Kuinkahan tarkkaa nuo vanneasiat on, kun olen Tori.fi selannut ja ettinyt CLK:n 17" vanteita. Koko ajan tulee Audin vanteita vastaan, esim nämä:
Audi 1
Audi 2
Mersussa pitää olla 5x112 , 66,6 , 7,5x17 ja ET 17" vanteelle 36 tai 37. Itse en ymmärrä, kun netistä olen katsonut, niin Audeissa on keskireikä 66.5mm ja taas ilmoituksessa väittävät, että 66.6mm. Onko tässä jokin virhe, vai onko oikeasti kahta eri keskireikää noin pienellä erolla käytössä.
Ja lisäksi, eikai vanteessa ole kierteitä itsessään. Mielestäni se pultti menee vain siitä läpi ja kiinnittyy sitten itse autoon. Kun mietin, että osa pultin koosta on mainittuna M12 x 1.5 ja osassa taas M14 x 1.5, niin tuleekohan siitä ongelmaa? Audeissa taitaa olla monessa tuo M14 x 1.5.
Kaverilla on rengaskone, joten ihan ilmaiseksi saisin näitä rengashommia, mutta pitäs ensin löytää sopivat vanteet. Mielestäni nykyisten vanteiden, jotka ovat 18" Et on 45. Haluaisin, nyt kun tähän hommaan lähden, niin autoon sopivat vanteet niin tarkasti oikeilla spekseillä kuin vain sopii. Nyt ajettavuus on vähän heikkoa välillä, vetelee ties minne.
Talvivanteet mulla on autoon passelit ja auto menee täysin niinkuin pitääkin niillä. Ne on 17" vanteet ja ET 38, joka tuntuu olevan just eikä melkein tuohon autoon. Nekin ostin torista, mutta nyt ei tunnu löytyvän oikein sopivia millään.
Toinen, kustannustehokas vaihtoehto olisi etsiä 18" vanteet. Ne pitäs sitten olla 8Jx18 ET30. Nykyiset on ET45, joten onhan siinä vähän eroa. Mulla olis valmiiksi Trianglen renkaat 225/40/18, jotka vois sitten tarkistaa ja laittaa uusille vanteille tai ostaa esim taakse kaksi muun merkkistä rengasta ja laittaa Trianglet eteen, jos on niissä jotain sanomista. Trianglet on 6mm kuluneet, joten aika tuhlaukselta tuntuu hävittää ne pois. Ideoita tähän?