Itsellä aktiiviset ja ei ole ikinä herjannut. Hommasin netistä toyotan alkuperäis aktiiviventtiilit ja hyvin on toiminut.Passiivinen rengaspainemittaus ei ole koskaan antanut virheilmoitusta, aktiiviset sitten kyllä herjaa turhankin helposti.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Itsellä aktiiviset ja ei ole ikinä herjannut. Hommasin netistä toyotan alkuperäis aktiiviventtiilit ja hyvin on toiminut.Passiivinen rengaspainemittaus ei ole koskaan antanut virheilmoitusta, aktiiviset sitten kyllä herjaa turhankin helposti.
Itsellä aktiiviset ja ei ole ikinä herjannut.
En tunne kiaa ja sen resetointia, mutta oletko varmasti laittanut kaikkiin renkaisiin samat paineet ja sen jälkeen opettanut uuden paineen.
Omassa autossa ilmoituksen voi "kuitata" pois, mutta se ei vielä opeta sitä uutta oikeaa rengaspainetta ja virheilmoitus tulee joka startin jälkeen uudestaan, opetus tehdään erillisen huolto valikon kautta auto pysähdyksissä, jonka jälkeen pyytää ajamaan hetken ja jolloin se kuittaa että "ok".
Oletko katsonut ohjekirjaa?
Jostain syystä osa noista pajoista jättää nuo ohjelmoimatta. Kai olettavat sitten että kaveri menee ja laittaa mieleiset paineet ja resetoi. Ja tuo ylipaineen laitto johtuu monesti siitä että se on renkaalle parempi kuin alipaine ja etenkin kun renkaita lyö vanteelle, se joudutaan täyttämään aika rajuillekin paineille ennen kuin poksahtaa vanteelle. Ja vanteelle laiton jälkeen pieni ylipaine ei ole pahasta, estää ainakin teoriassa hiukan renkaan pyörimistä vanteella kun on saippuat/rasvat vielä liukkaina välissä.Joo, kyllä renkaissa on samat paineet. Tosin, olivat laittaneet rengasliikkeessä kaikkiin 0,4 baria yli sen mitä auton ohjekirjassa neuvotaan ja mitä on aikaisemmin käytetty.
Tuo ilmoituksen resetointi vs. paineiden opettaminen saattaa olla nyt se juttu. Ohjekirjassa ei äkkiseltään puhuttu mitään tuosta opettamisesta, mutta toisaalta jos paineet kaikissa renkaissa ovat nyt 0,4 baria erilaiset kuin aikaisemmin, niin kyllähän tuo osaltaan viitannee myös opettamiseen. Noh, pitää hinkkailla tässä viikonloppu tätä ja kertoa miten käy. Next step joka tapauksessa on laskea paineet tuohon auton ohjekirjassa mainittuun.
Kiitoksia jo tässä vaiheessa kaikille vastanneille!
Jostain syystä osa noista pajoista jättää nuo ohjelmoimatta. Kai olettavat sitten että kaveri menee ja laittaa mieleiset paineet ja resetoi. Ja tuo ylipaineen laitto johtuu monesti siitä että se on renkaalle parempi kuin alipaine ja etenkin kun renkaita lyö vanteelle, se joudutaan täyttämään aika rajuillekin paineille ennen kuin poksahtaa vanteelle. Ja vanteelle laiton jälkeen pieni ylipaine ei ole pahasta, estää ainakin teoriassa hiukan renkaan pyörimistä vanteella kun on saippuat/rasvat vielä liukkaina välissä.
Kyllä rengasliikkeen pitää osata nuo resetoida POISLUKIEN jos auto vaatii erillisen ohjelmoinnin tai omaa esim uutta laitteistoa mitä heillä ei ole ja jos nollaus ei onnistu heiltä, heidän tulee sanoa siitä. Itse jouduin pariinkin kertaan käymään rengasliikkeessä Hyvinkäällä Helsingistä asti koska laittoivat ensin normi rengaspaineanturit kun autoon kuului uudenmalliset BT anturit, niiden vaihto ja ohjelmointi vaati sitten omat säätönsä jonkun muun puljun kanssa jne.Tässä tapauksessa rengasliikkeen kanssa meni jopa hitusen vaikeaksi, kun soittelin ja kysyin, että miksi tuo nyt ilmoittelee koko ajan ja miten nämä järjestelmät toimivat. Rengasliike väitti koko ajan, että mitään järjestelmää ei autossa ole, koska venttiilit olivat normaalit. Eivät maininneet sanallakaan, että tuollaisia toisenlaisiakin järjestelmiä on olemassa, vaikka jopa heidän omilla nettisivuillaan tästä on maininta.
Kävi myös selväksi se, että heillä laskulle tulee rivi "venttiilien irrotus/venttiilien kiinnitys", vaikka tosiasiallisesti eivät tehneet mitään tässä kohtaa. Jos ei muuta, niin huono laskutustapa ja jos tarvetta laskuttaa vielä erikseen 2,5 euroa / rengas, niin tämä kannattaisi leipoa johonkin muuhun sisälle.
Sinällään hauskaa näin autoista mitään tietämättömänä selvitellä tämmöistä. Mutta toisaalta tässä on kyllä sitten selvitellessä oppinut vaikka mitä.
Ymmärrän myöskin, että välttämättä rengasliikkeet eivät joka auton järjestelmiä tiedä ja tunne, mutta toisaalta luulisi, että he osaisivat mainita, että järjestelmiä on erilaisia ja miten ne ylätasolla toimivat joka tässä tapauksessa olisi helpottanut asian selvittelyä huomattavasti.
Autosta riippuen, rengaspaineet voi tyypillisesti pitääkin korkeammalla kuin ohjekirjassa neuvotut. Säästää sekä renkaita että polttoainetta.Tosin, olivat laittaneet rengasliikkeessä kaikkiin 0,4 baria yli sen mitä auton ohjekirjassa neuvotaan ja mitä on aikaisemmin käytetty.
Ei kannata paljon enemmän laittaa. Itselläni on 0.1 bar yli suosituksen ja ajossa nousee siitä vielä 0.2-0.3.Autosta riippuen, rengaspaineet voi tyypillisesti pitääkin korkeammalla kuin ohjekirjassa neuvotut. Säästää sekä renkaita että polttoainetta.
Juu yleensä sanoisin, että 0.2 luokkaa voi ylittää muttei nyt kuitenkaan 0.4. Uudemmissa alkaa olla jo aika kohdallaan, mutta vanhemmissa on aika alhaisia suosituksia.Ei kannata paljon enemmän laittaa. Itselläni on 0.1 bar yli suosituksen ja ajossa nousee siitä vielä 0.2-0.3.
Tässä tapauksessa rengasliikkeen kanssa meni jopa hitusen vaikeaksi, kun soittelin ja kysyin, että miksi tuo nyt ilmoittelee koko ajan ja miten nämä järjestelmät toimivat. Rengasliike väitti koko ajan, että mitään järjestelmää ei autossa ole, koska venttiilit olivat normaalit. Eivät maininneet sanallakaan, että tuollaisia toisenlaisiakin järjestelmiä on olemassa, vaikka jopa heidän omilla nettisivuillaan tästä on maininta.
Kävi myös selväksi se, että heillä laskulle tulee rivi "venttiilien irrotus/venttiilien kiinnitys", vaikka tosiasiallisesti eivät tehneet mitään tässä kohtaa. Jos ei muuta, niin huono laskutustapa ja jos tarvetta laskuttaa vielä erikseen 2,5 euroa / rengas, niin tämä kannattaisi leipoa johonkin muuhun sisälle.
Sinällään hauskaa näin autoista mitään tietämättömänä selvitellä tämmöistä. Mutta toisaalta tässä on kyllä sitten selvitellessä oppinut vaikka mitä.
Ymmärrän myöskin, että välttämättä rengasliikkeet eivät joka auton järjestelmiä tiedä ja tunne, mutta toisaalta luulisi, että he osaisivat mainita, että järjestelmiä on erilaisia ja miten ne ylätasolla toimivat joka tässä tapauksessa olisi helpottanut asian selvittelyä huomattavasti.
Todennäköisesti rajoittaa jousituksen adaptiivisen puolen. Vähän kuin moottori joka menee vikatilaan, sen toiminnot rajoitetaan ja osa sensoreista disabloidaan ja moottoria ajetaan tunnetuilla turvallisilla kiinteillä arvoilla jotka pitävät moottorin hengissä, mutta tehoa/kierroksia tms rajoitetaan. Veikkaan että tässä tapauksessa automaattinen korkeudensäätö/autoleveling ja muut adaptiiviset järjestelmät vedetään kiinteisiin vakioarvoihin.Onko kenelläkään mitään käsitystä mitä käytännössä tämänlainen viesti voisi tarkoittaa? (Autossa on ilmajousitus tai semmoset ”pussukat”, viittaisiko siihen?
x5 40e kyseessä, ajettu noin 110tkm
*edit tämä siis tulee satunnaisen ajon jälkeen, ei heti, ei välillä koskaan, joskus.
Onko kenelläkään mitään käsitystä mitä käytännössä tämänlainen viesti voisi tarkoittaa? (Autossa on ilmajousitus tai semmoset ”pussukat”, viittaisiko siihen?
x5 40e kyseessä, ajettu noin 110tkm
*edit tämä siis tulee satunnaisen ajon jälkeen, ei heti, ei välillä koskaan, joskus.
![]()
Todennäköisesti rajoittaa jousituksen adaptiivisen puolen. Vähän kuin moottori joka menee vikatilaan, sen toiminnot rajoitetaan ja osa sensoreista disabloidaan ja moottoria ajetaan tunnetuilla turvallisilla kiinteillä arvoilla jotka pitävät moottorin hengissä, mutta tehoa/kierroksia tms rajoitetaan. Veikkaan että tässä tapauksessa automaattinen korkeudensäätö/autoleveling ja muut adaptiiviset järjestelmät vedetään kiinteisiin vakioarvoihin.
Jos olisin maallikko, niin kyllä mulla olisi mielestäni kaikki edellytykset olettaa ja odottaa, että nimenomaan rengasliike on ko. aihepiirin erityisosaaja ja -asiantuntija, jolla tulisi olla kaikki tarvittavat työkalut (=eli myös TPMS-työkalut momenttiavaimineen) sekä tietotaito nykyautojen pyöriin liittyen.Tässä tapauksessa rengasliikkeen kanssa meni jopa hitusen vaikeaksi, kun soittelin ja kysyin, että miksi tuo nyt ilmoittelee koko ajan ja miten nämä järjestelmät toimivat. Rengasliike väitti koko ajan, että mitään järjestelmää ei autossa ole, koska venttiilit olivat normaalit. Eivät maininneet sanallakaan, että tuollaisia toisenlaisiakin järjestelmiä on olemassa, vaikka jopa heidän omilla nettisivuillaan tästä on maininta.
Kävi myös selväksi se, että heillä laskulle tulee rivi "venttiilien irrotus/venttiilien kiinnitys", vaikka tosiasiallisesti eivät tehneet mitään tässä kohtaa. Jos ei muuta, niin huono laskutustapa ja jos tarvetta laskuttaa vielä erikseen 2,5 euroa / rengas, niin tämä kannattaisi leipoa johonkin muuhun sisälle.
Sinällään hauskaa näin autoista mitään tietämättömänä selvitellä tämmöistä. Mutta toisaalta tässä on kyllä sitten selvitellessä oppinut vaikka mitä.
Ymmärrän myöskin, että välttämättä rengasliikkeet eivät joka auton järjestelmiä tiedä ja tunne, mutta toisaalta luulisi, että he osaisivat mainita, että järjestelmiä on erilaisia ja miten ne ylätasolla toimivat joka tässä tapauksessa olisi helpottanut asian selvittelyä huomattavasti.
Miksi ostaa auto minkä huolto hinta aiheuttaa pelon tunteita?Kiitos.
Mietityttää mistä tuo voisi johtua? Oikeassa takarenkaassa oli paineen alenemaa ja Euromasterin teknikko sieltä kaivoi ruuvin pois. Eka oletin, että eiköhän se siitä johtunut, mutta ilmeisesti ei, tai ainakin tuo on jatkunut vielä sen jälkeen.
Pelonsekaisin tuntein huoltoa odotellessa millaisen hinnan arpovat..
Miksi ostaa auto minkä huolto hinta aiheuttaa pelon tunteita?
Autot eivät sinänsä ole olleet mikään suuri intohimo koskaan ja näissä (kahdessa minkä olen omistanut), ei ole tarvinnut pahemmin miettiä kun kaikki on toiminut ns. Hyvin aina.
Lienee kuitenkin luonnollista, että pistää tietämätöntä mietityttämään onko kyseinen, melko mystisen oloisen ilmoituksen takana olevan korjauksen hinta satasissa, tonneissa..?
Saattaa olla ilmajousituksessa vikaa. Ne on aina rautajousiin verrattuna kalliimpia huoltaa tai vaihtaa. Voi siis olla (huippu)kallis vika, tai sitten joku melkein turha varoitus jostain muusta pienestä.Onko kenelläkään mitään käsitystä mitä käytännössä tämänlainen viesti voisi tarkoittaa? (Autossa on ilmajousitus tai semmoset ”pussukat”, viittaisiko siihen?
x5 40e kyseessä, ajettu noin 110tkm
*edit tämä siis tulee satunnaisen ajon jälkeen, ei heti, ei välillä koskaan, joskus.
![]()
Tonni menee rikki. Jos siis ilmajousi esim menee vaihtoon.Autot eivät sinänsä ole olleet mikään suuri intohimo koskaan ja näissä (kahdessa minkä olen omistanut), ei ole tarvinnut pahemmin miettiä kun kaikki on toiminut ns. Hyvin aina.
Lienee kuitenkin luonnollista, että pistää tietämätöntä mietityttämään onko kyseinen, melko mystisen oloisen ilmoituksen takana olevan korjauksen hinta satasissa, tonneissa..?
Kalliissa autoissa on kalliita vikoja ja jos tuollainen auto on pakko olla, niin ei siinä kannata korjausten kustannuksia miettiä.
Tai jos pitää alkaa miettimään, niin sitten kannattaa vaihtaa autoa.
Kaikissa autoissa on aina korjattavaa, ennemmin tai myöhemmin.
Jos haluaa maksaa mahdollisimman vähän, niin silloin ei kannata ostaa BMW x5 40e.Kaikissa autoissa on korjatavaa ennemin tai myöhemin, mutta mietitään sitä monessa päässä silti kustannuksia.
Joku miettii pesutabletin hintaa, toinen näytönohjaimen, kolmas oluen, neljäs auton korjauksen.
Jos joka asia pitäisi kuitata että "iha sama mitä maksaa" niin elämä olisi monelle aika outoa. Joku saattaisi jopa haluta maksaa mahdollisimman vähän. Itse kuulun tähän poikkeavien ryhmään.
Ei tajua, jos ei ymmärrä sitä faktaa, että kallis auto uutena = kallis auto vanhana.En ostakaan, mutta meinaat että ken bemarin ostaa, hän ei tajua rahasta mitään?
Ei tajua, jos ei ymmärrä sitä faktaa, että kallis auto uutena = kallis auto vanhana.
Mietinnässä Forte tai vastaava Engine/Motor Flush käsittely ennen seuraavaa öljynvaihtoa. Ohjeissa sanotaan ettei autollasaa ajaa, mutta kestääkö autoa edes siirtää pihasta halliin käsittelyn aikana/jälkeen? Ei siis mahdollisuutta tee-se-itse öljynvaihtoon, mutta tulee turhan kalliiksi maksaa 30min+ asentajan työaikaa siitä että auto käy joutokäyntiä hallissa. Jos mahdollista niin joutokäyttelisin "käsittelyn" itse pihassa ja luovuttaisin auton vain sen jälkeen liikkeen huomaan öljynvaihtoa varten.
Mietinnässä Forte tai vastaava Engine/Motor Flush käsittely ennen seuraavaa öljynvaihtoa. Ohjeissa sanotaan ettei autollasaa ajaa, mutta kestääkö autoa edes siirtää pihasta halliin käsittelyn aikana/jälkeen? Ei siis mahdollisuutta tee-se-itse öljynvaihtoon, mutta tulee turhan kalliiksi maksaa 30min+ asentajan työaikaa siitä että auto käy joutokäyntiä hallissa. Jos mahdollista niin joutokäyttelisin "käsittelyn" itse pihassa ja luovuttaisin auton vain sen jälkeen liikkeen huomaan öljynvaihtoa varten.
En edes tiennyt, että bemareissa on epästandardit venttiilit.Nyt on tosiaan typerä kysymys, kun en renkaista juurikaan ymmärrä. Olen tarkistanut ja täyttänyt BMW:n renkaita Osram TyreInflator 2000:lla, mutta tämä täyttölaite ei näköjään sovi 2016 RAV-neloseen, tuo tuubin pää on liian pieni. Millä hakusanalla / miten etsin sopivan adapterin? Tai siis kyllä tämä juuri ja juuri yrittää kiertyä, mutta pysähtyy aika nopeasti eikä sormivoima riitä, eli jotain menee väärin..
Nyt on tosiaan typerä kysymys, kun en renkaista juurikaan ymmärrä. Olen tarkistanut ja täyttänyt BMW:n renkaita Osram TyreInflator 2000:lla, mutta tämä täyttölaite ei näköjään sovi 2016 RAV-neloseen, tuo tuubin pää on liian pieni. Millä hakusanalla / miten etsin sopivan adapterin? Tai siis kyllä tämä juuri ja juuri yrittää kiertyä, mutta pysähtyy aika nopeasti eikä sormivoima riitä, eli jotain menee väärin..
Siltä tuo kuulostaa. Joko väännetty metalliset hatut tai yritetty irroittaa metalliset hatut ja paskottu kierteet. Itsellä joutu dremelillä irroittamaan metallihatut, mutta kierteet sain pidettyä kasassa.Eiköhän siinä toyotassa ole vain venttiilin kierre vaurioitunut.
Oletko kokeillut toiseen renkaaseen?
Koitin kaikkiin. Niin kireä kiertää että tuskin saan kierrettyä auki jos jatkan kiertämistä. Venttilit ovat varmaan puolet pienempiä bemarissa. Täytyy ottaa kuvia tänään..Eiköhän siinä toyotassa ole vain venttiilin kierre vaurioitunut.
Oletko kokeillut toiseen renkaaseen?
Todella todella erikoiselta.Todella erikoiselta kuulostaa jäädään kuvia ootteleen![]()
Näyttää tolle oikean puoleiselle ainakin tuo kierreTodella todella erikoiselta.
EDIT: Eihän ole jotain tämmöistä.
![]()
Sitten on ihan normi auton venttiili ja hapettunut/paskottu kierre ja metalli vasten metallia pirun jäykkä kiertää. Pahimmillaan venttiilit vaihtoon aka rengas puoliksi vanteelta ja uusi venttiili sisään ja rengas takaisin vanteelle samaan paikkaan missä oli ennen niin tasapainotusta ei tarvitse tehdä uusiksi.Näyttää tolle oikean puoleiselle ainakin tuo kierre
Ok, jännä vaan tuo kokoero autojen välillä. Täytyy vielä katsoa uudestaan illalla.Sitten on ihan normi auton venttiili ja hapettunut/paskottu kierre ja metalli vasten metallia pirun jäykkä kiertää. Pahimmillaan venttiilit vaihtoon aka rengas puoliksi vanteelta ja uusi venttiili sisään ja rengas takaisin vanteelle samaan paikkaan missä oli ennen niin tasapainotusta ei tarvitse tehdä uusiksi.
Anna aluksi teräsharjaa tms ja/tai kokeile jollain muulla puhdistaa venttiiliä.
En ole koskaan nähnyt miniventtiileitä tai xl venttiileitä henkilöautoissa. Ja olen vaihtanut satoja renkaita vanhoissa hommissani. Ainoa mitä tulee mieleen on nuo mitä mainitsin, tai että joku on lyönyt jonkun raskaan kaluston venttiilin tms...Ok, jännä vaan tuo kokoero autojen välillä. Täytyy vielä katsoa uudestaan illalla.
No niin, auto saapui takaisin kotiin vaimolta. Sellainen hauska juttu, että hattujen tiivisteet olivat venttiilien sisällä. Ei tuota pimeällä enää eilen nähnyt. Ilmankos ei kiertynyt..Käyttäjän virhe kyseessä, koska autoissa ei ole olemassa kuin yhden tyyppistä venttiiliä, schrader.
Auto luuli, että talvirenkaat olivat alla, joten valo ei niiden kanssa palanut. Tuohon resetointiin tuntuu olevan monenlaista ohjetta, Lexus IS300h neuvottiin huollosta resetoimaan valo näin: renkaisiin oikeat paineet, virrat päälle, 4 nopeaa painallusta resetointinapista (kuskin jalkatilassa, aika vaikea löytää jos ei kontilllen mene) ja tämän jälkeen ajamaan yli 80 km/h. Huollon äijä kertoi tuon, että vauhtia pitää olla riittävästi, että tuo onnistuu. Jonkun kerran sain onnistuneesti tuolla keinolla valon sammutettua. Tuossa voi olla kyllä ongelma kesärenkaiden antureissakin.Nyt päästään varsinaiseen kysymykseen. '16 RAV4 ostettiin siis eilen. Talvirenkaat siirrettiin kontista talliin, ja tämän jälkeen TPMS-valo on palanut autossa. Resetoinnin jälkeen se tulee takaisin n. 15 minuutin ajon jälkeen. Ensin vilkkuu ja sitten jää palamaan. Paineet ovat ok. Onkohan kesärenkaissa patteri mennyt, vai liittyykö jotenkin talvirenkaiden poistamisesta kontista?
Ohjeiden mukaan tein resetin, mutta valo tosiaan tuli takaisin vartin päästä. Olisikohan patteri mennyt.Auto luuli, että talvirenkaat olivat alla, joten valo ei niiden kanssa palanut. Tuohon resetointiin tuntuu olevan monenlaista ohjetta, Lexus IS300h neuvottiin huollosta resetoimaan valo näin: renkaisiin oikeat paineet, virrat päälle, 4 nopeaa painallusta resetointinapista (kuskin jalkatilassa, aika vaikea löytää jos ei kontilllen mene) ja tämän jälkeen ajamaan yli 80 km/h. Huollon äijä kertoi tuon, että vauhtia pitää olla riittävästi, että tuo onnistuu. Jonkun kerran sain onnistuneesti tuolla keinolla valon sammutettua. Tuossa voi olla kyllä ongelma kesärenkaiden antureissakin.
Käytännössä juu, mutta venttiileitä on ollut ties mitä vuosien saatossa. Plus että reikä on aina reikä ja siihen saa ties mitä mahtumaan ja etenkin pihin autokuskin jäljiltä sieltä voi löytyä vaikka polkupyörän presto tai dunlop...Käyttäjän virhe kyseessä, koska autoissa ei ole olemassa kuin yhden tyyppistä venttiiliä, schrader.
Käytämme välttämättömiä evästeitä, jotta tämä sivusto toimisi, ja valinnaisia evästeitä käyttökokemuksesi parantamiseksi.