Tää on nyt ainoa poikkeus tohon edelliseen ja kiinnostaa ilman mitään v*ttuilua: näytä mulle joku Dropin luuri, hintaluokassa alle 200€ / 200$, jossa on olennaisesti laadukkaammat osat pohjalla? Ts. että samalla rahalla saa huomattavasti laadukkaampaa luuria ilman löysää hinnassa.
Minä en ole Dropin toimintaan syvemmin perehtynyt, mutta ilman toista tietoa luulisin, että jos lähdetään tuunaamaan jotain toisen valmistajan alle parin sadan halpisluuria, niin halpisosat ne on siinäkin pohjalla. Tokko sielläkään ihmeisiin pystytään tai hyväntekeväisyyttä tehdään, jos hinta pitää saada puristettua tiettyihin (halpis)raameihin.
Tämä nyt ei ole mikään puolustuspuhe Dropin suhteen, mulla on aika perkeleesti pahaa sanottavaa siitä lafkasta. Enemmän kuin Valcosta.
Jos oletetaan, että HE4XX on vaikka sen HE-400i:n uudelleen tuunattu versio, niin 400i oli julkaisun aikaan $500 luurit. Vaikka jos verrattaisiin nykyiseen hintaan, niin on se nyt vähäsen eri tilanne. Lyön vetoa, että Valcon luurien pohjalla olevat elementit ei tule 160€ hintaluokan luureista. Molempien iskeminen samaan "halpisosien" laatikkoon on vähintään harhaanjohtavaa. Toisaalta en kumpiakaan lähtisi kutsumaan halpisluureiksi. Useimmat eivät sijoita yli sataa euroa mihinkään kuulokkeisiin.
Luurien vertailu on vaikeaa jos kyseessä on ihan erityyppiset luurit - joku HE4XX tai HD58X on äänenlaadultaan ihan eri maailmasta kuin Valcot, mutta käyttötarkoitus on täysin eri. Silti olisin valmis väittämään, että jos lähdetään vertailemaan noiden kolmen elementtejä niin Valcot jää reilusti taakse. Siinä vertailussa ei vaan ole YHTÄÄN mitään järkeä, koska BT-ANC luureissa maksetaan myös DSP:stä, BT-ratkaisusta, akusta, mikrofoneista, ja ANC-toteutuksesta.
Helvetin monet firmat jotka myy tuon hintaisia BT-luureja tekee ihan samalla tavalla. Tuskin se tulee kenellekään yllätyksenä. Ehkä jotkut reagoi tähän tavallista voimakkaammin Valcon markkinoinnin takia, mutta ei Valcon toiminnassa ole mitään erikoista. Kuten sanottua, en ole missään vaiheessa pitänyt sitä automaattisesti negatiivisena asiana, vaan ihan neutraalina huomiona. Sehän on hyvin vedetty, jos ne halvat OEM elementit saa tuunattua sellaisiksi miltä nuo uudet Valcot kuulosti. Ne oli hyvät luurit, ja hintaluokassaan mun mielestä mainiot. Piuhallisena voi olla vähän ikävämpää, mutta kuka oikeasti käyttää BT-luureja johdon kanssa?
Hmm, tjoo, tattista. Toki käsittääkseni alemman hintaluokan Hifimaneja ei ole varsinaisesti kehuttu ainakaan rakenteen puolesta ja vähän tuollaiselta muovirimpulalta tuokin näyttää, mutta kyllä tyylipisteet varmaankin tuolle menis Valcojen sijaan.
Eikös planaaridriverit ole jonkin verran kustannustehottomampia dynaamisiin nähden ja pikkaisen hankalampia valmistaa hyvin. Onko siitä jotain dataa, että tämä olisi syönyt paljonkin laadukkaamman driverin Valcoihin nähden? Hajoaako noiden drivereita miten paljon? Käyttäjäkokemuksia äänenlaadusta löytyy positiivisia kummastakin leiristä, joskin Hifiman varmaan voittaa huutoäänestyksen paljon laajemmalle levinneenä.
Vähän huono oli kyllä tuo mun hintahaarukka. Tän hinnaksihan muodostuu Suomeen tilatessa lähemmäs 250€ posteineen ja veroineen, mikä on tuossa hintaluokassa jo kova hyppäys, että alkaa olemaan vertailukin jo hiukka epäreilua
muoks. niin ja Dropin kanssa ei tartte ilmeisesti paljoa takuita elätellä, vaan meininki on enemmänkin herran haltuun ja toivotaan, ettei luurit hajoais. Kyllä tääkin vaikuttaa ainakin itellä suuresti siihen, minkä luurin ostaa ja mistä.
Nyt menee taas argumentointi vähän hassuksi. 4XX:t on harvinaisen jykevät luurit ja laatuvaikutelma on erinomainen. Hifimanin QC-ongelmat on myös pitkälti historiaa. Äänestä oli jo puhetta, mutta kyllä 4XX tai puhumattakaan 160€ hintaiset HE-400i:t on ihan eri luokassa kuin mitkään BT-luurit - kuten sopii odottaakin.
En edelleenkään ymmärrä miksi täällä ollaan valmiita ristiretkelle Valcon puolesta ja uhriudutaan ja valitetaan epäreiluudesta, kun tosiasioita ei kuitenkaan pääse karkuun - enkä ihan ymmärrä miksi pitäisikään. Jos Valco olisi itse suunnitellut elementit, pannan yms. ja sitten vielä valmistuttanut ne Suomessa, tai ylipäätään euroopassa, niin joko katteet romahtaisivat tai luurien hinta kasvaisi aika reippaasti. OEM-reitti on ainoa fiksu tapa lähestyä asiaa, erityisesti tuon kokoiselle firmalle. Ei siinä omien elementtien suunnittelussa olisi mitään järkeä kun käyttökelpoista tavaraa on jo tarjolla. Se niiden markkinointi on kyllä mun mielestä välillä aika harhaanjohtavaa, mutta ihan samalla tavalla täällä on tullut puututtua muiden firmojen harrastamaan paskaan. Nopeana esimerkkinä se Dropin typerä HE-500 kusetus mikä lopulta osui omaan nilkkaan. Mulla on itsellä omat veikkaukset noiden luurien hinnoittelusta ja katteista, joskin mm. DSP-ratkaisuun upotettu suunnittelutyö ei ole ilmaista jne.
Ja eiköhän kustannustehokkaita ja halutussa hintaluokassa tietyn laatutason täyttäviä komponentteja käytä aivan jokainen luurivalmistaja. Takuulla ainakin tässä budjettihintaluokassa, jota Valcokin on. Senkään puolesta en ymmärrä, miksi Valco on nostettu täällä silmätikuksi. Mitä nyt yhtä kirjoittajaa sattui ilmeisesti närästämään heidän markkinointinsa.
Ja Dropista ja Kiinasta tilataan kyllä into piukeana kaikkea rojua, niissä ei ilm. ole mitään väliä, mitä niihin on laitettu, mutta Valcossa het kiinnostaakin... en tajua.
Ei se nyt ihan näin tainnut mennä. Yksi käyttäjä on ehkä vähän Valcon markkinoinnista provosoitunut, mutta lähinnä tässä on tuotu esille tosiasioita ihan neutraalisti. Ihan samalla tavalla täällä puhutaan muista firmoista. Jos vaikka Sennheiser julkaisisi uudet luurit 300€ hintaan ja selviäisi, että sinne on eksynyt halvat Kiinalaiset OEM-elementit, niin siitä puhuttaisiin paljon ikävämmin kuin Valcosta ikinä.
Ja vielä viimeiseen: audioaiheisilla foorumeilla kirjoittelee sen verran paljon erilaisia toimijoita, kaupallisia tai puolikaupallisia, erilaisine kytköksineen, niin ei tuossa mikään yli mennyt. Tulipahan selväksi, että kyseessä on vaan poikkeuksellisen huolestunut kuluttaja
Eli pitäisikö meikäläisen alkaa kysellä, että oletkos Valcolla töissä? Ihan nyt oikeasti.