Roiskeläpät ihan ehdottomat oli niitä sitten mallikohtaisena saatavilla tai ei. Tarvikeliikkeissä on yleismalleja sekä sellaisiakin, joissa ajatus on itse leikata sopiva muoto suorakaiteen muotoisesta levystä.
Kaikissa autoissa, joissa on maalipintaa vetävän pyörän takana pystypinnoilla, se maali sieltä lähtee muutamassa vuodessa (Suomen olosuhteet eli hiekka ja suola suihkuaa pinnoille ja hakkaa maalin irti). Roiskeläpät on syytä asentaa silloin, kun maalipinta on vielä ehjä.
Tuollaisen kohdan korjaamisessa estetiikka ei ole niin justiinsa, koska siihenhän tulee roiskeläppä päälle. Hionta, hapotus, sitten ruoste-estopohjamaali, sen päälle ylimaalattava massa ja sitten pintaväri. Se massakerros välissä korjaus tulee kestämään vähän pintarasitustakin, jota voi myös roiskeläpän yhteydessä tulla.
Tuon puskurin rajassa olevan lohkeilun korjaisin itse ihan vaan kynsilakkapullolla; se menee kuitenkin uudestaan rikki ellei puskurin asennusta saa jotenkin muutettua niin, ettei se enää hiero pellin reunaa. Jos jäljestä haluaa virheettömän niin koko peltihän silloin on ruiskumaalattava, eikä sellainen kannata jos auto on reilusti arkikäytössä.