Hah, onnea vaan jos löydät jonkun nyppimään kivet renkaista. Tosin, jos hinnasta sovitaan niin olen toki valmis tekemään. "Jokunen" rengassetti tuli vaihdeltua, varastoitua ja yhdestäkään ei nypitty yhtään mitään.Olen nähnyt ohjeen jonka mukaan ne ärsyttävät pikkukivet pitäis siivoilla lamellien välistä ja jopa lamellien sisältä pikkurakosista pois. Toisaalta helposti tulee mieleen että kun kääntelee hiekkaisella mökkitiellä ja kodin hiekkaisella parkkipaikalla niin niitä tulee ja menee. Tulee myös mieleen että lähteehän ne siitä kun ajaa motarilla, vaikka takana tulevan tuulilasiin. Kolmanneksi tulee mieleen että mahtaako vaikka rengashotellin receptionisti niitä nyppiä? (saattaako kysymyksestä välittyä hienoinen haluttomuus nyppimiseen?)
Rengas on conti viking7 kitkarengas jos sillä on väliä.
Ainoat kerrat kun nypin mitään on jos auton sisälle asti kuuluu että jossain renkaassa on iso kivi tms kiilautuneena kuvioon. Muu on ihan turhaa säätöä.Ihan turha niitä pikkukivia on nyppiä kun viikon päästä on uudet samalla tavalla tilalla.
Muija muuten kysy just 2 tuntia sitten samaa että "pitäiskö alkaa nyppimään näitä kiviä" kun vaihdettiin renkaat pihalla.
Pakkaajan moka. Pyydä lähettäjää toimittamaan uusi.Tilasin imusarjan tiivisteen: KIA 29215-3C301
Peltitiiviste oli taiteltu pahvilaatikkoon. Mielestäni on entinen, eikä kannata käyttää. Mitä mieltä viisaammat?
![]()
Merkkiliikkeen on paras ja todennäköisesti myös kallein, mutta kannattaa se hinta kysyä, koska joskus ne voi olla hinnaltaan erittäin lähellä laadukkaita tarvikemattoja mitkä nekin on auton mittojen mukaan tehty. Virtasenkauppa ja motonet ja vastaavat liikkeet kannattaa tarkistaa. Mitä paksumpaa/laadukkaampaa kumia se matto on niin sitä kalliimpi se on.Tarttis saada autoon kumimatot kangasmattojen tilalle. Onko suosituksia hyvistä paikoista. Vai suoraan vaan merkkiliikkeeseen kyselemään merkkikohtaisia mattoja?
Lähinnä tässä ajatuksena sekin, että saisi siistit ja toimivat matot, jotka myös näyttää mukavilta. Tarvikemattokin voi olla toki siisti.Mikä auto, torit ym. kannattaa käydä läpi...
Itse ostin nykyiseen uudet avaamattomat kangasmatot 50€ torista, kun maahantuoja pyysi 150€
Sain hyvityksen 13€ ja tilasin uuden 28€:lla, koska tuli rahti mukaan. Ei konkurssi tule vieläkään, mutta taas apinaa koijattiin.Pakkaajan moka. Pyydä lähettäjää toimittamaan uusi.
Lähettäjä mokas ja sä menit maksamaan siitä?Sain hyvityksen 13€ ja tilasin uuden 28€:lla, koska tuli rahti mukaan. Ei konkurssi tule vieläkään, mutta taas apinaa koijattiin.
Just näin. Ei jaksanut vääntää, niin leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.Lähettäjä mokas ja sä menit maksamaan siitä?![]()
Tuskin olis kovaa vääntöä vaatinut, mutta jokainen tyylillään.Just näin. Ei jaksanut vääntää, niin leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
VoiVoinko korvata lisävalojen johtosarjassa tämän releen:
Tällä Hellan releellä:![]()
![]()
"Fuel cut" eli moottorijarrulla bensansuihkutuksen katkaisu otetaan pois käytöstä ja säädetään sytytys ko. tilanteessa myöhäiselle niin paukkuuMiten Tuning-Maken 330i saadaan paukkumaan jarrutuksissa ja vaihteidenvaihdoissa? Tehdaspaukuttimissa uskoakseni paukkuefektejä tehdään softalla parametrisoimalla, että kun kierrokset yms. on sopivat, niin syötetään vähän extraa pakoputkeen asti. Mutta tehdäänkö se virivireissä laittamalla sopivasti rikkinäinen eli ylirikas syöttö, mikä sitten on poksuu ja paukkuu vähän aina?
Yleensä noissa on stanssattu virtaussuunta.
kumpi noista on paluu ja kumpi meno pitäs tietää meno linja
Yleensä suodattimen virtaussuunta on seuraava: reunalta sisään ja keskeltä ulos.
kumpi noista on paluu ja kumpi meno pitäs tietää meno linja
on niissä nuolet mutta ei niistä mutta ei tiedä kumpi on kumpi no nään sen mikä letku menee korkee painepumpulle nii se on meno tajusin nytte ku nukuin yön yliYleensä noissa on stanssattu virtaussuunta.
MAP-anturin nimi tulee sanoista Manifold Absolute Pressure sensor, eli mitataan imusarjassa vaikuttavaa painetta tai alipainetta. Tällainen anturi voi sijaita myös imusarjalle johtavassa ahtoputkessa, joka vapaasti hengittävässä moottorissa olisi nimeltään imuputki.mitä eroa on imutputken paineanturilla ja map anturilla? kumpi ns vaikuttaa ahtoihin? tai kertoo ahtoja?
Nykyaikaisissa suorasuihkutusmoottoreissa paineet on kovia ja se saattaa aiheuttaa enemmän ääntä. Kaikki värkit joissa mekaanista liikettä aiheuttaa ääntä.Kun moottorista tai sen läheltä tyhjäkäynnillä kuuluu nakutusta/tikittävää/supsuttavaa ääniä niin veikkaus oireelle on yleensä kiertokanget, nostajat ja suutimet. Kysymys on, että miten suuttimet voivat muka aiheuttaa sitä nakutusta? Onko ongelma yleisempää dieselillä?
joo tais olla imuilman lämpö anturi,Ilmamassamittarissa oleva toinen anturi voisi olla imuilman lämpötila-anturi.
Itseasiassa "imuputken antureita" käytetään kyllä jonkunverran ainakin työkoneissa ja raskaassa kalustossa. Noilla tarkkaillaan ilmanputsarin kuntoa sen imuputkeen muodostuvan alipaineen perusteella.MAP-anturin nimi tulee sanoista Manifold Absolute Pressure sensor, eli mitataan imusarjassa vaikuttavaa painetta tai alipainetta. Tällainen anturi voi sijaita myös imusarjalle johtavassa ahtoputkessa, joka vapaasti hengittävässä moottorissa olisi nimeltään imuputki.
Ilmanpaineelle en tiedä käytössä olevan muita kuin MAP-antureita, mutta "imuputken paineanturi" on turbomoottorissa harhaanjohtava nimitys, koska turbomoottorissa imuputki tarkoittaa turbon ilmanottoputkea, eikä sieltä mitata alipainetta. Anturi sijaitsee turbon painepuolella, jossa virallisesti on ahtoputkia eikä imuputkia.
Ymmärrän asian siis niin, että tuolla on tarkoitettu MAP-anturia, mutta se on nimetty virheellisesti imuputken anturiksi. Tämä anturi siis "tietää" muun muassa ahtopaineen ja raportoi sen moottorinohjaukselle.
edit. Koska ylemmän kuvan ilmamäärämittarissa on kaksi johtolähtöä, on teknisesti mahdollista, että sielläkin olisi erillinen alipaineanturi. En kyllä ole sellaista ratkaisua nähnyt. Lieneekö IMM:ssä vain jostain muusta syystä johdot kahdella liittimellä, tiedä häntä. Niin tai näin, niin MAP-anturi löytyy aina turbokompressorin painepuolelta yleensä läheltä imusarjaa.
Mulla on G-Mersussa tuollainen, mutta ei kyllä ole tältä vuosituhannelta se auto.^Kyllä, mutta henkilöautoissa en ole tuollaiseen törmännyt. Onko joku muu?
eli suomeksi? huono engalnti nii ei tajua?Kylläpä 211-mersssussa on juurikin tuohon tarkoitukseen anturi
![]()
on map, joo on mulla 3baarii mappi koodattuna.^Kaikkea sitä oppii.
Tuossa siis vahvistivat, että ko. Mersussa tosiaan on imuputken paineanturi erikseen. Se ilmeisesti sijaitsee juuri tuossa ilmamäärämittarin kyljessä. Ja anturin tarkoitus on varmistaa imuilman riittävä virtaus. Jos ilmansuodatin esim. tukkeutuu, niin tuo anturi havaitsee asian.
Mutta kysytäänpä nyt yleisemmin kaikilta vielä, että onko tuollaisessa Mersussa kuitenkin MAP erikseen? Yleensähän ahtopainedataa käytetään moottorinohjauksessa, mutta joissain järjestelmissä riittää pelkkä ilmamäärämittaus.
Mersuista en tiä, mutta mun käsityksen mukaan mieluumminkin sitä maffia käytetään ecun ohjaukseen kun sehän kertoo suoraan todellisen koneelle menevän ilmamäärän toisin kuin map joka kertoo vain paineen määrän.^Kaikkea sitä oppii.
Tuossa siis vahvistivat, että ko. Mersussa tosiaan on imuputken paineanturi erikseen. Se ilmeisesti sijaitsee juuri tuossa ilmamäärämittarin kyljessä. Ja anturin tarkoitus on varmistaa imuilman riittävä virtaus. Jos ilmansuodatin esim. tukkeutuu, niin tuo anturi havaitsee asian.
Mutta kysytäänpä nyt yleisemmin kaikilta vielä, että onko tuollaisessa Mersussa kuitenkin MAP erikseen? Yleensähän ahtopainedataa käytetään moottorinohjauksessa, mutta joissain järjestelmissä riittää pelkkä ilmamäärämittaus.
Laitan vielä tännekin, jos joku osais täällä sanoa varmaksi:
Meneekö 205/60R16 nastarenkaat Avensis (-08) alle? Tai en oo varma, onko todellinen vm. 2007, koska pulttijako 5*100 (08--> pitäis kai olla 5*114,3?). Anyway Trafin tyyppihyväksytyissä koot 205/55R16 ja 215/50R17. Ja alle menemisen lisäks mahtuuko pyörimään ongelmitta yms.?
Ja siis
alla on nyt 215/50R17 kesärenkaat. Nuo 205/60R16 tulivat auton mukana (väärällä pulttijaolla), joten ne olisin vaihtamassa ostamilleni 5*100 16" renkaille, mikäli ne tohon ongelmitta passaa ja wörkkii.
Oon noilla kans kikkaillut, mutta ei anna itselleni vastausta.
Mikä tuon laskurin nettisivu on?Oon noilla kans kikkaillut, mutta ei anna itselleni vastausta.
Lapinkumilla ainakin erinomainen laskuri: Rengaslaskuri | Lapin Kumi OyMikä tuon laskurin nettisivu on?
Siis halkaisijassa on 6 mm eroa. Säteessä 3 mm. Eiköhän ne sinne mahdu.Oon noilla kans kikkaillut, mutta ei anna itselleni vastausta.
Mikä tuon laskurin nettisivu on?
Muistaakseni juuri noin, että lähivalot 60 W ja kauko 55 W.H4 polttimossa kun on merkintä 60W/55W niin tarkoittaako tuo että lyhyillä 60W ja pitkillä 55W ? Lisäksi palaako H4:ssa molemmat silloin kun on pitkät päällä vai pelkästään pitkät?
Kerroppas ainakin yksi automalli, jossa H4-polttimoissa palaa molemmat langat yhtä aikaa..?Kyllä niitä autoja on missä molemmat palaa samaa aikaa.