Kysymyksiä & Vastauksia

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja w!rd
  • Aloitettu Aloitettu
miettinyt tuossa Autoliiton perusjäsenyyden päivitystä plussaan tuon tiepalvelun takia. Onko kokemuksia? Koskee myös muita kuin omia autoja jos on kyydissä joka tekisi tuosta ihan kätevän. Muistelin, että perusjäsenyys oli 59€ mutta tuli lasku ja se onkin noussut 73€:oon jolloin ero plussaan 129€ ei ole ihan hirveän paljon.

Nykyisessä autossa ei ole hinausturvaa/tiepalvelua vakuutusyhtiön puolesta? Aika useinhan se on jo osakaskossakin, vanhojen autojen tapauksessa ei ihan joka yhtiössä, mutta esim. Fennialla ei taida olla ikärajaa siinä suhteessa.
 
Nykyisessä autossa ei ole hinausturvaa/tiepalvelua vakuutusyhtiön puolesta? Aika useinhan se on jo osakaskossakin, vanhojen autojen tapauksessa ei ihan joka yhtiössä, mutta esim. Fennialla ei taida olla ikärajaa siinä suhteessa.
Autoliiton palveluthan on henkilökohtaisia, ei ajoneuvokohtaisia kuten vakuutukset.
 
Autoliiton palveluthan on henkilökohtaisia, ei ajoneuvokohtaisia kuten vakuutukset.

Toki, mutta on tyhmää maksaa samasta asiasta monta kertaa. Parhaimmassa tapauksessa samassa autossa on päällä liikkumisturva valmistajalta/maahantuojalta, kasko vakuutusyhtiöltä ja kuljettajalla autoliiton jäsenyys. Ettehän te nyt kotivakuutuksenkaan päälle enää osta puhelimiin ja tietokoneisiinkaan erillisiä tuoteturvavakuutuksia? :D
 
miettinyt tuossa Autoliiton perusjäsenyyden päivitystä plussaan tuon tiepalvelun takia. Onko kokemuksia? Koskee myös muita kuin omia autoja jos on kyydissä joka tekisi tuosta ihan kätevän. Muistelin, että perusjäsenyys oli 59€ mutta tuli lasku ja se onkin noussut 73€:oon jolloin ero plussaan 129€ ei ole ihan hirveän paljon.

Löytyi kokemus.

Typ2 sanoi:
Minulla on Autoliiton Plus-jäsenyys eli liikkumisturvaa vastaava turva, joka kattaa auton ikään katsomatta kaikki autot joissa olen kyydissä.

Tuon pakoputkiepisodin yhteydessä sitä käytinkin, kun olin työpaikan pihassa, eikä jaksanut lähteä pörisevällä autolla taipaleelle. Soitto Autoliiton numeroon ja puolen tunnin päästä tuli hinurin lavalla Audi A3 sijaisautoksi. Hinuri vei Volvon ja minä ajelin viikonlopun yli sillä Audilla. Eikä sijaisauto tai hinaus maksanut mitään.

Moni perustelee uutta autoa juurikin liikkumisturvalla, mutta se nyt on aivan turha peruste, kun Autoliitosta saa paremman turvan 8 eurolla kuukaudessa.

 
Autourheilu kiinnostaa - Jokkis ilmeisesti se halvin ja helpoin tie harrastuksen aloittamiseen - tarvitaanko oma auto jos haluaa käydä vähän kokeilemassa, vai onko näitä jotka tarjoaa omaa autoaan vaikka ekakertalaiselle. Google on niin perseestä nykyään et en tiedä yhtään mihin suuntaan katsoa niin kysyn täältä
 
Autourheilu kiinnostaa - Jokkis ilmeisesti se halvin ja helpoin tie harrastuksen aloittamiseen - tarvitaanko oma auto jos haluaa käydä vähän kokeilemassa, vai onko näitä jotka tarjoaa omaa autoaan vaikka ekakertalaiselle. Google on niin perseestä nykyään et en tiedä yhtään mihin suuntaan katsoa niin kysyn täältä
Eikös jokkiksessa voi joka kisan jälkeen käydä ostamassa niitä autoja itselleen jos siltä tuntuu. Homman ideahan on että se ayto ei saa olla kallis ja sitä valvotaan sillä että auto on kisan jälkeen myytävä halukkaalle
 
Eikös jokkiksessa voi joka kisan jälkeen käydä ostamassa niitä autoja itselleen jos siltä tuntuu. Homman ideahan on että se ayto ei saa olla kallis ja sitä valvotaan sillä että auto on kisan jälkeen myytävä halukkaalle

Ei se nyt ehkä kuitenkaan ihan niin yksinkertaista ole että ostat voittaja-auton tonnilla, ja kypärä päässä lähdet radalle.

Setämiehet teki Henristä Jokkiskuskin, mut sen vaimo on ajanu sitä ennenkin.



Onnea vaan uudelle uralle, kerro miten kävi.
 


Tuossa vielä se Henkan kilpailu.. En minäkään noista tiedä muuta, kuin että rutataan ettei kukaan ostaisi.. Mutta jos alustaan laitetaan ns "vitusti uutta" niin saisko tuommoisen romun ostamalla hyvän alustasarjan?
 
Meitä Micrailijoita on useampi tällä foorumilla et jos kiinnostaa aihe niin kyssäriä vaan tulemaan :tup:
Ajamaan pääsee ainakin huomattavasti enemmän kuin jokkiksessa ja muutenkin lähempänä oikeaa moottoriurheilua ainakin omasta mielestäni :smoke:
 
miettinyt tuossa Autoliiton perusjäsenyyden päivitystä plussaan tuon tiepalvelun takia. Onko kokemuksia? Koskee myös muita kuin omia autoja jos on kyydissä joka tekisi tuosta ihan kätevän. Muistelin, että perusjäsenyys oli 59€ mutta tuli lasku ja se onkin noussut 73€:oon jolloin ero plussaan 129€ ei ole ihan hirveän paljon.
Kerran Köyhän Ihmisen Autosta hajosi kaasuläppäkotelo kotimatkalla noin 100km:n päässä kotoa. Toimi hyvin pintakaasulla, mutta yhtään runsaampi kaasun käyttö sai aikaan limpmoden, jolla pääsi vain 40km/h tasaisella. Kian perässä oli kevytperävaunussa reilu klapikuorma. Otin yhteyden Autoliittoon ja asiat lähtivät järjestymään. Vaimo ja lapset pääsivät taksilla kotiin. Itse jäin odottamaan hinausautoa. Kun se tuli, selvisi, että autoa ei saisi kotiin, vaan se vietäisiin 20km:n päähän Kia-korjaamolle. Kieltäydyin siitä huvista. Hinausauton kuljettaja veti ihan aiheesta pultit, kun oli tullut turhaan paikalle ja kuulemma oli jäänyt toinen keikkakin kesken. (Ilmeisesti diili Autoliiton kanssa on aika kova) Linkutin sitten itse Kian ja klapit kotiin. Oli onneksi mukana OBD-vehkeet limpmoden nollaamiseen. Sen saikin muutaman kerran matkalla tehdä. Kärjekkäässä sanailussa hinurikuskin kanssa jäi selviämättä, miten minut ja peräkärry olisi junailtu kotiin, jos Kiaa olisi lähdetty viemään eri suuntaan merkkiarvaamoon. Olisin kuvitellut olevan yksinkertaista heittää peräkärry hinurin perään ja ajella minut, Kia ja peräkärry kotiin, mutta se ei ollut mahdollista. Konseptiin kuuluu nimenomaan viedä auto lähimpään merkkikorjaamoon. Tällä kokemuksella en suosittele. Taksi ei ole mikään uusi keksintö ja sellaisen osaan itsekin tilata kuljettamaan itseäni tai perheen jäseniä. Ihan ok on saada ehjä auto kotiin, mutta ennen kaikkea haluan rikkinäisen auton kotiin korjattavaksi, enkä seisomaan arvaamon pihaan.
 
Kerran Köyhän Ihmisen Autosta hajosi kaasuläppäkotelo kotimatkalla noin 100km:n päässä kotoa. Toimi hyvin pintakaasulla, mutta yhtään runsaampi kaasun käyttö sai aikaan limpmoden, jolla pääsi vain 40km/h tasaisella. Kian perässä oli kevytperävaunussa reilu klapikuorma. Otin yhteyden Autoliittoon ja asiat lähtivät järjestymään. Vaimo ja lapset pääsivät taksilla kotiin. Itse jäin odottamaan hinausautoa. Kun se tuli, selvisi, että autoa ei saisi kotiin, vaan se vietäisiin 20km:n päähän Kia-korjaamolle. Kieltäydyin siitä huvista. Hinausauton kuljettaja veti ihan aiheesta pultit, kun oli tullut turhaan paikalle ja kuulemma oli jäänyt toinen keikkakin kesken. (Ilmeisesti diili Autoliiton kanssa on aika kova) Linkutin sitten itse Kian ja klapit kotiin. Oli onneksi mukana OBD-vehkeet limpmoden nollaamiseen. Sen saikin muutaman kerran matkalla tehdä. Kärjekkäässä sanailussa hinurikuskin kanssa jäi selviämättä, miten minut ja peräkärry olisi junailtu kotiin, jos Kiaa olisi lähdetty viemään eri suuntaan merkkiarvaamoon. Olisin kuvitellut olevan yksinkertaista heittää peräkärry hinurin perään ja ajella minut, Kia ja peräkärry kotiin, mutta se ei ollut mahdollista. Konseptiin kuuluu nimenomaan viedä auto lähimpään merkkikorjaamoon. Tällä kokemuksella en suosittele. Taksi ei ole mikään uusi keksintö ja sellaisen osaan itsekin tilata kuljettamaan itseäni tai perheen jäseniä. Ihan ok on saada ehjä auto kotiin, mutta ennen kaikkea haluan rikkinäisen auton kotiin korjattavaksi, enkä seisomaan arvaamon pihaan.
Riipuu ihan vakuutusyhtiöstäkin viekö kotiin vai lähimpään (merkk)korjamoon. Itellä ollu aina osakasko(jossa on paljon muutakin turvia) kun se on halvempi kun toi autoliiton autopalvelu. Mutta olen saanut aina vietty sinne minne halusin auto.
 
Kerran Köyhän Ihmisen Autosta hajosi kaasuläppäkotelo kotimatkalla noin 100km:n päässä kotoa. Toimi hyvin pintakaasulla, mutta yhtään runsaampi kaasun käyttö sai aikaan limpmoden, jolla pääsi vain 40km/h tasaisella. Kian perässä oli kevytperävaunussa reilu klapikuorma. Otin yhteyden Autoliittoon ja asiat lähtivät järjestymään. Vaimo ja lapset pääsivät taksilla kotiin. Itse jäin odottamaan hinausautoa. Kun se tuli, selvisi, että autoa ei saisi kotiin, vaan se vietäisiin 20km:n päähän Kia-korjaamolle. Kieltäydyin siitä huvista. Hinausauton kuljettaja veti ihan aiheesta pultit, kun oli tullut turhaan paikalle ja kuulemma oli jäänyt toinen keikkakin kesken. (Ilmeisesti diili Autoliiton kanssa on aika kova) Linkutin sitten itse Kian ja klapit kotiin. Oli onneksi mukana OBD-vehkeet limpmoden nollaamiseen. Sen saikin muutaman kerran matkalla tehdä. Kärjekkäässä sanailussa hinurikuskin kanssa jäi selviämättä, miten minut ja peräkärry olisi junailtu kotiin, jos Kiaa olisi lähdetty viemään eri suuntaan merkkiarvaamoon. Olisin kuvitellut olevan yksinkertaista heittää peräkärry hinurin perään ja ajella minut, Kia ja peräkärry kotiin, mutta se ei ollut mahdollista. Konseptiin kuuluu nimenomaan viedä auto lähimpään merkkikorjaamoon. Tällä kokemuksella en suosittele. Taksi ei ole mikään uusi keksintö ja sellaisen osaan itsekin tilata kuljettamaan itseäni tai perheen jäseniä. Ihan ok on saada ehjä auto kotiin, mutta ennen kaikkea haluan rikkinäisen auton kotiin korjattavaksi, enkä seisomaan arvaamon pihaan.
Tossa kohtaa olisit vaatinu sijaisauton. Toki tällöin perhe ei olisi saanut taksikyytiä. Tai jos auto olisi hinattu lähimmälle korjaamolle, olisit saanut halvimman julkisen mukaan korvaukset kotimatkasta (eli taksi jos ei julkisia ole) ja takas hakemaan autoa.

Itsellä hajos vesipumppu Ikea reissulla. Hetken jäähdyttelyn jälkeen sain nilkutettua viimiset pari kilsaa Ikean parkkipaikalle. Ostosten aikana haettiin oma auto korjaamolle ja sain sijaisauton pihaan. Ainoat miinukset sijaisautossa olivat että se oli paku, koska muita peräkoukullisia ei ollut tarjolla. Ja pakuja oli vain manuaaleina. Tuurilla auton korjauskin valmistu just samana päivänä kun 3 päivän vuokra autoliiton piikkiin päättyi. Itse korjauksen lisäksi ainoat kulut olivat polttoainekulut auton hakemisesta (vajaan 200km päästä). Ilman peräkärryä (motonetin vuokrakärry, joka piti palauttaa samana päivänä) olisin valinnut autoliiton piikkiin junalla kotiin ja takas hakemaan autoa.
 
Onko mahdollista, että vm. 2001 autossa, jolla on ajettu 166 tkm, olisi alkuperäiset jarrupalat ja jarrulevyt? En löytänyt auton huoltodokumentaatiosta mitään mainintaa, että niitä olisi koskaan vaihdettu... Vaikka eihän ne tietysti kulu, jos ajellaan sunnuntaisin kirkkoon ja käytetään paljon moottorijarrua (kytkin remontoitu 102 tkm kohdalla syystä taikka toisesta), mutta jotenkin hämmästyttävää siitä huolimatta.
 
Onko mahdollista, että vm. 2001 autossa, jolla on ajettu 166 tkm, olisi alkuperäiset jarrupalat ja jarrulevyt? En löytänyt auton huoltodokumentaatiosta mitään mainintaa, että niitä olisi koskaan vaihdettu... Vaikka eihän ne tietysti kulu, jos ajellaan sunnuntaisin kirkkoon ja käytetään paljon moottorijarrua (kytkin remontoitu 102 tkm kohdalla syystä taikka toisesta), mutta jotenkin hämmästyttävää siitä huolimatta.

Onhan se mahdollista, mutta aika epätodennäköistä. Tosin en ole kyllä missään autossani huomannut merkintää huoltovihossa jos jarruja olisi vaihdettu. Ovat kuitenkin kuluvia osia kuten renkaat, et ne vaihdetaan kun kuluu.
 
Onko mahdollista, että vm. 2001 autossa, jolla on ajettu 166 tkm, olisi alkuperäiset jarrupalat ja jarrulevyt? En löytänyt auton huoltodokumentaatiosta mitään mainintaa, että niitä olisi koskaan vaihdettu... Vaikka eihän ne tietysti kulu, jos ajellaan sunnuntaisin kirkkoon ja käytetään paljon moottorijarrua (kytkin remontoitu 102 tkm kohdalla syystä taikka toisesta), mutta jotenkin hämmästyttävää siitä huolimatta.

100tkm samoilla jarrupaloilla on hyvin, +150tkm uskaltaisin väittää mahdottomuudeksi, ellei ole joku kesäauto. Pelkkä talvi ja ruoste syö ne palat pilalle tuossa ajassa.
 
Onhan se mahdollista, mutta aika epätodennäköistä. Tosin en ole kyllä missään autossani huomannut merkintää huoltovihossa jos jarruja olisi vaihdettu. Ovat kuitenkin kuluvia osia kuten renkaat, et ne vaihdetaan kun kuluu.

100tkm samoilla jarrupaloilla on hyvin, +150tkm uskaltaisin väittää mahdottomuudeksi, ellei ole joku kesäauto. Pelkkä talvi ja ruoste syö ne palat pilalle tuossa ajassa.

Määräaikaishuolloista ei ole merkintöjä huoltokirjassa, ainoastaan pari korjaamon leimaa kytkimestä ja jakohihnasta. Edellinen omistaja on ilmeisesti pitänyt (enimmäkseen) itse huolta autosta, erillinen paperivihko nimittäin on. Sieltä löytyy niin tuo kytkin kuin jakohihnakin sekä uusien renkaiden hankinnat, tulpat, ilmansuodattimet, massauksen paikkailut, lukkojen voitelut ja öljynvaihdot. Mutta ei sanaakaan, että jarruille olisi mitään tehty milloinkaan... Varmaan samat jarrunesteetkin ollut about aina, ellei kytkinremontin yhteydessä sitten ole vaihdeltu...

Ja itsehän olen nyt ajanut sillä viimeiset ~30 tkm ja siltä ajalta tiedän, mitä on ja ei ole tehty. Vähän outo auto kyllä sikäli, että ensimmäiseen reiluun kymmeneen vuoteen ei matkamittariin kertynyt kuin jokunen tuhat kilometriä vuoteen, ja vasta sen jälkeen alettu ajaa normaalimpia kilometrimääriä.
 
Määräaikaishuolloista ei ole merkintöjä huoltokirjassa, ainoastaan pari korjaamon leimaa kytkimestä ja jakohihnasta. Edellinen omistaja on ilmeisesti pitänyt (enimmäkseen) itse huolta autosta, erillinen paperivihko nimittäin on. Sieltä löytyy niin tuo kytkin kuin jakohihnakin sekä uusien renkaiden hankinnat, tulpat, ilmansuodattimet, massauksen paikkailut, lukkojen voitelut ja öljynvaihdot. Mutta ei sanaakaan, että jarruille olisi mitään tehty milloinkaan... Varmaan samat jarrunesteetkin ollut about aina, ellei kytkinremontin yhteydessä sitten ole vaihdeltu...

Ja itsehän olen nyt ajanut sillä viimeiset ~30 tkm ja siltä ajalta tiedän, mitä on ja ei ole tehty. Vähän outo auto kyllä sikäli, että ensimmäiseen reiluun kymmeneen vuoteen ei matkamittariin kertynyt kuin jokunen tuhat kilometriä vuoteen, ja vasta sen jälkeen alettu ajaa normaalimpia kilometrimääriä.
Kuulostaa että ollut alussa eläkeläisen kauppakassi lähikauppaan ns viimeinen auto hänelle. Noin hyvillä merkinnöillä sanoisin et kyl siinä sitten on ne alkuperäiset.

Omaankin autoon vasta vuosi sitten vaihdoin jarru/kytkinnesteet 15v/240tkm ajettuna. Ennen omaa omistusta, jolloin mittarissa oli 11v/120tkm ei autoon ollut tehty edes jakohihnan vaihtoa eikä jarruja.
 
100tkm samoilla jarrupaloilla on hyvin, +150tkm uskaltaisin väittää mahdottomuudeksi, ellei ole joku kesäauto. Pelkkä talvi ja ruoste syö ne palat pilalle tuossa ajassa.
ei kyllä pidä paikkaansa, myin Skoda Octavian joka oli 2013 MK2 ja lähelle 300tkm mittarissa. Edessä alkuperäiset jarruosat. Taakse jouduin laittamaan kun satulan jumittamisen takia kului palat loppuun. Ei ne jarrut niin kulu jos katsoo muutamaa metriä pidemmälle ajaessaan.. Ajoittain toki reippaampia jarrutuksia, ettei käy kuten takajarruille, paras on lumipinnalla hätäjarrutus niin että ABS herkistelee satulat kunnolla.
 
Kuulostaa että ollut alussa eläkeläisen kauppakassi lähikauppaan ns viimeinen auto hänelle. Noin hyvillä merkinnöillä sanoisin et kyl siinä sitten on ne alkuperäiset.

Omaankin autoon vasta vuosi sitten vaihdoin jarru/kytkinnesteet 15v/240tkm ajettuna. Ennen omaa omistusta, jolloin mittarissa oli 11v/120tkm ei autoon ollut tehty edes jakohihnan vaihtoa eikä jarruja.

Teitkö mahdollisesti itse jarrut?

Ei muuten, mutta tässä on alkanut houkuttaa itse tekeminen vieraalle maksamisen sijaan. Tavallaan on ehkä hyvä, jos kierteitä ei ole pilattu pura-kokoa-pura-kokoa -syklillä. Mutta toisaalta mietityttää, että lähteekö esim. orkkislevyt lainkaan irti ilman rälläkkää? Riittääkö liuottimet, naputtelu vasaralla ja ehkäpä Motonetin ulosvedin? Saako jarruletkun irti satulasta ehjänä vai meneekö sekin vaihtoon? Joka voi olla hankalaa jarruputkea rikkomatta, joskin maailmalla jarruletkuja on tiettävästi dremelöity irti jarruputkien päistä...
 
Teitkö mahdollisesti itse jarrut?

Ei muuten, mutta tässä on alkanut houkuttaa itse tekeminen vieraalle maksamisen sijaan. Tavallaan on ehkä hyvä, jos kierteitä ei ole pilattu pura-kokoa-pura-kokoa -syklillä. Mutta toisaalta mietityttää, että lähteekö esim. orkkislevyt lainkaan irti ilman rälläkkää? Riittääkö liuottimet, naputtelu vasaralla ja ehkäpä Motonetin ulosvedin? Saako jarruletkun irti satulasta ehjänä vai meneekö sekin vaihtoon? Joka voi olla hankalaa jarruputkea rikkomatta, joskin maailmalla jarruletkuja on tiettävästi dremelöity irti jarruputkien päistä...

Ei nyt tullu ilmi että mikä se sun auto on, mutta laita youtubeen "skoda octavia brake pad replacement" tms. Ei se mitään rakettitiedettä ole, ja aika paljon pitää tunaroida että saisi jarruletkuja poikki..

Mut siis kato eka ku joku muu tekee, youtubessa vaikka.
 
Ei nyt tullu ilmi että mikä se sun auto on, mutta laita youtubeen "skoda octavia brake pad replacement" tms. Ei se mitään rakettitiedettä ole, ja aika paljon pitää tunaroida että saisi jarruletkuja poikki..

Mut siis kato eka ku joku muu tekee, youtubessa vaikka.

Olen katsonut montakin videota. Mutta olen myös traumatisoitunut niistä samoin kuin foorumeilta luetuista kauhutarinoista.

Alapuolella katastrofaalinen letkurikko noin esimerkiksi.

 
Vihdoinkin muistin ja jaksoin putsata tuulilasin sisäpuolelta. Nyt kuitenkin ilta-auringossa huomasin, että järkyttävä kalvo jäänyt puhdistettuun pintaan ja taitaa olla jopa huonompi näkyvyys nyt, kuin ennen "puhdistusta".
Puhdistusaineena oli joku LIDL W5 tuulilasin puhdistusaine ja hankailin tämän pois talouspaperilla.
Kysymys tässä onkin, että jäiköhän tuo kalvo tuosta halppis tuulilasin pesuaineesta vaiko tuosta talouspaperista? Uusiksihan tuo pitää puhdistaa ja ei nyt kolmatta kertaa kehtaisi puhdistaa jos taas jää kalvo pintaan.
 
Vihdoinkin muistin ja jaksoin putsata tuulilasin sisäpuolelta. Nyt kuitenkin ilta-auringossa huomasin, että järkyttävä kalvo jäänyt puhdistettuun pintaan ja taitaa olla jopa huonompi näkyvyys nyt, kuin ennen "puhdistusta".
Puhdistusaineena oli joku LIDL W5 tuulilasin puhdistusaine ja hankailin tämän pois talouspaperilla.
Kysymys tässä onkin, että jäiköhän tuo kalvo tuosta halppis tuulilasin pesuaineesta vaiko tuosta talouspaperista? Uusiksihan tuo pitää puhdistaa ja ei nyt kolmatta kertaa kehtaisi puhdistaa jos taas jää kalvo pintaan.

Käytin joskus Motonetin(?) valmiiksi kostutettuja tuulilasinpuhdistusliinoja, liinat tulivat sellaisessa ison juomatölkin kokoisessa ja näköisessä pakkauksessa. Ne jättivät järkyttävän jäljen tuulilasiin, niin että seuraavaksi putsattiin hanavedellä jäljet pois.

Eli veikkaan syyn olevan halpispesuaineessa...
 
Olen katsonut montakin videota. Mutta olen myös traumatisoitunut niistä samoin kuin foorumeilta luetuista kauhutarinoista.

Alapuolella katastrofaalinen letkurikko noin esimerkiksi.



Katsoin videon.. Lähtökohtaisestihan olet remppaamassa jarrupaloja ja ehkä levyjä, etkä vaihtamassa rikkoutuneita jarruletkuja..

1) Älä hätiköi ja varmista että sulla on joku backup-menopeli tai kuski jos puuttuu työkalu tai osat ei sovi
2) Nosta auto ylös, levitä jokin telttapatja minkä päällä on hyvä makoilla ja ihmetellä
3) Laita jotain hyvää musiikkia soimaan ja ajattele että tätä tehdään rutiinina miljoona kertaa päivässä
4) Noniin, onnistuit. Congratulations, seuraavalla kerralla uskallat ehkä jotain haastavampaa

Se että näkee kauhukuvia kaikesta, niin kantsii tiedostaa sekin että youtubeen laitetaan yleensä
videoita vain silloin kun ei ole rutiinihomma.. Mut sieltä näät että mitkä pultit pitää avata jne
 
Teitkö mahdollisesti itse jarrut?

Ei muuten, mutta tässä on alkanut houkuttaa itse tekeminen vieraalle maksamisen sijaan. Tavallaan on ehkä hyvä, jos kierteitä ei ole pilattu pura-kokoa-pura-kokoa -syklillä. Mutta toisaalta mietityttää, että lähteekö esim. orkkislevyt lainkaan irti ilman rälläkkää? Riittääkö liuottimet, naputtelu vasaralla ja ehkäpä Motonetin ulosvedin? Saako jarruletkun irti satulasta ehjänä vai meneekö sekin vaihtoon? Joka voi olla hankalaa jarruputkea rikkomatta, joskin maailmalla jarruletkuja on tiettävästi dremelöity irti jarruputkien päistä...
Itse tein jarrut ja muutkin huollot. Pajaa olen käyttänyt muutaman puslan vaihdossa, kun prässiä ei itsellä ole.

Levyt kyllä irtoaa ilman lentävän käyttöä, jos ovat tiukasti hitsautuneet niin lekalla naputtelee et tärähtää irti. Kun autoa tunkkaat, niin laita ne pukit alle. Oletan että auton omalla "itsemurhatunkin" varassa tekisit

Jarruletku irtoaa satulasta myös helposti, ainakin omassa. Ei vaan taivuttele sitä letkua liikaa. Miksi edes sitä letkua satulasta irroittaa jossei satulaa vaihda? Satulassa on ilmausruuvi kun nesteet vaihdattaa ja letkua ei tarvitse irroittaa kun levyä vaihtaa. Mustekalalla/nippusiteillä satula jouseen tms roikkumaan ettei jarruletku mene pahasti.

Sit jos autossasi on sähköinen käsijarru, niin ennen jarruremppaa pitää auto asettaa huoltomoodiin. Kun satulat irroittat niin männät työntyvät ulos ja sitten itkettää ja naurattaa ja makselee oppirahoja.
 
Viimeksi muokattu:
Itse tein jarrut ja muutkin huollot. Pajaa olen käyttänyt muutaman puslan vaihdossa, kun prässiä ei itsellä ole.

Levyt kyllä irtoaa ilman lentävän käyttöä, jos ovat tiukasti hitsautuneet niin lekalla naputtelee et tärähtää irti. Kun autoa tunkkaat, niin laita ne pukit alle. Oletan että auton omalla "itsemurhatunkin" varassa tekisit

Hallitunkki löytyy, ja tiedän toki, ettei sen varassa kannata auton alle lähteä ryömimään, mutta tässähän ei sellaiselle ole tarvetta muutenkaan. Tapana on ollut heittää irtonainen pyörä johonkin sopivaan paikkaan varmistamaan, ettei maahan asti putoa, jos tunkki pettäisi.

Jarruletku irtoaa satulasta myös helposti, ainakin omassa. Ei vaan taivuttele sitä letkua liikaa. Miksi edes sitä letkua satulasta irroittaa jossei satulaa vaihda? Satulassa on ilmausruuvi kun nesteet vaihdattaa ja letkua ei tarvitse irroittaa kun levyä vaihtaa. Mustekalalla/nippusiteillä satula jouseen tms roikkumaan ettei jarruletku mene pahasti.

Jarru tuntuu laahaavan hiukkasen, joten satulan vaihto olisi pakollinen paha. Tai voi kai ne pelkät palat ja levytkin vaihtaa, mutta jos se on sitten kohta taas pala lopussa... Viestiketjussa "Taasko se romu on hajalla..." on enemmän juttua tilanteesta, jos hakee sieltä nimimerkilläni. Tuolta eteenpäin.

Sit jos autossasi on sähköinen käsijarru, niin ennen jarruremppaa pitää auto asettaa huoltomoodiin. Kun satulat irroittat niin männät työntyvät ulos ja sitten itkettää ja naurattaa ja makselee oppirahoja.

Ei onneksi ole, kyseessä on tämä 23-vuotias ei koskaan aiemmin etujarruistaan remontoitu. Ja ei kai se sähköinenkään kässäri yleensä etujarruihin ota...
 
Viimeksi muokattu:
Katsoin videon.. Lähtökohtaisestihan olet remppaamassa jarrupaloja ja ehkä levyjä, etkä vaihtamassa rikkoutuneita jarruletkuja..

1) Älä hätiköi ja varmista että sulla on joku backup-menopeli tai kuski jos puuttuu työkalu tai osat ei sovi
2) Nosta auto ylös, levitä jokin telttapatja minkä päällä on hyvä makoilla ja ihmetellä
3) Laita jotain hyvää musiikkia soimaan ja ajattele että tätä tehdään rutiinina miljoona kertaa päivässä
4) Noniin, onnistuit. Congratulations, seuraavalla kerralla uskallat ehkä jotain haastavampaa

Se että näkee kauhukuvia kaikesta, niin kantsii tiedostaa sekin että youtubeen laitetaan yleensä
videoita vain silloin kun ei ole rutiinihomma.. Mut sieltä näät että mitkä pultit pitää avata jne

Aikomuksena olisi vaihtaa jarrusatula, koska se tuntuisi laahaavan (ei jatkuvasti, mutta jarrutuksen jälkeen jää kyllä hetkeksi vielä rahisemaan). Eli jarruletku on irroitettava ja siirrettävä uuteen satulaan. Tai sitten vanha satula on kunnostettava paikallaan siinä letkun päässä, Youtubessa joku teki sellaisenkin tempun.
 
Itse tein jarrut ja muutkin huollot. Pajaa olen käyttänyt muutaman puslan vaihdossa, kun prässiä ei itsellä ole.

Levyt kyllä irtoaa ilman lentävän käyttöä, jos ovat tiukasti hitsautuneet niin lekalla naputtelee et tärähtää irti. Kun autoa tunkkaat, niin laita ne pukit alle. Oletan että auton omalla "itsemurhatunkin" varassa tekisit

Jarruletku irtoaa satulasta myös helposti, ainakin omassa. Ei vaan taivuttele sitä letkua liikaa. Miksi edes sitä letkua satulasta irroittaa jossei satulaa vaihda? Satulassa on ilmausruuvi kun nesteet vaihdattaa ja letkua ei tarvitse irroittaa kun levyä vaihtaa. Mustekalalla/nippusiteillä satula jouseen tms roikkumaan ettei jarruletku mene pahasti.

Sit jos autossasi on sähköinen käsijarru, niin ennen jarruremppaa pitää auto asettaa huoltomoodiin. Kun satulat irroittat niin männät työntyvät ulos ja sitten itkettää ja naurattaa ja makselee oppirahoja.

Miksi AP:n pitäisi irroitella mitään jarruletkuja?

Edit: Näköjään satulatkin vaihtoon, luin/ymmärsin väärin
 
Aikomuksena olisi vaihtaa jarrusatula, koska se tuntuisi laahaavan (ei jatkuvasti, mutta jarrutuksen jälkeen jää kyllä hetkeksi vielä rahisemaan). Eli jarruletku on irroitettava ja siirrettävä uuteen satulaan. Tai sitten vanha satula on kunnostettava paikallaan siinä letkun päässä, Youtubessa joku teki sellaisenkin tempun.

Ookoo.. No ihan samalla tavalla kuin aiemmat ohjeeni, varaudu vaan sit siihen ilmaukseen, siinä ois hyvä olla kaveri mukana..
 
Aikomuksena olisi vaihtaa jarrusatula, koska se tuntuisi laahaavan (ei jatkuvasti, mutta jarrutuksen jälkeen jää kyllä hetkeksi vielä rahisemaan). Eli jarruletku on irroitettava ja siirrettävä uuteen satulaan. Tai sitten vanha satula on kunnostettava paikallaan siinä letkun päässä, Youtubessa joku teki sellaisenkin tempun.
Lukkopihdeillä kiinni jarruletku sitten. Loppu on helppoa, jos vaan pultit aukeaa kunnolla. Ja tietty ilmaus. Varaudu siihen, että ilmausruuvi on jumissa, joten jotain ainetta siihen.
 
Lukkopihdeillä kiinni jarruletku sitten. Loppu on helppoa, jos vaan pultit aukeaa kunnolla.

Monessa lähteessä varoitetaan jarruletkun puristamisesta kokoon. Toisaalta yhtä monessa lähteessä sitä metodia käytetään. Ja osa on sitä mieltä, että sen voi tehdä lyhytaikaisesti mutta että puristusaika pitää minimoida. Niin tai näin, jos ja kun puhutaan 23 vuotta vanhasta jarruletkusta, niin noudattaisin ehkä mieluummin varovaisuutta kaikenlaisen rasituksen suhteen.

Ja tietty ilmaus. Varaudu siihen, että ilmausruuvi on jumissa, joten jotain ainetta siihen.

Laskeskelin jo Motonetin verkkokaupassa tavaralistaa. Kemikaliopuolelta DOT 4:sta sekä CRC:n jarrunpuhdistusspraytä, Rust Offia ja Braklube Pro jarrurasvaa. Tai pitänee tarkistaa käyttöturvallisuustiedotteet, että onko jarrunpuhdistusspray ja rust off käytännössä samaa tavaraa.
 
Monessa lähteessä varoitetaan jarruletkun puristamisesta kokoon. Toisaalta yhtä monessa lähteessä sitä metodia käytetään. Ja osa on sitä mieltä, että sen voi tehdä lyhytaikaisesti mutta että puristusaika pitää minimoida. Niin tai näin, jos ja kun puhutaan 23 vuotta vanhasta jarruletkusta, niin noudattaisin ehkä mieluummin varovaisuutta kaikenlaisen rasituksen suhteen.



Laskeskelin jo Motonetin verkkokaupassa tavaralistaa. Kemikaliopuolelta DOT 4:sta sekä CRC:n jarrunpuhdistusspraytä, Rust Offia ja Braklube Pro jarrurasvaa. Tai pitänee tarkistaa käyttöturvallisuustiedotteet, että onko jarrunpuhdistusspray ja rust off käytännössä samaa tavaraa.

On aina parempi olla varuillaan :)
 
ei kyllä pidä paikkaansa, myin Skoda Octavian joka oli 2013 MK2 ja lähelle 300tkm mittarissa. Edessä alkuperäiset jarruosat. Taakse jouduin laittamaan kun satulan jumittamisen takia kului palat loppuun. Ei ne jarrut niin kulu jos katsoo muutamaa metriä pidemmälle ajaessaan.. Ajoittain toki reippaampia jarrutuksia, ettei käy kuten takajarruille, paras on lumipinnalla hätäjarrutus niin että ABS herkistelee satulat kunnolla.
Siis ajoit alkuperäisillä paloilla 300tkm?
 
Kannustan ehdottomasti harjoittelemaan itse tekemistä, tuollainen jarruhuolto on juuri hyvä kohde opetella. :thumbsup:

Muutama vinkki mikä voi säästää hermoja:

-Mittaa jarrulevyn halkaisija niin saat kerralla oikean, niissä on eroja. Rekisterillä ei välttämättä satu arpa oikein.
-Katso autosta minkä kärjen tarvitset liukutappien avaukseen, voi olla kuusiokolo tai torx. Myös uusista, ei välttämättä ole sama.
-Jarrukliineri ja irrotusöljy ei ole samaa. Toinen voitelee ja toinen poistaa rasvat. ;)
-Jos vaihdat satulan, varaa kaveri ilmaukseen tai sitten ilmauslaite.

Rohkeasti vaan hommiin!
 
Siis ajoit alkuperäisillä paloilla 300tkm?
Eikös nämä vaus, luistonesto systeemit kuluta myös paloja. No varmaan iso ero ajeleeko haja-astusalueella erityisesti jarruja säästellen, vai kasvukeskusten taajamissa reippaamalla otteella.
Edit:
Automaatti, vs manuaali
 
Kannustan ehdottomasti harjoittelemaan itse tekemistä, tuollainen jarruhuolto on juuri hyvä kohde opetella. :thumbsup:

Muutama vinkki mikä voi säästää hermoja:

-Mittaa jarrulevyn halkaisija niin saat kerralla oikean, niissä on eroja. Rekisterillä ei välttämättä satu arpa oikein.
-Katso autosta minkä kärjen tarvitset liukutappien avaukseen, voi olla kuusiokolo tai torx. Myös uusista, ei välttämättä ole sama.
-Jarrukliineri ja irrotusöljy ei ole samaa. Toinen voitelee ja toinen poistaa rasvat. ;)
-Jos vaihdat satulan, varaa kaveri ilmaukseen tai sitten ilmauslaite.

Rohkeasti vaan hommiin!

Samaa mieltä, mutta jarrujen ilmaamiseen ehdottomasti ilmauslaite vaikka olisikin kaveri apuna, tällä pääsee halvalla ja helposti jos ei ole paineilmaa käytettävissä.

 
Samaa mieltä, mutta jarrujen ilmaamiseen ehdottomasti ilmauslaite vaikka olisikin kaveri apuna, tällä pääsee halvalla ja helposti jos ei ole paineilmaa käytettävissä.

https://www.biltema.fi/autoilu---mp...t/jarrujen-ilmauslaite-manuaalinen-2000044343
Laitetaan päivän hintakin
4990
Ilman ALV:
4024
Jarrujen ilmauslaite, manuaalinen
Tuotenro. 19-1670
Sitä en tiedä montako vuotta tuo kestää.
kuva_2024-07-09_085209863.png
 
Rauhallinen kuski joka vetää sitä 90kmh mittarissa pelkkää maantietä... teoriassa mahdollista. Tosin ei se vaadi paljoa että palat esim vaihdetaan ohimennen jossain huollossa ja yhtäkkiä onkin taas vaikka se 150tkm ajetut palat. Onhan noitakin tullut vastaan että renkailla on ajettu ihan tajuttomia kilometrejä, mutta nuo taas ovat pääasiassa liittyneet renkaan ikään ja kovettumiseen jolloin ne melkein pitää polttaa savuna ilmaan jos haluaa että pintaa ei ole jäljellä.
 
Vihdoinkin muistin ja jaksoin putsata tuulilasin sisäpuolelta. Nyt kuitenkin ilta-auringossa huomasin, että järkyttävä kalvo jäänyt puhdistettuun pintaan ja taitaa olla jopa huonompi näkyvyys nyt, kuin ennen "puhdistusta".
Puhdistusaineena oli joku LIDL W5 tuulilasin puhdistusaine ja hankailin tämän pois talouspaperilla.
Kysymys tässä onkin, että jäiköhän tuo kalvo tuosta halppis tuulilasin pesuaineesta vaiko tuosta talouspaperista? Uusiksihan tuo pitää puhdistaa ja ei nyt kolmatta kertaa kehtaisi puhdistaa jos taas jää kalvo pintaan.
Lidlin W5 lasinpuhdistusliinat tms olivat ainakin aivan paskoja. Paketissa lukee ettei jätä rantuja. Aivan täyttä valetta. Kaksi kertaa pyyhin kun en ensimmäisellä uskonut että jää hillitön kalvo ja järkyttävät rannut lasiin. Ei voi suositella. Yritin myös talouspaperilla kuivausta kolmannella kerralla. Ei sekään ollut täydellinen mutta ihan ok kunhan kuivalla pyyhki kertaalleen.
 
100tkm samoilla jarrupaloilla on hyvin, +150tkm uskaltaisin väittää mahdottomuudeksi, ellei ole joku kesäauto. Pelkkä talvi ja ruoste syö ne palat pilalle tuossa ajassa.
Kaverin isä osti uuden Carinan 1989. Auto oli alusta asti lämpimässä tallissa. Vuonna 1992 muuttivat seinänaapuriksi ja Carina pääsi jatkamaan lämpimässä tallissa. Lämmintä tallia oli 1989-2014, ja pihapaikalla 2014-2016. Viimeisinä vuosina auto siirtyi isältä pojalle kokonaan.

Kaverin isä osti kyllä uudet jarrupalat vaihtaakseen ne itse, mutta jäivät vaihtamatta, koska vanhoissa oli pintaa reilusti. Pakkaus oli auton myyntiin asti isän tallin hyllyllä. Myyntihetkellä autolla oli ajettu 27 vuotta ja yli 260 tkm alkuperäisillä jarruosilla, eikä katsastuksissa tullut muuta sanomista kuin 2014-2015 vuotavasta jarruputkesta, mikä piti korjata.

Eli on se mahdollista, jos ajo on ennakoivaa, säilytys hyvää, pesu hyvää, huolto hyvää ja osat kestäviä (non-eco).

Minulla 2016 Auriksessa alkuperäiset palat eivät ole silmällä kuluneet mihinkään, ja alkuperäiset jarrulevyt ohentuisivat toteutuneella tahdilla vaihtorajalle 340 tkm/470 tkm kohdalla. Vain yhtenä vuonna oli pientä laahausta takajarruissa, kun kokeilin rutiinisti lämpöjä pidemmän ajon jälkeen. Valtuutettu huolto herkistää ja rasvaa jarrut joka toinen vuosi, koska se kuuluu isompaan huoltoon.

Regen säästää jarruja kulumiselta arjessa, ja teen silloin tällöin pieniä napakoita jarrutuksia, jos takalevyt ovat hapettuneet liikaa. Keskinopeus alkaa kolmosella, eli paljon on taajamaa/Hki.


Edit. Carinakaan ei ollut missään vaiheessa kesäauto, vaan talvisen arkiajon lisäksi Saariselälle useita hiihtoreissuja 90- ja 00-luvulla. Myöhemmin oli talvisen arkiajon lisäksi ajoa talviurheilun perässä eri puolille Suomea.

P.S. laturikin oli alkuperäinen 27 v/260 tkm kohdalla, mutta hiilet vaihdettu itse jossain 240 tkm kohdalla. Takaiskarit ja takapönttö oli kerran vaihdettu. Akku oli alkuperäinen vielä 20 vuoden kohdalla ja mahdollisesti jopa täydet 27 v. Itselläni paras akku on kestänyt vain 9,5 vuotta. Aina akkua uusiessani tuli puheeksi, että vieläkö Carina vetelee alkuperäisellä. Pellin alta paljastui aina sama ikivanhalla Toyotan tarralla varustettu akku.
 
Viimeksi muokattu:
Lidlin W5 lasinpuhdistusliinat tms olivat ainakin aivan paskoja. Paketissa lukee ettei jätä rantuja. Aivan täyttä valetta. Kaksi kertaa pyyhin kun en ensimmäisellä uskonut että jää hillitön kalvo ja järkyttävät rannut lasiin. Ei voi suositella. Yritin myös talouspaperilla kuivausta kolmannella kerralla. Ei sekään ollut täydellinen mutta ihan ok kunhan kuivalla pyyhki kertaalleen.
Juu nuo Lidlin kamat ovat autojen kohdalla ihan kasa paskaa. Rätit ovat ihan jees, mutta ainoa muu autoihin liittyvät hyvä kemikaali on ollut raesaippua. Itse menin tekemään virheen että ostin kojelaudan puhdistukseen tarkoitetun sienen jossa annostelija. Noh, ratin keskiö oli ihan rasvainen kiiltävä hirvitys ja kojelautaan ja oviin ei tullut melkein mitään. Keskikonsolin pianomusta oli täyttä raitaa ja rasvainen. Jätin auton parkkiin ja lämpö oli höyrystänyt tuon aineen niin että veti lasin ihan täyteen töhnää ja joutui lasinpesulla hinkkaamaan että sai edes suurimman osan pois. Sitten tuo heidän penkkien vaahtopesuaine. Vaahtoa tulee ja sillä kyllä puhdistaa, mutta toisin kuin muut, se jää vain kellumaan pinnalle eikä haihdu vaan pitää poistaa liinalla. Ja purkista tulee myös helposti vaahdon sijaan nestettä ns vain sellaisena matona joka ei lähde paisumaan. Pitää ostaa muualta jatkossa. Sääli kun olisi niin näppärä aina napsia mukaan sitä mukaan kuin tarvitsee.

Motonetin kamat käytössä omassa autossa ja ne ovat toimineet varsin nätisti. Juurikin noita purkissa olevia liinoja kojelautaan ja muihin ollut käytössä (avoauto joten pölyä riittää) ja ovat toimineet hyvin. Ainoa miinus on että kiiltää joissain muoveissa vähän liian hyvin. Vittumainen kun on juurikin mittariston päällä oleva muovi joka sitten heijastuu tuulilasiin.
 
Osaattekko sanoa tuosta 5 sateesta aineesta, että riittääkö purkista kauan? Tai saako auton kaikki ikkunat käsiteltyä yhdellä purkilla, kenties useammankin kerran? Puuilossa näyttää olevan 300ml purkkeja myynnissä
 
Osaattekko sanoa tuosta 5 sateesta aineesta, että riittääkö purkista kauan? Tai saako auton kaikki ikkunat käsiteltyä yhdellä purkilla, kenties useammankin kerran? Puuilossa näyttää olevan 300ml purkkeja myynnissä
Kestää useammankin käsittelyn. Levitykseen itse olen käyttänyt pienehköä sientä enkä ohjeen mukaisesti liinaa, joka ehkä imaisee ainetta enemmän itseensä "hukaten" sitä.
 
Osaattekko sanoa tuosta 5 sateesta aineesta, että riittääkö purkista kauan? Tai saako auton kaikki ikkunat käsiteltyä yhdellä purkilla, kenties useammankin kerran? Puuilossa näyttää olevan 300ml purkkeja myynnissä

En ole vuosikausiin käyttänyt, hyvä aine on ainakin ne mitä ollut itsellä. Pelkästään tuulilasiin käyttänyt, kun eihän sitä oikein muuhun ole kai edes tarkoitettu. Vieläkin vanhoja purkkeja löytyy nurkista.
 

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
259 286
Viestejä
4 507 912
Jäsenet
74 349
Uusin jäsen
maaniman

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom