Kysymyksiä & Vastauksia

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja w!rd
  • Aloitettu Aloitettu
Saako mistään tarkistettua fordin varusteita valmistenumeron perusteella kuten vag, mersu ja bmw:ssä
 
Antaa valita auton, näyttää sen mallin ja avoimet kampanjat mutta ei mitään muuta. Kokeiltu tietokoneella ja puhelimella.
 
Äh, tässä muistin väärin, vagineista saa luettua niiden koodien perusteella...my bad.
 
Auton merkki ja malli kateissa. Eilen siis ajoin jonkun pikkukipon perässä. Kokoluokka vanhempi yaris, 5D hatch back aika pystyllä perällä. Luulin taas muistavani kotiin tullessa ja googlata, no en muistanut. Nyt tuli mieleen.
Takaluukussa luki jotain "raven" vasemmalla, oikealla R2. Joku logokin oli muttei näyttänyt tutulta. Suomen kilvissä. Raven ei tietenkään vaan jotain sinnepäin. 2000 luvun tuotos kuitenkin. Jäi nyt vaan vaivaamaan eikä mikään haku mitä keksin, tuota tulosta. Kenelläkään ajatusta mikä kottero oli kyseessä? Mikään huomiota herättävähän tuo ei ollut.
 
Auton merkki ja malli kateissa. Eilen siis ajoin jonkun pikkukipon perässä. Kokoluokka vanhempi yaris, 5D hatch back aika pystyllä perällä. Luulin taas muistavani kotiin tullessa ja googlata, no en muistanut. Nyt tuli mieleen.
Takaluukussa luki jotain "raven" vasemmalla, oikealla R2. Joku logokin oli muttei näyttänyt tutulta. Suomen kilvissä. Raven ei tietenkään vaan jotain sinnepäin. 2000 luvun tuotos kuitenkin. Jäi nyt vaan vaivaamaan eikä mikään haku mitä keksin, tuota tulosta. Kenelläkään ajatusta mikä kottero oli kyseessä? Mikään huomiota herättävähän tuo ei ollut.
En tiedä onko näitä Suomessa, mutta Subaru R2 sopisi "ravenia" lukuun ottamatta tuntomerkkeihin.
 
Ravon r2?
Ravon_R2.jpg
 

Touche:thumbsup::kippis: Tuohan se oli. Näytti jotenkin vieraalta, eikä Lada ihan ensimmäisenä tullut mieleen, vai onko edes lada? Jotain venäjänkielisiä sivuja löytyy kyllä.

Ja tuo oli tosiaan suomen kilvissä, tai ainakin näytti niin suomen kilviltä, ellei sitten joku muu maatunnus joka muistuttaa suomalaista kilpeä, venäjän kilpi ei nyt kuitenkaan. Ihme vehje ja kaikkea sitä näkee.
 
Touche:thumbsup::kippis: Tuohan se oli. Näytti jotenkin vieraalta, eikä Lada ihan ensimmäisenä tullut mieleen, vai onko edes lada? Jotain venäjänkielisiä sivuja löytyy kyllä.

Ja tuo oli tosiaan suomen kilvissä, tai ainakin näytti niin suomen kilviltä, ellei sitten joku muu maatunnus joka muistuttaa suomalaista kilpeä, venäjän kilpi ei nyt kuitenkaan. Ihme vehje ja kaikkea sitä näkee.

Tuo on alunperin Chevrolet Spark - Wikipedia

Lisää infoa saksan kielisestä wikistä: Ravon R2 – Wikipedia
 
Mikähän 09 Cayenne possua vaivaa. Moottorin vikavalo ruudussa, mutta antaa auton kulkea normaalisti. Joskus oli korkeapainepumpussa vikakoodia(myös moottorin vikavalo), niin rajoitti nopeuden 45km/h.
Auto toimii nyt normaalisti poislukien, että sisäilmapuhallin elää jostain syystä ihan omaa elämää. Välillä puhallus loppuu kokonaan vaikka säädetty täysille ja välillä puhaltaa täysillä vaikka laittaa puhalluksen nollaan. Ei tehnyt tätä ennen huoltoa, voisko liityä jotenkin tohon moottorin vikavaloon?

Autoon tehtiin juuri määräaikaishuolto, mikä herättää vähän kysymyksiä. Aika varattu vikakoodien lukuun.
3.0 TDI (audin)kone 160tkm.
 
Mikähän 09 Cayenne possua vaivaa. Moottorin vikavalo ruudussa, mutta antaa auton kulkea normaalisti. Joskus oli korkeapainepumpussa vikakoodia(myös moottorin vikavalo), niin rajoitti nopeuden 45km/h.
Auto toimii nyt normaalisti poislukien, että sisäilmapuhallin elää jostain syystä ihan omaa elämää. Välillä puhallus loppuu kokonaan vaikka säädetty täysille ja välillä puhaltaa täysillä vaikka laittaa puhalluksen nollaan. Ei tehnyt tätä ennen huoltoa, voisko liityä jotenkin tohon moottorin vikavaloon?

Autoon tehtiin juuri määräaikaishuolto, mikä herättää vähän kysymyksiä. Aika varattu vikakoodien lukuun.
3.0 TDI (audin)kone 160tkm.
Veikkaisin imusarjan läppiä. "Tikut" jotka läppiä ohjaa kuluu kiinnityksistään ja väljistyvät ja käynnistyksen yhteydessä tehtävä min/max kalibrointi kusee.

Korjauksena on joko A) uusi imusarjan läppä-härpäke (~1200 eur) B) uudet ohjurit (~30 eur eBaystä) tai C) rajoitinraudat (eBay, 15 eur).

Merkkarilta ei tietenkään saa kuin koko paskaa kerralla. :D
 
Veikkaisin imusarjan läppiä. "Tikut" jotka läppiä ohjaa kuluu kiinnityksistään ja väljistyvät ja käynnistyksen yhteydessä tehtävä min/max kalibrointi kusee.

Korjauksena on joko A) uusi imusarjan läppä-härpäke (~1200 eur) B) uudet ohjurit (~30 eur eBaystä) tai C) rajoitinraudat (eBay, 15 eur).

Merkkarilta ei tietenkään saa kuin koko paskaa kerralla. :D

Yksi imusarjan läpistä vaihdettiin jo vuosi sitten... Käyn katsomassa vikakoodit piakkoin.
 
Alustus: matkanteko loppui sunnuntaina n. 400km päähän kotoa kun Mondeo jätti tien poskeen. Matka jatkui kotiin taksilla ja siihen liittyvät kulut (hinaus, taksimatka) on selvitelty vakuutusyhtiön kanssa ja ne on OK. Kun auto hinattiin Fordin liikkeelle, se diagnosisoitiin ja korjattiin takuun piiriin koska ajoneuvo vm. -18 ja 80tkm ajettu. Seuraavaksi pitäisi saada auto takaisin kotiin, mutta aikataulullisista (ja haluttomuudesta) johtuen ei kiinnostaisi lähteä niin kaukaa sitä itse hakemaan.

Kysymys: kun tämä keissi on selvästi takuukeissi, niin pystyykö tuota autoa saamaan esim. maahantuojan / jonkin muun toimijan piikkiin kuljetettua takaisin omalle kotikunnalle, vai onko tosiaan itse lähdettävä hakemaan? Ja kyllä, etsin porsaanreikää systeemistä tmv. helpottamaan omaa elämää.
 
Alustus: matkanteko loppui sunnuntaina n. 400km päähän kotoa kun Mondeo jätti tien poskeen. Matka jatkui kotiin taksilla ja siihen liittyvät kulut (hinaus, taksimatka) on selvitelty vakuutusyhtiön kanssa ja ne on OK. Kun auto hinattiin Fordin liikkeelle, se diagnosisoitiin ja korjattiin takuun piiriin koska ajoneuvo vm. -18 ja 80tkm ajettu. Seuraavaksi pitäisi saada auto takaisin kotiin, mutta aikataulullisista (ja haluttomuudesta) johtuen ei kiinnostaisi lähteä niin kaukaa sitä itse hakemaan.

Kysymys: kun tämä keissi on selvästi takuukeissi, niin pystyykö tuota autoa saamaan esim. maahantuojan / jonkin muun toimijan piikkiin kuljetettua takaisin omalle kotikunnalle, vai onko tosiaan itse lähdettävä hakemaan? Ja kyllä, etsin porsaanreikää systeemistä tmv. helpottamaan omaa elämää.
Kyllä se nouto taitaa mennä ihan omaan piikkiin, valitettavasti. Tietenkin sen merkkarin kanssa voi yrittää sopia jotain rekkakyytiä jos esim. siirtelevät autoja sieltä lähemmäs, mutta tuskin ns. ilmaista lounasta on tässä tarjolla kovin helposti elleivät tule asiakaspalvelun muodossa vastaan...
 
Alustus: matkanteko loppui sunnuntaina n. 400km päähän kotoa kun Mondeo jätti tien poskeen. Matka jatkui kotiin taksilla ja siihen liittyvät kulut (hinaus, taksimatka) on selvitelty vakuutusyhtiön kanssa ja ne on OK. Kun auto hinattiin Fordin liikkeelle, se diagnosisoitiin ja korjattiin takuun piiriin koska ajoneuvo vm. -18 ja 80tkm ajettu. Seuraavaksi pitäisi saada auto takaisin kotiin, mutta aikataulullisista (ja haluttomuudesta) johtuen ei kiinnostaisi lähteä niin kaukaa sitä itse hakemaan.

Kysymys: kun tämä keissi on selvästi takuukeissi, niin pystyykö tuota autoa saamaan esim. maahantuojan / jonkin muun toimijan piikkiin kuljetettua takaisin omalle kotikunnalle, vai onko tosiaan itse lähdettävä hakemaan? Ja kyllä, etsin porsaanreikää systeemistä tmv. helpottamaan omaa elämää.

Omalla kustannuksellasi joudut autosi noutamaan, matkakuluja voi toki yrittää ujuttaa vakuutusyhtiön maksettavaksi.

Toki jos kyseessä on liike, jolla on toimipiste asuinpaikkasi lähellä, kannattaa kysyä josko he siirtelisivät autojaan liikkeestä toiseen ja sinun autosi siirtyisi siinä "samalla" kohtuullisella korvauksella.
Tai sitten kysyt liikkeestä, josko joku heidän autojaan paikasta toiseen ajamalla siirtävä henkilö olisi halukas tuomaan auton kotiisi kohtuullisella korvauksella.
 
Jos on autoliiton plus-jäsenyys, niin se korvaa joko matkat edes takas julkisilla (koko seurue kotiin + 1 hakemaan autoa) tai sijaisauton maks. 3 päiväksi.
 
Skoda Fabia Combi 2015, kenelläkään kokemuksia takaluukun paneelin irroittamisesta? Yritin purkukuvia löytää netistä, mutta ei natsannut. Ilmeisesti irronnut ruuvi paneelin sisällä, mikä aiheuttaa pientä ääntä.
 
Sain Tampereella sakot Aaltosenkadulla jossa omasta mielestäni on maksullinen pysäköinti 8-18. Sakko kirjoitettu 6:50. Menin uudestaan katselemaan tien päässä olevia kylttejä ja ehkä niiden mukaan tällä yksisuuntaisella tiellä eri puolia koskee eri pysäköintisäännöt... Onko tuo edes mahdollista? Tai kai se on, en muutakaan syytä keksi sakolle. Ei ainakaan tule mieleen että olisin vastaavaa nähnyt
 

Liitteet

  • 20210722_081811.jpg
    20210722_081811.jpg
    4,6 MB · Luettu: 138
Sain Tampereella sakot Aaltosenkadulla jossa omasta mielestäni on maksullinen pysäköinti 8-18. Sakko kirjoitettu 6:50. Menin uudestaan katselemaan tien päässä olevia kylttejä ja ehkä niiden mukaan tällä yksisuuntaisella tiellä eri puolia koskee eri pysäköintisäännöt... Onko tuo edes mahdollista? Tai kai se on, en muutakaan syytä keksi sakolle. Ei ainakaan tule mieleen että olisin vastaavaa nähnyt
Meidän pitäisi vissiin sitten arvata kummalle puolelle pysäköit? Pistit oikealle ilman pysäköintitunnusta ja tuli sakot?
Mitäs väliä sillä on onko se yksi vai kaksisuuntainen tie. Merkit määrää ja säännöt voi olla eri kummallakin puolella.
 
Sain Tampereella sakot Aaltosenkadulla jossa omasta mielestäni on maksullinen pysäköinti 8-18. Sakko kirjoitettu 6:50. Menin uudestaan katselemaan tien päässä olevia kylttejä ja ehkä niiden mukaan tällä yksisuuntaisella tiellä eri puolia koskee eri pysäköintisäännöt... Onko tuo edes mahdollista? Tai kai se on, en muutakaan syytä keksi sakolle. Ei ainakaan tule mieleen että olisin vastaavaa nähnyt

Kyllähän tuolla kuvan tiellä on eri pysäköintisäännöt eri puolilla tietä, vasemmalle saa pysäköidä kuka tahansa ja maksullista se on aikavälillä 8-18, oikea puoli on taasen varattu asukaspysäköintiin tai vastaavaan 24/7 pysäköintitunnuksella B.
 
Pysäköin siis oikealle ja niinhän se kyltti kertoo. Mutta onhan se ulkopaikkakuntalaiselle melko yllättävää kun kääntyy tuohon kuvan oikeasta reunasta niin näkee tuon vasemmalla olevan kyltin ensin. En osannut (eikä osannut moni muukaan sakkolappu rivistä päätellen) lukea käännöksen jälkeen nurkan takana olevaa kylttiä josta näkisi toisen puolen poikkeavan säännöksen. Tyypillisempää mielestäni on että kadun molemmin puolin pätevät samat säännöt jos molemmin puolin saa pysäköidä. Kuten sanoin niin ei ole ainakaan vastaan tullut aiemmin. Ehkä katu kaipaisi siihen korttelin keskelle sellaista muistutustolppaa jossa olisi nuolet eteen ja taakse.
 
Pysäköin siis oikealle ja niinhän se kyltti kertoo. Mutta onhan se ulkopaikkakuntalaiselle melko yllättävää kun kääntyy tuohon kuvan oikeasta reunasta niin näkee tuon vasemmalla olevan kyltin ensin. En osannut (eikä osannut moni muukaan sakkolappu rivistä päätellen) lukea käännöksen jälkeen nurkan takana olevaa kylttiä josta näkisi toisen puolen poikkeavan säännöksen. Tyypillisempää mielestäni on että kadun molemmin puolin pätevät samat säännöt jos molemmin puolin saa pysäköidä. Kuten sanoin niin ei ole ainakaan vastaan tullut aiemmin. Ehkä katu kaipaisi siihen korttelin keskelle sellaista muistutustolppaa jossa olisi nuolet eteen ja taakse.

Laita ihan periaatteesta vastalause ja hyvät perustelut, niin saapahan ainakin kaupungin viskaali tehdä töitä palkkansa eteen.

Itse sain aikoinani Turussa kolme pysäköintivirhemaksua samalta kadunpätkältä lyhyen ajan sisällä epäselvien merkkien takia, vastalauseisiin Turun pysäköinninvalvoja laittoi heti vakiovastaukset tyyliin "Ei ole virhettä, maksa pois", mutta kun menin hänen toimistoonsa pitämään pienen keskustelun ja näytin kuvia, niin yllättäen kaksi virhemaksua olivatkin äkkiä virheellisiä.
Kolmatta ei perunut, koska minun olisi kuulemma pitänyt tietää missä katuun maalatut merkinnät ovat joskus olleet, koska pysäköinnintarkastajakin tietää, kaupungilla ei ole kuulemma velvollisuutta maalata uusia kuluneiden tilalle.

Noissa kahdessa perutussa virhemaksussa oli kyse pysäköintikielto/siirtokehoitus merkkiyhdistelmän voimassaolo ajoista, merkistä sai sen käsityksen, että siirtokehoitus oli voimassa talviaikana kadun huoltotöitä varten, mutta merkin asettanut virkamies olikin hakenut merkillä sitä, että kadun varressa olisi lyhytaikaista pysäköintitilaa läheisen päiväkodin saattoliikennettä varten, mutta merkkien asettelu ja valinta oli mennyt pieleen.
 
Viimeksi muokattu:
Vasemman puolen pysäköinti on siis maksullista 8-18 ja muina aikoina kielletty. Eikö näin?
Jos olet nähnyt tuon kyltin ensin ja sen mukaan pysäköinyt niin oikein sakko on annettu jos sakko on kirjoitettu 6:50.
Olenko nyt käsittänyt oikein?
 
Vasemman puolen pysäköinti on siis maksullista 8-18 ja muina aikoina kielletty. Eikö näin?
Jos olet nähnyt tuon kyltin ensin ja sen mukaan pysäköinyt niin oikein sakko on annettu jos sakko on kirjoitettu 6:50.
Olenko nyt käsittänyt oikein?

Ei kyllä tuo menee niin päin, että pysäköinti on maksullista kello 8-18 ja muulloin ilmaista.
Ainakin tuossa merkityksessä ko. merkkiyhdistelmää yleisesti käytetään.
 
Ei kyllä tuo menee niin päin, että pysäköinti on maksullista kello 8-18 ja muulloin ilmaista.
Ainakin tuossa merkityksessä ko. merkkiyhdistelmää yleisesti käytetään.
Ai niinkö se menee.
Tuon vasemman P-merkin kohdalla se menee varmasti näin. Eikö pysäköinti kielletty merkin kohdalla kuten sanoin?
No jos se näin on kuten sanoit niin hyvä tietää.
 
Pysäköin siis oikealle ja niinhän se kyltti kertoo. Mutta onhan se ulkopaikkakuntalaiselle melko yllättävää kun kääntyy tuohon kuvan oikeasta reunasta niin näkee tuon vasemmalla olevan kyltin ensin. En osannut (eikä osannut moni muukaan sakkolappu rivistä päätellen) lukea käännöksen jälkeen nurkan takana olevaa kylttiä josta näkisi toisen puolen poikkeavan säännöksen. Tyypillisempää mielestäni on että kadun molemmin puolin pätevät samat säännöt jos molemmin puolin saa pysäköidä. Kuten sanoin niin ei ole ainakaan vastaan tullut aiemmin. Ehkä katu kaipaisi siihen korttelin keskelle sellaista muistutustolppaa jossa olisi nuolet eteen ja taakse.
Tuossa kun ei ole edes erityisen sekavaa tuo pysäköinti, niin eipä jäljelle jää kuin muistaa tarkastaa paremmin ensikerralla.

Ai niinkö se menee.
Tuon vasemman P-merkin kohdalla se menee varamasti näin. Eikö pysäköinti kielletty merkin kohdalla kuten sanoin?
No jos se näin on kuten sanoit niin hyvä tietää.
Ei koska se kielto on voimassa vain kyseisellä aikavälillä.
 
Jos tuo olisi kaksisuuntainen tie, ja nykyisillä säännöillä saa pysäköidä "väärinpäin", niin silloin tuo merkki olisi varmasti jäänyt näkemättä.
No joo, itsekin otin lapun hesassa yömyöhään, en nyt muista millä kadulla. Mutta maalaisena heitin vaan jossain porttikongissa ympäri ja auto parkkiin. Kahvit naamariin jossain kuppilassa, ja takasin tullessa olikin vähän monessa autossa maksulappu ikkunassa. Kävelin siitä tien päähän ja totesin että siinä oli jotain kieltoja. Oma moka ja vieras kaupunki.
 
120km/h vauhdissa alkaa tuntua flatkuttaminen renkaassa, ei ole enää tasaista kyytiä. Renkaat on kyllä jo huonot, mut voisko olla joku suuntaus- tai painotusongelmakin?
 
Kysymys kattotelineiden sopivuudesta. Autossa (Seat 2016) on "korotetut kaiteet", joissa on pienehkö ura sivussa. Voiko näissä käyttää perinteisiin kaiteisiin sopivia telineitä, vai pitäisikö olla joku erilainen joka sopii tuohon uraan sivussa? Vanhastaan on koko kaiteen ympärillekkin tulevat, jotka tuntuvat lukittuvan ihan hyvin. Tähän malliin sopivat telineet Thulelta tai valmistajalta maksaa useamman satasen, niin en hankkisi sellaisia jos näillä vanhoilla pärjää.

IMG_20210725_094417-50%.jpg
 
...Menin uudestaan katselemaan tien päässä olevia kylttejä ja ehkä niiden mukaan tällä yksisuuntaisella tiellä eri puolia koskee eri pysäköintisäännöt... Onko tuo edes mahdollista?
Kyllähän noi säännöt on ainakin 2000-luvun alusta asti voineet olle noin (ennen sitä en ole seuraillut, kun ei ole ollut korttia). Meidän asuinkadulla on jopa vaihteleva pysäköinti, oliko se joka toinen pv toisella puolen ja joka toinen pv toisella. Ei jää autot lojumaan ja helpottaa puhdistusta kesät talvet.
 
Kysymys kattotelineiden sopivuudesta. Autossa (Seat 2016) on "korotetut kaiteet", joissa on pienehkö ura sivussa. Voiko näissä käyttää perinteisiin kaiteisiin sopivia telineitä, vai pitäisikö olla joku erilainen joka sopii tuohon uraan sivussa? Vanhastaan on koko kaiteen ympärillekkin tulevat, jotka tuntuvat lukittuvan ihan hyvin. Tähän malliin sopivat telineet Thulelta tai valmistajalta maksaa useamman satasen, niin en hankkisi sellaisia jos näillä vanhoilla pärjää.

IMG_20210725_094417-50%.jpg

Jos Thulen telineet niin eikö niihin ole saatavilla mallikohtaiset jalkasarjat? Hinta luultavasti noin satasen luokkaa ehkä alle.
 
Kysymys kattotelineiden sopivuudesta. Autossa (Seat 2016) on "korotetut kaiteet", joissa on pienehkö ura sivussa. Voiko näissä käyttää perinteisiin kaiteisiin sopivia telineitä, vai pitäisikö olla joku erilainen joka sopii tuohon uraan sivussa? Vanhastaan on koko kaiteen ympärillekkin tulevat, jotka tuntuvat lukittuvan ihan hyvin. Tähän malliin sopivat telineet Thulelta tai valmistajalta maksaa useamman satasen, niin en hankkisi sellaisia jos näillä vanhoilla pärjää.

IMG_20210725_094417-50%.jpg

Minä olen käyttänyt näitä Thulen kattotelineita kaikissa autoissa, joissa on ollut tuollaiset korotetut kattokaiteet, ilman ongelmia.
Hyvin asettuivat myös tuollaisten urallisten kaiteiden päälle ja pysyivät kiinni 2500 km reissun.

Eli eikun nuo nykyiset paikalleen, jos asettuvat hyvin ja tukevasti kiinni kattokaiteeseen.
 
Opetuspolkimesta:

Äsken sellaista asentelin, tuollainen Polkusin OPS-1.

Tein ohjeiden mukaan, eli kun oli rungossa vaijerin pää, polkimeen kiinni kahdella raudalla vaijeri ja sitten laitoin vaijerikuoren keskikonsolin keskeltä läpi ettei vaijeri häiritse vaarallisesti mitään. Vaijeri tiukkaus käsin ja kiristysruuvista kiinni.

Mutta: rekrytoin koeajo kuskiksi vaimon ja itse kokeilin poljinta, ei tuolla ABS:sää saanut rutisemaan vaikka kohtuullisen voimakkaan jarrutuksen aikaiseksi saikin asfaltilla. Onko normaalia vai asennuksessa jokin virhe? Vaijeri ei liiku kovinkaan vaivatta tuon kuoren sisällä, voiko tästä johtua ongelmani?

En ainakaan itse ole tyytyväinen kun ei saanut samaa jarruvoimaa aikaiseksi kuin omalla jarrulla..
 
Viimeksi muokattu:
Opetuspolkimesta:

Äsken sellaista asentelin, tuollainen Polkusin OPS-1.

Tein ohjeiden mukaan, eli kun oli rungossa vaijerin pää, polkimeen kiinni kahdella raudalla vaijeri ja sitten laitoin vaijerikuoren keskikonsolin keskeltä läpi ettei vaijeri häiritse vaarallisesti mitään. Vaijeri tiukkaus käsin ja kiristysruuvista kiinni.

Mutta: rekrytoin koeajo kuskiksi vaimon ja itse kokeilin poljinta, ei tuolla ABS:sää saanut rutisemaan vaikka kohtuullisen voimakkaan jarrutuksen aikaiseksi saikin asfaltilla. Onko normaalia vai asennuksessa jokin virhe? Vaijeri ei liiku kovinkaan vaivatta tuon kuoren sisällä, voiko tästä johtua ongelmani?

En ainakaan itse ole tyytyväinen kun ei saanut samaa jarruvoimaa aikaiseksi kuin omalla jarrulla..

Lievä OT noista opetuspolkimista. Kaveri opetti poikaansa, kaikki meni ihan hyvin kunnes tuli inssinajon aika. Inssi alkoi katselemaan ja mittailemaan polkimia, olivat jotain sentin jotenkin väärässä asennossa - ja inssiä ei voinut ajaa.
Pikainen säätö ja toiselle konttorille mistä sai vielä ajan samalle päivälle. Inssi ei vilkaissutkaan polkimia ja läpi meni. Tuota jarruvoimaa tuskin edes testattu. Näin siis noin vuosi sitten.
 
Opetuspolkimesta:

Äsken sellaista asentelin, tuollainen Polkusin OPS-1.

Tein ohjeiden mukaan, eli kun oli rungossa vaijerin pää, polkimeen kiinni kahdella raudalla vaijeri ja sitten laitoin vaijerikuoren keskikonsolin keskeltä läpi ettei vaijeri häiritse vaarallisesti mitään. Vaijeri tiukkaus käsin ja kiristysruuvista kiinni.

Mutta: rekrytoin koeajo kuskiksi vaimon ja itse kokeilin poljinta, ei tuolla ABS:sää saanut rutisemaan vaikka kohtuullisen voimakkaan jarrutuksen aikaiseksi saikin asfaltilla. Onko normaalia vai asennuksessa jokin virhe? Vaijeri ei liiku kovinkaan vaivatta tuon kuoren sisällä, voiko tästä johtua ongelmani?

En ainakaan itse ole tyytyväinen kun ei saanut samaa jarruvoimaa aikaiseksi kuin omalla jarrulla..
Se kiinnityspaikka alkuperäisen jarrupolkimen varressa on aina kompromissi liikkeen pituuden ja jarruvoiman suhteen. Auton rakenne taas osaltaan määrittelee mistä kohtaa sen vaijerin saa sukeltamaan sinne jalkatilaan ja mihin sen vaijerin pään saa kiinni. Vaijerin reitti saattaa myös syödä jarruvoimaa. Liian tiukat mutkat eivät ole hyväksi.
 
Ei se vaijeri koskaan ole alkuperäisen vipuvarren vertainen. Joskus takavuosina oli joissakin autoissa toteutettu vaihteensiirtovivut vaijereilla ja ne olivat tunnetusti huonot ja epätarkat.
 
Se kiinnityspaikka alkuperäisen jarrupolkimen varressa on aina kompromissi liikkeen pituuden ja jarruvoiman suhteen. Auton rakenne taas osaltaan määrittelee mistä kohtaa sen vaijerin saa sukeltamaan sinne jalkatilaan ja mihin sen vaijerin pään saa kiinni. Vaijerin reitti saattaa myös syödä jarruvoimaa. Liian tiukat mutkat eivät ole hyväksi.
Eli alempana poljinta liike isompaa -> isompi jarruvoima? Aika ylös pistin polkimessa sen. Mitään tiukkaa mutkaa ei ole vaan oikeastaan koko vaijerin matkalla 3 loivaa. Siksikin pistin keskikonsolista nimeomaan alhaalta vaijerin läpi kun siitä sai suht helposti pari torxia avaamalla.
 
Eli alempana poljinta liike isompaa -> isompi jarruvoima? Aika ylös pistin polkimessa sen. Mitään tiukkaa mutkaa ei ole vaan oikeastaan koko vaijerin matkalla 3 loivaa. Siksikin pistin keskikonsolista nimeomaan alhaalta vaijerin läpi kun siitä sai suht helposti pari torxia avaamalla.
Vaijerin maksimi liikevara määräytyy sieltä apupolkimen puolelta. Eihän sekään saa lattiaan asti mennä, mutta kyllä se koko liikevara kannattaa hyödyntää voiman tuottoon. Kokeile siis siirtää sitä kiinnityspistettä vähän kerrassaan vartta alaspäin, mutta jätä apukuskin puolelle vähän marginaalia lattian ja polkimen väliin ihan jo vaijerin venymisen varalta. Vaijerin ihannereitti on tietysti yksi ainoa U:n muotoinen loiva kaarre vaijerissa, mutta jos konsolin alla on tilaa, niin onhan se siellä piilossa paremman näköinen.
 
Kuuluisko auton ilmastointihuollossa lisätä järjestelmään öljyä? Lukee huoltokuitissa "Talteenotettu öljy 0000 ml, talteenotettu kylmäaine 255 g, täytetty kylmäaine 550 g."
 
Keksiikö kukaan mikä voisi olla vikana kun autovavanhuksessa bensan määrän huvetessa (yleensä noin 1/4 kohdalle) niin sammuilee toistuvasti kesken ajon yleensä varsinkin piakkoin liikkeellelähdön jälkeen? Käynnistyy kyllä uudestaan avaimella, joskus ehkä hieman nikotelleen siihen nähden että normaalisti käynnistyy todella nätisti. Autona VW Golf IV (bcb). Aiemminkin oli ajoittaista käyntihäiriötä joista vikakoodia pukkasi mutta ne poistui / väheni kovasti kun talvella vaihdettiin uudet lambda anturit. Nyt sitten tässä kesällä alkoi tämä että selkeästi kun bensa vähänä niin sammuilee ilman mitään vikakoodia.
 
Kuuluisko auton ilmastointihuollossa lisätä järjestelmään öljyä? Lukee huoltokuitissa "Talteenotettu öljy 0000 ml, talteenotettu kylmäaine 255 g, täytetty kylmäaine 550 g."
Vasta käytin itse huollossa ja kuitin mukaan 8 ml oli kone imenyt ja 3 ml työntänyt lisää ylimääräistä takaisin. Kysyin vielä huoltajalta miksi. Kuulemma niin on tapana. mut ei sitä öljyä kovin paljon imemällä tule pois. Öljyn määrä kuitenkin aika paljon koko järjestelmässä.
 
Sattuisko kellään oleen enemmän tietoo skodasta? Itellä 2014 octavia automaatti 1.6L koneella ja hyytyy eikä tapahdu mitään vaikka kuinka olis kaasu pohjassa.
 
Sattuisko kellään oleen enemmän tietoo skodasta? Itellä 2014 octavia automaatti 1.6L koneella ja hyytyy eikä tapahdu mitään vaikka kuinka olis kaasu pohjassa.
Mitäs jos ihan alkuun ottaisi vikakoodit pihalle, niin tietäisi ainakin löytyykö sieltä jotain...
Suodatin tuhannen tukkeessa?
 
On mitään laskuria, jolla voisin verrata autojen kokonaiskustannusta vaikka 5 vuoden ajalta 20tkm ajolla vuodessa?

Tyyliin 15k käytetty perusauto, yhdistettu kulutus 5,5 l

vs

Uusi 30k hybridi, yhdistetty kulutus 3,5 l

Bensakulut on helppo laskea, mutta varmasti esimerkiksi uuden auton takuu tuo omat säästönsä jne.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 540
Viestejä
4 499 561
Jäsenet
74 218
Uusin jäsen
Pena82

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom