Kysymyksiä & Vastauksia

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja w!rd
  • Aloitettu Aloitettu
Kuinka usein sähköauton öljyt kannattaa suunnilleen vaihtaa, puhutaanko kuukausista vai peräti vuosista? Onko sillä merkitystä asiaan, jos on vapaasti hengittävä moottori?
Itse uskaltaisin parin vuoden välein vaihdella. Samassa huollossa sitten tsekkaa pakoputken paukkuventtiilit, kampikammion kierrejouset ja vilkkujen hydraulinesteen. Varsinkin bemareissa tuo kuluu aika äkkiä loppuun ja se sit aiheuttaa vilkun toimimattomuutta.
 
Kuinka usein sähköauton öljyt kannattaa suunnilleen vaihtaa, puhutaanko kuukausista vai peräti vuosista? Onko sillä merkitystä asiaan, jos on vapaasti hengittävä moottori?
Sähkömoottorissa ei tapahdu paloreaktiota vaan se toimii sähköllä. Jos sinulla on polttomoottori siellä, sähkömoottorin lisäksi, kyseessä on hybridi, ei sähköauto.
 
Onko kukaan ostanut autoa etänä esim. Sakalta? Sivuilla mainostavat, että toimitus lähimpään liikkeeseen on ilmainen ja sen jälkeen voi vielä käydä auton läpi. Eli toisin sanoen onko siis mahdollista saada auto ilmaiseksi koeajettavaksi lähimmälle Sakalle, vaikka lopulta ei sitten ostaisikaan autoa?
 
kömoottorin lisäksi, kyseessä on hybridi, ei sähköauto.

Säännöllistä öljyjen vaihtoa se sähköautokin tarvitsee, ainoa suurempi ero on primäärinen polttoaine ja sytytystulppien tarve. Sähköauto sanoo hummm hummm kun bensalla käyvä auto ääntelee vroom vroom!
 
Säännöllistä öljyjen vaihtoa se sähköautokin tarvitsee, ainoa suurempi ero on primäärinen polttoaine ja sytytystulppien tarve. Sähköauto sanoo hummm hummm kun bensalla käyvä auto ääntelee vroom vroom!
Kerros, minkä öljysäiliön oljyt?
 
Onko kukaan ostanut autoa etänä esim. Sakalta? Sivuilla mainostavat, että toimitus lähimpään liikkeeseen on ilmainen ja sen jälkeen voi vielä käydä auton läpi. Eli toisin sanoen onko siis mahdollista saada auto ilmaiseksi koeajettavaksi lähimmälle Sakalle, vaikka lopulta ei sitten ostaisikaan autoa?
Muistaakseni tarkoittaa lähestulkoon ostopäätöstä ja menetät samalla etäkaupan peruutusoikeuden...ainakin minulle sanottiin että eivät peri maksuja jos auto poikkeaa merkittävästi kerrotusta, muussa tapauksessa tuli jotain maksuja. En kylläkään nyt muista oliko kyseessä tuolloin saka vai kamux. Kaipa sillä rajoitetaan sitä ettei autoja tilattaisi vain hupikokeiluja varten.
 
Onko kukaan ostanut autoa etänä esim. Sakalta? Sivuilla mainostavat, että toimitus lähimpään liikkeeseen on ilmainen ja sen jälkeen voi vielä käydä auton läpi. Eli toisin sanoen onko siis mahdollista saada auto ilmaiseksi koeajettavaksi lähimmälle Sakalle, vaikka lopulta ei sitten ostaisikaan autoa?

Ns. molemmin puolinen panttimaksu tuosta otetaan (200€). Jos kauppoja ei synny niin palautetaan vain jos autossa isompia virheitä mitä kerrottu ennen toimitusta jne. Taitaapi olla kaikilla isommilla liikkeillä sama käytöntä nykyään.

Etäkaupan peruutusoikeus kyllä on voimassa jos kauppa sovitaan jossain muualla kun myymälässä.
 
Ns. molemmin puolinen panttimaksu tuosta otetaan (200€). Jos kauppoja ei synny niin palautetaan vain jos autossa isompia virheitä mitä kerrottu ennen toimitusta jne. Taitaapi olla kaikilla isommilla liikkeillä sama käytöntä nykyään.

Etäkaupan peruutusoikeus kyllä on voimassa jos kauppa sovitaan jossain muualla kun myymälässä.

Eli on järkevämpää tilata auto suoraan kotiin toimitettuna ja palauttaa sitten jos tuntuu siltä? Mitäs järkeä tuossa on kaupan kannalta?
 
Ns. molemmin puolinen panttimaksu tuosta otetaan (200€). Jos kauppoja ei synny niin palautetaan vain jos autossa isompia virheitä mitä kerrottu ennen toimitusta jne. Taitaapi olla kaikilla isommilla liikkeillä sama käytöntä nykyään.

Etäkaupan peruutusoikeus kyllä on voimassa jos kauppa sovitaan jossain muualla kun myymälässä.
Kyllä minulle ainakin Sakalla luvattiin että jos en autoa halua niin saan sen 200€ takaisin. Varmistin vielä useampaan otteeseen että saan ilman kummempaa selittelyä rahat takasin. Ja auto siirrettiin Jyväskylän toimipisteeltä Raisioon. Tosin ostin auton joten en sitten tiedä mikä olisi ollut lopputulema jos en autoa olisi ottanut. Tämä tapahtui viimevuoden lopulla.
 
Eli on järkevämpää tilata auto suoraan kotiin toimitettuna ja palauttaa sitten jos tuntuu siltä? Mitäs järkeä tuossa on kaupan kannalta?

Niin, sekin totta. Yleensä kotiintoimituksissa myös otetaan tuo 200€ varausmaksu, että näitä ei ihan hupina tilailla, vaikka voikin palauttaa. Toisaalta tuskin kovin moni jaksaa kotio asti huvikseen näitä kelkkoa kun palautusaika 14km ja yli 100km jälkeen rupee kilsat maksamaan.

Kyllä minulle ainakin Sakalla luvattiin että jos en autoa halua niin saan sen 200€ takaisin. Varmistin vielä useampaan otteeseen että saan ilman kummempaa selittelyä rahat takasin. Ja auto siirrettiin Jyväskylän toimipisteeltä Raisioon. Tosin ostin auton joten en sitten tiedä mikä olisi ollut lopputulema jos en autoa olisi ottanut. Tämä tapahtui viimevuoden lopulla.

Yleensä myyjät tekevät juuri näin siistien autojen kanssa, jolloin asiakkaalle ei tule paineita tuosta varausmaksusta. Monelle iso kynnys maksaa 200€, jos kerrot että varausmaksua ei palauteta jonkin vian/vikojen/maalivaurioiden takia jotka kunnostettavissa.
 
Mopoihin liittyvä kysymys:

Onko täällä kenelläkään kokemusta mopojen "nappirajoittimista", joilla on tarkoitus ohittaa mopon CDI-boksin alkuperäinen kierroslukurajoitin? Lähinnä kiinnostaisi tietää, että voiko sitä rajoitusta vaihtaa päälle/pois moottorin ollessa käynnissä, vai saako sillä aikaiseksi jotain mahdollisia ongelmia?

Noitahan on olemassa monenlaisia, osassa on erillinen kytkin, joissakin on kaukosäädin ja joissakin kytkentä tapahtuu jarrukahvalla vilkuteltavalla valokoodilla tms, mutta muuten taitavat teknisesti toimia kaikki about samalla tavalla. Yhdistävä tekijä noissa kaikissa tuntuu olevan kiinalainen laatu ja olematon dokumentaatio.

Teinin mopoon vähän ajattelin tuollaisen laittaa ilman että kerron asiasta tälle itselleen, jotta voisi joskus käydä heittämässä sillä omat kauppareissut ilman että tarvitsee jumittaa liikennevirrassa vakiorajoituksen kanssa. Jos sillä on mitään merkitystä, niin mopon malli on 2022 Fantic XM50 Competition, jossa on Minarelli AM6 -moottori.

Parasta varmaan olisi, jos löytäisi sellaisen rajoituskombon, jolla saisi lisää vääntöä ja tehoa, mutta samalla maksiminopeus pysyisi sellaisissa rajoissa, ettei tarvitse alkaa maksamaan viranomaisille ylimääräistä. Todennäköisesti se edellyttäisi kuitenkin pakoputken vaihtamista jne, joten joku tällainen simppeli nappirajoitinratkaisu saa luvan riittää. Joku 60km/h maksimi tasaisella olisi ihan riittävä.

Itse asiassa testasin jo nappaamalla CDI-boksin liittimeltä yhden johdon irti (B5) ja sen jälkeen tuo tarve toteutuu, eli mopo kiertää enemmän ja kulkee noin 60km/h mittarinopeutta, kun piuhan kanssa menee noin 50km/h. Periaatteessa tuohon voisi laittaa jonkin simppelin kytkimen väliin, mutta kysymys on edelleen sama, eli voiko sitä laittaa päälle/pois moottorin käydessä?

Joku sellainen systeemi voisi olla kiva, että mopon alkuperäinen rajoitin on muuten aina päällä, paitsi jos sen käynnistää esim. laittamalla pitkien valojen katkaisimen päälle ja painamalla samalla jarrua, mutta en oikein tiedä miten sellaisen saisi tähän toteutettua?
 
Viimeksi muokattu:
Laittomiin toimiinhan tällä foorumilla ei kannusteta, kuten kautium varsin hyvin tietää :kahvi:
 
Laittomiin toimiinhan tällä foorumilla ei kannusteta, kuten kautium varsin hyvin tietää :kahvi:
Vai että laittomuuksiin. Eipä tosiaan tullut ihan ensimmäisenä mieleen, että täällä keskustelu tyssää tähän, mutta aina sitä vaan yllättyy. Vastaaminen tuohon ei tosin kannusta laittomuuksiin, mutta annetaanpa olla.

Voi hyvä isä sentään. :rofl:
 
Mopoihin liittyvä kysymys:

Onko täällä kenelläkään kokemusta mopojen "nappirajoittimista", joilla on tarkoitus ohittaa mopon CDI-boksin alkuperäinen kierroslukurajoitin? Lähinnä kiinnostaisi tietää, että voiko sitä rajoitusta vaihtaa päälle/pois moottorin ollessa käynnissä, vai saako sillä aikaiseksi jotain mahdollisia ongelmia?

Noitahan on olemassa monenlaisia, osassa on erillinen kytkin, joissakin on kaukosäädin ja joissakin kytkentä tapahtuu jarrukahvalla vilkuteltavalla valokoodilla tms, mutta muuten taitavat teknisesti toimia kaikki about samalla tavalla. Yhdistävä tekijä noissa kaikissa tuntuu olevan kiinalainen laatu ja olematon dokumentaatio.

Teinin mopoon vähän ajattelin tuollaisen laittaa ilman että kerron asiasta tälle itselleen, jotta voisi joskus käydä heittämässä sillä omat kauppareissut ilman että tarvitsee jumittaa liikennevirrassa vakiorajoituksen kanssa. Jos sillä on mitään merkitystä, niin mopon malli on 2022 Fantic XM50 Competition, jossa on Minarelli AM6 -moottori.

Parasta varmaan olisi, jos löytäisi sellaisen rajoituskombon, jolla saisi lisää vääntöä ja tehoa, mutta samalla maksiminopeus pysyisi sellaisissa rajoissa, ettei tarvitse alkaa maksamaan viranomaisille ylimääräistä. Todennäköisesti se edellyttäisi kuitenkin pakoputken vaihtamista jne, joten joku tällainen simppeli nappirajoitinratkaisu saa luvan riittää. Joku 60km/h maksimi tasaisella olisi ihan riittävä.

Itse asiassa testasin jo nappaamalla CDI-boksin liittimeltä yhden johdon irti (B5) ja sen jälkeen tuo tarve toteutuu, eli mopo kiertää enemmän ja kulkee noin 60km/h mittarinopeutta, kun piuhan kanssa menee noin 50km/h. Periaatteessa tuohon voisi laittaa jonkin simppelin kytkimen väliin, mutta kysymys on edelleen sama, eli voiko sitä laittaa päälle/pois moottorin käydessä?

Joku sellainen systeemi voisi olla kiva, että mopon alkuperäinen rajoitin on muuten aina päällä, paitsi jos sen käynnistää esim. laittamalla pitkien valojen katkaisimen päälle ja painamalla samalla jarrua, mutta en oikein tiedä miten sellaisen saisi tähän toteutettua?
En keksi mitään syytä, miksi ei voisi käyttää mootorin käydessä. Jos napin piilottaminen ei innosta, hankkisin edukkaan kiinalaisen kaukosäätimellä ohjattavan 12v relekortin, jolla rajoittimen tarvittaessa kytkisi pois.
 
En keksi mitään syytä, miksi ei voisi käyttää mootorin käydessä. Jos napin piilottaminen ei innosta, hankkisin edukkaan kiinalaisen kaukosäätimellä ohjattavan 12v relekortin, jolla rajoittimen tarvittaessa kytkisi pois.
En minäkään mitään syytä keksi, mutta tämä tuli vaan mieleen, kun löysin pari ohjetta, joissa sanottiin, että jos rajoitinta vaihtaa päälle/pois moottorin käydessä, se voisi aiheuttaa jotain vauriota (en tosin tiedä minne, sähköjärjestelmään?).

Kaukosäädin olisi periaatteessa kätevä, mutta siinä on sellainen käytännön ongelma, että se pitäisi sitten muistaa pitää mukana. Siksi ajattelin, että kiinteä ratkaisu olisi kätevämpi ja tosiaan mielellään sen tulisi olla sellainen, ettei tarvitse erillistä kytkintä lainkaan, eli käytännössä ohitus menisi päälle jonkun tietyn valo/painikekombinaation toteutuessa ja vastaavasti sen pitäisi palautua oletukseksi aina kun virrat katkeaa, jotta rajoittimen ohitus ei jää vahingossa päälle.

Ja tosiaan tarkoitus olisi, että lopputulos on laillinen, tai siis niin laillinen kuin se nyt voi olla. Joku raja näissä on käsittääkseni 65km/h, jonka ylittyessä alkaa sanktiot ropisemaan, kun moposta tulee seuravan luokan kulkine ja siten veroseuraamuksia. Vaikka A-kortti löytyykin, nii sellaista ei ole tarkoitus tässä saada aikaiseksi. Kyse on teinin moposta, joka ajaa sillä vakiona, eikä ainakaan tässä vaiheessa kaipaa mitään muutoksia, eli tosiaan ihan vain itseäni varten tässä suunnittelen koko settiä. Nuo nykypäivän isopyöräiset "supermotomopot" ovat kauniina kesäpäivänä yllättävän näppäriä ja kivoja kulkineita, jos vaan saisi edes vähän lisää potkua. Tuossakin on vissiin aika pitkälti sama runko kuin kevytmoottoripyöräversiossa.

Jos tästä keskusteleminen tosiaan rikkoo jotain foorumin sääntöjä tälläkin tasolla, niin samalla voi sitten varmaan laulaa suohon autojen moottorinohjausjärjestelmäketjun ja potkulauta/sähköpyöräviritykset jne.
 
Viimeksi muokattu:
En minäkään mitään syytä keksi, mutta tämä tuli vaan mieleen, kun löysin pari ohjetta, joissa sanottiin, että jos rajoitinta vaihtaa päälle/pois moottorin käydessä, se voisi aiheuttaa jotain vauriota.

Kaukosäädin olisi periaatteessa kätevä, mutta siinä on sellainen käytännön ongelma, että se pitäisi sitten muistaa pitää mukana. Siksi ajattelin, että kiinteä ratkaisu olisi kätevämpi ja tosiaan mielellään sen tulisi olla sellainen, ettei tarvitse erillistä kytkintä lainkaan, eli käytännössä ohitus menisi päälle jonkun tietyn valo/painikekombinaation toteutuessa ja vastaavasti sen pitäisi palautua oletukseksi aina kun virrat katkeaa, jotta rajoittimen ohitus ei jää vahingossa päälle.

Ja tosiaan tarkoitus olisi, että lopputulos on laillinen, tai siis niin laillinen kuin se nyt voi olla. Joku raja näissä on käsittääkseni 65km/h, jonka ylittyessä alkaa sanktiot ropisemaan, kun moposta tulee seuravan luokan kulkine ja siten veroseuraamuksia. Vaikka A-kortti löytyykin, nii sellaista ei ole tarkoitus tässä saada aikaiseksi. Kyse on teinin moposta, joka ajaa sillä vakiona, eikä ainakaan tässä vaiheessa kaipaa mitään muutoksia, eli tosiaan ihan vain itseäni varten tässä suunnittelen koko settiä. Nuo nykypäivän isopyöräiset "supermotomopot" ovat kauniina kesäpäivänä yllättävän näppäriä ja kivoja kulkineita, jos vaan saisi edes vähän lisää potkua. Tuossakin on vissiin aika pitkälti sama runko kuin kevytmoottoripyöräversiossa.

Jos tästä keskusteleminen tosiaan rikkoo jotain foorumin sääntöjä tälläkin tasolla, niin samalla voi sitten varmaan laulaa suohon autojen moottorinohjausjärjestelmäketjun ja potkulauta/sähköpyöräviritykset jne.

Rajoittimen ohitus ei ole millään tapaa tehtynä laillinen. Ja hyvä tiedostaa, että sanktiot on mahdollisia heti kun on mitään muutoksia tehty jos kiinni jää, tuo 65km/h on raja jonka jälkeen sanktiota tulee sitten raskaimman kaavan kautta. Sitä alhaisemmistakin nopeuksista saa kyllä liikennevirhemaksua ja kilvetkin voidaan viedä, jos poliisi sillä päällä sattuu olemaan.
 
Rajoittimen ohitus ei ole millään tapaa tehtynä laillinen.
No joo, ei ole jos pilkkua viilataan. Mutta ei ole myöskään punaisia päin käveleminen, joka on minun kirjoissa pahempi rike, kuin tällä nyt keskustellulla tasolla toteutettu mopon tuunaus.

Ja hyvä tiedostaa, että sanktiot on mahdollisia heti kun on mitään muutoksia tehty jos kiinni jää, tuo 65km/h on raja jonka jälkeen sanktiota tulee sitten raskaimman kaavan kautta. Sitä alhaisemmistakin nopeuksista saa kyllä liikennevirhemaksua ja kilvetkin voidaan viedä, jos poliisi sillä päällä sattuu olemaan.
Joo, varmaan sieltä joku satasen sakko voi tulla, jos oikein kakka osuisi tuulettimeen, mutta se edellyttää käytännössä, että mopo on siinä kunnossa, että koko asia ylipäätään ketään kiinnostaa ja että rajoittimen ohitus on toteutettu niin että sen joko näkee suoraan päällepäin, tai sitten mopo kulkee ja kiertää ihan hillittömästi.

Sellaisesta ei ollut tässä kyse, mutta oli miten oli, sen verran tässä on haisteltavissa kielteistä ilmapiiriä koko asiasta keskusteluun täällä, että annetaan tosiaan jatkokeskustelun olla, niin ei tule sanomista.
 
Viimeksi muokattu:
Terve,
Elikkäs myin tuossa pari kk takaperin 2015vm 163km ajetun VAG auton autoliikeelle ja ostin vaihdossa uudenman auton tillalle.
Autokauppias soitti vähän tämän jälkeen että myymäni auto syö öljyä ja että he aikovat mitata tuon määrän.
Lopputulema oli että auto syö öljyä juuri yli tuon rajan 5dl/1000km (5,2dl) ja vaativat minua maksamaan huollon noin 3k€.

Onko tässä mitään muuta tehtävävissä kun maksella pois?
sano liikkeeseen että mitä olette tehneet autolle, koska minun aikanani auto vei 0 litraa öljyä. En ala maksamaan sitä, että te tai joku muu olette tavalla tai toisella paskoneet entisen autoni. Maksakaa itse omat virheenne niin kuin miehet älkääkä soitelko tälläisiä neitimäisiä häirintäpuheluja minulle enää. Näkemiin.

Jos homma menee eteenpäin, voit vedota mittavirheeseen koska toteutettu vain yksi mittaus, vaatia heitä esittämään mittavälineistö jne. kuormittamaan heitä vitusti kaikella. 0.2dl on sellanen määrä ettei millään öljypullon asteikoilla mitata. Entä oliko olosuhteet mitatulla kulutusvälillä standardisoidut sun ajotapoihin nähden jotta voivat osoittaa sinun valehdelleen jne.

Musta näyttää että autoliikkeen case on lähinnä kalastelu-tier toimintaa ja lopettavat jos oikeasti alat prässäämään. Voivat toki yrittää naruttaa sillä vielä, että "me tullaan puolet vastaan good willinä" mutta sanot vaan että maksakaa vain omat töppäyksenne kuule ihan itse älkääkä yrittäkö laskuttaa niitä minulta yhdelläkään eurolla.
 
Viimeksi muokattu:
Rajoittimen ohitus ei ole millään tapaa tehtynä laillinen. Ja hyvä tiedostaa, että sanktiot on mahdollisia heti kun on mitään muutoksia tehty jos kiinni jää, tuo 65km/h on raja jonka jälkeen sanktiota tulee sitten raskaimman kaavan kautta. Sitä alhaisemmistakin nopeuksista saa kyllä liikennevirhemaksua ja kilvetkin voidaan viedä, jos poliisi sillä päällä sattuu olemaan.
En minäkään mitään syytä keksi, mutta tämä tuli vaan mieleen, kun löysin pari ohjetta, joissa sanottiin, että jos rajoitinta vaihtaa päälle/pois moottorin käydessä, se voisi aiheuttaa jotain vauriota (en tosin tiedä minne, sähköjärjestelmään?).

Kaukosäädin olisi periaatteessa kätevä, mutta siinä on sellainen käytännön ongelma, että se pitäisi sitten muistaa pitää mukana. Siksi ajattelin, että kiinteä ratkaisu olisi kätevämpi ja tosiaan mielellään sen tulisi olla sellainen, ettei tarvitse erillistä kytkintä lainkaan, eli käytännössä ohitus menisi päälle jonkun tietyn valo/painikekombinaation toteutuessa ja vastaavasti sen pitäisi palautua oletukseksi aina kun virrat katkeaa, jotta rajoittimen ohitus ei jää vahingossa päälle.

Ja tosiaan tarkoitus olisi, että lopputulos on laillinen, tai siis niin laillinen kuin se nyt voi olla. Joku raja näissä on käsittääkseni 65km/h, jonka ylittyessä alkaa sanktiot ropisemaan, kun moposta tulee seuravan luokan kulkine ja siten veroseuraamuksia. Vaikka A-kortti löytyykin, nii sellaista ei ole tarkoitus tässä saada aikaiseksi. Kyse on teinin moposta, joka ajaa sillä vakiona, eikä ainakaan tässä vaiheessa kaipaa mitään muutoksia, eli tosiaan ihan vain itseäni varten tässä suunnittelen koko settiä. Nuo nykypäivän isopyöräiset "supermotomopot" ovat kauniina kesäpäivänä yllättävän näppäriä ja kivoja kulkineita, jos vaan saisi edes vähän lisää potkua. Tuossakin on vissiin aika pitkälti sama runko kuin kevytmoottoripyöräversiossa.

Jos tästä keskusteleminen tosiaan rikkoo jotain foorumin sääntöjä tälläkin tasolla, niin samalla voi sitten varmaan laulaa suohon autojen moottorinohjausjärjestelmäketjun ja potkulauta/sähköpyöräviritykset jne.
Ohittaja ohjattu niin että kaukosäätimellä päälle ja aina kun moottori sammutetaan/virrat pois menee rajoitin päälle. Ei toki auta jos olet painanut tutkaan jo 80kmh, mutta noin normi moporatsiassa yms varsin näppärä kuulema.

Itsellä ei ole kokemusta, luotan siihen että aikuinen kuski prätkäkamat päällä ja about 60kmh huiput 43v vanhassa Soliferissa ei liikaa tule nillittämistä koska on välitetty kiihtymään ja vääntämään vs huippujen haku. On tuo leimattukin virit kiinni ilman ongelmaa vaikka kerroin avoimesti virit, miksi viritetty ja millä idealla ja ne näkyvät myös ulospäin (tehari, Pipercross, välitykset, säätösuutin jne jne...).
 
Joo, varmaan sieltä joku satasen sakko voi tulla, jos oikein kakka osuisi tuulettimeen

Virityksissä tulee se katsastamattomalla kevarilla ilman asiaan kuuluvia vakuutuksia osuus niiden satkun rapsojen päälle
 
Jos nyt omat muistikuvat ei ihan 15 vuoden takaa mopoajoilta ei ole hämärtyneet niin mopon alkuperäistä kierrostenrajoitinta ei tollasella nappirajoittimella saada ohitettua. Se alkuperäinen rajoitin pitää ensin ohittaa ja sitten vasta nappirajoittimella säädetään raja alemmaksi kuin alkuperäisessä rajoittimessa ettei mopo kulje niin kovaa. Voi olla myös ihan hyvin että muistan väärin, kun itellä oli mopo jossa ei ollut kierrostenrajoitinta ja siihen asennettiin tuollainen kaukosäätimellä toimiva malli. Rajoitin oli piilotettu ilmanputsarilaatikkoon. Kaukosäädin oli aina nappi ylöspäin housujen vasemmassa taskussa lompakon yläpuolella niin että rajoittimen sai vasurilla "reittä hipaisemalla" lennosta päälle. Oi noita aikoja.. :D
 
Mopoihin liittyvä kysymys:

Teinin mopoon vähän ajattelin tuollaisen laittaa ilman että kerron asiasta tälle itselleen, jotta voisi joskus käydä heittämässä sillä omat kauppareissut ilman että tarvitsee jumittaa liikennevirrassa vakiorajoituksen kanssa. Jos sillä on mitään merkitystä, niin mopon malli on 2022 Fantic XM50 Competition, jossa on Minarelli AM6 -moottori.

Seurasin hieman keskustelua ennen kuin vastaan.

Unohda koko juttu. Mikään ei ole teinille nolompaa kuin se että iskä lainailee mopoa johonkin kauppareissuille. Se on teinin ensimmäinen oma kulkuväline, eikä mikään koko perheen ilo. Kunnioita sitä ja hommaa itellesi oma jos tarttet.

Eikä siinä varmaan kauaa menisi kun joku poikasi/tyttäresi kaveri yrittäisi pysyä perässä / huomaisi muuten että läskimmän iskän alla meneekin sitten vähän kovempaa. Aivan järjetön idea kaiken kaikkiaan.
 
Seurasin hieman keskustelua ennen kuin vastaan.

Unohda koko juttu. Mikään ei ole teinille nolompaa kuin se että iskä lainailee mopoa johonkin kauppareissuille. Se on teinin ensimmäinen oma kulkuväline, eikä mikään koko perheen ilo. Kunnioita sitä ja hommaa itellesi oma jos tarttet.

Eikä siinä varmaan kauaa menisi kun joku poikasi/tyttäresi kaveri yrittäisi pysyä perässä / huomaisi muuten että läskimmän iskän alla meneekin sitten vähän kovempaa. Aivan järjetön idea kaiken kaikkiaan.
Kiitos kasvatusohjeista. Kiva että täällä tiedetään ja osataan auttaa kaikessa. :D

Todellisuudessa tilanne on se, että mopo on tytön kulkine harrastuksiin ensi vuonna. Tässä vaiheessa se on vain harjoittelua varten. Tuskinpa sitä sitten myöhemmin paljon lainailisin, mutta ei sinun silti tarvitse huolehtia siitä, eikä myöskään teinin muista tuntemuksista.

Ja sama juttu muille sakoista huolehtiville jne. Varmaan laadukkaampaa vastausta itse kysymykseen olisi saanut jostakin vauva.fi:stä.
 
Kiitos kasvatusohjeista. Kiva että täällä tiedetään ja osataan auttaa kaikessa. :D

Todellisuudessa tilanne on se, että mopo on tytön kulkine harrastuksiin ensi vuonna. Tässä vaiheessa se on vain harjoittelua varten. Tuskinpa sitä sitten myöhemmin paljon lainailisin, mutta ei sinun silti tarvitse huolehtia siitä, eikä myöskään teinin muista tuntemuksista.

Ja sama juttu muille sakoista huolehtiville jne. Varmaan laadukkaampaa vastausta itse kysymykseen olisi saanut jostakin vauva.fi:stä.

En mä kasvatusohjeita, kunhan totesin.. Ei tarvitse pahoittaa mieltä. Meillä tyttö sai rippilahjaksi isovanhemmilta Derbi Sentan, ja täytti jo 15 vuotta.. Muttei ole vieläkään päässyt kirjallisista läpi, en tiedä kiinnostaako sitä koko mopo enää ollenkaan..

Ite taisin saada 1994 ekan moponi, vuoden '93 Suzuki PV:n. Ois ollut vähintäänkin noloa jos iskä ois sitä lainaillut..

Antaisin kuitenkin penskalle vastuun laitteen huolloista yms jos mahdollista, eikä niin että "isi hoitaa kaiken".. Sillä tavalla sitä oppii pikkuhiljaa..

 
Kukas muistaa mistä pirusta näkee nykyään mihin päästöluokkaan oma auto kuuluu? Auto vm1990 joten voisi teoriassa olla katillinen tai katiton, mutta pitäisi nähdä onko mallia koskaan myyty ilman kattia aka saisiko sen ottaa pois.
 
Kukas muistaa mistä pirusta näkee nykyään mihin päästöluokkaan oma auto kuuluu? Auto vm1990 joten voisi teoriassa olla katillinen tai katiton, mutta pitäisi nähdä onko mallia koskaan myyty ilman kattia aka saisiko sen ottaa pois.

Katsastusinssi sanoi mulle aikanaan, että jos otteessa lukee "vähäpäästöinen", niin ei saisi ottaa pois.

Näitä luokiteltiin jo ennen kuin laki vaati sitä, varsinkin tuontiautoja.
 
Katsastusinssi sanoi mulle aikanaan, että jos otteessa lukee "vähäpäästöinen", niin ei saisi ottaa pois.

Näitä luokiteltiin jo ennen kuin laki vaati sitä, varsinkin tuontiautoja.
Näkeekö traficomista vai pitääkö konttorilla käydä kyselemässä teknistä osaa tms? Ajoneuvon tiedoissa ei mitään mainintaa päästöistä tai katista. Ja on tuontiauto. Reittinä Saksa, Ruotsi, Ahvenanmaa ja nyt Suomi ja jokaisessa maassa kilvissä ollut.
 
Näkeekö traficomista vai pitääkö konttorilla käydä kyselemässä teknistä osaa tms? Ajoneuvon tiedoissa ei mitään mainintaa päästöistä tai katista. Ja on tuontiauto. Reittinä Saksa, Ruotsi, Ahvenanmaa ja nyt Suomi ja jokaisessa maassa kilvissä ollut.

Kannattaa varmuuden vuoksi varovasti kysäistä konttorilta jotenkin ympäripyöreästi mainitsematta ko. auton tietoja.

Itse kysyin aikanaan katsastuksessa, niin hyvä ettei käynyt inssi kimppuun, kun olin tekemässä "ympäristörikosta".
Taitaa tuostakin olla 25v aikaa ja asenne tuntuu olevan samanlainen...
 
Kannattaa varmuuden vuoksi varovasti kysäistä konttorilta jotenkin ympäripyöreästi mainitsematta ko. auton tietoja.

Itse kysyin aikanaan katsastuksessa, niin hyvä ettei käynyt inssi kimppuun, kun olin tekemässä "ympäristörikosta".
Taitaa tuostakin olla 25v aikaa ja asenne tuntuu olevan samanlainen...
No tuossa onkin se ihana asia. Autossa on muistaakseni katti. Katsoin firman auton tiedot ja siellä oli erillinen päästöluokitus yms osio traficomissa, mutta tuon harrasteen kohdalla puuttui koko osio. Aka olisiko näitä joista saisi repiä katin veke, on kuitenkin juuri siinä vuosimallin rajoilla.
 
Mutta miksi se katti pitäisi poistaa?
Vapari jossa ei liikaa tehoa, ikivanha katti joka kuristaa, autossa kuitenkin on jo peltisarjaa yms. niin sillä saisi todnäk edes sen pari hepoa lisää ja hiukan ääntä.
 
No tuossa onkin se ihana asia. Autossa on muistaakseni katti. Katsoin firman auton tiedot ja siellä oli erillinen päästöluokitus yms osio traficomissa, mutta tuon harrasteen kohdalla puuttui koko osio. Aka olisiko näitä joista saisi repiä katin veke, on kuitenkin juuri siinä vuosimallin rajoilla.

Ihan varmasti ei tiedä kuin kokeilemalla.

Itsellä oli silloin vm. 89, 89 tuotu alkuvuodesta ja otteessa luki vähäpäästöinen. Ei saanut poistaa.
Taisi v. 90 tulla vaatimus voimaan, mutta ilmeisesti ennakoitiin päätöstä.

Teoriassa ilmeisesti ei saisi poistaa, jos maahan tullessa on katti ollut.
Todellisuudessahan näistä ei ole kuin haittaa ja päästöistä saattaa mennä läpi, vaikka katti puuttuukin.
 
Ihan varmasti ei tiedä kuin kokeilemalla.

Itsellä oli silloin vm. 89, 89 tuotu alkuvuodesta ja otteessa luki vähäpäästöinen. Ei saanut poistaa.
Taisi v. 90 tulla vaatimus voimaan, mutta ilmeisesti ennakoitiin päätöstä.

Teoriassa ilmeisesti ei saisi poistaa, jos maahan tullessa on katti ollut.
Todellisuudessahan näistä ei ole kuin haittaa ja päästöistä saattaa mennä läpi, vaikka katti puuttuukin.
No kun tämä. Pitänee soitella ja kysellä.
 
No kun tämä. Pitänee soitella ja kysellä.
Itse itselleni vastaillen. Soittelin konttorille joka todennäköisesti auton alunperin rekisterikatsasti ja leimamiehen kommentti oli "Ei ole katalysaattorimerkintää, se olisi merkitty jos katalysaattori autossa olisi silloin ollut, joten voit laittaa mitä haluat, kunhan on museoleimaan sopiva.". On siis takavaimentajan liitokset ottaneet ruostetta ja kun putken vaihtaa, mieluusti se olisi juuri sellainen kun haluaa (eli kuin vakio mutta hiukan pirteämmän kuuloinen). Enkä tosiaan tiedä onko autossa jo vaihdettu putkisto. Pakosarja kuitenkin on jo vaihdettu ja muutenkin hiukan kutiteltu joten ääni ei ole ihan perus nelipyttyisen vaparin hiljainen hyssyttely vaan kuulostaa varsin samalta kun mitä MK1 Focus ST170 oli catbackin kanssa.
 
Itse itselleni vastaillen. Soittelin konttorille joka todennäköisesti auton alunperin rekisterikatsasti ja leimamiehen kommentti oli "Ei ole katalysaattorimerkintää, se olisi merkitty jos katalysaattori autossa olisi silloin ollut, joten voit laittaa mitä haluat, kunhan on museoleimaan sopiva.". On siis takavaimentajan liitokset ottaneet ruostetta ja kun putken vaihtaa, mieluusti se olisi juuri sellainen kun haluaa (eli kuin vakio mutta hiukan pirteämmän kuuloinen). Enkä tosiaan tiedä onko autossa jo vaihdettu putkisto. Pakosarja kuitenkin on jo vaihdettu ja muutenkin hiukan kutiteltu joten ääni ei ole ihan perus nelipyttyisen vaparin hiljainen hyssyttely vaan kuulostaa varsin samalta kun mitä MK1 Focus ST170 oli catbackin kanssa.

Hieno homma, että menee noin! :thumbsup:
 
Hieno homma, että menee noin! :thumbsup:
No, pahin mitä voi käydä on se että joudun lyömään katin putken väliin... Sen tosin sanoi että jos putkesta löytyy nyt katti, sitä ei saa poistaa vaikka kat merkintää ei ole. Jos taas sitä ei ole ollut esim tässä tapauksessa rekisteröintikatsastuksessa, saa putki olla jatkossakin katiton.
 
No, pahin mitä voi käydä on se että joudun lyömään katin putken väliin... Sen tosin sanoi että jos putkesta löytyy nyt katti, sitä ei saa poistaa vaikka kat merkintää ei ole. Jos taas sitä ei ole ollut esim tässä tapauksessa rekisteröintikatsastuksessa, saa putki olla jatkossakin katiton.

Näin olen myös ymmärtänyt.
Varmaan ohi virallisen maahantuonnin tulleiden kohdalla käytännössä voisi koittaa ilman, mutta tuuripeliähän tällainen.
Ainakin amerikkalaisten merkkien tietämys tuntuu hävinneen kokonaan maahantuojilta.
 
Ihan varmasti ei tiedä kuin kokeilemalla.

Itsellä oli silloin vm. 89, 89 tuotu alkuvuodesta ja otteessa luki vähäpäästöinen. Ei saanut poistaa.
Taisi v. 90 tulla vaatimus voimaan, mutta ilmeisesti ennakoitiin päätöstä.

Teoriassa ilmeisesti ei saisi poistaa, jos maahan tullessa on katti ollut.
Todellisuudessahan näistä ei ole kuin haittaa ja päästöistä saattaa mennä läpi, vaikka katti puuttuukin.

-91 taisi tulla katalysaattori pakolliseksi, jenkeissä katalysaattoria taisi olla jo 70-luvulla käytössä
 
-87 alettiin kuulema "tunnustamaan" katalysaattori päästölaitteeksi ja - 92 pakollinen.

Oli aluksi -92, mutta aikaistettiin vuodella, -91 oli siirtymä vuosi, jolloin varastossa olevat katittomat sai myydä pois.


Katalysaattori pakolliseksi jo ensi vuonna
Tilaajille
Mannila Johanna

13.1.1990 2:00

Hallitus aikoo aikaistaa uusien autojen katalysaattoripakkoa vuodella. Myös raskaan liikenteen uusien dieselautojen päästömäärien on oltava ensi vuonna nykyisiä 20-30 prosenttia pienemmät. Liikenneministeriössä tiukempaa pakokaasulinjaa perustellaan kansainvälisellä kehityksellä ja metsätuhoilla: muualla Euroopassa tiukemmat määräykset pakokaasupäästöistä ovat jo voimassa.
 
No tuossa onkin se ihana asia. Autossa on muistaakseni katti. Katsoin firman auton tiedot ja siellä oli erillinen päästöluokitus yms osio traficomissa, mutta tuon harrasteen kohdalla puuttui koko osio. Aka olisiko näitä joista saisi repiä katin veke, on kuitenkin juuri siinä vuosimallin rajoilla.
Jollei saastelaitteita ole yksilöity niin ne voi poistaa, mutta auton päästöluokitusta se ei muuta. Jos auto on vähäpäästöinen niin sen pitää mennä vähäpäästöisen arvoihin.
 
Onko mitään järkeä irrottaa maastopyörän ohjaustankoa, jotta se mahtuu auton tavaratilaan? Onko ohjaustangot suunniteltu kestämään useampaa irrotusta ja uudelleen kiinnitystä?
 
Mikä olisi hyvä aine vanhojen öljyvuotojen putsaamiseen öljypohjasta ja jakoketjukotelon tietämiltä. Siis tasoa suihkuta-ja-pyyhi ja mielellään motonetistä/biltema tms?
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 220
Viestejä
4 488 523
Jäsenet
74 100
Uusin jäsen
Riikkavaan

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom