Myönnän auliisti että olen hifiskeptikko. Kun menään hifismin sille tasolle jossa väitetään että 600€ hintaisella USB-kaapelilla soundi on eläväisempi ja kirkkaampi kuin 100€ USB-kaapelilla, niin henkilökohtaisesti niputan lausunnon suoraan samaan kategoriaan enkeliterapian ja energiahoidon kanssa, puhutaan kuitenkin digitaalisesta signaalista. Sama homma DAC:ien kanssa, en itse kuule sokkotestissä eroa 100€ DAC:in ja tuon 1500€ DAC:in kanssa joka mulla on nyt käytössä. Ehkä mun luurit ei oo tarpeeks hyvät, ehkä mun korvat ei oo tarpeeks hyvät tai ehkä eroa ei oikeesti ole, kuka tietää. Olen kuitenkin sitä mieltä, että terve skeptisyys säästää paljon rahaa ja ei keskivertoharrastajan ei välttämättä kannata laittaa kahden viikon palkkaa kiinni laitteeseen jonka merkitys äänenlaatuun on parhaimmillaankin marginaalinen. Myös useat sokkotestit tukevat näkemystä että kaiutinkaapeleilla ja DAC:eilla ei ole kuultavaa eroa.
Mutta: Kuten joskus aiemminkin kirjoittelin, niin tämäkään harrastus ei ole pelkästään mittaustulosten autistista vertailua tai erojen etsimistä FLAC:in ja 320kbps välillä, vaan kyllähän tähän kuuluu tuo gearihamstraus, speksailu ja muu fiilistely aivan olennaisesti. Vermeiden ulkonäkö, laatuvaikutelma ja hinta ovat kaikki sellaisia tekijöitä jotka tuovat ainakin omaan harrasteluun lisäarvoa. Jos setupilla on saman verran hintaa kuin uudella saksalaisella perheautolla, niin ymmärrän että halutaan panostaa myös kaiutinkaapeleihin ja ostaa vaikka se 1000€ arvoinen
ethernetkaapelin jossa on merkittynä suunta johon elektronit virtaavat paremmin. En silti usko sekuntiakaan että vaikka tuon tonnin CAT-kaapelin kautta ne ykköset ja nollat toistuvat jotenkin eri tavalla kuin halvemman kaapelin kautta.
edit: Lisättäköön vielä että nämä ovat mun henkilökohtaisia näkemyksiä ja tiedän varsin hyvin että ihmisaivot ovat aika ihmeellinen elin ja placebovaikutus on ihan oikea juttu. Kukaanhan ei pakota noita ostamaan ja jos joku on vakaasti sitä mieltä että kalliit kaapelit tuovat parannuksen tai sen viimeisen silauksen soundiin ja haluaa niistä maksaa, niin silloinhan se hankinta on kyseiselle henkilölle ollut hintansa väärti.