Lakeside Airpark Finland * Taas tyhmiä koijataan

Kartoitus tosiaan on salainen, emmekä tiedä, missä mittakaavassa sitä kaupunginvaltuuston kokouksessa esiteltiin tai miten MV-kehityksen Pasi Mäkinen kokouksessa valtuutettujen kysymyksiin vastasi. Joku koetti kyseistä dokumenttia kaupungilta tilata, mutta se ei ole saatavilla. Sen sijaan tilintarkastusta ei hankkeesta ole missään vaiheesa tehty. Kaupunkikonsernin tilintarkastaja on ainoastaan 'tietoinen hankkeesta' sen jälkeen kun hankkeesta 'on keskusteltu'. Tilintarkastaja sivuutettu nähtävästi juuri sen takia, että lentokaupunki olisi jässähtänyt perustuksiinsa välittömästi, jos tilintarkastaja olisi Sassin hankkeen jatkosuunnittelutyön ja LAF:in laskelmiin sekä Osannan taustoihin tutustunut. Tilintarkastuskertomusta ei tietääkseni ole hankkeista olemasa, joten tilintarkastajan 'kannan' esitteleminen tässä yhteydessä on aika brutaalia.


"Kaupunki ja Yrke ovat varmistaneet hankkeeseen liittyvän päätöksenteon lainmukaisuuden, rahoituksen oikeellisuuden ja laillisuuden, rahoittajatahon taustat, tilintarkastajien kannat suunniteltuihin toimenpiteisiin sekä hankkeeseen sisältyvät riskit. Kaupunkikonsernin tilintarkastajana toimivan BDO Oy:n kanssa on käyty ja keskusteltu hanke läpi ja he ovat tietoisia hankken sisällöstä. Asianajotoimisto Fenno Oy on muodostanut lausunnon "Lakeside Airpark Finland -hankkeen juridisten riskien kartoitus". Kaupungin juridisten riskien kartoituksessa on käsitelty hankkeen taustat, lähtökohdat ja taloudelliset riskit sekä päätöksentekoon, sopimusten tulkintaan ja Yrkeen liittyvät riskit. Lisäksi kartoituksessa on esitetty em. riskien hallinnan toimintatapoja. Kartoituksessa ei ole löytynyt sellaisia tekijöitä, joiden perusteella kaupunki ei voisi tehdä myönteistä päätöstä projektiin osallistumisesta."
 
Sassiin liittyen, kiitotien järvenpuoleisessa päässä ja siinä lähistöllä on ollut tarkoitus harrastaa vesistötäyttöä, jolla kiitotien pituuskin lisääntyy jonkin verran. AVI:n myönteisestä päätöksestä on nyt valitettu Vaasan hallinto-oikeuteen.

"Luonnonsuojeluyhdistys Tapiola ry on jättänyt Vaasan hallinto-oikeuteen valituksen Länsi-ja Sisä-Suomen aluehallintoviraston päätöksestä 25.3.2020 nro 72/2020 vesilain mukaisessa lupa-asiassa (Sassin vesistötäyttö, Mänttä-Vilppula)"

https://www.manttavilppula.fi/site/...edoksi_julkisella_kuulutuksella_23_6_2020.pdf

Yhdiustyksen kotipaikka on luonnollisesti Mänttä-Vilppula.

 
Tässä on se AVI:n päätös, josta valitettu. Olisi kiintoisaa nähdä myös kaupungin 21.12.2018 vireille laittama hakemus, jonka mukaan 'hankkeen (eli Sassin vesistöntäytön) positiiviset vaikutukset ovat huomattavat'.


tiivistys.jpg




Löysin tiivistelmän 2018 hakemuksesta. Milloin tuo Sassin alue muuten on kaavoitettu Lakeside Airparkille? 2017?? Netistä löytyy ainakin kesällä 2018 tehty selostus Sassista, jossa on paljon kaikkea mielenkiintoista, muiden muassa alustavia tyyppipoikkileikkauksia kiitoradan halkomasta asuinalueesta.


poikkileikk.jpg


 
Viimeksi muokattu:
"Elinvoima" näyttää olevan noilla seuduilla kova sana. Ja maistereita tarvitaan elinvoiman ylläpitämiseksi ja kehittämiseksi.

Auvisen (HTM) sijaiseksi noin 7 kk ajalle on valittu läheisen Oriveden elinvoimajohtaja Pirkko Lindström (HTM). Muun ajan Auvista tuuraa Mänttä-Vilppulan talouspäällikkö Susanna Lumio (HTM). Toivottavasti saavat pidettyä kurissa ja nuhteessa joka paikassa häärävän Otto Huttusen (VTM).

 
Finnsilva Oy, jolle Mänttä-Vilppula on ollut aikeissa maksaa maa-alueista Sassissa ainakin kolminkertaista ylihintaa, on noussut otsikoihin muuallakin Suomessa.

"Kun sovittuja kauppahintoja verrataan alueiden metsätaloudellisiin arvoihin, on ilmeistä, että kaupunki myy omistamansa kiinteistön alihintaan ja ostaa maa-alueen Finsilva Oyj:ltä ylihintaan."


 
Kainuun Etu on myös ollut vastikään otsikoissa.


Siellä työskentele johtajana Carl Wideman, joka toi Suomeen Roy Goffin, joka tärkeä lenkki LAF-koijauskuviossa.



Johtaja on luonnollisesti himmeleitä rakentamaan myös poikansa John Widemanin, joka hankeyhtiössä projektipäällikkönä.
 
Finnsilva Oy, jolle Mänttä-Vilppula on ollut aikeissa maksaa maa-alueista Sassissa ainakin kolminkertaista ylihintaa, on noussut otsikoihin muuallakin Suomessa.

"Kun sovittuja kauppahintoja verrataan alueiden metsätaloudellisiin arvoihin, on ilmeistä, että kaupunki myy omistamansa kiinteistön alihintaan ja ostaa maa-alueen Finsilva Oyj:ltä ylihintaan."




Mikä vaaliraha-koplaus tähän Finnsilvaan oikein liittyy koska eihän tuota muuten missään nimessä sallita. Rajat tietenkin euron alle ilmoitusrajan jottei tutkiva MOT-journalismi iske.
 
MOT vois kiinnostua tuosta Kainuun Etu Oy:sta, josta Carl Wideman on tehnyt jonkinlaisen valtion sekä EU:n tuilla käyvän himmeleitä rakentelevan ikiliikkujan. Kainuun Etu -jutun kommenttikentässä mainitaan myös nimeltä toinen hankeyhtiö, Kotkan-Haminan seudun kehittämisyhtiö Cursor Oy, sekä Lappeenrannassa toimiva hankeyhtiö, jonka nimeä ei erikseen ole kommenteissa mainittu.
 
Viimeksi muokattu:
MOT vois kiinnostua tuosta Kainuun Etu Oy:sta, josta Carl Wideman on tehnyt jonkinlaisen valtion sekä EU:n tuilla käyvän himmeleitä rakentelevan ikiliikkujan. Kainuun Etu -jutun kommenttikentässä mainitaan myös nimeltä toinen hankeyhtiö, Kotkan-Haminan seudun kehittämisyhtiö Cursor Oy, sekä Lappeenrannassa toimiva hankeyhtiö, jonka nimeä ei erikseen ole kommenteissa mainittu.
Lappeenrannan on Wirma Oy, Kouvolan KINNO, Imatran Kehy. Pk-seudulla oli aiemmin Culminatum Oy joka ajettiin alas joskus reilu 5-7 vuotta sitten. Siellä oltiin varmaan edelläkävijöitä siinä että todettiin, ettei pelkkä hankerahan kuppaus oman henkilöstön työllistämiseen juuri paranna alueen kilpailukykyä tai synnytä mitään uutta.
 
KINNO muuten nousi esiin yhdessä MOT-ohjelmassa, jossa käsiteltiin sitä ei-niin-kannattavaa konttijunaa Kiinaan. Pitää selvittää, onko Wirma Oy:llä jonkinlaisia yhteyksiä Luumäen lomakyläveljeksiin. Jossain vaiheessa oli mielessä se, että Lakeside Airpark Finlandin tapauksesssa olisi kyse EU:n tukirahojen kuppauksesta, mutta kyllä se sopimuksen mahdollstama 20 miljoonaa on pulleampi herkkupala sille, joka hankkeesta rahaa etsii.

En tosin tiedä, onko LAF:iin tai Sassin alueen jatkosuunnitteluun suoraan tai epäsuorasti (jolloin hakijana oliisi Mänttä-Vilppulan kaupunki) haettu 2018-2020 jonkinlaisia EU-tukia. Valtionavustuksia ei ole hankkeille tippunut. LAF lienee osa Sassin alueen jatkosuunnittelu, eikä hankkeena suora synonyymi sille?
 
Aikoinani olen ollut mukana muutamassa eu-hankkeessa, joissa vetureina oli nimenomaan italialaiset tahot. Silloin minulle jäi siitä sellainen mielikuva, että se tukien kuppaus oli siellä päin vielä paljon ammattimaisempaa kuin suomessa. Suomen kehitysyhtiöihin on ainakin näennäisesti palkattu ihmisiä joilla on substanssiosamista tietyistä aihealueista, ja yleensä nämä samat ihmiset on mukana valmistelemassa hankkeita, kun taas italialaisista organisaatioista löytyi henkilöitä joilla ei ollut mitään muuta osaamista kuin niiden hakemuksien rustaus oikealla eu- jargonilla. Saivat hyvällä prosentilla hankkeita läpi. Välillä oli vähän huvittavaa kun erilaisissa hanketapahtumissa muista maista paikalla oli alan osaajia, ja italiasta paikalle tuli vain näitä tahoja, jotka erikoistuvat pelkkään projektitoimintaan. Mukavia reissuja varmaan heille ja siinä samalla tietysti osaamistakin karttuu, mutta eivät kyllä oikeastaan esittäneetkään mitään muuta kuin olevansa hankeammattilaisia.

Voi olla yksittäistapaus tai maailma saattaa muuten olla muuttunut noista ajoista, mutta silloin ainakin tukien hakeminen oli italialaisilla hyvin hanskassa, ja moni maa olisi voinut ottaa vähän oppia miten homma kannattaa hoitaa, jos rahaa tahtoo saada.
 
Onkos tää jo ihan unohdettu kuten Marinin kesäloma. Että kannattaako vielä tonttia ostaa parille cessnalle...?
 
Osanna on näköjään siirtäny Instagram-tilinsä yksityiseksi. Harmi, kun oli niin mukava seurata business-enkelin aktiivista alkoholinjuontia.
 
Nojuu ,"saadaan lisää pullaa" kuten osanna taannoin artikuloi. Kuulemma Mäntässä oltiin ihan oikeasti innoissaan tästä parkista ihan järkevien ihmisten toimesta, paha muusta nyhjäistä kun pakolaisistakaan ei vissiin pidemmän päälle tullut kannattavaa toimintaa.
 
Osannan henkilökohtainen facebook-tili on ollut koko ajan aktiivinen ja julkinen. Osanna on viihtynyt hyvin paikallisessa ravintolassa "Crudo e Cotto", käännettynä suurin piirtein "raakaa ja keitettyä/kypsää". Punaista lihaa on ollut kuvissa paljon tarjolla, lieneekö lähinnä grilliravintola. Ja pariin otteeseen on näkynyt kuvia tyttärestä, kuten nytkin melkein heti alussa, mutta toki oma kuva täytyy tietysti olla ensimmäisenä.
 
Mulle tuli Osannan kännäyskuvista usein mieleen nämä tuoreet Niko Ranta-Ahon kuvat, joissa se poseeraa muiden muassa pahamaineisen MC-jengin pomon kanssa kestohymy naamalla ravintolassa. Luulen että tuo 'saadaan lisää pullaa' on ollut alkuperäiskontekstissa 'we have got enough balls', jolla on haluttu viitata Osannan ja kaupungin yhteistyön lujittumiseen 27.1.2020 allekirjoitetun sopimuksen jälkeen.
 

Liitteet

  • Screenshot_20200709-184950_20200709190731021.jpg
    Screenshot_20200709-184950_20200709190731021.jpg
    213,5 KB · Luettu: 447
Yksi Sassiin liittyvä asia, mikä saattaa pyöriä taidekaupunki Mänttä-Vilppulan suunnitelmissa, voi liittyä Euroopan kulttuuripääkaupungin pääkuntakumppaniksi pääsyyn v. 2026 Tampereen siivellä. Kulttuuripääkaupungin 2026 on päätetty tulevan Suomesta ja jatkoon päässeet ehdokkaat ovat Tampere, Oulu ja Savonlinna, kaikki kehyskuntineen. Voittaja selviää kesällä 2021 ja Mäntän toiveissa on tietysti Tampereen seudun voitto. Voitto ja valmistautuminen vuoteen 2026 luonnollisesti aiheuttaa myös kustannuksia, vielä ei ole tiedossa paljonko. Mäntän kulttuurijohtaja Antti Korkka on joka tapauksessa jo nyt innoissaan.


Vuoden 2016 lopulla valmistunut, jo täällä nähty Sassin kansanpuiston Master Plan on se, mikä minulla on mielessä. Kohdassa 3.1.6.2 "Maataide osana kaupunkia" antaa lisävinkkiä. Jo Master Planin kansilehdellä on luonnosteltu kuva, joka on hyvin lähellä lopullista Lakeside Airpark-suunnitelmaa, ja sen vasemmassa laidassa on maahan muotoiltu (mahdollisesti) ilveksen tms. muotoinen kuvio, joka lienee sitä "maataidetta". Muita esimerkkejä maataiteesta löytyy kohdasta 3.1.6.2.


Maataiteessa on sekin hauska puoli, että sitä on hyvä katsoa ilmasta käsin. Edellyttäen, että Sassin kiitotie saadaan kunnostettua. Jo silloin vierailijoita voitaisiin lennättää Sassista yläilmoihin katsomaan sitä "uniikkia maataidetta". Muuta rakentamista ei kai voida aloittaa, ellei hallinto-oikeus ja KHO suo.

Olen melko varma, että Huttusen Otto ei ole unohtanut tätä Sassiin liittyvää pointtia ja ajaa asiaa eteenpäin kulisseissa pää sauhuten.
 
Viimeksi muokattu:
Kulttuurijohtaja Korkka on entinen MV-kehityksen markkinointijohtaja. Itse olen ajatellut kulttuuripääkaupungin kuviota toisin. Jos selviää että taidekaupunki on antanut italialaisliikemiehen kusettaa hankalasti tulkittavalla sopimuksella 20 miljoonaa kaupungin rahoja, olisi kehyskunnan huijatuksi paljastuminen aika raskas pallo myös Tampereelle, joka sitä kulttuuripääkaupungin titteliä hakee.

20200725_201032.jpg
 
Ei pääse Korkka Osannan kanssa ihan vielä samaan painoluokkaan, mutta jos pikkuhiljaa. Odotetaankos tässä nyt vaan oikeuden päätöstä ennen kun kuokka osuu suohon ja päästään rakentamaan vai mitenkä? Onko ulkomaiset investoijat jo hermostuneet hitaaseen meininkiin...? :cool:
 
Osannan kotisivut ovat alhaalla. Tsekkasin myös Osanna Groupin sekä Osanna Advisorsin päivityshistoriaa. OG on ollut alhaalla jo keväästä OA näyttää aktiiviselta. Kumpaankaan ei ole tehty ainoatakaan päivitystä kohta vuoteen. Sivujen viimeiset updeittaukset on syyskuun 2019 alusta. Facebookissahan Osanna juhlistaa uutta sopimusta jonkun tuikituntemattoman bensiinivalmistajan kanssa. Queensland Petroleum Holding -nimistä yritystä ei löydy googlettamalla.
 
Onkohan Osanna niin köyhä keppikerjäläinen, ettei löydy rahaa sivujen ylläpitoon? No, facebooksivuissa on se hyvä puoli että ne ovat ilmaisia mutteivät anna erityisen ammattimaista vaikutelmaa... Itsekin katsoin tuota Queensland Petroleum Holding-firmaa joka on kuulemma "uusi strateginen kumppani". Jepjep.
 
Mäntän kaupunginhallituksen syyskausi alkaa ja ensimmäinen kokous on 3 päivän päästä. Esityslistasta löytyi kaupungin omistaman kiinteistön kauppa, jonka hallinto-oikeus on jo kertaalleen torpannut. Nyt sitä yritetään uudelleen paremmalla onnella.

Vuonna 2013 piti kaupungin taloutta tasapainottaa ja yksi tasapainottava toimenpide oli Koivuniemi-nimisen kiinteistön myyminen. Kiinteistöllä on kaksi isohkoa rakennusta, jotka ovat melko hyväkuntoisia. Myyntiä yritettiin kiinteistönvälitystoimiston kautta tuloksetta. Vuonna 2017 kaupungille tuli kiinteistöstä kolme tarjousta, joista valittiin "paras". Myyntipäätöksestä tehtiin 2 valitusta hallinto-oikeuteen. 2 vuoden kuluttua hallinto-oikeus kumosi kaupan, koska kaupunki ei ollut pyytänyt ulkopuolista arviota kiinteistön markkina-arvosta eikä myöskään esittänyt hyväksyttävää syytä myydä kiinteistö alihintaan yksityishenkilölle käytettäväksi asumistarkoitukseen.

Kaupunki ryhtyi toimeen ja muutti asemakaavaa, joka meni läpi ilman valituksia, ja on nyt yrittämässä myydä Koivuniemeä uudelleen siten, että myyntiin laitetaan määräala kiinteistöstä ja korostetaan sitä, että kiinteistölle tulee kulttuuritoimintaa ja osaa voidaan silti käyttää asumistarkoitukseen. Nyt on tarkoitus hankkia puolueeton hinta-arvio ja valita myyntimenetelmä. Siis vuonna 2013 alkanut prosessi kiinteistön myymiseksi jatkuu.


Muistaakseni tämä ei ole ensimmäinen kerta, kun kaupunkia syytetään alihintaan myymisestä. Ja hallinto-oikeus, jossa valitusprosessi kesti hieman yli 2 vuotta, on skarpimpi kuin mänttäläiset - jotka ovat asemakaavan muutoksen yhteeydessä kuitenkin oppineet jotain. Esimerkiksi käyttämään ulkopuolisia asiantuntijoita, kuten Ramboll Finland kaavoituksen yhteydessä (liite esitysllistassa) ja Advance Team Oy kiinteistön tämän hetken kayvän arvon määrittelyssä, siitä huolimatta, että se maksaa.
 
Pienessä naapurikunnassa, 1800 asukkaan Juupajoella, noin 30 km Mäntästä Tampereelle päin, on myös jotain erimielisyyksiä. Kunnanvaltuuston puheenjohtaja Pekka Rae, kok, on pyytänyt 15.6. päivätyllä kirjeellä eroa valtuuston puheenjohtajan tehtävästä, koska kunnanjohtaja Jyri Lammela ei nauti hänen luottamustaan. Asiaa käsitellään huomenna kunnanhallituksen kokouksessa.


Erimielisyyksien syy ei ihan heti selviä. Yksi syy voisi olla se, että kunnanhallitus päätti toukokuussa aloittaa kunnan työntekijöitä koskevat yt-neuvottelut.


Toinen syy voisi olla kunnanjohtajan saama palkankorotus ja kultainen kädenpuristus:


tai sitten henkilökemiat eivät vain kohtaa. - Tampereen seudun hakemukseen kulttuuripääkaupungiksi 2026 ei isokaan riita Juupajoella vaikuta, koska Juupajoki ei ole Tampereen hakemuksessa mainittujen kuntien joukossa. Ehkä kyseessä on vain paikallinen myrsky vesilasissa.
 
En ole threadia niin aktiivisesti seurannut, mutta eikö tämä ala valua jo ohi otsikosta -- vai onko tässä selvää kytköstä AirParkiin?
 
Olet kieltämättä oikeassa siinä, että tässä pitäisi olla enemmän varsinaista asiaa. Ja siinä taas ollaan kaikissa suhteissa valitettavasti odottavalla kannalla.

Mäntän kaupunki ei pääse aloittamaan kiitotien ja airparkin rullausteiden rakentamista ja puuttuvan maa-alueen ostoa, ennenkuin hallinto-oikeuden päätös tulee ja sillä edellytyksellä, että päätös on kaupungille myönteinen eikä siitä valiteta eteenpäin. Kaupunginjohtaja mainitsi, että kaupunki pyytää asian käsittelyä kiireellisenä, mutta se oletettavasti riippuu hallinto-oikeuden kannasta.

Kaupunki jätti myös tutkintapyynnöt poliisille yhteensä viidestä valtuutetusta, mutta en ole huomannut, että tästä olisi kuulunut mitään.

Osannan varsinaisista nettisivuista suuri osa on alhaalla, ja Osanna täyttelee hissukseen kahta Facebook-sivuaan, joiden perusteella näyttää siltä, ettei Osanna ole liikahtanut Italiasta mihinkään, eikä ole antanut lausuntoja tai ottanut kantaa Lakeside Airparkiin millään näistä sivuista. Siis Osannakin on odottavalla kannalla.

Myös Mäntän kaupunginhallituksella on kokous huomenna, mutta esityslistasta ei löydy mitään Lakeside Airparkiin liittyvää, tai sitten en vaan huomaa.
 
Eiliseen KMV-lehteen on ilmestynyt mielipidekirjoitus, jonka pointti jäi minulle hämäräksi. Kirjoittajat ovat Mänttä-Vilppulan kaupunginhallituksen puheenjohtaja ja kaupunginvaltuutettu Timo Tukia sekä kaupunginhallituksen jäsen ja valtuutettu Mira Anttila. Kyseessä on valtuustoaloite, jolla valtuutettujen määrä laskettaisiin 35:stä 27:ään, joka on M-V:n kokoisen kaupungin minimimäärä. Tarkoitus olisi aloittaa 27 valtuutetulla ensi vuoden huhtikuun kuntavaalien jälkeen. Aloite on viimeksi jätetty pöydälle valtuuston kokouksessa 20.06.2020, joten käsittely on kesken. Valtuusto kokontuu seuraavan kerran 7.9.

Mielipidekirjoituksen otsikko on: "Päätöksenteko vastuullisemmaksi vähemmällä väellä". Ja teksti ennen maksumuuria:

"Mänttä-Vilppulan kaupunginvaltuustossa istuu 3685 ääntä. Viime kuntavaaleissa vuonna 2017 siis valittiin valtuustoon 35 valtuutettua, ja heidän yhteinen absoluuttinen äänimääränsä oli 3685. Jos tehdään arvio pelkkien äänimäärien perusteella, niin 27-jäsenisessä valtuustossa olisi 3215 ääntä. Ulkopuolelle olisi jäänyt 470 ääntä. Tämä alle 500 ääntä"


Koska perustelut otsikon väitteelle jäävät kokonaan puuttumaan, olisi hyvä saada näkyviin loppu tekstistä. Mielelläni lukisin, miten Mänttä-Vilppulassa on tultu siihen tulokseen, että pienemmällä määrällä valtuutettuja päästään vastuullisempaan päätöksentekoon. Ja miksi kaupungin johtoon kuuluvat henkilöt ovat halunneet julkaista tällaisen mielipiteen juuri nyt?
 
Aamulehti kyselee, mikä Lakeside Airparkin tilanne on nyt. Eipä siinä juuri muuta todeta, kuin että oikeuden päätöksiä odotellaan. Juttu on vain tilaajille, ikävä kyllä.

 
Nyt olisi kiva jos joku viitsii copypastettaa tänne. Vai onko rahoitusikkuna jo sulkeutunut ja Osanna lähtenyt kalastelemaan muille maille hyväuskoisia hölmöjä...?
 
Nyt olisi kiva jos joku viitsii copypastettaa tänne. Vai onko rahoitusikkuna jo sulkeutunut ja Osanna lähtenyt kalastelemaan muille maille hyväuskoisia hölmöjä...?
Lähdekoodista löytyy koko juttu:

Mänttä-Vilppulan 250 miljoonan euron jättihanke junnaa paikoillaan: ”Emmeet odottavat starttinappulan painamista, mutta on pakko vain odottaa"

Mänttä-Vilppulaan suunnitteilla oleva Lakeside Airpark -hanke ei ole edennyt kevään jälkeen. Hankkeesta jätetyt valitukset ovat yhä Hämeenlinnan hallinto-oikeuden käsiteltävänä. Rakentamisen piti alunperin alkaa kesällä 2020. Mänttä-Vilppulan MW-kehityksen toimitusjohtaja Otto Huttunen, sanoo, että on vain pakko odottaa, mitä hallinto-oikeus päättää. – Mitään ei ole tapahtunut mihinkään suuntaan. Ikään kuin aika olisi pysähtynyt tämän vuoden alkuun. Kyllähän viivästys harmittaa kaikkia hankkeeseen valmistautuneita yrityksiä ja meitä valmistelijoita. Etenkin tänä aikana yrityskentässä tarvittaisiin tällaista toimeliaisuutta. Mänttä-Vilppulan kaupungin toimet alueen lisäkaavoittamiseksi ja maiden ostamiseksi ovat siis jäissä. Huttusen mukaan hankkeessa oli osattu varautua viivästyksiin, koska valituksia tehdään usein paljon pienemmistäkin kaavoitukseen liittyvistä hankkeista. – Näiden hankkeiden eteenpäin vieminen on aika mutkikasta. Ei kukaan varmaan odottanut, että tällainen hanke niin sanotusti sukkana sisään saadaan. Päätös saattaa tulla vasta ensi vuonna Valitukset jätettiin Hämeenlinnan hallinto-oikeuteen keväällä. Hallinto-oikeudesta saadun tiedon mukaan valitusten käsittely ei ole vielä edennyt esittelijältä eteenpäin, joten ratkaisut menevät loppuvuoteen tai ensi vuoden puolelle. Huttunen ei osaa tarkasti arvioida, kuinka pian rakentaminen voi alkaa, jos oikeusistuin hylkää valitukset. – Kaupungin päätökset ovat lainvoimaisia, joten siinä mielessä tilanne on selvä. Emmeet odottavat starttinappulan painamista. Osanna Group kertoo suunnitelmistaan Osanna ACI Finland oy:tä Suomessa aiemmin edustanut Pekka Kähkönen kertoi Aamulehdelle tekstiviestillä torstaina, ettei hän toimi enää yhtiön hallituksessa eikä edusta yhtiötä. Aamulehti sai samana päivänä vastauksen myös Alessia Fratinilta , joka kertoo työskentelevänsä Osanna Groupin kansainvälisessä toimistossa. Fratinin mukaan Osanna Group aikoo järjestää lokakuun puolivälissä lehdistötilaisuuden yhdessä rahoittajan kanssa. Aamulehti ei saanut vahvistusta asiaan Mänttä-Vilppulan kaupungilta. Fratinin mukaan yhtiö esittelee lehdistötilaisuudessa ideansa mahdollisimman avoimesti. Fratini sanoo sähköpostivastauksessaan, että Osanna Groupin ajatus Lakeside Airpark -hankkeesta on täysin yhtäläinen Mänttä-Vilppulan kunnan kanssa. Hän mainitsee myös, että yhtiö kieltää kaikki Francesco Osannaan ja projektiin liittyvät juorut. Aamulehti kirjoitti italialaisyhtiön taustoista viime talvena. Silloin selvisi esimerkiksi, että 250 miljoonan euron jättihankkeen rahoituksen hoitavan Osanna Groupin liikevaihto oli vuonna 2018 alle 1 000 euroa ja tappiota kertyi kymmeniätuhansia
 
Kiitti! Mitä ihmettä tarkoittaa "Emmeet odottavat starttinappulan painamista "????

Kähkönen on jo lähtenyt luikkimaan ja joku hämärä tiedotustilaisuus siis luvassa, frater Fratini kertoo "rehellisesti" (no pun intended) mitä tuleman pitää. Huttunen selittää mitä mieleen juolahtaa. On kyllä hyvä kuvio, tsemppiä Mänttään! Ihan vielä ei kannata kaivinkoneita käynnistellä, tai tilata runkopaketteja taloihin.
 
Jos Sassissa työt päästään joskus aloittamaan, tarvitaan kaivinkoneita, maansiirtokoneita ja metsätyökoneita, joissa kaikissa lienee starttinappula. Mitsubishillä näkyy olevan kaivinkonesarja ME 20, ME 30 jne. Siis "emmeet".

Arvaus voi mennä pahasti pieleen, mutta en parempaakaan keksi.
 
Tämän uuden nimen, "sihteerikkö" Alessia Fratinin nimen googlaus yhdessä Osannan kanssa tuotti heti tuloksen sivustolta Ripoff Report :rofl: missä väitetään, että kolmikko Osanna, Orcese ja Fratini huijasivat v. 2018 1,2 miljoonaa euroa joita omistaja kaipaa.

 
Lokakuun mahdollisen Osannan + rahoittajan pressin tarkoitus on nähtävästi vain ampua huhuja sekä Suomessa aiheesta kirjoitettua uutisointeja alas. Tämä kyllä kannattaa, koska kyse on edelleenkin siitä 20 miljoonasta eurosta, joka olisi lautasella sopimuksen lainvoimaiseksi tullessa. Mänttä-Vilppulan valtuuston päätökseenhän sillä ei voi enää vaikuttaa, koska valtuusto on hyväksynyt rahoitussuunnitelman, eikä sen kelkkaa tarvitse mihinkään suuntaan kääntää. Veikkaan että tammi-helmikuussa tulee hankkeen epäävä päätös, josta kaupunki sitten valittaa eteenpäin.

Heinäkuussa on tosiaan siirretty / siirtynyt Kähkönen sivuun.

 
Jos Sassissa työt päästään joskus aloittamaan, tarvitaan kaivinkoneita, maansiirtokoneita ja metsätyökoneita, joissa kaikissa lienee starttinappula. Mitsubishillä näkyy olevan kaivinkonesarja ME 20, ME 30 jne. Siis "emmeet".

Arvaus voi mennä pahasti pieleen, mutta en parempaakaan keksi.
Puujalkavitsit sikseen, luulisi suomea äidinkielenään puhuvalla olevan sen verran passiivista sanavarastoa, että ymmärtää sanan emmeet.
 
No kyllähän puolisokea Reettakin jo valtuustosta näkee tilanteen. Että tuo 20 miljoonaa menee harakoille, ja voinee vaikuttaa tilanteeseen. Tai näin kuvittelisin. Onhan tuo törkeää, jos Italian puoskarille maksetaan rahat ja sitten vaan käsiä levitelllään, "tässä nyt kävi näin."
 
Tonnin seteli "Puujalkavitsit sikseen, luulisi suomea äidinkielenään puhuvalla olevan sen verran passiivista sanavarastoa, että ymmärtää sanan emmeet. "

No en näin maisterin tutkinnolla todellakaan ymmärrä. Valista siis meitä, että mitähän vttua se tarkoittaa!
 
Ilmeisesti jokin murresana tuo emmeet. Eipä ole tullut koskaan aiemmin vastaan.
Hyvä että tätä punppausta seurataan yhä tiiviisti.
En ole kielitieteilijä, mutta jonkin verran kielitaitoinen. Lienee ruotsin laina sanasta ett ämne suomeksi aine, aines. Jossain päin Suomea käytetään sanaa emneet, olen niin kuullut.
Pysytään nyt kuitenkin asiassa vaikkei paljon ole tapahtunutkaan. Osanna on ollut vaiti somekanavillaan jo kaksi kuukautta. Kotisivu "remontissa" saman verran, pyytää kärsivällisyyttä. Osanna Advisors kotisivun uutisosiossa viimeisin maininta maaliskuulta. Hiljaista on.
 
Nojuu, mutta Aamulehden artikkelin otsikossa tuo "emmeet". En tosin puhu tamperetta, mutta jäi ihmetyttämään. Löytyy varmasti monista päin Suomea erinäisiä termejä, jotka seudun ihmisille ovat aivan tuttuja merkityksineen, muille taas munkkilatinaa. Minusta tuollaisia ei ehkä pitäisi lehdessä käyttää.
 
Nojuu, mutta Aamulehden artikkelin otsikossa tuo "emmeet". En tosin puhu tamperetta, mutta jäi ihmetyttämään. Löytyy varmasti monista päin Suomea erinäisiä termejä, jotka seudun ihmisille ovat aivan tuttuja merkityksineen, muille taas munkkilatinaa. Minusta tuollaisia ei ehkä pitäisi lehdessä käyttää.
Täytyy kyllä myöntää, että ilmeisesti minulla on todella huono passiivinen sanavarasto, koska en ole koskaan aikaisemmin kuullut sanaa emmeet.
 
Täytyy kyllä myöntää, että ilmeisesti minulla on todella huono passiivinen sanavarasto, koska en ole koskaan aikaisemmin kuullut sanaa emmeet.
Tää taitaa olla länsirannikon sanastoa kun edes Oulu-Kemi-Tornio -akselilla lapsuuteni asuneena en ikinä tuota ole kuullut. Siellä kun niistetään nästuukiin ja hunteerataan asioita ja kläpit juoksee pihalla.
 
Googletin, jos joku tietää paremmin niin voi kertoa. En kyllä voi sanoa, että tämän tiedon jälkeen olisin yhtään viisaampi....

"
Törmäsin tänään sanaan : emme / emmeet. Hakukone googlekaan ei tunne kyseistä sanaa. Kyseessä on ainakin satakunnassa hyvin tunnettu puolivalmista tuotetta kuvaava sana. Sanonta :ompa hyvät emmeet, tarkoittanee , että lopputuotekin voi olla hyvä.
Halventavastikin on voitu sanoa : Eipä tullu pojasta tuon parempaa , kun oli niin huonot emmeet. "
 
Ikäni olen Tampereella asunut ja itsekin törmään ensimmäistä kertaa tähän sanaan. Toimittaja ehkä on sitten kotoisin muualta ja rikastuttaa näin sanavarastoamme.

Toimittaja ehkä on kotoisin Turusta, ja haluaa näin vastustaa tamperelaisten teekkarien perinnettä, jossa yhdessä mennään Turun rajalle bussilla ja tuhannen päissään hakataan kiiloja maahan jotta Turku irtautuisi mantereesta. Tämä rituaali tapahtuu normaalisi alasti. Kuulemma puskaan sammuneita on liftikyylissä tullut majoitukseen, kun viimein Turkuun asti päästy.
 
Taitaa jäädä pitkä piippu pystyyn. Eikös sen purku ollu välttämätön jotta lentotoiminta voi alkaa. Joten aika viedä kaivinkone sassiin, kaivaa iso kuoppa ja heittää sinne kaikki mikä liittyy airparkkiin ja maata päälle. "Eikös sinne ole muutakin ongelma jätettä kerätty"
 
Veikkaan, ettei piipun pystyynjääminen laimenna kaupungin tahtotilaa saada suunnitelmansa läpi vaikka harmaan kiven. Kuten lentokentän laskeutumiskartasta ilmenee, lentoreitti kiitotien 07 alkupäähän ja vastaavasti lentoonlähtö kiitotieltä 25 on tahallaan suunniteltu niin, että piippu kierretään kaukaa etelän puolelta, eikä piippu muutenkaan ole suoraan kiitotien jatkeella. Pitkä piippu rakennettiin 1935 ja lentokenttä 70-luvulla, joten lentäjät ovat alusta alkaen tottuneet siihen, että kohtuulähellä on lentoeste, jota pitää varoa. Se on tietysti selvä, että piipun purkaminen olisi hyvä asia, mutta mikään ehdoton lentämisen este se ei ole ollut tähänkään asti.

 

Statistiikka

Viestiketjuista
262 706
Viestejä
4 563 239
Jäsenet
75 011
Uusin jäsen
Pro

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom