Hakusessa olisi uudet kuulokkeet. Käyttötarkoitus on pelaaminen ja elokuvat, satunnaisesti myös musiikki.
Nykyisellään käytössä on Logitechin G930-pelikuulokkeet.
Olen miettinyt erillistä äänikorttia ja Audio-Technica ATH-M50x kuulokkeita.
Kuinka laadukkaan äänikortin oikeasti tuollaisiin kuulokkeisiin tarvitsee, vai riittääkö jopa emon oma (Realtek ALC 887-VD2)
Tarjoaako yllämainittu setti huomattavasti enemmän äänimaailmallisia kokemuksia kuin esim. ROG Centurion -headset?
Kaikkea saa ehdottaa max 300€ hintaluokassa.
Kiitokset kaikille etukäteen!
Ihan ensimmäiseksi tärkeä tekijä on onko käyttöympäristö rauhallinen vai meluisa?
Jos tarvitaan ympäristön äänien vaimennusta silloin kuulokkeiden pitää olla suljetulla rakenteella, aivan kuten kuulosuojainten.
Hyvänä puolena tuo rakenne mahdollistaa vahvan alimman "jyrisevän" basson.
Huonona puolena toisto on paljon hankalampi tasapainottaa ja äänikuvan koko on pienempi paremmissakin puhumattakaan halpisten/rihkaman komeron/"päässä ämpäri" kokoisesta äänikuvasta.
Samoin varsinkin huonosti hengittävien pehmusteiden kanssa ne eristävät lämpöä kuin kuulosuojaimet ja hiostavat korvia.
Mutta jos ulkoisten äänten vaimentamista ei tarvita avoimet kuulokkeet vievät muuten voiton.
Varsinkin kangas/veluuripehmusteilla hiostavuus on hyvin vähäistä ja niitä voisi pitää päässä vaikka puoli päivää ilman taukoa.
Toisto on helpompi tasapainottaa ja äänikuva on paremmissa hyvin laaja.
Perustasoa ylempien emolevyjen paremmat Realtek piirit pystyvät oikein toteuttuna kyllä ihmiskuulon tarkkuuden yläpuolella olevaan signaalin laatuun/tarkkuuteen:
Anything Above $2 Buys More Features, Not Better Quality - What Does It Take To Turn The PC Into A Hi-Fi Audio Platform?
Immersiivinen kuulokepelaaminen vain vaatii muutakin, kuin teknisesti riittävän hyvää D/A-muunnosta ja äänen toimittamista ulos liittimestä ilman häiriöitä:
Binaural-simulaation.
Eli suomeksi sitä että korviin tuupattavassa signaalissa jäljitellään sitä, kuinka eri suunnista tulevat ääniaallot käyttäytyvät luonnossa niiden matkatessa korviin.
Jos pään ja korvien koko/muoto ovat riittävän lähellä algoritmeissa käytettyjä keskiarvoja hyvillä stereokuulokkeilla äänilähteitten suuntaa ja etäisyyttä pystyy hahmottamaan melkoisen hyvin.
Huonoilla luureilla tuon äänimaailma kuulostaa siltä kuin se olisi saavin/ämpärin kokoinen.
Normaalia stereosignaalia kuulokkeilla toistaessa vasen-oikea suunnan ulkopuolinen tilavaikutelma jää heikoksi ja kaiuttimille miksattu perustereo vieläpä herkästi "vasemmassa korvassa-pään sisällä-oikeassa korvassa" tasolle.
Jota voi "ihastella" tämän alkuminuutteina:
Tai tästä:
Realtek Stereo audio
Binaural-simulaatio voitaisiin tehdä myös suoraan pelin äänirenderöijässä, mutta kun äänipuoli on yleensäkin peleissä täysin toissijainen grafiikkaan niin siihen ei voi luottaa.
Tuossa väitetysti paremman pään äänienginellä olevan BattleField 4:n näkemys kuuloketilasta:
BF4: Headphones/stereo.
Eli on varmempi luottaa äänikorttiin, jolloin äänilähdesoftalle riittää kyky tuottaa/toistaa normaalia 5.1 surround ääntä.
Ja tosiaan pelibrändättyihin Kiinarihkamiin ei kannata koskea:
Ei pelibrändejä ja -brändäystä olisi ilman tolkuttomia katteita halpatuotannolle.
Tuohon alle 300€ Budjettiin mahtuu erittäin helposti hyvä äänikortti hyvällä binaural-simulaatiolla ja enemmän kuin pätevät stereokuulokkeet oikealta audiovalmistajalta.
Beyerdynamicilla ja AKG:lläkin löytyy siihen haarukkaan monia malleja.
Pikkubudjetillekin löytyy Superluxin kuulokkeet, joissa budjetti käytetään muuhun kuin bling blingiin/mainonnaksi kutsuttuun laillistettuun valehteluun.
Ihan kokeiluksi HD330 Supeluxit hankkineena ei voi kuin todeta niiden olevan vakuuttava esitys ja hintalappu voisi olla helposti moninkertainen.
Kilpailulliseen pelaamiseen parhaat olisivat neutraalibassoiset kuulokkeet, jotta askeläänet jne. yksityiskohdat erottuvat paremmin.
Toisaalta "arasteleva" basso taas syö hauskuutta/tunnelmaa, joten varmaan halunnet että bassossa olisi ainakin jonkin verran jykevyyttä.
Ja nykyiset pelirihkamaluurisikin lienevät reilulla bassolla.