MAP-anturin nimi tulee sanoista Manifold Absolute Pressure sensor, eli mitataan imusarjassa vaikuttavaa painetta tai alipainetta. Tällainen anturi voi sijaita myös imusarjalle johtavassa ahtoputkessa, joka vapaasti hengittävässä moottorissa olisi nimeltään imuputki.
Ilmanpaineelle en tiedä käytössä olevan muita kuin MAP-antureita, mutta "imuputken paineanturi" on turbomoottorissa harhaanjohtava nimitys, koska turbomoottorissa imuputki tarkoittaa turbon ilmanottoputkea, eikä sieltä mitata alipainetta. Anturi sijaitsee turbon painepuolella, jossa virallisesti on ahtoputkia eikä imuputkia.
Ymmärrän asian siis niin, että tuolla on tarkoitettu MAP-anturia, mutta se on nimetty virheellisesti imuputken anturiksi. Tämä anturi siis "tietää" muun muassa ahtopaineen ja raportoi sen moottorinohjaukselle.
edit. Koska ylemmän kuvan ilmamäärämittarissa on kaksi johtolähtöä, on teknisesti mahdollista, että sielläkin olisi erillinen alipaineanturi. En kyllä ole sellaista ratkaisua nähnyt. Lieneekö IMM:ssä vain jostain muusta syystä johdot kahdella liittimellä, tiedä häntä. Niin tai näin, niin MAP-anturi löytyy aina turbokompressorin painepuolelta yleensä läheltä imusarjaa.