Kysymyksiä & Vastauksia

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja w!rd
  • Aloitettu Aloitettu
Minkälainen saksanseisoja kyseessä? Merkki, malli, vm, km?

Mb c220 vm 16 300 rullattu. Loistava auto muuten mutta pieniä vastoinkäymisiä. Toivottavasti pääsee liikkeen kanssa yhteisymmärrykseen, toivon ettei lankea yhtään maksuja tällä kertaa itselle vaan menisi se puolivuotta tai vuosi pelkillä öljynvaihdoilla kunnes liikkeen virhevastuu? Lähtee pois. Toisaalta röyhkeää myydä nollattuja autoja ja maksatuttaa viat seuraavalla omistajalla, vanha auto oli teknisesti pommin varma kilsat vain alkoi hirvittää.
 
Mb c220 vm 16 300 rullattu. Loistava auto muuten mutta pieniä vastoinkäymisiä. Toivottavasti pääsee liikkeen kanssa yhteisymmärrykseen, toivon ettei lankea yhtään maksuja tällä kertaa itselle vaan menisi se puolivuotta tai vuosi pelkillä öljynvaihdoilla kunnes liikkeen virhevastuu? Lähtee pois. Toisaalta röyhkeää myydä nollattuja autoja ja maksatuttaa viat seuraavalla omistajalla, vanha auto oli teknisesti pommin varma kilsat vain alkoi hirvittää.

Yks kaveri osti pari vuotta sitten BMW M550d:n, näkemättä. Tai näki kun haki auton liikkeestä Vm tais olla -14 kilsoja jotain 150tkm. Ensin keskuslukko alkoi reistaamaan, liike lähetti jonkun systeemin mitä ei paikallinen bemuhuolto suostunut edes asentamaan, sitten alkoi porsia neliveto. Hintaa sille lystille tulee jotain 5-7K. Emme ole enää missään väleissä joten tämän hetken tilannetta en tiedä. Kuitenkin liike kieltäytyi korvaamasta yhtään mitään koska vanha auto ja paljon kilometrejä takana. Mikä nyt sitten on paljon?
Auton taustoja selvittelin salaa ettei se ainakaan ollut mikään kolaripeli jostain, tuonti kuitenkin.

Kokeile nyt ensin että liike korvaa ja korjaa kaiken, tai seuraavaksi kaupan purku. Jos oot etänä ostanut auton niin 14vrk purkuoikeus on. IS autopuolta jos jaksaa penkoa, niin siellä on paljonkin juttuja miten liikkeet ovat myyneet mitä sattuu, ja korvaukset menneet vähän vaihtelevasti.

Itse haluaisin purkaa kaupat tuossa vaiheessa asap, ja katsella jotain muuta.

VIN numerolla kannattaa katsella auton historia, oli tuonti tai ei.
 
Taitaa toisaalta ton ikäiselle mersulle olla ihan odottavia remontteja, siis ilmajousitustuksen osalta. Ja seuraavaksi varmaan ruostuu jarruputki vasemmalta takaa suojamuovien alta (vai olikohan tuo vaan e-sarjan vitsaus).

Ja kannattaa muistaa että ei se liike välttämättä ole se mulkku joka on kaikki vikakoodit nollannut, vaan edellinen asiakas joka laittanut vanhan romunsa kiertoon.
 
Mb c220 vm 16 300 rullattu. Loistava auto muuten mutta pieniä vastoinkäymisiä. Toivottavasti pääsee liikkeen kanssa yhteisymmärrykseen, toivon ettei lankea yhtään maksuja tällä kertaa itselle vaan menisi se puolivuotta tai vuosi pelkillä öljynvaihdoilla kunnes liikkeen virhevastuu? Lähtee pois. Toisaalta röyhkeää myydä nollattuja autoja ja maksatuttaa viat seuraavalla omistajalla, vanha auto oli teknisesti pommin varma kilsat vain alkoi hirvittää.
Näet kyllä muistaakseni starilla sen virhehistorian sieltä. Helpompi väitellä, kun näyttää että vika on ollut selvästi olemassa jo ennen ostoa.

Muuten joo noilla kilsoilla on jatkuvaa pientä remonttia odotettavissa. Valitettavasti se virhevastuu ei ihan toimi noin, mutta ei siitä sen enempää.
 
Viimeksi muokattu:
Kiitos vastauksista.

Sen enempiä tutkimatta tilasin tuollaisen setin: https://www.autodoc.fi/steinhof/13648708

Koukun kanssa yhteensä noin 200€ + kulut. Ehkä tässä itse asentaen vähän säästää pajojen hintoihin nähden. Katsotaan mitä sieltä tulee...

Tähän päivitystä.

Itse koukun asentaminen oli varsin helppoa ja Steinhofin koukku oli hintaisekseen tukeva ja hyvin paikoilleen sopiva.

Johtosarjan kanssa menikin sitten enemmän aikaa, lähinnä siksi kun halusin kaikki johdot piiloon koteloiden sisään ja tein liitokset kolvaamalla. Takavalojen umpion sisältä selvitin oikeat johtojen värit, olisi ne varmaan netistäkin löytynyt. Releelle piti tuoda 12v akulta kun ei tuosta Caddystä oikein löytynyt takapäästä sellaista valmista syöttöä mitä olisi viitsinyt käyttää.
 
Yks kaveri osti pari vuotta sitten BMW M550d:n, näkemättä. Tai näki kun haki auton liikkeestä Vm tais olla -14 kilsoja jotain 150tkm. Ensin keskuslukko alkoi reistaamaan, liike lähetti jonkun systeemin mitä ei paikallinen bemuhuolto suostunut edes asentamaan, sitten alkoi porsia neliveto. Hintaa sille lystille tulee jotain 5-7K. Emme ole enää missään väleissä joten tämän hetken tilannetta en tiedä. Kuitenkin liike kieltäytyi korvaamasta yhtään mitään koska vanha auto ja paljon kilometrejä takana. Mikä nyt sitten on paljon?
Auton taustoja selvittelin salaa ettei se ainakaan ollut mikään kolaripeli jostain, tuonti kuitenkin.

Kokeile nyt ensin että liike korvaa ja korjaa kaiken, tai seuraavaksi kaupan purku. Jos oot etänä ostanut auton niin 14vrk purkuoikeus on. IS autopuolta jos jaksaa penkoa, niin siellä on paljonkin juttuja miten liikkeet ovat myyneet mitä sattuu, ja korvaukset menneet vähän vaihtelevasti.

Itse haluaisin purkaa kaupat tuossa vaiheessa asap, ja katsella jotain muuta.

VIN numerolla kannattaa katsella auton historia, oli tuonti tai ei.

Tuontiauto ja carverticalin mukaan kilsat pitää kutinsa. Myyjä ollut hyvin yhteydessä vähän luulen että edellinen omistaja taikka liike nollaillut koodit. Kertaalleen koodit nollattu saako niitä ongittua vielä? Is puolelta tosiaan lukenut yhtä sun toista ja nyt kävi omalle kohdalle. Luulempa vain että sieltä paukahtaa 2000e lasku joka koituu minun maksettavaksi, kaiken kukkuraksi ilmastointikin lopetti toimintansa. Sen puolen isoa plussaa että sijaan sijausauton jotta pääsee töihin huollon aikana. Odotin kyllä että jossain vaiheessa 350-400tkm saa alkaa palikkaa laittamaan mutta ei vielä viikko auton ostamisen jälkeen... Aivan törky hintaisia uudet iskarit ja pussukat bilsteniltä jossei ota arnott korjattuja. Auto myytiin minulle ilman ilma alustaa ja semmoinen sielö olikin mutta kyyti aivan 5/5.
 
Kiitos! Rengastoppiin ja Juvanmalmille taidan olla ensimmäisenä yhteydessä.

Perhana kun nuo vannevalmistajat vaihtaa tiheään mallisarjoja, vai sillekö se vain tuntuu kun yhtä muutaman vuoden ikäistä vannetta koittaa metsästää...

Itseäni lainaten. Vanne saatiin oikaistua Rengastopilla. Lopulta heittoa oli 1,7mm eli ei kamalasti, mutta niin että tuntui. Varmuuden vuoksi oli talvirengas kontissa mukana jos sattuisi vanne napsahtamaan halki. Yhteensä 85 euroa kustansi ja palvelua passaa kehua.
 
Tuontiauto ja carverticalin mukaan kilsat pitää kutinsa. Myyjä ollut hyvin yhteydessä vähän luulen että edellinen omistaja taikka liike nollaillut koodit. Kertaalleen koodit nollattu saako niitä ongittua vielä? Is puolelta tosiaan lukenut yhtä sun toista ja nyt kävi omalle kohdalle. Luulempa vain että sieltä paukahtaa 2000e lasku joka koituu minun maksettavaksi, kaiken kukkuraksi ilmastointikin lopetti toimintansa. Sen puolen isoa plussaa että sijaan sijausauton jotta pääsee töihin huollon aikana. Odotin kyllä että jossain vaiheessa 350-400tkm saa alkaa palikkaa laittamaan mutta ei vielä viikko auton ostamisen jälkeen... Aivan törky hintaisia uudet iskarit ja pussukat bilsteniltä jossei ota arnott korjattuja. Auto myytiin minulle ilman ilma alustaa ja semmoinen sielö olikin mutta kyyti aivan 5/5.
Tuota juu. Eli ilmastointi meni sitten siinä seuraavaksi. Mitenhän tuon ilmajousituksen kanssa, toisaalta ilmoituksissa on usein virheitä. Mutta kalliita mokomat osat tuollaiseen. Joku heitti että jarruputket menee, ja kyllä menee C sarjassa. Ne nyt pitäis nähdä konepellin alta onko jo uusittu.

Itse en kyllä hyväksyisi tuollaista. Voi olla kaupallekin helpompaa purkaa kauppa ja myydä huutiksella seuraavalle vikoineen. Riippuu tietenkin miten ovat itse mokanneet ja paljonko voi ottaa takkiin. Tuonne kuluttajaneuvontaa yhteyttä heti arkena.
Sijaisauto on kiva, mutta voitelua haavoihin.
 
Tuota juu. Eli ilmastointi meni sitten siinä seuraavaksi. Mitenhän tuon ilmajousituksen kanssa, toisaalta ilmoituksissa on usein virheitä. Mutta kalliita mokomat osat tuollaiseen. Joku heitti että jarruputket menee, ja kyllä menee C sarjassa. Ne nyt pitäis nähdä konepellin alta onko jo uusittu.

Itse en kyllä hyväksyisi tuollaista. Voi olla kaupallekin helpompaa purkaa kauppa ja myydä huutiksella seuraavalle vikoineen. Riippuu tietenkin miten ovat itse mokanneet ja paljonko voi ottaa takkiin. Tuonne kuluttajaneuvontaa yhteyttä heti arkena.
Sijaisauto on kiva, mutta voitelua haavoihin.

Jees otan yhteyttä neuvontaan ja mikä niiden kanta on, suosittelevatko purkua tai kulut liikkeen piikkiin taikka 50/30/25 (luulempa että minulle kaikki kulut). Auto lähiviikkoina pajalle missä katsovat ja antavat kustannusarvioinnin. Seuraava auto etä myyntinä olkoot kuinka paska niin saa palauttaa 14pv kuluessa ja maksaa käyttöhyödyn jos alkaa leviämään? Nyt olen paikan päältä hakenut niin kaupan palautus ei taida tulla kysymykseen mutta katsotaan. Autokuume - hyvä ostos - oireilu - vitutus, miksei pysynyt vain vanhassa ja toimivassa josta tiesi aivan kaiken.
 
Onko käytännön eroja VAG konsernin autoon iskunvaimentimissa valitseeko merkiksi, Meyle tai TRW. Bilstein ja Sasch hinnat karkaa liikaa niin noista kahdesta Meyle ja TRW pitäis valita, Meyle ostoskorissa
 
Naapuri ostaa omani uudenkarheat kitkat pois jotka tuli mukana auton vaihdossa..
Kertokaa tyhmälle tämä eli kun poistatan talvirenkaat vanteilta niin jääkö siinä olevat rengaspaineanturit vanteisiin/uusiin renkaisiin.
 
istockphoto-951249884-612x612.jpg

Mitä tämä liikennemerkki tarkoittaa? Liettuassa tuollaisia.
 
Tarvitseeko jälkiasennettua vetokoukkua nykyään katsastaa? Jos ostan (bmw e90 2008) oem-koukun ja kytkentäsarjan ja asennan sen, niin pitääkö käyttää konttorilla?
 
Jees otan yhteyttä neuvontaan ja mikä niiden kanta on, suosittelevatko purkua tai kulut liikkeen piikkiin taikka 50/30/25 (luulempa että minulle kaikki kulut). Auto lähiviikkoina pajalle missä katsovat ja antavat kustannusarvioinnin. Seuraava auto etä myyntinä olkoot kuinka paska niin saa palauttaa 14pv kuluessa ja maksaa käyttöhyödyn jos alkaa leviämään? Nyt olen paikan päältä hakenut niin kaupan palautus ei taida tulla kysymykseen mutta katsotaan. Autokuume - hyvä ostos - oireilu - vitutus, miksei pysynyt vain vanhassa ja toimivassa josta tiesi aivan kaiken.

Muista päivittää tilannetta sitten kun jotain tapahtuu. Pakkohan ei ole tietenkään, mutta hyvää tietoa muille miten toimia kun autokauppias yrittää venkoilla pois hankalasta tilanteesta.
 
Onko kukaan maalannut jarrusatuloita? Esim: Jarrusatulan maalaussetti Foliatec, Circuit Grey

Ehkä naurettavaa teini tuunaamista ja "olisit ostanut tehtaalta päivitetty jarrut" jne... mutta jostain syystä itseä koko nykyisen auton omistamisen ajan häirinnyt jarrusatuloiden yleinen kulahtaneen ruosteinen ja suttuinen ulkonäkö. Varmaan huolellisesti tekemällä niistä tulee ihan riittävän hyvät, mutta mietityttää että kestääköhän maalattu pinta Suomessa? Sitten ne vasta paskalta näyttääkin jos alkaa maalattu pintaa lohkeilemaan ja ruoste puskee välistä.

Auto on punainen joten miettinyt joko punaista väriä tai sitten ihan vaan tuollainen harmaa/hopea.
 
Tässä tarinassa kerrottu että tuota on rikki, käyttökelvoton. ostaja ei sitä ostaessa tiennyt, ostajalle ei ole kerrottu että se on rikki, vaan päinvastoin kuvailtu mielikuvilla millä voi odottaa olevan ehjä, ilmeisesti hintakin ollut toimivasta.

Siirretään tänne, tarinassa ei kerrota sitä oleellista asiaa, onko ostaja testannut tuotteen ennen ostoa ja kuinka kauan ostosta meni että tuote on todettu rikkinäiseksi. Nämä vaikuttaa siihen onko kyseessä petos vai ei.
 
Hullutpäivät pösö ketjusta
Koska se tuote on todettu rikkinäiseksi, se määrittelee paljon onko kyseessä rikos vai ei.
Mikä rikos ?

Jos juttu menee ihan rikokseksi, jopa petokseksi (*, niin no on toki merkitystä koska todettu rikkinäiseksi, mutta oleellista on se tarina siinä ympärillä.

Jos ennen kauppaa todettu rikkinäiseksi ja osapuolet sen tietää, niin en tiedä mitä rikosta siitä saa vännettyy.

Jos myyty toimivaa, ehjää, "uutta", ostajalle rikkinäisyys selvää vasta kaupanjälkeen, niin aletaan oleen lähempänä rikosta. Jos siihen lisätään vielä se että myyjä tiennyt tuotteen olevan rikki, käyttökelvoton.

Tässä tarinassa kerrottu että tuota on rikki, käyttökelvoton. ostaja ei sitä ostaessa tiennyt, ostajalle ei ole kerrottu että se on rikki, vaan päinvastoin kuvailtu mielikuvilla millä voi odottaa olevan ehjä, ilmeisesti hintakin ollut toimivasta.

Jos meinaat että ostaja olisi tekemässä rikosta, niin se koska nimenomaan rikkinäiseksi todettu on ehkä enemmänkin vapauta epäilystä kortti. joku toimivaksi todettu voisi vaikuttaa negatiivisesti, jos ristiriidassa tarinan kanssa.

(*
Mitä muuta rikosta tässä nyt haeittasiin ?
 
Onko kukaan maalannut jarrusatuloita? Esim: Jarrusatulan maalaussetti Foliatec, Circuit Grey

Ehkä naurettavaa teini tuunaamista ja "olisit ostanut tehtaalta päivitetty jarrut" jne... mutta jostain syystä itseä koko nykyisen auton omistamisen ajan häirinnyt jarrusatuloiden yleinen kulahtaneen ruosteinen ja suttuinen ulkonäkö. Varmaan huolellisesti tekemällä niistä tulee ihan riittävän hyvät, mutta mietityttää että kestääköhän maalattu pinta Suomessa? Sitten ne vasta paskalta näyttääkin jos alkaa maalattu pintaa lohkeilemaan ja ruoste puskee välistä.

Auto on punainen joten miettinyt joko punaista väriä tai sitten ihan vaan tuollainen harmaa/hopea.
Tämä on sitä harrastanut ja oli jotain mielipiteitä aineista. Kaivele jos kiinnostaa, en muista missä videoissa.

 
Siirretään tänne, tarinassa ei kerrota sitä oleellista asiaa, onko ostaja testannut tuotteen ennen ostoa ja kuinka kauan ostosta meni että tuote on todettu rikkinäiseksi. Nämä vaikuttaa siihen onko kyseessä petos vai ei.
No tarinan pointti oli se että tuote on viallinen, käyttökelvoton, myyjä venkoilee.

Jos mennään petokseen, niin se monta astetta vakavampi juttu.

Jos myyjä voi todistaa että tuote oli myydessä ehjä, yhdessä ostajan kanssa testattu ja todettu ehjäksi ennen kauppaa, niin ehkä petostuomio ei uhkaa.

Tarinassa ei ole tuotu esille mitään sellaista mikä uskottavasti kertoisi että tuote oli myydessä ehjä, päinvastoin.

Ostaja ei tainnut myyjää vielä petoksesta syyttää.
 
No tarinan pointti oli se että tuote on viallinen, käyttökelvoton, myyjä venkoilee.

Jos mennään petokseen, niin se monta astetta vakavampi juttu.

Jos myyjä voi todistaa että tuote oli myydessä ehjä, yhdessä ostajan kanssa testattu ja todettu ehjäksi ennen kauppaa, niin ehkä petostuomio ei uhkaa.

Tarinassa ei ole tuotu esille mitään sellaista mikä uskottavasti kertoisi että tuote oli myydessä ehjä, päinvastoin.

Edelleen, tarinassa ei kerrota sitä oleellista asiaa, onko ostaja testannut tuotteen ennen ostoa ja kuinka kauan ostosta meni että tuote on todettu rikkinäiseksi. Nämä vaikuttaa siihen onko kyseessä petos vai ei.

Jos ostaja ei testaa tuotetta ennen ostoa, on ostaja tyhmä.

Jos ostaja ei testannut tuotetta ennen ostoa ja vaikka pari päivää oston jälkeen ilmoittaa myyjälle että tuote on rikki, on ostaja edelleen tyhmä ja myyjä ei voi millään varmistua siitä koska tuote on oikeasti ollut rikki?

Se että tarinassa ei tuotu esille oliko tuote ostaessa ehjä, viittaa korkeintaan siihen ettei ostaja edes testannut tuotetta.

Itse en koskaan osta käytettyä tuotetta ilman että varmistan sen toiminnan, tälläisen laturin kohdalla se on vielä äärimäisen helppoa vrt. käytetty auto
 
Edelleen, tarinassa ei kerrota sitä oleellista asiaa, onko ostaja testannut tuotteen ennen ostoa ja kuinka kauan ostosta meni että tuote on todettu rikkinäiseksi. Nämä vaikuttaa siihen onko kyseessä petos vai ei.
Nyt joudun arvaileen että miten se vaikuttaa.

Se tulee mieleen että jos ostaja on testannut tuotteen ennen kauppaa ja todennut rikkinäiseksi, niin silloin ei ehkä ole petos, vaan korkeintaan petoksen yritys.

Se on sitten on ihan oma lukunsa että petosyrityksiä vastaan voi suojautua tekemällä huolellisen tuotteen tutkimisen ennen ostopäätöstä, joskus se on helmpompaa, joskus sitä ei voi tehdä kuin vasta kauppojen ja maksamisen jälkeen.

Tässä tarinassa tuote on ollut käyttökelvoton, se ei selviä onko myyjä myynyt tietoisesti rikkinäisen tuotteen, vai onko myynyt tietämättä käyttökelvottoman tuotteen toimivana.

Tarinan perusteella ostaja ei ole sitä rikkonnut, toki jos ostaja jättännyt sen asian/mahdollisuuden kertomatta, niin sitten tarina muuttuu.

Jos myyjä on tietoisesti myynyt rikkinäisen, niin ymmärettävää ettei ole halukas helpolla perumaan kauppaa, jos taasen tietämättään myynyt rikkinäisen niin ymmärettävää että myyjääkin harmittaa, mutta rehti myyjä toki kantaa vastuun jos ostaja on luotettava, ei epäile ostajan huijaavan. Tarinan sävy on sellainen ettei myyjä joko ole varma oliko laturi kunnollinen, ehjä, kuvausta vastaava, tai sitten tiesi sen olevan jopa käyttökelvoton. (Korostan että lukemanin perusteella, voi toki olla mahdollista että myyjä on testannut tuotteen ja toimivaksi ja luotettavaksi todennut ennen luovutusta, jolloin isompaan rooliin menee mitä kaupanyhteydessä luvattu)
 
Nyt joudun arvaileen että miten se vaikuttaa.

Se tulee mieleen että jos ostaja on testannut tuotteen ennen kauppaa ja todennut rikkinäiseksi, niin silloin ei ehkä ole petos, vaan korkeintaan petoksen yritys.

Se on sitten on ihan oma lukunsa että petosyrityksiä vastaan voi suojautua tekemällä huolellisen tuotteen tutkimisen ennen ostopäätöstä, joskus se on helmpompaa, joskus sitä ei voi tehdä kuin vasta kauppojen ja maksamisen jälkeen.

Tässä tarinassa tuote on ollut käyttökelvoton, se ei selviä onko myyjä myynyt tietoisesti rikkinäisen tuotteen, vai onko myynyt tietämättä käyttökelvottoman tuotteen toimivana.

Tarinan perusteella ostaja ei ole sitä rikkonnut, toki jos ostaja jättännyt sen asian/mahdollisuuden kertomatta, niin sitten tarina muuttuu.

Jos myyjä on tietoisesti myynyt rikkinäisen, niin ymmärettävää ettei ole halukas helpolla perumaan kauppaa, jos taasen tietämättään myynyt rikkinäisen niin ymmärettävää että myyjääkin harmittaa, mutta rehti myyjä toki kantaa vastuun jos ostaja on luotettava, ei epäile ostajan huijaavan. Tarinan sävy on sellainen ettei myyjä joko ole varma oliko laturi kunnollinen, ehjä, kuvausta vastaava, tai sitten tiesi sen olevan jopa käyttökelvoton. (Korostan että lukemanin perusteella, voi toki olla mahdollista että myyjä on testannut tuotteen ja toimivaksi ja luotettavaksi todennut ennen luovutusta, jolloin isompaan rooliin menee mitä kaupanyhteydessä luvattu)

Aika paljon mutua yksipuolisesta tarinasta....
 
Aika paljon mutua yksipuolisesta tarinasta....
Alla lainaukset, kokeiltu useaa eriajoneuvoa ladata, eikä toiminut.

Eli spekulaatiota ja omaa keksimäänin vaihtoehtoista juttua oli ne missä myyjä olisi testannut kunnolla toimivaksi. jne. samoin se oli keksimääni että ostaja olisi sen rikkonut.

Tarina on suhteellisen uskottava että laturi ei toimi. jos oletetaan että käyttöohjeen mukaan yritetään käyttää. ja ostaja tekstin perusteella tosissaan yrittänyt.

No nyt ratkesi tämäkin ongelma, tyhmää jälleen kerran jymäytettiin: tuo Telewellin matkalaturi ilmeisesti myytiin minulle viallisena, kokeiltiin äskettäin Bemarilla ja Teslalla eikä niilläkään suostu käynnistämään latausta, eli sama tilanne kuin Pösöllänikin.

Nyt sitten jatko-ongelmana miten saada ilmeisesti vilpillinen myyjä perumaan kaupat ja palauttamaan kauppasumma. Venkoilee kaikin tavoin ja väittää ettei usko hänen myymäänsä laturia vialliseksi, vaikka useat eri henkilöt eri latauspaikoissa ja eri autoilla ovat tuon todenneet.

Ilmeisesti pitäisi löytää sähköautoileva poliisi, joka toteaisi tuon lataamattomuuden. Ei keneltäkään löytyisi tuttavapiiristä...
On se varmaan jo ehkä kolmevuotias TeleWellin sivuilta pääteltynä, eli myytiin sitten minulle yli kaksivuotiaana mutta nimikkeellä uusi...
Mutta ikävä kyllä voimassaoleva takuukaan ei auttaisi, kun Telewellin omistaja lopetti firmansa huhtikuussa ja laittoi sen konkurssiin.
Kyllä, kyseessä yksityinen henkilö, joka myi Tori.fi -alustalla viallisen laturin (lataus ei käynnisty). Nyt venkoilee kaikin tavoin ettei tarvitsisi purkaa kauppaa, ei muka usko että laturi ei toimi, vaikka olen hänelle kerta toisensa jälkeen kertonut, miten tuota latausta on testattu eri paikoissa, eri autoilla ja eri henkilöiden toimesta.

Pitäis nyt varmaan löytää se sähköautoileva poliisi, jonka testitulosta ei ehkä uskaltaisi enää kyseenalaistaa!
 
Alla lainaukset, kokeiltu useaa eriajoneuvoa ladata, eikä toiminut.

Eli spekulaatiota ja omaa keksimäänin vaihtoehtoista juttua oli ne missä myyjä olisi testannut kunnolla toimivaksi. jne. samoin se oli keksimääni että ostaja olisi sen rikkonut.

Tarina on suhteellisen uskottava että laturi ei toimi. jos oletetaan että käyttöohjeen mukaan yritetään käyttää. ja ostaja tekstin perusteella tosissaan yrittänyt.

En ole missään epäillyt että onko laturi rikki vai ei, selvästi ei toimi.

Kysyn edelleen että jos ostetaan laturia, miksi sitä ei kokeilla ennen ostoa, se kun on ostajan velvollisuus ja ainoa turva yksityisen kaupassa!?

Tarina on uskottava siihen asti että laturi ei toimi, se että väitetään heti että myyty tahallaan viallinen tuote on pelkkää mutuilua, ja se toinen kysymys, kauan siihen meni että todettiin ettei laturi toimi!?

Sanon vielä kerran, varmasti vituttaa jos se laturi ei toimi, mutta hankala tuossa on syyttää pelkästään myyjää kun ostajakin on laiminlyönnyt velvollisuutensa tarkistaa tuote. Voi olla että ostaja on sen rikkonut (vahingossa) tai voi olla että mennyt myyjällä rikki (vahingossa) eikä edes tiennyt asiasta, sähkölaitteet on välillä herkkiä.
 
Tarina on uskottava siihen asti että laturi ei toimi, se että väitetään heti että myyty tahallaan viallinen tuote on pelkkää mutuilua, ja se toinen kysymys, kauan siihen meni että todettiin ettei laturi toimi!?
Ostaja oli kirjoituksessaan sävyltää varsin yritteliäs ja sovittelevan kuuloinen, ja kun alkoi olla selvää ettei laite toimi, niin alkoi epäillä että toimimaton myyty.

Rivienvälistä jäi olo että ostaja ainakin kovasti yrittänyt.


Sanon vielä kerran, varmasti vituttaa jos se laturi ei toimi, mutta hankala tuossa on syyttää pelkästään myyjää kun ostajakin on laiminlyönnyt velvollisuutensa tarkistaa tuote.
Tarinan mukaan toimivuutta on kokeiltu useassa eri autossa, etten yrittämisen puutteesta syyttäisiä.

Voi olla että ostaja on sen rikkonut (vahingossa) tai voi olla että mennyt myyjällä rikki (vahingossa) eikä edes tiennyt asiasta, sähkölaitteet on välillä herkkiä.
No aiemmassa viestissä syytit mutuilusta kun heitin myös tarinan ulkopuolisia vaihtoehtoja. mm sen skenaarion että ostaja olisi rikkonut.

Maalikkona toki joutuu vähän pinnisteleen mielikuvitusta miten saisi tuon tyyppisen laturin vahingossa rikki, vieläpä niin että vika tosiaan olisi ostajan, eikä käyttökelvottoman tuotteen. Joo voi sen yli toki autolla ajella, jne.

- Jos myyjä ei tiennyt että laite on ehjä, ja sitä kaupannut mielikuvilla uusi. Eikä ole ostajalle kertonut että ei toimi, tai ettei tiedä toimiiko.
- Jos ostaja ei sitä ole rikkonnut ohjeiden vastaisella käytöllä.

Niin kyllähän siinä ostaja luonollisesti haluaa purkaa kaupan, ja myyjä vastuuta ottaa ja suostuu purkaa kaupan sen myötä kun selvinnyt että laite ei tosiaan toimi, ei vastaa sitä mitä on tullut myyneeksi.

Jos kaupanteosta on pitkä aika, siis talvella tai aiemmin, niin toki voi mutista että miksi vasta nyt heräsit asiasta, ja kun tässä välissä maahantuojakin pistänyt pillit pusiin. Mutta en tiedä, mutta jäi olo että tämä olisi kyllä ihan tämän kevään kauppoja.

Edit. ostaja on ihan tosissaan testaillut ja ilmeisen pitkä pinna ollut. (postaus toukokuun alkupuolelta.
Kokeiltu monta kertaa eri paikoissa ja myös kääntämällä pistoke toisin päin, mutta mikään ei auta. Auto testattu myyjällä Autoverkkokaupassa ja johto valmistajalla. Eivät vaan tule toimeen keskenään...
 
Ostaja oli kirjoituksessaan sävyltää varsin yritteliäs ja sovittelevan kuuloinen, ja kun alkoi olla selvää ettei laite toimi, niin alkoi epäillä että toimimaton myyty.

Rivienvälistä jäi olo että ostaja ainakin kovasti yrittänyt.



Tarinan mukaan toimivuutta on kokeiltu useassa eri autossa, etten yrittämisen puutteesta syyttäisiä.


No aiemmassa viestissä syytit mutuilusta kun heitin myös tarinan ulkopuolisia vaihtoehtoja. mm sen skenaarion että ostaja olisi rikkonut.

Maalikkona toki joutuu vähän pinnisteleen mielikuvitusta miten saisi tuon tyyppisen laturin vahingossa rikki, vieläpä niin että vika tosiaan olisi ostajan, eikä käyttökelvottoman tuotteen. Joo voi sen yli toki autolla ajella, jne.

- Jos myyjä ei tiennyt että laite on ehjä, ja sitä kaupannut mielikuvilla uusi. Eikä ole ostajalle kertonut että ei toimi, tai ettei tiedä toimiiko.
- Jos ostaja ei sitä ole rikkonnut ohjeiden vastaisella käytöllä.

Niin kyllähän siinä ostaja luonollisesti haluaa purkaa kaupan, ja myyjä vastuuta ottaa ja suostuu purkaa kaupan sen myötä kun selvinnyt että laite ei tosiaan toimi, ei vastaa sitä mitä on tullut myyneeksi.

Jos kaupanteosta on pitkä aika, siis talvella tai aiemmin, niin toki voi mutista että miksi vasta nyt heräsit asiasta, ja kun tässä välissä maahantuojakin pistänyt pillit pusiin. Mutta en tiedä, mutta jäi olo että tämä olisi kyllä ihan tämän kevään kauppoja.

Edit. ostaja on ihan tosissaan testaillut ja ilmeisen pitkä pinna ollut. (postaus toukokuun alkupuolelta.
Edelleen, ostajan velvollisuus on kokeilla toimiiko tuote ennen kuin se ostetaan, ei päivä sen jälkeen tai myöhemmin.

Edelleen tarinassa on vain yksi puoli kuultu ja sen perusteella luodaan käsitys automaattisesti että myyjä on kusettanut, ei näin.
 
Vaihdoin ensimmäistä kertaa pelkät jarrupalat vanhoihin levyihin. Aikaisemmin vaihtanut aina levyt + palat. Nyt jarrut kasatessa ja poljinta painellessa jarrut jää hieman rahisemaan ja tuntuu tiukalta pyörittää kädellä jarrulevystä. Onkohan normaalia ja asettuu lyhyen ajon jälkeen? Toinen puoli autosta vielä tekemättä niin en ole ajanut metriäkään.
 
Vaihdoin ensimmäistä kertaa pelkät jarrupalat vanhoihin levyihin. Aikaisemmin vaihtanut aina levyt + palat. Nyt jarrut kasatessa ja poljinta painellessa jarrut jää hieman rahisemaan ja tuntuu tiukalta pyörittää kädellä jarrulevystä. Onkohan normaalia ja asettuu lyhyen ajon jälkeen? Toinen puoli autosta vielä tekemättä niin en ole ajanut metriäkään.
Putsasit palojen paikat, liukutapit yms? Palat sisässä pitäisi jarrusatulan kellua ihan vapaasti.
Vähän voi olla eroa edessä ja takana, mutta kyllä rengasta pyörittäessä pitäisi kohtuu vapaasti pyöriä.
 
Putsasit palojen paikat, liukutapit yms? Palat sisässä pitäisi jarrusatulan kellua ihan vapaasti.
Vähän voi olla eroa edessä ja takana, mutta kyllä rengasta pyörittäessä pitäisi kohtuu vapaasti pyöriä.
Putsasin, tuli uudet tapit, kumit ja rasvat. Mäntä meni kevyesti painaen sisään ja palat heilui kannakkeessaan joten ehkä vielä puran varuiksi ja ihmettelen. Satula oli tosi herkkä liikkumaan ennen kuin poljin jarruja muutaman kerran. Voi olla että vaatii vielä männän herkistelyä edestakaisin.
 
Jarru levyssä ruostereunaa ulkolaidalla mikä osuu palojen reunaan? Kuten yleensä aina vanhoissa levyissä.
 
On ulko ja sisälaidalla pientä ruostetta koholla. Oletko sitä mieltä että ajamalla pala asettuisi aikanaan?

Pala rohisee levyyn koska se ei asetu samalla lailla kuin vanha pala levyä vasten, vaan ottaa siihen ruosteiseen reunaan kiinni. Rohisee hetken ja kun pala kulunut niin rohina lakkaa.

Jarruthan pitää aina hieman ääntä, mutta sitä ei sisälle kuule
 
Edelleen, ostajan velvollisuus on kokeilla toimiiko tuote ennen kuin se ostetaan, ei päivä sen jälkeen tai myöhemmin.
Edelleen, mistä lähtien, miten niin ?

Iso siivu yksityisten välisestä kaupasta on sellaista missä sitä tuotetta kokeillaan vasta oston jälkeen (siis sovittu, maksettu, ennen kokeilua). Jos pitäisi kokeilla ennen ostoa niin se voisi kokonaan pois osa "kirppiskaupasta"

On totta että on myös epärehellisiä myyjiä, jotka vetää asenteelle mitäs maksoit tyhmä, se on valitettavaa, jos kuitenkaan ei ruokittaisi, kannustettaisi tuollaisia, vaan ihan päivastaiseen. Se olisi myös myös meidän etu kun myymme jotain.
 
Edelleen, mistä lähtien, miten niin ?

Iso siivu yksityisten välisestä kaupasta on sellaista missä sitä tuotetta kokeillaan vasta oston jälkeen (siis sovittu, maksettu, ennen kokeilua). Jos pitäisi kokeilla ennen ostoa niin se voisi kokonaan pois osa "kirppiskaupasta"

On totta että on myös epärehellisiä myyjiä, jotka vetää asenteelle mitäs maksoit tyhmä, se on valitettavaa, jos kuitenkaan ei ruokittaisi, kannustettaisi tuollaisia, vaan ihan päivastaiseen. Se olisi myös myös meidän etu kun myymme jotain.




Jos käytetty tavara on ostettu yksityiseltä henkilöltä, kauppaan ei sovelleta kuluttajansuojalakia vaan kauppalakia, jonka säännökset virheen määrittelyn osalta ovat pitkälti kuluttajansuojalakia vastaavia. Yksityishenkilöiden välisessä kaupassa ostajan velvollisuudet ovat suuremmat kuin kuluttajakaupassa. Koska kahden yksityisen henkilön välinen kauppa ei kuulu kuluttajansuojalain piiriin, ostaja ei voi turvautua kuluttajaneuvonnan apuun. Ostajan kannattaa tehdä virheestä ensin valitus myyjälle. Jos valitus ei johda tulokseen, ostaja voi viedä asian käräjäoikeuteen.

Mä en ole koskaan ostanut yksityiseltä tavaraa tarkistamatta tai varmistumatta että se varmasti toimii ja yllättäen kertaakaan ei ole tarvinnut "oppirahoja" maksaa.

Minä en kannusta ihmisiä epärehellisyyteen, vaan menemään peilin eteen ja miettimään, "miksi ostin tavaran kokeilematta sitä että toimiiko se edes", nämä ihmiset jotka ostaa sikaa säkissä, ovat niitä jotka nimittäin ruokkivat niitä epärehellisiä kauppiaita ns. hyödyllisiä idiootteja.

Tästä kyseisestä tapauksestahan emme tiedä kokeiliko ostaja tuotetta ennen maksua, mutta jos kokeili niin en usko että silloin tuote on rikki, vai miksi ostaa rikkinäinen laturi?
 
Onko nuo perus kaupassa myytävät naarmujen korjauslakat, tai mitä ovatkaan, mistään kotoisin? Mustassa puskurissa, auton etuosassa siis, on pieni jälki pienestä osumasta autokatoksen tolpan kanssa (oli katoksessa tavaraa ja piti mennä normaalia tiukemmin toiselle puolelle, perhana..), vahalla sai vähän paremmaksi mutta sen verran syvä on, että on mennyt pohjamaalikerrokseen asti. Muovia tuo puskurin osa on, mutta auton värinen kuitenkin.

Mietin, että onko kannattavaa yrittää tuollaisella vai viekö suoraan johonkin liikkeeseen? Paljonkohan ne tuollaisesta veloittaa?
 
Onko nuo perus kaupassa myytävät naarmujen korjauslakat, tai mitä ovatkaan, mistään kotoisin? Mustassa puskurissa, auton etuosassa siis, on pieni jälki pienestä osumasta autokatoksen tolpan kanssa (oli katoksessa tavaraa ja piti mennä normaalia tiukemmin toiselle puolelle, perhana..), vahalla sai vähän paremmaksi mutta sen verran syvä on, että on mennyt pohjamaalikerrokseen asti. Muovia tuo puskurin osa on, mutta auton värinen kuitenkin.

Mietin, että onko kannattavaa yrittää tuollaisella vai viekö suoraan johonkin liikkeeseen? Paljonkohan ne tuollaisesta veloittaa?
Maalaavat koko puskurin. Veikkaan hinnaksi 500-1000€. Tähän liittyy myös riski, että tuon jälkeen puskuri on eri värinen kuin muu auto.
 
Maalaavat koko puskurin. Veikkaan hinnaksi 500-1000€. Tähän liittyy myös riski, että tuon jälkeen puskuri on eri värinen kuin muu auto.

Jooh no ei ole sen kokoinen jälki että se kannattaisi :D Täytyy ehkä testaa tuollaista korjauslakkaa pieneen osaan ja katsoa miltä näyttää.
 
Jooh no ei ole sen kokoinen jälki että se kannattaisi :D Täytyy ehkä testaa tuollaista korjauslakkaa pieneen osaan ja katsoa miltä näyttää.
Kokeilin pari kesää sitten tuota korjauslakkaa kynämuodossa. Tuli sen verran kauheeta jälkeä etten voi suositella kellekään, näkyy vieläkin tänä päivänä selkeästi missä on vedetty. Pitäisi koittaa myllyttää jos asiaa auttaisi.
Toki aina on mahdollisuus että vika myös käyttäjässä.
 
Kokeilin pari kesää sitten tuota korjauslakkaa kynämuodossa. Tuli sen verran kauheeta jälkeä etten voi suositella kellekään, näkyy vieläkin tänä päivänä selkeästi missä on vedetty. Pitäisi koittaa myllyttää jos asiaa auttaisi.
Toki aina on mahdollisuus että vika myös käyttäjässä.
Jees, täytyy varovasti testata pieni kohta vain ensin. Itse jälki on sinällään aika piilossa eikä esim. keskellä konepeltiä niin osuu lähinnä silmään siksi kun mustassa autossa näkyy valkoinen jälki (ja toki itse osaa sen hakea kun tietää siitä...). Mutta sen verran pieni jälki kuitenkin on, että tosiaan huonolla paikkausjäljellä tulee kyllä rumempi, niin täytyy kyllä hyvin varovasti testata.
 
Itsehän paikkasin juurikin korjauskynällä/siveltimellä konepellin kiven iskemät sekä yhden takapuskurissa olleen tumman pintanaarmun maahantuojalta tilatulla setillä ja auton oikealla värikoodilla. Maksoi abaut 15eur ja siistiä tuli.
 
Ja jos tuntuu että pensselillä tulee liikaa maalia, niin esimerkiksi hammastikulla saa töpöteltyä hallitusti pienimmät paikat.
 
BMW-tietäjille kysymys. Olisiko ehdotuksia bemari-malleista seuraavilla kriteereillä:
maksaisi alle 20 000 € tai ei paljon sen yli
ikää alle 10 vuotta
kohtuu luotettava, eli ei kalliita tyyppivikoja tai muita yllättäviä kustannuksia odotettavissa

BMW tulisi käyttöön kakkosautoksi lähinnä vaimolle, joka tuntuu pitävän niistä, mutta ehkä myös pidemmille matkoille.
 
BMW-tietäjille kysymys. Olisiko ehdotuksia bemari-malleista seuraavilla kriteereillä:
maksaisi alle 20 000 € tai ei paljon sen yli
ikää alle 10 vuotta
kohtuu luotettava, eli ei kalliita tyyppivikoja tai muita yllättäviä kustannuksia odotettavissa

BMW tulisi käyttöön kakkosautoksi lähinnä vaimolle, joka tuntuu pitävän niistä, mutta ehkä myös pidemmille matkoille.

428 M sport, takaveto (neliveto hajoaa noissa) 2014, kilsat vissiin 150tkm. Tänään huollettu. Hinta siinä noin 20ke, ei ainakaan alle mutta luulen että 20ke käteen ja kovaa ajoa. Valkoinen, navi puuttuu ja nahat, muuten pitäis kaikki muut kivat olla. Kaverilla olis kaupan.
 
BMW-tietäjille kysymys. Olisiko ehdotuksia bemari-malleista seuraavilla kriteereillä:
maksaisi alle 20 000 € tai ei paljon sen yli
ikää alle 10 vuotta
kohtuu luotettava, eli ei kalliita tyyppivikoja tai muita yllättäviä kustannuksia odotettavissa

BMW tulisi käyttöön kakkosautoksi lähinnä vaimolle, joka tuntuu pitävän niistä, mutta ehkä myös pidemmille matkoille.

F10/11 tai F30/11 tekniikkana pari litrainen bensa tai diesel. Myös F1x 3-litraisella dieselillä voisi juuri osua budjettiin mutta miellyttävällä varusteluettelolla ja historialla olevaa saa mahdollisesti hetken seurailla, koska tarjontaa vähemmän.
 
Onko peugeot/citroen/psa puretech moottoreille tehty mitään oikeasti toimivia muutoksia(vrt. Ford ecoboost 1.0 hihna muuttui ketjuksi my19) vai onko yhä samaa paskaa kuin aiemmin?

Kiinnostaisi joku 2019-> 208/308 automaattina allure varusteilla mutta epäilyttää tuo moottori jo 50tkm ajetuissa.
 
Onko peugeot/citroen/psa puretech moottoreille tehty mitään oikeasti toimivia muutoksia(vrt. Ford ecoboost 1.0 hihna muuttui ketjuksi my19) vai onko yhä samaa paskaa kuin aiemmin?

Kiinnostaisi joku 2019-> 208/308 automaattina allure varusteilla mutta epäilyttää tuo moottori jo 50tkm ajetuissa.

Kehnoin versio taisi olla se ihan eka malli(mikälie moottorikoodi). En nyt varmaksi sano mut vissiin tuon ikäisissä ei liene enää käytössä? Uusimmat taitaa tullakin jo ketjulla.
 

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
259 282
Viestejä
4 507 823
Jäsenet
74 348
Uusin jäsen
Jalkaväkimiina

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom