Kuten jo todettiin niin makuasiahan se on. Kuten arvata saattaa, niin suurin osa testaamistani kuulokkeista on ollut erinäistä halpis kamaa, joten mitään Utopia vs Abyss vs Susvara vs LCD-4 vertailua en pysty heittämään. Jonkin verran on tullut noita yli tonnin luureja kokeiltua, 300-500 euron hinta luokassa kymmeniä ja loput sitten tuommoista vähän normaalille ihmiselle hinnoitellumpaa tavaraa.10 000 taalan (euron) kysymys, mikä niistä oli paras?
Itelläni on tietyt preferenssit jotka olen ajan kanssa oppinut tiedostamaan. Yritänkin olla siis suuna päänä suosittelematta "parasta" kuuloketta, kun se todellakin on ihan kuuntelijasta kiinni. Tykkään että bassoa on mieluummin liikaa kuin liian vähän ja pistän ehkä keskivertoa enemmän painoarvoa kuulokkeiden isolle, mahdollisimman kaiutinmaiselle äänikuvalle. Lisäksi en ole kovin herkkä korostuneelle diskantille. Lisäksi vaikka tykkäänkin enempi avoimista kuulokkeista, koen myös että joskus suljetut kuulokkeet tuo jotain virtuaalista tilan tuntua joka voi tehdä joissakin tapauksissa suljetuista jopa avoimia paremmat.
Jos objektiivisesti lähtisi ajattelemaan, niin kyllähän varmaan parhaat kuulokkeet on ollut Focal Clearit. Erittiäin hyvä balanssi, bassoa vaikka ei hirveästi ole niin se iskevyys on todella kova. Äänikuva on pieni, suppea...noh ihan paska suomeksi sanottuna. Ja kuten sanottu niin mulle tuo on ihan ehdoton deal breaker. Ei vaan pysty kuuntelemaan tuommoista missä äänikuva rajoittuu hartialinjaan. Ja mulla ei ole painijan hartialinjaa, niin ei oo siitäkään kiinni
Omissa mieltymyksissä se on kolmen kauppa. Hauskasti kaikki ovat suljettuja. Fostex TH900:sta tykkään ihan älyttömästi. Basso on aivan julmetun hyvä. Sitä on paljon (vähän jopa liikaa) mutta se on erittäin laadukasta bassotoistoa. Jotkut sanoo, että TH-X00 on ihan yhtä hyvä ja TH900 on vaan kalliimpi kun siinä on hienommat kupit. Vaikka TH-X00 (ebony) olikin omaan makuun mainio kuuloke niin oli siinä mun mielestä melkonen ero. Ennen kaikkea basson laadussa ja äänen yleisessä läpinäkyvyydessä(Ei siis "verhoa", vaan kaikki soi siinä ja nyt selkeästi). TH-X00 oli kyllä paremmin tuunattu, sitä ei käy kieltäminen. TH900 diskantti on ihan liian ylikorostunut mutta itse olen siihen jo tottunut. Mutta en panisi pahakseni jos se räiskyisi vähemmän. Focal Cleariin verrattuna TH900 on ihan tasaväkinen joka suhteessa ja vaikka Clearit ovatkin tonaalisesti "oikeammat" niin Fostexin isompi äänikuva oli ratkaiseva tekijä. Vaikka ovat suljetut niin tilan tuntu on vaan paljon parempi Fostexissa.
Syy minkä takia nuo mun Fostexit on myynnissä, on Campfire Audio Cascadet. Noissa on semmosia tuunauslappuja millä säädetään ilman virtauksia kupista pehmusteeseen päin. Tein sitten sen modin mitä valmistajakin kielsi tekemästä ja otin pois laput joita ei saisi irrottaa. Tuloksena on aivan äärimmäisen V-soundinen kuuloke, mutta tykkään niin perhanasti. Normaaliin verrattuna yläkeskiäänet tuli paremmin esille niin eivät kuulostaa niin synkiltä bassotykeiltä enää. Bassoa on suhteessa vieläkin vähän liikaa ja diskantit saisi olla vähäsen hillitymmät. Eli aika samat fiilikset kuin fostexeissa. Cascadet ei pärjää fostexille basson laadussa, mutta silti bassotoisto on kyllä ensiluokkaista. Äänikuva on erittäin hyvä, ihan fostex tasoa, ellei jopa isompi. Cascadet soi kuitenkin mielestäni vielä piirun verran tarkemmin kuin Fostexit. Kun lavalla/levyllä on laulajan takana soittaja niin Cascade "piirtää" sen kuvan terävämmin. Uskomatonta kyllä, niin TH900 kuulostaa jopa himpun muhjuiselta tuossa suhteessa. Käytettävyyttä jos miettii niin siinäkin on eronsa. Cascadet on maltillisen kokoiset, taittuu kasaan eikä ne päästä laskiessa tarvitse varoa hienoja puisia kuppeja. Lisäksi nuo soi siedettävästi vaikka pleikkarin ohjaimesta silloin harvoin kun kerkiän mitään pelailemaan.
Top kolmosen kolmantena joko kolmannella tai ensimmäisellä sijalla fiiliksestä riippuen on JVC DX1000/DX700. Nuo on periaatteessa ihan samat kuulokkeet, DX1000:ssa on vaan hienommat johdot ja kovempi hinta. Näissä korostuu tuo mainitsemani suljetun kuulokkeen kyky luoda se virtuaalinen tila. Millään muulla kuulokkeella en ole päässyt yhtä lähelle sitä kuuluisaa siellä olemisen tunnetta. Äänikuva on iso ja sijoittelu tarkkaa. Bassoa on aika ronskisti mutta maltillisemmin kuin TH900:ssa tai Cascadessa, sanoisinko että aivan optimi määrä. Toisi kuin TH900 tai Cascade DX1000 soi yläpäästäänkin tasapainoisesti, mutta valitettavasti hieman särkien. Nuo on jo ikivanhat kuulokkeet, ja kyllähän sen kuulee että jotain edistystä on tapahtunut. Mulla on nuo ollu varmaan sen kymmenen vuotta ja jollain tasolla ovat aina ne referenssit joihin muita kuulokkeita vertaan, halusin tai en. Jos pyssyllä uhattaisi ja vaadittaisin valitsemaan niin luultavasti nuo ottaisin mukaan autiolle saarelle. Siksi rankkaan ne ykköseksi mutta nyky kuuntelun valossa jäävät Cascaden ja TH900 taakse kolmanneksi.
Kolmet kuulokkeet ja kaikissa isojakin vikoja
Muutamia muita kuulokkeita mainitakseni:
Sennheiser HD800
Pariin kertaan on nuo tullut omistettua ja juuri hiljattain myin taas ne pois. Noissa on todella paljon hyvää. Bullshit termejä viljelläkseni niin yleisessä äänen läpinäkyvyydessä hakkaavat niin fostexit, cascadet, jvc't kuin Clearitkin. Nuo vaan soi niin "verhottomasti" että ei järkeä. Itseäni ei myöskään liika häirinnyt nuo piikit korkeissa äänissä, kuten sanottu oon semmoiseen liian tottunut. Ongelmaksi muodostui sitten tuo basson puute. HD800 basso on kyllä hyvä ja iskeekin ihan napakasti mutta kun omat mieltymykset on mitkä on niin ei jatkoon. Mutta uskomattomat luurit nuo sinänsä on. Ikää on jo yli kymmenen vuotta ja vielä nykyisinkin kun markkinoille tulee uudet 4000 euron kuulokkeet niin vertailukohtaa haetaan HD800:sta. Ja vaikka varmasti nuo 4000 euron kuulokkeet ovatkin parempia niin silti kuulee juttua tyyliin että megahintaiset kuulokkeet X:t eivät kuitenkaan yllä äänikuvan laajudessa HD800 tasolle tai HD800 on erottelukykyisempi jne. Aika kova saavutus mielestäni.
Sony MDR-CD3000
Näistä on kyllä lämpimiä muistoja. Ääni oli kultaa mutta valitettavasti rakenteelta melkoista muoviromua. Himpun enemmän tykkäsin DX1000:sta rotevamman basson takia mutta CD3000:sta ei kyllä ole mitään pahaa sanottavaa. Vertailin noita aikoinaan Beyerdynamic T5p gen1 luureihin ja kyllä sonyt vei 5-0. Toisaalta mielestäni T5p oli kyllä aivan luvattoman paska esitys, etenkin kun maksoivat aikoinaan uutena jotain 1400 euroa. En kyllä yleisestikään fanita Beyerin kuulokkeita, mutta tuo oli vaan jonkin sortin pohja noteeraus. T1 gen1 oli ihan hyvä, samoin DT1990 mutta minua ärsyttää suunnattomasti tuo beyereiden diskantti. En siis koe sitä epämiellyttäväksi sillä tavalla että se olisi vihlova tai mitään, se vain kuulostaa todella ärsyttävältä. Joka helvetin mallissa sama "heinäsirkka" säksättää siellä samalla taajuudella niin, että ei oikein pysty mihinkään muuhun keskittymään. Raivostuttavaa.
Hifiman Ananda
Näitä tuli pyöriteltyä samaan aikaan Clearin, Fostexin ja HD800 kanssa. En oikein osaisi valita ottaisinko nämä vai clearit jos valita pitäis. Sundara ja HE560 ovat aika muovisen kuuloisia luureja ja Ananda oli siinä mielessä mega harppaus luonnollisempaan soundiin. Tykkäsin Anandassa kaikesta paitsi hieman pehmestä/pyöristetystä/laiskasta bassosta. Lisäksi täytyy sanoa, että resoluutiossa jäivät toiseksi HD800:lle ja ehkä myös himpun Clearille ja TH900:lle. Hifimanin Arya olis kyllä mielenkiintoinen testata.
Audeze LCD-3f
Tuossa nyt tuli lueteltua kuulokkeita joista tykkään, niin mainitaan nyt nämä tuolta inhokki listan puolelta kun ovat kuitenkin kalleimmat kuulokkeet jotka olen koskaan omistanut. Eihän nämä tietysti huonot ole...ehei, mutta eivät lähellekään hintansa väärtit mielestäni. Kaikki pelaa sinänsä niin kuin pitääkin. Puolet halvemmat HD800:set tosin soivat selkeämmin. Bassot ovat maailman luokkaa, mutta eivät mielestäni samalla tasolla kuin halvemmissa TH900:ssa tai eivät ehkä pärjää edes paljon halvemmille Sash kuulokkeille. Äänikuva oli keskiverto ja sointi yleisesti ottaen semmoinen nasaali. Lisäksi painavat tonni ja patjat on liimattu kiinni. Jep. Alkuun ihastuin noiden soundiin mutta ensi rakkauden jälkeen kyllä sitten kyllästyinkin nopeasti. Äänellisesti rankkaisin LCD3f:n jonnekkin 500 euron kuulokkeiden parhaaseen kolmannekseen. Ei vaan vakuuttanut minua, ei sitten pätkääkään.
iBasso SR1
Nämä varmaan on aika lailla loppuun myyty joka paikassa tätä nykyä. Olivat vaan semmoinen 500 kappaleen limited edition. Aivan perkeleen hyvät kuulokkeet. mcxx liittimet on tietysti ihan kuraa ja koko design vähän outo mutta kuitenkin materiialit on laadukkaat. Hitosti hienommathan nuo on kuin vaikka mitkään alle 2500 euron hifimanit. Ääneltään ovat aika samankaltaiset kuin mielipiteitä jakavat audioquestin kuulokkeet. SR1 on kuitenkin lähempänä keskivertoa kuluttajan mieltymystä, joten ihan yhtä synkät eivät ole. Omaan makuun osuvat aivan nappiin ja sanoisin että Verum 1 ohella ehkä omaan korvaan taajusvasteeltaan miellyttävimmät kuulokkeet hinnasta riippumatta. Basson toisto näissä on verrattavissa TH900 tai Cleariin. Ei iske aivan yhtä napakasti kuin Clear tai omaa semmosta Fostexin "grab you by the balls" fiilistä mutta toisaalta nämä ovat siitä harvinaiset dynaamiset, että basson toisto on lineaarinen aina 10hz asti. Dynaamisen kuulokeen basso isku planarin ulottuvuudella ja hintakin on "halvahko" 500 euroa.
Tässä kohtaa tosin täytyy mainita, että toinen elementti kehitti pienen sivuäänen. Tuota ei kovallakaan voluumilla huomaa kaikissa kappaleissa mutta ajoittan häiritsee. Kävivät sitten kiinassa takuuhuollossa ja minun mielestäni ne ei tehneet niille kuulokkeille siellä yhtään mitään vaikka muuta väittävät. Tästä käydään vieläkin taistelua, että mitäs tämän tilanteen kanssa tehtäisi. Tästä syystä en kyllä voi suositella kenellekkään noitten hankkimista uutena mutta käytettynä kannattaa ebaysta katsella. Muutamat mitä oon nähny ovat menneet noin 350 euron hintaan mikä on kyllä melkoisen hyvä diili.
Sash Tres
Noista jo kirjoittelinkin ummet ja lammet. Pirun hyvät luurit. Toistaiseki jää sen driveri vian takia mysteeriksi päätyvätkö säännölliseen käyttöön Cascaden rinnalle vai jäävätkö hyllyyn koristeeksi. Lyhyelläkin tuttavuudella kuitenkin vakuuttivat sen verran, että jos mulla olis joku hall of fame listaus niin kyllä nuo sinne päätyisivät.
EDIT: Lisätäänpä vielä parit jotka unohdin mainita: Audeze EL-8 titanium
Tuolla EL-8 sarjalla on huono maine, kun ilmeisesti alkuperäinen EL-8 avoin versio oli aika huono ja hintaakin oli jotakuin 800 euroa. Tuo titanium versio on kuitenkin paranneltu versio ja suljetuksi kuulokkeeksi oikein mainio. Perhanan painavathan nuo on mutta ei mitenkään epämukavat. Noitten äänessä ei häirinnyt oikein mikään. Semmosta perus Audezen LCD- sarjan synkkyyttä noissa ei ole eikä vähän kihisevää diskanttia joka minua häiritsi Audeze Sinessä. Hyvin tasapainoiset kuulokkeet ilman kummempia heikkouksia. Noita saa ihan hyvällä hinnalla ebaysta jos jaksaa kyttäillä.
KEF M500
Vähän yllättäen halvat on-earit. Tai halvat ja halvat, ovh oli jotain 300 euroa mutta saahan noita käytettynä nykysin 50 eurolla ja uutenakin joskus alle satasen. Joskus kun päätin että tarvitsen kuulokkeet, joita ilkeää pitää julkisilla paikoilla tuli käytyä läpi melkoinen liuta kannettavaan käyttöön suunniteltuja kuulokkeita. Oikeastaan Audeze Sine oli ainoa joka mielestäni kuulosti paremmalta noista ns. pikku kuulokkeista. Sinet vaan valitettavasti oli tuskallisen epämukavat ja profiilikin on vähän semmoinen että pullottaa päästä ulos liikaa. Oppo PM3 oli mielestäni vähän tylsä ja onhan se myös hieman isohko jos haluaa huomaamattomat kuulokkeet. Keffissä on kivasti kaikki balanssissa ja kuulostavat kokoaan isommilta. Mielestäni tosi hyvän näköiset kuulokkeet ja on-eariksi yllättävän mukavat. Nuo on kohta jo ihan puhki kulutetut mutta vieläkin ovat meikäläisen ykkösvalinnat jos tien päälle kuulokkeet otan. Eiväthän nuo mitään absoluuttista hifiä ole mutta riittävän hyvät että niitä mielellään kuuntelee.
JVC MX100z
Ostin joskus huuto.netistä ihan kokeilumielessä. "kun halvalla sai" tyylinen tapaus. Yllätyksekseni olivatkin aivan mainiot ja yhdet niistä harvoista kuulokkeista joita en varmasti koskaan myy. Nuo on suunniteltu studio kuulokkeiksi mutta eivät ole ollenkaan kliinisen kuuloset. Tarkat mutta eivät mitenkään lineaarit tiettyyn vasteeseen pyrkivät. Musikaaliset studiokuulokkeet? En tiedä, mutta jos nämä saisi hienommassa kuosissa, irroitettavalla johdolla niin olisivat kyllä aika tylyt pelit. 200-300 euron suljettujen joukossa ehdottomasti omat suosikit. Valitettavasti melko harvinaiset joten ei näitä missään testaamaan pääse ja taitavat muutenkin olla ns. japan exclusive tuote.
Viimeksi muokattu: