- Liittynyt
- 24.10.2016
- Viestejä
- 1 683
No itse töiden puolesta asioin eri tukkureiden kanssa päivittäin ja kyllä ne ainakin b2b myynnissä osaa kysymättä etsiä osat OE vastaavuuksilla, myös sieltä jokamiestiskiltä. Tosin yleensä annan OEt itse ellei laiskota liikaa...
Ymmärrettävästi monesti voi varaosaliikkeen tiskijannukin sortua liiaksi luottamaan esim. tukkureiden rek.nro hakuun, kun olettaa että se sopii. Näiden kanssa se on ihan fifti-sixti osuuko vai uppoaako...
Ainahan voi olla yksittäisiä kädettömiä tapauksia, mutta niistähän pääsee kun kysyy eri myyjää.
Enikeis, ebay kauppiaillekin sun pitää itse yleensä tietää hakemasi osan OEnro. Mikä estää marssimasta varaosaliikkeeseen samaisen nron kanssa, jos sulla se kuitenkin on, ja kysymällä suoraan sillä. Osasopivuus on taattu eikä myyjän virhemarginaalia jää?
Ymmärrettävästi jotkut erikoisempien pirssien kilkkeet tilaan itsekin omaan käyttöön ennemmin suoraan ulkomailta, koska noin 20 eri syytä.
Mutta en näe syytä miksi jotain tusinacorollan pyöränlaakereita tilataan auto pukille halvaannutettuna viikon parin päästä netistä, kun sen sopivan kilkkeen saa max 10€ kalliimmalla heti mistä vain...
Kyllähän noiden tukkureiden järjestelmät antavat oikeat osat noin 90% tarkkuudella oikein ( sen mitä omilta varaosamyyjä ajoiltani 15-vuotta sitten muistan ).
Pariin kertaan on joutunut vänkäämään varaosamyyjän kanssa jonkun ( tilattavan ) osan sopivuudesta, vaikka on ollut sen autosta puretun osan OE numero mukana, kun tukkurin järjestelmä on väittänyt toista osaa sopivaksi.
Tällöin on sama tilata se oikea osa ebaystä 40% halvemmalla, kun toimitusaikakin on melkein sama.
Eikä sitä oikeaa osaa edes välttämättä ole tukkurin valikoimissa.
Viimeeksi paikallinen varaosadiileri olisi myynyt minulle väärän DSG Volkkarin vauhtipyörän ja kytkimen hintaan 1200 € ( oikeaa ei ollut valikoimissa ), kun latvianpoika toimitti oikean paketin kotiin 800 €:lla.
Samoin tilaan kerralla enemmän osia ulkomailta, jos remonteilla ei ole niin kiirettä, esimerkiksi yhteen volkkariin sain kaikki uudet jarruosat ympäriinsä ( zimmermanin levyt ja palat, uudet satulat, uudet satulan kannakeraudat, liukutapit, jarruletkut ja asennussarjat ) 455 €:lla, kun sama setti mätänetistä ( ilman satulan kannatinrautoja ) olisi maksanut 820 € ja paikalliselta kauppiaalta kannakerautojen kanssa 925 €.
Joskus vanhempiin harrastevehkeisiin on pakko tilata ulkomailta, kun esimerkiksi toiseen harrastepösöön ei saanut etupyörän laakereita kotimaasta kuin jo uusina rahisevina Triscaneina noin 80 € kappalehintaan, mutta puolanpojilta sai SKF:ää tarjouksena 120 € 2 kappaletta kotiovelle.
Samaan vehkeeseen oli pakko tilata myös lukkosarja ( täydellinen ja samalla avaimella ) ranskasta, kun tukkurilta ei löytynyt kuin virtalukko ja etuovien lukot ( tietenkin eri avaimilla ) ja järjestelmä väitti ettei Valeon lukkosarjaa ole enää saatavilla.
Yhtä paikallista ketjuihin kuulumatonta ranskalaisiin erikoistunutta pitkän linjan varaosakauppaa tuen aina kun mahdollista, koska sieltä löytyy oikeasti asiantuntemusta ja asiakkaalle ei ensimmäisenä sanota ettei löydy, jos pingpong ohjelma kertoo ettei moista osaa saa, vaan muistellaan missä vehkeessä on käytetty samoja osia ja mikä osa voisi sopia.
Mutta joo, tuollaiset simppelit akuuttiin korjaukseen tarvitut tusinaosat kannattaa hakea paikalliselta tiskiltä sen sijaan että niitä odottaa viikkoja netistä tilaten, ennakkoon suunniteltuihin huoltoihin kannattaa kyllä tilata isompi mälli osia sitten kerralla, siinä säästää helposti useita satasia.
Viimeksi muokattu: