HE5XX:t saapui etuajassa (kiitos posti) ja nyt on muutama tunti ensivaikutelmia TA-20:n kanssa balansoituna. Ulkoisesti ensivaikutelma on tosi halpa. Tuntuu keveytensä takia vähäsen leluilta vrt esim. 4XX, vaikka ei nämä mitään muoviakaan ole. Toisaalta keveyden takia ovat sitten supermukavat päässä. Panta on paremmin pehmustettu kuin 4XX:n vastaava. (HUOM! Pienipäisille nämä ei sovi - puristusvoima on mulle just ja just sopiva, mutta pienemmälle päälle varmaan ihan liian vähän. Lisäksi näissä näkyy olevan ongelmia pannan kanssa kahdella pienimmällä asetuksella.) Ehkä isoin miinus tulee siitä, että luurit haisee saatanan pahalle. Näissä on joku hajuvesimainen kemikaalin haju suoraan laatikosta, eli täytyy tuuletella näitä kyllä alkuun ulkona tai tuulettimen kanssa.
Sitten se ääni. Ottakaa kaikki suolan kanssa kun uusi lelu, alle 5h kuuntelua alla jne. Odotin halpaa Sundaraa. Ensivaikutelma oli kuitenkin, että miten näitä muka myydään alle 250 eurolla? Näähän kuulostaa tonnin Hifimaneilta. Aloitetaan siitä tärkeimmästä, eli; HE5XX ei todellakaan ole mikään HE-500 V2 - 5XX on lähempänä uudempia Hifimaneja. Onko se sitten huono vai hyvä asia lienee makukysymys. Treble on ainakin sitä taattua ilmavaa, herkkää Hifimania mutta häviää tarkkuudessa Anandalle, Aryalle ja HEXv2:lle. Mun korvien mielestä 5XX pääsee yleisesti resoluutiossa ja tarkkuudessa älyttömän lähelle isoja Hifimaneja - treble on se missä se ero on mielestäni kuultavissa, mutta muuten ollaan tosi lähellä. Soundstage on massiivinen, mutta ei mitenkään erityisen tarkka. Bassopää on just sitä mitä vaikka se Ananda olisi kaivannut - 5XX kuulostaa myös tosi isolta ja ilmavalta, mutta siinä bassossa on massaa. Tulee välillä Audeze- viboja. Siitä on helvetin kauan kun olen kuullut HE-500:aa, mutta mun mielestä keskiäänissä on ehkä vähän sitä samaa taikaa, paitsi 500:n ajoittainen tukkoisuus puuttuu. Se pitää vielä sanoa, että herkimmille treble saattaa välillä olla liikaa, mutta mua se ei ainakaan ole vielä haitannut. Nämä on myös avoimimmat luurit mitä olen ikinä kokeillut, tuntuu siltä ettei päässä ole yhtään mitään, mikä vaikuttaa varmaan siihen tilantuntuun.
Päällimmäisenä mieleen jää se, että 5XX kuulostaa helvetin isolta ja teknisesti paljon paremmalta kuin mitä hinta ehdottaa. Ennen kaikkea ne kuulostaa helvetin hauskalta - paska termi, mutta niissä on sitä musikaalisuutta mitä jotkut muut uudemmat Hifimanit kaipaa. En tiedä miten muuten sitä lähtisin kuvailemaan. Vähän kuin Ananda, mutta täyteläisemmällä ja äänenväriltään paremmalla keskialueella ja paremmalla bassolla, ja vähän teknisesti heikommalla treblellä. Tämän perusteella ottaisin 5XX:n Anandan yli, HEXv2:n kanssa menisi vaikeammaksi. Katsotaan muuttuuko mieli kun tulee ensi viikolla Ananda kylään ja on ehtinyt vähän enemmän kuunnella.
Hifiman & drop teki helvetin ison virheen kun brändäsivät nämä HE-500:n seuraajiksi. Jää monelta ihan älytön diili hyödyntämättä kun Hifimanilla päätettiin hyväksikäyttää HE-500:n kulttimainetta ihan älyvapaalla tavalla. 5XX on enemmän Anandan, Aryan ja HEX:n serkku kuin mikään 500:n pikkuveli, ja hakkaa mun mielestä 500:n ihan iisisti. Mulle on aivan yksi ja sama vaikka käyttäisivätkin ihan samoja magneetteja ja kalvoja kuin DEVA:ssa jos luurit kuulostaa tältä.