outonaapuri
Pallienkaivelun Yli Apustaja
- Liittynyt
- 17.10.2016
- Viestejä
- 2 781
Eikös rokkiralli tjsp ole köyhän miehen jokkis
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Tossa kohtaa olisit vaatinu sijaisauton. Toki tällöin perhe ei olisi saanut taksikyytiä. Tai jos auto olisi hinattu lähimmälle korjaamolle, olisit saanut halvimman julkisen mukaan korvaukset kotimatkasta (eli taksi jos ei julkisia ole) ja takas hakemaan autoa.Kerran Köyhän Ihmisen Autosta hajosi kaasuläppäkotelo kotimatkalla noin 100km:n päässä kotoa. Toimi hyvin pintakaasulla, mutta yhtään runsaampi kaasun käyttö sai aikaan limpmoden, jolla pääsi vain 40km/h tasaisella. Kian perässä oli kevytperävaunussa reilu klapikuorma. Otin yhteyden Autoliittoon ja asiat lähtivät järjestymään. Vaimo ja lapset pääsivät taksilla kotiin. Itse jäin odottamaan hinausautoa. Kun se tuli, selvisi, että autoa ei saisi kotiin, vaan se vietäisiin 20km:n päähän Kia-korjaamolle. Kieltäydyin siitä huvista. Hinausauton kuljettaja veti ihan aiheesta pultit, kun oli tullut turhaan paikalle ja kuulemma oli jäänyt toinen keikkakin kesken. (Ilmeisesti diili Autoliiton kanssa on aika kova) Linkutin sitten itse Kian ja klapit kotiin. Oli onneksi mukana OBD-vehkeet limpmoden nollaamiseen. Sen saikin muutaman kerran matkalla tehdä. Kärjekkäässä sanailussa hinurikuskin kanssa jäi selviämättä, miten minut ja peräkärry olisi junailtu kotiin, jos Kiaa olisi lähdetty viemään eri suuntaan merkkiarvaamoon. Olisin kuvitellut olevan yksinkertaista heittää peräkärry hinurin perään ja ajella minut, Kia ja peräkärry kotiin, mutta se ei ollut mahdollista. Konseptiin kuuluu nimenomaan viedä auto lähimpään merkkikorjaamoon. Tällä kokemuksella en suosittele. Taksi ei ole mikään uusi keksintö ja sellaisen osaan itsekin tilata kuljettamaan itseäni tai perheen jäseniä. Ihan ok on saada ehjä auto kotiin, mutta ennen kaikkea haluan rikkinäisen auton kotiin korjattavaksi, enkä seisomaan arvaamon pihaan.
Onko mahdollista, että vm. 2001 autossa, jolla on ajettu 166 tkm, olisi alkuperäiset jarrupalat ja jarrulevyt? En löytänyt auton huoltodokumentaatiosta mitään mainintaa, että niitä olisi koskaan vaihdettu... Vaikka eihän ne tietysti kulu, jos ajellaan sunnuntaisin kirkkoon ja käytetään paljon moottorijarrua (kytkin remontoitu 102 tkm kohdalla syystä taikka toisesta), mutta jotenkin hämmästyttävää siitä huolimatta.
Onko mahdollista, että vm. 2001 autossa, jolla on ajettu 166 tkm, olisi alkuperäiset jarrupalat ja jarrulevyt? En löytänyt auton huoltodokumentaatiosta mitään mainintaa, että niitä olisi koskaan vaihdettu... Vaikka eihän ne tietysti kulu, jos ajellaan sunnuntaisin kirkkoon ja käytetään paljon moottorijarrua (kytkin remontoitu 102 tkm kohdalla syystä taikka toisesta), mutta jotenkin hämmästyttävää siitä huolimatta.
Onhan se mahdollista, mutta aika epätodennäköistä. Tosin en ole kyllä missään autossani huomannut merkintää huoltovihossa jos jarruja olisi vaihdettu. Ovat kuitenkin kuluvia osia kuten renkaat, et ne vaihdetaan kun kuluu.
100tkm samoilla jarrupaloilla on hyvin, +150tkm uskaltaisin väittää mahdottomuudeksi, ellei ole joku kesäauto. Pelkkä talvi ja ruoste syö ne palat pilalle tuossa ajassa.
Kuulostaa että ollut alussa eläkeläisen kauppakassi lähikauppaan ns viimeinen auto hänelle. Noin hyvillä merkinnöillä sanoisin et kyl siinä sitten on ne alkuperäiset.Määräaikaishuolloista ei ole merkintöjä huoltokirjassa, ainoastaan pari korjaamon leimaa kytkimestä ja jakohihnasta. Edellinen omistaja on ilmeisesti pitänyt (enimmäkseen) itse huolta autosta, erillinen paperivihko nimittäin on. Sieltä löytyy niin tuo kytkin kuin jakohihnakin sekä uusien renkaiden hankinnat, tulpat, ilmansuodattimet, massauksen paikkailut, lukkojen voitelut ja öljynvaihdot. Mutta ei sanaakaan, että jarruille olisi mitään tehty milloinkaan... Varmaan samat jarrunesteetkin ollut about aina, ellei kytkinremontin yhteydessä sitten ole vaihdeltu...
Ja itsehän olen nyt ajanut sillä viimeiset ~30 tkm ja siltä ajalta tiedän, mitä on ja ei ole tehty. Vähän outo auto kyllä sikäli, että ensimmäiseen reiluun kymmeneen vuoteen ei matkamittariin kertynyt kuin jokunen tuhat kilometriä vuoteen, ja vasta sen jälkeen alettu ajaa normaalimpia kilometrimääriä.
ei kyllä pidä paikkaansa, myin Skoda Octavian joka oli 2013 MK2 ja lähelle 300tkm mittarissa. Edessä alkuperäiset jarruosat. Taakse jouduin laittamaan kun satulan jumittamisen takia kului palat loppuun. Ei ne jarrut niin kulu jos katsoo muutamaa metriä pidemmälle ajaessaan.. Ajoittain toki reippaampia jarrutuksia, ettei käy kuten takajarruille, paras on lumipinnalla hätäjarrutus niin että ABS herkistelee satulat kunnolla.100tkm samoilla jarrupaloilla on hyvin, +150tkm uskaltaisin väittää mahdottomuudeksi, ellei ole joku kesäauto. Pelkkä talvi ja ruoste syö ne palat pilalle tuossa ajassa.
Kuulostaa että ollut alussa eläkeläisen kauppakassi lähikauppaan ns viimeinen auto hänelle. Noin hyvillä merkinnöillä sanoisin et kyl siinä sitten on ne alkuperäiset.
Omaankin autoon vasta vuosi sitten vaihdoin jarru/kytkinnesteet 15v/240tkm ajettuna. Ennen omaa omistusta, jolloin mittarissa oli 11v/120tkm ei autoon ollut tehty edes jakohihnan vaihtoa eikä jarruja.
Teitkö mahdollisesti itse jarrut?
Ei muuten, mutta tässä on alkanut houkuttaa itse tekeminen vieraalle maksamisen sijaan. Tavallaan on ehkä hyvä, jos kierteitä ei ole pilattu pura-kokoa-pura-kokoa -syklillä. Mutta toisaalta mietityttää, että lähteekö esim. orkkislevyt lainkaan irti ilman rälläkkää? Riittääkö liuottimet, naputtelu vasaralla ja ehkäpä Motonetin ulosvedin? Saako jarruletkun irti satulasta ehjänä vai meneekö sekin vaihtoon? Joka voi olla hankalaa jarruputkea rikkomatta, joskin maailmalla jarruletkuja on tiettävästi dremelöity irti jarruputkien päistä...
Ei nyt tullu ilmi että mikä se sun auto on, mutta laita youtubeen "skoda octavia brake pad replacement" tms. Ei se mitään rakettitiedettä ole, ja aika paljon pitää tunaroida että saisi jarruletkuja poikki..
Mut siis kato eka ku joku muu tekee, youtubessa vaikka.
Vihdoinkin muistin ja jaksoin putsata tuulilasin sisäpuolelta. Nyt kuitenkin ilta-auringossa huomasin, että järkyttävä kalvo jäänyt puhdistettuun pintaan ja taitaa olla jopa huonompi näkyvyys nyt, kuin ennen "puhdistusta".
Puhdistusaineena oli joku LIDL W5 tuulilasin puhdistusaine ja hankailin tämän pois talouspaperilla.
Kysymys tässä onkin, että jäiköhän tuo kalvo tuosta halppis tuulilasin pesuaineesta vaiko tuosta talouspaperista? Uusiksihan tuo pitää puhdistaa ja ei nyt kolmatta kertaa kehtaisi puhdistaa jos taas jää kalvo pintaan.
Olen katsonut montakin videota. Mutta olen myös traumatisoitunut niistä samoin kuin foorumeilta luetuista kauhutarinoista.
Alapuolella katastrofaalinen letkurikko noin esimerkiksi.
Itse tein jarrut ja muutkin huollot. Pajaa olen käyttänyt muutaman puslan vaihdossa, kun prässiä ei itsellä ole.Teitkö mahdollisesti itse jarrut?
Ei muuten, mutta tässä on alkanut houkuttaa itse tekeminen vieraalle maksamisen sijaan. Tavallaan on ehkä hyvä, jos kierteitä ei ole pilattu pura-kokoa-pura-kokoa -syklillä. Mutta toisaalta mietityttää, että lähteekö esim. orkkislevyt lainkaan irti ilman rälläkkää? Riittääkö liuottimet, naputtelu vasaralla ja ehkäpä Motonetin ulosvedin? Saako jarruletkun irti satulasta ehjänä vai meneekö sekin vaihtoon? Joka voi olla hankalaa jarruputkea rikkomatta, joskin maailmalla jarruletkuja on tiettävästi dremelöity irti jarruputkien päistä...
Itse tein jarrut ja muutkin huollot. Pajaa olen käyttänyt muutaman puslan vaihdossa, kun prässiä ei itsellä ole.
Levyt kyllä irtoaa ilman lentävän käyttöä, jos ovat tiukasti hitsautuneet niin lekalla naputtelee et tärähtää irti. Kun autoa tunkkaat, niin laita ne pukit alle. Oletan että auton omalla "itsemurhatunkin" varassa tekisit
Jarruletku irtoaa satulasta myös helposti, ainakin omassa. Ei vaan taivuttele sitä letkua liikaa. Miksi edes sitä letkua satulasta irroittaa jossei satulaa vaihda? Satulassa on ilmausruuvi kun nesteet vaihdattaa ja letkua ei tarvitse irroittaa kun levyä vaihtaa. Mustekalalla/nippusiteillä satula jouseen tms roikkumaan ettei jarruletku mene pahasti.
Sit jos autossasi on sähköinen käsijarru, niin ennen jarruremppaa pitää auto asettaa huoltomoodiin. Kun satulat irroittat niin männät työntyvät ulos ja sitten itkettää ja naurattaa ja makselee oppirahoja.
Katsoin videon.. Lähtökohtaisestihan olet remppaamassa jarrupaloja ja ehkä levyjä, etkä vaihtamassa rikkoutuneita jarruletkuja..
1) Älä hätiköi ja varmista että sulla on joku backup-menopeli tai kuski jos puuttuu työkalu tai osat ei sovi
2) Nosta auto ylös, levitä jokin telttapatja minkä päällä on hyvä makoilla ja ihmetellä
3) Laita jotain hyvää musiikkia soimaan ja ajattele että tätä tehdään rutiinina miljoona kertaa päivässä
4) Noniin, onnistuit. Congratulations, seuraavalla kerralla uskallat ehkä jotain haastavampaa
Se että näkee kauhukuvia kaikesta, niin kantsii tiedostaa sekin että youtubeen laitetaan yleensä
videoita vain silloin kun ei ole rutiinihomma.. Mut sieltä näät että mitkä pultit pitää avata jne
Itse tein jarrut ja muutkin huollot. Pajaa olen käyttänyt muutaman puslan vaihdossa, kun prässiä ei itsellä ole.
Levyt kyllä irtoaa ilman lentävän käyttöä, jos ovat tiukasti hitsautuneet niin lekalla naputtelee et tärähtää irti. Kun autoa tunkkaat, niin laita ne pukit alle. Oletan että auton omalla "itsemurhatunkin" varassa tekisit
Jarruletku irtoaa satulasta myös helposti, ainakin omassa. Ei vaan taivuttele sitä letkua liikaa. Miksi edes sitä letkua satulasta irroittaa jossei satulaa vaihda? Satulassa on ilmausruuvi kun nesteet vaihdattaa ja letkua ei tarvitse irroittaa kun levyä vaihtaa. Mustekalalla/nippusiteillä satula jouseen tms roikkumaan ettei jarruletku mene pahasti.
Sit jos autossasi on sähköinen käsijarru, niin ennen jarruremppaa pitää auto asettaa huoltomoodiin. Kun satulat irroittat niin männät työntyvät ulos ja sitten itkettää ja naurattaa ja makselee oppirahoja.
Aikomuksena olisi vaihtaa jarrusatula, koska se tuntuisi laahaavan (ei jatkuvasti, mutta jarrutuksen jälkeen jää kyllä hetkeksi vielä rahisemaan). Eli jarruletku on irroitettava ja siirrettävä uuteen satulaan. Tai sitten vanha satula on kunnostettava paikallaan siinä letkun päässä, Youtubessa joku teki sellaisenkin tempun.
Lukkopihdeillä kiinni jarruletku sitten. Loppu on helppoa, jos vaan pultit aukeaa kunnolla. Ja tietty ilmaus. Varaudu siihen, että ilmausruuvi on jumissa, joten jotain ainetta siihen.Aikomuksena olisi vaihtaa jarrusatula, koska se tuntuisi laahaavan (ei jatkuvasti, mutta jarrutuksen jälkeen jää kyllä hetkeksi vielä rahisemaan). Eli jarruletku on irroitettava ja siirrettävä uuteen satulaan. Tai sitten vanha satula on kunnostettava paikallaan siinä letkun päässä, Youtubessa joku teki sellaisenkin tempun.
Lukkopihdeillä kiinni jarruletku sitten. Loppu on helppoa, jos vaan pultit aukeaa kunnolla.
Ja tietty ilmaus. Varaudu siihen, että ilmausruuvi on jumissa, joten jotain ainetta siihen.
Monessa lähteessä varoitetaan jarruletkun puristamisesta kokoon. Toisaalta yhtä monessa lähteessä sitä metodia käytetään. Ja osa on sitä mieltä, että sen voi tehdä lyhytaikaisesti mutta että puristusaika pitää minimoida. Niin tai näin, jos ja kun puhutaan 23 vuotta vanhasta jarruletkusta, niin noudattaisin ehkä mieluummin varovaisuutta kaikenlaisen rasituksen suhteen.
Laskeskelin jo Motonetin verkkokaupassa tavaralistaa. Kemikaliopuolelta DOT 4:sta sekä CRC:n jarrunpuhdistusspraytä, Rust Offia ja Braklube Pro jarrurasvaa. Tai pitänee tarkistaa käyttöturvallisuustiedotteet, että onko jarrunpuhdistusspray ja rust off käytännössä samaa tavaraa.
On aina parempi olla varuillaan![]()
Siis ajoit alkuperäisillä paloilla 300tkm?ei kyllä pidä paikkaansa, myin Skoda Octavian joka oli 2013 MK2 ja lähelle 300tkm mittarissa. Edessä alkuperäiset jarruosat. Taakse jouduin laittamaan kun satulan jumittamisen takia kului palat loppuun. Ei ne jarrut niin kulu jos katsoo muutamaa metriä pidemmälle ajaessaan.. Ajoittain toki reippaampia jarrutuksia, ettei käy kuten takajarruille, paras on lumipinnalla hätäjarrutus niin että ABS herkistelee satulat kunnolla.
Eikös nämä vaus, luistonesto systeemit kuluta myös paloja. No varmaan iso ero ajeleeko haja-astusalueella erityisesti jarruja säästellen, vai kasvukeskusten taajamissa reippaamalla otteella.Siis ajoit alkuperäisillä paloilla 300tkm?
Kannustan ehdottomasti harjoittelemaan itse tekemistä, tuollainen jarruhuolto on juuri hyvä kohde opetella.
Muutama vinkki mikä voi säästää hermoja:
-Mittaa jarrulevyn halkaisija niin saat kerralla oikean, niissä on eroja. Rekisterillä ei välttämättä satu arpa oikein.
-Katso autosta minkä kärjen tarvitset liukutappien avaukseen, voi olla kuusiokolo tai torx. Myös uusista, ei välttämättä ole sama.
-Jarrukliineri ja irrotusöljy ei ole samaa. Toinen voitelee ja toinen poistaa rasvat.
-Jos vaihdat satulan, varaa kaveri ilmaukseen tai sitten ilmauslaite.
Rohkeasti vaan hommiin!
Laitetaan päivän hintakinSamaa mieltä, mutta jarrujen ilmaamiseen ehdottomasti ilmauslaite vaikka olisikin kaveri apuna, tällä pääsee halvalla ja helposti jos ei ole paineilmaa käytettävissä.
https://www.biltema.fi/autoilu---mp...t/jarrujen-ilmauslaite-manuaalinen-2000044343
Sitä en tiedä montako vuotta tuo kestää.4990
Ilman ALV:
4024
Jarrujen ilmauslaite, manuaalinen
Tuotenro. 19-1670
kyllä, niinhän mä sanoin. Pitkää matkaa pääasiassa.Siis ajoit alkuperäisillä paloilla 300tkm?
kyllä, niinhän mä sanoin. Pitkää matkaa pääasiassa.
Rauhallinen kuski joka vetää sitä 90kmh mittarissa pelkkää maantietä... teoriassa mahdollista. Tosin ei se vaadi paljoa että palat esim vaihdetaan ohimennen jossain huollossa ja yhtäkkiä onkin taas vaikka se 150tkm ajetut palat. Onhan noitakin tullut vastaan että renkailla on ajettu ihan tajuttomia kilometrejä, mutta nuo taas ovat pääasiassa liittyneet renkaan ikään ja kovettumiseen jolloin ne melkein pitää polttaa savuna ilmaan jos haluaa että pintaa ei ole jäljellä.Epäilemme.gif
Lidlin W5 lasinpuhdistusliinat tms olivat ainakin aivan paskoja. Paketissa lukee ettei jätä rantuja. Aivan täyttä valetta. Kaksi kertaa pyyhin kun en ensimmäisellä uskonut että jää hillitön kalvo ja järkyttävät rannut lasiin. Ei voi suositella. Yritin myös talouspaperilla kuivausta kolmannella kerralla. Ei sekään ollut täydellinen mutta ihan ok kunhan kuivalla pyyhki kertaalleen.Vihdoinkin muistin ja jaksoin putsata tuulilasin sisäpuolelta. Nyt kuitenkin ilta-auringossa huomasin, että järkyttävä kalvo jäänyt puhdistettuun pintaan ja taitaa olla jopa huonompi näkyvyys nyt, kuin ennen "puhdistusta".
Puhdistusaineena oli joku LIDL W5 tuulilasin puhdistusaine ja hankailin tämän pois talouspaperilla.
Kysymys tässä onkin, että jäiköhän tuo kalvo tuosta halppis tuulilasin pesuaineesta vaiko tuosta talouspaperista? Uusiksihan tuo pitää puhdistaa ja ei nyt kolmatta kertaa kehtaisi puhdistaa jos taas jää kalvo pintaan.
Kaverin isä osti uuden Carinan 1989. Auto oli alusta asti lämpimässä tallissa. Vuonna 1992 muuttivat seinänaapuriksi ja Carina pääsi jatkamaan lämpimässä tallissa. Lämmintä tallia oli 1989-2014, ja pihapaikalla 2014-2016. Viimeisinä vuosina auto siirtyi isältä pojalle kokonaan.100tkm samoilla jarrupaloilla on hyvin, +150tkm uskaltaisin väittää mahdottomuudeksi, ellei ole joku kesäauto. Pelkkä talvi ja ruoste syö ne palat pilalle tuossa ajassa.
Juu nuo Lidlin kamat ovat autojen kohdalla ihan kasa paskaa. Rätit ovat ihan jees, mutta ainoa muu autoihin liittyvät hyvä kemikaali on ollut raesaippua. Itse menin tekemään virheen että ostin kojelaudan puhdistukseen tarkoitetun sienen jossa annostelija. Noh, ratin keskiö oli ihan rasvainen kiiltävä hirvitys ja kojelautaan ja oviin ei tullut melkein mitään. Keskikonsolin pianomusta oli täyttä raitaa ja rasvainen. Jätin auton parkkiin ja lämpö oli höyrystänyt tuon aineen niin että veti lasin ihan täyteen töhnää ja joutui lasinpesulla hinkkaamaan että sai edes suurimman osan pois. Sitten tuo heidän penkkien vaahtopesuaine. Vaahtoa tulee ja sillä kyllä puhdistaa, mutta toisin kuin muut, se jää vain kellumaan pinnalle eikä haihdu vaan pitää poistaa liinalla. Ja purkista tulee myös helposti vaahdon sijaan nestettä ns vain sellaisena matona joka ei lähde paisumaan. Pitää ostaa muualta jatkossa. Sääli kun olisi niin näppärä aina napsia mukaan sitä mukaan kuin tarvitsee.Lidlin W5 lasinpuhdistusliinat tms olivat ainakin aivan paskoja. Paketissa lukee ettei jätä rantuja. Aivan täyttä valetta. Kaksi kertaa pyyhin kun en ensimmäisellä uskonut että jää hillitön kalvo ja järkyttävät rannut lasiin. Ei voi suositella. Yritin myös talouspaperilla kuivausta kolmannella kerralla. Ei sekään ollut täydellinen mutta ihan ok kunhan kuivalla pyyhki kertaalleen.
Kestää useammankin käsittelyn. Levitykseen itse olen käyttänyt pienehköä sientä enkä ohjeen mukaisesti liinaa, joka ehkä imaisee ainetta enemmän itseensä "hukaten" sitä.Osaattekko sanoa tuosta 5 sateesta aineesta, että riittääkö purkista kauan? Tai saako auton kaikki ikkunat käsiteltyä yhdellä purkilla, kenties useammankin kerran? Puuilossa näyttää olevan 300ml purkkeja myynnissä
Osaattekko sanoa tuosta 5 sateesta aineesta, että riittääkö purkista kauan? Tai saako auton kaikki ikkunat käsiteltyä yhdellä purkilla, kenties useammankin kerran? Puuilossa näyttää olevan 300ml purkkeja myynnissä
Osaattekko sanoa tuosta 5 sateesta aineesta, että riittääkö purkista kauan? Tai saako auton kaikki ikkunat käsiteltyä yhdellä purkilla, kenties useammankin kerran? Puuilossa näyttää olevan 300ml purkkeja myynnissä
Tarviiko modernista autosta tarkistaa öljyjä?
Oletan että tietokone ilmoittaa jos sitä on liian vähän, samaan tapaan kuin ilmoittaa renkaiden ilmanpaineista ja palaneista polttimoista
Kyllä kannattaa tarkistaa jos on öljytikku tai ei ole sitä öljyntason seurantaa.Tarviiko modernista autosta tarkistaa öljyjä?
Oletan että tietokone ilmoittaa jos sitä on liian vähän, samaan tapaan kuin ilmoittaa renkaiden ilmanpaineista ja palaneista polttimoista
Lähettifirma asialle? Noutaa valon kaverilta ja paketti tulee suomeen.Onko jotain ryhmää, sivustoa, tms jossa ois ns. "kimppakyytejä" eurooppaan/Euroopasta tänne? Tai että tavaran kuljetus onnistuisi esim. auton tuonnin yhteydessä tai muun rahdin mukana "virabeliina"?
Joskus takavuosina tuli vastaan, oisko ollu Ruotsiin, tms. liittyvä tämän tyyppisestä jutusta.
Pitäis ajovalo saada Dusseldorfista, kun ei myyjä lähetä. Vain nouto hälle käy.
Tarviiko modernista autosta tarkistaa öljyjä?
Oletan että tietokone ilmoittaa jos sitä on liian vähän, samaan tapaan kuin ilmoittaa renkaiden ilmanpaineista ja palaneista polttimoista
No tätä ehdotin sille jo alkuun. Kuulemma "iso" paketti ja ei haluaisi pakata, yms.Lähettifirma asialle? Noutaa valon kaverilta ja paketti tulee suomeen.
Joku kyllä haiskahtaa. Oletettavasti ei mikään perus Golfin etuvalo kyseessä joten ymmärtää varovaisuuden molempiin suuntiin, mutta jos ei kerran edes saksassa ole mennyt kaupaksi paikallisesti niin jotain tuossa kyllä kusee tai myyjä on näitä tori.fi sekopäitä.No tätä ehdotin sille jo alkuun. Kuulemma "iso" paketti ja ei haluaisi pakata, yms.
Pitää odotella jonkun aikaa ja kysyä uudelleen. Ei täysin pois sulkenut lähetystä(=noutoa).
Sanoi että muutama ostaja ollut Saksastakin ja jääny myymättä, kun lähetys/pakkaus probleema. Kun koitin tingata, että pitkään ollut myynnissä
No juu. Ovat kyllä mielenkiintoinen kansaSaksalaisilla on usein vainoharhaa ulkomaille myynnistä. Olisin ostanut yhdeltä tyypiltä yhden dvd-sarjaboksin, jossa 5 kautta nipussa. Sanoin että voin vaikka maksaa rahana suoraan tilille, mutta ei käynyt.
No siis nehän meinas laajentaa sisämarkkinaansa mutta se ei käyny muilleSaksalaisilla on usein vainoharhaa ulkomaille myynnistä. Olisin ostanut yhdeltä tyypiltä yhden dvd-sarjaboksin, jossa 5 kautta nipussa. Sanoin että voin vaikka maksaa rahana suoraan tilille, mutta ei käynyt.
Käytämme välttämättömiä evästeitä, jotta tämä sivusto toimisi, ja valinnaisia evästeitä käyttökokemuksesi parantamiseksi.