Kysymyksiä & Vastauksia

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja w!rd
  • Aloitettu Aloitettu
Pieni kysymys tuulilasin vaihdosta.

Kuinka pitkään tuulilasin vaihdon jälkeen voi autolla jälleen ajaa? Mitä tässä muistelen jostakin 20 vuoden takaa, kun edellisen kerran oli tuulilasin vaihto, niin tuolloin korjaamo ei antanut autoa ennen kuin vuorokauden "kuivumisen" jälkeen. Nyt mainostetaan, että auton saisi takaisin jo muutaman tunnin jälkeen. Ehtiikö liimat kuivua riittävästi tuossa ajassa.
 
Pieni kysymys tuulilasin vaihdosta.

Kuinka pitkään tuulilasin vaihdon jälkeen voi autolla jälleen ajaa? Mitä tässä muistelen jostakin 20 vuoden takaa, kun edellisen kerran oli tuulilasin vaihto, niin tuolloin korjaamo ei antanut autoa ennen kuin vuorokauden "kuivumisen" jälkeen. Nyt mainostetaan, että auton saisi takaisin jo muutaman tunnin jälkeen. Ehtiikö liimat kuivua riittävästi tuossa ajassa.
5h piti paikallinen tuulilasifirma autoa. Eikä ole lasi ainakaan vielä pudonnut tai vuotanut.
 
Pieni kysymys tuulilasin vaihdosta.

Kuinka pitkään tuulilasin vaihdon jälkeen voi autolla jälleen ajaa? Mitä tässä muistelen jostakin 20 vuoden takaa, kun edellisen kerran oli tuulilasin vaihto, niin tuolloin korjaamo ei antanut autoa ennen kuin vuorokauden "kuivumisen" jälkeen. Nyt mainostetaan, että auton saisi takaisin jo muutaman tunnin jälkeen. Ehtiikö liimat kuivua riittävästi tuossa ajassa.

Ehtii, nykyliimat on vikkeliä kuivuun.
 
Sama kuin hammaslääkärissä, nuorena piti juua loppupäivä vaan nestemäisiä ruokia nyt uveellä paikka samantien purukuntoon
 
Passiivinen TPMS, eli se missä ei ole venttiileissä antureita, vaan rengaspaineiden mittaus tapahtuu vanteen pyörimishalkaisijan sekä pyörimisominaisuuksien mitttausten avulla.

Kuinka paljon kyseistä järjestelmää sekoittaa se, että etuakselilla on kuluneemmat renkaat ja taka-akselillä uudet? Eli kuinka paljon renkaiden kulutuspintojen ero mahdollisesti vaikuttaa mittaustuloksiin?
 
Sehän pitäisi kalibroida aina renkaanvaihdon/paineiden muuttamisen jälkeen. Joten tuollaisilla asioilla ei pitäusi olla merkitystä.
 
Passiivinen TPMS, eli se missä ei ole venttiileissä antureita, vaan rengaspaineiden mittaus tapahtuu vanteen pyörimishalkaisijan sekä pyörimisominaisuuksien mitttausten avulla.

Kuinka paljon kyseistä järjestelmää sekoittaa se, että etuakselilla on kuluneemmat renkaat ja taka-akselillä uudet? Eli kuinka paljon renkaiden kulutuspintojen ero mahdollisesti vaikuttaa mittaustuloksiin?
Ëi merkitystä. "Opetetaan/oppii" renkaan koon itse ja mittaa sen perusteella. Ja ainakin VAG:ssä reagoi tarpeeksi nopeasti ettei päässyt vanne asfalttiin ja sain ajettua monen kilsan päähän huoltoasemalle ajettuani ruuviin.
 
Passiivinen TPMS, eli se missä ei ole venttiileissä antureita, vaan rengaspaineiden mittaus tapahtuu vanteen pyörimishalkaisijan sekä pyörimisominaisuuksien mitttausten avulla.

Kuinka paljon kyseistä järjestelmää sekoittaa se, että etuakselilla on kuluneemmat renkaat ja taka-akselillä uudet? Eli kuinka paljon renkaiden kulutuspintojen ero mahdollisesti vaikuttaa mittaustuloksiin?

Passiivinen rengaspainemittaus ei ole koskaan antanut virheilmoitusta, aktiiviset sitten kyllä herjaa turhankin helposti.
 
Passiivinen rengaspainemittaus ei ole koskaan antanut virheilmoitusta, aktiiviset sitten kyllä herjaa turhankin helposti.
Kyllä tuo passiivinen herjaa kun tulee tarvetta. Toki ei varmasti ihan niin herkkä kuin oikea painemittaus ? Ihan hyvä että ei turhan pienestä valita.
 
Kyllä tuo passiivinen herjaa kun tulee tarvetta. Toki ei varmasti ihan niin herkkä kuin oikea painemittaus ? Ihan hyvä että ei turhan pienestä valita.

No enkö mä juuri sanonut ettei passiivinen herjaa turhasta, kun aktiivinen taas herjaa?

En puhunut mitään tarpeesta, kyllä mä sen tiedän että herjaa tarpeesta kun on itselläkin herjannut.
 
Auto on Kia Ceed vm. 2020.

Itsellä nyt siis tilanne, että yksi rengas piti uusia, koska paikkaaminen ei kannattanut. Päädyin sitten uusimaan samalle akselille molemmat renkaat. Tämän jälkeen kuitenkin tämä passiivinen rengaspainemittaus on hälyttänyt "jatkuvasti" eli n. 20 min ajon jälkeen vaikka olen siis sen aina resetoinut.

Mietin, että johtuuko tämä siitä, että tämä passiivinen järjestelmä on todella herkkä ja vertaa renkaita keskenään, jolloin ainakin teoriassa etu- ja takapään renkaissa olisi profiilin muodostamaa eroa sen sijaan, että järjestelmä vertaisi aina yhtä rengasta "itsenäisesti" samaan renkaaseen, jolloin luonnollisesti profiilien eroa ei ole. En haluiaisi ostaa uusia renkaita myös toiselle akselille, koska tarvetta sille varsinaisesti ei ole.

Ja siis tämä järjestelmä on toiminut hyvin kun autossa oli 4 samanlaista rengasta. Ongelma alkoi, kun toiselle akselille tuli uudet renkaat.
 
Auto on Kia Ceed vm. 2020.

Itsellä nyt siis tilanne, että yksi rengas piti uusia, koska paikkaaminen ei kannattanut. Päädyin sitten uusimaan samalle akselille molemmat renkaat. Tämän jälkeen kuitenkin tämä passiivinen rengaspainemittaus on hälyttänyt "jatkuvasti" eli n. 20 min ajon jälkeen vaikka olen siis sen aina resetoinut.

Mietin, että johtuuko tämä siitä, että tämä passiivinen järjestelmä on todella herkkä ja vertaa renkaita keskenään, jolloin ainakin teoriassa etu- ja takapään renkaissa olisi profiilin muodostamaa eroa sen sijaan, että järjestelmä vertaisi aina yhtä rengasta "itsenäisesti" samaan renkaaseen, jolloin luonnollisesti profiilien eroa ei ole. En haluiaisi ostaa uusia renkaita myös toiselle akselille, koska tarvetta sille varsinaisesti ei ole.

En tunne kiaa ja sen resetointia, mutta oletko varmasti laittanut kaikkiin renkaisiin samat paineet ja sen jälkeen opettanut uuden paineen.

Omassa autossa ilmoituksen voi "kuitata" pois, mutta se ei vielä opeta sitä uutta oikeaa rengaspainetta ja virheilmoitus tulee joka startin jälkeen uudestaan, opetus tehdään erillisen huolto valikon kautta auto pysähdyksissä, jonka jälkeen pyytää ajamaan hetken ja jolloin se kuittaa että "ok".

Oletko katsonut ohjekirjaa?
 
Passiivinen rengaspainemittaus ei ole koskaan antanut virheilmoitusta, aktiiviset sitten kyllä herjaa turhankin helposti.
Itsellä aktiiviset ja ei ole ikinä herjannut. Hommasin netistä toyotan alkuperäis aktiiviventtiilit ja hyvin on toiminut.
 
En tunne kiaa ja sen resetointia, mutta oletko varmasti laittanut kaikkiin renkaisiin samat paineet ja sen jälkeen opettanut uuden paineen.

Omassa autossa ilmoituksen voi "kuitata" pois, mutta se ei vielä opeta sitä uutta oikeaa rengaspainetta ja virheilmoitus tulee joka startin jälkeen uudestaan, opetus tehdään erillisen huolto valikon kautta auto pysähdyksissä, jonka jälkeen pyytää ajamaan hetken ja jolloin se kuittaa että "ok".

Oletko katsonut ohjekirjaa?

Joo, kyllä renkaissa on samat paineet. Tosin, olivat laittaneet rengasliikkeessä kaikkiin 0,4 baria yli sen mitä auton ohjekirjassa neuvotaan ja mitä on aikaisemmin käytetty.

Tuo ilmoituksen resetointi vs. paineiden opettaminen saattaa olla nyt se juttu. Ohjekirjassa ei äkkiseltään puhuttu mitään tuosta opettamisesta, mutta toisaalta jos paineet kaikissa renkaissa ovat nyt 0,4 baria erilaiset kuin aikaisemmin, niin kyllähän tuo osaltaan viitannee myös opettamiseen. Noh, pitää hinkkailla tässä viikonloppu tätä ja kertoa miten käy. Next step joka tapauksessa on laskea paineet tuohon auton ohjekirjassa mainittuun.

Kiitoksia jo tässä vaiheessa kaikille vastanneille!
 
Joo, kyllä renkaissa on samat paineet. Tosin, olivat laittaneet rengasliikkeessä kaikkiin 0,4 baria yli sen mitä auton ohjekirjassa neuvotaan ja mitä on aikaisemmin käytetty.

Tuo ilmoituksen resetointi vs. paineiden opettaminen saattaa olla nyt se juttu. Ohjekirjassa ei äkkiseltään puhuttu mitään tuosta opettamisesta, mutta toisaalta jos paineet kaikissa renkaissa ovat nyt 0,4 baria erilaiset kuin aikaisemmin, niin kyllähän tuo osaltaan viitannee myös opettamiseen. Noh, pitää hinkkailla tässä viikonloppu tätä ja kertoa miten käy. Next step joka tapauksessa on laskea paineet tuohon auton ohjekirjassa mainittuun.

Kiitoksia jo tässä vaiheessa kaikille vastanneille!
Jostain syystä osa noista pajoista jättää nuo ohjelmoimatta. Kai olettavat sitten että kaveri menee ja laittaa mieleiset paineet ja resetoi. Ja tuo ylipaineen laitto johtuu monesti siitä että se on renkaalle parempi kuin alipaine ja etenkin kun renkaita lyö vanteelle, se joudutaan täyttämään aika rajuillekin paineille ennen kuin poksahtaa vanteelle. Ja vanteelle laiton jälkeen pieni ylipaine ei ole pahasta, estää ainakin teoriassa hiukan renkaan pyörimistä vanteella kun on saippuat/rasvat vielä liukkaina välissä.
 
Jostain syystä osa noista pajoista jättää nuo ohjelmoimatta. Kai olettavat sitten että kaveri menee ja laittaa mieleiset paineet ja resetoi. Ja tuo ylipaineen laitto johtuu monesti siitä että se on renkaalle parempi kuin alipaine ja etenkin kun renkaita lyö vanteelle, se joudutaan täyttämään aika rajuillekin paineille ennen kuin poksahtaa vanteelle. Ja vanteelle laiton jälkeen pieni ylipaine ei ole pahasta, estää ainakin teoriassa hiukan renkaan pyörimistä vanteella kun on saippuat/rasvat vielä liukkaina välissä.

Tässä tapauksessa rengasliikkeen kanssa meni jopa hitusen vaikeaksi, kun soittelin ja kysyin, että miksi tuo nyt ilmoittelee koko ajan ja miten nämä järjestelmät toimivat. Rengasliike väitti koko ajan, että mitään järjestelmää ei autossa ole, koska venttiilit olivat normaalit. Eivät maininneet sanallakaan, että tuollaisia toisenlaisiakin järjestelmiä on olemassa, vaikka jopa heidän omilla nettisivuillaan tästä on maininta.

Kävi myös selväksi se, että heillä laskulle tulee rivi "venttiilien irrotus/venttiilien kiinnitys", vaikka tosiasiallisesti eivät tehneet mitään tässä kohtaa. Jos ei muuta, niin huono laskutustapa ja jos tarvetta laskuttaa vielä erikseen 2,5 euroa / rengas, niin tämä kannattaisi leipoa johonkin muuhun sisälle.

Sinällään hauskaa näin autoista mitään tietämättömänä selvitellä tämmöistä. Mutta toisaalta tässä on kyllä sitten selvitellessä oppinut vaikka mitä.

Ymmärrän myöskin, että välttämättä rengasliikkeet eivät joka auton järjestelmiä tiedä ja tunne, mutta toisaalta luulisi, että he osaisivat mainita, että järjestelmiä on erilaisia ja miten ne ylätasolla toimivat joka tässä tapauksessa olisi helpottanut asian selvittelyä huomattavasti.
 
Tässä tapauksessa rengasliikkeen kanssa meni jopa hitusen vaikeaksi, kun soittelin ja kysyin, että miksi tuo nyt ilmoittelee koko ajan ja miten nämä järjestelmät toimivat. Rengasliike väitti koko ajan, että mitään järjestelmää ei autossa ole, koska venttiilit olivat normaalit. Eivät maininneet sanallakaan, että tuollaisia toisenlaisiakin järjestelmiä on olemassa, vaikka jopa heidän omilla nettisivuillaan tästä on maininta.

Kävi myös selväksi se, että heillä laskulle tulee rivi "venttiilien irrotus/venttiilien kiinnitys", vaikka tosiasiallisesti eivät tehneet mitään tässä kohtaa. Jos ei muuta, niin huono laskutustapa ja jos tarvetta laskuttaa vielä erikseen 2,5 euroa / rengas, niin tämä kannattaisi leipoa johonkin muuhun sisälle.

Sinällään hauskaa näin autoista mitään tietämättömänä selvitellä tämmöistä. Mutta toisaalta tässä on kyllä sitten selvitellessä oppinut vaikka mitä.

Ymmärrän myöskin, että välttämättä rengasliikkeet eivät joka auton järjestelmiä tiedä ja tunne, mutta toisaalta luulisi, että he osaisivat mainita, että järjestelmiä on erilaisia ja miten ne ylätasolla toimivat joka tässä tapauksessa olisi helpottanut asian selvittelyä huomattavasti.
Kyllä rengasliikkeen pitää osata nuo resetoida POISLUKIEN jos auto vaatii erillisen ohjelmoinnin tai omaa esim uutta laitteistoa mitä heillä ei ole ja jos nollaus ei onnistu heiltä, heidän tulee sanoa siitä. Itse jouduin pariinkin kertaan käymään rengasliikkeessä Hyvinkäällä Helsingistä asti koska laittoivat ensin normi rengaspaineanturit kun autoon kuului uudenmalliset BT anturit, niiden vaihto ja ohjelmointi vaati sitten omat säätönsä jonkun muun puljun kanssa jne.

Eli kyllä noita taidottomia on. Mutta onneksi myös täysiä vastakohtia löytyy. Kävin uudet renkaat firman Corollaan ja juttelin kavereiden kanssa vaihdon ajan ja ammattitaito oli aivan mahtavalla tasolla ja tiesivät sitä tätä ja tuota ja palvelu oli sen verran mahtavaa että tuli jäätyä itse vaihdonkin jälkeen jauhamaan harrasteen vanteista jne :D.
 
Tosin, olivat laittaneet rengasliikkeessä kaikkiin 0,4 baria yli sen mitä auton ohjekirjassa neuvotaan ja mitä on aikaisemmin käytetty.
Autosta riippuen, rengaspaineet voi tyypillisesti pitääkin korkeammalla kuin ohjekirjassa neuvotut. Säästää sekä renkaita että polttoainetta.
 
Autosta riippuen, rengaspaineet voi tyypillisesti pitääkin korkeammalla kuin ohjekirjassa neuvotut. Säästää sekä renkaita että polttoainetta.
Ei kannata paljon enemmän laittaa. Itselläni on 0.1 bar yli suosituksen ja ajossa nousee siitä vielä 0.2-0.3.
 
Ei kannata paljon enemmän laittaa. Itselläni on 0.1 bar yli suosituksen ja ajossa nousee siitä vielä 0.2-0.3.
Juu yleensä sanoisin, että 0.2 luokkaa voi ylittää muttei nyt kuitenkaan 0.4. Uudemmissa alkaa olla jo aika kohdallaan, mutta vanhemmissa on aika alhaisia suosituksia.
 
Rengaspaineista nyt voi vääntää vaikka kuinka, mutta nykyisillä renkailla 3bar ei aiheuta mitään muuta kuin melun nousua ja ajomukavuus hieman kärsii, toisaalta kulutus laskee. Matalaprofiili renkaissa alle 3bar en edes laittaisi.

Mielummin ylipainetta, kuin alipainetta. Alipaine pilaa renkaat, ylipainetta pitää olla oikeasti huomattavan paljon että rengas oikeasti kärsii siitä.
 
Muistetaan sekin että ulkolämpötila vaikuttaa noin 0.1 baria per 10 astetta. Jos ei asenna niin kylmässä, kuin renkailla tullaa pahimmillaan ajamaan, on syytä laittaa yli ovitarran lukeman.
 
Tässä tapauksessa rengasliikkeen kanssa meni jopa hitusen vaikeaksi, kun soittelin ja kysyin, että miksi tuo nyt ilmoittelee koko ajan ja miten nämä järjestelmät toimivat. Rengasliike väitti koko ajan, että mitään järjestelmää ei autossa ole, koska venttiilit olivat normaalit. Eivät maininneet sanallakaan, että tuollaisia toisenlaisiakin järjestelmiä on olemassa, vaikka jopa heidän omilla nettisivuillaan tästä on maininta.

Kävi myös selväksi se, että heillä laskulle tulee rivi "venttiilien irrotus/venttiilien kiinnitys", vaikka tosiasiallisesti eivät tehneet mitään tässä kohtaa. Jos ei muuta, niin huono laskutustapa ja jos tarvetta laskuttaa vielä erikseen 2,5 euroa / rengas, niin tämä kannattaisi leipoa johonkin muuhun sisälle.

Sinällään hauskaa näin autoista mitään tietämättömänä selvitellä tämmöistä. Mutta toisaalta tässä on kyllä sitten selvitellessä oppinut vaikka mitä.

Ymmärrän myöskin, että välttämättä rengasliikkeet eivät joka auton järjestelmiä tiedä ja tunne, mutta toisaalta luulisi, että he osaisivat mainita, että järjestelmiä on erilaisia ja miten ne ylätasolla toimivat joka tässä tapauksessa olisi helpottanut asian selvittelyä huomattavasti.

Muihin asioihin sen enempi ottamatta kantaa, mut itselle on ainakin vaihdettu melkeinpä aina uudet venttiilit kun renkaita vaihdettu, siitä luulen ton 2.5€ per rengas tulevan laskulle, toki varmaksi uskalla sanoa. Mut muistaakseni itselle aina vaihdettu venttiilit uusiin, kun perus venttiileistä kyse.
 
Onko kenelläkään mitään käsitystä mitä käytännössä tämänlainen viesti voisi tarkoittaa? (Autossa on ilmajousitus tai semmoset ”pussukat”, viittaisiko siihen?

x5 40e kyseessä, ajettu noin 110tkm

*edit tämä siis tulee satunnaisen ajon jälkeen, ei heti, ei välillä koskaan, joskus.

IMG_1880.jpeg
 
Onko kenelläkään mitään käsitystä mitä käytännössä tämänlainen viesti voisi tarkoittaa? (Autossa on ilmajousitus tai semmoset ”pussukat”, viittaisiko siihen?

x5 40e kyseessä, ajettu noin 110tkm

*edit tämä siis tulee satunnaisen ajon jälkeen, ei heti, ei välillä koskaan, joskus.
Todennäköisesti rajoittaa jousituksen adaptiivisen puolen. Vähän kuin moottori joka menee vikatilaan, sen toiminnot rajoitetaan ja osa sensoreista disabloidaan ja moottoria ajetaan tunnetuilla turvallisilla kiinteillä arvoilla jotka pitävät moottorin hengissä, mutta tehoa/kierroksia tms rajoitetaan. Veikkaan että tässä tapauksessa automaattinen korkeudensäätö/autoleveling ja muut adaptiiviset järjestelmät vedetään kiinteisiin vakioarvoihin.
 
Onko kenelläkään mitään käsitystä mitä käytännössä tämänlainen viesti voisi tarkoittaa? (Autossa on ilmajousitus tai semmoset ”pussukat”, viittaisiko siihen?

x5 40e kyseessä, ajettu noin 110tkm

*edit tämä siis tulee satunnaisen ajon jälkeen, ei heti, ei välillä koskaan, joskus.

IMG_1880.jpeg

Vikakoodeja lukemaan vaan. Siitä se lähtee. Motonet, mikä tahansa paja tai harrastaja. Sitten googlettamaan foorumeita, varmasti löytyy vikakoodilla keskustelua. Sen jälkeen miettimään mitä asialle haluaa tehdä.

Itsellä F31 bemarissa käytössä joku muutaman kympin bluetooth mokkula ja bimmerlink/bimmercode yhdistelmä. Hintansa arvoisia. Merkkarilla taitaa jo yksi vikakoodien luku maksaa enemmän kuin nuo edellämainitut yhteensä.

Mainittakoon vielä että jos kyseessä on joku ei niin fataali vika niin siitä ei jää välttämättä mitään muistiin. Koodit pitää lukea ajossa autoa sammuttamatta. (Näin oman kokemuksen mukaan. Ehkä ammattilaisille enemmän mahdollisuuksia)
 
Viimeksi muokattu:
Todennäköisesti rajoittaa jousituksen adaptiivisen puolen. Vähän kuin moottori joka menee vikatilaan, sen toiminnot rajoitetaan ja osa sensoreista disabloidaan ja moottoria ajetaan tunnetuilla turvallisilla kiinteillä arvoilla jotka pitävät moottorin hengissä, mutta tehoa/kierroksia tms rajoitetaan. Veikkaan että tässä tapauksessa automaattinen korkeudensäätö/autoleveling ja muut adaptiiviset järjestelmät vedetään kiinteisiin vakioarvoihin.

Kiitos.

Mietityttää mistä tuo voisi johtua? Oikeassa takarenkaassa oli paineen alenemaa ja Euromasterin teknikko sieltä kaivoi ruuvin pois. Eka oletin, että eiköhän se siitä johtunut, mutta ilmeisesti ei, tai ainakin tuo on jatkunut vielä sen jälkeen.

Pelonsekaisin tuntein huoltoa odotellessa millaisen hinnan arpovat..
 
Tässä tapauksessa rengasliikkeen kanssa meni jopa hitusen vaikeaksi, kun soittelin ja kysyin, että miksi tuo nyt ilmoittelee koko ajan ja miten nämä järjestelmät toimivat. Rengasliike väitti koko ajan, että mitään järjestelmää ei autossa ole, koska venttiilit olivat normaalit. Eivät maininneet sanallakaan, että tuollaisia toisenlaisiakin järjestelmiä on olemassa, vaikka jopa heidän omilla nettisivuillaan tästä on maininta.

Kävi myös selväksi se, että heillä laskulle tulee rivi "venttiilien irrotus/venttiilien kiinnitys", vaikka tosiasiallisesti eivät tehneet mitään tässä kohtaa. Jos ei muuta, niin huono laskutustapa ja jos tarvetta laskuttaa vielä erikseen 2,5 euroa / rengas, niin tämä kannattaisi leipoa johonkin muuhun sisälle.

Sinällään hauskaa näin autoista mitään tietämättömänä selvitellä tämmöistä. Mutta toisaalta tässä on kyllä sitten selvitellessä oppinut vaikka mitä.

Ymmärrän myöskin, että välttämättä rengasliikkeet eivät joka auton järjestelmiä tiedä ja tunne, mutta toisaalta luulisi, että he osaisivat mainita, että järjestelmiä on erilaisia ja miten ne ylätasolla toimivat joka tässä tapauksessa olisi helpottanut asian selvittelyä huomattavasti.
Jos olisin maallikko, niin kyllä mulla olisi mielestäni kaikki edellytykset olettaa ja odottaa, että nimenomaan rengasliike on ko. aihepiirin erityisosaaja ja -asiantuntija, jolla tulisi olla kaikki tarvittavat työkalut (=eli myös TPMS-työkalut momenttiavaimineen) sekä tietotaito nykyautojen pyöriin liittyen.
Koska en ole näissä asioissa maallikko vaan tehnyt pitkähkön uran ajoneuvoalalla, niin tiedän todellisuuden olevan toisinaan hyvinkin kaukana tuosta edellämainitusta. Tosi härskiinkin touhuun olen törmännyt, ja tuo mainitsemasi venttiiliasia on sieltä lievimmästä päästä.
Ei sillä, et jos kuitissa lukeen venttiilien vaihto ja siitä on laskutettu, niin silloin tuo pitää olla tehtynä. Venttiilit pitäisi vaihtaa aina renkaiden kanssa. Siitä huolimatta, että joku puupää kyllä vinkuu et "ei niitä ole ennenkään tarvinut vaihtaa" tms..
 
Kiitos.

Mietityttää mistä tuo voisi johtua? Oikeassa takarenkaassa oli paineen alenemaa ja Euromasterin teknikko sieltä kaivoi ruuvin pois. Eka oletin, että eiköhän se siitä johtunut, mutta ilmeisesti ei, tai ainakin tuo on jatkunut vielä sen jälkeen.

Pelonsekaisin tuntein huoltoa odotellessa millaisen hinnan arpovat..
Miksi ostaa auto minkä huolto hinta aiheuttaa pelon tunteita?
 
Miksi ostaa auto minkä huolto hinta aiheuttaa pelon tunteita?

Autot eivät sinänsä ole olleet mikään suuri intohimo koskaan ja näissä (kahdessa minkä olen omistanut), ei ole tarvinnut pahemmin miettiä kun kaikki on toiminut ns. Hyvin aina.

Lienee kuitenkin luonnollista, että pistää tietämätöntä mietityttämään onko kyseinen, melko mystisen oloisen ilmoituksen takana olevan korjauksen hinta satasissa, tonneissa..?
 
Autot eivät sinänsä ole olleet mikään suuri intohimo koskaan ja näissä (kahdessa minkä olen omistanut), ei ole tarvinnut pahemmin miettiä kun kaikki on toiminut ns. Hyvin aina.

Lienee kuitenkin luonnollista, että pistää tietämätöntä mietityttämään onko kyseinen, melko mystisen oloisen ilmoituksen takana olevan korjauksen hinta satasissa, tonneissa..?

Kalliissa autoissa on kalliita vikoja ja jos tuollainen auto on pakko olla, niin ei siinä kannata korjausten kustannuksia miettiä.

Tai jos pitää alkaa miettimään, niin sitten kannattaa vaihtaa autoa.

Kaikissa autoissa on aina korjattavaa, ennemmin tai myöhemmin.
 
Onko kenelläkään mitään käsitystä mitä käytännössä tämänlainen viesti voisi tarkoittaa? (Autossa on ilmajousitus tai semmoset ”pussukat”, viittaisiko siihen?

x5 40e kyseessä, ajettu noin 110tkm

*edit tämä siis tulee satunnaisen ajon jälkeen, ei heti, ei välillä koskaan, joskus.

IMG_1880.jpeg
Saattaa olla ilmajousituksessa vikaa. Ne on aina rautajousiin verrattuna kalliimpia huoltaa tai vaihtaa. Voi siis olla (huippu)kallis vika, tai sitten joku melkein turha varoitus jostain muusta pienestä.

Toki pelkkä merkkihuollossa käyttäminen maksaa jonkin verran, eli tuo tarkistuksen tekeminen. Missä sitten toivottavasti selviää vian kohde.

Ehkä vaikuttaa auton ajettavuuteen jollain tavalla?
 
Autot eivät sinänsä ole olleet mikään suuri intohimo koskaan ja näissä (kahdessa minkä olen omistanut), ei ole tarvinnut pahemmin miettiä kun kaikki on toiminut ns. Hyvin aina.

Lienee kuitenkin luonnollista, että pistää tietämätöntä mietityttämään onko kyseinen, melko mystisen oloisen ilmoituksen takana olevan korjauksen hinta satasissa, tonneissa..?
Tonni menee rikki. Jos siis ilmajousi esim menee vaihtoon.
 
Kalliissa autoissa on kalliita vikoja ja jos tuollainen auto on pakko olla, niin ei siinä kannata korjausten kustannuksia miettiä.

Tai jos pitää alkaa miettimään, niin sitten kannattaa vaihtaa autoa.

Kaikissa autoissa on aina korjattavaa, ennemmin tai myöhemmin.

Kaikissa autoissa on korjatavaa ennemin tai myöhemin, mutta mietitään sitä monessa päässä silti kustannuksia.
Joku miettii pesutabletin hintaa, toinen näytönohjaimen, kolmas oluen, neljäs auton korjauksen.
Jos joka asia pitäisi kuitata että "iha sama mitä maksaa" niin elämä olisi monelle aika outoa. Joku saattaisi jopa haluta maksaa mahdollisimman vähän. Itse kuulun tähän poikkeavien ryhmään.
 
Kaikissa autoissa on korjatavaa ennemin tai myöhemin, mutta mietitään sitä monessa päässä silti kustannuksia.
Joku miettii pesutabletin hintaa, toinen näytönohjaimen, kolmas oluen, neljäs auton korjauksen.
Jos joka asia pitäisi kuitata että "iha sama mitä maksaa" niin elämä olisi monelle aika outoa. Joku saattaisi jopa haluta maksaa mahdollisimman vähän. Itse kuulun tähän poikkeavien ryhmään.
Jos haluaa maksaa mahdollisimman vähän, niin silloin ei kannata ostaa BMW x5 40e.
 
En ostakaan, mutta meinaat että ken bemarin ostaa, hän ei tajua rahasta mitään?
 
Ei tajua, jos ei ymmärrä sitä faktaa, että kallis auto uutena = kallis auto vanhana.

Tuleekohan tuohon vanhaan sääntöön muutosta. Eli "halpakin" auto uutena = kallis vanhana. Pakollisia järjestelmiä, antureita ja järjestelmiä on jo peruskärryissä kokoajan enemmän. Toisaalta noi mekaaniset erikoisuudet jotka eivät todennäköisesti ikinä tule kansanautoihin standardikamaksi. Vaikka nelipyöräohjaus ja ilma/muut erikoisemmat alustaratkaisut.
 
Mietinnässä Forte tai vastaava Engine/Motor Flush käsittely ennen seuraavaa öljynvaihtoa. Ohjeissa sanotaan ettei autollasaa ajaa, mutta kestääkö autoa edes siirtää pihasta halliin käsittelyn aikana/jälkeen? Ei siis mahdollisuutta tee-se-itse öljynvaihtoon, mutta tulee turhan kalliiksi maksaa 30min+ asentajan työaikaa siitä että auto käy joutokäyntiä hallissa. Jos mahdollista niin joutokäyttelisin "käsittelyn" itse pihassa ja luovuttaisin auton vain sen jälkeen liikkeen huomaan öljynvaihtoa varten.
 
Viimeksi muokattu:
Mietinnässä Forte tai vastaava Engine/Motor Flush käsittely ennen seuraavaa öljynvaihtoa. Ohjeissa sanotaan ettei autollasaa ajaa, mutta kestääkö autoa edes siirtää pihasta halliin käsittelyn aikana/jälkeen? Ei siis mahdollisuutta tee-se-itse öljynvaihtoon, mutta tulee turhan kalliiksi maksaa 30min+ asentajan työaikaa siitä että auto käy joutokäyntiä hallissa. Jos mahdollista niin joutokäyttelisin "käsittelyn" itse pihassa ja luovuttaisin auton vain sen jälkeen liikkeen huomaan öljynvaihtoa varten.

Miksi se ei kestäisi jos se kerran kestää lotkotella tyhjäkäyntiäkin?
 
Mietinnässä Forte tai vastaava Engine/Motor Flush käsittely ennen seuraavaa öljynvaihtoa. Ohjeissa sanotaan ettei autollasaa ajaa, mutta kestääkö autoa edes siirtää pihasta halliin käsittelyn aikana/jälkeen? Ei siis mahdollisuutta tee-se-itse öljynvaihtoon, mutta tulee turhan kalliiksi maksaa 30min+ asentajan työaikaa siitä että auto käy joutokäyntiä hallissa. Jos mahdollista niin joutokäyttelisin "käsittelyn" itse pihassa ja luovuttaisin auton vain sen jälkeen liikkeen huomaan öljynvaihtoa varten.

EI KESTÄ SIIRTÄÄ!

Moottoria ei saa rasittaa yhtään, koska FORTE ohentaa öljyä ja rasituksessa öljykalvo pettää ja laakerit jää ilman voitelua!
 
Nyt on tosiaan typerä kysymys, kun en renkaista juurikaan ymmärrä. Olen tarkistanut ja täyttänyt BMW:n renkaita Osram TyreInflator 2000:lla, mutta tämä täyttölaite ei näköjään sovi 2016 RAV-neloseen, tuo tuubin pää on liian pieni. Millä hakusanalla / miten etsin sopivan adapterin? Tai siis kyllä tämä juuri ja juuri yrittää kiertyä, mutta pysähtyy aika nopeasti eikä sormivoima riitä, eli jotain menee väärin..
 

Liitteet

  • Screenshot 2024-07-30 233105.png
    Screenshot 2024-07-30 233105.png
    240,2 KB · Luettu: 35
Viimeksi muokattu:
Nyt on tosiaan typerä kysymys, kun en renkaista juurikaan ymmärrä. Olen tarkistanut ja täyttänyt BMW:n renkaita Osram TyreInflator 2000:lla, mutta tämä täyttölaite ei näköjään sovi 2016 RAV-neloseen, tuo tuubin pää on liian pieni. Millä hakusanalla / miten etsin sopivan adapterin? Tai siis kyllä tämä juuri ja juuri yrittää kiertyä, mutta pysähtyy aika nopeasti eikä sormivoima riitä, eli jotain menee väärin..
En edes tiennyt, että bemareissa on epästandardit venttiilit.
 
Nyt on tosiaan typerä kysymys, kun en renkaista juurikaan ymmärrä. Olen tarkistanut ja täyttänyt BMW:n renkaita Osram TyreInflator 2000:lla, mutta tämä täyttölaite ei näköjään sovi 2016 RAV-neloseen, tuo tuubin pää on liian pieni. Millä hakusanalla / miten etsin sopivan adapterin? Tai siis kyllä tämä juuri ja juuri yrittää kiertyä, mutta pysähtyy aika nopeasti eikä sormivoima riitä, eli jotain menee väärin..

Eiköhän siinä toyotassa ole vain venttiilin kierre vaurioitunut.

Oletko kokeillut toiseen renkaaseen?
 
Eiköhän siinä toyotassa ole vain venttiilin kierre vaurioitunut.

Oletko kokeillut toiseen renkaaseen?
Siltä tuo kuulostaa. Joko väännetty metalliset hatut tai yritetty irroittaa metalliset hatut ja paskottu kierteet. Itsellä joutu dremelillä irroittamaan metallihatut, mutta kierteet sain pidettyä kasassa.
 
Eiköhän siinä toyotassa ole vain venttiilin kierre vaurioitunut.

Oletko kokeillut toiseen renkaaseen?
Koitin kaikkiin. Niin kireä kiertää että tuskin saan kierrettyä auki jos jatkan kiertämistä. Venttilit ovat varmaan puolet pienempiä bemarissa. Täytyy ottaa kuvia tänään..
 
Omassa akkupumpussa on tuollainen pikalukittava pää, että jostain jos tuohon löytäisi vastaavan, niin ei tarvitsisi jatkossa todennäköisesti murehtia.
En tosin tiedä löytyykö suomesta tai millä nimellä (rengaspumpun letku tms. ei oikein tuottanut tuloksia), niin linkkaan Temusta esimerkin:
 

Statistiikka

Viestiketjuista
257 000
Viestejä
4 465 826
Jäsenet
73 879
Uusin jäsen
Torvelo

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom