympäri vuorokauden. "Im Sommer rund um die Uhr geöffnet".
Talvellako ei lennettäisi? Toi kentän pituus panee miettinään (paljon lentoturmatutkimuksia katsoneen) epäonnistuneiden nousujen ja laskujen seurauksia.

Äijäthän keskustelee ihan kuin tuonne olisi oikeasti tulossa jokin Airparkki :rofl:

Kelpaiskohan Osannalle Hotelli Savonsolmu Pieksämäellä? Huutokaupassa, korkein tajous nyt 17000 €.


Ilmoituksen ilmaisut "70-luvun retrohenkinen" sekä "uniikki ravintola" tarkoittavat, että halvimmalla pääsee kun vetää maan tasalle ja rakentaa uuden...
 
Talvellako ei lennettäisi? Toi kentän pituus panee miettinään (paljon lentoturmatutkimuksia katsoneen) epäonnistuneiden nousujen ja laskujen seurauksia.

Sitä voisi olettaa, että mahdolliset tontinostajat/talonrakentajat tulevat Sassiin vain kesälomansa ajaksi ja lentävät koneillaan takaisin keski-Eurooppaan talveksi. Siis mikäli Auvisen ja Huttusen haavekuvat toteutuvat. Suomen Lapin keskikesän "yötön yö", joka melkein toteutuu jo Mäntän korkeudella, on ollut iso vetonaula Lapin kautta Norjaan ja takaisinpäin lentäville saksalaisille ultrapiloteille (ultrakeveillä koneilla ei normaalisti saa lentää yöllä). Ovat järjestäneet Midnight Sun Rally-kimppalentoja jne. Ja ehkä Sassiin eksyy joku yksinäinen sakemanni ultrineen ostamaan tontinkin. Tämäkin sillä edellytyksellä, että hommasta tulee jotakin.

Paikalliset ilmailjat (Sassin Ilmailijat ry/Lentävät Museokoneet Ry) asuvat Mänttä-Vilppulassa tai lähiseudulla ympärivuotisesti ja lentävät varmasti talvellakin, kunhan kiitotie on aurattu.

Aikaisemmin linkittämässäni kaupungin ja ilmailijoiden hangaarisopimuksen luonnoksessa on tällainenkin kohta, jota en heti huomannut:

"Osapuolet tekevät ennen rakennuksen käyttöönottoa käyttö-ja hoitosopimuksen hangaarin ja sen piha-alueen käytöstä ja hoidosta. Kaupunki laatii sopimuksen. Sopimuksessa voidaan sopia myös lentokenttäalueen käytöstä ja hoidosta."

Voidaan siis sopia lentokenttäalueen käytöstä ja hoidosta. Ilmailijat siis "hoitaisivat lentokenttäalueen". Sen on pakko tarkoittaa kiitotie- ja rullaustiealueita ja myös talvikunnossapitoa. Korvauksista varmaankin sovitaan erikseen.

Kiitotien pituus on mikä on, järven puolella aiotaan tehdä jotain vesistötäyttöä mikä lisää kiitotien pituutta, tosin vain muutaman metrin. Länsipuolella tulee vastaan rautatie. Mikäli tehdas vielä tarvitsee kiitotien jatkeen kohdalla tehtaalle haarautuvaa pistoraidetta, kiitotietä ei voi jatkaa yli 900 metrin eikä useita rinnakkaisia raiteita poistamallakaan yli 1000 metrrin, koska silloin tulee jo rakennuksia vastaan. Lienee pakko asennoitua 850 metriin ja sillä hyvä. Saisivat nyt edes sen pituisen kiitotien pohjustustyöt ja asfaltoinnin aikaiseksi.

Tuli vielä mieleen, että joissain suunnitelmissa on saada VR:n kiskobussiliikenne aivan kiitotien kohdalle saakka. Niin ainakin havainnekuvassa. Ehkä sitä kiskobussia käyttäisi joku Saskyn mekaanikko-opiskelija ja mahdollisesti joku alueen asukas. Näin ainakin Auvisen haaveissa...
 
Viimeksi muokattu:
Tuo Humppilan solmukohta-ekolentokenttä Aasiasta maailmalle matkaaville rahtilentokoneille oli kyllä keissinä ihan ehdoton. Ensi viikolla on muuten viimeinen Lakeside Airpark -valittajien lisäselvityksen antopäivä. Sen jälkeen seuraava etappi onkin sitten Hämeenlinnan hallinto-oikeuden päätös joskus loppuvuodesta.
 
Tuo Humppilan solmukohta-ekolentokenttä Aasiasta maailmalle matkaaville rahtilentokoneille oli kyllä keissinä ihan ehdoton. Ensi viikolla on muuten viimeinen Lakeside Airpark -valittajien lisäselvityksen antopäivä. Sen jälkeen seuraava etappi onkin sitten Hämeenlinnan hallinto-oikeuden päätös joskus loppuvuodesta.

Nehän jätetyt vastaselitykset saa kopioina kun pyytää kirjaamosta. Ja toki ne alkuperäiset valitukset ja kunnan vastineet niihin.
 
Pystyyköhän laittaa kapuloita rattaisiin jos valtaa palan kiitorataa ja aloittaa kaivos toiminnan? Tuli tossa katseltua turvetta ja timantteja sarjaa ja siinä näitä asiota tuohuttiin
 
Mänttä-Vilppulassa on opittu jotain historiasta. On se hienoa kun yli 300 vuoden jälkeenkin otetaan vesikoe käyttöön. Voihan tuo veneestä tiippunut kaveri olla hyvinkin oleellinen lenkki LAF-tapahtumaketjussa. Eikös lehdissäkin oikein huhuiltu siitä, mikä kaikki kamala voi uhata 'salassa tehdyn LAF-hankkeen salaisuuksien paljastajaa'. Juttu on kyllä mahtavaa aineistoa, jos joku joskus aikoo kirjoittaa tästä teemasta maalaiskomedian. Erikoistahan tässä on, että ollaan oltu selvästi kännissä veneellä ja juhlittu railakkaasti. Muistikuvia ei ole, mutta yllättäen sitten veteen pudonneen kaverin pullahtaminen järveen muistetaan poliisikuulustelussa näsäviisatellen muutaman minuutin tarkkuudella.

 
Ihan mielenkiinnosta tuli kaivettua esiin hallinto-oikeuteen valittaneiden valtuutettujen sekä yhden muun valituksen jättäneen iät ja verrattua niitä artikkelissa mainitun veteen kadoneen mieshenkilön ilmoitettuun ikään (50-60 v).

Valtuutettujen iät selviävät helposti viimeisimmän kuntavaalin (2017) vaalikoneen sivuilta. 85-vuotias valtuutettu voitaneen jättää laskuista. Valittajavaltuutettu 1, 61 v. Valittajavaltuutettu 2, 64 v. Valittajavaltuutettu 3, 72 v. Muu valituksen tehnyt, näyttäisi facebook-sivunsa mukaan nelikymppiseltä.

Kuten sanottu, mielenkiinnosta tarkastelin ikäjakaumaa enkä viitsi tässä vaiheessa paljastaa nimiä, vaikka ne ovat vapaasti kenen tahansa netistä löydettävissä. Ehkä sitteen, kun kadonnut löytyy ja mikäli hänen nimensä julkaistaan.
 
Näkyy muuten Lappeenrannan lentoasema mainostavan lukuisia aktiviteetteja otsikolla "Top things to do in Finnish Lakeland". Ei siis Lakeside, vaan Lakeland.


Ainoa vika tietysti, että tällä hetkellä sinne ei lennetä mistään päin. Heinäkuun alusta saattaa aloittaa Ryanair Bergamosta ja ehkä myös Ryanairin omistama Lauda Wienistä. Taitaa aktiviteettien järjestäjillä olla talous tiukilla.
 
100 miljoonan euron lomakylää Luumäelle osaksi Osannan rahoilla suunnitelleet Rusasen veljeksethän oli mukana jossain hankkeessa, joka liittyi juuri kyseiseen Lappeenrannan lentoasemaan. Markku Rusanen on edelleenkin tuon Conte Invest Oy:n hallituksen puheenjohtaja.

 
Triljoonakakkua luvassa!


Suhteellista tuo historiallisuus ja se, onko kone "maailman suurin" sähkökäyttöinen kone (9 matkustajapaikkaa Cessna 208:ssa), mutta omaansa pitänee kuitenkin kehua tai kukaan ei huomioi.

Ensimmäinen MagniX:n 750 hevosvoiman moottoria käyttävä kaupallinen matkustajakonehan tämä ei ollut, vaan jo 10 joulukuuta viime vuonna samalla moottorilla modattu vancouverilaisen Harbour Airin DHC-2 Beaver-vesikone (6 matkustajapaikkaa), joka oli ensimmäinen sähkökäyttöiseksi muunnettu kaupallinen matkustajakone, teki ensilentonsa. Siinä yhteydessä kävi ilmi, että koneen akuilla voitiin lentää 30 minuuttia 30 min reserveillä, minkä jälkeen akkuja piti ladata tunti. Harbour Airin reittikohteet ovat sen verran lähellä Vancouveria, että sille tällainen toimintamatka saattaa joillain reiteillä riittää, muttei kovin monelle muulle kaupalliselle yhtiölle. Sertifiointiin eli hyväksyntään odotettiin menevän 2 vuotta, minä aikana akkuteknologia toivottavasti menee eteenpäin. Sitäpaitsi- mitä ei kumpikaan valmistaja halua mainita - akut painavat paljon ja huolimatta siitä, että siipitankeissa ei nyt tarvita polttoainetta, syövät hyötykuormaa. Polttoaineen määrää pystyi säätämään esim. tankkaamalla vain puoliväliin, jolloin koneeseen saatiin lisää hyötykuormaa, joskin lyhyemmälle toimintamatkalle. Akut painavat saman verran koko matkan ajan.

Beaverin ensilennosta videota ja juttua, lähtökiihdytys videossa alkaa noin 4 min kohdalla:


9 matkustajalla per lento ei miljonääriksi tulla. Triljoonakakkua voi olla luvassa, ehkä, mutta ensi alkuun jossain muualla kuin Suomessa. Ja todennäköisesti jollain sellaisella sähkökäyttöisellä lentokoneella, johon mahtuu reilummin matkustajia.
 
Ilmoituksen ilmaisut "70-luvun retrohenkinen" sekä "uniikki ravintola" tarkoittavat, että halvimmalla pääsee kun vetää maan tasalle ja rakentaa uuden...

Vielä 3 tuntia on aikaa huutaa itselleen tämä retrohenkinen ja uniikki ravintola/hotelli Savonsolmu. Ylin tarjous on noussut 17000:sta 27000 euroon, mikä taitaa todistaa sen, että purkaminen voi tosiaan olla parempi vaihtoehto kuin säilyttäminen ja kalliiksi käyvä remontointi. Vaikka kaikki lienee mahdollista.

 
Vielä 3 tuntia on aikaa huutaa itselleen tämä retrohenkinen ja uniikki ravintola/hotelli Savonsolmu. Ylin tarjous on noussut 17000:sta 27000 euroon, mikä taitaa todistaa sen, että purkaminen voi tosiaan olla parempi vaihtoehto kuin säilyttäminen ja kalliiksi käyvä remontointi. Vaikka kaikki lienee mahdollista.

Tossa ei kerrottu, että milloin tontin vuokrasopimus umpeutuu (pahimmillaan pitää sen takia purkaa, kohtuu piankin?) Kiinteät kulut n.200 000€/vuosi.
Mielenkiintoinen asia tuossa on, että huutaja hyväksyy kunnon sellaisenaan. => Kysymys riittääkö tuo poistamaan myyjän 5-vuoden ( vai oliko se 10-vuotta) kiinteistökaupan vastuun?
 
183tk€ SOLD Sold.. sold... tarkistetaan tarjouksia. Joko hyvä hupihuutaja tai täyskahjo osti tuon retrohkon rahareiän.
 
Mielenkiintoinen asia tuossa on, että huutaja hyväksyy kunnon sellaisenaan. => Kysymys riittääkö tuo poistamaan myyjän 5-vuoden ( vai oliko se 10-vuotta) kiinteistökaupan vastuun?

Ei tuolla lauseella taida juuri juridista merkitystä, mutta myyjän vastuu 1970-luvulla tehdystä, remontoimattomana myytävänä kiinteistöstä on muutenkin olematon. Kyllä ostajan pitää ymmärtää, mitä on ostamassa. Myyjä voi joutua vastaamaan vain sellaisista asioista, mitä ostaja ei tiennyt ostaessaan, huomioiden, että tietämättömyys ei saa johtua siitä, että ostaja ei ole ottanut asioista selvää. On aika mahdotonta kuvitella mitään sellaista vikaa 70-luvun elementtitalossa, joka voisi tulla ostajalle yllätyksenä.

Konkurssin syy ei muuta asiaa, ymmärrät varmaan, että yrittäjät ei ole henkilökohtaisesti vastuussa. Vähän kuin ostaisit kuolinpesältä talon joka on viallinen, vähän vaikea vaatia päätä enää vadille?

Kuolinpesä nyt aika huono esimerkki, kuolinpesä tietysti vastuuussa.
 
Viimeksi muokattu:
Luulin jo, että Osanna on aktivoitunut, kun hänen facebooksivullaan on mainoksia Expo 2020:stä Dubaissa. Sen piti alkaa lokakuussa, mutta on siirretty vuodella eteenpäin. Ehkä Osannalla piti olla jotain bisneksen tynkää vireillä Dubaissa, mutta se siirtyi niinkuin Lakeside Airparkkikin.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 144
Viestejä
4 485 073
Jäsenet
74 175
Uusin jäsen
ApplY

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom