Kysymyksiä & Vastauksia

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja w!rd
  • Aloitettu Aloitettu
Usein talvella vähän jäähdytinnestettä katoaa, riippumatta lohkiksesta. Nesteen lämpötilavaihtelut ja siten myös tilavuusvaihtelut on suuria. Jonkin verran nestettä katoaa ihan höyrynä, kun neste lämpenee ja laajenee ilmanpaine nousee, ja jossain kohtaa korkki laskee sen suurimman ylipaineen ulos, joka on luonnollisesti myös varsin kosteaa. Kun se taas jäähtyy niin alipaine tasautuu paljon herkemmin. Tuon takia se jäähdytinnesteen häviäminen vähenee mitä vähemmän sitä on, koska ilmatilaa on enemmän.

Sillä tuota vaan ihmettelin että ensimmäinen auto mikä tuota tekee itsellä. Tyylihän on toki että konepellin alle vilkaisen vaan jos on lähinnä pakko, no välillä toki öljyt tai joku polttimon vaihto. Kunhan muistaa vaan tarkkailla tilannetta taas vaihteeksi.
 
Vitossa oem peltivanteissa tpms anturit. Meneeköhän samat sensorit suoraan aluvanteelle vai pitääkö ostaa uudet?
 
yahoo sähköposti herjaa adblockista vaikka se on pois päältä kys. sivustolla, klikkaat ok ja se menee sekunniksi päälle ja herjaa taas. Tuon saa ohitettua jos odottaa 15sec, mutta olisi kiva saada tuo pois.
 
Kerrankin jotain mitä en löydä Googlesta. Miten vaihdetaan vanhaan Peugeot 307 autoon parkkivalon polttimo (w5w)? Ohjekirjassa käsketään vain vetämään se ulos ja vaihtamaan polttimo, mutta ei tule ulos ja pelkään, että menee rikki jos siinä onkin joku juttu mikä pitää tehdä.
 
Kerrankin jotain mitä en löydä Googlesta. Miten vaihdetaan vanhaan Peugeot 307 autoon parkkivalon polttimo (w5w)? Ohjekirjassa käsketään vain vetämään se ulos ja vaihtamaan polttimo, mutta ei tule ulos ja pelkään, että menee rikki jos siinä onkin joku juttu mikä pitää tehdä.

Ohjekirja on oikeassa, tavallaan, se lamppu tulee pois ihan vaan vetämällä, mutta tuppaavat juuttumaan aika tiukasti. Ja koska se kanta on pieni ja hankalan muotoinen ottaa tiukasti kiinni, kannattaa etsiä sopivat pihdit joiden avulla hieman nitkuttelee ja pyörittelee sitä kantaa.
 
Ohjekirja on oikeassa, tavallaan, se lamppu tulee pois ihan vaan vetämällä, mutta tuppaavat juuttumaan aika tiukasti. Ja koska se kanta on pieni ja hankalan muotoinen ottaa tiukasti kiinni, kannattaa etsiä sopivat pihdit joiden avulla hieman nitkuttelee ja pyörittelee sitä kantaa.
peugeot.jpg

Itsellä on siis ongelmana tuo iso musta liitin/lampunkanta (4), mikä pitäisi vetämällä lähteä ulos? Itse polttimoon en ole vielä edes päässyt käsiksi. Uskaltaako tuon mötikän siis ihan vain vetää ulos tuolta? Ei tarvitse vääntää minnekään suuntaan?


EDIT: Ja eihän se olekaan tuo värjätty/merkitty osa vaan sen vieressä ylhäällä oleva polttimo, joka tosiaan lähtee ihan vain vetämällä ulos :D

En tajua miksi tuo iso on merkitty ohjeessa.
 
Viimeksi muokattu:
Golfin takaluukussa oheisen kuvan mukainen maalivirhe, jonka haluaisin korjata ettei lähde ruostumaan ja leviämään. Kokeiltu on jo merkkarin tiskiltä ostettua "kynsilakkapulloa", mutta totesin sen aika onnettomaksi - yhdellä kerroksella maali jäi läpikuultavaksi ja toista kerrosta levittäessä ensimmäinen irtosi, vaikka annoin kuivua vuorokauden verran välissä :bored:

Kahdesta automaalaamosta kävin kysymässä, ja molemmissa sanoivat, että koko luukku täytyisi maalata kokonaan ja hintaa sille tulisi 400 euron verran. Mutta kai tällaisen pienen maalivirheen korjaamiseen muitakin vaihtoehtoja täytyy olla? En kuitenkaan hae mitään täydellistä lopputulosta vaan riittää, että saisi paljaan pellin takaisin piiloon ja suojaan ruosteelta. Virhekohta muutenkin enimmäkseen takavalon upotuksen sisällä.
 

Liitteet

  • maalivirhe.PNG
    maalivirhe.PNG
    1,5 MB · Luettu: 119
Golfin takaluukussa oheisen kuvan mukainen maalivirhe, jonka haluaisin korjata ettei lähde ruostumaan ja leviämään. Kokeiltu on jo merkkarin tiskiltä ostettua "kynsilakkapulloa", mutta totesin sen aika onnettomaksi - yhdellä kerroksella maali jäi läpikuultavaksi ja toista kerrosta levittäessä ensimmäinen irtosi, vaikka annoin kuivua vuorokauden verran välissä :bored:

Kahdesta automaalaamosta kävin kysymässä, ja molemmissa sanoivat, että koko luukku täytyisi maalata kokonaan ja hintaa sille tulisi 400 euron verran. Mutta kai tällaisen pienen maalivirheen korjaamiseen muitakin vaihtoehtoja täytyy olla? En kuitenkaan hae mitään täydellistä lopputulosta vaan riittää, että saisi paljaan pellin takaisin piiloon ja suojaan ruosteelta. Virhekohta muutenkin enimmäkseen takavalon upotuksen sisällä.
Kyllä se sillä kynsilakalla peittyy. Itsekin semmoista tullut käytettyä. Sitten on olemassa näitä paikkoja mitkä kynäruiskulla tekevät täsmäkorjauksia lähinnä kiveniskuihin, mutta varmaan tuokin onnistuu. Millaiset olosuhteet sen maalauksen jälkeen oli? Ei todennäköisesti ollut kuivunut kunnolla jos ei tarpeeksi lämmintä ole ollut.
 
Golfin takaluukussa oheisen kuvan mukainen maalivirhe, jonka haluaisin korjata ettei lähde ruostumaan ja leviämään. Kokeiltu on jo merkkarin tiskiltä ostettua "kynsilakkapulloa", mutta totesin sen aika onnettomaksi - yhdellä kerroksella maali jäi läpikuultavaksi ja toista kerrosta levittäessä ensimmäinen irtosi, vaikka annoin kuivua vuorokauden verran välissä :bored:

Kahdesta automaalaamosta kävin kysymässä, ja molemmissa sanoivat, että koko luukku täytyisi maalata kokonaan ja hintaa sille tulisi 400 euron verran. Mutta kai tällaisen pienen maalivirheen korjaamiseen muitakin vaihtoehtoja täytyy olla? En kuitenkaan hae mitään täydellistä lopputulosta vaan riittää, että saisi paljaan pellin takaisin piiloon ja suojaan ruosteelta. Virhekohta muutenkin enimmäkseen takavalon upotuksen sisällä.

Sivele siihen tollasta pohjalle, hio kevyesti niin sitten varmaan se pintaväri tarttuu hyvin.

RUOSTEENESTOAINE
 
Tee useampi ohut kerros muutaman minuutin välein ja vasta sen jälkeen anna kuivua pidempään. Silmällä tutkailemalla huomaat kyllä milloin maali muuttuu nesteestä kiinteäksi ja sitten uutta kerrosta. Toki pintojen pitää olla puhtaat ja rasvattomat, että maali tarttuu.
 
Golfin takaluukussa oheisen kuvan mukainen maalivirhe, jonka haluaisin korjata ettei lähde ruostumaan ja leviämään. Kokeiltu on jo merkkarin tiskiltä ostettua "kynsilakkapulloa", mutta totesin sen aika onnettomaksi - yhdellä kerroksella maali jäi läpikuultavaksi ja toista kerrosta levittäessä ensimmäinen irtosi, vaikka annoin kuivua vuorokauden verran välissä :bored:

Kahdesta automaalaamosta kävin kysymässä, ja molemmissa sanoivat, että koko luukku täytyisi maalata kokonaan ja hintaa sille tulisi 400 euron verran. Mutta kai tällaisen pienen maalivirheen korjaamiseen muitakin vaihtoehtoja täytyy olla? En kuitenkaan hae mitään täydellistä lopputulosta vaan riittää, että saisi paljaan pellin takaisin piiloon ja suojaan ruosteelta. Virhekohta muutenkin enimmäkseen takavalon upotuksen sisällä.
Nämä on kyllä parhaita "koko takaluukku maalattava" kertoo vain siitä ettei edes haluta palvella asiakasta.

Kevyesti hiot, huolellinen putsaus ja rasvanpoisto ja sitten pohjamaali + pintamaali ja tämä kaikki lämpimässä.
 
Jos haluaa kerralla paksumman maalin laittaa niin leikkaat vaikkapa kontaktimuoviin reiän, laitat sen paikkamaalattavan kohdan päälle, laita reilu tippa maalia, odota että kuivuu ja vedä kontaktimuovi pois. Tällä keinoin voit myös varovasti hioa paikattavaa kohtaa vahingoittamatta ympäröivää maalipintaa.
 
Nämä on kyllä parhaita "koko takaluukku maalattava" kertoo vain siitä ettei edes haluta palvella asiakasta.
Tai sitten asiansa osaava maalari tietää, että jos VAG vehkeestä hilseilee maali noin nätisti pois, se ei ole kuin ajan kysymys milloin irtoaa vierestä samanmoinen laatta ja alkaa ulina maalaamon takuusta...
 
Kyllä se sillä kynsilakalla peittyy. Itsekin semmoista tullut käytettyä. Sitten on olemassa näitä paikkoja mitkä kynäruiskulla tekevät täsmäkorjauksia lähinnä kiveniskuihin, mutta varmaan tuokin onnistuu. Millaiset olosuhteet sen maalauksen jälkeen oli? Ei todennäköisesti ollut kuivunut kunnolla jos ei tarpeeksi lämmintä ole ollut.

Kuivassa 12 asteisessa autotallissa touhusin. Käytin myös hiustenkuivaajaa tovin maalin kuivaamiseen, mutta siitä huolimatta ensimmäinen kerros lähti seuraavana päivänä irti levittäessäni toista kerrosta. Ennen maalausta putsasin ruosteet kliinerillä ja hellästi P2000-paperilla hiomalla. Sitten vielä putsasin maalauskohdan huolellisesti apteekkilaatuisella isopropyylialkoholilla, ettei varmasti jäänyt mitään jäämiä.

Tee useampi ohut kerros muutaman minuutin välein ja vasta sen jälkeen anna kuivua pidempään. Silmällä tutkailemalla huomaat kyllä milloin maali muuttuu nesteestä kiinteäksi ja sitten uutta kerrosta. Toki pintojen pitää olla puhtaat ja rasvattomat, että maali tarttuu.

Tätäkin kokeilin, mutta lopputulos oli sama. Liekö tuo paikkapullon maali sitä kuuluisaa VAG-laatua?
 
Olenko jotenkin tyhmä vai miksi mun mielestä tuossa prätkän eturenkaassa on pyörimissuunta merkitty väärin, jos vertaa takarenkaaseen?
 

Liitteet

  • inCollage_20201224_085342444.jpg
    inCollage_20201224_085342444.jpg
    1,9 MB · Luettu: 88
Olenko jotenkin tyhmä vai miksi mun mielestä tuossa prätkän eturenkaassa on pyörimissuunta merkitty väärin, jos vertaa takarenkaaseen?
Kuvio kuuluukin mennä noin. Muistaakseni muutamassa renkaassa olen nähnyt saman. Ilmeisesti vesiurat on parempi olla juuri noin "hassusti".
 
Kuvio kuuluukin mennä noin. Muistaakseni muutamassa renkaassa olen nähnyt saman. Ilmeisesti vesiurat on parempi olla juuri noin "hassusti".
Ai takarenkaassa eri suuntaan kuin etu renkaassa?

Edit:

Selvittelin asiaa ja kyllä ne on oikein, olen siis tyhmä :tup:
 
Viimeksi muokattu:
-09 Octaviasta ei enää vasen etuvalo (xenon) säädä korkeutta käynnistäessä. Sivuttaissuunnassa tsekkaa rajat normaalisti. Ei herjaa edes mittaritaulussa virhettä. Liekkö tuolle on mitään tehtävissä?

Nappasin äsken koko umpion kainaloon ja avasin sisätiloissa todatakseni, ettei tuolle kyllä polttimon vaihtoa enempää mahdu tekemään. Josko nyt ensi hätään vaan roiskin rasvaa kontakteille..
 
-09 Octaviasta ei enää vasen etuvalo (xenon) säädä korkeutta käynnistäessä. Sivuttaissuunnassa tsekkaa rajat normaalisti. Ei herjaa edes mittaritaulussa virhettä. Liekkö tuolle on mitään tehtävissä?

Nappasin äsken koko umpion kainaloon ja avasin sisätiloissa todatakseni, ettei tuolle kyllä polttimon vaihtoa enempää mahdu tekemään. Josko nyt ensi hätään vaan roiskin rasvaa kontakteille..

Vikakoodit lukuun
 
Katselin tuossa telkkarissa, kun entisöivät -60 luvun jenkkiä, niin sieltähän löytyi se kakkosnelonen. Oli aikaisemmin korjailtu helmoja. Mikähän idea helmojen sisälle on laittaa puuta, joka mätänee? Takavuosina ihan täälläkin vissiin korjattiin tuolla kakkosnelosella.
 
Katselin tuossa telkkarissa, kun entisöivät -60 luvun jenkkiä, niin sieltähän löytyi se kakkosnelonen. Oli aikaisemmin korjailtu helmoja. Mikähän idea helmojen sisälle on laittaa puuta, joka mätänee? Takavuosina ihan täälläkin vissiin korjattiin tuolla kakkosnelosella.
Mulla on C5 Corvetessa puuta ihan tahtaan laittamana. Wikipedia sanoo:
The floor boards on the C5 are a composite consisting of SMC [Sheet Molded Composite] with balsa wood in the middle. Balsa wood was chosen for its stiffness, light weight, and sound absorption qualities.
 
Katselin tuossa telkkarissa, kun entisöivät -60 luvun jenkkiä, niin sieltähän löytyi se kakkosnelonen. Oli aikaisemmin korjailtu helmoja. Mikähän idea helmojen sisälle on laittaa puuta, joka mätänee? Takavuosina ihan täälläkin vissiin korjattiin tuolla kakkosnelosella.
Tehdäänhän veneitä puusta ja siinä nyt ei ole mitään järkeä, kelluttaa puuta vedessä vuosikausia...
 
Tehdäänhän veneitä puusta ja siinä nyt ei ole mitään järkeä, kelluttaa puuta vedessä vuosikausia...

Britithän näissä nyt on kunnostautunut kautta aikain. Tietty ajan myötä tulee ongelmia vastaan, vaan eipä noita ole kukaan alunperin suunnitellutkaan kestämään ikuisuuksia.

Köpö linkki, mutta jos siitä jotain selkoa saa:

 
Olenko jotenkin tyhmä vai miksi mun mielestä tuossa prätkän eturenkaassa on pyörimissuunta merkitty väärin, jos vertaa takarenkaaseen?
Mistäpä näistä tietää mitä suunnittelija on tuolla kuviolla hakenut. Eikö kuitenkin etu- ja takarenkaalta vaadit jokseenkin erilaisia ominaisuuksia: eturenkaalta jarrutuspitoa ja takarenkaalta vetopitoa eli erilainen kuvio ja pyörimissuunta on melko helposti perusteltavissa.
 
Mistäpä näistä tietää mitä suunnittelija on tuolla kuviolla hakenut. Eikö kuitenkin etu- ja takarenkaalta vaadit jokseenkin erilaisia ominaisuuksia: eturenkaalta jarrutuspitoa ja takarenkaalta vetopitoa eli erilainen kuvio ja pyörimissuunta on melko helposti perusteltavissa.

"Suurin osa moottoripyörän jarrutustehosta tulee etujarrusta (painonsiirtyminen jarruttaessa keventää takarengasta, eikä se juuri jarruta). V-kuvioinnin eri suuntautumisella on ajateltu, että takarengasta tarvitaan kiihdyttämiseen ja eturengasta jarruttamiseen. Ja siten vettä tarvitsee siirtää eri suuntiin. Tasaisessa ajossa kuviosuunnalla ei ole (niin suurta) merkitystä. "

Tuo oli Moottoripyörän renkaiden kuvioinnista?

Itsekin miettinyt radio-ohjattavista asti että miksi esim. traktorin renkaita ei uriteta niin että saisivat parhaan gripin mudasta, mutta kai niillä on jotain muuta funktiota sitten.
 
Itsekin miettinyt radio-ohjattavista asti että miksi esim. traktorin renkaita ei uriteta niin että saisivat parhaan gripin mudasta, mutta kai niillä on jotain muuta funktiota sitten.
Traktorin rengaskuviossa on huomioitava renkaan ripojen välin puhdistuminen, vetotyössä renkaat luistavat jonkin verran ripojen purressa maahan ja tiettyyn pisteeseen saakka luistoa lisäämällä saavutetaan suurempi vetoteho. Aiheesta luettavaa löytyy esim. Vakolan tiedotteesta Vakolan tiedotteesta vuodelta -95 tai Koneviestin artikkelista.
 
Itsekin miettinyt radio-ohjattavista asti että miksi esim. traktorin renkaita ei uriteta niin että saisivat parhaan gripin mudasta, mutta kai niillä on jotain muuta funktiota sitten.
Urat nyt eivät mudassa paljoa auta kun menevät tukkoon vaikka olisivat kunnon "maastorenkaat" (tyyliin tämä, tuollaisella joskus oltu liikenteessä eikä nuokaa ihmeitä tee, helvetin huonot vain ajaa maantiellä). Ja onhan noita eturenkaita raktroreillekin "pitkittäisurilla", mutta ei niitä ole vuosikymmeniin nähnyt kun nelivetoisissa halutaan sitä "lapioimisvoimaa" sinne eteenkin.

Lisäksi kun katsoo millaisia palasia noista renkaista lähtee välillä irti (luokkaa "sentti kertaa kaksi"), niin ei siinä kovin nätti urakuvio kovin kauaa pysyisi ja tulisi ikävä noita korkeita kumi"teriä".
 
Mitään ehdotuksia miten saisin auton takamatkustamon katon rajalle valaisimen tai sen tapaista? Ideana siis olis, että lamppu syttyis kun oven avaa.
 
Mitään ehdotuksia miten saisin auton takamatkustamon katon rajalle valaisimen tai sen tapaista? Ideana siis olis, että lamppu syttyis kun oven avaa.

Ostat purkaamolta/kaupasta sopivan valaisimen. Teet sopivan reiän sopivaan kohtaan takamatkustamon kattoa. Ujutat johdon/johdot katon verhoilun päällä etumatkustamon valaisimelta takavalaisimelle. Kytket johdot. Nautit valaisusta.
 
Miksiköhän kanelia pidetään parempana aineena jäähdyttimen/kannen korjaamiseen kuin näitä paikkausaineita? Ainakin korjannut useammalla vuotoja olemattomaan. Halpaa ainakin kaupassa.
 
Mitään ehdotuksia miten saisin auton takamatkustamon katon rajalle valaisimen tai sen tapaista? Ideana siis olis, että lamppu syttyis kun oven avaa.
Tarpeeksi tehokkaat valot eteen niin alkaa riittämään valoa taaksekkin
 
Toimiiko virta sovellus niin, että minun pitää maksaa 30e aloittaakseni sen käytön? Eli, jos haluaisin kokeilla sovellusta niin se maksaa sen 30e. Niiden nettisivuilla oli Q&A osiossa, että käytön voi lopettaa poistamalla maksukortin, mutta saldo jää vielä käytettäväksi. Tarvitsisi ladata autoa huomenna toisessa kaupungissa ja sattuu olemaan lataushybridi käytössä niin voisin sitä ladata sillä aikaa kun kaupungilla, mutta onhan se typerää, että maksaa 30e kun ei mulle ole muuten käyttöä.
 
Mitään ehdotuksia miten saisin auton takamatkustamon katon rajalle valaisimen tai sen tapaista? Ideana siis olis, että lamppu syttyis kun oven avaa.
Meillä oli joskus lasten kaukalo-/ turvaistuinvaiheessa vastaava tarve takaosan lisävalaistukselle. Homma ratkesi laittamalla semmoinen pyöreä patterivalaisin takiaistarralla kattoon. Riippuu tietenkin katon materiaalista pysyykö se siellä. Auttoi kovasti vöitä sitoessa ja pikkutavaroita lattialta etsiessä.
Siinä keskellä autoa sen sai sytytettyä ja sammutettua melko helposti edestä tai takaa, jos halusi tarkastaa vaikka matkan aikana, miltä se kyytiläisen naama näyttää.
Keskeltä painamalla syttyi ja sammui, joten onnistui vaikka kinttaat kädessä.
 
Auto kävi rempassa ja soittivat, että remppaan liittyen huomasivat että aurauskulmat heittää ja että rattikin olisi vinossa. No rempan jälkeen tuo ratti on mielestäni vinossa pahemmin mitä se oli ennen remppaa. Tuosta kun suoristaa niin vastaantulijoiden kaistalla ollaan hyvin nopeasti. Kannattanee käydä huomauttamassa ja pyytää suoristavan ratti uudelleen? Vai meneekö toleranssiin? Mielestäni ei.

Toinen kysymys: Mitenkäs paljon nuo xenonit himmenee käytössä? Omassa taitaa olla alkuperäiset 6 vuotta vanhat xenonit ja tuntuu aika himmeältä.
 

Liitteet

  • IMG_20210109_133750.jpg
    IMG_20210109_133750.jpg
    196,8 KB · Luettu: 79
Auto kävi rempassa ja soittivat, että remppaan liittyen huomasivat että aurauskulmat heittää ja että rattikin olisi vinossa. No rempan jälkeen tuo ratti on mielestäni vinossa pahemmin mitä se oli ennen remppaa. Tuosta kun suoristaa niin vastaantulijoiden kaistalla ollaan hyvin nopeasti. Kannattanee käydä huomauttamassa ja pyytää suoristavan ratti uudelleen? Vai meneekö toleranssiin? Mielestäni ei.

Toinen kysymys: Mitenkäs paljon nuo xenonit himmenee käytössä? Omassa taitaa olla alkuperäiset 6 vuotta vanhat xenonit ja tuntuu aika himmeältä.
Xenonit menettää jo 2 vuodessa suurimman osan tehoistaan eli vaihda ihmeessä ne niin tulee varmasti lisää valoa. Kestäviähän ne usein on, mutta jos haluat hyvää valotehoa niin parin vuoden välein vaihto.
 
Auto kävi rempassa ja soittivat, että remppaan liittyen huomasivat että aurauskulmat heittää ja että rattikin olisi vinossa. No rempan jälkeen tuo ratti on mielestäni vinossa pahemmin mitä se oli ennen remppaa. Tuosta kun suoristaa niin vastaantulijoiden kaistalla ollaan hyvin nopeasti. Kannattanee käydä huomauttamassa ja pyytää suoristavan ratti uudelleen? Vai meneekö toleranssiin? Mielestäni ei.

Toinen kysymys: Mitenkäs paljon nuo xenonit himmenee käytössä? Omassa taitaa olla alkuperäiset 6 vuotta vanhat xenonit ja tuntuu aika himmeältä.


Siellä on joku vaan näppäillyt kulmat kohilleen ratista piittaamatta, eikun takaisin itkemään.
 
Xenonit menettää jo 2 vuodessa suurimman osan tehoistaan eli vaihda ihmeessä ne niin tulee varmasti lisää valoa. Kestäviähän ne usein on, mutta jos haluat hyvää valotehoa niin parin vuoden välein vaihto.
Jahas ja olisiko sitten laittaa jotain ihan oikeaa faktaa kehiin?
Vuosilla kun ei juuri ole merkitystä vaan käyttötunneilla ja "suurin osa" valotehosta eli yli 50% ei varmasti lähde tuossa ajassa, hyvä jos koskaan.
Mitä itse nopeasti etsimällä löysin, niin noin 2000 tunnin käyttöaikaa voi odottaa "laatumerkeiltä" ja siinä ajassa valotehosta voi lähteä 5-25%, kunnes valosävy jo vaihtuu sellaiseksi, että ne tekee mieli vaihtaa.
 
Auto kävi rempassa ja soittivat, että remppaan liittyen huomasivat että aurauskulmat heittää ja että rattikin olisi vinossa. No rempan jälkeen tuo ratti on mielestäni vinossa pahemmin mitä se oli ennen remppaa. Tuosta kun suoristaa niin vastaantulijoiden kaistalla ollaan hyvin nopeasti. Kannattanee käydä huomauttamassa ja pyytää suoristavan ratti uudelleen? Vai meneekö toleranssiin? Mielestäni ei.

Toinen kysymys: Mitenkäs paljon nuo xenonit himmenee käytössä? Omassa taitaa olla alkuperäiset 6 vuotta vanhat xenonit ja tuntuu aika himmeältä.
Ratilla ei ole mitään toleranssia, aina pitää olla suorassa.
 
Jahas ja olisiko sitten laittaa jotain ihan oikeaa faktaa kehiin?
Vuosilla kun ei juuri ole merkitystä vaan käyttötunneilla ja "suurin osa" valotehosta eli yli 50% ei varmasti lähde tuossa ajassa, hyvä jos koskaan.
Mitä itse nopeasti etsimällä löysin, niin noin 2000 tunnin käyttöaikaa voi odottaa "laatumerkeiltä" ja siinä ajassa valotehosta voi lähteä 5-25%, kunnes valosävy jo vaihtuu sellaiseksi, että ne tekee mieli vaihtaa.
En tiedä mitä sillä autollasi teet, mutta kyllä parissa vuodessa niitä käyttötunteja tulee ihan riittävästi autolle ja merkittävä ero uuden ja vanhan välillä. Nopeimmillaan alle vuodessa osram xenon mennyt loppuun vaikka laatua pitäisi olla ja olivat aidot eikä mistään ebaysta ostetut. Ei ne polttimot niin kalliita ole ettei niitä jo ennakoidusti voisi parin vuoden välein uusia.
 
En tiedä mitä sillä autollasi teet, mutta kyllä parissa vuodessa niitä käyttötunteja tulee ihan riittävästi autolle ja merkittävä ero uuden ja vanhan välillä. Nopeimmillaan alle vuodessa osram xenon mennyt loppuun vaikka laatua pitäisi olla ja olivat aidot eikä mistään ebaysta ostetut. Ei ne polttimot niin kalliita ole ettei niitä jo ennakoidusti voisi parin vuoden välein uusia.
Jos autossa on päiväajovalot, niin eipä nuo xenonit edes pala keulalla kuin hämärän ja pimeän aikaan.
 
En tiedä mitä sillä autollasi teet, mutta kyllä parissa vuodessa niitä käyttötunteja tulee ihan riittävästi autolle ja merkittävä ero uuden ja vanhan välillä. Nopeimmillaan alle vuodessa osram xenon mennyt loppuun vaikka laatua pitäisi olla ja olivat aidot eikä mistään ebaysta ostetut. Ei ne polttimot niin kalliita ole ettei niitä jo ennakoidusti voisi parin vuoden välein uusia.
Vai niin, omat kokemukset ja mutuilut voi unohtaa asioita yleistäessä. Jos ajat 150tkm vuodessa ja joudut sen takia vaihtamaan, niin sehän on selvä.
Keskimäärin henkilöautoilla ajettiin 13 794 kilometriä vuonna 2018. Ja täällä kun on pelkkiä massipäälliköitä, niin joka autosta varmasti lyötyy myös ne päiväajovalot.
Otetaan puolet tuosta odotetusta käyttöajasta eli 1000 tuntia. Oletetaan että 1/3 ajetaan kesällä/päivällä, niin kirkkaalla ettei valot syty, 9196km.
60km/h keskinopeudella sinun pitää ajaa 90 000km, että edes se 1000 tuntia tulee täyteen.
Noin 10 vuotta. Ihan turha niitä on vaan huvin ja harrastuksen vuoksi vaihtaa kerran vuodessa.
 
En tiedä mitä sillä autollasi teet, mutta kyllä parissa vuodessa niitä käyttötunteja tulee ihan riittävästi autolle ja merkittävä ero uuden ja vanhan välillä. Nopeimmillaan alle vuodessa osram xenon mennyt loppuun vaikka laatua pitäisi olla ja olivat aidot eikä mistään ebaysta ostetut. Ei ne polttimot niin kalliita ole ettei niitä jo ennakoidusti voisi parin vuoden välein uusia.
Saahan niitä vaihtaa miten lystää, mutta täyttä spedeilyä xenoneita on jatkuvasti uusia "varalta"...

Esim. Duunissa käytämme vain Osramin Xenarcceja asiakkaiden autoihin, ja 5v ajalta muistan tasan 2kpl joita pitänyt takuuseen uusia. Ko. polttimoilla Osramin 4v takuu...

Juuri vaihdoin omaan autoon toisen polttimon, kun alkoi punertaa ja toinen nyt on ainakin sen 3-4v vanha. Ei mitään eroa valotehossa tai sävyssä...
 
Eli 0,1 astetta vinossa oleva ratti olisi mielestäsi syy mennä korjaamolla, juuh.
Periaatteessa kyllä, käytännössä välttämättä ei. Pääsääntöisesti silmällä vinossa oleva ratti on syy suunnata uudelleen.

Nykyautoissa ajonvakautukset, kaistavahdit, autopilotit yms. vaatii, että se ratti on suorassa, tai ainakin yhtä suorassa kuin ennen suuntausta.
Joko se ratti saadaan minuutilleen samaan asentoon kuin ennen suuntausta TAI ohjauspyörän kääntökulma-anturille on kalibroitava uusi "keskikohta" suuntauksen jälkeen.
Esim. Tesloissa 0,1° eli 6' heitto näkyy jo mittaristossa virtuaaliratin vinoutena, vaikkei sitä silmällä välttämättä huomaa. (Ja kulma-asteet jakaantuu sitten minuutteihin ja minuutit edelleen sekunteihin, eikä asteen desimaaleihin...)
 
Periaatteessa kyllä, käytännössä välttämättä ei. Pääsääntöisesti silmällä vinossa oleva ratti on syy suunnata uudelleen.

Nykyautoissa ajonvakautukset, kaistavahdit, autopilotit yms. vaatii, että se ratti on suorassa, tai ainakin yhtä suorassa kuin ennen suuntausta.
Joko se ratti saadaan minuutilleen samaan asentoon kuin ennen suuntausta TAI ohjauspyörän kääntökulma-anturille on kalibroitava uusi "keskikohta" suuntauksen jälkeen.
Esim. Tesloissa 0,1° eli 6' heitto näkyy jo mittaristossa virtuaaliratin vinoutena, vaikkei sitä silmällä välttämättä huomaa. (Ja kulma-asteet jakaantuu sitten minuutteihin ja minuutit edelleen sekunteihin, eikä asteen desimaaleihin...)
Eli joku toleranssi on ja se poikkeaa nollasta, mikä on täysin luonnollista. Siihen tartuin.

OT: Kyllä ne asteet desimaaleihinkin jakaantuu, vaikka minuutti-sekunti-muoto on myös olemassa.
 
Kysymyksiä tietämättömältä:

Vuosi sitten meni autosta uusiksi raidetanko oikealle puolelle kun oli "välyksellinen sisäpää". Siihen meni asennukseen joku suojakumi. No nyt on katsastuksessa seuraava korjauskehotus "ohjausvaihde, hammastangon suojakumi, vaurioitunut, oikealla". Kysymy kuuluu että onko tuo se sama suojakumi joka viimevuonna vaihdettiin? Autojen kanssa peukalo keskimääräistä enemmän keskellä kämmentä mutta oma logiikka sanoo että raidtanko on kiinni siinä ohjausvaihteessa ja se olisi sama kumi joka peittää molempia. Vai onko sielä joku eri suojakumi josta on kyse? Vai olenko iha pihalla ja koko osa on ihan eri puolella autoa mitä ajattelen :think: Lisäksi kysyisin kuinkahan pitkä operaatio purkamisineen tuommoisen suojakumin vaihto on (ja tuleeko taas vaihteeksi kylkeen pyörien suuntaus)?

Toinen korjauskehotus on ruostevaurioinen jarrusuojakilpi taakse vasemmalle. Takajarruista menee levyt ja palat nyt uusiksi joka tapauksessa niin paljonko lisätyötä (lue: huoltomiehen kallista työaikaa) pelkkään levyt-palat hommaan tekee tuon suojakilven vaihto per puoli? Vaihtoehtoina kun on korjauskehotuksen "roikkumaan jättäminen", vaihto vaaditulle puolelle tai vaihto molemmille puolille (kun voi muuttua tomuksi se toisen puolenkin koska vaan).

Autona VW Golf IV viistoperä
 
Kysymyksiä tietämättömältä:

Vuosi sitten meni autosta uusiksi raidetanko oikealle puolelle kun oli "välyksellinen sisäpää". Siihen meni asennukseen joku suojakumi. No nyt on katsastuksessa seuraava korjauskehotus "ohjausvaihde, hammastangon suojakumi, vaurioitunut, oikealla". Kysymy kuuluu että onko tuo se sama suojakumi joka viimevuonna vaihdettiin? Autojen kanssa peukalo keskimääräistä enemmän keskellä kämmentä mutta oma logiikka sanoo että raidtanko on kiinni siinä ohjausvaihteessa ja se olisi sama kumi joka peittää molempia. Vai onko sielä joku eri suojakumi josta on kyse? Vai olenko iha pihalla ja koko osa on ihan eri puolella autoa mitä ajattelen :think: Lisäksi kysyisin kuinkahan pitkä operaatio purkamisineen tuommoisen suojakumin vaihto on (ja tuleeko taas vaihteeksi kylkeen pyörien suuntaus)?

Toinen korjauskehotus on ruostevaurioinen jarrusuojakilpi taakse vasemmalle. Takajarruista menee levyt ja palat nyt uusiksi joka tapauksessa niin paljonko lisätyötä (lue: huoltomiehen kallista työaikaa) pelkkään levyt-palat hommaan tekee tuon suojakilven vaihto per puoli? Vaihtoehtoina kun on korjauskehotuksen "roikkumaan jättäminen", vaihto vaaditulle puolelle tai vaihto molemmille puolille (kun voi muuttua tomuksi se toisen puolenkin koska vaan).

Autona VW Golf IV viistoperä
Kyllä se samalta suojakumilta vaikuttaisi. Periaatteessa jos merkkaa kohdan missä tanko on ollut ja laittaa takaisin niin ei vaadi suuntauksia.

Golfista tietämättä, eiköhän kilvet tuo 10-30min lisää per puoli ruosteen määrästä riippuen. Jos toinenkin on rapea, niin eiköhän sekin kannatta vaihtaa.
Käsijarrun kengätkin vois vaihtaa samalla, jos ei ole koskaan tehty. No ei pakko ole tietenkään.
 
Sitä raidetankoa tuskin mikään kumi peittää, joten voi olla (luultavasti on, varmaan samalla hammastangon kumin vaihtaneet) sama kumi tai olla olematta (jostain syystä vaihtaneet jonkun muun kumeksen sieltä samalla).
 
Sitä raidetankoa tuskin mikään kumi peittää, joten voi olla (luultavasti on, varmaan samalla hammastangon kumin vaihtaneet) sama kumi tai olla olematta (jostain syystä vaihtaneet jonkun muun kumeksen sieltä samalla).
Kyllähän kumi sisimmän raidetangon peittää siitä nivelletystä osasta mikä myöskin on se mistä se tanko hajoaa.
 

Statistiikka

Viestiketjut
254 273
Viestejä
4 419 227
Jäsenet
73 337
Uusin jäsen
Lussse

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom