Kysymyksiä & Vastauksia

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja w!rd
  • Aloitettu Aloitettu
Olen nähnyt ohjeen jonka mukaan ne ärsyttävät pikkukivet pitäis siivoilla lamellien välistä ja jopa lamellien sisältä pikkurakosista pois. Toisaalta helposti tulee mieleen että kun kääntelee hiekkaisella mökkitiellä ja kodin hiekkaisella parkkipaikalla niin niitä tulee ja menee. Tulee myös mieleen että lähteehän ne siitä kun ajaa motarilla, vaikka takana tulevan tuulilasiin. Kolmanneksi tulee mieleen että mahtaako vaikka rengashotellin receptionisti niitä nyppiä? (saattaako kysymyksestä välittyä hienoinen haluttomuus nyppimiseen?)


Rengas on conti viking7 kitkarengas jos sillä on väliä.
Hah, onnea vaan jos löydät jonkun nyppimään kivet renkaista. Tosin, jos hinnasta sovitaan niin olen toki valmis tekemään. "Jokunen" rengassetti tuli vaihdeltua, varastoitua ja yhdestäkään ei nypitty yhtään mitään.
 
Ihan turha niitä pikkukivia on nyppiä kun viikon päästä on uudet samalla tavalla tilalla.

Muija muuten kysy just 2 tuntia sitten samaa että "pitäiskö alkaa nyppimään näitä kiviä" kun vaihdettiin renkaat pihalla.
 
Ihan turha niitä pikkukivia on nyppiä kun viikon päästä on uudet samalla tavalla tilalla.

Muija muuten kysy just 2 tuntia sitten samaa että "pitäiskö alkaa nyppimään näitä kiviä" kun vaihdettiin renkaat pihalla.
Ainoat kerrat kun nypin mitään on jos auton sisälle asti kuuluu että jossain renkaassa on iso kivi tms kiilautuneena kuvioon. Muu on ihan turhaa säätöä.
 
Tilasin imusarjan tiivisteen: KIA 29215-3C301

Peltitiiviste oli taiteltu pahvilaatikkoon. Mielestäni on entinen, eikä kannata käyttää. Mitä mieltä viisaammat?
1697621557803.jpeg

1697621567520.jpeg
Pakkaajan moka. Pyydä lähettäjää toimittamaan uusi.
 
Tarttis saada autoon kumimatot kangasmattojen tilalle. Onko suosituksia hyvistä paikoista. Vai suoraan vaan merkkiliikkeeseen kyselemään merkkikohtaisia mattoja?
 
Tarttis saada autoon kumimatot kangasmattojen tilalle. Onko suosituksia hyvistä paikoista. Vai suoraan vaan merkkiliikkeeseen kyselemään merkkikohtaisia mattoja?
Merkkiliikkeen on paras ja todennäköisesti myös kallein, mutta kannattaa se hinta kysyä, koska joskus ne voi olla hinnaltaan erittäin lähellä laadukkaita tarvikemattoja mitkä nekin on auton mittojen mukaan tehty. Virtasenkauppa ja motonet ja vastaavat liikkeet kannattaa tarkistaa. Mitä paksumpaa/laadukkaampaa kumia se matto on niin sitä kalliimpi se on.

Laadukkaat tarvikematot on noin 100€ luokkaa hinnaltaan koko sarja ja halvemmat on sitten ohuempaa kumia ja niitä saa halvimmillaan parilla kympillä koko sarjan.
 
Mikä auto, torit ym. kannattaa käydä läpi...

Itse ostin nykyiseen uudet avaamattomat kangasmatot 50€ torista, kun maahantuoja pyysi 150€
Lähinnä tässä ajatuksena sekin, että saisi siistit ja toimivat matot, jotka myös näyttää mukavilta. Tarvikemattokin voi olla toki siisti.
 
Kumimatoissa tuntuu olevan sekä istuvuudeltaan, että laadultaan vähän mitä sattuu saatavilla. Kangasmattoja voisi kuvitella saavan käytettynä helpommin ihan alkuperäisenä. Tämä sen takia, että omaan autoonkin sai kumimatot kaupanpäälle muutama vuosi sitten ja ne ovatkin olleet koko ajan käytössä (kangasmatot varastossa ja niillä ei ole kertaakaan kenkä astunut). Kumimatot kuitenkin hankintaan yleensä erikseen, joten niitä ei yleensä jää paljon ylimääräiseksi, mutta tietty vähän riippuu mitä kampanjoita on ollut tarjolla joten kyllähän tuokin on mahdollista.
 
Mitähän tämmösen korjaaminen maksais? Tai saisko tota tehtyä ite mitenkää? Ulkonäöllä ei niinkää väliä ku on paikkauksia yms. Muuallakin.
katso liitettä 1194810
 
Viimeksi muokattu:
Pitääkö mittariston taustavalojen toimia katsastuksessa?

Itselläni temppuilee Focuksen kolmesta taustavalopolttimosta vasemmanpuoleinen, syttyy ja sammuu miten sattuu kesken ajon muutaman minuutin välein. (Tainnut olla tämä vika siitä lähtien kun polttimonvaihdon tein viime vuonna...) Sammuileva tosin valaisee vain moottorin lämpötilan ja suurimman osan kierroslukumittaria, nopeusmittari pysyy valaistuna kahden muun polttimon voimin.

Itseäni tuo tyydyttää, kun muut polttimot antavat kyllä riittävästi valoa myös noille pimeille mittareille. Eli ihan omaksi huviksi en viitsisi alkaa ruuvailemaan mittaristoa irti ja vaihtamaan polttimoa, kun ei ole edes tietoa, onko vika polttimossa tai polttimon asennuksessa vai jossakin ihan muualla. Mutta jos se aiheuttaa ongelmia katsastuksessa, niin sitten sen fiksailisi mieluummin vielä suht lämpimällä kelillä eikä tammi-helmikuun pakkasissa.
 
Voinko korvata lisävalojen johtosarjassa tämän releen:
51kZhXF1BbL.jpg
Tällä Hellan releellä:
00E46113BBBBA091050CE34CE34622F4E584A17B
 
Miten Tuning-Maken 330i saadaan paukkumaan jarrutuksissa ja vaihteidenvaihdoissa? Tehdaspaukuttimissa uskoakseni paukkuefektejä tehdään softalla parametrisoimalla, että kun kierrokset yms. on sopivat, niin syötetään vähän extraa pakoputkeen asti. Mutta tehdäänkö se virivireissä laittamalla sopivasti rikkinäinen eli ylirikas syöttö, mikä sitten on poksuu ja paukkuu vähän aina?
 
Miten Tuning-Maken 330i saadaan paukkumaan jarrutuksissa ja vaihteidenvaihdoissa? Tehdaspaukuttimissa uskoakseni paukkuefektejä tehdään softalla parametrisoimalla, että kun kierrokset yms. on sopivat, niin syötetään vähän extraa pakoputkeen asti. Mutta tehdäänkö se virivireissä laittamalla sopivasti rikkinäinen eli ylirikas syöttö, mikä sitten on poksuu ja paukkuu vähän aina?
"Fuel cut" eli moottorijarrulla bensansuihkutuksen katkaisu otetaan pois käytöstä ja säädetään sytytys ko. tilanteessa myöhäiselle niin paukkuu
 
1698698894764.png
mikä tuo toinen anturi on? toinen onimamassamittari , mut mikäs tuo toinen on?
 
mitä eroa on imutputken paineanturilla ja map anturilla? kumpi ns vaikuttaa ahtoihin? tai kertoo ahtoja?
 
mitä eroa on imutputken paineanturilla ja map anturilla? kumpi ns vaikuttaa ahtoihin? tai kertoo ahtoja?

MAP-anturin nimi tulee sanoista Manifold Absolute Pressure sensor, eli mitataan imusarjassa vaikuttavaa painetta tai alipainetta. Tällainen anturi voi sijaita myös imusarjalle johtavassa ahtoputkessa, joka vapaasti hengittävässä moottorissa olisi nimeltään imuputki.

Ilmanpaineelle en tiedä käytössä olevan muita kuin MAP-antureita, mutta "imuputken paineanturi" on turbomoottorissa harhaanjohtava nimitys, koska turbomoottorissa imuputki tarkoittaa turbon ilmanottoputkea, eikä sieltä mitata alipainetta. Anturi sijaitsee turbon painepuolella, jossa virallisesti on ahtoputkia eikä imuputkia.

Ymmärrän asian siis niin, että tuolla on tarkoitettu MAP-anturia, mutta se on nimetty virheellisesti imuputken anturiksi. Tämä anturi siis "tietää" muun muassa ahtopaineen ja raportoi sen moottorinohjaukselle.

edit. Koska ylemmän kuvan ilmamäärämittarissa on kaksi johtolähtöä, on teknisesti mahdollista, että sielläkin olisi erillinen alipaineanturi. En kyllä ole sellaista ratkaisua nähnyt. Lieneekö IMM:ssä vain jostain muusta syystä johdot kahdella liittimellä, tiedä häntä. Niin tai näin, niin MAP-anturi löytyy aina turbokompressorin painepuolelta yleensä läheltä imusarjaa.
 
Ilmamassamittarissa oleva toinen anturi voisi olla imuilman lämpötila-anturi.
 
Kun moottorista tai sen läheltä tyhjäkäynnillä kuuluu nakutusta/tikittävää/supsuttavaa ääniä niin veikkaus oireelle on yleensä kiertokanget, nostajat ja suutimet. Kysymys on, että miten suuttimet voivat muka aiheuttaa sitä nakutusta? Onko ongelma yleisempää dieselillä?
 
Kun moottorista tai sen läheltä tyhjäkäynnillä kuuluu nakutusta/tikittävää/supsuttavaa ääniä niin veikkaus oireelle on yleensä kiertokanget, nostajat ja suutimet. Kysymys on, että miten suuttimet voivat muka aiheuttaa sitä nakutusta? Onko ongelma yleisempää dieselillä?

Nykyaikaisissa suorasuihkutusmoottoreissa paineet on kovia ja se saattaa aiheuttaa enemmän ääntä. Kaikki värkit joissa mekaanista liikettä aiheuttaa ääntä.
 
MAP-anturin nimi tulee sanoista Manifold Absolute Pressure sensor, eli mitataan imusarjassa vaikuttavaa painetta tai alipainetta. Tällainen anturi voi sijaita myös imusarjalle johtavassa ahtoputkessa, joka vapaasti hengittävässä moottorissa olisi nimeltään imuputki.

Ilmanpaineelle en tiedä käytössä olevan muita kuin MAP-antureita, mutta "imuputken paineanturi" on turbomoottorissa harhaanjohtava nimitys, koska turbomoottorissa imuputki tarkoittaa turbon ilmanottoputkea, eikä sieltä mitata alipainetta. Anturi sijaitsee turbon painepuolella, jossa virallisesti on ahtoputkia eikä imuputkia.

Ymmärrän asian siis niin, että tuolla on tarkoitettu MAP-anturia, mutta se on nimetty virheellisesti imuputken anturiksi. Tämä anturi siis "tietää" muun muassa ahtopaineen ja raportoi sen moottorinohjaukselle.

edit. Koska ylemmän kuvan ilmamäärämittarissa on kaksi johtolähtöä, on teknisesti mahdollista, että sielläkin olisi erillinen alipaineanturi. En kyllä ole sellaista ratkaisua nähnyt. Lieneekö IMM:ssä vain jostain muusta syystä johdot kahdella liittimellä, tiedä häntä. Niin tai näin, niin MAP-anturi löytyy aina turbokompressorin painepuolelta yleensä läheltä imusarjaa.

Itseasiassa "imuputken antureita" käytetään kyllä jonkunverran ainakin työkoneissa ja raskaassa kalustossa. Noilla tarkkaillaan ilmanputsarin kuntoa sen imuputkeen muodostuvan alipaineen perusteella.
 
Kylläpä 211-mersssussa on juurikin tuohon tarkoitukseen anturi
1698948241289.png
 
^Kaikkea sitä oppii.
Tuossa siis vahvistivat, että ko. Mersussa tosiaan on imuputken paineanturi erikseen. Se ilmeisesti sijaitsee juuri tuossa ilmamäärämittarin kyljessä. Ja anturin tarkoitus on varmistaa imuilman riittävä virtaus. Jos ilmansuodatin esim. tukkeutuu, niin tuo anturi havaitsee asian.

Mutta kysytäänpä nyt yleisemmin kaikilta vielä, että onko tuollaisessa Mersussa kuitenkin MAP erikseen? Yleensähän ahtopainedataa käytetään moottorinohjauksessa, mutta joissain järjestelmissä riittää pelkkä ilmamäärämittaus.
 
Viimeksi muokattu:
^Kaikkea sitä oppii.
Tuossa siis vahvistivat, että ko. Mersussa tosiaan on imuputken paineanturi erikseen. Se ilmeisesti sijaitsee juuri tuossa ilmamäärämittarin kyljessä. Ja anturin tarkoitus on varmistaa imuilman riittävä virtaus. Jos ilmansuodatin esim. tukkeutuu, niin tuo anturi havaitsee asian.

Mutta kysytäänpä nyt yleisemmin kaikilta vielä, että onko tuollaisessa Mersussa kuitenkin MAP erikseen? Yleensähän ahtopainedataa käytetään moottorinohjauksessa, mutta joissain järjestelmissä riittää pelkkä ilmamäärämittaus.

on map, joo on mulla 3baarii mappi koodattuna.

1698969980791.png


imusarjalta lähtee ilmaletku tohon anturille
 
^Kaikkea sitä oppii.
Tuossa siis vahvistivat, että ko. Mersussa tosiaan on imuputken paineanturi erikseen. Se ilmeisesti sijaitsee juuri tuossa ilmamäärämittarin kyljessä. Ja anturin tarkoitus on varmistaa imuilman riittävä virtaus. Jos ilmansuodatin esim. tukkeutuu, niin tuo anturi havaitsee asian.

Mutta kysytäänpä nyt yleisemmin kaikilta vielä, että onko tuollaisessa Mersussa kuitenkin MAP erikseen? Yleensähän ahtopainedataa käytetään moottorinohjauksessa, mutta joissain järjestelmissä riittää pelkkä ilmamäärämittaus.

Mersuista en tiä, mutta mun käsityksen mukaan mieluumminkin sitä maffia käytetään ecun ohjaukseen kun sehän kertoo suoraan todellisen koneelle menevän ilmamäärän toisin kuin map joka kertoo vain paineen määrän.
 
Laitan vielä tännekin, jos joku osais täällä sanoa varmaksi:

Meneekö 205/60R16 nastarenkaat Avensis (-08) alle? Tai en oo varma, onko todellinen vm. 2007, koska pulttijako 5*100 (08--> pitäis kai olla 5*114,3?). Anyway Trafin tyyppihyväksytyissä koot 205/55R16 ja 215/50R17. Ja alle menemisen lisäks mahtuuko pyörimään ongelmitta yms.?

Ja siis
alla on nyt 215/50R17 kesärenkaat. Nuo 205/60R16 tulivat auton mukana (väärällä pulttijaolla), joten ne olisin vaihtamassa ostamilleni 5*100 16" vanteille, mikäli ne tohon ongelmitta passaa ja wörkkii.
 
Viimeksi muokattu:
Laitan vielä tännekin, jos joku osais täällä sanoa varmaksi:

Meneekö 205/60R16 nastarenkaat Avensis (-08) alle? Tai en oo varma, onko todellinen vm. 2007, koska pulttijako 5*100 (08--> pitäis kai olla 5*114,3?). Anyway Trafin tyyppihyväksytyissä koot 205/55R16 ja 215/50R17. Ja alle menemisen lisäks mahtuuko pyörimään ongelmitta yms.?

Ja siis
alla on nyt 215/50R17 kesärenkaat. Nuo 205/60R16 tulivat auton mukana (väärällä pulttijaolla), joten ne olisin vaihtamassa ostamilleni 5*100 16" renkaille, mikäli ne tohon ongelmitta passaa ja wörkkii.
screenshot-rengaslaskuri.net-2023.11.03-13_55_20.png
 
Oon noilla kans kikkaillut, mutta ei anna itselleni vastausta.
Siis halkaisijassa on 6 mm eroa. Säteessä 3 mm. Eiköhän ne sinne mahdu.
Mikä tuon laskurin nettisivu on?
 
Tuollainen traktorin perälevy pitäisi tänne saada, onko neuvoja antaa hyvistä kuljetusfirmojen kilpailutus paikoista? :hmm:
 
H4 polttimossa kun on merkintä 60W/55W niin tarkoittaako tuo että lyhyillä 60W ja pitkillä 55W ? Lisäksi palaako H4:ssa molemmat silloin kun on pitkät päällä vai pelkästään pitkät?
 
H4 polttimossa kun on merkintä 60W/55W niin tarkoittaako tuo että lyhyillä 60W ja pitkillä 55W ? Lisäksi palaako H4:ssa molemmat silloin kun on pitkät päällä vai pelkästään pitkät?
Muistaakseni juuri noin, että lähivalot 60 W ja kauko 55 W.

Molemmat eivät pala yhtaikaa, vaan joko tai.

(Lamppu teoriassa kestäisi molempien lankojen polttamisen, mutta johdotuksen pitäisi olla paksumpaa. Lisäksi se vaan haittaisi kauemmas näkemistä, jos lähivalot valaisisivat etualan turhan kirkkaaksi.)
 
Harvassa ovat. Uudet autot joissa lähi- ja kaukovalot omissa umpioissaan palaa samaan aikaan. Itse en tästä toiminnosta tykkää, kun auton eteen jää liian kirkas kohta.
Mutta ei niissäkään niitä H4-polttimoita ole palamassa samaan aikaan. Mistä tää homma alunperin lähti liikkeelle.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
262 401
Viestejä
4 555 223
Jäsenet
74 962
Uusin jäsen
Kurk1nen

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom