• Live: io-techin Tekniikkapodcast tänään perjantaina noin klo 15:05 alkaen. Keskustellaan viikon mielenkiintoisimmista tietotekniikka- ja mobiiliaiheista. Suora lähetys YouTubessa. Tule mukaan katselemaan ja keskustelemaan! Linkki lähetykseen >>

Laadukkaat kuulokkeet?

AInakin nämä omat Lambda PRO:t on kyllä todella potkivat. Aivan planari tasoa basso puoli, tosin ovat vähän erikoismalli. Soundstagekin on HD800 luokkaa (STAX:t moddattu isommilla padeilla) mutta erottelukyky aivan omalla tasolla HD800:n nähden. Itse asiassa HD800 lähti ovesta melkein samoin tein kun nämä päähäni löin :D
Ei noita kyllä bassoista varsinaisesti kehuta, mitä muutaman arvostelun luin.. Ja siis kyllä noi revikat siihen viittaa, mitä muistelinkin, että enemmän noiden vahvuudet ovat keskialueella, yläkerrassa ja äänikuvassa. Tuossa prossa ilm. joidenkin mielestä vähän rasittavaa piikkiä yläkerrassa.

Ja vähän tuo rakenne ja ulkoasu sattuu silmään, mutta ei tässä nyt ollu tarkoitus toisten hankintoja mollata :D Vähän vaan itellä korkea kynnys ehkä noihin ryhtyä, mutta mukava ois ainakin kuulla kokeeksi.
 
Ei noita kyllä bassoista varsinaisesti kehuta, mitä muutaman arvostelun luin.. Ja siis kyllä noi revikat siihen viittaa, mitä muistelinkin, että enemmän noiden vahvuudet ovat keskialueella, yläkerrassa ja äänikuvassa. Tuossa prossa ilm. joidenkin mielestä vähän rasittavaa piikkiä yläkerrassa.

Ja vähän tuo rakenne ja ulkoasu sattuu silmään, mutta ei tässä nyt ollu tarkoitus toisten hankintoja mollata :D Vähän vaan itellä korkea kynnys ehkä noihin ryhtyä, mutta mukava ois ainakin kuulla kokeeksi.
Suurimmassa osassa on tiiveys ongelmana, kun ovat jo yli 30 vuotta vanhat. Se aiheuttaa bassoihin häviöä rankasti. Omat on kuin pakasta vedetyt ja tiiveys ongelmia ei ole. Mitä tulee piikkiin niin se löytyy mutta tuo ED-1 EQ hoitaa homman. Tuo Lambda PRO on juuri mercedeksen erikoistilaama malli että se toistaa matalimmatkin bassot, tavallinen lambda ei siihen kykene.
 
Suurimmassa osassa on tiiveys ongelmana, kun ovat jo yli 30 vuotta vanhat. Se aiheuttaa bassoihin häviöä rankasti. Omat on kuin pakasta vedetyt ja tiiveys ongelmia ei ole. Mitä tulee piikkiin niin se löytyy mutta tuo ED-1 EQ hoitaa homman. Tuo Lambda PRO on juuri mercedeksen erikoistilaama malli että se toistaa matalimmatkin bassot, tavallinen lambda ei siihen kykene.
Aivan joo. Koitin kahtoa mikä noita vastaava malli on nykyään, niin ilm. SR-L500 MKII? Tai tuo SR-LX00 -sarja ilm. noita lambdoja vastaava..

Meikäläisen Staxien tuntemus aika lasten kengissä.
 
Joku kaupittelee Lambda sr-a prota ja energiseriä torissa 300 eurolla (ei ole minä ettei mene mainostukseksi), näyttää aika hyväkuntoiselta, jos olisi paalua niin ostaisin pois, tosin tuo energizeri ei ole mikään huippu kuulemma. Täytyy kuitenkin tyytyä HE-560 kunhan ehtii tänne asti, jospa siinä on meikäläiselle kuuloketta niin kauaksi aikaa kun hirttää kiinni.
 
Itsellä oli nuo Sennheiserin 560s:t ja ne lähti ekan päivän jälkeen takaisin Verkkokauppaan. Tilasin siis kotiin suoraan testikuuntelematta. Jos aikaisemmin Sennheisereiden muovinen rakenne on ollut rimpulaa, niin 560s:t on siitä vielä kaksi kertaa enemmän. En meinannut uskaltaa pistää niitä päähän, kun tuntui, että hajoavat käteen. Todella heppoinen rakenne. Mutta isoin syy palautukselle oli jossain 4k:n tienoilla oleva piikki ja treble ylipäätään joka sai biisit soundaamaan ihan jollekkin 96kbps mp3:lle. Uteliaisuuttani kävin katsomassa, että Verkkokaupassa 560s:n palautusprosentti on YLI 10%. Se on ihan helkutin paljon se. Ehkä se kertoo jotain luureista. Tai sitten ei. Kai nää on näitä makuasioita, itselle ei iskenyt.
 
Itse en ole oikein koskaan pitänyt näistä senkun 500 sarjalaisista poikkeuksena Drop 58X mutta se taitaakin olla lähempänä 660s.
 
Itsellä oli nuo Sennheiserin 560s:t ja ne lähti ekan päivän jälkeen takaisin Verkkokauppaan. Tilasin siis kotiin suoraan testikuuntelematta. Jos aikaisemmin Sennheisereiden muovinen rakenne on ollut rimpulaa, niin 560s:t on siitä vielä kaksi kertaa enemmän. En meinannut uskaltaa pistää niitä päähän, kun tuntui, että hajoavat käteen. Todella heppoinen rakenne. Mutta isoin syy palautukselle oli jossain 4k:n tienoilla oleva piikki ja treble ylipäätään joka sai biisit soundaamaan ihan jollekkin 96kbps mp3:lle. Uteliaisuuttani kävin katsomassa, että Verkkokaupassa 560s:n palautusprosentti on YLI 10%. Se on ihan helkutin paljon se. Ehkä se kertoo jotain luureista. Tai sitten ei. Kai nää on näitä makuasioita, itselle ei iskenyt.

Minähän ostin nämä siksi, että halusin neutraalin soundin. Ja neutraalin soundin minä sain. Rakenne on ihan muiden vitossarjan sennheiserien tasolla. Mitenkään heppoista ei pitäisi olla.
 
Minähän ostin nämä siksi, että halusin neutraalin soundin. Ja neutraalin soundin minä sain. Rakenne on ihan muiden vitossarjan sennheiserien tasolla. Mitenkään heppoista ei pitäisi olla.
Kaverit jotka inhoaa Sennheisereiden vakiota verhoutunutta soundia tykkäävät näistä, ovat kuulemma ainoat hyvät kuulokkeet jotka sennheiser on pitkään aikaan saanut tehtyä. En yhtään epäile semmoisten kavereiden sanoja jotka kuulleet kaikkea Staxin huippumallin ja Koss porta pron väliltä, ja osa jopa omistaa enemmän kuulokkeita kuin keskisuuri hifikauppa.
 
Mun mielestä Stax:in L300:ssa oli jännät bassot. Alabasso-osasto ei ollut mitenkään erityinen, mutta 100-200hz välillä äänenpaine oli todella kova ja mukavan painostava. Yksityiskohdat bassoissa kyllä sekoittu eli soundi niiden osalta oli melko monotoninen. Myöskään soundstage noissa L300:ssa ei ollu kovin suuri, mutta ääni kuulosti pystysuunnassa suurelta (elementtien koko vaikuttanee asiaan). Sellainen soundin keveys (suorastaan aavemaisuus) ja toiston vaivattomuus noissa oli parasta. Trebleosasto oli todella miellyttävää kuunneltavaa, kun soi niin avoimesti.

PS ei tullut vielä tänään RebelAmp, mutta maanantaina sitten. Uuden vakituisen työpaikan sentään sain tänään niin saa lisää rahaa rojujen ostoon.:thumbsup:
 
Viimeksi muokattu:
No totta turiset, ei eläkeläisellä ole varaa harrastaa liian syvästi perse kun auki sekä housuista että muutenkin.
Toisaalta positiivista, että ei laatulaitteet mene käytettynäkään miksikään, ts. käytettynä voi löytää hyviä diilejä. Ja varsinkin kuulokepuolella hyvää soundia saa uutenakin jo kohtuu pienellä rahalla.

Ite vaan hätäinen ja perso kalliimmille laitteille, niin menee rahaa hemmetisti.

Kajarihommissa ja etenkin akustoinnissa ois hyvä, että ois pikkaisen enemmän nikkaroijan vikaa. Eikä varmaan haittais luurihommissakaan, jos ois a) osaamista ja b) kiinnostusta ropeltaa noiden kanssa.
 
Olispa DT 1990 Pro jossain Helsingissä kuunneltavana, nopeella saanti tsekkauksella vain parissa nettikaupassa lähetettävissä.

Se vois olla hyvä lähtökohta, jos kerran selvä parannus DT 990 Pro nähden ?

Niistä kyllä tykännyt, mutta eipä kummosia vertailukohtia ole. Tuo Beyernin erottelukykyinen ääni on ihan hyvä ominaisuus, ja kun kuitenkin pelaamiseen menee suurimmaksi osaksi niin luulisi olevan siinä pätevä. Sekä niiden "built quality" on kunnollista.

Vertailuksi olis hyvä kuulla esim. saman hintaluokan Senkkua ja Hifimania, mutta eipä pääse vertailemaan oikein mihinkään.

DT 1990 Pro:lla pääsisi varmaan kuulokkeiden HiFistelyaltaan matalaan päätyyn jossa jalat vielä yltää pohjaan, ehkä sitten myöhemmin makoplätsiä syvään päätyyn.
 
Olispa DT 1990 Pro jossain Helsingissä kuunneltavana, nopeella saanti tsekkauksella vain parissa nettikaupassa lähetettävissä.

Jos nyt en ihan väärin muista niin ainakin Verkkokauppa.comilla on (kauan sitten) ollut nuo kuuntelutilassa kuunneltavissa. Soita sinne ja kysy josko vieläkin olisi? Saldoa ei näytä olevan, mutta ei ne kuuntelutilan kuulokkeet varmastikaan myynnissäkään ole ollut.
 
Jätkäsaaren Verkkokaupassa pystyy kuuntelee 1990:ia. Joskus nopeasti kuuntelin. En kyllä tiedä, että kummat pädit niissä on siellä.
 
Viimein tuli viestiä, että Atticukset lähteneet matkaan. Verot köyhtyy enää, niin pääsee ihmetteleen.

Vähän ehkä jännittää, miltä omat kappaleet näyttää livenä. Tuo Marblewood oli kuvissa vähän jännä. En vaan halunnu sitä ihan peruspuuta, kun nyt kerran oli noita muitakin tarjolla.
 
Joo pitääpä jossain välissä piipahtaa verkkiksessä, jos olisi Audeze LCD2 myös siinä niin saisi hiukan testata.
 
Viimein tuli viestiä, että Atticukset lähteneet matkaan. Verot köyhtyy enää, niin pääsee ihmetteleen.

Vähän ehkä jännittää, miltä omat kappaleet näyttää livenä. Tuo Marblewood oli kuvissa vähän jännä. En vaan halunnu sitä ihan peruspuuta, kun nyt kerran oli noita muitakin tarjolla.

Jännä "kuulla", mitä tykkäät noista. Alkuun saattaa kuulostaa muiden kuulokkeiden jälkeen tosi erikoiselta, mutta noissa on ihan oma juttunsa ja viehätyksensä. Ne on tavallaan tosi tummat, muttei samalla tavalla kuin Audezen tehdastuunaus.
 
Jännä "kuulla", mitä tykkäät noista. Alkuun saattaa kuulostaa muiden kuulokkeiden jälkeen tosi erikoiselta, mutta noissa on ihan oma juttunsa ja viehätyksensä. Ne on tavallaan tosi tummat, muttei samalla tavalla kuin Audezen tehdastuunaus.
Joo, täytyy kirjoitella kommenttia, kun pääsee tyyppäämään. Noille on pedattu paikkaa työpöytäsettiin. 2C:kin oli tuon Teacin vekottimen kanssa parhaan kuuloinen.

Tummuus tokko haittaa, mutta kovin pehmeä basso on alkanut kuulostaan LCD-3:n myötä vähän huonolta.. Täytyy tuumata tätä vahvaripolitiikkaa, että mikä Atticukselle on näistä olemassa olevista paras ja hommaanko vielä jotain uutta solid statea. Vähän kuitenkin sekin takaraivossa, että toiset noista ZMF:istä joutuis uhraamaan, jos Veriteä miettii.

Joo pitääpä jossain välissä piipahtaa verkkiksessä, jos olisi Audeze LCD2 myös siinä niin saisi hiukan testata.
Jos siellä on sekä 2F (LCD-2) ja 2C (LCD-2C), niin kannattaa tyypätä rinnan, jos noita miettii. Tavallaan pieniä eroja noiden välillä, mutta sitten kuitenkin itelle lopulta aika merkittäviä.

Hienommat ehdottomasti nuo kalliimmat, mutta viritys oli vähän jännä. Tiukempaa bassoa kuin Classicissa, mutta se yläkerta oli kyllä outo.
 
Jos siellä on sekä 2F (LCD-2) ja 2C (LCD-2C), niin kannattaa tyypätä rinnan, jos noita miettii. Tavallaan pieniä eroja noiden välillä, mutta sitten kuitenkin itelle lopulta aika merkittäviä.

Hienommat ehdottomasti nuo kalliimmat, mutta viritys oli vähän jännä. Tiukempaa bassoa kuin Classicissa, mutta se yläkerta oli kyllä outo.

Audezet on kyllä hienot, ja niistähän oli se GX pelimalli joka ymmärtääkseni sama kuin LCD 2 mutta mikillä, joten luulis että soveltuu niihin hommiin myös. Hintaa onkin sitten tuplasti Dt1990 verraten mutta nämä olis syytä kuulla. Ilmeisesti DT1990 ja LCD 2 on eroa aikalailla ja LCD 2 soinniltaan tummemmat? Saattaa kuullostaa mahdollisesti "tunkkaisemmilta" siis.
 
Audezet on kyllä hienot, ja niistähän oli se GX pelimalli joka ymmärtääkseni sama kuin LCD 2 mutta mikillä, joten luulis että soveltuu niihin hommiin myös. Hintaa onkin sitten tuplasti Dt1990 verraten mutta nämä olis syytä kuulla. Ilmeisesti DT1990 ja LCD 2 on eroa aikalailla ja LCD 2 soinniltaan tummemmat? Saattaa kuullostaa mahdollisesti "tunkkaisemmilta" siis.
Minähän en oo taas noita Beyerin luureja kuullut ainuttakaan paria, niin oon huono sanomaan eroista.. Audezen kakkosmalleissa se yläkeskialue on aika montulla ja minusta se toimii raskaammalla rokilla ja metallilla, mutta esim. jollain akustisella musalla soundi voi varmaan olla vähän etäinen ja tummempi, mitä joku saattaa haluta. Basso noissa on hieno.

Audezet on sitten kohtuu raskaat ja hivenen kiikkerät päässä, että pelaamiseen noi saattaa olla vähän kömpelöt.. Kannattaa kokeilla, miten noi omaan päähän istuu. Ehkä en näe ite suurinta järkeä ostaa noita pelaamiseen, jos ei sit tosissaan fanita Audezen soundia :)
 
Jätkäsaaren Verkkokaupassa pystyy kuuntelee 1990:ia. Joskus nopeasti kuuntelin. En kyllä tiedä, että kummat pädit niissä on siellä.
F-Musiikissakin saattaa olla esillä ja testattavissa.

Tosiaan padit vaikuttavat todella paljon ääneen ja äänisävyihin. Suosittelen ehdottomasti Dekoni Elite Velour padeja mikäli joku päättää ostaa nämät kuulokkeet. Kyseiset pädit tasapainottavat ylätaajuuksia, joiden takia näitä kuulokkeita yleisesti kritisoidaankin.
 
Kellään kokemuksia, että miten Nuforce udac3 pelaa Beyerdynamic dt 990 pro:n (250ohm) kanssa yhteen? Riittääkö potku, vai suosiolla joku kunnollinen?

Kyseinen DAC siis löytyy ja harkinnassa noi DT990:t korvaan AKG:n K550:ia. En koskaan oikeen noista K550:sta tykännyt, kun tehty jonku äpärin kokosen kallon mukaan. Paksummilla pehmusteilla sai hyväksi ja alemmatkin taajuudet soimaan, mutta sointi muuttui aika lailla. Jotenki ei vaan soinnillisesti ei sovi kovinkaan monenlaiselle musalle, eikä sopinut alkuperäisilläkään pehmusteilla ja matalat puuttui kokonaan ku ei istunut tiiviisti päähän.

Oisko Beyerdynamicit sen kummemmat yleiskuulokkeiksi, monenlaiselle musalle ja vaikka pelaamiseen? Ymmärtänyt että niissä on aika kirkas yläpää, mikä ollu AKG:ssä ihan ok juttu, vai onko nuo vieläkin kirkkaammat? Sitten myös korostumeepi alapää, mikä AKG:ssä ollut taas vaisu. DT880 mietin kanssa, ois kai neutraalimmat, mutta K550:n jälkeen voisi kokeilla jotain vähemmän neutraalia.

Saakohan tuota DT990:iä nyt mistään hyllystä? Kaikista nettikaupoistakin näyttää olevan loppu varastosta, että tulee sitten joskus. Thomann näyttäs, että tulee varastoon viikon kuluessa.

E: Niin ja Beyerdynamicit viehättää rakenteensa takia, koska ovat rakenteeltaan tyyliä, kestää isältä pojalle. On tietty omat heikot paikkansa, mutta korjattavissa helposti.
 
Viimeksi muokattu:
Kellään kokemuksia, että miten Nuforce udac3 pelaa Beyerdynamic dt 990 pro:n (250ohm) kanssa yhteen? Riittääkö potku
DT990 250Ohm soi vaikka leivänpaahtimesta kun ei ole mikään epäherkkä kuuloke vaikka Ohmit ja Sensitivity sanovat mitä sanovat. DT880 paljon tasapainoisempi kaikin puolin, jos on yhtään herkät korvat korkeille äänille.
 
DT990 250Ohm soi vaikka leivänpaahtimesta kun ei ole mikään epäherkkä kuuloke vaikka Ohmit ja Sensitivity sanovat mitä sanovat. DT880 paljon tasapainoisempi kaikin puolin, jos on yhtään herkät korvat korkeille äänille.
Ei oo korvat herkät korkeille äänille

Kummassakohan näissä ois parempi dynamiikka ja parempi raskaammallekkin musiikille ja järkeä harkita jopa 600 ohm versiota jos panostaisi vahvistimeen? Ovat kyllä vissiin sitten niitä Edition versioita. Tahtoo kyllä moni nykymusiikki olla sellasta ylikompressoitua ja tasapaksua, niin lie millään saa sitä sitten kompensoitua... Käytän töissä Sonyn wh-1000xm2 bluetooh kuulokkeita ja tulee kuunneltua Spotifysta kaikenmoista hard rockia, black ja dark- metallia sun muuta raskaampaa ja kaikki kuulostaa melko tasapaksulta. Mikä lie bluetoothin ja Spoifyn merkitys tuossa. Saako noilla kummallakaan siinä suhteessa selkeää parannusta ja pitäskö siirtyä vielä vaikka Tidaliin ja sielä vaikka master quality tavaraa niin saisi jotain eroa tohon perus Spotify laatuun?

Joskus tota Tidalina testaillut ja master rainaa kuunnellut Aurelia Aniara DSP kajareilla, niin mielestäni sen rinnalla perus Spotify laatu kuulostaa vähän tunkkaiselta. Mutta oon kyllä hivenen sellainen puukorva, että vaikea sanoa, että meneekö sitten psygolokisen vaikutuksen piiriin.
 
Ei oo korvat herkät korkeille äänille

Kummassakohan näissä ois parempi dynamiikka ja parempi raskaammallekkin musiikille ja järkeä harkita jopa 600 ohm versiota jos panostaisi vahvistimeen? Ovat kyllä vissiin sitten niitä Edition versioita. Tahtoo kyllä moni nykymusiikki olla sellasta ylikompressoitua ja tasapaksua, niin lie millään saa sitä sitten kompensoitua... Käytän töissä Sonyn wh-1000xm2 bluetooh kuulokkeita ja tulee kuunneltua Spotifysta kaikenmoista hard rockia, black ja dark- metallia sun muuta raskaampaa ja kaikki kuulostaa melko tasapaksulta. Mikä lie bluetoothin ja Spoifyn merkitys tuossa. Saako noilla kummallakaan siinä suhteessa selkeää parannusta ja pitäskö siirtyä vielä vaikka Tidaliin ja sielä vaikka master quality tavaraa niin saisi jotain eroa tohon perus Spotify laatuun?

Joskus tota Tidalina testaillut ja master rainaa kuunnellut Aurelia Aniara DSP kajareilla, niin mielestäni sen rinnalla perus Spotify laatu kuulostaa vähän tunkkaiselta. Mutta oon kyllä hivenen sellainen puukorva, että vaikea sanoa, että meneekö sitten psygolokisen vaikutuksen piiriin.

DT990 sekä DT880 useamman vuoden omistaneena, suosittelen ehdottomasti DT880 mallia. Kuten yllä sanottiin, se on todella tasapainoinen soinniltaan. Loistava kuuloke hintaisekseen, myös rakenteeltaan.
 
Siinä ne nyt on, aikalailla "parhaat" bluetooth IEM:t. Ainakaan ns valmiista BT IEM:stä mitä suomesta löytyy hyllystä.
Tietysti tuohon voi rakentaa liittää vain IEM:t mutta tämä FiiO FD5/utws3 combo on kyllä kova.
 

Liitteet

  • IMG_20210221_092842.jpg
    IMG_20210221_092842.jpg
    2,9 MB · Luettu: 97
Ei oo korvat herkät korkeille äänille

Kummassakohan näissä ois parempi dynamiikka ja parempi raskaammallekkin musiikille ja järkeä harkita jopa 600 ohm versiota jos panostaisi vahvistimeen? Ovat kyllä vissiin sitten niitä Edition versioita. Tahtoo kyllä moni nykymusiikki olla sellasta ylikompressoitua ja tasapaksua, niin lie millään saa sitä sitten kompensoitua... Käytän töissä Sonyn wh-1000xm2 bluetooh kuulokkeita ja tulee kuunneltua Spotifysta kaikenmoista hard rockia, black ja dark- metallia sun muuta raskaampaa ja kaikki kuulostaa melko tasapaksulta. Mikä lie bluetoothin ja Spoifyn merkitys tuossa. Saako noilla kummallakaan siinä suhteessa selkeää parannusta ja pitäskö siirtyä vielä vaikka Tidaliin ja sielä vaikka master quality tavaraa niin saisi jotain eroa tohon perus Spotify laatuun?

Joskus tota Tidalina testaillut ja master rainaa kuunnellut Aurelia Aniara DSP kajareilla, niin mielestäni sen rinnalla perus Spotify laatu kuulostaa vähän tunkkaiselta. Mutta oon kyllä hivenen sellainen puukorva, että vaikea sanoa, että meneekö sitten psygolokisen vaikutuksen piiriin.

Tosi yksilöllistä että miten herkkä on kuulemaan sen pakatun musiikin kauheuksia, omalla setupilla sai kyllä etsimällä etsiä niitä eroja ja sillonkin ne oli todella mitättömiä. Mun mielestä se Tidal-tilaus on viimenen asia mihin kannattaa rahaa laittaa, vaan prioriteetit menee Kuulokkeet -> vahvari -> DAC -> Tidal/FLAC. Tohon on olemassa sokkotestejä joissa se eron kuuleminen onkin yhtäkkiä aika hankalaa kun ei tiedä että kuunteleeko 320kbps vai lossless-musaa ja aivot ei pääse syöttämään propagandaa korville.

Yleisestikin metallimusa on aika paskaa dynamiikaltaan ja se on just sitä että naamalle tulee vaan hirveä wall of sound ja kuulostaa siltä että koko bändi ois pakkautunut puhelinkoppiin soittamaan. Parempien kuulokkeiden hankinta on itse asiassa vähentänyt mun metallin kuuntelua juurikin siitä syystä, että se vaan kuulostaa monesti aika paskalta.
 
Tohon on olemassa sokkotestejä joissa se eron kuuleminen onkin yhtäkkiä aika hankalaa kun ei tiedä että kuunteleeko 320kbps vai lossless-musaa ja aivot ei pääse syöttämään propagandaa korville.
Ei ole yhtään hankalaa, paskoillakin kuulokkeilla kuulee eron, häviöttömissä musatiedostoissa kuulee ihan selvästi että korkeat äänet ei ole kompressoituja niin paljon kuin joissain 320kbs mp3sissa puhumattakaan jostain Spotifyn ilmaislaadusta joka kuulostaa aivan hirveältä, oli genre sitten metallia tai klassista musiikkia tai jotain siltä väliltä.

Kuitenkin jokaisen aivot ja korvat toimivat yksilöllisellä tavalla eikä tähän ole mitään järjellistä selitystä miksi toiset eivät kuule eroja ja toiset kuulevat, joten jokainen valitsee sen palvelun ja laadun mikä tyydyttää omat korvat ja aivot.
 
Tosi yksilöllistä että miten herkkä on kuulemaan sen pakatun musiikin kauheuksia, omalla setupilla sai kyllä etsimällä etsiä niitä eroja ja sillonkin ne oli todella mitättömiä. Mun mielestä se Tidal-tilaus on viimenen asia mihin kannattaa rahaa laittaa, vaan prioriteetit menee Kuulokkeet -> vahvari -> DAC -> Tidal/FLAC. Tohon on olemassa sokkotestejä joissa se eron kuuleminen onkin yhtäkkiä aika hankalaa kun ei tiedä että kuunteleeko 320kbps vai lossless-musaa ja aivot ei pääse syöttämään propagandaa korville.

Yleisestikin metallimusa on aika paskaa dynamiikaltaan ja se on just sitä että naamalle tulee vaan hirveä wall of sound ja kuulostaa siltä että koko bändi ois pakkautunut puhelinkoppiin soittamaan. Parempien kuulokkeiden hankinta on itse asiassa vähentänyt mun metallin kuuntelua juurikin siitä syystä, että se vaan kuulostaa monesti aika paskalta.
Aikalailla sama kokemus itselläkin. Aiemmin pidetty musiikki ei nykyisin välttämättä kuulosta ”miltään”, koska miksaus on tehty juuri tuollaisella ”enemmän, nopeammin”-periaatteella. Kompressointia maksimiin ja sitä rataa.

Harmillista sinänsä, koska osaavissa käsissä osa biiseistä olisi voinnut olla todellisia mestariteoksia.

Samoilla linjoilla myös tuon suositusjärjestyksen kanssa. Huonosti miksattua musiikka ei pelasta kalleimmatkaan laitteet.
 
Moderni metallihan voi olla tuotannollisesti aika sontaa, mutta kyllä minä sanoisin, että ei oma settikään oo ihan tikissä, jos jää musat sen takia kuuntelematta, että toisto rasittaa. Peilaten nyt omiin kokemuksiin, eikä kenenkään laitteita tai valintoja arvostellen.

Minäkin ostelin alkuun kaikenlaisia neutraaleja toistimia, kun "niillä musa kuulostaa oikealta" jne., mutta ei ne kyllä välttämättä oikeita vermeitä ole nautinnolliseen musan kuunteluun. Ei ainakaan metalliin, tai sitten pitää olla EQ käytössä, jolla voi paikkailla.

Nykyään melkein kiertää ensisijaisesti studiokäyttöön tarkoitetut vermeet kaukaa ja valkkaa laitteet yksinomaan sen mukaan, pystyykö niillä kuunteleen toiston rasittamatta. Tuloksena kuuntelutunnit on kasvaneet aika reippaasti, kun ei väsy kuuntelemaan vartin jälkeen.
 
Viimeksi muokattu:
Sanoisin että kaikki kompressoitu musiikki on paskaa. Ihan sama millä megafoni sitä kuuntelee.

No eipä ainakaan tarvitse kuunnella mitään nykyaikaista musiikkia, kun aikalailla jokainen raita ja instrumentti/instrumentin osa on vedetty kompuran läpi. Ja tietysti jos kuuntelet radiosta, niin toiset kompressoinnit päälle. Mikä lie tilanne klassisessa musiikissa, liekö "kompressiovapaata".
 
Mitäs eroa muuten on Beyerin DT 1990 Pro ja T 90 ?

T 90 soundiltaan neutraalimpi vs. 1990 joka studiohommiinkin soveltuva paremmalla erottelulla = se heleä diskantti joka jakaa mielipiteet?

Onko jompaa kumpaa hakuttu huonommaksi?
 
Mitäs eroa muuten on Beyerin DT 1990 Pro ja T 90 ?

T 90 soundiltaan neutraalimpi vs. 1990 joka studiohommiinkin soveltuva paremmalla erottelulla = se heleä diskantti joka jakaa mielipiteet?

Onko jompaa kumpaa hakuttu huonommaksi?
Head-fissä sanovat että tuon T90n diskanttikin saattaa olla liian paljon herkkäkorvaisimmille, taitaa olla Beyereiden perisynti. Eikun sinne lukemaan arvosteluja, niin saat varmaan jonkinlaisen kuvan keskinäisestä paremmuudesta.
 
Head-fissä sanovat että tuon T90n diskanttikin saattaa olla liian paljon herkkäkorvaisimmille, taitaa olla Beyereiden perisynti. Eikun sinne lukemaan arvosteluja, niin saat varmaan jonkinlaisen kuvan keskinäisestä paremmuudesta.

Jotain tästä juuri luin, ja kun luulin että ne 1990 ovat diskanttiset. Taitaa olla siis t90 lähempänä DT990 kuin 1990.
 
En tiedä onko jo vanha uutinen, mutta hyvä uutinen silti.
 
En tiedä onko jo vanha uutinen, mutta hyvä uutinen silti.

Saas nähdä minne hinnoittelee tuon, ja koska tulee tännekin jos tulee.
 
Kiva tuota ois testata, koska Spottarin sovellus oli kyllä aikaisemmin ihan ylivoimaisesti paras noista, mutta tiedä sitten mitä sillä nyt sais Deezerin Hifiin verrattuna. Kahtoo tosiaan, mihin tuo hinta asettuu, vaikka en usko, että se Deezeristä korkeammaksi menee.
 
Onnistuvat kuitenkin lähes jatkuvasti huonontamaan tuota Spotifyn sovellusta, että saapi nähdä kauanko jaksaa pelkästään sen ja valikoiman takia käyttää. Toki alkaa jo olla niin kattava määrä soittolistoja, että ei millään jaksaisi siirtää niitä muualle... /ot
 
@Roderick kun oli puhetta niiden luurien mittaamisesta, niin kiinan Valcot tuli joku aika sitten, mutta en oo saanu edes paketista. Noi viralliset Valcot, kaikkien irvailijoiden riemuksi, näyttäis vaan lauenneen nyt kunnolla, meinaan ANC:n kun laittaa päälle, niin alkaa semmoinen rätinä, ettei mitään rajaa. Ts. en tiedä onko noita hirveästi järkeä mittailla, jos toiset paskana.

Mistä päästäänkin seuraavaan aiheeseen: onkohan JBL:n Club Onet mistään kotoisin, jos BT-luureja halajaa? Hifistudiolla on meinaan joku clubitarjous, että noi sais alle pariin sataan, niin kävi ihan mielessä tilata.

Noissa ois meinaan joku appiksella ohjattava EQ:kin, minkä melkein halusin seuraaviin BT-luureihin, niin saa säätää ite itelleen sopivan soundin.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 212
Viestejä
4 486 019
Jäsenet
74 182
Uusin jäsen
jampp-77-

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom