Kysymyksiä & Vastauksia

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja w!rd
  • Aloitettu Aloitettu
Tarkoitus rekisteröidä pakettiautoksi tuo auto: Volvo V60 D6 (ladattava hybridi) 2013. Mitä ehdin vähän lueskella, niin rekkaus onnistuu?

Oli vähän asennusjuomaa mukana, niin sähelsin vaan takapenkin keskipaikan turvavyön kiristimet molemmat johdot poikki. Tästä syystä airbac valo syttyi, mutta kun laitoin johdot jotenkin takaisin, niin toimii taas normaalisti. Eli Varmaan juotan johdot takaisin ja kiinnitän turvavyön kiristimen ja keskimmäisen turvavyön paikalleen. Sitten kokeilemaan, josko leima tulisi asemalla.

Noita keskipaikan turvavyönkiristimiä on ohitettu vastuksilla, mutta ei varmaan tarvitse sellaisia viritellä, jos kiristin on paikallaan ja kytketty?

Tuossa vielä kuva siitä patentista, jonka tein johdoille, eli ne täytyy toki kiinnittää kunnolla. Johdot täytyy varmaan olla oikein päin kytketty? Nyt sattui toimaan, eikä airbacin vikakoodiakaan tarvinnut nollata. Kun nollaus ilmeisesti vaatii Volvon omaa merkkiosaamista.

20240602_072105.jpg
 
Noita keskipaikan turvavyönkiristimiä on ohitettu vastuksilla, mutta ei varmaan tarvitse sellaisia viritellä, jos kiristin on paikallaan ja kytketty?
Ite nyt ainakin laittaisin vastuksen johtojen väliin ennemmin kuin juottaisin koko rullan takaisin

Mutta eka googlaus antoi tämmöisen joka ainakin joskus S60 kanssa ollut niin vähän 50/50 kummalla menis
" 2,5ohm ja rinnan kytkettynä 10nF kondensaattori ja sarjaan koko paketin kanssa 470nF kondensaattori ja sillä saat ohitettua koko homman."
 
1. Millähän näitä jälkiä voisi yrittää korjata ässän nahkapenkistä? Olivat jo auton tullessa minulle. Ei tietoa miten ja mistä nuo ovat tulleet. Joku hyvä nahkabalsami tms. mitä käytetään nahkan korjaukseen? Onko mitään kokemuksia hyvästä?

Screenshot_20240602_103119_com.whatsapp.jpg

2. Tämän hetken paras vaha maalipinnalle, jolla pieniä naarmuja piiloon? Aiemmalle autolle vuosia sitten laitoin jotain Motonetin perus Turtlewaxia ja toimi hyvin.

3. Millä uskaltaisi kokeilla saada näytöstä pois nämä muutamat pisaramaiset jäljet? Nämäkin olleet autossa kauan, ei tietoa alkuperästä.

IMG_20240602_103425.jpg
 
Nahkapenkeille colourlock ehostukset Etusivu
Edit: Tuosta nyt ei selviä onko se likaa vai kulumaa mutta linkin takaa löytyy kaikki nahkojen hoitoon / kunnostukseen tarvittava

Uskoisin olevan kulumaa, koska en ole saanut tuota lähtemään millään, nuo perus Motonetin nahanhoito ja puhdistus pyyhkeet jne.

Kiitos vinkistä, tsekkaan tuon. Saakohan noita mistään kivijalkakaupasta?
 
Ite nyt ainakin laittaisin vastuksen johtojen väliin ennemmin kuin juottaisin koko rullan takaisin

Mutta eka googlaus antoi tämmöisen joka ainakin joskus S60 kanssa ollut niin vähän 50/50 kummalla menis
" 2,5ohm ja rinnan kytkettynä 10nF kondensaattori ja sarjaan koko paketin kanssa 470nF kondensaattori ja sillä saat ohitettua koko homman."
Lueskelin nyt tuoreimmat viestit Volvo foorumilta. Ilmeisesti katsastaja ei saisi enää hyväksyä vastus "modausta". Eli ehkä ainut vaihtoehto säilyttää tuo takapenkin keskipaikan vyönkiristin. Volvo siis kieltänyt turvalaitteiden poiston.

Sain ainakin hieman luotettavamman liittimen kytkennän noilla kahdella pienellä metallinpalalla. Vaatii toki vielä varmaan juottamista ja eristämistä.
 
Ite nyt ainakin laittaisin vastuksen johtojen väliin ennemmin kuin juottaisin koko rullan takaisin

Mutta eka googlaus antoi tämmöisen joka ainakin joskus S60 kanssa ollut niin vähän 50/50 kummalla menis
" 2,5ohm ja rinnan kytkettynä 10nF kondensaattori ja sarjaan koko paketin kanssa 470nF kondensaattori ja sillä saat ohitettua koko homman."
Katsastuskonttorilla kävin kysymässä takapenkkien irrotuksesta. Kiinnikkeet täytyy tietysti peittää. Mutta Volvon virallisen ohjeen mukaan täytyy tehdä keskipaikan vyönkiristimen poisto.

Seinäjoen Käyttöautolta ostin sitten "huoltotarvikkeen", jotta kiristimen voi poistaa. Oli yllättävän edullinen 68€ (plus pieni alennus). Osakin löytyi suoraan varastosta. Oli helppo asentaa, kun napsautin paikalleen siinä käyttöauton pihassa. Sama palikka käy ilmeisesti myös V70 autoon. Myös uudempiinkin on olemassa osa.

Nyt vaan sitten penkin kiinnikkeille jotain, että penkkejä ei saisi suoraan paikalleen uudestaan.

Ilmeisesti aika pienellä verolla pääse V60 D6 "Twin Engine ":llä. Nyt maksaa noin 540€ ja ehkä tippuisi 140€ luokkaan vuodessa.
 
Katsastuskonttorilla kävin kysymässä takapenkkien irrotuksesta. Kiinnikkeet täytyy tietysti peittää. Mutta Volvon virallisen ohjeen mukaan täytyy tehdä keskipaikan vyönkiristimen poisto.

Seinäjoen Käyttöautolta ostin sitten "huoltotarvikkeen", jotta kiristimen voi poistaa. Oli yllättävän edullinen 68€ (plus pieni alennus). Osakin löytyi suoraan varastosta. Oli helppo asentaa, kun napsautin paikalleen siinä käyttöauton pihassa. Sama palikka käy ilmeisesti myös V70 autoon. Myös uudempiinkin on olemassa osa.

Onko jotain numeroa tälle osalle tms millä voisi netistä etsiä?
Nyt vaan sitten penkin kiinnikkeille jotain, että penkkejä ei saisi suoraan paikalleen uudestaan.

Itse kävin paikallisesta pulttikaupasta kuusiokolopäällä samankokoiset pultit kuin millä penkit oli kiinni, paikalleen ja pään mulkautus akkukoneella. Katsuri kokeili kuusiokoloavaimella että tyhjää pyörii ja leima paperiin. Jollain papukaijapihdeillä eiköhän nuo saa pyöriteltyä pois jos tarve joskus tulee.
 
Onko jotain numeroa tälle osalle tms millä voisi netistä etsiä?


Itse kävin paikallisesta pulttikaupasta kuusiokolopäällä samankokoiset pultit kuin millä penkit oli kiinni, paikalleen ja pään mulkautus akkukoneella. Katsuri kokeili kuusiokoloavaimella että tyhjää pyörii ja leima paperiin. Jollain papukaijapihdeillä eiköhän nuo saa pyöriteltyä pois jos tarve joskus tulee.
Pitääpä katsoa paketti, kun pääsen kotiin. Made in Sweden luki tuossa merkkiliikkeen osassa. Pitäisi olla siis se kaikkein virallisin "korjaus".
 
Uusitaanko ilmastointilaitteen täyttöhuolloissa aina kaikki kylmäaine vai lisätäänkö vain puuttuva määrä? Oletettavasti voisi olettaa suodatetun aineen käytettävän uudestaan, mutta monessa paikassa mainitaan sen poistamisesta, mutta ei uudelleenkäytöstä.

Pohdin vain onko Vianorin alekampanjan hinta 79e (norm 119e) olettavasti lähempänä todellista hintaa vai automaattisesti 169e jos auto käyttää 500 g uudempaa R1234YF kylmäainetta. Huoltohintaan sisältyy 200 g ainetta mikä oletettavasti riittäisi täyttöön. Ylimenevästä kylmäaineesta veloitetaan 30e / 100 g.

 
Viimeksi muokattu:
Uusitaanko ilmastointilaitteen täyttöhuolloissa aina kaikki kylmäaine vai lisätäänkö vain puuttuva määrä? Oletettavasti voisi olettaa suodatetun aineen käytettävän uudestaan, mutta monessa paikassa mainitaan sen poistamisesta, mutta ei uudelleenkäytöstä.

Pohdin vain onko Vianorin alekampanjan hinta 79e (norm 119e) olettavasti lähempänä todellista hintaa vai automaattisesti 169e jos auto käyttää 500 g uudempaa R1234YF kylmäainetta. Huoltohintaan sisältyy 200 g ainetta mikä oletettavasti riittäisi täyttöön. Ylimenevästä kylmäaineesta veloitetaan 30e / 100 g.


Ensin imetään vanhat pois ja sitten laitetaan täyteen. Se mistä maksat on se vanhan ja täyden erotus.
 
Itse kävin paikallisesta pulttikaupasta kuusiokolopäällä samankokoiset pultit kuin millä penkit oli kiinni, paikalleen ja pään mulkautus akkukoneella. Katsuri kokeili kuusiokoloavaimella että tyhjää pyörii ja leima paperiin. Jollain papukaijapihdeillä eiköhän nuo saa pyöriteltyä pois jos tarve joskus tulee.
Onko sullakin juuri Volvo V60 (mulla 2013)? Mietin vaan että mulla ei oikein ollut mitään kiinnitysruuveja, joita olisi voinut muokata.

Muutamiin kohtiin vaan laitoin niittejä. Selkänojan kiinnityspisteet ei oikein näy, kun ne on sivu pehmusteiden alla piilossa.

20240603_214015.jpg20240603_214009.jpg

Huomenna sitten tietää tarkan dieselveron+ajoneuvoveron suuruuden. Luulen että 140€ luokkaa vuodessa. Tänään aamulla tuli leima muutoskatsastuksesta.

Nyt laitoin silti istuinosan jotenkin paikalleen äänieristeeksi. Viimeistään katsastuksen ajaksi pakko ottaa istuinosa taas pois.
 
Ajokokeesta. Jos inssi sanoo, että seuraavasta huitsin nevadaan mutta pikkupaineessa kokelas ajaakin/jatkaa suoraan niin onko se samantien hylkäysperuste?
 
Ajokokeesta. Jos inssi sanoo, että seuraavasta huitsin nevadaan mutta pikkupaineessa kokelas ajaakin/jatkaa suoraan niin onko se samantien hylkäysperuste?
Ei ole peruste hylkäykselle. Tai ei ainakaan ollut. Siitä vain pitää sanoa että mitä tapahtui ja miksi jne. ja pyytää uudet ohjeet minne mennä.
 
Ei ole peruste hylkäykselle. Tai ei ainakaan ollut. Siitä vain pitää sanoa että mitä tapahtui ja miksi jne. ja pyytää uudet ohjeet minne mennä.
Jos ajaa ohi risteyksen mutta tekee sen liikennesääntöjen mukaan niin ei ainakaan omana aikanani sellaisella hylsyä saanut.
 
miten lähteä korjaamaan lohkeileva maali jonka alla osin ihan ehjä sinkitys? Ei viitsisi hioa koska tuo sinkitys ehjänä suojaa korroosiolta paremmin kuin tee se itse maalaus. Mutta pintamaali olisi kiva saada suht nätisti niin, että loppuu tuo lohkeilu. Ei ole eka auto missä maali lähtee lohkeilemalla irti. Toinen kuva eturenkaan takaa alta, siinä alkaa jo vähän ruostekin tulla läpi. Kyseessä ranskalainen pakettiauto, eli ei pahin ruostuja.
 

Liitteet

  • 2024-06-01 09.40.44.jpg
    2024-06-01 09.40.44.jpg
    157,1 KB · Luettu: 73
  • 2024-06-01 09.40.51.jpg
    2024-06-01 09.40.51.jpg
    326 KB · Luettu: 73
miten lähteä korjaamaan lohkeileva maali jonka alla osin ihan ehjä sinkitys? Ei viitsisi hioa koska tuo sinkitys ehjänä suojaa korroosiolta paremmin kuin tee se itse maalaus. Mutta pintamaali olisi kiva saada suht nätisti niin, että loppuu tuo lohkeilu. Ei ole eka auto missä maali lähtee lohkeilemalla irti. Toinen kuva eturenkaan takaa alta, siinä alkaa jo vähän ruostekin tulla läpi. Kyseessä ranskalainen pakettiauto, eli ei pahin ruostuja.

Puskuri varmaankin hieroo tuon maalin puhki, joten se pitäs ensin korjata. Aika tuttu juttua ainakin foordeissa sekä volkkareissa.
 
miten lähteä korjaamaan lohkeileva maali jonka alla osin ihan ehjä sinkitys? Ei viitsisi hioa koska tuo sinkitys ehjänä suojaa korroosiolta paremmin kuin tee se itse maalaus. Mutta pintamaali olisi kiva saada suht nätisti niin, että loppuu tuo lohkeilu. Ei ole eka auto missä maali lähtee lohkeilemalla irti. Toinen kuva eturenkaan takaa alta, siinä alkaa jo vähän ruostekin tulla läpi. Kyseessä ranskalainen pakettiauto, eli ei pahin ruostuja.
Roiskeläpät nyt ihan ekaksi
 
Roiskeläpät ihan ehdottomat oli niitä sitten mallikohtaisena saatavilla tai ei. Tarvikeliikkeissä on yleismalleja sekä sellaisiakin, joissa ajatus on itse leikata sopiva muoto suorakaiteen muotoisesta levystä.

Kaikissa autoissa, joissa on maalipintaa vetävän pyörän takana pystypinnoilla, se maali sieltä lähtee muutamassa vuodessa (Suomen olosuhteet eli hiekka ja suola suihkuaa pinnoille ja hakkaa maalin irti). Roiskeläpät on syytä asentaa silloin, kun maalipinta on vielä ehjä.

Tuollaisen kohdan korjaamisessa estetiikka ei ole niin justiinsa, koska siihenhän tulee roiskeläppä päälle. Hionta, hapotus, sitten ruoste-estopohjamaali, sen päälle ylimaalattava massa ja sitten pintaväri. Se massakerros välissä korjaus tulee kestämään vähän pintarasitustakin, jota voi myös roiskeläpän yhteydessä tulla.

Tuon puskurin rajassa olevan lohkeilun korjaisin itse ihan vaan kynsilakkapullolla; se menee kuitenkin uudestaan rikki ellei puskurin asennusta saa jotenkin muutettua niin, ettei se enää hiero pellin reunaa. Jos jäljestä haluaa virheettömän niin koko peltihän silloin on ruiskumaalattava, eikä sellainen kannata jos auto on reilusti arkikäytössä.
 
Roiskeläpät ihan ehdottomat oli niitä sitten mallikohtaisena saatavilla tai ei. Tarvikeliikkeissä on yleismalleja sekä sellaisiakin, joissa ajatus on itse leikata sopiva muoto suorakaiteen muotoisesta levystä.

Kaikissa autoissa, joissa on maalipintaa vetävän pyörän takana pystypinnoilla, se maali sieltä lähtee muutamassa vuodessa (Suomen olosuhteet eli hiekka ja suola suihkuaa pinnoille ja hakkaa maalin irti). Roiskeläpät on syytä asentaa silloin, kun maalipinta on vielä ehjä.

Tuollaisen kohdan korjaamisessa estetiikka ei ole niin justiinsa, koska siihenhän tulee roiskeläppä päälle. Hionta, hapotus, sitten ruoste-estopohjamaali, sen päälle ylimaalattava massa ja sitten pintaväri. Se massakerros välissä korjaus tulee kestämään vähän pintarasitustakin, jota voi myös roiskeläpän yhteydessä tulla.

Tuon puskurin rajassa olevan lohkeilun korjaisin itse ihan vaan kynsilakkapullolla; se menee kuitenkin uudestaan rikki ellei puskurin asennusta saa jotenkin muutettua niin, ettei se enää hiero pellin reunaa. Jos jäljestä haluaa virheettömän niin koko peltihän silloin on ruiskumaalattava, eikä sellainen kannata jos auto on reilusti arkikäytössä.
joo näin ajattelinkin, odotellut sopivaa peurakolaria:D Tuo puskuri on varmaan edellisen omistajan toimesta kolaroitu ja asennettu miten sattuu koska öljyjä vaihtaessa huomasin, että abaut kaikki muoviosat on erilaisilla nippuside pantenteilla kiinni..
 
Voiko sähköauton mukana tulevalla latausjohdolla ladata parkkipaikan kellollisesta 16A Suko-pistorasiasta, vai onko vaarana, että tolpan sulakkeet paukkuu? Jostain muistelin lukeneeni, että mukana tuleva latausjohto on "älykäs" ja osaa rajoittaa lataustehon 8 Ampeeriin, jolloin sulakkeet eivät paukkuisi missään tilanteessa.

Kunnollinen lataus tehdään sitten työpaikalla tai läheisen huoltoaseman pihalla, josta saa sekä 11 kW että 50 kW teholla latausta.
 
Voiko sähköauton mukana tulevalla latausjohdolla ladata parkkipaikan kellollisesta 16A Suko-pistorasiasta, vai onko vaarana, että tolpan sulakkeet paukkuu? Jostain muistelin lukeneeni, että mukana tuleva latausjohto on "älykäs" ja osaa rajoittaa lataustehon 8 Ampeeriin, jolloin sulakkeet eivät paukkuisi missään tilanteessa.

Kunnollinen lataus tehdään sitten työpaikalla tai läheisen huoltoaseman pihalla, josta saa sekä 11 kW että 50 kW teholla latausta.
Kyllähän siitä voi ladata, mutta useimmiten se on (taloyhtiön tms.) säännöissä kielletty, sillä perinteinen schuko ei ole tuohon tarkoitettu, vaan tulisi olla super schuko:
 
Kyllähän siitä voi ladata, mutta useimmiten se on (taloyhtiön tms.) säännöissä kielletty, sillä perinteinen schuko ei ole tuohon tarkoitettu, vaan tulisi olla super schuko:

Tiedän kyllä Super-sukon olemassa olon, mutta sellaista ei ole tulossa ennen parkkipaikkaremonttia. Kellokytkimen max 2 tuntia pitäisi rajoittaa johtojen ja pistorasian kuumenemista sen verran, että palovahingoilta vältytään. Vastaavasti auton sisälämmitin voi hyvinkin viedä suuremman tehon 2 - 3 kW (joka vastaa enimmillään yli 13A virtaa), ja näitä saattaa olla samassa tolpassa yhtäaikaisesti kiinni kaksi kappaletta.

Ps. Isännöitsijältä, jos kysee asiasta kuin asiasta niin vastaus on oletuksena Ei ;)
 
Tiedän kyllä Super-sukon olemassa olon, mutta sellaista ei ole tulossa ennen parkkipaikkaremonttia. Kellokytkimen max 2 tuntia pitäisi rajoittaa johtojen ja pistorasian kuumenemista sen verran, että palovahingoilta vältytään. Vastaavasti auton sisälämmitin voi hyvinkin viedä suuremman tehon 2 - 3 kW (joka vastaa enimmillään yli 13A virtaa), ja näitä saattaa olla samassa tolpassa yhtäaikaisesti kiinni kaksi kappaletta.
Eipä se pistoke tosiaan välttämättä mikään ongelma itsessään ole, kyllä tuota omaakin tulee latailtua vanhempien pihassa ihan normaalista pistorasiasta ja auto kun on alkupään tuotantoa, niin siinä on mukana vielä tuo 16A laturi/latausteho, joka myöhemmissä yksilöissä rajattiin 10A.
Ongelmaksi muodostuu taloyhtiön "kyylät" yms., jotka ei katso hyvällä, jos lämpötolpassa autoaan roikottaa, kun se kerta suurella todennäköisyydellä on säännöissä kielletty.
Omassakin taloyhtiössä yksi Teslaansa roikotti lämpötolpassa ja hyvin nopeasti tuli noottia, että ladata niillä ei saa, vaan pitää hankkia erillinen pömpeli, jollaisen itse jo yhtiön rakennusvaiheessa omalle paikalle hommasin.
 
Eipä se pistoke tosiaan välttämättä mikään ongelma itsessään ole, kyllä tuota omaakin tulee latailtua vanhempien pihassa ihan normaalista pistorasiasta ja auto kun on alkupään tuotantoa, niin siinä on mukana vielä tuo 16A laturi/latausteho, joka myöhemmissä yksilöissä rajattiin 10A.
Ongelmaksi muodostuu taloyhtiön "kyylät" yms., jotka ei katso hyvällä, jos lämpötolpassa autoaan roikottaa, kun se kerta suurella todennäköisyydellä on säännöissä kielletty.
Omassakin taloyhtiössä yksi Teslaansa roikotti lämpötolpassa ja hyvin nopeasti tuli noottia, että ladata niillä ei saa, vaan pitää hankkia erillinen pömpeli, jollaisen itse jo yhtiön rakennusvaiheessa omalle paikalle hommasin.

Tämän hetkisissä säännöissä ei oteta kantaa mitenkään lataustolppien käyttöön, joka on toisaalta huono juttu, ja voi johtaa osittain mielivaltaisiin linjauksiin, erityisesti jos ne tulevat isännöitsijän kautta. Kyyliä valitettavasti löytyy, erityisesti vieraspaikkojen käyttäjiä kytätään jatkuvasti, osittain ihan aiheellisesti, kun eräs sankari makuuttaa Eestin kilvissä olevaa kakkosautoon vierasruudussa säännöllisesti.
 
Eipä se pistoke tosiaan välttämättä mikään ongelma itsessään ole, kyllä tuota omaakin tulee latailtua vanhempien pihassa ihan normaalista pistorasiasta ja auto kun on alkupään tuotantoa, niin siinä on mukana vielä tuo 16A laturi/latausteho, joka myöhemmissä yksilöissä rajattiin 10A.
Ongelmaksi muodostuu taloyhtiön "kyylät" yms., jotka ei katso hyvällä, jos lämpötolpassa autoaan roikottaa, kun se kerta suurella todennäköisyydellä on säännöissä kielletty.
Omassakin taloyhtiössä yksi Teslaansa roikotti lämpötolpassa ja hyvin nopeasti tuli noottia, että ladata niillä ei saa, vaan pitää hankkia erillinen pömpeli, jollaisen itse jo yhtiön rakennusvaiheessa omalle paikalle hommasin.
Itse heitin valittajille+isännöitsijälle+hallitukselle vastaukseksi että lämmitän autoa (mikä piti paikkansa ja itseasiassa akku tyhjeni tuon 2h aikana talvisin ja tolppa vain auttoi minimoimaan tyhjenemisen), selostin miten sähköauton lämmitys ja lataus tapahtuu ja laitoin lähteet ja että edellinen polttis vei tolpasta enemmän kuin Tesla lämmityksen aikana. Lisäksi kysyin paljonko saan alennusta siitä etten saa käyttää tolppaa kuten se on suunniteltu. Tein tuon kirjallisena ja sain vastaukseksi että saan pitää autoa 2h tulpassa 8A teholla lämmityksen ajan. Joku naapuri siitä aina mutisi ja kyseli että missäs pirussa sä noin usein käyt muka koska hän ja moni luuli että koska kaapeli on kiinni, lataan. Asiaa ei helpottanut että yksi taloyhtiön hallituksen jäsen oli ladannut autoaan tallinsa pistokkeesta kunnes jäi kiinni. Sähkikset saivat hyvän maineen heti ensimmäisen tultua taloyhtiöön. Olin jopa niin rehellinen että pyysin korjaamaan sähkötolpan kun jossain vaiheessa kellokytkin hajosi ja antoi virtaa 24/7. Olisin hyvin voinut latailla miten huvittaa koska tolppa oli vain omassa käytössä (kaksi autoa ja viereiset paikat).

Onneksi nykyisessä taloyhtiössä on toimittu järkevästi ja kaikki tolpat ovat etäohjattavia ja saa super sukolla sähkiksien ja plugareiden lataamiseksi. Vaikken tuota enää tarvitsekaan (eikä kummassakaan autossa ole lohkaria), hyvä että toiminto ja optio löytyy.
 
Viimeksi muokattu:
Onkohan tämä joku standardi liitintyyppi ja millä nimellä noita voisi mennä tiskiltä kyselemään ? Kuvassa siis uros&naaras liittimet ja mp:n vilkkujen liittimistä on kyse.

liitin.jpg
 
Potilaana Ford Focus MK3 ja jälkiasennettu android radio.
Radio toimi ongelmitta pari kuukautta. Eilen lähdin puuhastelemaan lasiantennia käyttöön ja antennikin toimi ehkä viitisen minuuttia kunnes nyt sitten meni mykäksi radio kokonaan.
Radion pyllystä tarkistettu sulake, ei näytä palaneelta.
Tarkistettu myös sulaketaulusta vänkärin jalkatilasta sulkea 67 mikä ymmärtääkseni radion sulake, ei näytä palaneelta.
Koitin yleismittarilla tökkiä noita radiolle tulevia virtakaapeleita ja ei värähdä lukemat mihinkään.

Mitähän lähtis seuraavaks kokeilemaan?
 
Potilaana Ford Focus MK3 ja jälkiasennettu android radio.
Radio toimi ongelmitta pari kuukautta. Eilen lähdin puuhastelemaan lasiantennia käyttöön ja antennikin toimi ehkä viitisen minuuttia kunnes nyt sitten meni mykäksi radio kokonaan.
Radion pyllystä tarkistettu sulake, ei näytä palaneelta.
Tarkistettu myös sulaketaulusta vänkärin jalkatilasta sulkea 67 mikä ymmärtääkseni radion sulake, ei näytä palaneelta.
Koitin yleismittarilla tökkiä noita radiolle tulevia virtakaapeleita ja ei värähdä lukemat mihinkään.

Mitähän lähtis seuraavaks kokeilemaan?
Ei välttämättä auta mitään, mutta kerran lattasulakkeissa itselläni oli ehjältä näyttävä mutta palanut sulake. Ei maksa juuri edes vaivaa heittää uusi tilalle tai mitata entinen.
 
Potilaana Ford Focus MK3 ja jälkiasennettu android radio.
Radio toimi ongelmitta pari kuukautta. Eilen lähdin puuhastelemaan lasiantennia käyttöön ja antennikin toimi ehkä viitisen minuuttia kunnes nyt sitten meni mykäksi radio kokonaan.
Radion pyllystä tarkistettu sulake, ei näytä palaneelta.
Tarkistettu myös sulaketaulusta vänkärin jalkatilasta sulkea 67 mikä ymmärtääkseni radion sulake, ei näytä palaneelta.
Koitin yleismittarilla tökkiä noita radiolle tulevia virtakaapeleita ja ei värähdä lukemat mihinkään.

Mitähän lähtis seuraavaks kokeilemaan?

Ei välttämättä auta mitään, mutta kerran lattasulakkeissa itselläni oli ehjältä näyttävä mutta palanut sulake. Ei maksa juuri edes vaivaa heittää uusi tilalle tai mitata entinen.

Joo, unohdetaankin tämä.
Sulake oli palanut, mutta se olikin eri sulake kuin mitä eilen tsekkailin, useampi sulake näköjään mankalle Fordissa.
Ja tosin päällisin puolin (kun sulake oli kiinni sulaketaulussa) sulakkeesta ei nähnyt yhtään että oli palanut vaan vasta kun otti irti niin näki että se "lanka" oli ihan vähän mustunut.
 
Asvalttien ajoteiden halkeamat paikkaillaan bitumikaistoilla. Ajaessa autolla bitumikaistojen päällä on kuin kävelisi huopatossutehtaalla. Jos nuo bitumikaistat tuovat autuuden ajomeluun niin miksei niitä levitellä enemmän ajoteille?
 
Asvalttien ajoteiden halkeamat paikkaillaan bitumikaistoilla. Ajaessa autolla bitumikaistojen päällä on kuin kävelisi huopatossutehtaalla. Jos nuo bitumikaistat tuovat autuuden ajomeluun niin miksei niitä levitellä enemmän ajoteille?
Talvi, nastat, vesisade jne.
 
Ostin kia ceed vm. 2019 1,4T automaatin tossa viikko sitten n. 100t km ajettu. Onko normaalia että automaattilaatikon vaihtamisen huomaa? Ihan pieni tuntemus/"nykäisy" vain kyseessä, mutta kun omaan budjettiin kalliin pelin hommasi niin aina asia mietityttää onko vaihteisto menossa rikki? Myös alaspäin vaihtaessa huomaa, mutta se johtuu moottorijarrutuksesta. Mielestäni entisessä en huomannut (audi a6 vm. 2005)
 
Ostin kia ceed vm. 2019 1,4T automaatin tossa viikko sitten n. 100t km ajettu. Onko normaalia että automaattilaatikon vaihtamisen huomaa? Ihan pieni tuntemus/"nykäisy" vain kyseessä, mutta kun omaan budjettiin kalliin pelin hommasi niin aina asia mietityttää onko vaihteisto menossa rikki? Myös alaspäin vaihtaessa huomaa, mutta se johtuu moottorijarrutuksesta. Mielestäni entisessä en huomannut (audi a6 vm. 2005)

Vaihteistoja ja niiden ohjelmistoja on paljon ja ne vaikuttaa laatikon käyttäytymiseen (lue ajomukavuuteen). Se, että audissa ei tuntunut vaihtoja johtunee siitä, että momentinmuunninta ei lukita niin herkästi ja vaihteita luistatetaan. Myös vanhat öljyt voi vaikuttaa.
 
Onko mitään erityisiä trikkejä näin kesäkeleillä, miten täyssähköisen auton akkua saisi ladattua mahdollisimman tehokkaasti DC-pikalaturilta? Talviajossa on mainittu akun esilämmitys, mutta kesällä akku taitaa olla ennemmin liian kuuma matka-ajon jäljiltä?
 
Onko mitään erityisiä trikkejä näin kesäkeleillä, miten täyssähköisen auton akkua saisi ladattua mahdollisimman tehokkaasti DC-pikalaturilta? Talviajossa on mainittu akun esilämmitys, mutta kesällä akku taitaa olla ennemmin liian kuuma matka-ajon jäljiltä?

Tuskimpa akku liian kuumaksi pääsee kesäkeleillä koskaan (paitsi jossain suunnittelu kukkas autoissa esim nissan leaf chargegate - keissi). Suomi vielä niin hyytävän kylmä maa verrattuna moniin muihin maailmassa mihin samoja sähköautoja myydään. Bmw taitaa esimerkkinä esilämmittää akun 70-80asteeseeb, uskaltaisin väittää ettei sitä niin kuumaksi saa kesäkelissä Suomessa ajamalla. (joku rata rämppääminen ja oikalataaminen vuorotellen mut ei ole realistinen tilanne).

Kesälläkin se on lähinnä esilämmitys millä sen suurtehipikalatauksen nopeimmaksi saa.
 
Tuskimpa akku liian kuumaksi pääsee kesäkeleillä koskaan (paitsi jossain suunnittelu kukkas autoissa esim nissan leaf chargegate - keissi). Suomi vielä niin hyytävän kylmä maa verrattuna moniin muihin maailmassa mihin samoja sähköautoja myydään. Bmw taitaa esimerkkinä esilämmittää akun 70-80asteeseeb, uskaltaisin väittää ettei sitä niin kuumaksi saa kesäkelissä Suomessa ajamalla. (joku rata rämppääminen ja oikalataaminen vuorotellen mut ei ole realistinen tilanne).

Kesälläkin se on lähinnä esilämmitys millä sen suurtehipikalatauksen nopeimmaksi saa.

Näin myös oletin, että Suomen kesäkeleillä ei mitään akun viilennyksiä tarvita vaan lyhyenkin matka-ajon jälkeen pitäisi laturista saada auton maksimit. KIA EV6 kyydissä ja 15 prosentin akulla sai ABC:n pikalaturista maksimissaan 80 kW ja lataus tippui melko nopeasti 45 - 60 kW paikkeille, joka on kohtalaisen heikko tulos Kempowerin 150 kW suurteholaturilta. Laturin näytöllä vilkkui, että auto rajoittaa latausta.
 
Onko mitään erityisiä trikkejä näin kesäkeleillä, miten täyssähköisen auton akkua saisi ladattua mahdollisimman tehokkaasti DC-pikalaturilta? Talviajossa on mainittu akun esilämmitys, mutta kesällä akku taitaa olla ennemmin liian kuuma matka-ajon jäljiltä?

Tule mahdollisimman tyhjällä akulla laturille.

Edit: Jaa, tulit 15% varauksella... no, kokeilet alle 10% ensikerralla.
 
Näin myös oletin, että Suomen kesäkeleillä ei mitään akun viilennyksiä tarvita vaan lyhyenkin matka-ajon jälkeen pitäisi laturista saada auton maksimit. KIA EV6 kyydissä ja 15 prosentin akulla sai ABC:n pikalaturista maksimissaan 80 kW ja lataus tippui melko nopeasti 45 - 60 kW paikkeille, joka on kohtalaisen heikko tulos Kempowerin 150 kW suurteholaturilta. Laturin näytöllä vilkkui, että auto rajoittaa latausta.

Ei nyt välttämättä maksimeita saa kuten sanoin niin bemari lämmittää akun esimerkiksi 70asteeseeb tms että ottaa maksimi virran vastaan. Tollanen bmw akku tuskin lämpiää lyhyessä matka ajossa ees 10astetta ulkolämpötilaan verraten (oletus toki täss ettei esilämmitetä laturille ja bmw käyttäen esimerkkinä kun siinä aina tunnetusti korkea tuo akun lämpötila vaatimus ennenkun ollaan isoissa lataus virrroissa).

Kia toki myös 800v auto, eli jos oli laturin ostaja hankkinut vaan 400v laturin niin se puolittaa heti kian lataus nopeuden. Veikkaan näin ollen ett lukema oli ihan normaali laturi vaan oli 400v malli ja akku oli varamsti liian kylmä myös täysille Virroille. Autosta sitten riippuen kuinka paljon akun kylmyys vaikuttaa.

Itse Kian lataus käyrähän on todella hyvä, jos 77ah akkusesta kyse, vaatii vaan tuota 800v laturia.

1481-FastchargeCurve.png

 
Kia toki myös 800v auto, eli jos oli laturin ostaja hankkinut vaan 400v laturin niin se puolittaa heti kian lataus nopeuden. Veikkaan näin ollen ett lukema oli ihan normaali laturi vaan oli 400v malli ja akku oli varamsti liian kylmä myös täysille Virroille. Autosta sitten riippuen kuinka paljon akun kylmyys vaikuttaa.

Itse Kian lataus käyrähän on todella hyvä, jos 77ah akkusesta kyse, vaatii vaan tuota 800v laturia.

Tämä tulikin uutena tietona, en ollut auton omistaja, saati edes ratin takana, joten voi hyvin pitää paikkaansa ettei latauskentältä löydy vaadittua jännitetasoa, jolloin tämän puute rajoittaa lataustehoa.

Sellainen kävi myös mielessä, jos kyseinen latausasema jakaa kilvessä ilmoitetun 150 kW tehon kaikkien neljän laturin kesken, eikä ainoastaan parillisten laturien kanssa. Samassa laturitolpassa ei ollut toista autoa samaan aikaan, mutta viereisessä pikalataustolpassa oli kiinni Audi e-tron ja MG:n kiina-ihme lataamassa samaan aikaan.
 
Toki Kempower jakaa tehon kaikkien "satelliittiensa" kesken. Dynaaminen latauksen hallintaan se on noiden juttu. Eli jos siellä kaks muuta lataamassa tyhjiä akkujaan niin riippuen koko aseman kapasiteetista voi rajoittaa, toki jos luki että auto rajoittaa niin silloin auto rajoittaa.

Tuossa selitetty tuo dynaaminen systeemi:


Tässä varmaan viel lyhyemmin selitetty grafiikalla:
 
Viimeksi muokattu:
Toki Kempower jakaa tehon kaikkien "satelliittiensa" kesken. Dynaaminen latauksen hallintaan se on noiden juttu. Eli jos siellä kaks muuta lataamassa tyhjiä akkujaan niin riippuen koko aseman kapasiteetista voi rajoittaa, toki jos luki että auto rajoittaa niin silloin auto rajoittaa.

Tuossa selitetty tuo dynaaminen systeemi:


Tässä varmaan viel lyhyemmin selitetty grafiikalla:


Tämä selittää, kiitos.

Tuolla ABC asemalla oli tosiaan vaivaiset 200 kW jaossa koko kentälle, jolloin asema olisi rajoittanut tehon alimmillaan jopa 50 kW tasolle. Lisäksi myös auto rajoitti maksimitehoa, johtuen ei optimaalisesta käyttöjännitteestä.
 
Kuuluukohan kuumasinkityt pultit ja mutterit ym. jonkin ketjun kilopulttivalikoimaan vai pitää ruveta etsimään pulttiliikkeistä?

Alustassa on käytetty paljon kuumasinkittyjä kiinnittimiä eikä niitä oikein arvaisi korvata sähkösinkityillä (ruostuu ~heti) tai ruostumattomilla (jalompi materiaali -> ympäristö ruostuu). Kuumasinkitys on kai aika hyvä kompromissi hinnan ja korroosionkeston välillä.
 
Mikä idea on vaihtaa suurempiin vanteisiin esim. 18 --> 20? Eikös suurempi vanne lisää energian kulutusta sekä kaupunki- että maantieajossa, ja lisäksi rengaspintaa jää vähemmän?
 
Mikä idea on vaihtaa suurempiin vanteisiin esim. 18 --> 20? Eikös suurempi vanne lisää energian kulutusta sekä kaupunki- että maantieajossa, ja lisäksi rengaspintaa jää vähemmän?
Jos rengasleveyttä ei samalla kasvateta, niin jäljelle jää ulkonäkö ja "urheilullisuus".
Urheilullisuudella siis tarkoittaen, että vanteen kasvaessa todennäköisesti vallin/profiilin korkeus samalla madaltuu -> rengas on jämäkämpi mutkissa.
Jos rengasleveyttä vielä tuossa samalla lisäisi, niin kosketuspintaa ja täten pitoa saisi lisää.

Taloudellisuutta jos haetaan, niin kapeat renkaathan tuohon taitaa optimi olla ja mukavuuden puolelta sitten pienempää vannetta + enemmän kylkipintaa renkaaseen.
 
Mikä idea on vaihtaa suurempiin vanteisiin esim. 18 --> 20? Eikös suurempi vanne lisää energian kulutusta sekä kaupunki- että maantieajossa, ja lisäksi rengaspintaa jää vähemmän?
Itse vaihdoin ylikoon 235/50R17 renkaat 235/40R18. Ainut ja oikea koko olisi 235/45R17. Tuuman saa vanteita suurentaa tai pienentää ilman muutoskatsastusta.

300€ oli rengas/vanne paketti. 5000km ajetuilla Barum 5 renkailla. Oli sen verran edullinen, että täytyi ostaa omasta mielestä paremman ulkonäön takia. Mutta makuasioitahan nuo kaikki on.

Omaan silmään nuo 235/40 ei ole vielä liian matalalla renkaalla? Volvo, mutta vanteet on Ford Focus ST:stä.
Screenshot_20240619_131555_Gallery.jpg
 

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
262 634
Viestejä
4 552 797
Jäsenet
75 038
Uusin jäsen
Vauhtihirmu

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom