Mainitaan Tesla Model S, jonka Oil filter pitää täyttää säännöllisesti, kuten perinteisissä autoissa. Eli ihan normi Mobil 1 moottoriöljyä pitää kaataa tuonne, jotta moottori jaksaa käydä.
Kuulostaa aivan järjettömältä, eikä omistajan käsikirjan huolto-ohjeissakaan moisesta öljyn lutraamisesta mainita. Kaverikaan ei ole Mobil 1:stä puhunut, vaikka on ajanut jo 350 tkm Model S:nsä mittariin.
Tuota edellisessä viestissäsi yleistit sähköautojen tarvitsevan säännöllistä öljynvaihtoa siinä missä polttomoottoriautokin. Ja ilmeisesti vieläpä yhtä usein, koska mukaasi ainoa suurempi ero polttoaineen lisäksi on sytytystulppien vaihto.
Ihan kuin polttomoottoriautoon ei tarvitsisi noiden lisäksi vaihtaa säännöllisesti öljynsuodatinta, moottori-ilmansuodatinta, polttoainesuodatinta, jakohihnaa/-ketjua, mahdollista moniurahihnaa, mahdollista polttoainetankin aktiivihiiltä). Lisäksi on lukuisia kuluvia/rikkoutuvia osia, joita sähköautossa ei edes ole (alipaineletkut, startti, laturi, anturit, saastelaitteet, pakoputki, kytkin, kaksoismassavauhtipyörä jne). Minusta nuo eivät ole vähäisempiä eroja kuin sytytystulpat.
Kirjoitit:
"Säännöllistä öljyjen vaihtoa se sähköautokin tarvitsee, ainoa suurempi ero on primäärinen polttoaine ja sytytystulppien tarve."
Kaverin Model S:n lisäksi omassa pihassa oleva Seat Mii Electrickään ei ole tarvinnut öljynvaihtoa, vaikka sillä on ajettu jo 4 v 5 kk. Jarrunesteet on vaihdettu kerran, ja sisäilman raitisilmasuodatin kaksi kertaa. Polttomoottoriautoihin pitää noiden lisäksi vaihtaa 1-2 vuoden välein moottoriöljy (tai useammin jos ajaa paljon), ja muutakin säännöllistä vaihdettavaa niissä on.
Aihe sopii paremmin tänne:
Siis tuossa jutussahan ei edes vihjata mihinkään ajokieltoon vaan valmistajan korvausvastuuseen. Sen tekee viimeistään selväksi se, kun asiaa verrataan Volkkarin dieselgateen, eihän niitäkään autoja ole määrätty ajokieltoon, Suomessa ei edes maksettu korvauksia. Ei tässä ole kyse mistään...
bbs.io-tech.fi