Kysymyksiä & Vastauksia

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja w!rd
  • Aloitettu Aloitettu
Niin tuo on se tuorein pykälä oletan. Jos näin niin ei tarvitse miettiä alle 25kg tehtaalta eikä +25kg varusteineen olevan fillarin kanssa. Tosin, eilköhän tuohonkin löydy joku pykälä jota soveltaa jos jotain hullua sattuu.
Sen 1.6.2024 voimaantulevan liikennevakuutuslain 2 §:n 1 momentti sanoo, että nykyisen ajoneuvolain 28 §:n 1 momentin mukaista sähköavusteista polkupyörää ei pidetä tulevan liikennevakuutuslain tarkoittamana ajoneuvona, joten eivät tarvitse liikennevakuutusta. Ei haittaa vaikka olisi suoraan tehtaalta yli 25 kg, koska ajoneuvolain 28 §:n 1 momentti ei sisällä mitään massarajoituksia.
 
Mites asia kuten sähköavusteinen 250w täysjousto varusteineen? Asia joka on tehtaalta todnäk. alle 25kg (en ole mitannut missään muotoa koska en ostanut uutena) ja nyt siinä on isompaa jarrua, satulajuttuja, lokareita jne... jos tuo nyt ylittää 25kg... miten tulkitaan pykäliä?

Kysyn koska nuo lehtien yms artikkelit ovat niin hv ja jokainen tuntuu menevän ristiin toisensa kanssa.
Mikä tuossa on vaikea ymmärtää, tuollainen leikkuri ei ole tarkoitettu ensisijäisesti henkilöiden tai tavaroiden kuljettamiseen ja onko pyörällä joku muu käyttötarkoitus kuin kuljettaa sitä ihmistä siinä pyörän päällä?
Mutta niin kuin laissa sanotaan pitää kulkea yli 25km/h, (suurin rakenteellinen nopeus yli 25km/h).
 
Mitenkäs lasten sähkömönkijä, joka kulkee alle 25km/h? Sillä ajellaan tiellä ja aikuiset juoksevat perässä.
 
Mitenkäs lasten sähkömönkijä, joka kulkee alle 25km/h? Sillä ajellaan tiellä ja aikuiset juoksevat perässä.

Jostain luin missä kai poliisilta tms kysyttiin näistä, niin... lasten sähköllä käyvä ajettava leluautokin vaatii vakuutuksen vaikka sillä ajettaisiin omalla pihalla. Siitä tuli mieleen jos piha on aidattu, niin päteekö sitten.

Tai aikuisten sähköllä toimiva ajettava ruohonleikkuri. Oudoksi menee nämä asiat.
 
Mutta missä laissa on määritys tälle

Liikennevakuutusta ei tarvitse ottaa:
...
5) ajoneuvolle, jota ei tarvitse rekisteröidä eikä käytetä liikenteessä;
...

Mitä tarkoittaa liikenteessä käyttö?
 
Mutta missä laissa on määritys tälle

Liikennevakuutusta ei tarvitse ottaa:
...
5) ajoneuvolle, jota ei tarvitse rekisteröidä eikä käytetä liikenteessä;
...

Mitä tarkoittaa liikenteessä käyttö?
Uuden liikennevakuutuslain 1 § tulee 1.6.2024 jälkeen olemaan:
Screenshot_2024-05-12-21-28-42-89_e2d5b3f32b79de1d45acd1fad96fbb0f.jpg


Kaikki on sen jälkeen aina liikenteessä käyttämistä liikennevakuutusmielessä, paitsi jos moottoriajoneuvo on säilytettävänä, korjattavana, huollettavana tai pestävänä liikenneväylistä erillään olevassa paikassa. Tai jos sitä tuollaisessa paikassa käytetään olennaisesti muuhun tarkoitukseen kuin henkilöiden tai tavaran kuljettamiseen.
 
Tuosta on jäänyt osa pois (kohta 3).

Tarkoituksella tuo jätettiin pois, niin ei jää turhia epäselvyyksiä. Vanhassakaan laissa ei tuo liikenteeltä eristetty alue toteudu oikeastaan koskaan ja kilpakalusto on nykyiselläänkin vaatinut liikennevakuutuksen käytännössä joka tilanteessa. Tulevaisuudessa siis ei ole edes olemassa tuollaista teoriassa suljettua aluetta vaan vakuutus vaaditaan aina.

Mielenkiintoisempaa kilpatouhuihin liittyen on se, että näinköhän hinnat tippuu kun vakuutusyhtiöiden korvausvelvollisuudet tippuu huomattavasti kuljettajanpaikkasuojan poistuessa. Jatkossa siis kuskille itselleen tapahtuvia vahinkoja ei liikennevakuutuksesta korvata vaan on otettava erillinen vakuutus, jos vakuutuksista jotain haluaa.
 
Kuka osaisi kertoa mistä pirusta saan 2021 Corollan liikenneilmoitukset vittuun? Olen selannut valikot, kytkenyt kaiken pois ja yhä huutelee ihan mitä sattuu.
 
Mitä on liikenneilmoitukset ?
1km päästä ruuhkaa, 1km kaista suljettu jne. On aivan liian usein väärää tietoa ja saan nuo tiedot muutenkin jo Wazesta/Google Mapsistä. Tulee kaiken yli ja on aiheuttanut välillä todella ärsyttäviä tilanteita. Loppui/väheni tuossa toviksi jo todella hyvin ja luulin että onnistuin kytkemään ne pois, kunnes alkoivat taas.
 
Tuolta ainakin löytyy manuaaleja eri Toyota malleihin ja myös kysymyksiä voi tuonne lähettää.
 
Tuolta ainakin löytyy manuaaleja eri Toyota malleihin ja myös kysymyksiä voi tuonne lähettää.
On tuota omaa paperista tullut tutkittua ja niin satelliitti kuin fm puolen on diabloitu. Ja itseasiassa vedin vielä varuiksi ne disabloiduiksi myös soirceista. No fucking clue mitä toi duunaa.
 
Muistaakseni Touch 2 olisi tuo yhtä versiota vanhempi omasta. Mutta pitää vielä nyt varmistaa 100:n kerran että kaikki on disabloitu. On käyty kaikki valikot läpi navista median kautta radioihin ja kytketty kaikki pois. Pitää tutkia saako tuohon tehtyä miten helpolla full on tehdasasetusten palautuksen. Kerran sen tein, mutta vaati että poistin auton mm omalta Toyota tililtä (vmp että pitää edes olla moinen).
 
Kia niro on ensirekisteröity 7.5.2021. Navigoinnin ym elektroniikan takuu on 3v. Nyt muutama päivä sitten näyttöön pärähti pitkä viiva kuolleita pikseleitä, ja näyttö myös alkanut tehdä sitä että ei reagoi kosketukselle ollenkaan, auton reboot auttaa tässä kuitenkin. Ensirekisteröinnistä tänään kun merkkiliikkeeseen asiasta soitin on 3v ja 6vrk. Puhelimen päässä hessu sanoi että Kia voi noissa takuuasioissa hyvinkin tarkka olls etteivät enää korjaisi takuun piikkiin.

En kyllä sulata jos eivät tuota meinaa korjata ja tulisi joku tonnin lasku itselle, vaiva ei sinänsä ole iso mutta näkyy heti ja auton arvo muutenkin jo tippunut kuin kivi.

En kuluttajariitalautakunnasta mitään ennakkotapausta ensihätään löytänyt, mutta eikö tuon nyt virhevastuuksi vähintään pitäisi mennä jos laite hajoaa alle viikko takuun loppumisesta?
 
Kia niro on ensirekisteröity 7.5.2021. Navigoinnin ym elektroniikan takuu on 3v. Nyt muutama päivä sitten näyttöön pärähti pitkä viiva kuolleita pikseleitä, ja näyttö myös alkanut tehdä sitä että ei reagoi kosketukselle ollenkaan, auton reboot auttaa tässä kuitenkin. Ensirekisteröinnistä tänään kun merkkiliikkeeseen asiasta soitin on 3v ja 6vrk. Puhelimen päässä hessu sanoi että Kia voi noissa takuuasioissa hyvinkin tarkka olls etteivät enää korjaisi takuun piikkiin.

En kyllä sulata jos eivät tuota meinaa korjata ja tulisi joku tonnin lasku itselle, vaiva ei sinänsä ole iso mutta näkyy heti ja auton arvo muutenkin jo tippunut kuin kivi.

En kuluttajariitalautakunnasta mitään ennakkotapausta ensihätään löytänyt, mutta eikö tuon nyt virhevastuuksi vähintään pitäisi mennä jos laite hajoaa alle viikko takuun loppumisesta?
Juu ja oletetty auton ensiasennus stereoiden yms kanssa on reilusti yli 3v. Ei pitäisi olla mitään mussuttamista ja jos on niin riitautusta vaan. Tai vaatii esim mieleisen aftermarket setin tilalle.
 
Ne on rautaa eli ns. lentoruostetta. Lähtee kyllä oikeilla aineilla, ei tarvita myllytystä.


Tähän liittyen, epäilen omassakin autossa olevan, ehkä, ne ei kyllä pilkkuja ole vaan laajalla alueella, mutta ikäänkuin "vesivärillä maalattu", eivät lähteneet tehopesussa pois näköjään.
Tuo ehdottamasi purkki on aivan liian kallis, kokeiluun, mahtaakohan tosiaan olla tätä alla olevan kuvan ainetta on tosiaan Puuilossa joskus ollut tuohon 3,99€ hintaan? enää ei ainakaan ole, mistähän löytäisi?

screenshot.2.jpg
 
Tähän liittyen, epäilen omassakin autossa olevan, ehkä, ne ei kyllä pilkkuja ole vaan laajalla alueella, mutta ikäänkuin "vesivärillä maalattu", eivät lähteneet tehopesussa pois näköjään.
Tuo ehdottamasi purkki on aivan liian kallis, kokeiluun, mahtaakohan tosiaan olla tätä alla olevan kuvan ainetta on tosiaan Puuilossa joskus ollut tuohon 3,99€ hintaan? enää ei ainakaan ole, mistähän löytäisi?

screenshot.2.jpg
Jos edullisen budjetti ratkaisun haluat niin hae motonetista motox vannepesua. Sillä on tullut pestyä vanteet ja auton kyljet rautahiukkasista.
 
Pitäisi vuoden 2011 VW Caddyyn asentaa vetokoukku. Voikohan tällaiseen laittaa vielä jonkun halvan yleismallisen johtosarjan vai tarviiko olla joku mallikohtainen tms.?
 
Merkkikohtaisella johtosarjalla saattaapi välttää monet kirosanat asennuksen yhteydessä. Ja sen jälkeenkin.
 
Kiitos vastauksista.

Sen enempiä tutkimatta tilasin tuollaisen setin: https://www.autodoc.fi/steinhof/13648708

Koukun kanssa yhteensä noin 200€ + kulut. Ehkä tässä itse asentaen vähän säästää pajojen hintoihin nähden. Katsotaan mitä sieltä tulee...
550€ oli pk-seudulla halvin kiinteä koukku asennettuna. Noin kymmenkunta paikkaa kävin läpi ja hintahaarukka kiinteissä oli 550€-750€ ja irroitettavat tuosta ylöspäin.
 
Ihan mielenkiinnosta, kun tekevät noiden katujen pesuja näin keväisin, onko tuo litku millä pesevät jotain suolaliuosta?
 
Ihan mielenkiinnosta, kun tekevät noiden katujen pesuja näin keväisin, onko tuo litku millä pesevät jotain suolaliuosta?
Suolaliuosta siitä tulee kun maantiesuola siihen liukenee mutta ihan vesijohtovettä tai esim Rovaniemellä pumppasivat suoraan Kemijoesta

1715779945221.png
 
Ihan mielenkiinnosta, kun tekevät noiden katujen pesuja näin keväisin, onko tuo litku millä pesevät jotain suolaliuosta?

Jossain saattavat käyttääkin suolaa, jos kalenterin mukaan tehtävät pesut osuukin pakkasien aikaan, mutta normisti vaan vettä. Tosiasiassa suolaa käytetään jossain paikoissa pölyn sitomisen takia, lie kai tiemestarin mielialasta kiinni.
 
Ihan mielenkiinnosta, kun tekevät noiden katujen pesuja näin keväisin, onko tuo litku millä pesevät jotain suolaliuosta?
Ei ole suolaliuosta, vaan kuten aiemmin vastattiin paikasta ja käytettävissä olevasta laitteistosta riippuen hana- tai luonnon vettä.

Talven jäljiltä tiestön suolapitoisuudet on huuhtoutuneet jo pääosin pois, enkä usko sieltä enää irtoavan/liukenevan mitään merkittäviä määriä. Voi toki riippua myös paikasta. Valtaosaa päällystetyistä teistä ei kuitenkaan koskaan suolata.

Jossain saattavat käyttääkin suolaa, jos kalenterin mukaan tehtävät pesut osuukin pakkasien aikaan, mutta normisti vaan vettä. Tosiasiassa suolaa käytetään jossain paikoissa pölyn sitomisen takia, lie kai tiemestarin mielialasta kiinni.
Esim ELYn tieverkostolla soratiet suolataan kevätmuokkausten yhteydessä kaikkialla pölynsidonnan ja sorateiden kestävyyden vuoksi. Pölynsidonnan onnistuminen sitten riippuu ajankohdasta, tien kosteudesta suolauksen aikana jne. Joskus voidaan joutua suolaamaan sorateitä myös kesällä.
 
Viimeksi muokattu:
Jossain oli täällä puhetta kian takuusta. Olisin ostamssa autoa jossa 2. Huolto on 3000km myöhässä niin onkohan takuu voimassa vielä? Saiko tämän jostain varmistettua ennen ostoa?
 
Jossain oli täällä puhetta kian takuusta. Olisin ostamssa autoa jossa 2. Huolto on 3000km myöhässä niin onkohan takuu voimassa vielä? Saiko tämän jostain varmistettua ennen ostoa?
Kyselyä maahantuojalle/merkihuoltoon ja kirjallinen todistus kuittaus että takuu ei ole tai takuu on voimassa x päivänä autossa y jne jne. Olen toiminut näin yhden auton kohdalla ja ei ongelmaa. Oli jokunen tonni yli ja totesivat ettei ole mikään kriittinen iso huolto tms. joten asia ok.
 
Meinasin korjausmaalailla ruostekohtia, mistäs sitä löysikään tarkan, auton omanväristä maalia ja mitä kaikkea tuohon nyt pitääkään hankkia?
 
Meinasin korjausmaalailla ruostekohtia, mistäs sitä löysikään tarkan, auton omanväristä maalia ja mitä kaikkea tuohon nyt pitääkään hankkia?



Tuolta nyt ainakin pikaisella googlauksella. Jostain varmasti halvemmallakin.
 
Kokemuksia aluvanteen oikaisusta? Mielellään Päijät-Hämeen alueella.

Ihmettelin uusien kumien aiheuttamaa tärinää 80+ vauhdissa ja kävin tarkistuttamassa tasapainotuksen. Lopputuloksena hienosti liepottaa yksi vanne, kumit ja tasapainot ok.
Meinasin yrittää oikaisua ennenkuin alan metsästämään uutta vannetta.
AEZ tarvikevanteet 20" kyseessä jos tällä tiedolla on merkitystä.
 
Tarvikevanteiden suoristelua moni välttelee, aika iso mahdollisuus vanteen hajoomiseen.

Rengastopppi Lahti tekee jotain, ei itsellä kokemuksia.

Wheel Doctor, Liminka tuolla tullut pari vähän vaikeampaa settiä suoritettua. Vanne mh:lla sinne ja samalla tyylillä takas. Pelkkiä hyviä kokemuksia jäi tästä.
 
Kokemuksia aluvanteen oikaisusta? Mielellään Päijät-Hämeen alueella.

Ihmettelin uusien kumien aiheuttamaa tärinää 80+ vauhdissa ja kävin tarkistuttamassa tasapainotuksen. Lopputuloksena hienosti liepottaa yksi vanne, kumit ja tasapainot ok.
Meinasin yrittää oikaisua ennenkuin alan metsästämään uutta vannetta.
AEZ tarvikevanteet 20" kyseessä jos tällä tiedolla on merkitystä.
Pari viikkoa sitten heitin neljä Mersun alkuperäistä (v. 2011) irtopyörää (225/45R17) Rengaskirppis Juvanmalmin tarkistettavaksi. Väljästi mahtuivat Miin taakse. :)

Kahdessa aluvanteessa oli silminnähtävä pompahdus per kierros, kun koneessa pyöritettiin. Liikkeessä oli kova kiire, mutta 1,5 h myöhemmin oli valmista. En tiedä, mutta varmaan käyttivät lämpöä apuna oikaisussa. Vaihdoin pyörät jo samana iltana meseen, eikä enää ravistanut motarilla/pompottanut taajamassa.

Vanteen oikaisu maksoi 60 €/kpl (normaalisti 65 €/kpl) ja tasapainotuksista (4 kpl) tuli muutama kymppi lisää.
 

Liitteet

  • Screenshot_2024-05-18-09-17-02-03_965bbf4d18d205f782c6b8409c5773a4.jpg
    Screenshot_2024-05-18-09-17-02-03_965bbf4d18d205f782c6b8409c5773a4.jpg
    95 KB · Luettu: 49
Kiitos! Rengastoppiin ja Juvanmalmille taidan olla ensimmäisenä yhteydessä.

Perhana kun nuo vannevalmistajat vaihtaa tiheään mallisarjoja, vai sillekö se vain tuntuu kun yhtä muutaman vuoden ikäistä vannetta koittaa metsästää...
 
Pari viikkoa sitten heitin neljä Mersun alkuperäistä (v. 2011) irtopyörää (225/45R17) Rengaskirppis Juvanmalmin tarkistettavaksi. Väljästi mahtuivat Miin taakse. :)

Kahdessa aluvanteessa oli silminnähtävä pompahdus per kierros, kun koneessa pyöritettiin. Liikkeessä oli kova kiire, mutta 1,5 h myöhemmin oli valmista. En tiedä, mutta varmaan käyttivät lämpöä apuna oikaisussa. Vaihdoin pyörät jo samana iltana meseen, eikä enää ravistanut motarilla/pompottanut taajamassa.

Vanteen oikaisu maksoi 60 €/kpl (normaalisti 65 €/kpl) ja tasapainotuksista (4 kpl) tuli muutama kymppi lisää.
Kiitos vinkistä, onkin yksi vanne jossa pientä soikeutta ja on oikaisun arvoinen.
 
Kuinkahan tarkkaa nuo vanneasiat on, kun olen Tori.fi selannut ja ettinyt CLK:n 17" vanteita. Koko ajan tulee Audin vanteita vastaan, esim nämä:
Audi 1
Audi 2

Mersussa pitää olla 5x112 , 66,6 , 7,5x17 ja ET 17" vanteelle 36 tai 37. Itse en ymmärrä, kun netistä olen katsonut, niin Audeissa on keskireikä 66.5mm ja taas ilmoituksessa väittävät, että 66.6mm. Onko tässä jokin virhe, vai onko oikeasti kahta eri keskireikää noin pienellä erolla käytössä.

Ja lisäksi, eikai vanteessa ole kierteitä itsessään. Mielestäni se pultti menee vain siitä läpi ja kiinnittyy sitten itse autoon. Kun mietin, että osa pultin koosta on mainittuna M12 x 1.5 ja osassa taas M14 x 1.5, niin tuleekohan siitä ongelmaa? Audeissa taitaa olla monessa tuo M14 x 1.5.

Kaverilla on rengaskone, joten ihan ilmaiseksi saisin näitä rengashommia, mutta pitäs ensin löytää sopivat vanteet. Mielestäni nykyisten vanteiden, jotka ovat 18" Et on 45. Haluaisin, nyt kun tähän hommaan lähden, niin autoon sopivat vanteet niin tarkasti oikeilla spekseillä kuin vain sopii. Nyt ajettavuus on vähän heikkoa välillä, vetelee ties minne.

Talvivanteet mulla on autoon passelit ja auto menee täysin niinkuin pitääkin niillä. Ne on 17" vanteet ja ET 38, joka tuntuu olevan just eikä melkein tuohon autoon. Nekin ostin torista, mutta nyt ei tunnu löytyvän oikein sopivia millään.

Toinen, kustannustehokas vaihtoehto olisi etsiä 18" vanteet. Ne pitäs sitten olla 8Jx18 ET30. Nykyiset on ET45, joten onhan siinä vähän eroa. Mulla olis valmiiksi Trianglen renkaat 225/40/18, jotka vois sitten tarkistaa ja laittaa uusille vanteille tai ostaa esim taakse kaksi muun merkkistä rengasta ja laittaa Trianglet eteen, jos on niissä jotain sanomista. Trianglet on 6mm kuluneet, joten aika tuhlaukselta tuntuu hävittää ne pois. Ideoita tähän?
 
Mitäs jos katsastuksen tulos on hylätty ja jälkitarkastus 20.6.2024 mennessä, ajoneuvo on käyttökiellossa 20.7.2024 jälkeen. Mitä tuo kuukauden väliaika tarkoittaa, vai tuliko katsastajalle typo?
 
Mitäs jos katsastuksen tulos on hylätty ja jälkitarkastus 20.6.2024 mennessä, ajoneuvo on käyttökiellossa 20.7.2024 jälkeen. Mitä tuo kuukauden väliaika tarkoittaa, vai tuliko katsastajalle typo?
Tarkoittaa sitä, että jos menet 20.6 jälkeen koko katsastus tehdään uudestaan alusta lähtien etkä pääse pienemmällä maksulla ja lisäksi jos autosta löytyisi joku uusi vika niin voidaan hylätä uudestaan. Laillisesti voit ajaa 20.7 asti periaatteessa.
 
Ostin auton liikkeessä jossa ilmeni alle viikon ajon jälkeen vikoja mm. Polttoainepaineen säädin (auto sammui risteykseen) moottorivika valo ja ilma alustan ei toimi oikein (jokin 500-600e komponentti rikki (venttiilipöytä/kompressori). Otin liikkeeseen yhteyttä asiasta. Kannattaako vaatia myyjäliike korvaa kaiken, puolet vai omasta piikistä taikka kaupan purku? Minulle myytiin hyväkuntoista autoa jossa ei vikoja ollut. 8v vanha ja vajaa 300tkm. Kaiken kaikkiaa osineen ja töineen 1200-1500e remontti, jos tästä olisi tiennyt etukäteen niin olisin auton jättänyt ostamatta.
 
Ostin auton liikkeessä jossa ilmeni alle viikon ajon jälkeen vikoja mm. Polttoainepaineen säädin (auto sammui risteykseen) moottorivika valo ja ilma alustan ei toimi oikein (jokin 500-600e komponentti rikki (venttiilipöytä/kompressori). Otin liikkeeseen yhteyttä asiasta. Kannattaako vaatia myyjäliike korvaa kaiken, puolet vai omasta piikistä taikka kaupan purku? Minulle myytiin hyväkuntoista autoa jossa ei vikoja ollut. 8v vanha ja vajaa 300tkm. Kaiken kaikkiaa osineen ja töineen 1200-1500e remontti, jos tästä olisi tiennyt etukäteen niin olisin auton jättänyt ostamatta.

Minkälainen saksanseisoja kyseessä? Merkki, malli, vm, km?
 

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
259 276
Viestejä
4 507 631
Jäsenet
74 347
Uusin jäsen
Si-Pe

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom