Kysymyksiä & Vastauksia

Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 338
CLK-Mersussa on sellainen cd-vaihtaja takakontissa. Joka on tietysti jumissa, mitenköhän sen saisi irti, kun ei oikein huvita koko laitetta purkaa. Eject nappulassa vilkkuu kyllä valo kun sitä yrittää avata, mutta siihen jää.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
78
Missä kannattaa BMW kuntotarkastaa koeajon yhteydessä? Miten tuossa koeajon aikana ylipäätään ehtii käymään jossain tarkastuksessa, kun autoa pitäisi itsekin ehtiä kokeilemaan?
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
6 778
Missä kannattaa BMW kuntotarkastaa koeajon yhteydessä? Miten tuossa koeajon aikana ylipäätään ehtii käymään jossain tarkastuksessa, kun autoa pitäisi itsekin ehtiä kokeilemaan?
Yksi vaihtoehto voisi olla normaali katsastus halvimmalla katsastusasemalla? Sinne vaan itsekin katselemaan, että onko mitään vikoja.
 
Liittynyt
10.03.2017
Viestejä
2 222
Katsastusasemat tarjoaa erikseen niitä kuntotarkastuksia missä käytetään ennemmän aikaa autoon, kuin normikatsastuksessa mikä on semmoista liukuhihnahommaa.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
02.01.2017
Viestejä
277
A-katsastukseen ja vanhan virasto inssin tarkastettavaksi niin ainakin alustan kunnosta saanut hyvän arvion (=hylsyn väljyydestä)
 
Liittynyt
27.04.2019
Viestejä
6
kohta olisi 120tkm huolto edessä ja siellä vaihtavat naftasuodattimen. Ajattelin ostaa tuollaisen STP Diesel system kliinerin testiin, niin kannattaako pistää aine ennen vai jälkeen? Voisi ainakin kuvitella, että jos ennen niin tuosta nykyisestä vanhasta likaisesta suodattimesta voisi jotain paskaa irrota systeemin sekaan? :D kunhan mietin
Älä työnnä sinne mitään puhdistusaineita. Suodattimen vaihto riittää. Pahimmassa tapauksessa järjestelmästä irtoaa epäpuhtautta mikä päätyy suuttimiin. Jos kyseessä on Delphin polttoainejärjestelmä niin suuttimet ovat todella herkkiä menemään jumiin pyörivän venttiilirakenteen ansiosta.

Puhdas polttoaine ja suodattimen vaihto ennen talvea on paras ( ja halvin) tapa säästää polttoainelaitteita.
 

teho75

Tukijäsen
Liittynyt
30.10.2016
Viestejä
745
Yleistä asiaa kytkimestä.

Miksi on tehty nestekytkimiä? Siinähän on vaijerikytkimeen verrattuna enemmän hajoavia osia ja ne nesteetkin pitäisi vaihtaa joskus. Nestekytkin voi vuotaa nestettä.
Eikö kuitenkin vaijerikytkin ole toimintavarmempi kuin nestekytkin?
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
1 318
Yleistä asiaa kytkimestä.

Miksi on tehty nestekytkimiä? Siinähän on vaijerikytkimeen verrattuna enemmän hajoavia osia ja ne nesteetkin pitäisi vaihtaa joskus. Nestekytkin voi vuotaa nestettä.
Eikö kuitenkin vaijerikytkin ole toimintavarmempi kuin nestekytkin?
Ihan pelkällä mutulla: samasta syystä kuin hydrauliset vs. mekaaniset jarrut. Hydrauliikalla saadaan enemmän voimaa pienessä tilassa ja mahdollisesti parempi tuntuma.

edit. Ellet sitten tarkoita varsinaisia nestekytkimiä, joissa voima välitetään kitkalevyjen sijasta nesteen välityksellä.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
02.01.2017
Viestejä
277
Kuuluuko tapoihin että isoissa autoliikkeissä tingataan hinnasta? Tapaavatko siellä antaa edes alennusta yhtään?

BMW 320 Gran Turismo F34 Gran Turismo 320i TwinPower Turbo A xDrive Limited xDrive Edition Modern Porrasperä 2014 - Vaihtoauto - Nettiauto
Houkuttelisi ihan helvetisti mutta vähän on yli budjetin, antaisivatkohan 6k alennusta käteisdiiliin :lol:
Totta kai kuuluu ja oman kokemuksen mukaan antavat sen verran että alennukseksi voi sanoa. Voihan sitä kepillä kokeilla jäätä mutta lopullinen alennus tuskin yli 10 % pyyntihinnasta ilman vaihdokkia ollessa. Pelkästään hintaa kysymällä ilman ”tinkaamista” hinta tod näk tippuu noin 500 €.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
6 778
Kuuluuko tapoihin että isoissa autoliikkeissä tingataan hinnasta? Tapaavatko siellä antaa edes alennusta yhtään?

BMW 320 Gran Turismo F34 Gran Turismo 320i TwinPower Turbo A xDrive Limited xDrive Edition Modern Porrasperä 2014 - Vaihtoauto - Nettiauto
Houkuttelisi ihan helvetisti mutta vähän on yli budjetin, antaisivatkohan 6k alennusta käteisdiiliin :lol:
Jäisi 24 200€ hintaa. Mitään äly alennuksia ne ei kumminkaan anna. Voi olla että täytyy katsella jotain toista vaihtoehtoa. Kannattaa kumminkin käydä "huvikseen" koeajamassa. :)
 
Liittynyt
28.06.2017
Viestejä
368
Yleistä asiaa kytkimestä.

Miksi on tehty nestekytkimiä? Siinähän on vaijerikytkimeen verrattuna enemmän hajoavia osia ja ne nesteetkin pitäisi vaihtaa joskus. Nestekytkin voi vuotaa nestettä.
Eikö kuitenkin vaijerikytkin ole toimintavarmempi kuin nestekytkin?
Hydraulinen voimansiirto
+tarvii vähemmän tilaa kummassakin päässä
+välitussuhteen muuttaminen todella helppoa
+letkussa voi olla jyrkkiä mutkia, vaijerissa ei
 
Liittynyt
23.04.2019
Viestejä
1 496
Kyllähän vanhoissa autoissa oli yleinen ongelma, että se kytkinvaijeri meni poikki. Paljon vähemmän vikoja nestesylinterissä on. Jos alkaa vuotamaan, niin ajaminen yleensä vielä onnistuu, mutta katkenneen vaijerin kanssa ajaminen onkin todella v-mäistä.
 
Liittynyt
17.07.2018
Viestejä
71
Jos tarjoat siitä 20900, niin veikkaanpa, että eivät vaivaudu edes vastaamaan.

Hinta on aika hyvin linjassa muihin vastaaviin ja melko haluttu malli kyseessä, joten en usko, että niillä on tarvetta myydä sitä juurikaan alle 25 k€. Mutta ainahan voit tarjota.
 

TheMeII

Übertaktungspotenzial
Tukijäsen
Liittynyt
13.11.2016
Viestejä
4 906
Kyllähän vanhoissa autoissa oli yleinen ongelma, että se kytkinvaijeri meni poikki. Paljon vähemmän vikoja nestesylinterissä on. Jos alkaa vuotamaan, niin ajaminen yleensä vielä onnistuu, mutta katkenneen vaijerin kanssa ajaminen onkin todella v-mäistä.
Ei helkkari että minä melkein 19 vuotta oli hätää kärsimässä ku meni corsasta kytkinvaijeri poikki. Onneksi olin juoppokuskina kaverille joka oli ajanu kaikkea missä on moottori ala-asteelta asti niin se opetti sitten kännissä ajamaan ilman kytkintä. Siitä sit ajoin 18 kilsaa osittain kaupungin läpi kotia ilman kytkintä. Oli ihan hyvä että kolmelta aamuyyöstä on vähän liikennettä
 
Liittynyt
23.10.2016
Viestejä
551
Ei helkkari että minä melkein 19 vuotta oli hätää kärsimässä ku meni corsasta kytkinvaijeri poikki. Onneksi olin juoppokuskina kaverille joka oli ajanu kaikkea missä on moottori ala-asteelta asti niin se opetti sitten kännissä ajamaan ilman kytkintä. Siitä sit ajoin 18 kilsaa osittain kaupungin läpi kotia ilman kytkintä. Oli ihan hyvä että kolmelta aamuyyöstä on vähän liikennettä
Vaihdoin joskus Ibizaan kytkinvaijerin kun vanha alkoi takellella. Alkuperäisellä tuotenumerolla ei enää löytynyt tavaraa joten otin sitten tarvike vaijerin, taisi olla Triscan. Olikohan vaijeri ollut 2 viikkoa paikallaan kun ei tahtonut enää saada vaihdetta silmään. Ykkönen silmään ja ajelin varovasti, liikennettä vältellen, parin kilsan päähän tutun korjaamon pihaan tutkimaan asiaa. Vaijerin kuori oli mennyt kytkinvivun "haarukan" juuresta ihan läjään. Ei muutakuin säätömutterilla kiristys niin paljon kuin säätöä piisasi, niin autolla pääsi taas kulkemaan. Ilmoitus varaosan myyneelle firmalle, sain takuuna uuden ja perkeles sille kävi viikossa sama homma. Se meni vielä pahemmin ruttuun. 10cm matkalta vaijerinkuori näytti ihan ruttuputkelta. Eikun taas ilmoitusta myyjäfirmalle ja saatiin kaiveltua alkuperäisosa. Tuotenumero oli muuttunut vuosien varrella ja hinta oli varmaan kolminkertainen triscaniin verrattuna, mutta laatu olikin varmaan kymmenkertainen :D Se kyllä sitten kesti niin kauan kuin auto minulla oli.
 
Liittynyt
25.07.2018
Viestejä
20
Harkitsen elämäni ensimmäisen uuden auton ostamista. Tarkoitus olisi ottaa rahoitusta auton ostamiseen ja tässä olisi pari tyhmää kysymystä aiheeseen liittyen.
1. Pitääkö käsiraha olla heti mukana, kun menen sinne liikkeeseen ja sanon, että haluan auton x näillä varusteilla? Vai riittääkö, että vien rahat vaikka viikon päästä? Oletetaan, että auto tulee maahantuojalta tai tehtaalta, ei siis heti ajoon.
2. Alkavatko osamaksuerät juosta heti vai vasta auton saatuani?
3. Miten onnistuu auton vaihto? Autohan taitaa olla rahoitusyhtiön omaisuutta kunnes olen maksanut sen kokonaan. Jos kuitenkin haluan vaihtaa auton vaikka parin vuoden päästä, onnistuuko helposti vai olenko sidottu samaan romuun kunnes olen maksanut sen kokonaan?
 
Liittynyt
03.03.2017
Viestejä
983
Ykköskohtaan en osaa vastata, kun en ole koskaan uutta autoa ostanut. Mutta osamaksuerät alkavat juosta vasta kun saat auton itsellesi. Auton voi myös vaihtaa vaikka rahoitusta olisikin vielä maksamatta, se jäljellä oleva velka vaan siirretään seuraavan auton rahoitukseen, autoliike hoitaa kyllä koko homman puolestasi joten siitä vaiheesta ei kannata turhaan huolta kantaa.
 
Liittynyt
25.07.2018
Viestejä
20
Ykköskohtaan en osaa vastata, kun en ole koskaan uutta autoa ostanut. Mutta osamaksuerät alkavat juosta vasta kun saat auton itsellesi. Auton voi myös vaihtaa vaikka rahoitusta olisikin vielä maksamatta, se jäljellä oleva velka vaan siirretään seuraavan auton rahoitukseen, autoliike hoitaa kyllä koko homman puolestasi joten siitä vaiheesta ei kannata turhaan huolta kantaa.
Selvä. Kiitoksia tästä.
Pitää selvittää nettipankista saako kortin maksurajan tarpeeksi ylös, jotta ei tarvitsisi maksaa tuota käsirahaa käteisellä. Silloinhan sillä ei olisi niin väliä, missä välissä sen maksaa.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
5 415
Kohta1. Yleensä se käsiraha on vaihtoauto (tai jopa rahoitusyhtiön auto), sekä mahdollisesti käsirahaa. Joko ihan käteisellä, tai sitten sillä kortilla. Debit nostorajaasi voit vaihdella miten tykkäät.
Ja sen käsirahan voit tosiaan maksaa sitten kun olet autoa hakemassa. Ellei jostain syystä myyjäliike toisin halua.
Muihin kohtiin tulikin jo vastaus.

Edit: ja ei muuten kannata välttämäti ottaa sellaista rahoitusta missä viimeinen erä on turhan suuri:D Toinen homma että jos siltä tuntuu niin saat jopa myydä auton kesken rahoituksen, vaikka nettiautossa.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
24.05.2017
Viestejä
97
Harkitsen elämäni ensimmäisen uuden auton ostamista. Tarkoitus olisi ottaa rahoitusta auton ostamiseen ja tässä olisi pari tyhmää kysymystä aiheeseen liittyen.
1. Pitääkö käsiraha olla heti mukana, kun menen sinne liikkeeseen ja sanon, että haluan auton x näillä varusteilla? Vai riittääkö, että vien rahat vaikka viikon päästä? Oletetaan, että auto tulee maahantuojalta tai tehtaalta, ei siis heti ajoon.
2. Alkavatko osamaksuerät juosta heti vai vasta auton saatuani?
3. Miten onnistuu auton vaihto? Autohan taitaa olla rahoitusyhtiön omaisuutta kunnes olen maksanut sen kokonaan. Jos kuitenkin haluan vaihtaa auton vaikka parin vuoden päästä, onnistuuko helposti vai olenko sidottu samaan romuun kunnes olen maksanut sen kokonaan?
Omat kokemukset kun vuosi sitten ostin ensimmäisen oman uuden auton.
1. Käsirahaa ei meidän 25k€ autossa tarvinnut olla ollenkaan. Otettiin suurempi viimeinen erä. Kaiken kaikkiaan rahoituksen saaminen oli tismalleen samanlainen operaatio kun sohvan ostamisessa.
2. Ensimmäisen maksuerän eräpäivä oli kuukausi siitä kun auto tuli meille.
3. Myyjä jutteli että on hyvin yleistä vaihtaa autoa vielä siinä vaiheessa kun rahoitusta on maksamatta. Loppuvelka sitten lisätään seuraavan auton rahoitukseen. Kuulemma hyvin yksinkertainen operaatio jos rahoitusyhtiö pysyy samana. Autokauppa on kuitenkin rahansa saanut autosta heti ostovaiheessa niin hehän myyvät sulle ihan mitä haluat.
 
Liittynyt
12.01.2017
Viestejä
417
Selvä. Kiitoksia tästä.
Pitää selvittää nettipankista saako kortin maksurajan tarpeeksi ylös, jotta ei tarvitsisi maksaa tuota käsirahaa käteisellä. Silloinhan sillä ei olisi niin väliä, missä välissä sen maksaa.
Nordea MC Gold debitin maksurajan saa nostettua 50 k€/vrk asti. Saman saa asetettua S-pankki Visa debitiin, jota höyläsin Tojon ostossa 30 k€:n edestä. Muistat vaan oston jälkeen pudottaa rajan takaisin järkeväksi.
 
Liittynyt
11.06.2017
Viestejä
257
eikö tuollasessa osamaksu rahoituksella ostaessa ole suuri riski että velkaa on enemmän kuin auton arvo?
ongelmahan tulee siinä vaiheessa jos sen haluaa myydä suoraan jollekkin,eikä just sillon satu oleen yhtään ylimääräistä millä maksaa se loppuvelka pois jotta sen pystyis myymään.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
5 415
eikö tuollasessa osamaksu rahoituksella ostaessa ole suuri riski että velkaa on enemmän kuin auton arvo?
ongelmahan tulee siinä vaiheessa jos sen haluaa myydä suoraan jollekkin,eikä just sillon satu oleen yhtään ylimääräistä millä maksaa se loppuvelka pois jotta sen pystyis myymään.
Kyllä vain. Loppupelissä kun autoa on vaihdettu aina uudella rahoituksella, niin loppusaldo voi olla enemmän kun auton arvo, ja siinä kohtaa eskaloituu pahasti - kun käytännössä joutuu jopa maksamaan siitä että pääsee autosta eroon, ja velasta. Melko harvoin noin käy, mutta kyllä näitä tapauksia on kun lähtee vähän lapasesta ja sitten käy jotain.
Tuossa kohtaa olisi jo pitänyt realisoida auto siinä kohtaa kun vielä pääsee plus-nolla tilanteesen, tai pienellä rahalla pääsee irti tilanteesta. Ennenkuin ulosotto, ja sitäkautta tavarantarkistaja määrittelee vehkeen arvon, ja huutokaupat.com pahimmillaan.

Itse ajelen autolla jonka ostin rahoitusyhtiöltä suoraan kun edellinen omistaja vain halusi päästä siitä ja maksuista eroon. Melko win win tilanne kummallekin.
 
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
594
1. Pitääkö käsiraha olla heti mukana, kun menen sinne liikkeeseen ja sanon, että haluan auton x näillä varusteilla? Vai riittääkö, että vien rahat vaikka viikon päästä? Oletetaan, että auto tulee maahantuojalta tai tehtaalta, ei siis heti ajoon.
Isäukko kun osti viime vuonna Laakkoselta uuden auton käteisellä ilman vaihdokkia, niin maksoi 10% varausmaksun sähköpostiin tulleella laskulla, kun auto oli tilattu ja sitten loppusumma laskutettiin samoin, kun auto oli tullut maahan ja kuskattu SE Mäkiselle varusteltavaksi.
Auton luovutus oli sitten Laakkosen liikkeestä noin viikon kuluttua maksusta.
 
Liittynyt
03.03.2017
Viestejä
983
eikö tuollasessa osamaksu rahoituksella ostaessa ole suuri riski että velkaa on enemmän kuin auton arvo?
Ei se nyt mikään suuri riski pitäisi olla, jos yhtään on järkeä päässä ja osaa edes auttavasti laskea.

Jos ottaa rahoituksen isommalla viimeisellä erällä, ja vaihtaa vielä pari kertaa auton uudempaan samalla taktiikalla, niin voi tosiaankin olla hankalassa tilanteessa. Mutta ei siihen pitäisi mitenkään olla mahdollista vahingossa ajautua. Pois lukien joku harvinainen tilanne jossa auton arvosta häviää yhdessä yössä merkittävä osa, mutta kovin yleistä sekään ei ole.
 
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
108
Ei uusi, mutta 3 vuotta vanhan auton ostin keväällä. Maksu tuli normi laskuna, jonka maksoin verkkopankissa, eikä ainakaan OPlla tarvinu nostaa mitään rajoja. Maksoin heti, mutta muistaakseni viikon sisään toivoivat suoritusta, mitään varsinaista eräpäivää ei laskussa ollut. Käsittääkseni auto siirtyy uudelle haltialle vasta kun suoritus näkyy liikkeessä.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 842
Ei uusi, mutta 3 vuotta vanhan auton ostin keväällä. Maksu tuli normi laskuna, jonka maksoin verkkopankissa, eikä ainakaan OPlla tarvinu nostaa mitään rajoja. Maksoin heti, mutta muistaakseni viikon sisään toivoivat suoritusta, mitään varsinaista eräpäivää ei laskussa ollut. Käsittääkseni auto siirtyy uudelle haltialle vasta kun suoritus näkyy liikkeessä.
Verkkopankeissa on muu mekaniikka suurien maksujen hyväksyntään. Pankkikorttia vinguttaessa joutuu joskus maksurajoja nostelemaan ja riippuu lie pankistakin mikä se raja voi olla (esim. Nordealla 0-50 tonnia per päivä).

Itse aikoinaan maksoin >25 tonnia suoraan OP:n kortilla autoliikkeessä ilman ongelmia. Tosin iso osa liikkeistä ei halua kuin pienemmän etumaksun, jos ollenkaan (viimeksi tyyliin "voit maksaa jos haluat, lasku tulee sähköpostissa ja auton paperit perässä kun maksu näkyy").
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
174
Mikä on perinteisen Abloy ovilukon toimintamekaniikka? Ulkovaraston ovi ei lukitu. Toimii kyllä siten että pientä kielekettä käsin painamalla iso telki naksahtaa ulommas lukkoasentoon. Mutta ei silloin kun ovea suljettaisiin oikeasti.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
5 415
Mikä on perinteisen Abloy ovilukon toimintamekaniikka? Ulkovaraston ovi ei lukitu. Toimii kyllä siten että pientä kielekettä käsin painamalla iso telki naksahtaa ulommas lukkoasentoon. Mutta ei silloin kun ovea suljettaisiin oikeasti.
Onko lukko äskettäin asennettu, tai varaston ovi tai karmit eläneet? Itse asennutin takapihan oveen uuden lukon, joka toimi ihan hyvin kunnes syksy tuli, ja joku muutos tuli joko oveen tai karmiin, ja eihän se enää lukkoon mennyt. Kun oli abloy firmasta ostettu asennuksen kanssa - samalla kun piti muutkin sarjoittaa - niin jotenkin meni takuuseen, vähän piti viilailla sitä osaa mikä on karmissa, ja sen jälkeen ei ole ollut ongelmia. Pientä säätöä vaan.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 842
Mikä on perinteisen Abloy ovilukon toimintamekaniikka? Ulkovaraston ovi ei lukitu. Toimii kyllä siten että pientä kielekettä käsin painamalla iso telki naksahtaa ulommas lukkoasentoon. Mutta ei silloin kun ovea suljettaisiin oikeasti.
Usein se karmissa oleva metallinen vastakappale missä on reikä on yksinkertaisesti "karannut" liian kauas.

Ota se irti ja laita väliin vaikka hammas- tai tulitikku / pieni millin ohut laatta, tms ja ruuvaa paikalleen. Toista paksummalla tavaralla kunnes kieli ottaa kiinni ja lukitsee oven.

Jos ovi taas vaatii esim. nostamista kahvasta ennen kuin lukittuu, niin voi tuon vastakappaleen paikkaa joutua karmissa säätämään esim. alemmas (jyrsii karmista hieman ja suurentaa reikää).
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
482
Tuntuu että keskustelupalstoilla ja esson baari keskusteluissa herjaavat paljon noita BMW:n 4 sylinterisiä bensakoneita, N20 jne. Olisiko kenelläkään heittää tähän mitään oikeaa dataa että onko niissä jotain huonompaa kuin vastaavissa R6 tai dieselmoottoreissa?
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 338
No äänet puuttuu, se on varmasti yksi moitteen aihe esson baarissa ainakin. Kutosessa on kauniit äänet.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
482
Tykitän näitä bemukysymyksiä, mutta jos 2013 3-sarjalaisessa mainostetaan olevan Bluetooth handsfree Business ja USB -liitäntä niin saako siihen silloin bluetoothin kautta ongelmitta spotifyn pyörimään vai pitikö siihenkin olla joku lisävaruste niinkuin pahaa muistelen?
 
Liittynyt
21.08.2017
Viestejä
2 972
Mietin, että vaihtaisko öljyt nyt talven päälle parin kk sisään vai ajaisko talven yli? Keväällä vaihdettu öljyt, ajettu se n. 6tkm ja valmistaja ilmoittaa 30tkm/24kk öljynvahdoksi normiajolla, 15tkm/12kk vaikeissa olosuhteissa ja vuotta vanhemmalle autolle ja samalla moottorityypille ilmoitaan vain 20tkm/12kk. Moottoriöljynä on Mobil 1 fs 0w-40

Ei näytä tulevan samaa tahtia km-lukuja kuin ennen ja yleensä vaihtunut keväisin ja syksyisin, mutta tullut se 11-13tkm.
 
Liittynyt
21.11.2017
Viestejä
512
Mietin, että vaihtaisko öljyt nyt talven päälle parin kk sisään vai ajaisko talven yli? Keväällä vaihdettu öljyt, ajettu se n. 6tkm ja valmistaja ilmoittaa 30tkm/24kk öljynvahdoksi normiajolla, 15tkm/12kk vaikeissa olosuhteissa ja vuotta vanhemmalle autolle ja samalla moottorityypille ilmoitaan vain 20tkm/12kk. Moottoriöljynä on Mobil 1 fs 0w-40

Ei näytä tulevan samaa tahtia km-lukuja kuin ennen ja yleensä vaihtunut keväisin ja syksyisin, mutta tullut se 11-13tkm.
Kyllä ne öljyt kannattaa 10-15tkm välein vaihtaa.
 
Liittynyt
21.11.2017
Viestejä
512
Nyt on 5w-30 koneessa, koneen ääni ainakin muuttui hiljaisemmaksi.

Toivottavasti pysyy motissa.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
6 778
Mietin, että vaihtaisko öljyt nyt talven päälle parin kk sisään vai ajaisko talven yli? Keväällä vaihdettu öljyt, ajettu se n. 6tkm ja valmistaja ilmoittaa 30tkm/24kk öljynvahdoksi normiajolla, 15tkm/12kk vaikeissa olosuhteissa ja vuotta vanhemmalle autolle ja samalla moottorityypille ilmoitaan vain 20tkm/12kk. Moottoriöljynä on Mobil 1 fs 0w-40

Ei näytä tulevan samaa tahtia km-lukuja kuin ennen ja yleensä vaihtunut keväisin ja syksyisin, mutta tullut se 11-13tkm.
Itse vaihdan kerran vuodessa ja joskus talven jälkeen ne uudet öljyt. Ajatus että talvi rasittaa moottoriöljyäkin enemmän. Keväällä siis vaihdettu viimeksi öljy ja suodatin.

Noilla sun tiedoilla vaihtaisin 20tkm/12-24kk välein uudet öljyt. Mutta ehkä silti vain yksi talvi samoilla öljyillä?

Peugeotissa vaihdoin aina 20tkm/12kk (eli 20tkm) välein öljyt ja oli oikein toimiva vaihtoväli.
 
Liittynyt
21.08.2017
Viestejä
2 972
Kyllä ne öljyt kannattaa 10-15tkm välein vaihtaa.
Jep.

No toisaalta vaihtaisi öljyt talven päälle vaikkei km tulisi niinkään. Yleensä uusien öljyjen jälkeen moottorin ääni on pehmeämpi. Ja uudet öljyt on kuitenkin se halvin henkivakuutus moottorille.

Itse vaihdan kerran vuodessa ja joskus talven jälkeen ne uudet öljyt. Ajatus että talvi rasittaa moottoriöljyäkin enemmän. Keväällä siis vaihdettu viimeksi öljy ja suodatin.

Noilla sun tiedoilla vaihtaisin 20tkm/12-24kk välein uudet öljyt. Mutta ehkä silti vain yksi talvi samoilla öljyillä?

Peugeotissa vaihdoin aina 20tkm/12kk (eli 20tkm) välein öljyt ja oli oikein toimiva vaihtoväli.
No yleensä öljyt ne öljyt olleet mustat öljynvaihto jälkeen ja moottorin ääni on erillainen vanhoilla öljyillä ja uusilla pehmeämpi käyntiääni. Mietin, että toisaalta voisi vaihtaa talven päälle uudet öljyt, mutta kyllähän nää nykyöljyt vissiin kestää eri tavalla kuin mitä esim. -80 luvulla ja vaihtovälejä.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
6 778
vaihtaisko öljyt nyt talven päälle parin kk sisään vai ajaisko talven yli?
Jep.

No toisaalta vaihtaisi öljyt talven päälle vaikkei km tulisi niinkään. Yleensä uusien öljyjen jälkeen moottorin ääni on pehmeämpi. Ja uudet öljyt on kuitenkin se halvin henkivakuutus moottorille.

No yleensä öljyt ne öljyt olleet mustat öljynvaihto jälkeen ja moottorin ääni on erillainen vanhoilla öljyillä ja uusilla pehmeämpi käyntiääni. Mietin, että toisaalta voisi vaihtaa talven päälle uudet öljyt, mutta kyllähän nää nykyöljyt vissiin kestää eri tavalla kuin mitä esim. -80 luvulla ja vaihtovälejä.
Eipä tuo tosiaan paljoa maksa, jos vaihdat öljyt 2kk päästä. Jos siis sitten seuraavan vaihdon teet siitä 12kk päästä taas uuden talven päälle.
 

mh8

Liittynyt
25.10.2016
Viestejä
64
Eikös nykyään pitäisi katsastuksen olla voimassa tasan vuoden eteenpäin siitä päivästä milloin on viimeksi katsastettu? Sain tänään katsurilta lapun jossa oli ns. pitkä leima vaikka sellaisia ei enää pitäisi saada.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 842
Eikös nykyään pitäisi katsastuksen olla voimassa tasan vuoden eteenpäin siitä päivästä milloin on viimeksi katsastettu? Sain tänään katsurilta lapun jossa oli ns. pitkä leima vaikka sellaisia ei enää pitäisi saada.
On siinä 30 päivää kun katsastaa lähellä sitä määräaikaa että se pysyy samana se päivä. Muutenhan se joka vuosi aikaistuisi ellet ihan viimeisenä päivänä katsastaisi.

Trafi: "Seuraavan katsastuksen ajankohta ei kuitenkaan muutu, jos katsastus suoritetaan katsastusaikavälin päättymispäivänä tai sitä edeltävän 30 päivän aikana."
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
6 778
Eikös nykyään pitäisi katsastuksen olla voimassa tasan vuoden eteenpäin siitä päivästä milloin on viimeksi katsastettu? Sain tänään katsurilta lapun jossa oli ns. pitkä leima vaikka sellaisia ei enää pitäisi saada.
Voi saada siis noin 13kk. Mutta ei enää sitä 12+4 eli 16kk.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
146
Itse vaihdan kerran vuodessa ja joskus talven jälkeen ne uudet öljyt. Ajatus että talvi rasittaa moottoriöljyäkin enemmän. Keväällä siis vaihdettu viimeksi öljy ja suodatin.

Noilla sun tiedoilla vaihtaisin 20tkm/12-24kk välein uudet öljyt. Mutta ehkä silti vain yksi talvi samoilla öljyillä?

Peugeotissa vaihdoin aina 20tkm/12kk (eli 20tkm) välein öljyt ja oli oikein toimiva vaihtoväli.
Itse olen taas mielummin vaihtanut syksyllä, ennen talvea. Ajatuksena ollut, että talveksi paremmat öljyt koneessa, kun olosuhteet on karummat... Yleensä pitänyt öljynvaihtovälinä 10tkm tai 1 vuosi, mutta nykyisellä autolla ajattelin mennä 15tkm ennen vaihtoa...
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
6 778
Itse olen taas mielummin vaihtanut syksyllä, ennen talvea. Ajatuksena ollut, että talveksi paremmat öljyt koneessa, kun olosuhteet on karummat... Yleensä pitänyt öljynvaihtovälinä 10tkm tai 1 vuosi, mutta nykyisellä autolla ajattelin mennä 15tkm ennen vaihtoa...
Pitää vaihtaakin tosiaan syksyllä ennen talvea. Jäänyt varmaan tuo väärä mielikuva moottoripyörästä.

Tulee vähän kilometrejä ja joskus saatan vaihtaa öljyt, jos tulee autoon muutakin remonttia, mutta tosiaan vuosittain vaihto. Huhtikuussa on auton katsastus. Oon vaihtanut öljyt ja suodattimen itse, mutta pikkasen tulee ajoa isän luokse, jossa tuo huoltaminen onnistuu. Toki voi ajoittaa yhden kyläilyn syksyyn.
 
Liittynyt
20.11.2018
Viestejä
270
VAG- 1.8T BJX- moottori. Mikä sylinteri edestä katsottuna on nelonen? JA jos ei se ainoa oikeassa reunassa näkyvillä oleva, joku voisi hieman avata, mitä kannattaa purkaa ettei tarvitse turhaa duunia tehdä. Pakko tägää @outonaapuri , jos sulla tietoa. Puolan vaihto kyseessä siis.
Kuvia saa YV:llä jos jollain tietoa. Ja YV:llä toki voi laittaa tai tänne jos käryä.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
89 748
Viestejä
1 835 435
Jäsenet
39 056
Uusin jäsen
osjarw

Hinta.fi

Ylös Bottom