Kysymyksiä & Vastauksia

Liittynyt
21.11.2017
Viestejä
512
Onko TechBBS:läisillä mielipidettä tähän:

Autona V70 D4 2015vm , 2L VEA kone (4 sylinterinen)
Maahantuoja suosittelee 0w-20 öljyä, jota kone tuppaa syömään puoli litraa tonnille, tuota nyt on koneessa koska viimehuollossa käydessä en saanut 0w-30 ostettua jota olen autossa aikaisemmin käyttänyt (0w-30 kului 2.5dl tonnille).

Onko OK jos laitan autoon 5w-40 öljyt? Minulla on EGR sekä DPF disabloitu (DPF tietenkin autossa porattu.) joten hiilestä ongelmaa ei tule.
Talvella käytän webastoa joten tuo winter viskositeetti ei pitäisi tuottaa ongelmia.
 

selectamatic

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
23.04.2019
Viestejä
1 738
En kyllä 40:stä laittaisi, jos 20 on suositeltu, ellei kone ole jo todella loppuun ajettu. Kannattaa eri öljymerkkiä kokeilla ja vaikka 10w-30, jos ei autoa kovilla pakkasilla tarvitse kylmiltään käynnistellä.

Jos sillä on jotain LL vaihtoväliä käytetty, niin puhdistus voi olla paikallaan.
 
Liittynyt
21.11.2017
Viestejä
512
En kyllä 40:stä laittaisi, jos 20 on suositeltu, ellei kone ole jo todella loppuun ajettu. Kannattaa eri öljymerkkiä kokeilla ja vaikka 10w-30, jos ei autoa kovilla pakkasilla tarvitse kylmiltään käynnistellä.

Jos sillä on jotain LL vaihtoväliä käytetty, niin puhdistus voi olla paikallaan.
360tkm rullattu, kuitenkin ruotsissa autoon on suositeltu 0w30 niin oletan että tuo nelikymppi ei olisi siitä nyt huomattavasti paksumpaa kuiteskaan.

0w-30 käytin aikaisemmin mutta sitäkin kului, siksi mietin tätä paksumpaa jossa on eri AB luokitukset, koska DPF:ää ei ole niin ei tarvitse olla A5B5
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 427
Kokeile mielummin toista öljyä. Itsellä oli Pösö jossa oli 5w-40 öljy käytössä. Molemmat öljyt oli Shellin tekemiä ja siitä huolimatta toista öljyä kului 2 kertaa enemmän.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
6 919
360tkm rullattu, kuitenkin ruotsissa autoon on suositeltu 0w30 niin oletan että tuo nelikymppi ei olisi siitä nyt huomattavasti paksumpaa kuiteskaan.

0w-30 käytin aikaisemmin mutta sitäkin kului, siksi mietin tätä paksumpaa jossa on eri AB luokitukset, koska DPF:ää ei ole niin ei tarvitse olla A5B5
Tuo olisi ainakin halpaa öljyä, jos ei ole jo kokeiltu.
GM/Saab-LongLife 5W-30 5l dexos2 | Motonet Oy
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
1 092
Diesel-moottoriöljyissä on puhdistavia aineita, mutta ei se kone siitä heti rikki mene vaikkei käyttäisikään diesel-moottoriöljyä.
 

selectamatic

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
23.04.2019
Viestejä
1 738
Diesel-moottoriöljyissä on puhdistavia aineita, mutta ei se kone siitä heti rikki mene vaikkei käyttäisikään diesel-moottoriöljyä.
Mitään järkeä ei noita bensaöljyjä ole käyttää, jos haluaa sen moottorin puhtaana pitää.
 
Liittynyt
03.11.2016
Viestejä
492
Onko TechBBS:läisillä mielipidettä tähän:

Autona V70 D4 2015vm , 2L VEA kone (4 sylinterinen)
Maahantuoja suosittelee 0w-20 öljyä, jota kone tuppaa syömään puoli litraa tonnille, tuota nyt on koneessa koska viimehuollossa käydessä en saanut 0w-30 ostettua jota olen autossa aikaisemmin käyttänyt (0w-30 kului 2.5dl tonnille).

Onko OK jos laitan autoon 5w-40 öljyt? Minulla on EGR sekä DPF disabloitu (DPF tietenkin autossa porattu.) joten hiilestä ongelmaa ei tule.
Talvella käytän webastoa joten tuo winter viskositeetti ei pitäisi tuottaa ongelmia.
Kuten tässä jo muutkin sanonut, niin en laittaisi 5w-40. Vaikka suurin syy liruöljyille on taloudellisuus niin tuokin muutos saattaa jo äkkiä vaikuttaa öljykiertoon -> syö kohta vielä enemmän öljyä. Onko tietoa onko eka kone menossa?

Jos olis oma auto niin ensiapuna tekisin kemiallisen puhdistuksen esim LiquiMolyn aineilla ja perään ne 0w-30 LiquiMolyn Volvoon tarkoitetut öljyt.
(Ja suosittelen liquimolyä tässä vain siksi että siitä hyvät/parhaat kokemukset töiden kautta)
 
Liittynyt
21.11.2017
Viestejä
512
Eka kone on joo.
Ongelma tuon LiquiMolyn kanssa on että sitä ei saa mistään, öljyä siis.

Eiköhän tuota ole jo ihan tarpeeksi puhdisteltu kun on käynyt kaikenmaailman öljypunnitukset aikaisemmalla omistajalla läpi ja syönyt sen mukaan juuri alle "takuumäärän".

Noh pitää katsella jos tuolla toissa foorumilla tulee mielipidettä asiaan, jos ei niin pitänee käydä viemässä takaisin Motonettiin nuo ostetut 2x4L 5W-40 pönikkää tuota Mobilin Super3000:sta, joka on ihan hyvää öljyä.
 
Liittynyt
21.11.2017
Viestejä
512
Että vienkö takasin noi tonkat jos ne ottaapi ne ja sitten ostan jotain mobilin 5w-30 ESP:tä?

Sitä ainakin suositeltiin toisaalla
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
6 919
On tuo hiukan tyyriimpää, tuttava käyttää itse autossaan tuota 5w-40:iä ja en ole ihan varma millainen ero loppujen lopuksi näillä edes on.

Mutta noh, pitääpä käydä ensviikolla kääntymässä Motonetin tiskillä
Itse saattaisin laittaa pienellä riskillä tuotakin. Pitäisi olla suht ohutta, vaikka onkin 40 öljyä. Siinä on ainakin sama hinta kuin ESP:ssä. Ja pitäisi toimia diesel moottoreillakin, ainakin tekstin mukaan. ESP kumminkin varma vaihtoehto.
Mobil 1 FS New Life™ 0W-40 4l | Motonet Oy
 
Liittynyt
21.11.2017
Viestejä
512
Itse saattaisin laittaa pienellä riskillä tuotakin. Pitäisi olla suht ohutta, vaikka onkin 40 öljyä. Siinä on ainakin sama hinta kuin ESP:ssä. Ja pitäisi toimia diesel moottoreillakin, ainakin tekstin mukaan. ESP kumminkin varma vaihtoehto.
Mobil 1 FS New Life™ 0W-40 4l | Motonet Oy
Kävin tota 5W-30 ESP:iä hakemassa tilalle, ei hinnalla niinkään merkitystä kunhan halvempaa kuin 0w-20 castrolli :D
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
477
kohta olisi 120tkm huolto edessä ja siellä vaihtavat naftasuodattimen. Ajattelin ostaa tuollaisen STP Diesel system kliinerin testiin, niin kannattaako pistää aine ennen vai jälkeen? Voisi ainakin kuvitella, että jos ennen niin tuosta nykyisestä vanhasta likaisesta suodattimesta voisi jotain paskaa irrota systeemin sekaan? :D kunhan mietin
 
Liittynyt
31.10.2018
Viestejä
357
Onko ilmastoinnin pihisevä ääni merkki vuodosta? Ilmastointi huollettu kesäkuussa, pitänyt heinäkuusta lähtien pientä ajoittaista pihisevää/pulputtavaa ääntä matkustajan puolella. Nyt ääni tuntuu kuuluvan jatkuvalla syötöllä. Kuskin puolella ilmastointi myös puhaltaa sormituntumalla kylmempää ilmaa.

Auto on pari vuotias ja kaupan kautta jatkotakuu voimassa. Edellisestä autosta kuului ilmastoinnin käynnistyessä samanlainen pihinä, mutta ääni ei ollut jatkuvaa. Kysymys on lähinnä siis onko tämä normaalia, vai onko todennäköisesti jotain vialla? En viitsisi kuitenkaan viedä takuukorjaukseen vain saadakseni laskun, missä lukee ettei löydetty mitään vikaa.
 
Liittynyt
15.09.2018
Viestejä
587
Joissakin autoissa ohjataan alipaineella noita ilmastoinnin läppiä joten pihinä saattaisi tulla sieltä, se myös selittäisi tuota lämpötilaeroa.

Tosin, tapausta paremmin tuntematta en sano varmaksi. Itselläni ainoat ilmastoinnista kuuluneet sihinät liittyvät noihin läppiin.
 

selectamatic

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
23.04.2019
Viestejä
1 738
Onko ilmastoinnin pihisevä ääni merkki vuodosta? Ilmastointi huollettu kesäkuussa, pitänyt heinäkuusta lähtien pientä ajoittaista pihisevää/pulputtavaa ääntä matkustajan puolella. Nyt ääni tuntuu kuuluvan jatkuvalla syötöllä. Kuskin puolella ilmastointi myös puhaltaa sormituntumalla kylmempää ilmaa.

Auto on pari vuotias ja kaupan kautta jatkotakuu voimassa. Edellisestä autosta kuului ilmastoinnin käynnistyessä samanlainen pihinä, mutta ääni ei ollut jatkuvaa. Kysymys on lähinnä siis onko tämä normaalia, vai onko todennäköisesti jotain vialla? En viitsisi kuitenkaan viedä takuukorjaukseen vain saadakseni laskun, missä lukee ettei löydetty mitään vikaa.
Voi olla vajaa kylmäaineista. Pätkiikö kompura normaalia tiuhempaan?. Valuuko sieltä vedet maahan vai onko se tukossa, jos pulputtaa.
 
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
653
Minkälaisia mahdollisuuksia esim. BMW 320 Gran Turismo A xDrive Sport Line F34 / Suomi-Auto! / Rahoitus / Vaihto Porrasperä 2013 - Vaihtoauto - Nettiauto tämmöiseen bmw:hen on ohjelmoinnin/lastuttamisen kanssa? Tuntuu että kun noita mainospuheita lukee niin siinä saa lisää tehoa, pienemmän kulutuksen, enemmän luotettavuutta ja isomman peniksen. Jotain tuollaista vakiona 180hp olen katsellut mutta kyllä toiveissa olisi että siihen helposti saisi vähän lisää tehoa, itselläni tietotaitoa ruveta värkkäämään ei kuitenkaan ole.
Tuossa on oikeastaan tärkein tieto N47 koneiden sisäisistä eroista ja siitä mitä niistä voi ottaa irti.

2015 eteenpäin on sitten käytössä B47 koneet, joissa on vähän enemmän ohjelmointipotentiaalia, mutta miinuksena urearuiskutus ja sen mahdolliset ongelmat.

Suosittelen ohjelmointia AJ-Techin tai CDI Tuikun ohjelmalla.
 
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
1 164
Kauan pyörien suuntauksessa pitäisi kestää? Anjovikseen etupyörät kävin suuntaamassa niin 2 tuntia sai pyöritellä peukkuja.
 
Liittynyt
27.07.2018
Viestejä
227
Kotipihaan pysäköidyn auton tuulilasiin oli ilmestynyt lappu, jonka mukaan naapurin poika oli heittänyt meidän auton konepellille kiven, josta oli naarmu tullut konepeltiin. Oli jättänyt numeron, en ole vielä soittanut. Korvataanko tällaisia vakuutuksesta, ja jos korvataan, niin kenen? Naapurin kotivakuutuksesta? Minulla on Fennian osakasko, josta korvataan ilkivallan aiheuttamat vahingot, omavastuu 200e, vaatii myös rikosilmotuksen.

Mielipiteitä? Kannattaako tällaisessa ruveta vakuutusyhtiötä vaivaamaan, vai kannattaako pyytää joku korjaussatanen naapurilta ja sutia vaan jotain paremman puoliskon vanhaa kynsilakkaa naarmuun ettei lähde ruostumaan. Jälki on sinänsä suhteellisen pieni ja autona parin tonnin vehje jossa pieniä naarmuja on muutenkin siellä täällä. Riippuu tietysti millainen vastaanotto siellä puhelimessa on.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
5 679
Kotipihaan pysäköidyn auton tuulilasiin oli ilmestynyt lappu, jonka mukaan naapurin poika oli heittänyt meidän auton konepellille kiven, josta oli naarmu tullut konepeltiin. Oli jättänyt numeron, en ole vielä soittanut. Korvataanko tällaisia vakuutuksesta, ja jos korvataan, niin kenen? Naapurin kotivakuutuksesta? Minulla on Fennian osakasko, josta korvataan ilkivallan aiheuttamat vahingot, omavastuu 200e, vaatii myös rikosilmotuksen.

Mielipiteitä? Kannattaako tällaisessa ruveta vakuutusyhtiötä vaivaamaan, vai kannattaako pyytää joku korjaussatanen naapurilta ja sutia vaan jotain paremman puoliskon vanhaa kynsilakkaa naarmuun ettei lähde ruostumaan. Jälki on sinänsä suhteellisen pieni ja autona parin tonnin vehje jossa pieniä naarmuja on muutenkin siellä täällä. Riippuu tietysti millainen vastaanotto siellä puhelimessa on.
On vähän pikkuisen pitkä aikaa muistaa miten ratkesi lopulta. Mutta vähän syrjäseudulla mopopoika ajoi mun auton kylkeen niin että koko vasen puoli meni maalaukseen, peili ja vähän muutakin...

Jonnella oli käsi sen verran auki että tyrkkäsin mopon pusikkoon ja vein sen terveyskeskukseen noin ensiksi. Sitten siinä kuulin samalla sen iän - 14 vuotias. Tästä sitten heitin sen kotiinsa mikä oli lähellä kolaripaikkaa. Sitten vanhempien kanssa kun asiasta juteltiin, niin jos ihan oikein muistan niin jotenkin heidän vakuutuksiin. Rikosilmoitusta ei tehnyt kumpikaan osapuoli, kun asiat selvisi puhumalla.

Mulla oli suht uusi auto silloin alla, niin vituttihan se, mutta itse en rahallisesti kärsinyt tuosta markkaakaan.

Soitappa numeroon ja kysy miten toimia. Jos tosiaan parin tonnin peli, eikä haitta ole huomattava niin katselee ensin vaikka jotain summaa millä itse korjailee sen minkä parhaaksi näkee. Ja laskeeko bonukset tuosta jos sen vakuutukseen laittaa?

Naapurin kotivakuutukseen mahtaa mennä kuitenkin, tai sitten maksavat jonkun summan. Rehellistä porukkaa kun jättivät lapun ja numeron kuitenkin.
 
Liittynyt
27.07.2018
Viestejä
227
Joo täytyy kiittää, että jättivät lapun. Tässä kun puoli tuntia googlaillut, niin vaikuttaisi juuri sellaiselta keissiltä, joka menisi vastapuolen kotivakuutuksen vastuuvakuutukseen. Mikäli heillä sellainen on. Ja kotivakuutuksen omavastuun maksulla pääsisivät. Täytyypä tuota ehdottaa huomenna puhelimessa.

Jos saan tuon puhuttua vastapuolen vakuutusyhtiön korvattavaksi, tässä tapaukessa varmaan kannattaa ehdottaa ns. kertakorvausta, ja korjata naarmu itse?

Hitto kun ei ole ennen tarvinnut näiden kanssa puljata, niin menee opetteluksi.
 
Liittynyt
10.03.2017
Viestejä
2 576
Joo täytyy kiittää, että jättivät lapun. Tässä kun puoli tuntia googlaillut, niin vaikuttaisi juuri sellaiselta keissiltä, joka menisi vastapuolen kotivakuutuksen vastuuvakuutukseen. Mikäli heillä sellainen on. Ja kotivakuutuksen omavastuun maksulla pääsisivät. Täytyypä tuota ehdottaa huomenna puhelimessa.

Jos saan tuon puhuttua vastapuolen vakuutusyhtiön korvattavaksi, tässä tapaukessa varmaan kannattaa ehdottaa ns. kertakorvausta, ja korjata naarmu itse?

Hitto kun ei ole ennen tarvinnut näiden kanssa puljata, niin menee opetteluksi.
Mikset pyydä vain niiltä rahallista korvausta jos autolla ei arvoa niin ostat kynsilakkapaikkamaalin ja sillä maalaat piiloon.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
5 679
Joo täytyy kiittää, että jättivät lapun. Tässä kun puoli tuntia googlaillut, niin vaikuttaisi juuri sellaiselta keissiltä, joka menisi vastapuolen kotivakuutuksen vastuuvakuutukseen. Mikäli heillä sellainen on. Ja kotivakuutuksen omavastuun maksulla pääsisivät. Täytyypä tuota ehdottaa huomenna puhelimessa.

Jos saan tuon puhuttua vastapuolen vakuutusyhtiön korvattavaksi, tässä tapaukessa varmaan kannattaa ehdottaa ns. kertakorvausta, ja korjata naarmu itse?

Hitto kun ei ole ennen tarvinnut näiden kanssa puljata, niin menee opetteluksi.
Jos se on vuokrakämppä, niin eiköhän kotivakuutus ole pakollinen, oletan ainakin. Mutta mikä on vahingon laatu, niin siitä voitte jutella toisen osapuolen kanssa ja katsoa ja laskea mikä on järkevin vaihtoehto.

Normaalistihan kukaan koskaan ei jätä lappua tuollaisen tapahtuessa, joten uskon että ihan hyvään lopputulokseen pääsette.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 949
Kotipihaan pysäköidyn auton tuulilasiin oli ilmestynyt lappu, jonka mukaan naapurin poika oli heittänyt meidän auton konepellille kiven, josta oli naarmu tullut konepeltiin. Oli jättänyt numeron, en ole vielä soittanut. Korvataanko tällaisia vakuutuksesta, ja jos korvataan, niin kenen? Naapurin kotivakuutuksesta? Minulla on Fennian osakasko, josta korvataan ilkivallan aiheuttamat vahingot, omavastuu 200e, vaatii myös rikosilmotuksen.

Mielipiteitä? Kannattaako tällaisessa ruveta vakuutusyhtiötä vaivaamaan, vai kannattaako pyytää joku korjaussatanen naapurilta ja sutia vaan jotain paremman puoliskon vanhaa kynsilakkaa naarmuun ettei lähde ruostumaan. Jälki on sinänsä suhteellisen pieni ja autona parin tonnin vehje jossa pieniä naarmuja on muutenkin siellä täällä. Riippuu tietysti millainen vastaanotto siellä puhelimessa on.
Kotivakuutuksesta menee. Itsellä kävi joskus niin että muksu kaatui pyörällä autoon niin meni perheen kotivakuutuksesta (vastuuvakuutus).

Esim. IF sanoo:
Vastuuvakuutus voi tulla hätiin esimerkiksi, jos lapsesi naarmuttaa leikkiessään naapurin autoa tai jos sinä törmäät polkupyörällä jalankulkijaan, joka loukkaantuu. Vastuuvakuutuksesta on hyötyä myös esimerkiksi silloin, jos sinä aiheutat vuokramökissä vesivahingon.
Edit: jos tyydyt esim. sataseen ja omavastuu on 150, niin toki kannattaa siinä vaiheessa otta käteisenä. Mutta jos haluat maalauksen konepellille, niin se on vähimmilläänkin jotain 400 euron luokkaa esim. kaksikomponenttimaalilla.
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
205
Sehän menee niin että naapurin vahinkoilmoituksen jälkeen sovit vakuutusyhtiön kanssa missä käyt arvioituttamassa korjauksen arvon. Sieltä lasketaan xxx € sisältäen osat ja työt, sitten valitset että haluat kertakorvauksen. Sen jälkeen maalaat paikkapensselillä ja elämä jatkuu. Rahat tulee joskus tilille
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
477
Kuka ohjaa motareilla olevia varoituskylttejä? Tulin juuri töistä kotio ja oli varoitus notta hirvi ajotiellä... Tuli vain mieleen jos joskus itse hirven näen ilmoitanko siitä jonnekkin :joy:
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
910
Kuka ohjaa motareilla olevia varoituskylttejä? Tulin juuri töistä kotio ja oli varoitus notta hirvi ajotiellä... Tuli vain mieleen jos joskus itse hirven näen ilmoitanko siitä jonnekkin :joy:

Jos siellä tiellä on jotakin sinne kuulumatonta ja sitä ei omin avuin saa poistettua niin kannattaa soittaa tienkäyttäjän linjalle ( 0200 2100 ) ja kertoa huolensa sinne. Sieltä sitten hoitavat asian kuntoon.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
908
Volvo S60 -09 ilmoitteli aamulla töihin lähtiessä että pitäisi lisäillä jäähdytysnestettä. Ennalta autossa oli ollut sinistä jäähdytysnestettä, tarkemmasta koostumuksesta ei mitään hajua. Oli vain vähän pohjalla entistä. Löin siihen varastosta vihreää tilalle, kunnes vasta töissä tuli mieleen, että olisikohan siihen pitänyt laittaa tarkemmin jotain tiettyä nestettä.

Kävin Motonetistä ostamassa sinivihreää Glysantin BASF G48:a, joka nyt (ehkä) sopisi tuohon.

Pitäisikö minun nyt tyhjentää kokonaan noi vihreät tuolta järjestelmästä? Ei ole tullut ennen noita vaihdettua ja harvemmin tarvinnut täyttääkään.

Edit: no vihreäkin ilmeisesti sopii tuohon. Katsellaan...
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
21.11.2017
Viestejä
512
Volvo S60 -09 ilmoitteli aamulla töihin lähtiessä että pitäisi lisäillä jäähdytysnestettä. Ennalta autossa oli ollut sinistä jäähdytysnestettä, tarkemmasta koostumuksesta ei mitään hajua. Oli vain vähän pohjalla entistä. Löin siihen varastosta vihreää tilalle, kunnes vasta töissä tuli mieleen, että olisikohan siihen pitänyt laittaa tarkemmin jotain tiettyä nestettä.

Kävin Motonetistä ostamassa sinivihreää Glysantin BASF G48:a, joka nyt (ehkä) sopisi tuohon.

Pitäisikö minun nyt tyhjentää kokonaan noi vihreät tuolta järjestelmästä? Ei ole tullut ennen noita vaihdettua ja harvemmin tarvinnut täyttääkään.

Edit: no vihreäkin ilmeisesti sopii tuohon. Katsellaan...
Ainakin itselle opetettu ettei missään nimessä saa erivärejä sekoitella, itse imisin kaiken pois ja laittaisin yhtä sopivaa yksilöä tilalle.
 

Josef

Це політично коректна назва.
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
621
Sinisen ja vihreen sekoittaminen ei oo mitenkään vaarallista, etyleenipohjaisia molemmat. Punainen/oranssi/keltainen on sit propyleenipohjaista, ei sekoitu siniseen/vihreään.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
908
Sinisen ja vihreen sekoittaminen ei oo mitenkään vaarallista, etyleenipohjaisia molemmat. Punainen/oranssi/keltainen on sit propyleenipohjaista, ei sekoitu siniseen/vihreään.
Näin itsekin tuosta luin, molemmat on etyleeniglykolia (tai näin ainakin olettaisin myös vanhasta sinisestä jota pohjalla vähän oli, kun muistaakseni laitettu huollossa joskus aikoja sitten) niin jospa tuosta ei nyt sen enempää haittaa ole. Aina oppii uutta, itelle ei taas ole koskaan tullu ennen edes vastaan koko asia vaikka kortti ollu jo 15 vuotta.
 
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
741
Liittynyt
03.03.2017
Viestejä
1 016
Koneviesti-lehdessä oli taannoin tosi hyvä artikkeli noista jäähynesteistä, harmi kun se on vain tilaajille niin ei voi linkkiä laittaa. Siitä jäi kuitenkin mieleen se yksi perusjuttu, että kaikkien nesteiden väri on vain väriaineilla tehty. Ei siis ole mitään takeita, että minkä värisiä nesteitä oikeasti voi sekoittaa ja mitä ei, elleivät ne ole juuri samalta valmistajalta. Kuten edellä jo hyvä esimerkki olikin.

Perseestä, mutta minkäs teet. :(
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
269
Sinisen ja vihreen sekoittaminen ei oo mitenkään vaarallista, etyleenipohjaisia molemmat. Punainen/oranssi/keltainen on sit propyleenipohjaista, ei sekoitu siniseen/vihreään.
Ei mene ihan näin. Käytännössä kaikki autojen jäähdytysnesteet ovat etyleeniglykolipohjaisia (eli myrkyllisiä), mutta lisäaineet tekevät eron.

Perinteiset, halvimmat (yleensä sinivihreät) liemet ovat silikaattipohjaisia. Silikaatit muodostavat korroosiolta suojaavan kalvon kaikille metallipinnoille, mitä neste koskee, mutta täten ne myös "kuluvat" nesteestä pois. Tämän vuoksi näiden vaihtoväliksi suositellaan enimmillään pari vuotta. Voivat aiheuttaa ongelmia mm. vesipumpun tiivisteille, jos valmistaja ei ole suunnitellut moottoria silikaattinesteelle, eli näitä vain vanhempiin autoihin.

Uudempien jäähdytysnesteiden koorroosionesto perustuu karboksylaatteihin (ns. OAT, organic additive technology), jotka käytännössä eivät kulu nesteestä vaan suojaavat kemiallisesti korroosioherkät metallit. Näitä ovat silikaatti- ja fosfaattivapaat yleensä punaiset/pinkit long life-nesteet, joille luvataan ~5 vuoden käyttöikä. Löytyy mm. G30 / G12/G12+(VAG) / G33(PSA, sinivihreä) / G34(GM/Opel, oranssi) -koodilla purkin kyljestä.

Kolmas ryhmä ovat hybridi-OAT-nesteet (H-OAT, Si-OAT), joissa on kevytmetallien suojauksen varmistamiseksi lisätty OAT-nesteeseen silikaatteja (tai muita inorgaanisia korroosionestoaineita). Tietyt vanhemmat sinivihreät nesteet (kuten G48/G11) ovat hybridejä ja niille luvataan vain parin-kolmen vuoden käyttöikä, mutta myös joissain uudemmissa longlife-nesteissä on silikaattilisäaineistus. Tällaisia ovat mm. punaiset/pinkit G40/G12++ ja GG40/G13 sekä Volvon käyttämä keltavihreä G64.

Nippelitietoja lopuksi:
- G13/GG40 -nesteessä osa glykolista on korvattu glyserolilla
- G64:ssä on myös fosfaatteja, jotka suojaavat korroosiolta, mutta kovaan veteen sekoitettuna voivat aiheuttaa sakkaa.
- Raskaaseen kalustoon on olemassa myös nitraattipohjaisia hybdridejä (keltainen G05-neste)

TL;DR Jos autoon pitää lisätä nestettä, etkä ole varma mitä siellä on, niin itse laittaisin
- Punaiseen/oranssiin silikaatitonta G30-nestettä
- Sinivihreään G48-nestettä (pl. PSA-konsernin laitteet, joissa mahdollisesti silikaatiton G33 tai japanilaiset, jotka välttelevät silikaatteja)
- Keltavihreään G64-nestettä, mikäli ollaan Volvon konepellin alla.

Hätätapauksessa paras keino on lisätä pelkkää vettä ja vaihtaa nesteet uusiin vuodon korjauksen jälkeen (tai lisätä myöhemmin 100%-tiivistettä lisätyn vesimäärän verran)

Tässä on pari hyvää lähdettä asiaan liittyen:
Engine Coolant Basics
Home | GLYSANTIN®
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
908
Hyvä kooste aiheesta. Osasikin olla yllättävän monimutkainen homma tällaiselle sunnuntaiautoilijalle. Ajattelin jäähdytysnesteiden olevan jokseenkin pissapojannesteisiin verrattavissa olevia "ihan sama, ota halvinta" -tason settiä.

No, nyt kun vaihtaa niin tietää jatkossa ainakin mitä siellä omassa autossa jäähdyttäjänä pyörii.
 

Josef

Це політично коректна назва.
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
621
Kas, aina sitä oppii uutta, tolla systeemillä oon aina mennyt. Tosin molemmissa preemium-volkkareissa on huollosta ostettu pullo pyörinyt kontissa, toisessa neljä vee ja toisessa kaks, ei oo vielä tarvinnut avata.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 949
Kas, aina sitä oppii uutta, tolla systeemillä oon aina mennyt. Tosin molemmissa preemium-volkkareissa on huollosta ostettu pullo pyörinyt kontissa, toisessa neljä vee ja toisessa kaks, ei oo vielä tarvinnut avata.
Eikös Audissa (?) ole 2v välein vaihto huolto-ohjelman mukaan muutenkin. Tai ainakin tuossa omassa on. Hieman ehkä liiankin usein noille uusille litkuille, mutta kun ei se paljoa maksa niin miksei ei joka huollossa...
 
Liittynyt
03.03.2017
Viestejä
1 016
Eikös Audissa (?) ole 2v välein vaihto huolto-ohjelman mukaan muutenkin. Tai ainakin tuossa omassa on. Hieman ehkä liiankin usein noille uusille litkuille, mutta kun ei se paljoa maksa niin miksei ei joka huollossa...
Ei ole itselle tullut vastaan sellaista jossa jäähynesteiden vaihto olisi huolto-ohjelmassa, ainakaan noin tiuhaan. Mikä auto sulla on?
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 949
Ei ole itselle tullut vastaan sellaista jossa jäähynesteiden vaihto olisi huolto-ohjelmassa, ainakaan noin tiuhaan. Mikä auto sulla on?
4F A6:nen, ja ihan huoltokirjassa seisoo että 2 vuoden välein jäähdytinneste. Mikä siis käytännössä on "joka huollossa". Sama vaihtoväli siis kuin raitisilmasuodattimissa. :D
 

Josef

Це політично коректна назва.
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
621
Eikös Audissa (?) ole 2v välein vaihto huolto-ohjelman mukaan muutenkin. Tai ainakin tuossa omassa on. Hieman ehkä liiankin usein noille uusille litkuille, mutta kun ei se paljoa maksa niin miksei ei joka huollossa...
Se on ihan mahollista, huolto-liisareita ni en oo kiinnittäny huomioo heidän huolloissa tekemisiinsä.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
95 670
Viestejä
1 918 880
Jäsenet
40 550
Uusin jäsen
parpalo

Hinta.fi

Ylös Bottom