Kysymyksiä & Vastauksia

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja w!rd
  • Aloitettu Aloitettu
löytyykö suosituksia tuulilasin vaihtoon pk-seudulla? Katselin, että jotain kilpailua on kun jossain tarjottiin ilmaista pesua ja jossain ilmaisia pyyhkijöitä ja sijaisautoa vaihdon ajaksi. Optimaalista olisi, jos sama pulju vaihtaisi uudet talvikumit vanteille mutta harvemmin näkyy olevan rengaskoneita lasifirmoissa. Lasi menee vakuutuksen piikkiin.
Rengaslasi Oy. Nimestä voi päätellä jo, että myyvät renkaita ja vaihtavat tuulilaseja. Ilmainen sijaisauto tarvittaessa sisältäen bensat jos ajat max 100km. Ylimenevä polttoaine pitää itse maksaa.
 
Valo syttyi, paineet tarkistettu. Koitettu resetoida moneen kertaan toyotan ohjeiden mukaan.
Valo ei poistu. En pääse tarkistamaan mahdollista vikailmoitusta
Ratkaisu tähän tpms valoon. Käytin toyotan pikahuollossa, jossa todettiin tpms-antureidein tietojen puuttuvan ajotietokoneelta. Tämä koodattiin hintaan 20€.
Huoltomies neuvoi että 3-kertainen painallus vaihtaa rengassarjaa, ja renkaanvaihdon jälkeen voi olla sama koodaus edessä jos tiedot puuttuvat.
Kuulemma näitten paristot kestävät hyvin, eikä muistanut että 10v vanhoissa autoissa olisi vielä paristoja menneet, vain silloin jos renkaan vaihdon yhteydessä ollaan esim. Hajotettu anturi
 
Onko kokemuksia auton ilmastoinnin/puhaltimen kemiallisesta puhdistuksesta? Saako jostakin esim. otsonoinnin pääkaupunkiseudulla ja mitä maksaa? Entä autotarvikeliikkeiden tee-se-itse puhdistussprayt ja -patruunat?

Auto on siis hieman tunkkaisen oloinen, kuten nyt yli 20-vuotias kiesi yleensä on. Mitään wunderbaum-tuoksuja en kaipaa, vaan ihan sellaista neutraalia ja puhdasta ilmaa.

Äkkiseltään katselin Motonetin valikoimaa ja käyttöturvallisuustiedotteita. Hieman yllättäen esim. AT-Tuotteen desinfiointipatruunassa on butaania, isobutaania, propanolia ja propaania. CRC:n Airco Cleaner -puhdistusvaahdossa taas on isopropanolia, maaöljykaasua, propyleeniglykolimetyylieetteriä ja häviävän pieni määrä ammoniumkarbonaatia ja jotakin muuta ainetta. Millä mekanismilla nuo aineet oikein mahtaa toimia, sitoutuvat jotenkin aromaattisiin yhdisteisiin?
 
Tarkasta ensimmäiseksi onko autossa raitisilmasuodatin, sen vaihto uuteen auttaa tunkkaisuuteen.

Ei nyt mistään Trabantista sentään puhuta, vaikka Focukseni nähtävästi onkin valmistettu Saksassa. :D

Raitisilmasuodatin on tosiaan vaihtolistalla, mutta se on tuulilasin etupuolella muovilistan alla, eli vaatii hieman vaivannäköä. Sen vuoksi ajattelin, että jos sinne kanavaan jotain ruuttaan (tuo CRC:n puhdistusvaahto suihkutetaan raitisilmanottoon), niin hoitaisin asian filtterin vaihdon yhteydessä. Mutta kannattaako, tehoaako, jääkö ikävä kemikaalien haju?
 
Suodattimen vaihto ehdottomasti ensimmäisenä. Sisustan pesu usein myös auttaa huomattavasti.

Tällaisesta olen käyttänyt kahteen autoon ja ihan hyvät fiilikset jäi:


Tehokkain sitten tietenkin otsonointi, mikä tehokkaasti kyllä poistaa tunkkaisuutta ja hajuja. Amazonista tilasin pari viikkoa sitten tarjouksesta otsonointikoneen noin 70€:lla ja hyvät fiilikset jäi. Poisti vanhasta autosta röökin hajua tehokkaasti.
Motonetissä jonkinlainen kone myös alennuksesta, mutta ei kokemuksia:


Mutta suodatin kannattaa ehdottomasti vaihtaa, huolimatta siitä mitä muita konsteja kokeilee
 
Onko kokemuksia auton ilmastoinnin/puhaltimen kemiallisesta puhdistuksesta? Saako jostakin esim. otsonoinnin pääkaupunkiseudulla ja mitä maksaa? Entä autotarvikeliikkeiden tee-se-itse puhdistussprayt ja -patruunat?

Auto on siis hieman tunkkaisen oloinen, kuten nyt yli 20-vuotias kiesi yleensä on. Mitään wunderbaum-tuoksuja en kaipaa, vaan ihan sellaista neutraalia ja puhdasta ilmaa.

Äkkiseltään katselin Motonetin valikoimaa ja käyttöturvallisuustiedotteita. Hieman yllättäen esim. AT-Tuotteen desinfiointipatruunassa on butaania, isobutaania, propanolia ja propaania. CRC:n Airco Cleaner -puhdistusvaahdossa taas on isopropanolia, maaöljykaasua, propyleeniglykolimetyylieetteriä ja häviävän pieni määrä ammoniumkarbonaatia ja jotakin muuta ainetta. Millä mekanismilla nuo aineet oikein mahtaa toimia, sitoutuvat jotenkin aromaattisiin yhdisteisiin?

Ei kai tuolla paljo muualle voi sitä haisevaa paskaa kertyä kuin ilmastoinnin kennoon ja raitisilmasuodattimeen.
 
Ei nyt mistään Trabantista sentään puhuta, vaikka Focukseni nähtävästi onkin valmistettu Saksassa. :D

Raitisilmasuodatin on tosiaan vaihtolistalla, mutta se on tuulilasin etupuolella muovilistan alla, eli vaatii hieman vaivannäköä. Sen vuoksi ajattelin, että jos sinne kanavaan jotain ruuttaan (tuo CRC:n puhdistusvaahto suihkutetaan raitisilmanottoon), niin hoitaisin asian filtterin vaihdon yhteydessä. Mutta kannattaako, tehoaako, jääkö ikävä kemikaalien haju?
Ihan ensimmäisenä se raikkari vaihtoon.

Ei oo vaikee vaihtaa ykköskopan focuksessa, pyyhkijät irti ja neljä ruuvia ja se on käessä.

Jos ei oo vaihdettu hetkeen niin se on ihan homeessa ja sieltä se haju lähtee.

mk2.5 olikin vähän parempi homma vaihtaa, piti irrottaa kaasupolin ja akrobaatin otteilla kuskin jalkatilasta keskikonsolista suodatin pois..
 
Ei nyt mistään Trabantista sentään puhuta, vaikka Focukseni nähtävästi onkin valmistettu Saksassa. :D

Raitisilmasuodatin on tosiaan vaihtolistalla, mutta se on tuulilasin etupuolella muovilistan alla, eli vaatii hieman vaivannäköä. Sen vuoksi ajattelin, että jos sinne kanavaan jotain ruuttaan (tuo CRC:n puhdistusvaahto suihkutetaan raitisilmanottoon), niin hoitaisin asian filtterin vaihdon yhteydessä. Mutta kannattaako, tehoaako, jääkö ikävä kemikaalien haju?
Vaihdat vaan sen suodattimen niin huomaat eron kyllä. Toki jos autossa on tupakoitu niin se on tarttunut kaikkiin kankaisiin, mikä myös tekee tunkkaisen tuntemuksen vaikkei enää vahvasti haisisikaan. Myös vanhat ja likaiset penkit tekee tuota, höyryimuri ja yllätyt kuinka mustaa vettä se imee niistä.
Taitaa olla mk1 focus kyseessä eli nopea ja helppo homma vaihtaa tuo suodatin pyyhkijän alta.


Ihan ensimmäisenä se raikkari vaihtoon.

Ei oo vaikee vaihtaa ykköskopan focuksessa, pyyhkijät irti ja neljä ruuvia ja se on käessä.

Jos ei oo vaihdettu hetkeen niin se on ihan homeessa ja sieltä se haju lähtee.

mk2.5 olikin vähän parempi homma vaihtaa, piti irrottaa kaasupolin ja akrobaatin otteilla kuskin jalkatilasta keskikonsolista suodatin pois..

Juuri omaan mk2.5 tuon jumpan tein. Totesin et mukavemmin menee kun suosiolla poistaa kuskin penkin, pääsee mukavammin makaamaan jalkatilaan, silti se ylin mutteri siinä kaasupolkimessa on kettumainen
 
Ihan ensimmäisenä se raikkari vaihtoon.

Ei oo vaikee vaihtaa ykköskopan focuksessa, pyyhkijät irti ja neljä ruuvia ja se on käessä.

Jos ei oo vaihdettu hetkeen niin se on ihan homeessa ja sieltä se haju lähtee.

mk2.5 olikin vähän parempi homma vaihtaa, piti irrottaa kaasupolin ja akrobaatin otteilla kuskin jalkatilasta keskikonsolista suodatin pois..

Kädettömälle kaikki on vaikeaa. Vaihdoin viimein tänään sen puhaltimensuuntausvaijerin, josta olen aiemmin palstalla kysellyt (kiitoksia vastaajille), ja 9-10 ruuvin plus johtonippujen kanssa taisteluun meni yhteensä yli kolme tuntia. No, ehkä se menee alle kahteen tuntiin ensi kerralla, jota ei toivottavasti enää tule.

Vaihdat vaan sen suodattimen niin huomaat eron kyllä. Toki jos autossa on tupakoitu niin se on tarttunut kaikkiin kankaisiin, mikä myös tekee tunkkaisen tuntemuksen vaikkei enää vahvasti haisisikaan. Myös vanhat ja likaiset penkit tekee tuota, höyryimuri ja yllätyt kuinka mustaa vettä se imee niistä.
Taitaa olla mk1 focus kyseessä eli nopea ja helppo homma vaihtaa tuo suodatin pyyhkijän alta.

No, mennään sitten lähtökohtaisesti pelkällä suodattimen vaihdolla. :thumbsup: Tuleehan se halvemmaksikin eikä ole riskiä, että lievä tunkkaisuus vaihtuisi pistävään kemikaalintuoksuun.
 
Otsonoinnista sen verran, pakko sanoa että tekee ihmeitä, vaikka ilmeisesti syökin joitain pintamateriaaleja. Aikanaan ostin Octavia vRS:n jossa oli tupakoitu koko auton omistuksen, kaksi kertaa joutui käymään otsonoinnissa, mutta en enää haistanut röökiä vaan semi freshin auton.

Mutta ehdottomasti suodattimet vaihtoon, varmistaa että auto on kuiva (ei kerää vettä konttiin, jalkatiloihin tms) ja ettei esim sisäilman intake ei ole lehtien ja siementen tukkima.
 
Kannattaako MAP-anturia puhdistaa CRC Air Sensor Clean PRO aineella? Eli autolla ajettu 286tkm, 1.6l bensa. Eli pitkään tehnyt sitä, että saattaa kylmänä nykiä ja kylmänä sekä lämpimänä saattaa hävitä "tehot" ja yllättäen tulee tehopiikin oloinen/rupeaa niin älyttömän hyvin vetämään eli aivan että saisi liikaa ilmaa

Siis tarvikkeena merkistä riippuen 40-60€, merkkiliikkeestä 145€.

Voihan sitä vaikka kokeilla brane cleanerilla. Mutta kannattaa OBD:n kautta katsoa arvoja, esim n. huippukierrosten alueella MAF arvon pitäisi tietyllä kertoimella (jota en muista) vastata moottorin tehoa.

Lisäksi tulpat / kärkiväli, ja puolat ovat mahdollisia vikakohteita. Myös jos lambdakorjaus on erikoisen suuri niin siinäkin voi olla vikaa, tai mahdollista vuotoa putkistossa.
 
Otsonoinnista sen verran, pakko sanoa että tekee ihmeitä, vaikka ilmeisesti syökin joitain pintamateriaaleja. Aikanaan ostin Octavia vRS:n jossa oli tupakoitu koko auton omistuksen, kaksi kertaa joutui käymään otsonoinnissa, mutta en enää haistanut röökiä vaan semi freshin auton.

Mutta ehdottomasti suodattimet vaihtoon, varmistaa että auto on kuiva (ei kerää vettä konttiin, jalkatiloihin tms) ja ettei esim sisäilman intake ei ole lehtien ja siementen tukkima.

Joskus 20v sitten löysin internetvinkin että muutama pilkottu omena autossa kesäkuumalla syö tupakan hajun. Kyseessä oli VW Caravelle GL bussi plyyshisisustuksella, joten otollista pinta-alaa hajulle oli paljon, ja autoon sisään meneminen aiheutti välittömästi pahan olon. Kokeilin tuota kikkaa viikon ajan ja toki tein myös täydellisen imuroinnin ennen omenan asennusta. Lopputulos oli kyllä loistava, hajusta ei jälkeäkään.
 
Ei nyt mistään Trabantista sentään puhuta, vaikka Focukseni nähtävästi onkin valmistettu Saksassa. :D

Raitisilmasuodatin on tosiaan vaihtolistalla, mutta se on tuulilasin etupuolella muovilistan alla, eli vaatii hieman vaivannäköä. Sen vuoksi ajattelin, että jos sinne kanavaan jotain ruuttaan (tuo CRC:n puhdistusvaahto suihkutetaan raitisilmanottoon), niin hoitaisin asian filtterin vaihdon yhteydessä. Mutta kannattaako, tehoaako, jääkö ikävä kemikaalien haju?
Focuksesta kannattaa vielä tarkastaa myös vararengas kotelo ainakin jos on farmari. Ystävättären autossa ihmeteltiin kun haisi kesäkuumalla todella tunkkaiselta. Kunnes nostettiin paksin verhoilu niin vararegaskotelo oli ihan täynnä vettä ja verhoilu oli alapuoleltaan ihan homeessa. Minulle jäi mysteeriksi mistä vesi sinne päätyi, mutta mitään ulostulo reikää ei siellä ollut.
 
Focuksesta kannattaa vielä tarkastaa myös vararengas kotelo ainakin jos on farmari. Ystävättären autossa ihmeteltiin kun haisi kesäkuumalla todella tunkkaiselta. Kunnes nostettiin paksin verhoilu niin vararegaskotelo oli ihan täynnä vettä ja verhoilu oli alapuoleltaan ihan homeessa. Minulle jäi mysteeriksi mistä vesi sinne päätyi, mutta mitään ulostulo reikää ei siellä ollut.

Edellisessä autossa oli samaa ongelmaa ja korimalli hatchback, niin vararenkaan alla toista kymmentä senttiä vettä. En tiedä, mitä kautta päässyt. Pieni reikä auton koriin ja maalia, ettei ruostu. Yllättävän kauan tuli vettä ja sen jälkeen näkyny vettä enään peräkontissa.
 
Voihan sitä vaikka kokeilla brane cleanerilla. Mutta kannattaa OBD:n kautta katsoa arvoja, esim n. huippukierrosten alueella MAF arvon pitäisi tietyllä kertoimella (jota en muista) vastata moottorin tehoa.

Lisäksi tulpat / kärkiväli, ja puolat ovat mahdollisia vikakohteita. Myös jos lambdakorjaus on erikoisen suuri niin siinäkin voi olla vikaa, tai mahdollista vuotoa putkistossa.

Nyt olikin kyseessä MAP-anturi eli manifold absolute pressure. Tulpat vaihdettu nyt kesällä max 2000km ajettu. Putki ei vuoda, kun vaihdettu edelliseen katsastukseen päästä päähän.
Tuossa selvisi syy eli puhdistuksen jälkeen rupesi tyhjäkäyntiä käymään paremmin eli ei tuntunut enään sellaista välillä "kolmella" käyntiä. Sekä nyt huomasi jopa kylmänä,
että nyt vetää ihan eri tavalla. Mutta aikahan näyttää ja ehkä pikkasen nelosella tietyllä kierrosksella huomaa vielä vähän hakevan.

Mutta kestää aikansa, että ECU säätää arvot kohdille.
1694026224761.png

1694026017755.png
 
Viimeksi muokattu:
Mihin käytetyn moottoriöljyn voi pakata DIY-öljynvaihdon yhteydessä ennen kierrätykseen viemistä?

Yksi vaihtoehto on tietysti kaataa lopuksi keräyskaukalosta siihen samaan tonkkaan, josta uudet öljyt lisättiin. Mutta tässä tapauksessa Fordin Motorcraft -öljy tulee 5 litran tonkassa ja moottorin öljytilavuus on vain n. 4 litraa, eli siinä menisi hukkaan litra hyvää öljyä. Tuo moottori syö kuitenkin hitusen vaihtovälillä, joten voi olla, että täyttöpullon osto tulisi eteen matkan varrella noin toimimalla...

Takakontissa on tosin avonainen täyttöpullo Castrolia (viskositeetti on sama 5W-30 ja täyttää samat ACEA A5/B5 ja Ford WSS-M2C913-C -vaatimukset), ostettu ja avattu kesällä, siinä jäljellä n. 0,25 l. Liekö sinne uskaltaisi sekoittaa tuota Motorcraftia ja käyttää ko. sekoitusta vaihtovälin aikaiseen öljynlisäykseen?
 
Mihin käytetyn moottoriöljyn voi pakata DIY-öljynvaihdon yhteydessä ennen kierrätykseen viemistä?

Yksi vaihtoehto on tietysti kaataa lopuksi keräyskaukalosta siihen samaan tonkkaan, josta uudet öljyt lisättiin. Mutta tässä tapauksessa Fordin Motorcraft -öljy tulee 5 litran tonkassa ja moottorin öljytilavuus on vain n. 4 litraa, eli siinä menisi hukkaan litra hyvää öljyä. Tuo moottori syö kuitenkin hitusen vaihtovälillä, joten voi olla, että täyttöpullon osto tulisi eteen matkan varrella noin toimimalla...

Takakontissa on tosin avonainen täyttöpullo Castrolia (viskositeetti on sama 5W-30 ja täyttää samat ACEA A5/B5 ja Ford WSS-M2C913-C -vaatimukset), ostettu ja avattu kesällä, siinä jäljellä n. 0,25 l. Liekö sinne uskaltaisi sekoittaa tuota Motorcraftia ja käyttää ko. sekoitusta vaihtovälin aikaiseen öljynlisäykseen?
Itse olen tehnyt noin. Sillä erotuksella, että olen sen uuden öljyn lopun kaatanut ensin 1 litran öljypurkkiin joka myös kulkee mukavammin auton takakontissa. Tosin ensin tarvitsee saada se 1litran tyhjä pikkupurkki jostain.
 
Itsellä on jäteöljyjä varten tuommoinen perus muovinen 20l polttoaine kanisteri. Menee nipin napin 4:t öljynvaihdot siihen omalla kohdallani.
 
Etujarrut puoltaa kylmänä. Joskus. Katsastukseen ajettaessa pitää muistaa polkea lämmöt päälle, että menee läpi. Lämpimänä lähes symmetriset. Mistä moinen voisi johtua?

Ominaisuus ilmestyi sen jälkeen, kun vaihtoi uudet palat ja levyt. On jo yli vuoden käyttäytynyt näin.
 
Etujarrut puoltaa kylmänä. Joskus. Katsastukseen ajettaessa pitää muistaa polkea lämmöt päälle, että menee läpi. Lämpimänä lähes symmetriset. Mistä moinen voisi johtua?

Ominaisuus ilmestyi sen jälkeen, kun vaihtoi uudet palat ja levyt. On jo yli vuoden käyttäytynyt näin.
Kaikenlaisia sitä liikenteessä liikkuu :facepalm:

Mitäpä jos korjaisit ne jarrut ennen kuin tapat jonku, jos et osaa, vie korjaamolle, jos ei ole rahaa, mene bussilla!
 
Etujarrut puoltaa kylmänä. Joskus. Katsastukseen ajettaessa pitää muistaa polkea lämmöt päälle, että menee läpi. Lämpimänä lähes symmetriset. Mistä moinen voisi johtua?

Ominaisuus ilmestyi sen jälkeen, kun vaihtoi uudet palat ja levyt. On jo yli vuoden käyttäytynyt näin.
Ilmaa järjestelmässä? Kuinka vanhat nesteet? Miten satuloiden huolto?
 
Etujarrut puoltaa kylmänä. Joskus. Katsastukseen ajettaessa pitää muistaa polkea lämmöt päälle, että menee läpi. Lämpimänä lähes symmetriset. Mistä moinen voisi johtua?

Ominaisuus ilmestyi sen jälkeen, kun vaihtoi uudet palat ja levyt. On jo yli vuoden käyttäytynyt näin.
Ominaisuus/vika alkoi, kun vaihdoit uudet palat ja levyt, joten todennäköisimmin liittyy niihin, eikä ilmaan tai liukutappeihin.

Levyjen mahdollinen likaisuus/viimeistelyero olisi varmasti poistunut yli vuoden aikana, joten jäljelle jää jarrupalat. Kun kerran noin pitkään on jatkunut, niin en lähtisi yrittämään palojen puhdistusta, vaan mieluummin suoraan uudet jarrupalat.
 
@munse Muistitko tehdä satulalle huoltoa eli mäntä ei ole jumissa ja liukutapit liikkuu?
Mäntä ja tapit liikkuvat hyvin. Ja palat.

Ominaisuus/vika alkoi, kun vaihdoit uudet palat ja levyt, joten todennäköisimmin liittyy niihin, eikä ilmaan tai liukutappeihin.

Levyjen mahdollinen likaisuus/viimeistelyero olisi varmasti poistunut yli vuoden aikana, joten jäljelle jää jarrupalat. Kun kerran noin pitkään on jatkunut, niin en lähtisi yrittämään palojen puhdistusta, vaan mieluummin suoraan uudet jarrupalat.
Voi hyvinkin olla. Pitääpä vaihtaa uudet palat.

Nyt kun muistelen, niin tässä toisinaan puoltavassa jarrussa palat eivät purreet aluksi koko pinta-alaltaan, koska levyn sisäkehään jäi ehkä noin 1 cm leveä koskematon raita tehdaspintaa. Purin kilkkeet ja tarkistin, ei löytynyt sanomista. Kuukauden verran taisi kestää, että raita hävisi.

Ongelmapuolen satulasta on kyllä "anti-rattle spring" toisesta päästä poikki. Mutta tämän ei mielestäni pitäisi vaikuttaa satulan asentoon silloin, kun jarruissa on paine päällä. Toisessa takasatulassa on joskus ollut kyseinen jousi samalla lailla poikki ja silloin takajarruvoimat ovat mittauksessa olleet symmetriset.
 
Mäntä ja tapit liikkuvat hyvin. Ja palat.


Voi hyvinkin olla. Pitääpä vaihtaa uudet palat.

Nyt kun muistelen, niin tässä toisinaan puoltavassa jarrussa palat eivät purreet aluksi koko pinta-alaltaan, koska levyn sisäkehään jäi ehkä noin 1 cm leveä koskematon raita tehdaspintaa. Purin kilkkeet ja tarkistin, ei löytynyt sanomista. Kuukauden verran taisi kestää, että raita hävisi.

Ongelmapuolen satulasta on kyllä "anti-rattle spring" toisesta päästä poikki. Mutta tämän ei mielestäni pitäisi vaikuttaa satulan asentoon silloin, kun jarruissa on paine päällä. Toisessa takasatulassa on joskus ollut kyseinen jousi samalla lailla poikki ja silloin takajarruvoimat ovat mittauksessa olleet symmetriset.
Voisiko tuo ongelmapuolen rikkinäinen jousi vaikuttaa jarrutasapainoon lämpötilan kautta? Normaalissa ajossa rikkinäisen jousen puoleinen pala pääsee hankaamaan enemmän levyyn tuottaen lämpöä, jolloin kitkakerroin ei ole sama kuin ehjällä viileämmällä puolella. Katsastukseen mennessä kerroit polkevasi jarruja kunnolla, jolloin toimii paremmin. Runsas jarruttelu tasoittaa lämpötilaerot, kun molemmat puolet tulevat kuumaksi.

Ehkäpä ennen uusia paloja korjaisin tuon jousen kuntoon. Palakin voi tietty olla hankaamisesta lasittunut, jolloin sitä pitää hioa tai vaihtaa uuteen.
 
Voisiko tuo ongelmapuolen rikkinäinen jousi vaikuttaa jarrutasapainoon lämpötilan kautta? Normaalissa ajossa rikkinäisen jousen puoleinen pala pääsee hankaamaan enemmän levyyn tuottaen lämpöä, jolloin kitkakerroin ei ole sama kuin ehjällä viileämmällä puolella. Katsastukseen mennessä kerroit polkevasi jarruja kunnolla, jolloin toimii paremmin. Runsas jarruttelu tasoittaa lämpötilaerot, kun molemmat puolet tulevat kuumaksi.

Ehkäpä ennen uusia paloja korjaisin tuon jousen kuntoon. Palakin voi tietty olla hankaamisesta lasittunut, jolloin sitä pitää hioa tai vaihtaa uuteen.
Nyt on jousi molemmista päistään kiinni satulassa. Saattaa olla, että puoltaminen on kadonnut. Mutta vaikea aistinvaraisesti varmaksi sanoa.

Vaati tosin uuden reiän poraamisen satulaan, koska jousi oli juuttunut ja katkennut toiseen alkuperäisistä koloista. Karkea mutta nähtävästi toimiva ratkaisu.

Edit: Itse asiassa porasin *kaksi* reikää. :D Ensimmäinen poraus oli mielestäni hyvässä kohdassa, mutta en saanutkaan taitettua jouseen haluamaani jyrkkää mutkaa. Yllättävän lujaa materiaalia vaikka ohut onkin. No, ei satula ihan vielä reikäjuustolta näytä...
 
Viimeksi muokattu:
Nyt on jousi molemmista päistään kiinni satulassa. Saattaa olla, että puoltaminen on kadonnut. Mutta vaikea aistinvaraisesti varmaksi sanoa.

Vaati tosin uuden reiän poraamisen satulaan, koska jousi oli juuttunut ja katkennut toiseen alkuperäisistä koloista. Karkea mutta nähtävästi toimiva ratkaisu.
Ihan uteliaisuudesta: Missä autossa on moinen vieteriviritys?
 
Ihan uteliaisuudesta: Missä autossa on moinen vieteriviritys?
Saab 9-3. Ja Opel Vectra kaiketi myös.

Jousi kiskoo satulaa kohti navan keskiötä. Ilmeisesti sen verran suurella voimalla, että väärin asennettu tai puuttuva jousi voi aiheuttaa jarruongelmia. Heppoiselta se tosin tuntuu. Aiemmin kuvittelin, että vain estää kolinaa.

Kuva (ei oma).
 
Onko leasing-autoissa aina huonot renkaat? Asiakas maksaa uudesta autosta ja leasing-yhtiö järjestää alle halvimmat kumit, jotka ovat lailliset?

Katsoin, että Sectolla on myynnissä 2020-mallinen diesel-Golf. Kesärenkaina Michelin Primacyt, mutta talvirenkaina alapuoliset ihmerinkulat, jotka eivät kyllä mitään merkkirengasta ole nähneetkään...

1694786466961.png

 
Onko leasing-autoissa aina huonot renkaat? Asiakas maksaa uudesta autosta ja leasing-yhtiö järjestää alle halvimmat kumit, jotka ovat lailliset?

Katsoin, että Sectolla on myynnissä 2020-mallinen diesel-Golf. Kesärenkaina Michelin Primacyt, mutta talvirenkaina alapuoliset ihmerinkulat, jotka eivät kyllä mitään merkkirengasta ole nähneetkään...



Kyllä niissä mitä on ollut käytössä, on aina ollut merkki renkaat kesät talvet. Ja saanut hakea kovettuneiden talvinakkien tilallekin uudet ilman mutinoita (pitkä leasing jota jatkettu ja jatkettu).
 
Onko leasing-autoissa aina huonot renkaat? Asiakas maksaa uudesta autosta ja leasing-yhtiö järjestää alle halvimmat kumit, jotka ovat lailliset?

Katsoin, että Sectolla on myynnissä 2020-mallinen diesel-Golf. Kesärenkaina Michelin Primacyt, mutta talvirenkaina alapuoliset ihmerinkulat, jotka eivät kyllä mitään merkkirengasta ole nähneetkään...

1694786466961.png


Ei, oma edellinen oli vanha liisari suoraan Ald:n rivistä. Alla oli täysin tuoreet Michelinin kesäset ja talvirenkaina pinnaltaan hyvät Nokian kitkat. Molemmat alkuperäis aluilla.

Toki leasing soppareissakin varmaan eroja ei kai kukaan muuten mitään peltivanteita talvirenkaisiin ottaisi, itse hoitanut talvirenkaat ja säästänyt 10 €/kk?

On kyllä muutenkin aika namibia malli varmaan jonkun ilmaiskamppiksen takia vahingossa adaptiivisen vakkarin ja peruutuskameran sisältävä paketti mukana.

Ihan tulee mieleen virkamiehen autoetu.
 
Viimeksi muokattu:
Onko leasing-autoissa aina huonot renkaat? Asiakas maksaa uudesta autosta ja leasing-yhtiö järjestää alle halvimmat kumit, jotka ovat lailliset?

Katsoin, että Sectolla on myynnissä 2020-mallinen diesel-Golf. Kesärenkaina Michelin Primacyt, mutta talvirenkaina alapuoliset ihmerinkulat, jotka eivät kyllä mitään merkkirengasta ole nähneetkään...

1694786466961.png

Bf Goodrich G-force? Ei ollenkaan paskat renkaat ainakaan omalla kokemuksella muutaman vuoden takaa. Semmoinen keskivertosuorittaja heti huippumerkkien perässä.
 
Bf Goodrich G-force? Ei ollenkaan paskat renkaat ainakaan omalla kokemuksella muutaman vuoden takaa. Semmoinen keskivertosuorittaja heti huippumerkkien perässä.

Ups, myönnän erheeni. Sava Eskimo Studia on pidetty kohtuullisena hinnan ja laadun suhteen osalta, ja Moottorin testissä 2021 tuo G-Force sai yhden pykälän paremman sijoituksen, vaikka jäikin seitsemänneksi nastarenkaiden vertailussa.

Ei, oma edellinen oli vanha liisari suoraan Ald:n rivistä. Alla oli täysin tuoreet Michelinin kesäset ja talvirenkaina pinnaltaan hyvät Nokian kitkat. Molemmat alkuperäis aluilla.

Hyvä tietää, kiitoksia.

Toki leasing soppareissakin varmaan eroja ei kai kukaan muuten mitään peltivanteita talvirenkaisiin ottaisi, itse hoitanut talvirenkaat ja säästänyt 10 €/kk?

Luulisi niiden olevan leasing-yhtiön puolesta? Jos olisi omalla rahalla hankittu setti vanteilla ja kohtuullisessa kunnossa, niin kai siitä pari sataa saisi Torissa myymällä, ei tarvitse hävittää hylkäämällä auton takakonttiin.

On kyllä muutenkin aika namibia malli varmaan jonkun ilmaiskamppiksen takia vahingossa adaptiivisen vakkarin ja peruutuskameran sisältävä paketti mukana.

Ihan tulee mieleen virkamiehen autoetu.

Kyseessä on Golf, siis ihmisenkuljetin, ei mikään mukavuuslaitos. Ei kai kukaan täyspäinen sellaiseen autoon mitään varusteita osta muutenkaan?
 
En nyt viittaa välttämättä juuri tähän rengas-ihmettelyyn, mutta miten joillekin esimerkiksi Firestone on ihan tuntematon merkki. Juuri yksi tuttu tilitti että on jotkut halvimmat kiinalaiset Firewok renkaat ja kun menin katsomaan niin Firestonet alla. Onhan se nyt kuitenkin melko tunnettu merkki.

Samaa voi sanoa Toyosta, Yokohamasta (Advan) etc.
 
En nyt viittaa välttämättä juuri tähän rengas-ihmettelyyn, mutta miten joillekin esimerkiksi Firestone on ihan tuntematon merkki. Juuri yksi tuttu tilitti että on jotkut halvimmat kiinalaiset Firewok renkaat ja kun menin katsomaan niin Firestonet alla. Onhan se nyt kuitenkin melko tunnettu merkki.

Samaa voi sanoa Toyosta, Yokohamasta (Advan) etc.

Ehkä kyse on siitä, ettei rengasmerkki kuulu meillä tyypillisesti myytäviin? Itsellänikin oli aikanaan Daytonit kesärenkaina pidemmän aikaa ja vasta myöhemmin selvisi, että se on sentään Bridgestonen kakkosmerkki.

Toisaalta, onhan noissa kakkosmerkeissäkin eroja. Esim. Goodyearin brändeistä luottaisin ehkä ennemmin Dunlopiin kuin Savaan.

Kakkosmerkkejä listattuna kiinnostuneille:

 
Jarruneste jostain syystä vähentynyt. En löytänyt näkyviä vuotoja. Manuaali sanoo: "FMVSS 116 DOT 4". Tallista löytyi "sae j1703f / fmvss dot 4" nestettä. Voiko tuota lisätä? Melkoista tuotetunnus viidakkoa itselle tämä.

*Edit. Ei tuo säliö ollutkaan tyhjä. Vähännuunöisösin niin melkein jo yli tuli. Ei vaan näe edes lampulla säiliön läpi, missä neste majailee.
 
Viimeksi muokattu:
Jarruneste jostain syystä vähentynyt. En löytänyt näkyviä vuotoja. Manuaali sanoo: "FMVSS 116 DOT 4". Tallista löytyi "sae j1703f / fmvss dot 4" öljyä. Voiko tuota lisätä? Melkoista tuotetunnus viidakkoa itselle tämä.

Voi.
 
Jos tyhjennyksen jälkeen moottoriin lisätään öljyä valmistajan ohjeiden mukaisesti niin kuinka korkealle se öljyn pinta tulee? Ylettyykö se mittatikun max.viivalle asti vai asettuuko johonkin keskiväliin? Lähinnä sitä kyselen vaan, että onko muorin ajama vanha kiassa joku öljylähde. Nimittäin öljyn vaihdosta(vuosihuolto autokorjaamolla) on noin kaksi viikkoa ja tänään mielenkiinnosta kylmä moottorista mittasin öljyn tasoa niin oli mittatikussa reilusti yli max.viivan. Olettaisin, että lämpimänä se nousee entisestään. Pitäisköhän ettii joku imupumppu ja imaisisi vähän pois?
 
Jos tyhjennyksen jälkeen moottoriin lisätään öljyä valmistajan ohjeiden mukaisesti niin kuinka korkealle se öljyn pinta tulee? Ylettyykö se mittatikun max.viivalle asti vai asettuuko johonkin keskiväliin? Lähinnä sitä kyselen vaan, että onko muorin ajama vanha kiassa joku öljylähde. Nimittäin öljyn vaihdosta(vuosihuolto autokorjaamolla) on noin kaksi viikkoa ja tänään mielenkiinnosta kylmä moottorista mittasin öljyn tasoa niin oli mittatikussa reilusti yli max.viivan. Olettaisin, että lämpimänä se nousee entisestään. Pitäisköhän ettii joku imupumppu ja imaisisi vähän pois?

Ei se kyllä lämpimänä varsinaisesti nouse, enemmänkin päinvastoin. Siihen on kyllä ihan syynsä että öljyn määrä pitäis tsekata käyntilämpösestä moottorista. Mut jos öljynpinta oikeasti nousee ajanmittaan niin öljyn sekaan menee jotain asiaankuulumatonta, jäähdytinnestettä tai polttoainetta. Toki kaks viikkoa öljyn vaihdosta ni vahva veikkaus on että pajalla on laitettu liikaa sitä öljyä.
 
Jarrusatulan ja jarruletkun välisessä liitoksessa on kupariset prikat. Nämä tyypillisesti vaihdetaan, kun remppaan sisältyy kyseisen liitoksen avaus.

Mutta menevätkö prikat vaihtokuntoon a) korroosiosta vai b) voimasta? Olen nimittäin juuri vaihtanut prikat jarrusatulan vaihdon yhteydessä. Pitäisikö tuoreet prikat vaihtaa uudestaan, jos lähiaikoina uusin vielä jarruletkut? Prikkoja ei tullut letkujen mukana.
 
Kovettuvat kiristyksestä. Pehmeä kupari muokkauslujittuu, kun littaantuu ruuvin alla. Korroosio ei kupariprikkoja vie. Jos ei halua vaihtaa, voi myös hehkuttaa takaisin pehmeiksi. Oksidit on ehkä sen jälkeen syytä poistaa vaikka teräsvillalla.

Jos tyhjennyksen jälkeen moottoriin lisätään öljyä valmistajan ohjeiden mukaisesti niin kuinka korkealle se öljyn pinta tulee?
Ei voi yleistää. Jossakin moottorissa tulee alueen puoliväliin, kun lisää ohjekirjn mukaisen annoksen. Jossakin on taas mennyt yli ylärajan. Yleisesti moottoreita hieman ylitäytetään huollossa. Minulle on käynyt kahden perämoottorin kanssa niin, että koneissa oli uutena liikaa öljyä.
 
Pohdin tässä, että mistähän johtuu erot jakohihnan vaihdon hinnassa 2018 Octaviaan? Ihan nyrkkipajoja kyseessä ja tarjoukset heitelleet 530 - 800€ haarukassa. Yksi kallis korjaamo sanoi, että sähköinen vesipumppu olisi yksi tekijä korkealle hinnalle ja eivät mitenkään pääse alemmas.

Soitin tuonne halvimman tarjouksen tehneeseen korjaamoon ja kuitenkin suht iso ja hyvät arvostelut saanut paja kyseessä. Käyttävät alkuperäislaatuisia varaosia ja sain sijaisauton vielä ilmaiseksi alle. Jakohihna on semmoinen remontti, jota ei mielellään ihan kenellä tahansa teettäisi, mutta ei tuossa halvimmassakaan korjaamossa mitään hälyttävää osunut silmään.
 
Pohdin tässä, että mistähän johtuu erot jakohihnan vaihdon hinnassa 2018 Octaviaan? Ihan nyrkkipajoja kyseessä ja tarjoukset heitelleet 530 - 800€ haarukassa. Yksi kallis korjaamo sanoi, että sähköinen vesipumppu olisi yksi tekijä korkealle hinnalle ja eivät mitenkään pääse alemmas.

Soitin tuonne halvimman tarjouksen tehneeseen korjaamoon ja kuitenkin suht iso ja hyvät arvostelut saanut paja kyseessä. Käyttävät alkuperäislaatuisia varaosia ja sain sijaisauton vielä ilmaiseksi alle. Jakohihna on semmoinen remontti, jota ei mielellään ihan kenellä tahansa teettäisi, mutta ei tuossa halvimmassakaan korjaamossa mitään hälyttävää osunut silmään.

Mitä se halvin jättää vaihtamatta? Eikö tuolla "VAG autojen monet ongelmat ketjussa" juuri ollut joku jakohihnan vaihdossa ja jotain oli jätetty vaihtamatta ja jäähdytysnesteet sitten alkoi vuotamaan!?

EDIT:
Vesipumpun kotelo vuotaa… Tähän vaihdettiin pelkkä vesipumppu, muttei uutta koteloa. Saako edes pelkkää koteloa osana, koska paja selvittää juuri, että täytyykö uusi vesipumppu-sarja vaihtaa, jossa kotelo mukana…

Edit* 124€ pelkkä kotelo + työt. Oli sitä mieltä ettei tuo kotelo yleensä kestä uudelleen käyttöö. Mitä mieltä arvon raati, eli maksanko vain kiltisti omasta pussista? Ei kuulemma halki tms., vaan ”kiero”. Vuotaa todella vähän kun olivat paineistaneet järjestelmän.
 

Statistiikka

Viestiketjut
254 050
Viestejä
4 417 959
Jäsenet
73 285
Uusin jäsen
Onni9001

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom