Kun tavoite on saada kentälle suuria rahtikoneita, eikä kenttä kannata ellei niitä liiku useampia päivässä tai jopa tunnissa, kiitoteitä pitäisi mieluiten olla kaksi - toinen saapuvalle ja toinen lähtevälle liikenteelle. Mutta kuka maksaa lystin? Humppilalta loppuu rahat hyvin nopeasti. Kiitoteiden pituus samaa luokkaa kuin Helsinki-Vantaalla eli yli 3 km, jotta täyteen lastattu ja tankattu sanotaan B747F pääsee ilmaan kaikissa sääolosuhteissa. Ja sellainen kone painaa 400000 kg +, ja vaikka laskutelineissä on monta pyörää nimenomaan pyöräpinta-alan asfalttiin kohdistaman paineen tasaamiseen, mikä tahansa kiitotien pohjustaminen ja asfaltointi ei kelpaa, vaan tarvitaan laatua joka taas maksaa. Helsinki-Vantaan kiitotietkin päällystetään uudelleen säännöllisin väliajoin, koska kiitotie kuluu käytössä. Kiitotien pitää olla 45 m leveä ja reuna-alueet vapaat jotta kone pääsee kääntymään. Rullausteiden suhteen sama asia (leveys ja kestävyys). Ja kun kone poistuu rullaustietä pitkin asematasolle, sinne täytyy mahtua riittävästi koneita sekä maapalveluajoneuvot, polttoaineenjakelu ja niin edelleen. Myös lennonjohtotorni ja palvelut pitäisi järjestää, se voisi onnistua ruotsalaisen ACR Sweden-firman avulla, jolloin ei olla riippuvaisia Finaviasta ja ANS Finlandista. Ehkä. Ja sitten varastorakennukset rahtia varten...
Katsoin Humppilan ympäristöä Google Earthillä ja jos metsää kaadetaan ja metsät ja pari taloa ja jotain peltoaluetta pakkolunastetaan (!) niin saattaa löytyä periaatteessa sopiva 3,5 km pitkä alue, mutta siihen sijoitettavan kiitotien suunta on suoraan Humppilan keskustaa päin ja melko lähellä keskustaa, joten taitaa homma kaatua meluvalituksiin eli ympäristölupaan.
Kaikenkaikkian en yhtään ihmettele, että KHO:n mielipide oli, ettei Suomeen tarvita uutta kansainvälistä lentokenttää. Ei tämän kokoluokan kenttää pysty rahoittamaan ja ylläpitämään muut kuin valtio. Osannallekin voisi rahoitus tehdä tiukkaa... Eikä valtio Humppila Internationalia tarvitse mihinkään.
Mitä Sassin lentoliikenneselvitykseen tulee, en muista nähneeni mitään mainintaa lentotoiminnan määristä. Laskeutumismaksuja ei peritä, sanottiin jollain lukemallani sivulla. Sehän tarkoittaa sitä, että lentopaikka, kunhan se saadaan virallistettua mikä on työn alla, on kaikille vapaa ja ulkopuolisetkin ovat tervetulleita käymään. - Kentästä on periaatteessa mahdollista tehdä yksityinen kenttä, kuten mm. Vampulan kenttä, jolloin kentälle saapumiseen vaaditaan ennakkolupa esim. puhelimitse. Mutta jos Sassissa on useampia koneen, talon ja hangaarin omistajia, ja lisäksi se suunniteltu iso hangaaari, johon mänttäläiset voivat omat koneensa sijoittaa, niin omistajilta vaadittavassa ennakkoluvassa ei olisi mitään järkeä.