Kysymyksiä & Vastauksia

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja w!rd
  • Aloitettu Aloitettu
Autolla kaskon pysäköintiturva. Oikean puolelta etu-ja takaovessa syviä naarmuja, eli maalaukseen menee. Pitääkö todistaa vakuutusyhtiölle, että naarmut tulleet yhdestä tapauksesta?
 
Autolla kaskon pysäköintiturva. Oikean puolelta etu-ja takaovessa syviä naarmuja, eli maalaukseen menee. Pitääkö todistaa vakuutusyhtiölle, että naarmut tulleet yhdestä tapauksesta?
Kysymyksen asettelusta voisi arvella, että nyt mietitään saisiko toisenkin oven korjautettua samalla, kun toiseen tuli tuore osuma.

Ei normaalisti mitään todistella. Jos naarmut on yhtenäiset ja/tai samankaltaiset niin eihän siinä ole epäselvää.

Vakuutupetoksia ei voi suositella.
 
Kuinkahan saa vuosimallin 2021 Skoda Octaviassa navigaattorin kartat päivitettyä? Ei tuo paska ainakaan itse osaa niitä päivittää, vaikka koko ajan netissä roikkuukin.
 
Ainakaan ohjekirjaa ei ole luettu.
Olipas vitun hyödyllinen vastaus, kiitos siitä.

Ei ole tosiaan oma auto, mutta pari kertaa olen joutunut lainaamaan ja vähän häiritsee, kun tietä on aika reippaasti oikaistu pari vuotta sitten ja auto ei ole oikein yhteistyöhaluinen siinä kohtaa, kun se luulee että sitä ajetaan pellolle.
 
Kuinkahan saa vuosimallin 2021 Skoda Octaviassa navigaattorin kartat päivitettyä? Ei tuo paska ainakaan itse osaa niitä päivittää, vaikka koko ajan netissä roikkuukin.
Tuoltahan ne kaiketi löytyy Update portal
Päivitys siis SD kortin kautta (noin uuteen ehkä jopa USB-tikku kelpaa), kokoa kun on reippaan puoleisesti (riippuen paketista voi olla yli 30GB).
 
  • Tykkää
Reactions: aop
Mietteitä myytävistä lisäturvista? Autoa olen ostamassa ja pyysin tarjoukseen mukaan tuon wetterin 12kk/20tkm turvan. Aika karvas 1080€ koska yli 200kw. Parissa autossa on tuo ollut aiemmin ja molemmissa kyllä pelasti isoilta laskuilta. Kamuxilta ostetusta seat exeo tdistä meni vauhtipyörä yms kilkettä, yli 2k€ remppa ja turvan piiriin meni täysin mukisematta. Oiskohan tuo jonkun 600€ sillon maksanu? Varmaan liikkeellä olisi ollut jonkinlainen vastuu myös ilman turvaa, mutta tuskinpa tälläiset menee 100% myyjälle. Oli se auto kyllä 8kk jo ollutkin.

Volvosta meni molemmat takaovien lukot ja toinen takaled. Tyyppivika ja volvolta ei yhtään goodwilliä silloin 5v vanhaan autoon. Rintajoupin turvaan meni, ja lisäksi ajovalojen pesurit. Rapiat 2k€ nuo kaikkineen myös. Turva oli 780€ ja sen sain kaupanpäälisiksi aika tuurilla, ilmoitin etten sitä halua ja silti se sopparissa oli ennekuin allekirjoitin. Sain sitten viimemetreillä sen 0€llä.

Uusi auto olisi 2019 v90 t8 67tkm ajettuna.
 
Mietteitä myytävistä lisäturvista?
Ite miettisin pitkään. Noissahan on yleensä poissuljettu lähes kaikki. Myyjän vastuuta siirretään vaan sulle. Mun mielipide. En maksais. Noin uudessa on vastuuta myyjällä joka tapauksessa.
 
Mietteitä myytävistä lisäturvista? Autoa olen ostamassa ja pyysin tarjoukseen mukaan tuon wetterin 12kk/20tkm turvan. Aika karvas 1080€ koska yli 200kw. Parissa autossa on tuo ollut aiemmin ja molemmissa kyllä pelasti isoilta laskuilta. Kamuxilta ostetusta seat exeo tdistä meni vauhtipyörä yms kilkettä, yli 2k€ remppa ja turvan piiriin meni täysin mukisematta. Oiskohan tuo jonkun 600€ sillon maksanu? Varmaan liikkeellä olisi ollut jonkinlainen vastuu myös ilman turvaa, mutta tuskinpa tälläiset menee 100% myyjälle. Oli se auto kyllä 8kk jo ollutkin.

Volvosta meni molemmat takaovien lukot ja toinen takaled. Tyyppivika ja volvolta ei yhtään goodwilliä silloin 5v vanhaan autoon. Rintajoupin turvaan meni, ja lisäksi ajovalojen pesurit. Rapiat 2k€ nuo kaikkineen myös. Turva oli 780€ ja sen sain kaupanpäälisiksi aika tuurilla, ilmoitin etten sitä halua ja silti se sopparissa oli ennekuin allekirjoitin. Sain sitten viimemetreillä sen 0€llä.

Uusi auto olisi 2019 v90 t8 67tkm ajettuna.
Teillä tulee se 10tkm ajoa vuodessa vaan, niin maksaisit ehkä turhasta 20tkm?

Itse yrittäisin tinkiä auton hinnasta vaikka 500€ pois ja tehdä kaupat ilman turvaa? Mutta tuo nyt vaan on itseltä tuollainen ehdotus, enkä tiedä mikä olisi fiksuin tapa.
 
Kysytäänpäs raadin mielipidettä, mitä voi/kannattaa tehdä tai vaatia - oma kärsivällisyys on jo ns. hyvän tovin sitten lopahtanut.

Auto oli määräaikaishuollossa noin huhtikuun puolivälissä, ja siitä heti seuraavana päivänä havaitsin, ettei ilmastointi toimi. Tarkistin huoltorapsan, ja siellä oli tehty ilmastointijärjestelmän tarkastus, ruksattu ok. Samassa vaadin takuualaisen asian tarkastamista, ja siihen tilattiin osa, sekä varattiin uusi huolto n. 3vk päähän. Mainitsin tuon huoltovarauksen yhdeydessä ilmastointiasian.

Lopulta auto pääsi huoltoon toukokuun loppupuolella, jossa edellisellä kerralla reklamoitu takuuasia korjattiin. Ilmastoinnille ei kuitenkaan tehty mitään, vaan samassa yhteydessä taas tilailtiin uutta osaa ja huoltotiskillä varattiin huoltoaika juhannusta edeltävälle viikolle, 21.6. Tässä kohtaa painotin, että auton on sitten oltava kondiksessa juhannuksena, ja näin luvattiin sekä ”jos korjaus venyy niin saat sijaisauton”.

Huoltoaika lähestyi, tavanomaista ”muistutusta” varauksesta ei kuulunut. Soitin kaikki linjat läpi, ja lopulta taistelun kautta pääsin huollon kanssa juttusille, jotka tuumasivat että ei ole mitään varausta 21.6, vaan aika vaihtuikin jotenkin heidän itsensä toimesta 26.6, joka ei itselleni sopinut - puhelimessa sovittiin sitten 28.6.

Eletään nyt siis tätä viikkoa, ja huollon pitäisi olla perjantaina. Mitään muistutuksia ei kuitenkaan taaskaan tullut, joten epäilen asian taas jotenkin mystisesti siirtyneen hamaan tulevaisuuteen ilman sen kummempia ilmoituksia.

Mulla itselläni ei tästä ole muita ”todisteita”, kuin nuo puhelinsoitot ja homma niin sanotusti vituttaa jo kovasti - onhan uudehkolla, tehdastakuullisella koslalla ajeltu siis jo hyvän tovin ikkunat auki, eikä merkkikorjaamoa näytä asia paljoa vaivaavan.

Tämänhetkisenä suunnitelmana on vain kylmästi marssia perjantaina paikalle, tuli vahvistusta tai ei, ja ojentaa avaimet sinne saatesanoilla nyt se korjataan. Vaihtoehtoisesti jättävät auton sinne ja antavat vaikka sijaisauton, ilmastoinnilla, jolla ajella näillä helteillä, ja korjaavat omani kun korjaavat. Varmasti vastutelevat asiaa, joten mitä sitten? Jonkinnäköinen valitus lähtee asiasta joka tapauksessa suoraan automerkille.

Kitinä voi jostain tuntua toki naurettavalta, mutta mustalla autolla ajelu +20 varjolämmöissä on aikamoista tuskaa ilman ostettua ilmastointia, ja kilsojakin tulee sen 2-3k kuukaudessa, eli lämmöistä saa kyllä nautiskella.
 
Kysytäänpäs raadin mielipidettä, mitä voi/kannattaa tehdä tai vaatia - oma kärsivällisyys on jo ns. hyvän tovin sitten lopahtanut.

Auto oli määräaikaishuollossa noin huhtikuun puolivälissä, ja siitä heti seuraavana päivänä havaitsin, ettei ilmastointi toimi. Tarkistin huoltorapsan, ja siellä oli tehty ilmastointijärjestelmän tarkastus, ruksattu ok. Samassa vaadin takuualaisen asian tarkastamista, ja siihen tilattiin osa, sekä varattiin uusi huolto n. 3vk päähän. Mainitsin tuon huoltovarauksen yhdeydessä ilmastointiasian.

Lopulta auto pääsi huoltoon toukokuun loppupuolella, jossa edellisellä kerralla reklamoitu takuuasia korjattiin. Ilmastoinnille ei kuitenkaan tehty mitään, vaan samassa yhteydessä taas tilailtiin uutta osaa ja huoltotiskillä varattiin huoltoaika juhannusta edeltävälle viikolle, 21.6. Tässä kohtaa painotin, että auton on sitten oltava kondiksessa juhannuksena, ja näin luvattiin sekä ”jos korjaus venyy niin saat sijaisauton”.

Huoltoaika lähestyi, tavanomaista ”muistutusta” varauksesta ei kuulunut. Soitin kaikki linjat läpi, ja lopulta taistelun kautta pääsin huollon kanssa juttusille, jotka tuumasivat että ei ole mitään varausta 21.6, vaan aika vaihtuikin jotenkin heidän itsensä toimesta 26.6, joka ei itselleni sopinut - puhelimessa sovittiin sitten 28.6.

Eletään nyt siis tätä viikkoa, ja huollon pitäisi olla perjantaina. Mitään muistutuksia ei kuitenkaan taaskaan tullut, joten epäilen asian taas jotenkin mystisesti siirtyneen hamaan tulevaisuuteen ilman sen kummempia ilmoituksia.

Mulla itselläni ei tästä ole muita ”todisteita”, kuin nuo puhelinsoitot ja homma niin sanotusti vituttaa jo kovasti - onhan uudehkolla, tehdastakuullisella koslalla ajeltu siis jo hyvän tovin ikkunat auki, eikä merkkikorjaamoa näytä asia paljoa vaivaavan.

Tämänhetkisenä suunnitelmana on vain kylmästi marssia perjantaina paikalle, tuli vahvistusta tai ei, ja ojentaa avaimet sinne saatesanoilla nyt se korjataan. Vaihtoehtoisesti jättävät auton sinne ja antavat vaikka sijaisauton, ilmastoinnilla, jolla ajella näillä helteillä, ja korjaavat omani kun korjaavat. Varmasti vastutelevat asiaa, joten mitä sitten? Jonkinnäköinen valitus lähtee asiasta joka tapauksessa suoraan automerkille.

Kitinä voi jostain tuntua toki naurettavalta, mutta mustalla autolla ajelu +20 varjolämmöissä on aikamoista tuskaa ilman ostettua ilmastointia, ja kilsojakin tulee sen 2-3k kuukaudessa, eli lämmöistä saa kyllä nautiskella.

Kaikilla meillä on omat huolemme mitkä vituttaa ankarasti, mutta auttaiskohan yhtään vetää hieman happea välillä..

Käy jossain Vianorin tms ulkopuolisen ilmastointihuollossa, saat sieltä rapsan mukaan ja jos näyttää siltä että ilmastoinnissa on vikaa, niin sitten sulla on mustaa valkoisella.

Sitten vaan käyt näyttämässä sen lapun aiemmassa huollossa ja reklamoit. Ei kannata yöunia menettää tämmösten takia.
 
Siis se mikä on paskana on tiedossa, ne eivät vain nyt saa mitenkään korjattua asiaa. Tai oikeastaan varattua koko huoltoaikaa. Ei siis ole nesteet vain vähentyneet, vaan rehdisti osaa rikki ja ne nesteetkin valahtaneet aikaa sitten pihalle.
 
Mietteitä myytävistä lisäturvista? Autoa olen ostamassa ja pyysin tarjoukseen mukaan tuon wetterin 12kk/20tkm turvan. Aika karvas 1080€ koska yli 200kw. Parissa autossa on tuo ollut aiemmin ja molemmissa kyllä pelasti isoilta laskuilta. Kamuxilta ostetusta seat exeo tdistä meni vauhtipyörä yms kilkettä, yli 2k€ remppa ja turvan piiriin meni täysin mukisematta. Oiskohan tuo jonkun 600€ sillon maksanu? Varmaan liikkeellä olisi ollut jonkinlainen vastuu myös ilman turvaa, mutta tuskinpa tälläiset menee 100% myyjälle. Oli se auto kyllä 8kk jo ollutkin.

Volvosta meni molemmat takaovien lukot ja toinen takaled. Tyyppivika ja volvolta ei yhtään goodwilliä silloin 5v vanhaan autoon. Rintajoupin turvaan meni, ja lisäksi ajovalojen pesurit. Rapiat 2k€ nuo kaikkineen myös. Turva oli 780€ ja sen sain kaupanpäälisiksi aika tuurilla, ilmoitin etten sitä halua ja silti se sopparissa oli ennekuin allekirjoitin. Sain sitten viimemetreillä sen 0€llä.

Uusi auto olisi 2019 v90 t8 67tkm ajettuna.
Mistään lisäturvista ei kannata maksaa, Suomessa on kuluttajansuoja mikä kattaa enemmän kuin autoliikkeideiden yksikään lisäturva.

Jos haluat ostaa auton missä on takuu voimassa 10v ja 200tkm asti niin osta Toyota mikä on merkkiliikkeessä huollettu ja missä on relax-takuu voimassa, mikään muu merkki ei siihen pääse.
 
Suomessa on kuluttajansuoja mikä kattaa enemmän kuin autoliikkeideiden yksikään lisäturva.
Melko raskas yleistys joka ei sellaisenaan kyllä pidä paikkaansa. Kuluttajasuojan turvin saa kaikenlaista hyvitystä mutta mitä vanhempi auto sitä enemmän joutuu osallistumaan itsekin kustannuksiin.
 
Melko raskas yleistys joka ei sellaisenaan kyllä pidä paikkaansa. Kuluttajasuojan turvin saa kaikenlaista hyvitystä mutta mitä vanhempi auto sitä enemmän joutuu osallistumaan itsekin kustannuksiin.
Tässä vielä nämä KKV:n ohjeet: Käytetyn auton virhe

Omien havaintojen ja luetun perusteella:
  • Jos haluat huolettomuutta ja olet siitä mielenrauhasta valmis melko paljon maksamaan, niin lisäturvat voivat joissain tapauksissa olla ihan OK diili. Joitain ilmiselviä huijauksiakin noissa on, joten hieman kannattaa googletella autoliikettä ja lisäturvan tarjoajaa. Kannattaa myös lukea ja ymmärtää tarkkaan sen rajaukset, omavastuut, maksimikorvaukset ynnä muut, jotka voivat tehdä ainakin osasta diileistä automaattisesti huonoja. Itse en noita ostaisi enkä kenellekään suosittele, mutta ottaahan ihmiset kaikenlaisia muitakin vakuutuksia.
  • Yleensä paras tilanne on jos autossa on tehdastakuu tai autoliike tarjoaa maksutta 3. osapuolen tai oman takuun. Vaikkapa Hedin Automotiven Hedin Certified vaihtoautot 12 kk takuulla
  • Ja sitten se kolmas vaihtoehto on nojata kuluttajansuojalakiin. Odotettavissa on usein vääntöä ja kääntöä, mutta lähtökohtaisesti viimeistään kuluttajariitalautakunnan kautta saa myyjän osallistumaan kustannuksiin auton iän mukaan suhteutetulla summalla (ks. linkki yllä). Jotkut liikkeet yrittävät noudattaa vanhaa 6kk sääntöä, mutta sellaista ei enää laissa nykyisin ole vaan virhe on virhe jos autoon tulee ennenaikainen vika.
    • Itse olen tällä kaavalla saanut pienen keskustelun jälkeen noin 60% osallistumisen ennenaikaiseen jakopääremppaan (auton ostosta yli vuosi)
 
Mietteitä myytävistä lisäturvista? Autoa olen ostamassa ja pyysin tarjoukseen mukaan tuon wetterin 12kk/20tkm turvan. Aika karvas 1080€ koska yli 200kw. Parissa autossa on tuo ollut aiemmin ja molemmissa kyllä pelasti isoilta laskuilta. Kamuxilta ostetusta seat exeo tdistä meni vauhtipyörä yms kilkettä, yli 2k€ remppa ja turvan piiriin meni täysin mukisematta. Oiskohan tuo jonkun 600€ sillon maksanu? Varmaan liikkeellä olisi ollut jonkinlainen vastuu myös ilman turvaa, mutta tuskinpa tälläiset menee 100% myyjälle. Oli se auto kyllä 8kk jo ollutkin.

Volvosta meni molemmat takaovien lukot ja toinen takaled. Tyyppivika ja volvolta ei yhtään goodwilliä silloin 5v vanhaan autoon. Rintajoupin turvaan meni, ja lisäksi ajovalojen pesurit. Rapiat 2k€ nuo kaikkineen myös. Turva oli 780€ ja sen sain kaupanpäälisiksi aika tuurilla, ilmoitin etten sitä halua ja silti se sopparissa oli ennekuin allekirjoitin. Sain sitten viimemetreillä sen 0€llä.

Uusi auto olisi 2019 v90 t8 67tkm ajettuna.

Yllä tuli jo aika hyvin asiaa. Mikä nyt pisti silmään niin aika usein kun jotain maksetaan "vakuutuksesta" niin hinnat on ihan poskettomat. En tiedä miten Seatin kytkinremppa eroaa Octaviasta mut vajaa 800€ maksoi semmoinen ja mukana oli laatikon stefa ja öljyt sekä vetarin suojakumi extrana. Se et mitä tuosta ois mennyt liikkeelle ilman turvaa yms. niin kuka tietää mut käytännössähän maksoit kuitenkin tuon liikkeelle +-0.
 
Mietteitä myytävistä lisäturvista? Autoa olen ostamassa ja pyysin tarjoukseen mukaan tuon wetterin 12kk/20tkm turvan. Aika karvas 1080€ koska yli 200kw. Parissa autossa on tuo ollut aiemmin ja molemmissa kyllä pelasti isoilta laskuilta. Kamuxilta ostetusta seat exeo tdistä meni vauhtipyörä yms kilkettä, yli 2k€ remppa ja turvan piiriin meni täysin mukisematta. Oiskohan tuo jonkun 600€ sillon maksanu? Varmaan liikkeellä olisi ollut jonkinlainen vastuu myös ilman turvaa, mutta tuskinpa tälläiset menee 100% myyjälle. Oli se auto kyllä 8kk jo ollutkin.

Volvosta meni molemmat takaovien lukot ja toinen takaled. Tyyppivika ja volvolta ei yhtään goodwilliä silloin 5v vanhaan autoon. Rintajoupin turvaan meni, ja lisäksi ajovalojen pesurit. Rapiat 2k€ nuo kaikkineen myös. Turva oli 780€ ja sen sain kaupanpäälisiksi aika tuurilla, ilmoitin etten sitä halua ja silti se sopparissa oli ennekuin allekirjoitin. Sain sitten viimemetreillä sen 0€llä.

Uusi auto olisi 2019 v90 t8 67tkm ajettuna.
Hyviä kommentteja tullut.

Sitä ei varmaan tarvi liikaa korostaa, että selvittää mitä se lisäturva ei kata, Huonoimimsta karsittu ne oleelliset tärkeimmät asiat pois, pahimmat palstaesimerkit on lisäturvasta joka ei kata kyiseisen auton kohdalla mitään (auto ei täyttänyt ehtoja). Turhahko on selalinen joka kattaa myyjänvastuut ja rajatapaukset hyvin rajoitetusti, vs lisäturvasta maksettu hinta, ja ne kalliiti ostajan todennäköiset riskit rajattu kokonaan ulos.

Vaikka lisäturva olisi vain myyjänvastuita vastaava, niin näinä aikoina se voi olla tärkeä, lisäturvasta vastaa yleensä joku kolmastaho, jolloin se suurin lisäarvo on suojautua myyjän vararikolta.

Hintamyös tärkeä, jos vastuullinen myyjä, niin jos se kattaa myyjänvastuita, niin myyjän kannattaa alentaa autonhintaan jos asiakas ottaa lisäturvan.
 
Mikäs on raadin mielipide seuraavasta:

3,5v vanhan ID.3:n takavalon umpio halkeillut monesta kohdasta ilman ulkoista syytä, ja impion sisään pääsee kosteus. Jatkutakuuta jäljellä 6kk (ei volkkarin myöntämä), mutta takuun myynyt yhtiö pesee kätensä tästä, koska:

"Takuu kattaa vain elektronisten tai mekaanisten komponenttien rikkoutumisen, eikä takavalon lasi ole kumpaakaan näistä".

Olen itse ihan eri mieltä. Ensinnäkin minun ja korjauksen näkökulmasta koko takavalo on yksittäinen komponentti, "lasia" ei voi erikseen vaihtaa. Näin ollen se olisi elektroninen komponentti.

Toisaalta jos puhutaankin vain haljenneesta umpiosta, on se elektronisen komponentin kotelo. Mikä muu se on, ellei mekaaninen komponentti?

Lisäksneettina:

"Sopimusehdot rajaa vuodot/vesivahingot pois takuun piiristä"

Vuotohan tuo tavallaan on, mutta se ei ole vian aiheuttaja. Tai onko kosteus umpion sisällä vesivahinko? Vesi ei (vielä) ole rikkonut mitään, vaan se on mekaanisen vian vuoksi päässyt paikkaan mihin sen ei pitäisi päästä.

Onko mulla tässä perusteita vielä vääntää asiasta, vai rajaako sopimusehdot tämän vian takuun ulkopuolelle myös foorumilaisten mielestä?
 
Viimeksi muokattu:
lähtökohtaisesti viimeistään kuluttajariitalautakunnan kautta saa myyjän osallistumaan kustannuksiin
Varmasti joskus saakin. Omakohtaista kokemusta on kahdesta tapauksesta joissa kuluttajariitalautakunta suositti korvaamista ja autoliike ilmoitti ettei voisi vähempää kiinnostaa ja mitään ei makseta. Aivan yhtä tyhjän kanssa.

Käräjäoikeus on seuraava vaihtoehto sitten mutta pitää olla tosi isoista rahoista kyse ennen kuin sinne uskaltaa keskiverto kuluttaja lähteä.
 
Missä vaiheessa liikennerajoitus tulee voimaan käytännössä, vasta nopeusrajoituksesta kertovan liikennemerkin kohdalta vai vähän ennen sitä? Esimerkiksi jos ajat 50 kmh alueella ja 200 metrin päässä on 80 kmh nopeusrajoituksesta kertova merkki, voitko saada peltipoliisilta sakot, jos ehdit kiihdyttää 80 kmh nopeuteen ennen kuin ohitat nopeusrajoituksen muuttumisesta kertovan liikennemerkin?
 
Varmasti joskus saakin. Omakohtaista kokemusta on kahdesta tapauksesta joissa kuluttajariitalautakunta suositti korvaamista ja autoliike ilmoitti ettei voisi vähempää kiinnostaa ja mitään ei makseta. Aivan yhtä tyhjän kanssa.

Käräjäoikeus on seuraava vaihtoehto sitten mutta pitää olla tosi isoista rahoista kyse ennen kuin sinne uskaltaa keskiverto kuluttaja lähteä.

Ymmärtääkseni virasto vasta asianajajan hankinnasta ja palkkioista, jos vastaava keissi viedään oikeuteen, jossa myyjäliike ei ole noudattanut suositusta.
 
Missä vaiheessa liikennerajoitus tulee voimaan käytännössä, vasta nopeusrajoituksesta kertovan liikennemerkin kohdalta vai vähän ennen sitä? Esimerkiksi jos ajat 50 kmh alueella ja 200 metrin päässä on 80 kmh nopeusrajoituksesta kertova merkki, voitko saada peltipoliisilta sakot, jos ehdit kiihdyttää 80 kmh nopeuteen ennen kuin ohitat nopeusrajoituksen muuttumisesta kertovan liikennemerkin?

Liikennemerkin kohdalta alkaa rajoitus. Eli kiihdyttää saat alkaa vasta merkiltä. Ja vastaavasti pitää hidastaa ennen merkkiä, ettei nopeus ylity merkin jälkeen.
 
Liikennemerkin kohdalta alkaa rajoitus. Eli kiihdyttää saat alkaa vasta merkiltä. Ja vastaavasti pitää hidastaa ennen merkkiä, ettei nopeus ylity merkin jälkeen.

Jep, näin olen olettanut sen menneen kaikki nämä vuodet. Siitä huolimatta ihmetyttää, kun valtaosa autoilijoista kiihdyttää reilusti ennen ylempää nopeusrajoitusmerkkiä, tai vastaavasti hidastaa verkkaisesti vasta alemman nopeusrajoitusmerkin jälkeen. Ehkä heillä on varmaa tietoa peltipoliisien sijainneista tai toimintalogiikasta tai sitten kokeilevat vain onneaan.
 
Jep, näin olen olettanut sen menneen kaikki nämä vuodet. Siitä huolimatta ihmetyttää, kun valtaosa autoilijoista kiihdyttää reilusti ennen ylempää nopeusrajoitusmerkkiä, tai vastaavasti hidastaa verkkaisesti vasta alemman nopeusrajoitusmerkin jälkeen. Ehkä heillä on varmaa tietoa peltipoliisien sijainneista tai toimintalogiikasta tai sitten kokeilevat vain onneaan.
Jotkut autot jarruttaa/hidastaa vasta merkin kohdalla. Täytyisi siis ennakoida itse, että välttyy varmasti sakoilla :) Kiihdytys kyllä menee oikein, että nopeus alkaa nousemaan vasta merkin kohdalla.
 
Liikennemerkin kohdalta alkaa rajoitus. Eli kiihdyttää saat alkaa vasta merkiltä. Ja vastaavasti pitää hidastaa ennen merkkiä, ettei nopeus ylity merkin jälkeen.
50metriä taitaa olla etäisyys merkistä milloin saa tutkata nopeutta sitä merkin nopeutta vastaan
 
1719494386738.png
Autossa tämmöstä parissa kohtaa. Osaisko tietävät sanoa onko paha este ostamiselle?
 
Jep, näin olen olettanut sen menneen kaikki nämä vuodet. Siitä huolimatta ihmetyttää, kun valtaosa autoilijoista kiihdyttää reilusti ennen ylempää nopeusrajoitusmerkkiä, tai vastaavasti hidastaa verkkaisesti vasta alemman nopeusrajoitusmerkin jälkeen. Ehkä heillä on varmaa tietoa peltipoliisien sijainneista tai toimintalogiikasta tai sitten kokeilevat vain onneaan.
Itsellä on Waze päällä juuri tämän takia, että kertoo kameroista. Ei tarvitse arvuutella.
 
Tutkata, onko se sen takia ettei mittausvirhettä, eli miten silmukat jos niille ei ole suoja etäisyyttä, niin koskeeko tuo tutka kiinteistä tutkia ?
Tietääkseni kameroita ei asenneta niin että tuo olisi ongelma ja tutkaamiskielto on siksi että viranomainen ei saa tehdä ansoja kansalaiselle. Esimerkiksi kalastuksenvalvoja ei saa katosa vierestä kun joku laittaa kalastusvälineitä kasaan ja odottaa kunnes heittää vieheen veteen ja sitten kirjoittaa tutkintapyyntöä kalastusrikkomuksesta
 
Ymmärtääkseni virasto vasta asianajajan hankinnasta ja palkkioista, jos vastaava keissi viedään oikeuteen, jossa myyjäliike ei ole noudattanut suositusta.
Ei kyllä maksa. Kuluttajariitalautakunta antaa oman ratkaisunsa ja jos elinkeinonharjoittaja ei noudata sitä niin siihen loppuu lautakunnan osuus. Oikeuteen jos lähdetään niin ihan omilla rahoilla siinä pelataan.

Tietysti sillä varauksella, ettei asia ole ihan viime vuosina muuttunut. Siinä tapauksessa tälle tiedolle varmasti löytyisi jokin lähde?
 
Ei kyllä maksa. Kuluttajariitalautakunta antaa oman ratkaisunsa ja jos elinkeinonharjoittaja ei noudata sitä niin siihen loppuu lautakunnan osuus. Oikeuteen jos lähdetään niin ihan omilla rahoilla siinä pelataan.

Tietysti sillä varauksella, ettei asia ole ihan viime vuosina muuttunut. Siinä tapauksessa tälle tiedolle varmasti löytyisi jokin lähde?

Tuolla on vähän ympäripyöreästi ilmaistu, mutta on ainakin teoriassa mahdollista, sitä todennäköisempää haetaanko asiassa ennakkoratkaisua tai onko vastaava ongelma useammalla saman puulaakin asiakkaalla.
Kuluttajan avustaminen oikeudessa

Onko näiden koijarifirmojen nimet tiedossa? Näitähän voi ihan yleisesti levittää mikäli ovat päätyneet kuluttajariitalautakunnan mustalle listalle.
 
Tietääkseni kameroita ei asenneta niin että tuo olisi ongelma ja tutkaamiskielto on siksi että viranomainen ei saa tehdä ansoja kansalaiselle. Esimerkiksi kalastuksenvalvoja ei saa katosa vierestä kun joku laittaa kalastusvälineitä kasaan ja odottaa kunnes heittää vieheen veteen ja sitten kirjoittaa tutkintapyyntöä kalastusrikkomuksesta
En ihan noin lähellä ole silmukka kameraa nähnyt tutkamerat kai voi säädellä.
Ennen merkkiä kameroita tainnut olla. mutta sillä ei kai väliä
 
1719494386738.png
Autossa tämmöstä parissa kohtaa. Osaisko tietävät sanoa onko paha este ostamiselle?
Ruostetta tuolla alla on, sen näkee kuvasta, eli kannattaa rapsuttaa auki, MYÖS tiivisteen alta mitä pystyy. Sitten kunnon käsittely ruosteenmuunto aineella ja lopuksi paikkamaalaus päälle niin ei ruostu uudestaan.
 
Autossani on tehdastakuu voimassa, saanko vaihtaa pakoputkiston loppupäästä tai ylipäätään mitä autossa saa modata ettei takuu raukea? Netissä ristiriitaista tietoa asiasta, toki varmaan myyjäpuoli sanoo ettei mitään saa muuttaa mutta onko tämä totuus?
 
Jos moottori kuluttaa maltillisesti öljyä vaihtovälillä, niin lyhennättekö mieluummin vaihtoväliä vai ostatteko täyttöpullon tai kaksi ajaaksenne vaihtovälin?

Oma kokemukseni on, että öljynkulutus kiihtyy vaihtovälin loppua kohden (20 tkm vaihtoväli). Edellisestä öljyvaihdosta on nyt 10 tkm, sinä aikana on hävinnyt n. 6-7 dl öljyä, eli 0,6-0,7 dl per 1000 km. Mutta edellisen vaihtovälin lopulla kun joutui lisäämään täyttöpullosta n. 15 tkm ajettuaan, niin litralla ei päästy kuin ~4 tkm lisää. Eli vaihtovälin lopulla öljynkulutus on 2,5 dl per 1000 km. Ja kun öljytilavuus on 3,75 litraa, niin tuolla vaihtovälin loppupuolen kulutuksella on jo taloudellisesti melkein sama vaihtaa öljyt hieman ennakkoon, kun miettii niiden pikkupönikoiden korkeampaa litrahintaa.
 
Jos moottori kuluttaa maltillisesti öljyä vaihtovälillä, niin lyhennättekö mieluummin vaihtoväliä vai ostatteko täyttöpullon tai kaksi ajaaksenne vaihtovälin?

Oma kokemukseni on, että öljynkulutus kiihtyy vaihtovälin loppua kohden (20 tkm vaihtoväli). Edellisestä öljyvaihdosta on nyt 10 tkm, sinä aikana on hävinnyt n. 6-7 dl öljyä, eli 0,6-0,7 dl per 1000 km. Mutta edellisen vaihtovälin lopulla kun joutui lisäämään täyttöpullosta n. 15 tkm ajettuaan, niin litralla ei päästy kuin ~4 tkm lisää. Eli vaihtovälin lopulla öljynkulutus on 2,5 dl per 1000 km. Ja kun öljytilavuus on 3,75 litraa, niin tuolla vaihtovälin loppupuolen kulutuksella on jo taloudellisesti melkein sama vaihtaa öljyt hieman ennakkoon, kun miettii niiden pikkupönikoiden korkeampaa litrahintaa.
Jos öljynkulutus nousee noin dramaattisesti, voisi kuvitella öljyn menettäneen joitain ominaisuuksia. Kauanko menee tuon vaihtovälin saavuttamiseen?

Itse ehdottomasti vaihtaisin öljyt aikaisemmin, esim 15 kohdalla
 
Jos moottori kuluttaa maltillisesti öljyä vaihtovälillä, niin lyhennättekö mieluummin vaihtoväliä vai ostatteko täyttöpullon tai kaksi ajaaksenne vaihtovälin?

Oma kokemukseni on, että öljynkulutus kiihtyy vaihtovälin loppua kohden (20 tkm vaihtoväli). Edellisestä öljyvaihdosta on nyt 10 tkm, sinä aikana on hävinnyt n. 6-7 dl öljyä, eli 0,6-0,7 dl per 1000 km. Mutta edellisen vaihtovälin lopulla kun joutui lisäämään täyttöpullosta n. 15 tkm ajettuaan, niin litralla ei päästy kuin ~4 tkm lisää. Eli vaihtovälin lopulla öljynkulutus on 2,5 dl per 1000 km. Ja kun öljytilavuus on 3,75 litraa, niin tuolla vaihtovälin loppupuolen kulutuksella on jo taloudellisesti melkein sama vaihtaa öljyt hieman ennakkoon, kun miettii niiden pikkupönikoiden korkeampaa litrahintaa.
Moottorille parempi, jos öljyt ja suodattimen vaihtaa tosiaan 15tkm välein. Toki 10tkm olisi vieläkin parempi?

Jos aikoo yrittää pitää autoa pitkään vielä, niin jopa 10tkm välein öljynvaihto. Toki se voi jo olla "hifistelyä". Öljy pysyy kyllä hyvänä 15tkm.

Omassa Volvossa (V60 D6) öljynvaihto 11kk ja 30tkm välein. Vielä toimii 346tkm ajettuna. Edit: Long Life öljyt. Mutta itse nyt vaihtelen tiheämpään, koska ei tule noin paljon kilometrejä enää vuodessa.

Jotain moottorin pesuaineitakin on ilmeisesti? Eli 10min tyhjäkäyntiä öljyt + pesuaineet koneessa.
 
Jos öljynkulutus nousee noin dramaattisesti, voisi kuvitella öljyn menettäneen joitain ominaisuuksia. Kauanko menee tuon vaihtovälin saavuttamiseen?

Itse ehdottomasti vaihtaisin öljyt aikaisemmin, esim 15 kohdalla

Ensimmäisellä vaihtovälillä meni hieman vajaa kaksi vuotta, ja vaikka en tiedä alkuperäistä öljyä, niin käyttämäni lisäysöljy oli Castrol Magnatec 5W-30. Nykyisillä öljyillä on nyt ajettu 9 kk ja kuitissa lukee Mobil 1 5W-30 (eli viskositeetti on oikein ja ihan hyvä öljy pitäisi olla). Mutta kyseessä on siis vuosituhannen vaihteen vaparikone, eli toleranssit on ehkä vähän löysemmät ja pieni voitelun häiriintyminen ei liene yhtä kriittistä kuin monessa uudemmassa moottorissa.
 
Viimeksi muokattu:
Jos aikoo yrittää pitää autoa pitkään vielä, niin jopa 10tkm välein öljynvaihto. Toki se voi jo olla "hifistelyä". Öljy pysyy kyllä hyvänä 15tkm.

Joo, tuota olen hieman miettinyt. Mutta ehkä se ei puolusta paikkaansa, kuitenkin kyseessä on "tonnin pommi" ja omissa ajatuksissa on ajaa tuollaiset 3v/50tkm lisää matkamittariin. Siinä vaiheessa jakohihnasta olisi vuodet loppu ja kilometreistä ajettu kolme-neljäsosaa, kesärenkaat olisi loppu ja talvirenkaat parhaan teränsä menettäneet. Sitten jos katsastusmies vielä löytää mitään isompaa korjattavaa, niin siinä on hyvä hetki laittaa vanha auto pois sen sijaan että investoi siihen pari tonnia. Jakeluvelvoitteen nousukin osuu tuonne kolmen vuoden päähän, jolloin myös kohtuuhintaisia sähköautoja lienee saatavilla paremmin kuin nyt, ja kenties taloyhtiö saa siihen mennessä rakennettua latauspaikat...

Jotain moottorin pesuaineitakin on ilmeisesti? Eli 10min tyhjäkäyntiä öljyt + pesuaineet koneessa.

Näitä en taida kokeilla, kun ei varsinaista ongelmaa ole öljynkulutuksen tai muunkaan asian suhteen. Kuitenkin tuo öljynkulutukseni on hyvin valmistajan toleranssien sisällä ja moni on sitä mieltä, että terveen moottorin pitääkin kuluttaa hieman öljyä.

Väitetysti kaikki vanhaan moottoriin kertynyt paska kun ei ole vain huono asia, vaan joskus se toimii kuin liima pitäen koneen kasassa. Sitten jos se pestään irti, niin yhtäkkiä voikin alkaa nesteet sekoittua ja vuotaa.
 
Jos moottori kuluttaa maltillisesti öljyä vaihtovälillä, niin lyhennättekö mieluummin vaihtoväliä vai ostatteko täyttöpullon tai kaksi ajaaksenne vaihtovälin?

Oma kokemukseni on, että öljynkulutus kiihtyy vaihtovälin loppua kohden (20 tkm vaihtoväli). Edellisestä öljyvaihdosta on nyt 10 tkm, sinä aikana on hävinnyt n. 6-7 dl öljyä, eli 0,6-0,7 dl per 1000 km. Mutta edellisen vaihtovälin lopulla kun joutui lisäämään täyttöpullosta n. 15 tkm ajettuaan, niin litralla ei päästy kuin ~4 tkm lisää. Eli vaihtovälin lopulla öljynkulutus on 2,5 dl per 1000 km. Ja kun öljytilavuus on 3,75 litraa, niin tuolla vaihtovälin loppupuolen kulutuksella on jo taloudellisesti melkein sama vaihtaa öljyt hieman ennakkoon, kun miettii niiden pikkupönikoiden korkeampaa litrahintaa.
Lisään öljyä jos tarvetta, toki jos kulutus selvästi on kasvava nii sit ihan ammattilaisen tutkittavaks et mikä osa pettää ihan kohta kokonaan.
2009 foordissa (250tkm) menee toistaseksi n. 0.8dl öljyä 20tkm ajolla n. 11-12kk. Tässäkin on se jännä et nopeasti valahtaa tikun puoleen väliin n. 5tkm ajolla ja sen jälkee ei ihan valahda edes tikun alarajaan ja ajot on pääasiassa 100-400km/päivän aikana. Huohotinputki hieman hikoilee, et on pinnaltaan paskanen/nihkeä, et sen vois ehkä uusia seuraavas huollos.
 
Jos moottori kuluttaa maltillisesti öljyä vaihtovälillä, niin lyhennättekö mieluummin vaihtoväliä vai ostatteko täyttöpullon tai kaksi ajaaksenne vaihtovälin?

Oma kokemukseni on, että öljynkulutus kiihtyy vaihtovälin loppua kohden (20 tkm vaihtoväli). Edellisestä öljyvaihdosta on nyt 10 tkm, sinä aikana on hävinnyt n. 6-7 dl öljyä, eli 0,6-0,7 dl per 1000 km. Mutta edellisen vaihtovälin lopulla kun joutui lisäämään täyttöpullosta n. 15 tkm ajettuaan, niin litralla ei päästy kuin ~4 tkm lisää. Eli vaihtovälin lopulla öljynkulutus on 2,5 dl per 1000 km. Ja kun öljytilavuus on 3,75 litraa, niin tuolla vaihtovälin loppupuolen kulutuksella on jo taloudellisesti melkein sama vaihtaa öljyt hieman ennakkoon, kun miettii niiden pikkupönikoiden korkeampaa litrahintaa.

kyseessä on "tonnin pommi" ja omissa ajatuksissa on ajaa tuollaiset 3v/50tkm lisää matkamittariin.
Eli siis 5W30 tai 0W30 olisi oikeaa ja ensimmäinen toki halvempaa. Mikähän mahtaa olla se muu öljyluokitus? Esim Volvossa A5/B5 0W30.

Kannattaa varmaan vaikka Motonetistä katsoa rekkarilla, että mitä öljyä suositellaan ja 5L purkki halvinta yhteensopivaa.

Esim tuo A5/B5 sopisi esim Volvoon. 28€:


Tuo olisi halvin öljy Volvoon, mutta ei taida tohtia kokeilla Bilteman öljyä:
 
Joo, tuota olen hieman miettinyt. Mutta ehkä se ei puolusta paikkaansa, kuitenkin kyseessä on "tonnin pommi" ja omissa ajatuksissa on ajaa tuollaiset 3v/50tkm lisää matkamittariin. Siinä vaiheessa jakohihnasta olisi vuodet loppu ja kilometreistä ajettu kolme-neljäsosaa, kesärenkaat olisi loppu ja talvirenkaat parhaan teränsä menettäneet. Sitten jos katsastusmies vielä löytää mitään isompaa korjattavaa, niin siinä on hyvä hetki laittaa vanha auto pois sen sijaan että investoi siihen pari tonnia. Jakeluvelvoitteen nousukin osuu tuonne kolmen vuoden päähän, jolloin myös kohtuuhintaisia sähköautoja lienee saatavilla paremmin kuin nyt, ja kenties taloyhtiö saa siihen mennessä rakennettua latauspaikat...



Näitä en taida kokeilla, kun ei varsinaista ongelmaa ole öljynkulutuksen tai muunkaan asian suhteen. Kuitenkin tuo öljynkulutukseni on hyvin valmistajan toleranssien sisällä ja moni on sitä mieltä, että terveen moottorin pitääkin kuluttaa hieman öljyä.

Väitetysti kaikki vanhaan moottoriin kertynyt paska kun ei ole vain huono asia, vaan joskus se toimii kuin liima pitäen koneen kasassa. Sitten jos se pestään irti, niin yhtäkkiä voikin alkaa nesteet sekoittua ja vuotaa.
Moottoripesuaine öljyn sekaan ennen seuraavaa vaihtoa, hetki tyhjäkäyntiä ja öljyn ja suodattimen vaihto, maksaa kymppejä. öljyrenkaat siellä jumittaa ja siksi syö öljyä.
 
Tai jos haluaa säästää, niin muutama desi polttoöljyä/diisseliä öljyn sekaan ajaa saman asian.
 
miettinyt tuossa Autoliiton perusjäsenyyden päivitystä plussaan tuon tiepalvelun takia. Onko kokemuksia? Koskee myös muita kuin omia autoja jos on kyydissä joka tekisi tuosta ihan kätevän. Muistelin, että perusjäsenyys oli 59€ mutta tuli lasku ja se onkin noussut 73€:oon jolloin ero plussaan 129€ ei ole ihan hirveän paljon.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
262 622
Viestejä
4 552 517
Jäsenet
75 033
Uusin jäsen
Jehu

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom