Laadukkaat kuulokkeet?

^ Tämmöinen viestin alareunassa näkyvä hauskuus sieltä tosiaan löytyy. Kirkkautta piisaa omiin korviini oikein mukavasti, joten taidan jättää vielä paikoilleen.

Auteureiden diskantti on ihan selkeästikin ilmavampi Veriteen verrattuna - voi olla, että toi rento ja hitaammalta tuntuva presentaatio vaan tekee äänien reunoista lempeämpiä korville. Kokonaisuuden kannalta tuo ei oikeastaan haittaa yhtään.

Oon tykänny Auteureiden tuunauksesta ja siitä, miten ne pystyy kuunnellessa unohtamaan lähes kokonaan. Eri musagenretkin tuntuis toimivan laidasta laitaan, ja huonommin tuotettu rock ja hevi menee hyvin Eikon perf-padeilla. Putkivahvistimella noista saa halutessaan hieman hauskemmat, jos sitä tavoittelee.

Kysymys kuuluu: jos tykkää kolmesta eri Zmf-mallista, voiko pitää kaikki? :lol: Atticus näistä on monin paikoin kriittisesti arvioituna "huonoin", mutta se on kuitenkin samalla hauskin.

PXL_20210918_131144404.jpg
 
Viimeksi muokattu:
Kah, sun kappaleessa noi näyttää täysin erilaisilta. Mun luureissa toi filtteri on harmaa ja täysin läpinäkymätön:

 
Mun on vuodelta 2018, joten selvästi vasta harjoiteltu noiden meshien kanssa. Aeoluksessa taitaa olla samanlainen kuin sun Auteurissa (videossahan onkin itseasiassa Aeolus)
 
Toi filtterin vaihto on vain Aeolukseen.

Ainakin sbafin postausten mukaan vaihto on suunniteltu myös Auteureja silmällä pitäen:


Jostain luin, että tosta meshistä on nyt ilmeisesti lisäksi tulossa tyylikkäällä rei'ityskuviolla varustettu versio.
 
Saatiin siihen kuitenkin houkuttimena 500 USD lisää DCA Stealthiin ja Meze Eliteen verrattuna. :hmm: Täytyy todeta, että Zmf Verite Closed tuntuu halvalta noihin verrattuna, eikä varmasti jää teknisessä suorituskyvyssä jälkeen 1500 euron verran.
Vaikka $4500 onkin hävytön hinta kuulokkeista, niin näen tuossa kyllä paljon positiivista. 500 dollarin hinnankorotus on suhteellisesti varsin maltillinen. $6000 hinnoissa on jo ainakin Susvara, Abyss, Solitaire, uusi Stax ja useita vahvistin+kuulokkeet settejä. Jos LCD-5 olisi hinnoitteltu samaan sarjaan ei se enää olisi ketään säpsäyttänyt. Nyt Audeze luo vähän edes painetta muille valmistajille. Jos arvostelut on hyviä voi $1500 kalliimpi, neljä vuotta vanha ja heikommista materiaaleista kasattu Susvara tuntua aika naurettavalta. Jos on tulossa esim Utopia 2 niin myös Focal joutuu vähän miettimään kannattaako siihen iskeä $6000 hintalappu.

Pistää pahasti silmään tuon "teknisen suorituskyvyn" käyttö terminä tässä yhteydessä. Andrew Park on tuota sananpartta väärinkäyttänyt subjektiivisten kokemuksien kuvaamiseen arvosteluissaan. Näyttäisi myös sinun blogissasi käytettävän termiä subjektiivisten kokemusten kuvailuun. Mittaukset ovat mittauksia ja kuuntelukokemukset jotakin subjektiivista.

Hieno blogi sinulla on ja mainiota tekstiä, mutta näin insinöörimäisestä näkökulmasta tuon edellämainitun termin käyttö on hämmentävää asiayhteydessään...
Hyvä huomio. En ole tullut moista ajatelleeksi. Jotta nyt ei jäisi epäselväksi, niin tarkoitatko että "teknisen suorituskyvyn" pitäisi aina olla mittaustulos? Yritän ymmärtää ollaanko eri linjoilla tuon termin määritelmästä vai ylipäätään siitä voiko mielestäsi "teknistä suorituskykyä" arvioida uskottavasti mittaamatta mitään. Minulle "tekninen suorituskyky" ei tarkoita automaattisesti jotain mitattua tai edes mitattavissa olevaa asiaa. Olen huomannut että ulkomaisilla forumeilla käytetään usein termejä "technical performance" ja "measured performance". Yleensä jos joku puhuu "teknisestä suorituskyvystä" en enää ajattelekaan että kyseessä olisi mittauksin todennettu ominaisuus koska ei ole puhuttu nimenomaan "mitatutusta suorituskyvystä". Ehkä täytyisi yrittää saada tuo "mitatun suorituskyvyn" termi ujutettua suomalaiseen hifikieleen :)

Nähdäkseni Andrew Park tekee arvosteluja samalla tyylillä kuin ne on aina ennen tupattu tekemään. Itsekin suosin tuota tyyliä, yhtään mittauksia väheksymättä. Mittaisin itseasiassa muutakin kuin taajuusvasteita jos minidsp ears siihen soveltuisi. Myös Tyll Hertsensin arvostelut noudattivat tuota kaavaa, vaikka hän olikin kuulokkeiden mittauksen pioneereja. Noissa arvosteluissa teknisen suorituskyvyn käsittelyn kriteeri ei ole koskaan ollut se, että ne olisivat ainoastaan mitattuja ominaisuuksia. @Sword Of Damocles tuossa vastauksessaan tekikin eroa taajuusvasteen ja sen ulkopuolisten (teknistä suorituskykyä mittaavien) asioiden välillä. On taajuusvaste ja ne muut asiat, joista usein käytetään kokonaisuutena nimitystä tekninen suorituskyky. Mielestäni tuo on aina ollut se lähtökohta.

Taajuusvaste määrittää millainen se ääni on ja arvostelijan pitäisi teknistä suorituskykyä kuvailemalla (mittauksin tai subjektiivisesti)kertoa miten laadukkaasti kuulokkeet sen äänen tuottavat. Tuota teknistä suorituskykyä voidaan sitten jakaa pienempiin osiin kuten erottelukyky, äänikuva, dynamiikka, nopeus jne. Ja vaikka taajuusvaste onkin äänenlaadun kannalta tärkein ja luonnollisesti mitattavissa oleva ominaisuus, se on myös makuasia, joista kiistely tunnetusti on hedelmätöntä. Tekniset ominaisuudet ovat taas asioita joissa omilla mieltymyksillä ei ole niin suurta merkitystä. Toki on yksilökohtaisia painotuksia mutta kukapa esimerkiksi haluaisi kuulokkeet joissa on kumiseva basso joka ei silti iske kunnolla, niin hidas transienttitoisto että kaikki puuroutuu yhdeksi möykyksi ja äänikuvakin saisi mielellään olla lähes monoa ja pään sisällä?

Toki olisi mainiota jos kaikesta olisi aina mittausdataa saatavana mutta uskon kyllä että esimerkiksi mainittu Andrew Park pystyy melko tarkasti kuvaamaan kuulokkeiden sointia myös teknisen suorituskyvyn puolesta ilman käppyröitäkin. Kaikki arvostelijat eivät tuohon tietenkään pysty, oleellista onkin selvittää ketä kannattaa kuunnella ja kenenkä kanssa omat mieltymykset parhaiten natsaavat. Eikä arvostelijan kanssa tarvitse edes olla samaa mieltä. Jos omat ja arvostelijan mieltymykset eroavat johdonmukaisesti useiden tuotteiden kohdalla niin kyllä sitäkin voi johtopäätöksiä tehdä.
 
Viimeksi muokattu:
Ootko testannut Auteureja ilman sitä bopp meshiä vaimikäseoli? Ovat siis korvapehmusteiden puolella elementin edessä neljällä ruuvilla kiinni. Materiaali on hämmentävän näköinen, näyttää siltä että ei pitäis läpäistä ääntä ollenkaan :D

Testasin ite tosi lyhyesti vaan, mutta niiden poistaminen kirkastaa ääntä jonkun verran. Jotenkin tuntu, että keskialueen miellyttävyys tai joku keskeinen osa luurien soinnissa väheni liikaa samalla kertaa, minkä takia laitoin nopeesti takaisin. Zach suosittelee testaamaan meshin poistamista vain siinä tapauksessa, että pehmusteita vaihtamalla ääni ei kirkastu tarpeeksi.
Tuosta tuli mieleeni jännä juttu jota kokeilin noissa mun diy-kuulokkeissa.
€ 1,26 49%OFF | Anti-scanning Anti-static Cloth Fabric For Linings RFID Shielding Durable Anti-Radiation Electromagnetic Fabric
Eli tuo on metalli-kuitu "kangasta" jonka tarkoitus olis estää pankkikortin skannaus/kopioiminen etänä tms. Yleensä kun elementin eteen jotain laittaa niin korkeat äänet vähenee ja basso korostuu. Tuo teki ihan muuta. Se leikkasi bassoa todella tasaisesti pois muutaman desibelin. Muihin taajuuksiin ei vaikuttanut. Jos tuo toimii myös zmf:llä ja muillakin kuulokkeilla niin tuo voisi olla ihan hauska tapa poistaa keskibasso korostumat ja tehdä bassotoistosta audezemaisen lineaarinen jos vaikka haluaa jotain uutta välillä. Ihan hauskaa kokeilua eurolla :)
 
Ainakin sbafin postausten mukaan vaihto on suunniteltu myös Auteureja silmällä pitäen:


Jostain luin, että tosta meshistä on nyt ilmeisesti lisäksi tulossa tyylikkäällä rei'ityskuviolla varustettu versio.

No oli kans head-fi:ssa kuva siitä reikäversiosta, on se sitte muuttunu jossaki välissä. En oo kyllä hirveesti Auteurin driverin kuvia nähny ja tuli kyllä yllärinä. Noita liimattuja oon kyllä joskus nähny.
 
Vai että LCD vitosta :) Onpahan jotain, minkä perään vielä haikailla Audezellakin, vaikka oon kyllä aika vahvasti siinä uskossa, että LCD-3 on meikäläisen sweet spot Audezella ja mahdollisesti luurimaailmassa ylipäätään. Vaikeaa tuntuu olevan tuon mukavampia luureja musan kuunteluun löytää. Teknisempiä löytyy varmasti, mutta teknisyyksien mukana tulee vaan usein miinuksiakin. Veritekin kuulostaa vaan paikoitellen vähän räikeältä, mitä LCD-3 ei oo oikein ikinä. Katotaan kun tulee tuo Teacin UD-501, että miltä sen kanssa vaikuttaa.

Ja on tuo yli neljä kiloa luureista vaan aika karu summa. Vielä kun tietää suht varmasti, ettei tuo vitonen ole takuulla (vajaan) kolmen tonnin verran parempi luuri mitä LCD-3. Kevyempi paino ois toki plussaa, vaikkei itellä Audezen painon kanssa oo ongelmia ollut. Mielenkiintoiset myös nuo viistot pehmusteet, että miltä nuo tuntuvat. Abyssin Dianat tuli mieleen noista. En muista, oonko muualla törmännyt.
 
@Roderick Hyvää pohdintaa aihepiiristä ja terminologiasta.

@J_Gaming Minuakin alkoi kiinnostaa, onko erottelukykyä, äänikuvaa, nopeutta jne. ylipäätään insinöörimäisestä näkökulmasta mahdollista kuunnella korvilla vai tulisiko asia toteuttaa aina silmillä mittauksia katsomalla?
 
Mikäs teidän mielestä muuten vaikuttaa vokaalien selkeyteen (saa sanoista helposti selvää)? Onko se erottelukyky vai mikä? Tuli mieleen ku muistan aikanaan ku päivitin DT1990:sta LCD-2C ja ekaa kertaa huomasin, ettei tarvinu keskittyä lauluun käytännössä yhtään ja sai sanoista helposti selvää. Nykyään sama homma HD800:n kanssa, muttei ollu DT1990 esim. tuommosta kokemusta..
 
Olen viime aikoina miettinyt noin 10v vanhojen Sennheiser HD 280 Pro kuulokkeideni päivittämistä pykälän verran parempiin, ja sitä varten olisi tarvetta ensin testikuunnella eri kuulokkeita omaa korvaa miellyttävän soundin löytämiseksi. Mutta minulla ei oikein ole mitään hajua siitä, että missä liikkeissä nykypäivänä oikein on olemassa testikuuntelun mahdollisuus? En oikeastaan ole koskaan aikaisemmin testannut astetta kalliimpia kuulokkeita enkä haluaisi ostaa sikaa säkissä :D. Olen alustavasti miettinyt DT 1770 Pro:ta, sillä olen HD 280 Pron myötä tottunut suljettuihin ja kuuntelen enimmäkseen metallia ja rockia.
 
Mikäs teidän mielestä muuten vaikuttaa vokaalien selkeyteen (saa sanoista helposti selvää)? Onko se erottelukyky vai mikä? Tuli mieleen ku muistan aikanaan ku päivitin DT1990:sta LCD-2C ja ekaa kertaa huomasin, ettei tarvinu keskittyä lauluun käytännössä yhtään ja sai sanoista helposti selvää. Nykyään sama homma HD800:n kanssa, muttei ollu DT1990 esim. tuommosta kokemusta..

Erottelukyky tuohon ainakin vaikuttanee ja tietenkin ylipäätään keskitaajuuksien sopiva tuunaus. Olen huomannut, että myös kuulokkeiden sibilanssi häiritsee monesti vokaaleihin keskittymistä, koska korvat ovat ikään kuin puolustusasemissa s-kirjaimia varten.

Muistelenkohan väärin, että juuri DT1990:n heikkous on hieman heikko erottelukyky keskitaajuuksissa? Oman kokemukseni mukaan LCD-2C oli kyllä selkeä vokaalien suhteen, vaikka tuunauksen ei muutoin teoriassa olisikaan pitänyt olla optimaalinen siihen. HD800:aa en ole kuullut, mutta niissähän on ilmeisesti niin hyvä erottelukyky, jotta vokaalitkin hoitunevat kuin itsestään siitäkin huolimatta, että taitavat jäädä hieman tavallista kaukaisemmiksi suuren äänikuvan vuoksi?
 
^Oijoi, mukavia tutustumishetkiä! :kippis:

Jos joku teistä Veriten omistajista pohtii hybrid-padien hankkimista, voin lainata mun Auteur-hybridejä testattavaksi postikuluja vastaan. Vakiopadeihin eli Auteur-lambskineihin verrattuna noilla saa vähemmän korostuneet bassot, hieman selkeämmät ja enemmän etualalle tulevat vokaalit ja melko merkittävästi kuuluvamman diskantin. Samalla äänikuva pysyy edelleen isona, kuten nahkapadeissakin.
 
Viimeksi muokattu:
Mikäs teidän mielestä muuten vaikuttaa vokaalien selkeyteen (saa sanoista helposti selvää)? Onko se erottelukyky vai mikä? Tuli mieleen ku muistan aikanaan ku päivitin DT1990:sta LCD-2C ja ekaa kertaa huomasin, ettei tarvinu keskittyä lauluun käytännössä yhtään ja sai sanoista helposti selvää. Nykyään sama homma HD800:n kanssa, muttei ollu DT1990 esim. tuommosta kokemusta..
Kaikki beyerdynamicit ollu omaan korvaan juurikin tuolla tavalla tunkkaisia ja rupee ahistamaan. Ehkä se korostunut basso ajaa puuroksi. Sennheissereissä (560s 600,800s) ainakin paljon puhtaampi ääni.

Nyt käytössä päivittäin 560s ja tuntuu et sais aika paljon laittaa euroja lisää, jos haluaa selvästi paremman äänentoiston. Audezeja ois kyllä kiva kokeilla.
 
Merkillisiä eroja myös löytää kaksista täysin erilaisista kuulokkeista: HD 600 -ilottelusta kun hyppää NightOwliin, meinaa ensin mukamas kaikki erottelu (etenkin vokaalit tuntuvat katoavan) äänistä häipyä kunnes tajuaakin, että piru vie kun ovat tarkat kuulokkeet ja ne vokaalit tulevat todella luonnollisesti, tuunaus vain työntää luotaan ensikuulemalta. Eikä edes ensi-, vaan joka kerta kun kuulokkeet panee päähänsä. :P Suede muutti ääntä pleathereistä aivan huomattavan mukavampaan suuntaan.
 
Hmm, pitääkin testata.
Uusi DEVA 80% ohuemmalla "kalvolla" ja stealth magneeteilla.


Hauskasti Hifiman pyörittää tuota "stealth magnet" retoriikkaa kaikkien uusien mallien tai revisioiden kohdalla ilmeisesti kun HE400SE on saanut niin paljon positiivisia arvioita. Tuo jatkuva elementtien "ohentuminen" on jopa koomista. Jotenkin vaikuttaa siltä, että joka iteraatiolla lähtee paksuudesta juuri joku arbitraarinen 80% pois. Kohta ei ilman mikroskooppia edes havaitse onko siellä elementtiä magneettien välissä lainkaan :D
 
Btw, myös Arya:sta tulee samalla uusi malli stealth magneeteilla.

Ja Hifiman on myös kehittänyt oman R2R DAC-piirin, jota käyttää jatkossa noissa bluetooth-palikoissaan
 
Btw, myös Arya:sta tulee samalla uusi malli stealth magneeteilla.

Nämähän ovat olleet käsittääkseni markkinoilla jo jonkin aikaa. Head-fi:ssä on havaintojeni mukaan ollut "suurta tuskaan" kun ei osata päättää, että pitäisikö äkkiä ostaa V2 (non-stealth) vai uusi V3. Jotkut ovat jopa käyneet näitä molempia liikkeissä kuuntelemassa ja vertailemassa toisiinsa.
 
Nämähän ovat olleet käsittääkseni markkinoilla jo jonkin aikaa. Head-fi:ssä on havaintojeni mukaan ollut "suurta tuskaan" kun ei osata päättää, että pitäisikö äkkiä ostaa V2 (non-stealth) vai uusi V3. Jotkut ovat jopa käyneet näitä molempia liikkeissä kuuntelemassa ja vertailemassa toisiinsa.

Okei, ilmankos menee jo mullakin osa ohi, kun jokainen malli uudistuu useamman kerran.

Taitaa Aryasta olla tosiaan kolmas versio.
 
Okei, ilmankos menee jo mullakin osa ohi, kun jokainen malli uudistuu useamman kerran.

Taitaa Aryasta olla tosiaan kolmas versio.

Jep. Se ensimmäinen päivitys taisi koskea ainakin sitä materiaalia, joka on siinä säleikön/ristikon takana. Korvatyynyissä saattoi myös tapahtua jotain revisiota muistaakseni.
 
Eikös tuo taas sitten vaikuta elementin kestävyyteen tuo ohentaminen? Aina hirvittää tuo planaarien rakenne, kun kertaalleen kerkes LCD-2C:stä jo mennä kalvo rikki, aina piti niin varovasti laittaa päähän yms. mutta silti sano poks.
 
Ei varmasti kestävyyttä lisääkään. Hifimanin pehmusteet ei onneksi ole vastaavat imukupit kuin Audezen aiemmat pehmusteet. Varmaan silti pehmusteet nopeasti yhteen painamalla saisi kalvot puhki.

Kuinkahan moni edullisten planaareiden ostaja tietää, että niiden kanssa on oltava hieman varovainen?
 
Keskustelua, kokemuksia ja suosituksia laadukkaista kuulokkeista.

------------------

Täällä on kaapissa useampiakin kuulokkeita, mutta jostain syystä Denon AH-D2000 on se mihin tulee aina palattua.

Piuha ahdistaa kuitenkin varsinkin pelattaessa, joten langattomat pitää hommata jossakin vaiheessa. Suosituksia?

Tämä liittynee aiheeseen, enkä usko, että siitä on vielä mainittu: Kuulokkeet, jotka ovat vegaanisia. Head-Fi-foorumilla käyttäjä smodtactical on tehnyt listan niistä. Käsittääkseni hän myös päivittää listaa. Osoite on Vegan friendly headphone list. Ketjun ensimmäinen viesti. Lista on jaettu hintaluokittain.
 
Sash Tresit tuli tilattua. Kuulemma hieman ruuhkaa niin lupaili 4-5 viikon valmistusaikaa kaveri.
Tykkään älyttömän paljon näiden ulkonäöstä ja mahdollisuudesta käyttää suljettuina (vaikka suljettuina eivät kuulemma yhtä paljoa loista)

Ehdotin että voiko niihin kuppeihin raapustaa jonkun simppelin logon esimerkiksi niin kaveri sanoi että polttaa niihin halutun tekstin/helpon logon. En malta odottaa minkälainen lopputulos on tiedossa :asif:
 
Ei varmasti kestävyyttä lisääkään. Hifimanin pehmusteet ei onneksi ole vastaavat imukupit kuin Audezen aiemmat pehmusteet. Varmaan silti pehmusteet nopeasti yhteen painamalla saisi kalvot puhki.

Kuinkahan moni edullisten planaareiden ostaja tietää, että niiden kanssa on oltava hieman varovainen?

Ei ollut tuttu asia ennen kuin huomasin kalvon rutinan sash tressien kanssa kun niistä tekonahka pädeillä tuli hyvinkin tiiviit. Hifimanit eivät ole olleet niin tiiviitä, että olisi vastaavaa tehneet, eikä muistaakseni Audeze LCD2C:t ainakaan yhtä herkästi.
 
Mulla on tehnyt ainakin pari kertaa joku Audeze, kaikki Sashit joskus, Verum teki joka kerta kun laittoi päähän. Verumilla se kuulosti melkein kuin joku olisi rutistanut tölkin korvan juuressa :D Ei se kuitenkaan äänen vaikuttanut mitenkään ja sen aikaa kun mulla ne oli niin toimivat muutenkin täysin moitteetta. Samaa tekee myös jotkut dynaamiset kuulokkeet ja varsinkin iem-kuulokkeet.

Aryalla tulee semmonen jännä tunne että olisi laittamassa suljetut kuulokkeet päähän kun niitä sovittelee. Tuntuu se paine mikä varmasti rusauttaisi kalvoa jos paine ei pääsisi ulos.

Tuntuu että herkimpiä on hajoamaan juuri kalleimmat planarit. Voinee johtua siitä että niissä on usein tosi ohut kalvo mutta suhteessa se juote(thrace, mikä lie suomeksi) ei ohene ja kevene samassa suhteessa. Voisi kuvitella että tuo epäsuhta tekee driverista melkoisen aikapommin.
 
Onkos elektrostaateissa sama homma sitten, kun kuiten kalvo ymmärtääkseni niissäkin käytössä? Hajoaako ne samanlailla ku planaarit?
 
KPH30i sanka rapsahti poikki kun otin pois päästä. Katkesi siitä säätöloven kohdalta kahdesta eri kohtaa. Itse veikkaan että ei mene takuuseen. Kummallista kun en ole tiputellut, paiskonut enkä venytellyt. Taitaa pitää pikaliimalla korjata.
 
Onkos elektrostaateissa sama homma sitten, kun kuiten kalvo ymmärtääkseni niissäkin käytössä? Hajoaako ne samanlailla ku planaarit?
Mutu tuntumalta sanoisin että ei ne niin herkästi hajoa. Ainakin vähemmän kuulee juttua. Toki staatit on harvinaisia planareihin verrattuna. Siksi vähän spekuloinkin tuota "thracen" vaikutusta hajoamiseen kun ei staateissa vastaavia ongelmia tunnu olevan vaikka niissäkin on ohuet kalvot.

Joku ääni niistäkin kyllä lähtee jos kalvoon kohdistuu liikaa painetta. "Stax fart" on ihan vakiintunut termi :lol:
 
Mitä olen jutellut Staxien omistajien kanssa ja henkilön joka korjailee niitä, niin sanovat että Staxit ei kestä juuri yhtään painetta ilman että kalvo repeää tai venyy. Ei edes jos pistää vaikka omega malliseen telineeseen niin että tiivistyvät sitä vasten, sitten kun ottaa pois voi käydä köpelösti. Noissa kun on vielä ohuempi kalvo kuin planareissa. En voi linkittää keskustelua kun tapahtui Telegramissa.
 
Tykkään planaarien presentaatiosta tosi paljon kyllä mutta ei varmaan tuu olemaan enää yhtään tommosta talossa tuon vuoksi. Elektrostaattiset ois kiva kuulla, mutta jos niissä on samaa ongelmaa että pitää olla ihan helvetin varovainen ni pysytään sitten suosiolla dynaamisissa.
 
7 eri planarit ollut ja omistan tällä hetkellä niitä 5 kappaletta ja 2 kipaletta STAX:ja. Yhtään ei ole mennyt rikki, tuo STAX fart on totta. Toki käytän niitä suht hellästi ja aina suojan alle telineeseen kiinni.
Tuo että STAX omegat hajoaa noi herkästi jopa telineessä niin vähän epäilevin mielin sitä tuijjoittaisin sitä.
 
Vajaan vuoden verran tuli hifiman sundaroilla kuunneltua ja päästyä sisään kuulokepuuhiin.. Aika dramaattisen erilainen saundi oli kyllä Audezessa verrattuna hifiman..

Ensimmäisen viikon aikana mietein että mikä on vikana kun ei miltään tunnu, mutta sittenpä huomasin vääntää naminappulaa (gain) niin johan alkoi tapahtua. Nyt mitä vajaa kuukauden kuunnellut niin onhan nuo asia luurit. :geek:

20210907_155731_remastered-01.jpeg
 
Hyvin toimii meikäläiselle LCD:t hanalla tai ilman. Duunipäivän aikana tulee kuunneltua LCD-3:a Teac UD-301:n kautta suht hissukseen, välillä saattaa vähän nousta volat, jos innostuu. Iltasella taas Toraudion kautta miten milloinkin.

Ja itse asiassa tuo tuore Teacin UD-501 on vielä testaamati Audezejen kanssa! Pitänee ottaa nyt viikonloppuna asiakseen. Vähän kerkesin vasta Veriten kanssa ihmettelemään.
 
Tor audion putkiverme on kans tulevaisuudessa ostolistalla lcd:n kaveriksi, paljon niistä lukenut ja kuullut.. ja vain hyvää.. Hihkase jos oot luopumassa :D
 
Hihkase jos oot luopumassa :D
Joo, pidetään korvan takana :D Tosin kun näyttää siltä, että LCD-3 ei oo täältä mihinkään lähdössä, niin tokko tuosta vahvaristakaan luovun, kun toimivat sen verran hyvin kimpassa.

Veritelle saattas löytyä jotain vähän mehukkaampaakin vahvaria, mutta ovat kovin kalliita nuo meikäläistä kiinnostavat.

Mut joo, Toraudion vermeitä voi kyllä suositella. Tilausajat saattavat olla kasvaneet tänä päivänä. Mun aikaani sai reiluun kuukauteen, mutta nyt on kuulunut olevan useammankin kuukauden jonoa ulkomaisilla tilaajilla.
 
Audeze 2C:n pelkästään kuulleena ni on kyllä ihana ääni noissa, resoluutio jää kauas mutta mukana tulee se mukavuus ja hauskuus. Ihanat luurit kaikenkaikkiaan, painoa vaan sais olla vähemmän.
 
Oma Tor Audio Roger voisi kaivata hieman huoltoa, kun takana olevan virtaliittimen kuoret on sellaista muovia, että ikkunasta hetkellisesti siihen osuva aurinko on muuttanu muovin jauhoksi. Jossakin vaiheessa murenee liitin kokonaan ja joutuu tuon vaihtamaan.

Myös kotelon sisälle kumpaankin reunaan liimatut pystysuuntaiset tukipuut ovat irronneet ja pyörivät irrallaan laitteen sisällä. Noiden tarkoitus on tukea laitteen kantta putkia kiinni painaessa. Hyvinhän tuo taipuu nyt reunoista, mutta mitäs pienistä. :lol:

Ei mitään pois laitteelta äänenlaadun osalta, mutta näissä on aina omat oikkunsa. :D
 
Audeze 2C:n pelkästään kuulleena ni on kyllä ihana ääni noissa, resoluutio jää kauas mutta mukana tulee se mukavuus ja hauskuus. Ihanat luurit kaikenkaikkiaan, painoa vaan sais olla vähemmän.
Kyllä niitä teknisyyksiäkin saapi lisää, kun päivittää 2F:ään tai LCD-3:een. Basso tarkentuu minusta kohtuu selvästi jo 2F:ssä ja kolmonen sit jo kokolailla teknisestikin laadukas luuri minusta, mutta samaan aikaan hemmetin hauska ja miellyttävä kuunnella.

Joillekin noi voi olla liian rauhallisia tai tylsiä, mutta meikäläiselläkin kun musamaku on suurelta osin metallia yms. raskaampaa, niin siihen Audezen soundiprofiili istuu kyllä todella hyvin. Ja toimii muutenkin itelle ihan kaikella matskulla.

Veritellä voi tulla enemmän wau-efektiä jollain tietyllä matskulla, mutta samaan aikaan toinen matsku voi käydä vähän rasittavaksi. Veriten plussia toki suljettu rakenne. Tulee kiskaistua päähän jo senkin vuoksi vähän eri tilanteissa.

Vähän ruvennut kiinnostamaan Hifimanin uusin revisio Aryasta.. Periaatteessa ei ois mitään järkeä ostaa toisia kalliimpia avoimia planaareita kilpailemaan LCD-3:n kanssa, mutta kai nuo melkein jossain välissä kuultava olis..
 
Kyllä niitä teknisyyksiäkin saapi lisää, kun päivittää 2F:ään tai LCD-3:een. Basso tarkentuu minusta kohtuu selvästi jo 2F:ssä ja kolmonen sit jo kokolailla teknisestikin laadukas luuri minusta, mutta samaan aikaan hemmetin hauska ja miellyttävä kuunnella.

Joillekin noi voi olla liian rauhallisia tai tylsiä, mutta meikäläiselläkin kun musamaku on suurelta osin metallia yms. raskaampaa, niin siihen Audezen soundiprofiili istuu kyllä todella hyvin. Ja toimii muutenkin itelle ihan kaikella matskulla.

Veritellä voi tulla enemmän wau-efektiä jollain tietyllä matskulla, mutta samaan aikaan toinen matsku voi käydä vähän rasittavaksi. Veriten plussia toki suljettu rakenne. Tulee kiskaistua päähän jo senkin vuoksi vähän eri tilanteissa.

Vähän ruvennut kiinnostamaan Hifimanin uusin revisio Aryasta.. Periaatteessa ei ois mitään järkeä ostaa toisia kalliimpia avoimia planaareita kilpailemaan LCD-3:n kanssa, mutta kai nuo melkein jossain välissä kuultava olis..

En oo koskaan kuullu 2F tai LCD3, mutta, asensin 3D-printatut fazorit omiin 2C ja sieltä katos se rakeisuus treblestä ja tuli tosi paljon energiaa lisää yläpäähän. Mutta sitten ne ei kuulostanu enää Audezeiltä. Basso kärsi ja yläpäästä tuli liian kirkas. Koitin noita moneen otteeseen on/off muttei vaan natsannu, vähän niinkö noita luureja ei vaan ois luotu tuohon tarkotukseen (mikä on varmasti totta). En usko etteikö resoluutio paranis mitä lähtis ylöspäin Audezeilla meneen, ihan varmasti paranis, mutta menee vaan liian kalliiksi omalle lompakolle. Haluttas vaan tuo 2C:n presentaatio mutta paremmalla resoluutiolla ja laajemmalla stagella. A dream-headphone.
 
Kirjoitanpa itsekin Audezeista sen verran, että nyt kun Audezen olettaisi siirtyvän uusissa LCD-malleissaan keveympään runkoon, mun LCD-R saattaa hyvinkin olla viimeinen vanhan koulukunnan LCD. LCD-5:n julkaisun jälkeen selvisi, että LCD-R sisältää niistä lainattua tekniikkaa sillä erotuksella, että kalvo on paksumpi ja impedanssi superpieni. Ja tietty kun kalvon pinta-ala on suurempi, magneetteja on enemmän.

LCD-R:n resoluutio (en ole tätä sanaa aiemmin käyttänyt, mutta kuvaa itseasiassa melko hyvin erottelukyvyn, yksityiskohtaisuuden ja selkeyden suhdetta) on niin uskomaton, että kiinnostus LCD-5:sta kohtaan kasvoi välittömästi.

LCD-R on ihan hullu siinä mielessä, miten se onnistuu tekemään huonolaatuisesta musiikista parempaa sillä, että sekaisin menevät yksityiskohdat erottuukin yhtäkkiä toisistaan tosi selkeästi. Samalla live-tallenteiden katsominen on todella hauskaa, koska soittajien sijainnin ja liikkeet pystyy kuulemaan videolta älyttömän tarkasti. Monet keikkavideot tuntuu katsomalla siltä kuin olis oikeasti paikalla. Mitkään muut kuulokkeet ei ole päässy lähellekään tätä!

Ero esim. Verite C:hen on sitä isompi, mitä suuremman haasteen biisi tarjoaa kuulokkeille.
 
Viimeksi muokattu:
Ilmeisesti Audeze on mennyt tuohon Harman -käyrän seuraamiseen näissä uudemmissa ja LCD-R ja LCD-5 on jo aika kaukana perinteisistä LCD-sarjan luureista, jos niiden soundiin on mieltynyt. Sen verran lueskelin juttuja vitosesta, että kyllä se ilm. on ennemminkin LCD-4 meikäläiselle, jos vielä päivityshaluja joskus on. Sitä tituleerattiin vähän niin kuin viimeiseksi LCD-sarjan luuriksi sellaisena, kun ne on opittu tuntemaan.

Mutta ovat tosiasiassa niin kalliita sekä nelonen että vitonen, että ei niitä voi nettijuttuja lukemalla ostaa, että kuultava ois joka tapauksessa ennen hankintaa ja sitten tietäis, miten nuo edelliset täsmää.
 
Ilmeisesti Audeze on mennyt tuohon Harman -käyrän seuraamiseen näissä uudemmissa ja LCD-R ja LCD-5 on jo aika kaukana perinteisistä LCD-sarjan luureista, jos niiden soundiin on mieltynyt. Sen verran lueskelin juttuja vitosesta, että kyllä se ilm. on ennemminkin LCD-4 meikäläiselle, jos vielä päivityshaluja joskus on. Sitä tituleerattiin vähän niin kuin viimeiseksi LCD-sarjan luuriksi sellaisena, kun ne on opittu tuntemaan.

Mutta ovat tosiasiassa niin kalliita sekä nelonen että vitonen, että ei niitä voi nettijuttuja lukemalla ostaa, että kuultava ois joka tapauksessa ennen hankintaa ja sitten tietäis, miten nuo edelliset täsmää.

Tietyllä tapaa samaistun tähän etenkin kun LCD-R on vielä lähempänä vanhempia LCD-malleja.

Esim. ilman Jotunheimin EQ-kytkintä 1kHz alue on Audezemaisesti hieman shouty (tätä en mun arvostelussa tajunnut huomioida, kun EQ:n kanssa kuulosti tasapainoisemmalta). Myös ylämidien jälkeen on suurehko kuoppa, mikä ei kuitenkaan hämmentävästi syö mennessään kyseisen alueen yksityiskohtaisuutta. LCD-5:n taajuusvaste vaikutti tosi erilaiselta, joten uusilla padeillakin lienee oma vaikutuksensa.

Ja vielä lisäyksenä sellainen heitto, että tällä uudella kalvotekniikalla Audeze olisi saanu vanhankin tuunauksen kuulostamaan entistä paremmalta. Siinä mielessä suuremmat markkinavoimat painaa päälle.
 
LCD-5:n taajuusvaste vaikutti tosi erilaiselta, joten uusilla padeillakin lienee oma vaikutuksensa.
Saatoin muistaa vähän omiani LCD-R:n vasteesta, mutta head-fi:stä jäi päähän, että tuon vitosen bassojen yleistaso ois ollut useamman desibelin kolmosta matalammalla ja yläkeskialue taas kilsan korkeammalla, että tuo ei oo kyllä itelle kovin mieluinen yhtälö :D

Muistelen kyllä LCD-R:stäkin, että se ois jonkin matkaa kirkkaampi kakkos- ja kolmossarjaan verrattuna, mutta pitäs kahtella mittauksia muistin virkistämiseksi. Ei ollu valitettavasti LCD-R:stä headphone databasessa mittausta, että ois voinu suoraan verrata eri LCD-sarjalaisia.
 
Muistelen kyllä LCD-R:stäkin, että se ois jonkin matkaa kirkkaampi kakkos- ja kolmossarjaan verrattuna, mutta pitäs kahtella mittauksia muistin virkistämiseksi. Ei ollu valitettavasti LCD-R:stä headphone databasessa mittausta, että ois voinu suoraan verrata eri LCD-sarjalaisia.

Roderick nopeasti vilautti mulle LCD-R vs. LCD-2C mittauksia, joista voin kertoa sellaisia eroja, että R:ssä on 1 kHz alueella vähemmän piikkiä ja 2,5–3,5 kHz alueella selkeästi enemmän energiaa. Muutoin taajuusvasteet eivät eroa merkittävästi toisistaan esim. diskantin osalta.
 
Roderick nopeasti vilautti mulle LCD-R vs. LCD-2C mittauksia, joista voin kertoa sellaisia eroja, että R:ssä on 1 kHz alueella vähemmän piikkiä ja 2,5–3,5 kHz alueella selkeästi enemmän energiaa. Muutoin taajuusvasteet eivät eroa merkittävästi toisistaan esim. diskantin osalta.
Joo, tuo ylempi keskialue on varmaan se hankalin alue itelle. Kaikki nää meikäläisellä yhtään enempää kuuntelua kestäneet luurit on sellaisia, jotka on viritetty enemmänkin pienelle (tai joskus isommallekin) montulle tuolta alueelta.

Jommalla kummalla teistä (Roderick?) oli taas tuo kilohertsin tienoo hankala, vai muistanko omiani? :) Koitin RME:n equlla jossain kohti nostella ja laskea tuota aluetta, en kylläkään enää muista vaikutuksia kunnolla, mutta en noin muuten kiinnitä noille nurkille oikein mitään ylimääräistä huomiota, jos soundi on muuten vaan balanssissa.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 156
Viestejä
4 485 424
Jäsenet
74 176
Uusin jäsen
Nahkapaska

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom