Kysymyksiä & Vastauksia

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja w!rd
  • Aloitettu Aloitettu
No eihän tuo nyt millään lailla putkeen ole mennyt, mutta aivan järjetöntä ehdotella jotain hesaria tähän.

Onhan toi ihan vituiksi mennyt ja todennäköisesti hyvinkin moni autonomistaja pääsisi samaan lopputulokseen. Mutta niin pitkään, kun tekijäosapuoli on halukas korjaamaan virheet, niin mielestäni on todellakin turhaa sotkea tätä palstaa mukaan tai ylipäätään mitään ylimääräistä tahoa.

Toki sitten kun hommat on saatu kunnialla(toivottavasti) maaliin, niin esimerkkinä voi tällaisen postata, että kuinka hyvin ja helposti virheet korjataan, koska kaikille meille niitä saattuu. Tässähän ei ollut mainintaa tekijästä, mutta monesti tekijä tulee ilmi ja lynkkaaminen tapahtuu ihan välittömästi ja vaikka homma on saatu korjauksien jälkeen kunnialla maaliin, se ei enää korjaa sattunutta vahinkoa tekijäpuolelle.

Mutta, jos ei homma luonaa millään tavalla ja tasolla, niin sitten julkiseksi täysin...
 
Onhan toi ihan vituiksi mennyt ja todennäköisesti hyvinkin moni autonomistaja pääsisi samaan lopputulokseen. Mutta niin pitkään, kun tekijäosapuoli on halukas korjaamaan virheet, niin mielestäni on todellakin turhaa sotkea tätä palstaa mukaan tai ylipäätään mitään ylimääräistä tahoa.

Toki sitten kun hommat on saatu kunnialla(toivottavasti) maaliin, niin esimerkkinä voi tällaisen postata, että kuinka hyvin ja helposti virheet korjataan, koska kaikille meille niitä saattuu. Tässähän ei ollut mainintaa tekijästä, mutta monesti tekijä tulee ilmi ja lynkkaaminen tapahtuu ihan välittömästi ja vaikka homma on saatu korjauksien jälkeen kunnialla maaliin, se ei enää korjaa sattunutta vahinkoa tekijäpuolelle.

Mutta, jos ei homma luonaa millään tavalla ja tasolla, niin sitten julkiseksi täysin...

Kuka tän nyt aloittikin, niin puskaradiot facessa. Kakka osuu tuulettimeen ja siitä leviää. Media tai paikalliset lehdet ottaa kopin, näin se menee nykyään.
 
Tekijää ei tosiaan ole mainittu ja juurikin siitä syystä, että asia on kesken. Enkä tekijää varmaan täällä edes mainitsisi, vaikka asiat eivät hoituisikaan hyvin.
 
Oliko edes se halvin mahdollinen tekijä vai ihan reiluilla hinnoilla?
Ei ollut halvin mahdollinen. Lähes samalla hinnalla kuin esim. Restyling pointissa, jossa edelliset tummennukset teetin. Siellä taso on aivan jotain muuta kuin tämä. Kahden kuukauden jonon takia en tällä kertaa sinne vienyt.
 
Tarkoitus ei nyt muutenkaan ollut/ole lynkata ketään, vaan kerätä tietoa asian hoitamista varten. En ole vastaavanlaisista jäljistä kuullutkaan ovissa ikkunoiden tummennuksien jäljiltä.

En tiedä onko mahdollista, että tuollaiset jäljet kuumentamalla tai ajan kanssa katoaisivat. Epäilin ja epäilen kyllä että eivät katoa.
 
Kuka tän nyt aloittikin, niin puskaradiot facessa. Kakka osuu tuulettimeen ja siitä leviää. Media tai paikalliset lehdet ottaa kopin, näin se menee nykyään.
Puskaradio osannee kertoa, että paaliin vaan koko romu. Kuka nyt tuollaisella ajaisi.

Tai vaihtoehtoisesti tuomio olisi, että ei haittaa käyttöä ja muutenkin ovat vähäisiä kosmeettisia poikkeamia.
 
Kellään vinkata sivustoa mistä löytyisi moottorien ja sen eri järjestelmien (tässä tapauksessa lämmittimen veden kierron letkuista ja siihen liittyvistä komponenteista) räjäytyskuvia? Pitäis saada tietoon mihin kuuluu letkut kiinni ja miten päin. BMW 520d E61 moottorina N47, itse en ole aiemmin tarvinnut ja en oikein googlestakaan löytänyt..
 
Kellään vinkata sivustoa mistä löytyisi moottorien ja sen eri järjestelmien (tässä tapauksessa lämmittimen veden kierron letkuista ja siihen liittyvistä komponenteista) räjäytyskuvia? Pitäis saada tietoon mihin kuuluu letkut kiinni ja miten päin. BMW 520d E61 moottorina N47, itse en ole aiemmin tarvinnut ja en oikein googlestakaan löytänyt..

Oisko tästä apuja?
 
Millä helmat saisi suojattua kivisuihkulta? Kiveniskuteippi tuskin pysyy epätasaisessa pinnassa?
 
Ihmettelen, kun CLK Mesen (taka)iskarin alapultti löystyy. Siitä sitten aiheutuu kolinaa. Alkoi jousien vaihdon jälkeen, toinen puoli korjaantui korjaamolla, mutta toinen puolikin on nyt löystynyt. Auttaisiko joku lukite asiaan vai miten pitäisi asiaa lähestyä, kerran olen jo pulttia työkaverin kanssa kiristänyt ja aikansa pysyi ääni poissa, mutta löystyi sitten uudestaan.

Lisäksi ulkolämpömittari aloittaa mittaamisen pakkasen puolelta, ajoittain. Olen vaihtanut uuden anturin, mutta tilanne ei ole muuttunut. Voikohan tuohon jotain muuta miettiä vai antaako olla. Yleensä anturi näyttää kuitenkin oikein, mutta ei aina. Vm 2000 CLK on auto.
 
Aika usein alustan pultit on venyviä ja kertakäyttöisiä. Onko se vaihdon yhteydessä kasattu uusilla pulteilla JA oikeilla kiristysmomenteilla + asteilla?
 
Hyvä kysymys, en kyllä osaa sanoa kun en itse jousia vaihtanut. Veikkaan, että ei välttämättä ole uudet pultit käytössä.
 
Kokeilisin korjauksena hakea uudet pultit ja vaihtaa ne sinne.

Jos muistan niin voin kattoa jossain vaiheessa WISsistä mikä noiden oikea momentti on ja pitääkö pultit vaihtaa uusiin vai ei.
 
Niinhän sen tietysti voisi. Helmoissa on luultavasti maalin alla massat, mutta eihän se maali kestä kivisuihkua loputtomasti.

Mikä idea on mättää tie täyteen sormenpään kokoista soraa?
Roiskeläpät ja kiveniskumassa, niillä saa parhaimman suojan
 
Auttaisiko joku lukite asiaan vai miten pitäisi asiaa lähestyä, kerran olen jo pulttia työkaverin kanssa kiristänyt ja aikansa pysyi ääni poissa, mutta löystyi sitten uudestaan.
Oikea kiristysmomentti alapään pultille on aika pieni, 55Nm. Mutta se onkin lukkomutterilla joten se pitäisi vaihtaa joka kerta uuteen. Useimmat nyrkkipajat eivät juuri pultteja vaihtele remppoja tehdessään. Merkkiliikkeen pajalle jos vie niin silloin yleensä noudatetaan ohjeita, vaihdetaan pultit ja kiristetään oikeaan momenttiin.
 
Roiskeläpät on, ne eivät vaan suojaa riittävästi, pitäisi jatkaa 5cm.
Laita "ralliversiot" (sellainen löysä, kokoonleikattava) tilalle. Taitaa olla ainoa keino estää iskut jos auton omat roiskeläpät eivät riitä. Ei tuolla oikein mikään lakkakaan, tms päällä auta pitkälle.
 
Laita "ralliversiot" (sellainen löysä, kokoonleikattava) tilalle. Taitaa olla ainoa keino estää iskut jos auton omat roiskeläpät eivät riitä. Ei tuolla oikein mikään lakkakaan, tms päällä auta pitkälle.
Ohutta kumimattoa löytyisi, voi näyttää vaan liian rujolta. Toisaalta antaisi periksi jos sattuu osumaan maahan. Plastidip voisi suojata maalipintaa, senhän saa myös pois?
 
Pitääkö sakot maksaa, ennen kun kortin saa takaisin poliisiasemalta? En nyt ole kauheaa kiirettä pitänyt, kun laskussa ei ollut eräpäivää, eikä kukaan vielä ole niitä rahoja kaipaillut...
 
Pitääkö sakot maksaa, ennen kun kortin saa takaisin poliisiasemalta? En nyt ole kauheaa kiirettä pitänyt, kun laskussa ei ollut eräpäivää, eikä kukaan vielä ole niitä rahoja kaipaillut...

No jos ajokielto on päättynyt, niin hae kortti takasin :kahvi: Ilman sitä ajamisesta voi tulla jotain sanomista, jostain julkkisjuorusta muistan noin. Kai ne sanoo jos pitää sakko maksaa.
Ai niin, itse sain kortin takaisin ennenkun asia oli edes käsitelty, sakot sitten myöhemmin...
 
Tuttava kerran kyseli, että onko öljynvaihto hyvä suorittaa mihin aikaan vuodesta? Hän siis päätteli, että moottorissa olisi hyvä olla mahdollisimman tuoreet öljyt talvikauteen. Itte en tuommoista koskaan ole tullut mieleen. Mitäs näkemyksiä teillä muilla on?
 
Ei tuolla vaihtoajalla ole nykyöljyillä jatkuvassa käytössä olevan auton kohdalla merkitystä. Jos auto jätettäisiin seisomaan talveksi niin siinä tapauksessa ennen seisomaan jättämistä laitetaan puhtaat öljyt sisään.
 
Prätkillähän jotkut pistää erikseen talveksi uudet öljyt seisontaan ja vielä varmuuden vuoksi keväällä vaihtavat tuoreet öljyt ajoon. Kyllä tuossa joku logiikka on öljyn pilaantumisella, mutta tämän kannattavuuteen en ota enempää kantaa.
 
Syksyllä ennen seisontaa pitäisi vaihtaa puhtaat öljyt siksi ettei likaisiin öljyihin tarttuneet epäpuhtaudet syövyttäisi konetta sisältäpäin, luonnollisesti moottoria ei saisi enää käynnistää öljynvaihdon jälkeen.

Koskee myös ruohonleikkuria jne.

Tämä on siis virallinen ohje, ei tule itsellänikään tuolla tavalla toimittua.
 
Tuttava kerran kyseli, että onko öljynvaihto hyvä suorittaa mihin aikaan vuodesta? Hän siis päätteli, että moottorissa olisi hyvä olla mahdollisimman tuoreet öljyt talvikauteen. Itte en tuommoista koskaan ole tullut mieleen. Mitäs näkemyksiä teillä muilla on?

Autoissa ei väliä jos on ympärivuotisessa käytössä eikä kesäauto. Ehkä siinä jotain ajatusta voi ollakin, että talvella olisi mahdollisimman tuoreet öljyt ja joku marginaalinen vaikutus johonkin, ainakin jos on pätkäajoa. Mutta siis kilometrien mukaan vaan vaihdot.
MP:ssä eri asia kun ne seisoo talven. Siihenkin tosin löytyy monta koulukuntaa. Toiset vaihtaa kilometrien mukaan ja toiset joka syksy uudet. Toiset seisottaa koko talven ja toiset käyttää kerran kuussa lämpimäksi. Itse olen vaihtanut uudet syksyllä/alkutalvella ja käyttänyt silloin tällöin lämpimäksi. Tärkeintä (kai) olisi, että koneen silloin käyttää oikeasti käyttölämpötiloihin asti eikä vaan hetken.
 
Mitenkäs moottoriöljynsekaan kondensoituu vettä? Voisko tällä olla jokin selitys miksi joku voisi suositella öljyjen vaihtoa talveksi. Ehkä ei jähmettyisi yms niin helposti?
 
Mitenkäs moottoriöljynsekaan kondensoituu vettä? Voisko tällä olla jokin selitys miksi joku voisi suositella öljyjen vaihtoa talveksi. Ehkä ei jähmettyisi yms niin helposti?
Juurikin tämä ja tuo paskaisen öljyn aiheuttamat ongelmat ovat syynä suositukseen vaihtaa tuoreet öljyt jos autolla ei aja kuin pätkää tai auto seisoo. Lämpö ei ehdi haihduttaa vettä seasta lyhyissä pätkissä vaikka autoa käynnistelisikin/ajaisi pientä lenkkiä pitkin talvea.
 
Onko hybridissä järkeä jos työmatka on 60km per suunta eli 120km yhteensä? Onko olemassa vaihtoehtoa joka jaksaa matkan sähköllä eikä lisää hankinta hintaan kymppitonneja vs polttis mallit? Mersulla on uusia plugareita isoilla akuilla mutta samaan hintaan sais sähköauton...

e: niin ja käytettyä auto täs katselemassa. Tuolle matkalle diesel taitaa olla fiksuin.
 
Viimeksi muokattu:
Olin henkisenä tukena kaverille kun Kia Ceediin vaihdettiin taakse palat ja levyt. Tai no ainakin yritettiin. Auto on vm 2014. Tukivarsi piti irroittaa, että pääsi jarrusatulan pultteihin käsiksi. Hienoa suunnittelua, juu ei.

No saatiin levy paikalleen ja muuten se kasattua, mutta sitä satulaa ei saatu kierrettyä sisäänpäin. Siinä on sellainen työkalu, eli sitä ei paineta sisälle vaan kierretään. No hyvin sitä saatiin kierrettyä, mutta eipä mene sisälle päin se satula, ulospäin kyllä pyöri ihan hyvin.

Käsijarru ei ollut päällä ja jarrunesteen korkki oli auki, joten mikäköhän tuossa voisi nyt olla vikana? Saisi palat takaisin paikalleen, niin olis taas turvallista ajella.
 
Siinä on sellainen työkalu, eli sitä ei paineta sisälle vaan kierretään. No hyvin sitä saatiin kierrettyä, mutta eipä mene sisälle päin se satula, ulospäin kyllä pyöri ihan hyvin.
Tämähän on nyt tyhmä kysymys, mutta tehän siis PAINOITTE ja kierititte sitä sisäänpäin? Ulospäin tulee kyllä pelkästään kierittämällä, mutta sisällepäin vaatii painamista ja kierittämistä. Ja voimaa.
 
Syksyllä ennen seisontaa pitäisi vaihtaa puhtaat öljyt siksi ettei likaisiin öljyihin tarttuneet epäpuhtaudet syövyttäisi konetta sisältäpäin, luonnollisesti moottoria ei saisi enää käynnistää öljynvaihdon jälkeen.
...
Nimenomaan pitää vielä käyttää lämpimäksi tuoreilla öljyillä ennen seisotusta. Muutenhan vanhat öljyt jäävät kaikille voideltaville pinnoille ja uusi öljy on vain öljypohjassa.

Käytännössä en silti jaksa uskoa vanhan öljyn syösvyttäviin ominaisuuksiin seisonnassa. Öljyssä pitäisi olla paljon kosteutta ja epäpuhtauksia, jotta se olisi mahdollista.
 
Perhana kun löytäisin sen jutun missä tuosta oli ihan virallisempaa kirjoitusta. Moottoria ei saa käynnistää uusilla öljyillä siksi ettei siihen joutuisi sieltä voideltavilta pinnoilta taas uusia epäpuhtauksia jotka aiheuttavat syöpymistä. Öljykalvohan siellä jokatapauksessa on.

Periaatteessa jos haluaisi hifistellä niin pyöräyttäisi uudet öljyt koneessa jonka jälkeen vielä vaihtaisi öljyt joilla ei käynnistäisi...menee harvinaisen turhauttavaksi ja työlääksi mutta tuollaisiakin ihmisiä varmasti on.

En rupea tästä sen enempää kirjoittelemaan tai väittelemään koska tuo oli todellakin vain jostakin artikkelista jäänyt päähäni, itsellä tahtoo jäädä vaihtamatta uudehkoon ajoleikkuriinkin öljyt vaikka tiedän kuinka nopea ja helppo homma se siinä on.
 
Perhana kun löytäisin sen jutun missä tuosta oli ihan virallisempaa kirjoitusta. Moottoria ei saa käynnistää uusilla öljyillä siksi ettei siihen joutuisi sieltä voideltavilta pinnoilta taas uusia epäpuhtauksia jotka aiheuttavat syöpymistä. Öljykalvohan siellä jokatapauksessa on.

Periaatteessa jos haluaisi hifistellä niin pyöräyttäisi uudet öljyt koneessa jonka jälkeen vielä vaihtaisi öljyt joilla ei käynnistäisi...menee harvinaisen turhauttavaksi ja työlääksi mutta tuollaisiakin ihmisiä varmasti on.

En rupea tästä sen enempää kirjoittelemaan tai väittelemään koska tuo oli todellakin vain jostakin artikkelista jäänyt päähäni, itsellä tahtoo jäädä vaihtamatta uudehkoon ajoleikkuriinkin öljyt vaikka tiedän kuinka nopea ja helppo homma se siinä on.

Niin siis öljypohjaako tässä oli ideana estää syöpymästä vai mikä homma?

:speak:
 

Noniin, tämä oli selkeä vastaus, kiitos :btooth: Mietin jos loput maksaisi sitten palkkapäivänä. Se on vaan pari päivää kortin haun jälkeen. Valtio saa kuitenkin rahansa, niin ei kai siinä maksamisella kannata kiirettä pitää, jos kiire ei ole.
 
Paljonko auto saa purkaa akkua? Mittasin yleismittarilla akun navan ja kengän välistä, niin virtaa meni 10 mA.
Kyseinen kulkupeli on vuodelta 1990, eli sähköjen puolesta puoli-nykyaikainen.
 
Uudemmissa autoissa 50mA lepotilakulutus luokitellaan vielä normaaliksi. 10mA kulutus on ihan hyvä lukema, eikä se aiheuta ongelmaa akun purkautumisen suhteen, ellei seisonta-ajat ole usean kuukauden mittaisia.

Edit. Omassa -04 vuoden Passatissa lepotilakulutus 15mA ovet lukittuna ja hälytin päällä. Ovet auki, ilman hälytintä, kulutus muutaman milliamppeerin alhaisempi.
 
Olen ajellut nyt päivittäin kolmen kuukauden ajan Kevyt kuorma-autoksi rekatulla Fiat Ducatolla. Tänä aikana olen kiinittänyt huomion ihmisten ajotapaan.

Parhaillaan Ducaton perässä roikutaan niin lähellä, etten näe peileistä autoa lainkaan, ainoastaan ajovalot ovat ne mistä huomaa, että perässä on joku.

Ei se ohitus ole kovinkaan helppoa jos pitää roikkua ihan perässä ja muutenkin liikenneturvallisuus kärsii noista roikkujista. Parhaillaan sitä joku roikkuu pitkään perässä ja sitten ajaa ohi keskisormipystyssä.

Toki tällä autolla ei saa edes ajaa kuin enintään 80km/h, mutta yritän antaa välillä ohitusmahdollisuuksia. Parhaillaan satasen alueellakin roikutaan perässä vaikka tiet ovat tyhjinä.


Mikä ihme saa ihmiset ajelemaan noin urposti?

Toiseksi on tullut huomattua se, että poliisit ovat enemmän kiinnostuneita. Muutama päivä sitten tuli moottoripyörällä poliisi vastaan, joka kääntyi perään ja ajeli hetken perässä. Siitä tovi eteenpäin niin vastassa oli maija, joka lähti perään ja pysäyttivät levikkeelle. Siellä poliisi kyseli, että onhan kuormaus kunnossa ja kyseli ajokorttia näytettäväksi. Samasta paikkaa meni kuitenkin henkilöautoja ohi ja perässä ollut kuorma-auto pääsi myös syyniin.

Ilmeisesti poliisien resurssit menevät enemmän raskaanliikenteen valvontaan, kuin kevyen liikenteen.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 511
Viestejä
4 498 548
Jäsenet
74 216
Uusin jäsen
TTeuras

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom