Tein sattumoisin eilen hieman testausta tähän liittyen. Testissä oli emolevyn outputti, kännykkä, n.100€ hintainen Asus Xonar U7 mk2 USB-äänikortti ja sitten vakiosetupin M2 Tech Young jonka ovh. ollut aikoinaan luokkaa 1500€. Luureina HD6XX.
Vähemmän yllättäen suoraan koneen persiistä kuunneltuna taustakohina oli aivan selkeä ja vääntö ei riittänyt HD6XX:n ajamiseen. Kännykästä kuunneltuna ei kuulunut mitään hurinoita tai muuta ylimääräistä , mutta yllättäen tässäkään vääntö ei riitä kunnon volyymilla luukuttamiseen. Pakko kuitenkin sanoa, että jopa kännykällä musiikki kuulosti täysin kuuntelukelpoiselta vaikka eron normisetuppiin huomasikin.
Sitten verrokkina 100€ U7 mk2 vs. 1,5K€ M2:n kampe, molemmat kiinni Meierin kuulokevaffissa. Tässä varmaan joku heittää Hifimaailman natsikortin ja sanoo että mulla on tuohiset korvat tai että kuulokkeet ei oo vaan tarpeeks hyvät, mutta sokkotestissä en olisi luultavasti kyennyt erottamaan noita kahta toisistaan.. Tuli vähän hölmö olo, mutta pikaisen Googlauksen perusteella minua kovemmatkaan audiofiilit eivät ole erottaneet eroja sokkotesteissä vastaavan hintaluokan vermeiden välillä, huh..
Tämän selostuksen pointtina ehkä se, että Hifimaailma on aika täynnä kaiken maailman käärmeöljyä hopeisista USB-kaapeleista 1500€ DAC:eihin joiden vaikutus äänenlaatuun on vähintäänkin kyseenalainen, luultavasti olematon. Kuuntelenko silti mielummin M2 techin DAC:illa? Totta vitussa, mutta ihan sen takia että TIEDÄN sen olevan hyvä ja kallis laite jolloin itse KUUNTELUKOKEMUKSESTA tulee parempi. Onhan se helvetisti juhlallisempaa painaa virrat päälle melkein kuukausipalkan verran maksavaan setuppiin kuin 100€ muovilaatikkoon
Jos tuo nyt kuitenkin sattuisi hajoamaan, niin ostaisin tilalle jonkun Schiitin tai Toppingin muutaman satasen roippeen jossa on itselleni riittävät ominaisuudet.
Summa summarum, sanoisin että luota tossa omiin korviisi, ulkoinen DAC / vahvari on ihan hyvä idea, mutta tonnikaupalla ei tosiaan tarvitse laittaa rahaa kiinni.