Kysymyksiä & Vastauksia

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja w!rd
  • Aloitettu Aloitettu
No itse töiden puolesta asioin eri tukkureiden kanssa päivittäin ja kyllä ne ainakin b2b myynnissä osaa kysymättä etsiä osat OE vastaavuuksilla, myös sieltä jokamiestiskiltä. Tosin yleensä annan OEt itse ellei laiskota liikaa...
Ymmärrettävästi monesti voi varaosaliikkeen tiskijannukin sortua liiaksi luottamaan esim. tukkureiden rek.nro hakuun, kun olettaa että se sopii. Näiden kanssa se on ihan fifti-sixti osuuko vai uppoaako...
Ainahan voi olla yksittäisiä kädettömiä tapauksia, mutta niistähän pääsee kun kysyy eri myyjää.

Enikeis, ebay kauppiaillekin sun pitää itse yleensä tietää hakemasi osan OEnro. Mikä estää marssimasta varaosaliikkeeseen samaisen nron kanssa, jos sulla se kuitenkin on, ja kysymällä suoraan sillä. Osasopivuus on taattu eikä myyjän virhemarginaalia jää?

Ymmärrettävästi jotkut erikoisempien pirssien kilkkeet tilaan itsekin omaan käyttöön ennemmin suoraan ulkomailta, koska noin 20 eri syytä.
Mutta en näe syytä miksi jotain tusinacorollan pyöränlaakereita tilataan auto pukille halvaannutettuna viikon parin päästä netistä, kun sen sopivan kilkkeen saa max 10€ kalliimmalla heti mistä vain...

Kyllähän noiden tukkureiden järjestelmät antavat oikeat osat noin 90% tarkkuudella oikein ( sen mitä omilta varaosamyyjä ajoiltani 15-vuotta sitten muistan ).

Pariin kertaan on joutunut vänkäämään varaosamyyjän kanssa jonkun ( tilattavan ) osan sopivuudesta, vaikka on ollut sen autosta puretun osan OE numero mukana, kun tukkurin järjestelmä on väittänyt toista osaa sopivaksi.
Tällöin on sama tilata se oikea osa ebaystä 40% halvemmalla, kun toimitusaikakin on melkein sama.
Eikä sitä oikeaa osaa edes välttämättä ole tukkurin valikoimissa.

Viimeeksi paikallinen varaosadiileri olisi myynyt minulle väärän DSG Volkkarin vauhtipyörän ja kytkimen hintaan 1200 € ( oikeaa ei ollut valikoimissa ), kun latvianpoika toimitti oikean paketin kotiin 800 €:lla.

Samoin tilaan kerralla enemmän osia ulkomailta, jos remonteilla ei ole niin kiirettä, esimerkiksi yhteen volkkariin sain kaikki uudet jarruosat ympäriinsä ( zimmermanin levyt ja palat, uudet satulat, uudet satulan kannakeraudat, liukutapit, jarruletkut ja asennussarjat ) 455 €:lla, kun sama setti mätänetistä ( ilman satulan kannatinrautoja ) olisi maksanut 820 € ja paikalliselta kauppiaalta kannakerautojen kanssa 925 €.

Joskus vanhempiin harrastevehkeisiin on pakko tilata ulkomailta, kun esimerkiksi toiseen harrastepösöön ei saanut etupyörän laakereita kotimaasta kuin jo uusina rahisevina Triscaneina noin 80 € kappalehintaan, mutta puolanpojilta sai SKF:ää tarjouksena 120 € 2 kappaletta kotiovelle.
Samaan vehkeeseen oli pakko tilata myös lukkosarja ( täydellinen ja samalla avaimella ) ranskasta, kun tukkurilta ei löytynyt kuin virtalukko ja etuovien lukot ( tietenkin eri avaimilla ) ja järjestelmä väitti ettei Valeon lukkosarjaa ole enää saatavilla.

Yhtä paikallista ketjuihin kuulumatonta ranskalaisiin erikoistunutta pitkän linjan varaosakauppaa tuen aina kun mahdollista, koska sieltä löytyy oikeasti asiantuntemusta ja asiakkaalle ei ensimmäisenä sanota ettei löydy, jos pingpong ohjelma kertoo ettei moista osaa saa, vaan muistellaan missä vehkeessä on käytetty samoja osia ja mikä osa voisi sopia.

Mutta joo, tuollaiset simppelit akuuttiin korjaukseen tarvitut tusinaosat kannattaa hakea paikalliselta tiskiltä sen sijaan että niitä odottaa viikkoja netistä tilaten, ennakkoon suunniteltuihin huoltoihin kannattaa kyllä tilata isompi mälli osia sitten kerralla, siinä säästää helposti useita satasia.
 
Viimeksi muokattu:
Olen hankkinut tabletin autoon korvaamaan radiota. Mutta jostain kumman syystä tuo 12v sytytinpistoke antaa koko ajan virtaa, vaikka auto ei ole päällä. Mietin että vetääköhän tollanen tabletti akun tyhjäksi jos autolla ei esim aja pariin päivään. Saatan saada usb virtaa myös radiosta itsestään kun on kuitenkin sellanen peruutuskamera/navi soitin. Selviää kun saan tabletin kouraan.
 
Olen hankkinut tabletin autoon korvaamaan radiota. Mutta jostain kumman syystä tuo 12v sytytinpistoke antaa koko ajan virtaa, vaikka auto ei ole päällä. Mietin että vetääköhän tollanen tabletti akun tyhjäksi jos autolla ei esim aja pariin päivään. Saatan saada usb virtaa myös radiosta itsestään kun on kuitenkin sellanen peruutuskamera/navi soitin. Selviää kun saan tabletin kouraan.
Katsoppa löytyykö sulaketaulusta paikkaa että pistoke toimii vain virrat päällä, foordissa on nimittäin tuollainen ominaisuus että siirsi sulaketta yhden pykälän ylöspäin niin muutti toimintatavan.
 
Katsoppa löytyykö sulaketaulusta paikkaa että pistoke toimii vain virrat päällä, foordissa on nimittäin tuollainen ominaisuus että siirsi sulaketta yhden pykälän ylöspäin niin muutti toimintatavan.
Joo tältä näyttää, sulake nro 30 kyseessä. En vaan tiedä mitä tekisin sillä. Kaksi paikkaa vasemmalle on tyhjä joka on tupakointi logo kartan mukaan. Sulakkeen poisotto ottanee koko jutun pois käytöstä? Liitteenä myös kartta.

Auto on 2012 skoda octavia.
 

Liitteet

  • IMG-20201114-WA0009.jpeg
    IMG-20201114-WA0009.jpeg
    1,7 MB · Luettu: 64
  • IMG-20201114-WA0011.jpeg
    IMG-20201114-WA0011.jpeg
    1,3 MB · Luettu: 63
Joo tältä näyttää, sulake nro 30 kyseessä. En vaan tiedä mitä tekisin sillä. Kaksi paikkaa vasemmalle on tyhjä joka on tupakointi logo kartan mukaan. Sulakkeen poisotto ottanee koko jutun pois käytöstä? Liitteenä myös kartta.

Auto on 2012 skoda octavia.
Mikä toi on missä pyydetään katsomaan ohjekirjaa? Oletko katsonut mitä ohjekirja sanoo?

Siis mä en ymmärrä nyt, eikö numero 24 ole tupakansytytin?
 
Mikä toi on missä pyydetään katsomaan ohjekirjaa? Oletko katsonut mitä ohjekirja sanoo?

Siis mä en ymmärrä nyt, eikö numero 24 ole tupakansytytin?
Täytyypä tutustua ohjekirjaan. Joo väärin katoin, eli 12v pistoke on kartan mukaan paikka 26, mutta siitä on sulake nro 20. Tupakansytytin on kartassa 24 ja siinä on sulake nro 25. Taidan suosiolla viedä pajalle ja ennakkoon kertoa mitä haluan. Minuutin homma ammattimiehelle ja tuskin ottaa edes rahaa vastaan kun käytän auton siellä aina huollossa.
 
Onko tämä hyvä aine auton alumiinivanteiden pultteihin/muttereihin laitettavaksi vai onko esim. kuparitahna parempi vaihtoehto?

On juuri tarkoitettu kyseiseen käyttöön jos jotain sinne laittaa haluat ja on hyvää. Mikään pakko/tarve niihin ei ole mitään laittaa.
 
Täytyypä tutustua ohjekirjaan. Joo väärin katoin, eli 12v pistoke on kartan mukaan paikka 26, mutta siitä on sulake nro 20. Tupakansytytin on kartassa 24 ja siinä on sulake nro 25. Taidan suosiolla viedä pajalle ja ennakkoon kertoa mitä haluan. Minuutin homma ammattimiehelle ja tuskin ottaa edes rahaa vastaan kun käytän auton siellä aina huollossa.
Joo, ei kannata puuttua sähkölaitteisiin millään tavalla, jos et edes tajua sulakkeiden ampeerimerkintöjä.
 
Onko tämä hyvä aine auton alumiinivanteiden pultteihin/muttereihin laitettavaksi vai onko esim. kuparitahna parempi vaihtoehto?

Alumiini ja kupari eivät sovi yhteen eli käytä juuri tuota tervaa (tai alumiinitahnaa).
 
Työkaverin Mitsu Grandis ei lähde käyntiin, vm 2006 ja bensakoneella. Vaihdettiin molempiin avaimiin patterit, kun vikakoodinlukija ilmoitti että vikaa olisi ajonestossa ja patterit olivat loppu. No ovet aukeaa nyt kaukosäädöllä, mutta auto ei edelleenkään käynnisty.

Startti pyörittää hyvin, mutta kone ei käynnisty. Voiko molemmat avaimet olla vialliset. Sulakkeita katsottiin eikä löytynyt mitään sieltäkään. Sitten mietin, että olisiko Grandiksessa sellainen bensansyötön katkaisu esim kolaritilanteita varten, mutta en löytänyt ainakaan käsikirjasta mitään mainintaa. Ideoita?

Itse olen jo päätellyt, että auto ei saa bensaa, mutta miksi, ajoneston takia? Avaimiin tämä vika kyllä vahvasti viittaa tai ajonestoon ylipäätänsä.
 
Työkaverin Mitsu Grandis ei lähde käyntiin, vm 2006 ja bensakoneella. Vaihdettiin molempiin avaimiin patterit, kun vikakoodinlukija ilmoitti että vikaa olisi ajonestossa ja patterit olivat loppu. No ovet aukeaa nyt kaukosäädöllä, mutta auto ei edelleenkään käynnisty.

Startti pyörittää hyvin, mutta kone ei käynnisty. Voiko molemmat avaimet olla vialliset. Sulakkeita katsottiin eikä löytynyt mitään sieltäkään. Sitten mietin, että olisiko Grandiksessa sellainen bensansyötön katkaisu esim kolaritilanteita varten, mutta en löytänyt ainakaan käsikirjasta mitään mainintaa. Ideoita?

Itse olen jo päätellyt, että auto ei saa bensaa, mutta miksi, ajoneston takia? Avaimiin tämä vika kyllä vahvasti viittaa tai ajonestoon ylipäätänsä.
Mitsuja yhtään tuntematta, kuulostaa ajonestolta. Usein ajonesto estää juurikin bensapumpun pyörimisen tai sytytyksen. Jostain syystä auto hylkii nyt avaimia.
 
Juu niin veikkaan minäkin, pitänee selvitellä että miksi. En jaksa ensimmäisenä uskoa, että molemmat avaimet olisivat rikki.
 
Pystyisikö avaimet opettamaan uudelleen "key dance" tyylisesti jos linkki avainten ja ajoneston välillä on hävinnyt?
 
Käytin autoa käyttövoiman muutoskatsastuksessa (etanolimuutos) ja ei mennyt läpi liian korkeiden päästöjen takia eli katalysaattori on tiensä päässä. Alkoi vain mietityttämään, että meneekö tuo käyttökieltoon jälkitarkastusajankohdan umpeuduttua, kuten määräaikaiskatsastuksen kohdalla? Normikatsastuksen ajoaikaa tuolla olisi reilusti ensivuoteen, ellei tämä hylätty muutoskatsastus jollain tapaa vaikuta?
 
Työkaverin Mitsu Grandis ei lähde käyntiin, vm 2006 ja bensakoneella. Vaihdettiin molempiin avaimiin patterit, kun vikakoodinlukija ilmoitti että vikaa olisi ajonestossa ja patterit olivat loppu. No ovet aukeaa nyt kaukosäädöllä, mutta auto ei edelleenkään käynnisty.

Startti pyörittää hyvin, mutta kone ei käynnisty. Voiko molemmat avaimet olla vialliset. Sulakkeita katsottiin eikä löytynyt mitään sieltäkään. Sitten mietin, että olisiko Grandiksessa sellainen bensansyötön katkaisu esim kolaritilanteita varten, mutta en löytänyt ainakaan käsikirjasta mitään mainintaa. Ideoita?

Itse olen jo päätellyt, että auto ei saa bensaa, mutta miksi, ajoneston takia? Avaimiin tämä vika kyllä vahvasti viittaa tai ajonestoon ylipäätänsä.
Ajonesto pask. Todennäköisesti lukija virtalukosta rikki tai kontaktihäröä....

Paristot, niiden puuttuminen tai niiden vaihto ei vaikuta ajoneston toimintaan. Ajoneston lukija on autossa ja avaimissa vain RFID tyyppinen koodisiru.
 
Käytin autoa käyttövoiman muutoskatsastuksessa (etanolimuutos) ja ei mennyt läpi liian korkeiden päästöjen takia eli katalysaattori on tiensä päässä. Alkoi vain mietityttämään, että meneekö tuo käyttökieltoon jälkitarkastusajankohdan umpeuduttua, kuten määräaikaiskatsastuksen kohdalla? Normikatsastuksen ajoaikaa tuolla olisi reilusti ensivuoteen, ellei tämä hylätty muutoskatsastus jollain tapaa vaikuta?
Ei kai tuo määräaikaiskatsastukseen vaikuta. Trafin sivuilta omista ajoneuvoista voinee vielä tarkastaa asian.

Oliko se niin, että nykyäänkin voi vielä tehdä muutoskatsastuksen etanolille bensat tankissa. Alkuunhan ajatus kuulostaa täysin absurdilta, mutta tuleehan siinä testattua, ettei etanoliboksi sotke päästöjä bensalla ajaessa. Toisaalta jos on tiedossa, että katalysaattorissa on vikaa, niin turha alkaa kikkailla: korjaa sen vian ja menee sitten yrittämään muutoskatsastusta uudelleen.
 
Sopiva oli ja rahina loppui. Vaimo kuitenkin raportoi uudenkin puhaltimen pitävän välillä ylimääräistä ääntä. Tarvitsee kuunnella, kun pääsen itse Köyhän Ihmisen Auton puikkoihin.
Kyllähän se piru vikisee. Eniten puhaltimen 3-asennossa. Voi perseen suti!
 
Tässä taas joutunut avustamaan auton vikaannuttua eli tapaus on seuraavanlainen:

Auto (n. 13k€, ikää 5v ja kilometrejä alle 130tkm) ostettu toiselta paikkakunnalta liikkeestä (ei mikään iso ketju, mutta näyttäis parin muun merkin edustus olla). Reilu kuukausi ostosta vaihdelaatikko alkanut oireilla ja auto on myyjäliikkeen siunauksella viety nykyisen omistajan piikkiin lähimpään merkkihuoltoon vianhakuun. Merkkihuolto antanut kustannusarvioksi vajaa 2500€ korjaukselle. Myyjäliike ehdottanut toisen mielipiteen hankkimista jostain muualta kuin merkkihuollosta, mutta nyt kun lähistöllä olevia korjaamoita soitettu läpi niin ehdottavat lähinnä viemään sinne merkkihuoltoon. Yksi korjaamo alkoi selvittää koko laatikon vaihtoa, muttei kuitenkaan löytänyt sellaista, joten se oli siinä. Yksi pienempi korjaamo sanoi voivansa selvittää vikaa, mutta korjausta eivät välttämättä edes pysty tekemään ainakaan järkevällä aikataululla.

Mitä tekisitte seuraavaksi tässä tilanteessa? Ja minkälaista vastaantuloa tässä pitäisi realistisesti osata odottaa/vaatia?
 
Tässä taas joutunut avustamaan auton vikaannuttua eli tapaus on seuraavanlainen:

Auto (n. 13k€, ikää 5v ja kilometrejä alle 130tkm) ostettu toiselta paikkakunnalta liikkeestä (ei mikään iso ketju, mutta näyttäis parin muun merkin edustus olla). Reilu kuukausi ostosta vaihdelaatikko alkanut oireilla ja auto on myyjäliikkeen siunauksella viety nykyisen omistajan piikkiin lähimpään merkkihuoltoon vianhakuun. Merkkihuolto antanut kustannusarvioksi vajaa 2500€ korjaukselle. Myyjäliike ehdottanut toisen mielipiteen hankkimista jostain muualta kuin merkkihuollosta, mutta nyt kun lähistöllä olevia korjaamoita soitettu läpi niin ehdottavat lähinnä viemään sinne merkkihuoltoon. Yksi korjaamo alkoi selvittää koko laatikon vaihtoa, muttei kuitenkaan löytänyt sellaista, joten se oli siinä. Yksi pienempi korjaamo sanoi voivansa selvittää vikaa, mutta korjausta eivät välttämättä edes pysty tekemään ainakaan järkevällä aikataululla.

Mitä tekisitte seuraavaksi tässä tilanteessa? Ja minkälaista vastaantuloa tässä pitäisi realistisesti osata odottaa/vaatia?
Mitä myyjäliike on todennut, kun muita vaihtoehtoja ei ole löytynyt? Millaisesta vaihteistosta on kyse ja mitä tuo 2500 euron korjaus sisältää?
Lähtökohtaisesti yrittäisin saada juuri ostetun auton vikaantumisesta johtuvaa korjausta myyjäliikkeen piikkiin, mutta KKV:n linjausten sisälle menee myös ratkaisu, jossa joudut maksamaan korjauksesta esim. 30%.

"Myyjä vastaa virheestä, joka on ollut autossa luovutushetkellä, vaikka virhe ilmenisi myöhemminkin. Kuluttajansuojalain mukaan virheen oletetaan olleen olemassa jo luovutushetkellä, jos se ilmenee kuuden kuukauden kuluessa luovutuksesta.
Kuuden kuukauden sääntöä ei voi rinnastaa takuuseen. Virheenä ei pidetä luonnollisesta kulumisesta tai käyttövirheestä aiheutunutta vikaa, vaikka se ilmenisikin kuuden kuukauden kuluessa luovutuksesta.
Jos 200 000 kilometriä ajetun auton vaihteisto rikkoutuu, syynä on lähtökohtaisesti vaihteiston käyttöiän päättyminen eli ns. luonnollinen kuluminen. Korjauskustannukset kuuluvat silloin ostajalle riippumatta siitä, tapahtuiko vaurio kuuden kuukauden kuluessa luovutuksesta vai myöhemmin. Jos sama vahinko tapahtuu huomattavasti vähemmän käytetylle autolle, tilanne on toinen. On mahdollista, että auto ei ole vastannut kestävyydeltään sitä, mitä ostajalla on ollut aihetta edellyttää, vaikka auto olisikin ollut myyntihetkellä toimintakuntoinen."
 
Tässä taas joutunut avustamaan auton vikaannuttua eli tapaus on seuraavanlainen:

Auto (n. 13k€, ikää 5v ja kilometrejä alle 130tkm) ostettu toiselta paikkakunnalta liikkeestä (ei mikään iso ketju, mutta näyttäis parin muun merkin edustus olla). Reilu kuukausi ostosta vaihdelaatikko alkanut oireilla ja auto on myyjäliikkeen siunauksella viety nykyisen omistajan piikkiin lähimpään merkkihuoltoon vianhakuun. Merkkihuolto antanut kustannusarvioksi vajaa 2500€ korjaukselle. Myyjäliike ehdottanut toisen mielipiteen hankkimista jostain muualta kuin merkkihuollosta, mutta nyt kun lähistöllä olevia korjaamoita soitettu läpi niin ehdottavat lähinnä viemään sinne merkkihuoltoon. Yksi korjaamo alkoi selvittää koko laatikon vaihtoa, muttei kuitenkaan löytänyt sellaista, joten se oli siinä. Yksi pienempi korjaamo sanoi voivansa selvittää vikaa, mutta korjausta eivät välttämättä edes pysty tekemään ainakaan järkevällä aikataululla.

Mitä tekisitte seuraavaksi tässä tilanteessa? Ja minkälaista vastaantuloa tässä pitäisi realistisesti osata odottaa/vaatia?
Mikäs merkki kyseessä?

Kyllä tuollaisella kustarilla vaatisin myyjäliikkeeltä joko maksamaan korjauksen kokonaan vaihtoehtojen puuttuessa, tai purkamaan kaupat.
 
Mulla on -08 Mazda 6.
Onko tossa joku salainen takaluukun lukitsemis systeemi kun joskus tuntuu että se menee lukkoon itsekseen.

En pidä autoa lukossa tuossa pihalla. Olen lähdössä ajamaan ja avaan takaluukun normaalisti ja laitan sinne jotain. Sitten käynnistän auton ja käännän sen ympäri ja emäntä yrittää avata takaluukkua ja se on lukossa. Enkä keksi mitään muuta keinoa kuin sammuttaa autoa ja irroittaa avain ja kaukosäätimellä avata takaluukku ja sen jälkeen taas käynnistää auto uudelleen.

Mikä ihme tota aiheuttaa? Eli menee randomisti itsekseen lukkoon. Onko tossa jotain mitä en tajua?
 
Mulla on -08 Mazda 6.
Onko tossa joku salainen takaluukun lukitsemis systeemi kun joskus tuntuu että se menee lukkoon itsekseen.

En pidä autoa lukossa tuossa pihalla. Olen lähdössä ajamaan ja avaan takaluukun normaalisti ja laitan sinne jotain. Sitten käynnistän auton ja käännän sen ympäri ja emäntä yrittää avata takaluukkua ja se on lukossa. Enkä keksi mitään muuta keinoa kuin sammuttaa autoa ja irroittaa avain ja kaukosäätimellä avata takaluukku ja sen jälkeen taas käynnistää auto uudelleen.

Mikä ihme tota aiheuttaa? Eli menee randomisti itsekseen lukkoon. Onko tossa jotain mitä en tajua?
Ohjekirja kannattaa katsoa läpi. Voisiko olla niin, että menee lukkoon, kun auto käynnistetään ja jos on näin niin se yleensä on myös pois kytkettävissä.
 
Ohjekirja kannattaa katsoa läpi. Voisiko olla niin, että menee lukkoon, kun auto käynnistetään ja jos on näin niin se yleensä on myös pois kytkettävissä.
Ohjekirja on katsottu eikä siellä ole mitään siitä. Lisäks toi ilmenee randomisti eikä sitä pysty toistamaan mitenkään.
 
Mulla on -08 Mazda 6.
Onko tossa joku salainen takaluukun lukitsemis systeemi kun joskus tuntuu että se menee lukkoon itsekseen.

En pidä autoa lukossa tuossa pihalla. Olen lähdössä ajamaan ja avaan takaluukun normaalisti ja laitan sinne jotain. Sitten käynnistän auton ja käännän sen ympäri ja emäntä yrittää avata takaluukkua ja se on lukossa. Enkä keksi mitään muuta keinoa kuin sammuttaa autoa ja irroittaa avain ja kaukosäätimellä avata takaluukku ja sen jälkeen taas käynnistää auto uudelleen.

Mikä ihme tota aiheuttaa? Eli menee randomisti itsekseen lukkoon. Onko tossa jotain mitä en tajua?

Moi.

Veikkaisin, että pitää olla käsijarrupäällä, niin aukeaa luukku
 
Mulla on -08 Mazda 6.
Onko tossa joku salainen takaluukun lukitsemis systeemi kun joskus tuntuu että se menee lukkoon itsekseen.

En pidä autoa lukossa tuossa pihalla. Olen lähdössä ajamaan ja avaan takaluukun normaalisti ja laitan sinne jotain. Sitten käynnistän auton ja käännän sen ympäri ja emäntä yrittää avata takaluukkua ja se on lukossa. Enkä keksi mitään muuta keinoa kuin sammuttaa autoa ja irroittaa avain ja kaukosäätimellä avata takaluukku ja sen jälkeen taas käynnistää auto uudelleen.

Mikä ihme tota aiheuttaa? Eli menee randomisti itsekseen lukkoon. Onko tossa jotain mitä en tajua?
99% varmuudella kahva jää pohjaan. Ei siis oikeasti mene lukkoon vaan kahva jää puolitiehen ja potkii tyhjää. Katso ensi kerralla kun on "lukossa" että saako kahvaa kädellä painettua enemmän siihen auki/normaali asentoon ja aukeaako sen jälkeen luukku ilman keskulukituksen räppäämistä.
 
99% varmuudella kahva jää pohjaan. Ei siis oikeasti mene lukkoon vaan kahva jää puolitiehen ja potkii tyhjää. Katso ensi kerralla kun on "lukossa" että saako kahvaa kädellä painettua enemmän siihen auki/normaali asentoon ja aukeaako sen jälkeen luukku ilman keskulukituksen räppäämistä.
Ei tossa ole kahvaa. Siinä on sähkölukko joka vaihdettiin alkukesästä.
 
Ei tossa ole kahvaa. Siinä on sähkölukko joka vaihdettiin alkukesästä.
Ai, eli mikrokytkimellä avaus? Ainakin 06-07 mallissa oli vielä fyysinen kahva...
Silloin väittäisin avauspainikkeen mikrokytkimen olevan rikki/kontakihäikkää.
 
Mulla on -08 Mazda 6.
Onko tossa joku salainen takaluukun lukitsemis systeemi kun joskus tuntuu että se menee lukkoon itsekseen.

En pidä autoa lukossa tuossa pihalla. Olen lähdössä ajamaan ja avaan takaluukun normaalisti ja laitan sinne jotain. Sitten käynnistän auton ja käännän sen ympäri ja emäntä yrittää avata takaluukkua ja se on lukossa. Enkä keksi mitään muuta keinoa kuin sammuttaa autoa ja irroittaa avain ja kaukosäätimellä avata takaluukku ja sen jälkeen taas käynnistää auto uudelleen.

Mikä ihme tota aiheuttaa? Eli menee randomisti itsekseen lukkoon. Onko tossa jotain mitä en tajua?

Ranskalainen tekee samantyylistä itellä, kuskin oven avaamalla saa paksinkin auki.
 
Moi.

Veikkaisin, että pitää olla käsijarrupäällä, niin aukeaa luukku
Ja tämähän se oli!
Kiitos! Kyllä taas elämää helpottaa ku tietää miten joku toimii. Tosin kyllä tosta olis melkein saanu olla ohjekirjassakin joku maininta..
 
Onkohan letkulämmitin mennyt sököksi kun tolpan automaattisulake palaa samantien kun lämmityksen pitäisi alkaa. Autossa on oletettavasti Calixin RE480 eli 550W lämmitin. Ja Calixin ohjeiden mukaan nastoista mittaamalla pitäisi olla noin 96 ohmia. Tuossa kun mittailin niin lukema heitteli koko ajan eikä tuntunut antavan mitään järjellistä. Hetkeksi saattoi pysähtyä 94 ohmiin ja taas jatkoi seilausta 0 ja 260 väliä.
 
Onkohan letkulämmitin mennyt sököksi kun tolpan automaattisulake palaa samantien kun lämmityksen pitäisi alkaa. Autossa on oletettavasti Calixin RE480 eli 550W lämmitin. Ja Calixin ohjeiden mukaan nastoista mittaamalla pitäisi olla noin 96 ohmia. Tuossa kun mittailin niin lukema heitteli koko ajan eikä tuntunut antavan mitään järjellistä. Hetkeksi saattoi pysähtyä 94 ohmiin ja taas jatkoi seilausta 0 ja 260 väliä.
Mittaatko suoraan lämmittimen nastoista vai kaapelin päästä? Itselläni kun joskus poksui sulake, niin oli mennyt kaapeli sisäisesti oikosulkuun.
 
Mittaatko suoraan lämmittimen nastoista vai kaapelin päästä? Itselläni kun joskus poksui sulake, niin oli mennyt kaapeli sisäisesti oikosulkuun.
Mittasin puskurin liittimestä. En vielä jaksanut alkaa tuolla pakkasessa purkamaan pohjamuoveja pois, että saisi vastuksen esille. Mutta tuo vastus epäilyttää senkin takia kun havaitsin, että jäähdytysnestettä oli kadonnut tässä parin kuukauden aikana mitä nyt on tullut lämmiteltyä. Ja uskoisin sen vuotavan vastuksen kautta.
 
Ylläolevaan liittyen, itselläkin katoaa jäähdytysnestettä talvella kun käytän lohkolämppäriä. Tai ainakin oletan sen liittyvän siihen. Suurista määristä ei ole kyse, eikä missään näy mitään märkää. Kesällä nesteitä ei katoa mihinkään. Mikähän juttu tämä on?
 
Mittaatko suoraan lämmittimen nastoista vai kaapelin päästä? Itselläni kun joskus poksui sulake, niin oli mennyt kaapeli sisäisesti oikosulkuun.
Joo eli panssarikaapelihan se siellä oikosulussa oli. Eilen oli sateista ja märkää niin se sai aikaan sekavia mittauksia, mutta tänään kun oli kuivaa niin sähköt toimi niinkuin pitikin. Kävin sitten joka liitoksen läpi ja repeämä löytyi heti puskurin pistokepään takaa.

Ylläolevaan liittyen, itselläkin katoaa jäähdytysnestettä talvella kun käytän lohkolämppäriä. ... Mikähän juttu tämä on?
Lohkolämppäristä en tiedä, mutta omasta letkulämppäristä löysin kattilakiveä vastuksen molemmista liittimistä. Näköjään klemmarit olleet löysällä. Pieni kiristys niin eiköhän se pidä paremmin.
 
Lohkolämppäristä en tiedä, mutta omasta letkulämppäristä löysin kattilakiveä vastuksen molemmista liittimistä. Näköjään klemmarit olleet löysällä. Pieni kiristys niin eiköhän se pidä paremmin.

Joo, letkulämppäri toi vissiin on. Vielä ei ole ihan lämppärikelit, mutta pitää käyttää autoa pajalla tuossa vuodenvaihteen nurkilla, niin kattokoot siellä ketkä osaa.
 
2008 Kiasta moottori paskana, vaihtomoottorit liikkuu 1500€ pinnassa (kuulemma) ja niiden todellisesta kunnosta ei ole mitään tietoa + vaihtotyö olisi 1000€ pintaan. Siinä ja siinä siis kannattaako tuohon ryhtyä.

Millä tavoin autosta vielä saisi jotain rahaa irti? Myy sen nettiautossa varaosiksi tms.?
 
Myy osina ehdottomasti. Käsittääkseni 08 kian hinta toimivanakaan ei ole kuin pari tonnia. Katalysaattorin myyt itse kierrätykseen , niistä saa hyvin.
 
Millä tavoin autosta vielä saisi jotain rahaa irti? Myy sen nettiautossa varaosiksi tms.?
Sillähän siitä voi hyvällä säkällä saada muutaman satasen. Tosin parhaan hinnan varmasti saisi purkamalla ja myymällä osina. Tosin vaatii, että on mahdollisuus purkaa ja säilytellä osia. Ja muutenkin viitseliäisyyttä.

EDIT @BHN kerkesi väliin kun jäi viestin kirjoittaminen kesken. Mutta sama sisältö noin pääsääntösesti.
 
2008 Kiasta moottori paskana, vaihtomoottorit liikkuu 1500€ pinnassa (kuulemma) ja niiden todellisesta kunnosta ei ole mitään tietoa + vaihtotyö olisi 1000€ pintaan. Siinä ja siinä siis kannattaako tuohon ryhtyä.

Millä tavoin autosta vielä saisi jotain rahaa irti? Myy sen nettiautossa varaosiksi tms.?

Osina tuosta saa parhaan hinnan, mutta tuo vaatii tosiaan tilat ja mahdollisuuden purkaa autoa, sekä hyvät hermot.
KIA:n osat kun eivät ole sitä kuuminta hottia ( kuten jotkut BMW:n tai mersun osat ), joten aikaa saattaa mennä että saa kaikki kelvolliset osat kaupaksi ja lopun raadon romikselle.

Jos koppa on hyvässä kunnossa, niin joku mällipelien fiksaaja saattaa siitä muutaman satasen maksaa ja yhdistää moottorivikaisesta ja mällipelistä yhden toimivan auton.
 
Yleensä noista menee osinakin vaan lähinnä kunnossa olevat startti, laturi ja valot helposti kaupaks, ehkä syyläri ja sit renkaat jos niistä on enää mihinkään, loppupaske jää siit pyörimään nurkkiiin.
 
Ei kyllä jotain kiiaa kannata paljon alkaa palastelemaan. Kokonaisena satasilla jollekkin ja rahoilla kaljaa vitutukseen.
 
Ylläolevaan liittyen, itselläkin katoaa jäähdytysnestettä talvella kun käytän lohkolämppäriä. Tai ainakin oletan sen liittyvän siihen. Suurista määristä ei ole kyse, eikä missään näy mitään märkää. Kesällä nesteitä ei katoa mihinkään. Mikähän juttu tämä on?
Usein talvella vähän jäähdytinnestettä katoaa, riippumatta lohkiksesta. Nesteen lämpötilavaihtelut ja siten myös tilavuusvaihtelut on suuria. Jonkin verran nestettä katoaa ihan höyrynä, kun neste lämpenee ja laajenee ilmanpaine nousee, ja jossain kohtaa korkki laskee sen suurimman ylipaineen ulos, joka on luonnollisesti myös varsin kosteaa. Kun se taas jäähtyy niin alipaine tasautuu paljon herkemmin. Tuon takia se jäähdytinnesteen häviäminen vähenee mitä vähemmän sitä on, koska ilmatilaa on enemmän.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 603
Viestejä
4 501 847
Jäsenet
74 234
Uusin jäsen
Theun

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom