Kysymyksiä & Vastauksia

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja w!rd
  • Aloitettu Aloitettu
Mitäs jos ihan alkuun ottaisi vikakoodit pihalle, niin tietäisi ainakin löytyykö sieltä jotain...
Suodatin tuhannen tukkeessa?
Motomaatilla nollattiin vikakoodit, moottorin vikavalo sammui ja hehku rupesi vilkkumaan...
Vikakoodeja tuli sen verran paljon että korjaamolta suositeltiin odottamaan maanantaihin ja soittamaan autoliikkeeseen mistä hetki sitten ostin auton.
 
Motomaatilla nollattiin vikakoodit, moottorin vikavalo sammui ja hehku rupesi vilkkumaan...
Vikakoodeja tuli sen verran paljon että korjaamolta suositeltiin odottamaan maanantaihin ja soittamaan autoliikkeeseen mistä hetki sitten ostin auton.
Turhapa siinä sitten kovasti päätä vaivaamaan. Vie sen sinne takaisin ja kyselee niiltä mielipidettä asiaan.
 
On mitään laskuria, jolla voisin verrata autojen kokonaiskustannusta vaikka 5 vuoden ajalta 20tkm ajolla vuodessa?

Tyyliin 15k käytetty perusauto, yhdistettu kulutus 5,5 l

vs

Uusi 30k hybridi, yhdistetty kulutus 3,5 l

Bensakulut on helppo laskea, mutta varmasti esimerkiksi uuden auton takuu tuo omat säästönsä jne.


Tuolla voi kanssa tehdä vertailua.
 
Keksiikö kukaan mikä voisi olla vikana kun autovavanhuksessa bensan määrän huvetessa (yleensä noin 1/4 kohdalle) niin sammuilee toistuvasti kesken ajon yleensä varsinkin piakkoin liikkeellelähdön jälkeen? Käynnistyy kyllä uudestaan avaimella, joskus ehkä hieman nikotelleen siihen nähden että normaalisti käynnistyy todella nätisti. Autona VW Golf IV (bcb). Aiemminkin oli ajoittaista käyntihäiriötä joista vikakoodia pukkasi mutta ne poistui / väheni kovasti kun talvella vaihdettiin uudet lambda anturit. Nyt sitten tässä kesällä alkoi tämä että selkeästi kun bensa vähänä niin sammuilee ilman mitään vikakoodia.
Onko siihen vaihdettu joku halpa bensapumppu?

Yhdessä borassa oli vaihdettu ja uusi pumppu ei saanut tarpeeksi bensaa kun tankki tyhjeni.

Korjaantui vaihtamalla alkuperäinen pumppu tilalle
 
Onko siihen vaihdettu joku halpa bensapumppu?

Yhdessä borassa oli vaihdettu ja uusi pumppu ei saanut tarpeeksi bensaa kun tankki tyhjeni.

Korjaantui vaihtamalla alkuperäinen pumppu tilalle

Itseasiassa bensapumppu hajosi useampi vuosi sitten ja joutui sen vaihdattamaan ns. lähimmällä korjaamolla mahdollisimman pian. Yksi ainoita osia mitä vaihdettu ilman että on itse tilattu laatuosa... Jännä vaan että nyt olisi alkanut oireilla tuolleen. Ainoat olat ajatukset ollu että voisiko olla bensasuodatin todella pahasti tukossa ja/tai tankissa sontaa, mutta ehkä se voi olla juuri tuo osa jolle on jo oman omistuksen aikana toimenpiteitäkin tehty...
 
Uudella autolla takuu 3v/100tkm. Jatkettu takuu maksaisi 590e jolla saa lisäksi 2v/50tkm noiden päälle. Onko kannattavaa? Ajoa tulee viidessä vuodessa varmaankin juuri tuo 150tkm.
 
Uudella autolla takuu 3v/100tkm. Jatkettu takuu maksaisi 590e jolla saa lisäksi 2v/50tkm noiden päälle. Onko kannattavaa? Ajoa tulee viidessä vuodessa varmaankin juuri tuo 150tkm.
Lisätakuuhan on kannattava vain silloin kun sitä oikeasti tarvitsee, eli kun jotain hajoaa. Kannattaa varmistella tarkkaan mitä kaikkea tuo korvaa.

E: 590€ on kyllä pieni raha, jos jotain oikeasti joutuu alkaa takuun piiriin korjailemaan.
 
Uudella autolla takuu 3v/100tkm. Jatkettu takuu maksaisi 590e jolla saa lisäksi 2v/50tkm noiden päälle. Onko kannattavaa? Ajoa tulee viidessä vuodessa varmaankin juuri tuo 150tkm.
Riippuu täysin siitä meneekö auto rikki jatketun takuun aikana ts. kukaan ei tiedä. Takuun myyjä kuitenkin on laskenut tuon niin, että pitkässä juoksussa myyminen on kannattavaa.
 
Jotain tällaisia vastauksia odotinkin, olihan tuo minun kysymys jälkeenpäin todella tyhmä. :)

Ehkä paremmin muotoiltu kysymys olisi: Ostaako ihmiset noita jatkotakuita ja onko jouduttu käyttämään ja onnistunut ilman vääntöä?
 
Jotain tällaisia vastauksia odotinkin, olihan tuo minun kysymys jälkeenpäin todella tyhmä. :)

Ehkä paremmin muotoiltu kysymys olisi: Ostaako ihmiset noita jatkotakuita ja onko jouduttu käyttämään ja onnistunut ilman vääntöä?
Lue sen ehdot ja tiedät paremmin. Jos sulle myydään kaiken kattava takuu, niin yllättäen vääntäminen voi olla vähäistä.
Jos ostat "turvan" mallia "kamux", niin vänkääminen on varmasti sellaista, ettet tule saaman puoliakaan ongelmista sen piikkiin.
 
IMG_20210801_151607.jpg

Saako 7 rekisteröityyn versoon laittaa peräkonttiin näin päin lastenistuinta? Tuntuisi poika mahtuvan hyvin ja selkä menosuuntaan on turvallisempi? En ainakaan itse näe syytä miksei saisi, takapenkki on istuimen alla kaadettuna. Istuin ei hievahdakkaan tuosta kun on selkänojasta kiinnitetty ankkureihin istuimeen kuuluvilla remmeillä.
 
Audien moottorit ja eritoten noi 2001-2006 väliin. 1.8t ilmeisesti hyvä/paras kone. 2,4-2,7 susipaskoja, mutta miten on 3l koneet? vähän tekis audia quatrona mieli syssyn rientoihin
 
Jos kovin suhisee kun tankin korkin aukaisee niin voi olla huohotuskin. Toki silloinkin helppo testata, kun alkaa rykiä niin käyttää korkkia auki ja kattoo paraneeko

@Delirium Tremens .... ääni tälle vaihtoehdolle. Itsellä alkoi zafira tehdä tätä -tai paremminkin: ei lähtenyt enää käyntiin kun sammutti auton jonnekin parkkiin. Tankki ei saanut korvausilmaa. Korkin avaus piti melkosen suhinan.
 
Audien moottorit ja eritoten noi 2001-2006 väliin. 1.8t ilmeisesti hyvä/paras kone. 2,4-2,7 susipaskoja, mutta miten on 3l koneet? vähän tekis audia quatrona mieli syssyn rientoihin
"vanha" 1.8T toki oli se jumal-moottori, mutta ei niidenkään nuo 190/200+hv tehomallit mitenkään superkestäviä olleet (no, turbot on halpoja, ehkä :D).

Itsellä ei pahaa sanottavaa 3.0TDI:stä - toki vasta sisäänajettu 230tkm. Ainoa huoltojen ulkopuolinen vika omien 8 vuoden aikana ollut VNT-siipien ohjausyksikkö (~350eur, sen kun jakaa 8 vuodelle niin ei paha). quattro puolelta yksi tiiviste kardaanin etupäästä piti vaihtaa (uudet öljyt maksoi 3x tiivisteen hinnan, tosin).

Jos taas meinasit sitä 3.0 bensa V6:sta vanhemmissa A4:ssa, ym, niin sehän on parannettu versio vanhasta 2.8:sta joka sinänsä kestävä konstruktio (10 vuotta tuli Passatin nokalla ajettua), mutta helvetinmoinen bensasyöppö tehoihin nähden. Ja jos hihna-konstruktio edelleen sama niin vaihdot maksaa 90tkm/3v välein "tarpeeksi".
 
"vanha" 1.8T toki oli se jumal-moottori, mutta ei niidenkään nuo 190/200+hv tehomallit mitenkään superkestäviä olleet (no, turbot on halpoja, ehkä :D).

Itsellä ei pahaa sanottavaa 3.0TDI:stä - toki vasta sisäänajettu 230tkm. Ainoa huoltojen ulkopuolinen vika omien 8 vuoden aikana ollut VNT-siipien ohjausyksikkö (~350eur, sen kun jakaa 8 vuodelle niin ei paha). quattro puolelta yksi tiiviste kardaanin etupäästä piti vaihtaa (uudet öljyt maksoi 3x tiivisteen hinnan, tosin).

Jos taas meinasit sitä 3.0 bensa V6:sta vanhemmissa A4:ssa, ym, niin sehän on parannettu versio vanhasta 2.8:sta joka sinänsä kestävä konstruktio (10 vuotta tuli Passatin nokalla ajettua), mutta helvetinmoinen bensasyöppö tehoihin nähden. Ja jos hihna-konstruktio edelleen sama niin vaihdot maksaa 90tkm/3v välein "tarpeeksi".
joo tuommonen 220hv malli toi 3l bensa mitä mietin, mutta en tiiä sit onko liian kallis pidettävä. jakopää olis just tehty. harmi kun ei uskalla noihin 2,4-2,7 koneisiin koskea sen perusteella mitä niistä kuullu
 
IMG_20210801_151607.jpg

Saako 7 rekisteröityyn versoon laittaa peräkonttiin näin päin lastenistuinta? Tuntuisi poika mahtuvan hyvin ja selkä menosuuntaan on turvallisempi? En ainakaan itse näe syytä miksei saisi, takapenkki on istuimen alla kaadettuna. Istuin ei hievahdakkaan tuosta kun on selkänojasta kiinnitetty ankkureihin istuimeen kuuluvilla remmeillä.
Mitään en asiasta tiedä, mutta vaikka käytännössä olisikin ok, voi virallisesti asia olla toisin.

Tuota voisi ehkä verrata tilanteeseen, jossa viisipaikkaisen takariviltä on kaadettu yksi istuin pitkän tavaran kuljettamisen vuoksi ja samaan aikaan sijoitettu lastenistuin takakonttiin. Henkilömäärä tai käytettävissä olevien istuinten lukumäärä on rekisteriotteen mukainen, mutta ei oikein toteutettu.

Onko istuin tarkoitettu käytettäväksi selkä menosuuntaan?
 
bensan määrän huvetessa (yleensä noin 1/4 kohdalle) sammuilee toistuvasti kesken ajon. VW Golf IV (bcb)
Identtisessä 1.6 bensa-Golfissa viime vuonna selviteltiin samaa. Bensapumpun (uusittiin 1. huoltoliikkeessä), releen, suuttimien, tankin, moottorille menevän letkun, huohotuksen ja sähköjen tarkistuksen (toinen kerta, VW merkkihuolto) jälkeen kolmannessa firmassa keksittiin tsekata pumpulta tankin kaulukseen menevä letku (tankin sisällä siis), josta löytyi murtuma. Tämä oli siis ekalla firmalla ollut jo kädessä ja se oli vaan asennettu sen tarkemmin katsomatta uuteen pumppuun... :poop: Täydellä tankilla bensa puristi letkua ja pienensi vuotoa sen verran että vika ilmeni aina vain lähes tyhjällä tankilla.
 
Mitään en asiasta tiedä, mutta vaikka käytännössä olisikin ok, voi virallisesti asia olla toisin.

Tuota voisi ehkä verrata tilanteeseen, jossa viisipaikkaisen takariviltä on kaadettu yksi istuin pitkän tavaran kuljettamisen vuoksi ja samaan aikaan sijoitettu lastenistuin takakonttiin. Henkilömäärä tai käytettävissä olevien istuinten lukumäärä on rekisteriotteen mukainen, mutta ei oikein toteutettu.

Onko istuin tarkoitettu käytettäväksi selkä menosuuntaan?
Istuin on käännettävä eli selkä ja naama menosuuntaan voi käyttää molempiin. Ajattelin että osaisikohan auton maahantuoja sanoa asiasta jotain? Asun käytännössä Oululaisen toyotan maahantuojan naapurissa niin voisi melkein pyörähtää siellä ja kysäistä. Yhdeltä poliisilta jo tiedustelin ja hän sanoi vain että ei osaa sanoa että miten nämä menee :D
 
IMG_20210801_151607.jpg

Saako 7 rekisteröityyn versoon laittaa peräkonttiin näin päin lastenistuinta? Tuntuisi poika mahtuvan hyvin ja selkä menosuuntaan on turvallisempi? En ainakaan itse näe syytä miksei saisi, takapenkki on istuimen alla kaadettuna. Istuin ei hievahdakkaan tuosta kun on selkänojasta kiinnitetty ankkureihin istuimeen kuuluvilla remmeillä.
Ohjekirjassa taisi olla ohjeistus lastenistuimen asentamiseen ainoastaan etu- ja keskiriville, ei taakse. Peräänajossa tuo on vaarallinen. Takalasin sirpaleet naamassa ja äkkiäkös konttikin painuu sen puoli metriä kasaan.
 
Audien moottorit ja eritoten noi 2001-2006 väliin. 1.8t ilmeisesti hyvä/paras kone. 2,4-2,7 susipaskoja, mutta miten on 3l koneet? vähän tekis audia quatrona mieli syssyn rientoihin

1.8T on tosiaan se jumalmoottori, tokihan noista aina jotain pientä porsii, mutta kohtuu rahalla saa takaisin nippuun.
Noin 320 hv saa irti vakio sisukaluilla, sen jälkeen alkavat kananjalat ( veivit ) antautumaan.

2.4 on ihan ok kone, ainakin sen perusteella, mitä kavereilla on ollut noita C5-korisia, quattrolla ja ilman.
Toki se on janoinen ja tehoton, mutta kuitenkin aika perusvarma kone.

2.7T on hyvä kone, kunhan sitä huoltaa paljon ja useasti, eikä vedä ihan jatkuvasti lappu lattiassa.
Sopii hyvin harrasteautoon, mutta ei välttämättä käyttikseen.

3.0 V6 on ihan hyvä ja luotettava kone, mutta toki hankalampi ja kalliimpi huoltaa, kuin esimerkiksi 1,8T

Itselleni kun joskus aikoinaan ( 2012-2013 ) katselin tuollaista B6 A4:sta quattroa yhtenä vaihtoehtona, niin keskityin pääasiassa katselemaan noita 1.8T ja 3.0 malleja manuaalilla varustettuna.
Päädyin sitten kuitenkin lopulta ostamaan V70 D5 AWD Volvon :rofl2: .
 
Onko passateissa olevat 2.5dieselit ja 2,8 bensat samoja koneita kuin audeissa? vai mahdollisesti luotettavampia?
 
Onko passateissa olevat 2.5dieselit ja 2,8 bensat samoja koneita kuin audeissa? vai mahdollisesti luotettavampia?
Samoja moottoreita ovat. 2.8 bensa on luotettava ja kestää kovasti kilometrejä. 2.5l V6 TDI kärsii nokka-akselivioista noin -03 vuoteen asti. Tällöin tuli uudemmat B alkuiset moottorikoodit, kuten esim bdh ja bdg. Näissä on rullanokat ja ovat pääsääntöisesti kestäneet hyvin. Lisäksi näissä V6 dieseleissä on herkästi hajoava jakapumppu ja sen remontti maksaa noin tonnin.

Moottorikoodit on helppo tarkistaa esim Biltemasta syöttämällä auton rekisterinumero.
 
Audin 3.0- bensamylly ryystää bensaa vähintään riittävästi verrattuna softattuun 1.8T:hen. Ja suorituskyky ei taida olla sen parempi, päinvastoin. Luotettavuudesta ei tietoa minulla.
 
Samoja moottoreita ovat. 2.8 bensa on luotettava ja kestää kovasti kilometrejä. 2.5l V6 TDI kärsii nokka-akselivioista noin -03 vuoteen asti. Tällöin tuli uudemmat B alkuiset moottorikoodit, kuten esim bdh ja bdg. Näissä on rullanokat ja ovat pääsääntöisesti kestäneet hyvin. Lisäksi näissä V6 dieseleissä on herkästi hajoava jakapumppu ja sen remontti maksaa noin tonnin.

Moottorikoodit on helppo tarkistaa esim Biltemasta syöttämällä auton rekisterinumero.

Noihin vanhempiin 2.5 V6 TDI koneisiin on aikoinaan vaihdettu takuuseen tuota rullanokka konstruktiota, joka toimii hyvin.
Eli tuollaisen vanhemmalla koneellakin olevan auton voi ostaa, jos huoltokirja on vielä tallella ja sieltä löytyy merkintä nokan vaihdosta.
 
Tai sitten jos joku on nokkasorviin jo vaihdellut omaan rahaan, tiedän parikin yksilöä johon on näin tehty.
 
Focus 2.0TDCI PowerShift -automaatti 2009.

Kiihdyttäessä kuuluu kovaäänistä suhinaa konetilasta hanttarin puolelta. Tehot tallella ja kaikki pelaa muuten. Turbo menossa, vai mikä muu voisi olla?

Huomasin myös, että jäähdytysnesteen pinta on kylmällä koneella alle min-rajan, mutta lämpimänä on juuri maksimissa. Tämä normaalia vai voiko tällä olla vaikutus yllä olevaan?
 
Mitenkäs tuo ajonvakautus toimii, lukeeko se vain renkaiden pyörimisnopeutta vai mistä saa arvonsa?

Pitää autosta (2009 focus) se aina sammuttaa, jos hiekkateillä ajelee. Kun jyrkemmissä tai kallistetuissa mutkissa lyö sisämutkan puoleista jarrua herkästi myös 40 nopeuksissa, ymmärtäisi jos leikittelisi ja ajelis 60/80 nopeuksia et ois pientä liukua.
 
Mitenkäs tuo ajonvakautus toimii, lukeeko se vain renkaiden pyörimisnopeutta vai mistä saa arvonsa?

Pitää autosta (2009 focus) se aina sammuttaa, jos hiekkateillä ajelee. Kun jyrkemmissä tai kallistetuissa mutkissa lyö sisämutkan puoleista jarrua herkästi myös 40 nopeuksissa, ymmärtäisi jos leikittelisi ja ajelis 60/80 nopeuksia et ois pientä liukua.

Riippuu toki toteutuksesta, mutta yleensä systeemissä on yksi tai useampi kiihtyvyysanturi ja renkaiden pyörimisnopeusanturit, joiden perusteella ohjainlaite päättelee meneekö auto hyvin vai pitääkö linjaa korjata jarrujen avulla.

Ilmeisesti Fordin ajonvakautus on sen verran herkkä, että se yrittää korjata ajolinjaa tuollaisessa jyrkemmässä/kallistetussa mutkassa, koska auto ei ole tietokoneen mielestä hyvässä asennossa, toki saman tekisi myös asfalttitiellä, mutta sitä kun ei huomaa, kun pyörä ei pääse luistamaan.
 
Noissa järjestelmissä taitaa olla aika paljon muitakin antureita kuin kiihtyvyysanturit ja renkaiden pyörimisnopeusanturit. Esimerkiksi ratin asento- ja pyöritysnopeusanturit. Voisko olla niin, että hiekkatiellä ajellessa etupyörät "luistaa menosuuntaan", eli auto aliohjaa eli ei seuraa etupyörien ja ratin kääntöä yhtä nopeasti kuin asfaltilla, ja tämä aiheuttaa ajonvakautusjärjestelmän heräämisen?

edit: Niin ja tuon aliohjautumisen toteamiseksi tarvitaan varmaan myös auton kulmanopeusanturit, jotka yleensä löytyy samasta paikasta kuin kiihtyvyysanturit. Eli mun hypoteesi siis on, että rattiin liittyvien antureiden ja kulmanopeusantureiden välillä on ristiriita. Toki voi olla, että renkaiden pyörimisnopeusantureissakin on hiekkatiellä tarpeeksi suurta ristiriitaa.
 
Noissa järjestelmissä taitaa olla aika paljon muitakin antureita kuin kiihtyvyysanturit ja renkaiden pyörimisnopeusanturit. Esimerkiksi ratin asento- ja pyöritysnopeusanturit. Voisko olla niin, että hiekkatiellä ajellessa etupyörät "luistaa menosuuntaan", eli auto aliohjaa eli ei seuraa etupyörien ja ratin kääntöä yhtä nopeasti kuin asfaltilla, ja tämä aiheuttaa ajonvakautusjärjestelmän heräämisen?

edit: Niin ja tuon aliohjautumisen toteamiseksi tarvitaan varmaan myös auton kulmanopeusanturit, jotka yleensä löytyy samasta paikasta kuin kiihtyvyysanturit. Eli mun hypoteesi siis on, että rattiin liittyvien antureiden ja kulmanopeusantureiden välillä on ristiriita. Toki voi olla, että renkaiden pyörimisnopeusantureissakin on hiekkatiellä tarpeeksi suurta ristiriitaa.

Toki eri järjestelmissä on paljon muitakin antureita, sekä muuta dataa, jolla saadaan ajonvakautuksen toiminta sulavammaksi ja toimimaan oikein.
Lähinnä nuo kiihtyvyys- ja pyörimisnopeusanturit ovat ne, joilla saadaan aikaiseksi edes jonkinlainen perusta ajonvakautukselle.
 
Pikakysymys noista tutkapohjaisista kameratolpista. Tuli tuossa kiihdytettyä valoista ja en tullut katsoneeksi oliko mittarissa juuri eikä melkein rajoitus vai menikö tolpan kohdalla jo huomautusrajan puolelle. Eihän tuosta nyt luonnollisesti laskua vaan korkeintaan lappu et aja hiljempaa tule mutta mielenkiinnosta. Miten myöhään nuo voidaan säätää ottamaan kuva (eli kuinka lähellä tolppaa), onko noissa aina salama päällä jos otetaan kuva vai miten nuo nykyään menevät? Tuli oltua melkein 1.5v ajamatta joten vähän unohtunut nuo tolppien ominaisuudet eikä ole tullut seurattua onko niihin tullut jotain päivityksiä.
 
AIna välähtää jos kuva otetaan.
Joo näin olin itsekin ymmärtänyt mutta duunikaveri vaan heitti että voi olla varsin heikko salama nykyään mikä kuulostaa varsin uhm... mielenkiintoiselta koska mikä hyöty moisesta sitten edes olisi. Ja jos itsellä tuo huomautusraja ylittyi niin ylittyi vasta ehkä metri ennen tolppaa niiin siksi mietin että miten lähelle ne voidaan säätää. Tietää jatkossa pitää mielessä juuri esim valoista kiihdyttäessä. Itsellä oli siis edessä hidasteleva kääntyjä jonka ohi pääsin vihdoin joten rivakkaa kiihdytys sallittuun ja himmaus mutta ampui silti sen km pari yli.
 
Joo näin olin itsekin ymmärtänyt mutta duunikaveri vaan heitti että voi olla varsin heikko salama nykyään mikä kuulostaa varsin uhm... mielenkiintoiselta koska mikä hyöty moisesta sitten edes olisi. Ja jos itsellä tuo huomautusraja ylittyi niin ylittyi vasta ehkä metri ennen tolppaa niiin siksi mietin että miten lähelle ne voidaan säätää. Tietää jatkossa pitää mielessä juuri esim valoista kiihdyttäessä. Itsellä oli siis edessä hidasteleva kääntyjä jonka ohi pääsin vihdoin joten rivakkaa kiihdytys sallittuun ja himmaus mutta ampui silti sen km pari yli.
Nuo uudet tolpat seuraavat sinun nopeutta (alkaen 150m ennen tolppaa, ruotsissa tais olla vastaavat niin huhujen mukaan 300m ois seuranta, mut jotain tuollaisia matkoja taitaa olla). Kuvan ne nappaavat (mikäli ajoit seuranta-aikana ylinopeutta) about samalla etäisyydellä kuin vanhat telkänpöntöt eli metrejä ennen tolppaa. Sanoisin mututuntumalla et 10m ennen tolppaa, missä on vanhassa järjestelmässä ne anturit maassa.

Kai se etäisyys voidaan säätää, mutta eiköhän se ole suht vakio. Että myös seilua ylinopeutta ajava jää myös kuvaan.

Salama välähtää kyllä, huomaa edelleen keskellä päivää, ainakin 6-tien uusissa kameroissa. Lappua ei vaan koskaan kotiin tullut vaikka nopeutta olikin silloin et kortti ois lähten.
 
Nuo uudet tolpat seuraavat sinun nopeutta (alkaen 150m ennen tolppaa, ruotsissa tais olla vastaavat niin huhujen mukaan 300m ois seuranta, mut jotain tuollaisia matkoja taitaa olla). Kuvan ne nappaavat (mikäli ajoit seuranta-aikana ylinopeutta) about samalla etäisyydellä kuin vanhat telkänpöntöt eli metrejä ennen tolppaa
Tässäpä virhekäsitys joka elää sitkeässä!

Teknisesti tolppa voisi mitata nopeutta noinkin kaukaa, jopa satojen metrien päästä, se on totta.

Mutta käytännössä se ei ole mahdollista, koska se kuva pitää ottaa siltä hetkeltä kun ylinopeus mitataan. Ja kuvaa ei voi ottaa noin kaukaa, koska kuljettaja ei ole tunnistettavissa.

Käytännössä siis uudet tolpat mittaa sen ylinopeuden vain just siitä kohtaa mistä kuva otetaan, aika lailla tasan samalta etäisyydeltä kuin ne vanhemmatkin. Mikään ei ole muuttunut, vaikka media ja poliisi kyllä halusi kovasti sellaista vaikutelmaa luoda silloin kun noita alkoi tulla.
 
Tässäpä virhekäsitys joka elää sitkeässä!

Teknisesti tolppa voisi mitata nopeutta noinkin kaukaa, jopa satojen metrien päästä, se on totta.

Mutta käytännössä se ei ole mahdollista, koska se kuva pitää ottaa siltä hetkeltä kun ylinopeus mitataan. Ja kuvaa ei voi ottaa noin kaukaa, koska kuljettaja ei ole tunnistettavissa.

Käytännössä siis uudet tolpat mittaa sen ylinopeuden vain just siitä kohtaa mistä kuva otetaan, aika lailla tasan samalta etäisyydeltä kuin ne vanhemmatkin. Mikään ei ole muuttunut, vaikka media ja poliisi kyllä halusi kovasti sellaista vaikutelmaa luoda silloin kun noita alkoi tulla.
Näin sen itsekin muistelin menevän. Ainoa mistä en ollut yhtään varma oli tuo salaman osuus kun joskus oli puhe että otettaisiin nuo näkyvät salamat veke. Aka mikään ei ole muuttunut puolessatoista vuodessa :D. Taisi työkaverilla olla mennyt jokin sekaisin. Koska tietää kyllä liikennejutut hyvin mutta tässä kai joku aivopieru.
 
Viimeksi muokattu:
Ei nyt varsinaisesti autoiluun liittyvä kysymys, mutta onko kukaa postittanut auton renkaita? Pitäisi toimittaa 4kpl 17" renkaita toiselle puolelle Suomea ja mietityttää mikä palvelu olisi halvin? Kiitos!
 
Ei taida enää olla muita vaihtoehtoja, kuin MH (tai yksityiset kuljetusyeitykset). MH:lla rengassetti 59,90€. Olen käyttänyt useamman kerran.

 
Kannattaako autoon laittaa 0W-öljyt, jos tiedossa on paljon kylmäkäynnistyksiä?

Kyllä jos kylmäkäynnistykset ovat kovassa pakkasessa. Eipä muuten mitään hyötyä. 0W pyörii kevyemmin ja alkaa voitelemaan aikaisemmin kuin jäykemmät öljyt.

Aiheeseen liittyvä video:
 
Onko K-mallin (2015 ->) Opel Astrassa aina Apple Carplay?
 
Viimeksi muokattu:
Kyllä jos kylmäkäynnistykset ovat kovassa pakkasessa. Eipä muuten mitään hyötyä. 0W pyörii kevyemmin ja alkaa voitelemaan aikaisemmin kuin jäykemmät öljyt.

Aiheeseen liittyvä video:


Mitäs edellisessä autossa käytin suunnilleen joka öljynvaihdossa 0w-40 öljyjä, ikinä ei -25 asteen pakkasella ongelmia sekä kesällä. Ja itsellä oli juuri se taka-ajatus, että ei ainakaan käynnistykset jää kiinni öljyistä.

Tuosta videosta tulee aivan mieleen, että onko nuo jollain mineraaliöljyllä koitettu käyntiin?

En yhtään ihmettele, kun vieläkin puhutaan tästä, että talvella yksi kylmäkäynnistys vastaa moottorin kulumiselta samaa kuin 600km matkaa lämpimällä autolla. Tuo tieto vieläkin on siitä -80 luvun puolessa perustuvaan Norjalaistestiin ja silloin öljyt eivät todellakaan olleet niin hyviä kuin nykypäivänä.
 
Jostain syystä omistamani Volkswagen Golf on rekisteröity traficomin sivuilla farmariksi (AC). Mikähän voisi olla syy tälle ja onko siitä mitään haittaa? Kyseessä on ihan normaali 5-ovinen hatchback.
 
Onko öljyn lisäaineista kokemusta. Autossa on pientä hikoilua, kuten mekaanikko ilmaisi kahdessa kohtaa moottorissa, joten onko sellaiset lisäaineet, jotka turvottavat tiivisteet käyttökelpoisia asian korjaamiseen. Vai onko niiden käytössä jotain riskiä.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 529
Viestejä
4 499 046
Jäsenet
74 216
Uusin jäsen
TTeuras

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom