Tiukkaa on ristisikö suosikkikuulokkeiksi TH900 vai HE500! kaikkien joukosta mitä kuunnellut. 10v vanha HE500 päivitetyillä Focus A padeilla sala-yllättää. Fostex menee dynaamiikassa edelle ja mistä ei menisi. HE500 tempaa mukaansa neutraalista tuunauksesta huolimatta, diskantti soljuu menemättä tukkoiseksi eikä käy korviin yhtään, vokaalit/midrange parhaimpia ja suurimpana valttikorttina, neutraali basso läväyttää kivasti biisin kutsuessa, käytän pientä ~50hz 2.5db boostia antamaan maustetta.
Äänikuvassa Fostex on isompi +basso harppaa ylös, koen HE500 "imaging" soitinten sijoittelun tarkemmaksi myös tässä kuten Aryan kanssa, samaten Hifimanin äänikuva on kaukana ahtaasta. Fostex soi hienosti pienemmelläkin äänentasoilla, HE500 kaipaa enempi volumea. HE500 ei tee samanlaista "wow" reaktiota heti vaan ääntä alkoi pikkuhiljaa arvostamaan, ei välttämättä jokaisen "Cup of tea" kuuloke, jotenkin natsas. Loppujenlopuksi kuppi kallistuu Fostexin puolelle 1 paikasta, se yhdistää dynaamikat ja hyvän resoluution kilpailijoita paremmin.
HE6 suitsutettu paremmaksi kuin HE500 lievästi eri tuunauksella, kaikkien kauhutarinoiden jälkeen 10w vahvistimista ei ole jaksanut siihen kelkkaan hypätä, ehkä joku päivä.
Itse tuli huomattua, että aika oli osittain kullannut muistot HE500:n suhteen. Vaikka 500:n äänessä on mm. sitä massaa mikä uudemmista Hifimaneista puuttuu ja mahtava keskialue, niin mua häiritsi yllättävän paljon se tukkoisuus mikä niitä mun korvaan vaivaa, ja se yläpään piikki. Olisin muistikuvien perusteella rankannut ne jopa mun top5:een, mutta ei ne tosiasiassa yllä lähellekään sinne - ainakaan ilman rankkaa modaamista. Ei sillä etteikö 500 olisi ihan syystä legendaariset - ne oli aikanaan eeppiset luurit alle tonnilla - mutta ainakin mulla aika kultasi muistot ihan selvästi, mutta makuasioitahan nää on. Kaikki tekee luurien kanssa kompromissit omalla tavallaan.
Jostain syystä HE500 ei muuten saanut samanlaista hyötyä oikeanlaisesta vahvistimesta kuin HE6, eli esim basso ei koskaan noussut hipomaan täydellisyyttä. En sitten tiedä mistä se johtuu, eikö 500 käyttänyt ainakin HE6:n magneetteja?