Kysymyksiä & Vastauksia

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja w!rd
  • Aloitettu Aloitettu
Kyllä se samalta suojakumilta vaikuttaisi. Periaatteessa jos merkkaa kohdan missä tanko on ollut ja laittaa takaisin niin ei vaadi suuntauksia.

Golfista tietämättä, eiköhän kilvet tuo 10-30min lisää per puoli ruosteen määrästä riippuen. Jos toinenkin on rapea, niin eiköhän sekin kannatta vaihtaa.
Käsijarrun kengätkin vois vaihtaa samalla, jos ei ole koskaan tehty. No ei pakko ole tietenkään.

Onkohan tuossa mun pirssissä edes käsijarrun kenkiä? En ainakaan mistään oikein löydä tietoa tai sellaisia osia...
 
Onkohan tuossa mun pirssissä edes käsijarrun kenkiä? En ainakaan mistään oikein löydä tietoa tai sellaisia osia...
No joo, tietty jos ei ole erillisiä, niin eipä siinä sitten mitään.
Nopeasti katottuna, eihän siinä ole.
Golfissa käsijarru vaikuttaa käyttöjarrun jarrupaloihin eli mitään erillisiä kenkiä tai vastaavia ei ole.
 
Kysymyksiä tietämättömältä:

Vuosi sitten meni autosta uusiksi raidetanko oikealle puolelle kun oli "välyksellinen sisäpää". Siihen meni asennukseen joku suojakumi. No nyt on katsastuksessa seuraava korjauskehotus "ohjausvaihde, hammastangon suojakumi, vaurioitunut, oikealla". Kysymy kuuluu että onko tuo se sama suojakumi joka viimevuonna vaihdettiin? Autojen kanssa peukalo keskimääräistä enemmän keskellä kämmentä mutta oma logiikka sanoo että raidtanko on kiinni siinä ohjausvaihteessa ja se olisi sama kumi joka peittää molempia. Vai onko sielä joku eri suojakumi josta on kyse? Vai olenko iha pihalla ja koko osa on ihan eri puolella autoa mitä ajattelen :think: Lisäksi kysyisin kuinkahan pitkä operaatio purkamisineen tuommoisen suojakumin vaihto on (ja tuleeko taas vaihteeksi kylkeen pyörien suuntaus)?

Toinen korjauskehotus on ruostevaurioinen jarrusuojakilpi taakse vasemmalle. Takajarruista menee levyt ja palat nyt uusiksi joka tapauksessa niin paljonko lisätyötä (lue: huoltomiehen kallista työaikaa) pelkkään levyt-palat hommaan tekee tuon suojakilven vaihto per puoli? Vaihtoehtoina kun on korjauskehotuksen "roikkumaan jättäminen", vaihto vaaditulle puolelle tai vaihto molemmille puolille (kun voi muuttua tomuksi se toisen puolenkin koska vaan).

Autona VW Golf IV viistoperä
On sama kumi.

Kilvet kannattaa vaihtaa jarrulevyjen vaihdon yhteydessä, kun jarruromut joutuu joka tapauksessa käyttämään pois edestä pelkän kilven vaihdossa.
10-30min on erittäin optimistinen arvio per kilpi, tuon ikäisessä tietää jo katsomatta kuinka rapsakat liitokset on ja satavarmasti ainakin yksi pultti katkeaa/katkennut jo paikalleen.
Huonolla tuurilla joutuu uusimaan vielä pyöränlaakeria, jos on sisäkooli kovin haukannut jumiin akselille.

*Jäniskevennys: Jos jaksaa inttää katsurin kanssa niin helpointa on hakata molemmat kilvet irti. Jos pilkuntarkasti selataan lakia niin ainoa vaatimus kilville on, että sellaiset on oltava samalla akselilla molemmilla puolilla, muuta ei ole määritelty.
 
Siellä on joku vaan näppäillyt kulmat kohilleen ratista piittaamatta, eikun takaisin itkemään.
Jeps, soitin liikkeeseen. Myönsivät että oma kulmakone oli rikki ja käyttivät naapuriliikkeessä. Siellä ei ollut jotain ratin asento kiinnostanut.

Käyn suuntaamassa uusiksi heidän uudella koneella kun saavat. Veloituksetta.
 
Faijalla 2016 vuoden BMW 520d ja nyt kun nää pakkaset on alkanu niin hän on miettinyt, että mikä lämmitysjärjestelmä tuossa vehkeessä oikeen on. Näkeekö jostain VIN koodilla esimerkiksk vai mistähän voisi nähdä.

Entiset autot ovat (volvo) on yleensä lämmennyt sillä tavalla että jos ajastimeen laittaa 16:30, niin 16:30 auto on lämmin. Tuo taas aloittaa puhaltamise 16:30 ja tuntuu, että vaikka oottaisi puoli tuntia, ei auto sen lämpimämpi ole. Eli lämmittääkö se vain moottoria vai miten toimii. Autoista en itse tiedä hirveästi ja yrittänyt googletella, niin ehkä joku hohkaaja tms. löytyy vain millä oikeastaan ei tee mitään.

Plussana taas auto lämpeää kyllä käynnistyessään aika nopsaa ettei tarvitse pidempiä aikoja kylmässä autossa olla.
 
Faijalla 2016 vuoden BMW 520d ja nyt kun nää pakkaset on alkanu niin hän on miettinyt, että mikä lämmitysjärjestelmä tuossa vehkeessä oikeen on. Näkeekö jostain VIN koodilla esimerkiksk vai mistähän voisi nähdä.

Entiset autot ovat (volvo) on yleensä lämmennyt sillä tavalla että jos ajastimeen laittaa 16:30, niin 16:30 auto on lämmin. Tuo taas aloittaa puhaltamise 16:30 ja tuntuu, että vaikka oottaisi puoli tuntia, ei auto sen lämpimämpi ole. Eli lämmittääkö se vain moottoria vai miten toimii. Autoista en itse tiedä hirveästi ja yrittänyt googletella, niin ehkä joku hohkaaja tms. löytyy vain millä oikeastaan ei tee mitään.

Plussana taas auto lämpeää kyllä käynnistyessään aika nopsaa ettei tarvitse pidempiä aikoja kylmässä autossa olla.

Niin onko kyseisessä vehkeessä lisälämmitintä ollenkaan. VIN koodilla varustelistauksesta löytyy jos tehdasvaruste ja sitä ohjataan i-drivestä ja kakesta, jälkiasenteisissa luultavasti kauko-ohjain, nappi tai puhelinohjaus. Bemareissa on vakiona taukotuuletus olemassa mutta se ei lämmitä sisätiloja eikä moottoria. Volvoissa luultavasti ollut pa-lisälämmitin vakiona ja toiminut kuten kuvasit.
 
Niin onko kyseisessä vehkeessä lisälämmitintä ollenkaan. VIN koodilla varustelistauksesta löytyy jos tehdasvaruste ja sitä ohjataan i-drivestä ja kakesta, jälkiasenteisissa luultavasti kauko-ohjain, nappi tai puhelinohjaus. Bemareissa on vakiona taukotuuletus olemassa mutta se ei lämmitä sisätiloja eikä moottoria. Volvoissa luultavasti ollut pa-lisälämmitin vakiona ja toiminut kuten kuvasit.
Joo asentelin Idriven tai jonkun BMW sovelluksen kännykkään ja siinä sai puhaltimen laitettua päälle. On myös "parkki-ilmastointi" tms. eli vaikuttaa siltä että ihan vakiovarustus pelkästään. Eli tuo vakiovarustus vaan puhaltaa ilmaa vai miten? Kävin testaamassa 15 min ajastimen päälle laittamisen jälkeen ja ei se omasta mielestä ainakaan hirveän lämmintä puhallellut.

Edit. Ja mistähän saisi löydettyä hinnan kunnon webastolle? Näillä pohjoisen reissuilla ilkeä lähtee -20 asteista autoa kylmänä käyttää saati mennä sisälle :)
 
*Jäniskevennys: Jos jaksaa inttää katsurin kanssa niin helpointa on hakata molemmat kilvet irti. Jos pilkuntarkasti selataan lakia niin ainoa vaatimus kilville on, että sellaiset on oltava samalla akselilla molemmilla puolilla, muuta ei ole määritelty.
Missä laissa noin sanotaan? Se taitaa olla mutu-tietoa, joka perustuu siihen, ettei katsastaja kiinnittäisi asiaan huomiota, jos molemmat puuttuvat.

Siis kyllä ne kuuluvat siellä olla ainakin katsastuksen arvosteluperusteiden mukaan:
https://www.traficom.fi/sites/default/files/media/regulation/FI Ajoneuvojen määräaikaiskatsastuksen arvosteluperusteet.pdf
 
Joo asentelin Idriven tai jonkun BMW sovelluksen kännykkään ja siinä sai puhaltimen laitettua päälle. On myös "parkki-ilmastointi" tms. eli vaikuttaa siltä että ihan vakiovarustus pelkästään. Eli tuo vakiovarustus vaan puhaltaa ilmaa vai miten? Kävin testaamassa 15 min ajastimen päälle laittamisen jälkeen ja ei se omasta mielestä ainakaan hirveän lämmintä puhallellut.

Edit. Ja mistähän saisi löydettyä hinnan kunnon webastolle? Näillä pohjoisen reissuilla ilkeä lähtee -20 asteista autoa kylmänä käyttää saati mennä sisälle :)

Idrive on siis bemarin nimitys auton media/ajotietokonejärjestelmälle ja muistaakseni asetukset, ilmastointi on mahdollista säätää tätä tauko ilmanvaihtoa ja jos tehdas webasto niin valittavissa täppä ventilation tai auxiliary heating. Jos en väärässä ole niin ventilation puhaltaa ulkoilmaa ja vain tuulettaa ei jäähdytä tai lämmitä ja tämä on siis vakiovaruste. 2016 20d taitaa olla b47 koneella jossa saattoi tulla vikakoodeja jos moottorin lämmöissä liikaa eroja esilämmityksen myötä kannattaa merkkikohtaisilta foorumeilta hieman lukea miten webasto kannattaa asentaa toimimaan. Asennuksen parhaaseen hintaan saat luultavasti paikalliselta autovarusteluliikkeeltä merkkarilla tehdasweban retrofit on kallis ja lämmittää vain sisätiloja jos ei modata.
 
Missä laissa noin sanotaan? Se taitaa olla mutu-tietoa, joka perustuu siihen, ettei katsastaja kiinnittäisi asiaan huomiota, jos molemmat puuttuvat.

Siis kyllä ne kuuluvat siellä olla ainakin katsastuksen arvosteluperusteiden mukaan:
https://www.traficom.fi/sites/default/files/media/regulation/FI Ajoneuvojen määräaikaiskatsastuksen arvosteluperusteet.pdf
Just niin mutuilua mitä se voi olla juuri loppuvuodesta katsurikurssin käyneeltä...

Ja kyllä, arvosteluperusteissa on kohta jarrukilpien puuttumiselle, mutta jos otat kilvet molemmilta puolilta pois ei niitä periaatteessa voi vaatia.
Kun lukaiset vielä loput lait, asetukset ja määräykset niin selkiää sinullekin. Periaatteessa ne kilvet pitäisi kyllä olla, mutta säätäjillä on jäänyt tuo porsaanreikä, joka mahdollistaa ko. kikkailun. Muistaakseni tuota ei oikaistu edes viime kesän lakimuutoksien myötä.
Tarkistaisin asian ja kaivaisin suorat linkit jos jaksaisin, mutten jaksa.
 
Just niin mutuilua mitä se voi olla juuri loppuvuodesta katsurikurssin käyneeltä...

Ja kyllä, arvosteluperusteissa on kohta jarrukilpien puuttumiselle, mutta jos otat kilvet molemmilta puolilta pois ei niitä periaatteessa voi vaatia.
Kun lukaiset vielä loput lait, asetukset ja määräykset niin selkiää sinullekin. Periaatteessa ne kilvet pitäisi kyllä olla, mutta säätäjillä on jäänyt tuo porsaanreikä, joka mahdollistaa ko. kikkailun. Muistaakseni tuota ei oikaistu edes viime kesän lakimuutoksien myötä.
Tarkistaisin asian ja kaivaisin suorat linkit jos jaksaisin, mutten jaksa.

Mikään asetus tai määräys ei määrittele, että jarrukilvet olisivat pakollinen varuste. Tästä syystä löytyy monia autoja jossa jarrukilpiä ei ole, mutta perjaatteessa niissä autoissa missä jarrukilvet on ollu tehtaalta lähtien niin niiden on oltava kunnossa ja paikallaan.
 
Just niin mutuilua mitä se voi olla juuri loppuvuodesta katsurikurssin käyneeltä...

Ja kyllä, arvosteluperusteissa on kohta jarrukilpien puuttumiselle, mutta jos otat kilvet molemmilta puolilta pois ei niitä periaatteessa voi vaatia.
Kun lukaiset vielä loput lait, asetukset ja määräykset niin selkiää sinullekin. Periaatteessa ne kilvet pitäisi kyllä olla, mutta säätäjillä on jäänyt tuo porsaanreikä, joka mahdollistaa ko. kikkailun. Muistaakseni tuota ei oikaistu edes viime kesän lakimuutoksien myötä.
Tarkistaisin asian ja kaivaisin suorat linkit jos jaksaisin, mutten jaksa.
Se on mutuilua niin kauan, kunnes vastaat kysymykseeni (ja esim. linkität kyseiset lainkohdat). Pelkkä jonkin kurssin käyminen ei riitä perusteluksi.
 
Viimeksi muokattu:
Se on mutuilua niin kauan, kunnes vastaat kysymykseeni (ja esim. linkität kyseiset lainkohdat). Pelkkä jonkin kurssin käyminen ei riitä perusteluksi.
Sitten se varmaan on ja pysyy mutuiluna. Milläs oikeudella ne katsurinhommia työkseen tekevät sitten katsastaa autoja, jos se sama Traficomin katsastajan pätevyydet antava kurssi ei hommaan anna edellytyksiä?

Toki ymmärrän että nettipalstoilla kuka vaan voi väittää mitä vaan, eikä sun tai kenenkään muunkaan ole pakko uskoa, ei ole minulta pois.
Enkä kaiva lähteitä, koska tämä jarrukilpiepistola on vuosikymmeniä ollut nimenomaan tällainen hieman harmaalla alueella ollut kikkailu, johon en voi antaa suoraa linkkiä, vaan porsaanreikä pitää lukea rivien välistä laista, valtioneuvoston asetuksista ja määräyksistä.
Periaatteessa ne kilvet pitää olla vehkeessä joka on kilpien kanssa tehtaalta lähtenyt, mutta jos haluaa ne poistaa, ei katsurilla oikein ole aseita niitä sinne takaisin vaatia.

Katsurin pitää tulkita lakia (sis. määräykset, asetukset, E-säännöt yms.) kuin piru raamattua ja jos katsuri vaatii jonkin laitteen/varusteen/osan olemassaoloa, pitää hänen myös pystyä perustelemaan vaade painetulla tekstillä. Puuttuvista saman akselin jarrukilvistä ei yksikään katsuri tule sellaista löytämään.
 
Viimeksi muokattu:
Sitten se varmaan on ja pysyy mutuiluna. Milläs oikeudella ne katsurinhommia työkseen tekevät sitten katsastaa autoja, jos se sama Traficomin katsastajan pätevyydet antava kurssi ei hommaan anna edellytyksiä?

Toki ymmärrän että nettipalstoilla kuka vaan voi väittää mitä vaan, eikä sun tai kenenkään muunkaan ole pakko uskoa, ei ole minulta pois.
Enkä kaiva lähteitä, koska tämä jarrukilpiepistola on vuosikymmeniä ollut nimenomaan tällainen hieman harmaalla alueella ollut kikkailu, johon en voi antaa suoraa linkkiä, vaan porsaanreikä pitää lukea rivien välistä laista, valtioneuvoston asetuksista ja määräyksistä.
Periaatteessa ne kilvet pitää olla vehkeessä joka on kilpien kanssa tehtaalta lähtenyt, mutta jos haluaa ne poistaa, ei katsurilla oikein ole aseita niitä sinne takaisin vaatia.

Katsurin pitää tulkita lakia (sis. määräykset, asetukset, E-säännöt yms.) kuin piru raamattua ja jos katsuri vaatii jonkin laitteen/varusteen/osan olemassaoloa, pitää hänen myös pystyä perustelemaan vaade painetulla tekstillä. Puuttuvista saman akselin jarrukilvistä ei yksikään katsuri tule sellaista löytämään.
Eikö katsastaja voi vaatia niiden olemassaoloa katsastuksen arvosteluperusteisiin vedoten? Vai saako niitä arvosteluperusteita soveltaa asiakkaan pärstäkertoimen mukaan? :hmm:
 
Viimeksi muokattu:
Mistä se tietää mihin autoon semmoiset kuuluu ja mihin ei, kun kaikista autoista niitä ei löydy?
No jos oletaan, että katsastaja tietää että ne ovat tehtaalta lähtiessä siellä olleet ja on niitä sinne vaatimassa, niin sanonko mä konttorilla vain että "joku netissä sanoi että on joku porsaanreikä ja ettei tarvitse olla"? Haluaisin siis ihan oikean perustelun tuolle.

Ja monestako "nykyaikaisesta" levyjarruilla varustetusta autosta ne puuttuvat tehtaalta lähtiessä? Voitko antaa esimerkkejä?
 
Eikö katsastaja voi vaatia niiden olemassaoloa katsastuksen arvosteluperusteisiin vedoten? Vai saako niitä arvosteluperusteita soveltaa asiakkaan pärstäkertoimen mukaan? :hmm:
Lähes sanatarkasti perusteissa mainitaan että "Jarrukilpi puuttuu tai vaurioitunut", huomaa yksikkömuoto.
No jos oletaan, että katsastaja tietää että ne ovat tehtaalta lähtiessä siellä olleet ja on niitä sinne vaatimassa, niin sanonko mä konttorilla vain että "joku netissä sanoi että on joku porsaanreikä ja ettei tarvitse olla"? Haluaisin siis ihan oikean perustelun tuolle.

Ja monestako "nykyaikaisesta" levyjarruilla varustetusta autosta ne puuttuvat tehtaalta lähtiessä? Voitko antaa esimerkkejä?
Saathan sä esittää tyhmiä lausuntoja niin paljon kuin haluat, se on sun asia.

Jos minulta katsuri vaatisi kilpiä niin pyytäisin näyttämään perusteet joilla kilpiä vaatii. Todennäköisesti tämän jälkeen saan leiman lappuun.
Yhden auton menneisyydessä juuri näin hyväksytysti katsastanut.

Monikaan auto ei ilman kilpiä tänä päivänä tehtaalta lähde, mutta koska kyseessä on liikenneturvallisuuden kannalta irrelevantti komponentti jota ei missään vaadita, jäisi katsurille taakaksi todistaa aukottomasti, että ko. ajoneuvo on kilpien kanssa tehtaalta lähtenyt -> käytännössä lähes mahdoton yhtälö + ketä kiinnostaa?
 
Ei toimi käsijarru ilman jarrukilpiä joissain autoissa. Mutta tästä käytännöstä on varmaan siiretty pois?
 
Toimiiko virta sovellus niin, että minun pitää maksaa 30e aloittaakseni sen käytön? Eli, jos haluaisin kokeilla sovellusta niin se maksaa sen 30e. Niiden nettisivuilla oli Q&A osiossa, että käytön voi lopettaa poistamalla maksukortin, mutta saldo jää vielä käytettäväksi. Tarvitsisi ladata autoa huomenna toisessa kaupungissa ja sattuu olemaan lataushybridi käytössä niin voisin sitä ladata sillä aikaa kun kaupungilla, mutta onhan se typerää, että maksaa 30e kun ei mulle ole muuten käyttöä.

En muista enää että saako ilmaisista ilman krediitin lataamista mutta jos on maksullinen niin sitten täytyy ladata. Itse latasin pari vuotta sitten niin en tiedä onko muuttunut mutta sanomasi perusteella ei ole muuttunut. Mahtaako vielä olla myös se 1€/kk maksu mikä menee jos ei lataa kuukauden aikana lainkaan. Muistaakseni ilmaisen pisteen käyttö kyllä riittää mutta silti tyhmä systeemi.
 
Ei toimi käsijarru ilman jarrukilpiä joissain autoissa. Mutta tästä käytännöstä on varmaan siiretty pois?
Nyt oli puhe levyjarrullisesta jossa käsijarru levyillä/satuloissa. Näissä ei jarrukilvellä ole mitään käytännön funktiota.

Rumpujarrullisissa ja rumpukäsijarrullisissa tottakai eri asia, eihän niitä kenkiä saa edes paikalleen ilman kilpiä, eikä vaadi kovin kummoisia perusteluita miksi ne kilvet on pakko olla...
 
Nyt oli puhe levyjarrullisesta jossa käsijarru levyillä/satuloissa. Näissä ei jarrukilvellä ole mitään käytännön funktiota.

Rumpujarrullisissa ja rumpukäsijarrullisissa tottakai eri asia, eihän niitä kenkiä saa edes paikalleen ilman kilpiä, eikä vaadi kovin kummoisia perusteluita miksi ne kilvet on pakko olla...

Kyllä niillä nyt jokin funktio siellä on. Tuskin yksikään valmistaja sellaisia sinne muuten vain tunkee.
 
Kyllä niillä nyt jokin funktio siellä on. Tuskin yksikään valmistaja sellaisia sinne muuten vain tunkee.
No voi hellanlettas...

Kyllä, on niillä tarkoitus: suojata jarrulevyä/jarrua. Kilven tarkoitus on vähentää kitkapinnoille pääsevien vieraspartikkeleiden ja veden määrää, ja pidentää jarrun kulutuspintojen käyttöikää.
Jokainen voi sitten itse päättää paljonko siitä millin pellistä on suojaa oikeastaan yhtään millekkään.
Työni puolesta väitän, että paljon enemmän nuo kilvet tuhoaa jarruja kuin säästää: kivi kilven ja levyn väliin ja levy+jarrupala on hetkessä vaihtokunnossa ihanan ääniefektin siivittämänä.

Jarrujen toiminnalle liikenneturvallisuuden ja keskivertoautoilijan näkökulmasta merkitys on pyöreä nolla, ihan lain puitteissakin.

Nyt riittää taas hetkeksi intän-tech.fi.
Korjatkaa ja pitäkää romujanne just niinkuin lystäätte. Alkuperäiselle kysyjälle heitin vain tuonkin vaihtoehdon ilmoille jo mainittujen lisäksi.
 
Viimeksi muokattu:
No voi hellanlettas...

Kyllä, on niillä tarkoitus: suojata jarrulevyä/jarrua. Kilven tarkoitus on vähentää kitkapinnoille pääsevien vieraspartikkeleiden ja veden määrää, ja pidentää jarrun kulutuspintojen käyttöikää.
Jokainen voi sitten itse päättää paljonko siitä millin pellistä on suojaa oikeastaan yhtään millekkään.
Työni puolesta väitän, että paljon enemmän nuo kilvet tuhoaa jarruja kuin säästää: kivi kilven ja levyn väliin ja levy+jarrupala on hetkessä vaihtokunnossa ihanan ääniefektin siivittämänä.

Jarrujen toiminnalle liikenneturvallisuuden ja keskivertoautoilijan näkökulmasta merkitys on pyöreä nolla, ihan lain puitteissakin.

Nyt riittää taas hetkeksi intän-tech.fi.
Korjatkaa ja pitäkää romujanne just niinkuin lystäätte. Alkuperäiselle kysyjälle heitin vain tuonkin vaihtoehdon ilmoille jo mainittujen lisäksi.

Kannattaakin pysytellä poissa, jos vanne on noin kireellä :rofl2:
 
Voiko se vanne muuta tehdäkään jos koittaa keskustella mistään käytännön aiheesta dippainssifoorumilla...

T: ei pilalle koulutettu, mutta ilmeisen masokisti autoinssi :)

Sulla sentään on koulutus ja kokemus, varmaan ainoana täällä. Joten en lähtisi itse vääntämään mistään turhasta. Mielelläni taas kysyn oikeasti asiasta tietävältä miten mikäkin on, kun tiedän ettei vastaus ole mitään mutuilua :)

Kyllähän se tiedetään miten nää "keskustelut" monesti menee täällä, mutta hyvä että löytyy asiasta tietävää porukkaa laidasta laitaan:thumbsup:
 
No joo, on katsastusinssejä ja on katsastusinssejä. Osalle on joutunut kädestä pitäen selittämään pykälät auki vaikka jotain vähän harvinaisempaa laitetta muutoskatsastaessa ja osa taas tietää asiat ja perehtyy ellei tiedä.
 
No jos oletaan, että katsastaja tietää että ne ovat tehtaalta lähtiessä siellä olleet ja on niitä sinne vaatimassa, niin sanonko mä konttorilla vain että "joku netissä sanoi että on joku porsaanreikä ja ettei tarvitse olla"? Haluaisin siis ihan oikean perustelun tuolle.

Ja monestako "nykyaikaisesta" levyjarruilla varustetusta autosta ne puuttuvat tehtaalta lähtiessä? Voitko antaa esimerkkejä?


Esimerkiksi PSA:n 208 (A9), 2008 (A91) ja 3008 (P84) lähtivät tehtaalta ilman takajarrukilpiä, jotka sitten tietyn asiakasvalituksen myötä asennetaan autoihin jälkikäteen. Tämä siis niiden autojen osalta joissa on takana levyjarrut.
 
Akkuun näyttäisi menevän. En tiedä voisiko olla jokin webastoon liittyvä.
Jos se akkuun menee niin sulla on autossa defan akkulaturi erittäin suurella todennäköisyydellä. Tarkemmin, kun tuota katsoo niin lähteekö tuosta tuo kuori auki ja se on sulakepesä? Ainakin omaan silmään näyttäisi ihan siltä. Ei webastossa tietääkseni pitäisi mitään defan juttuja olla, mutta lisäksihän se laturi on voitu asentaa jos autossa pistoke on. Jos siitä löytyy jotain numerosarjoja niin niiden perusteella varmasti selviää tarkka merkitys. Eihän autossa ole mitään defan ajastinsysteemiä?
 
Viimeksi muokattu:
Pitää katsoa vielä, kun menen autolla käymään. Sininen valo tuohon härveliin syttyy välillä. Autossa ei ole minkäänlaisia pistokkeita eikä muita lämmittimiä, kuin webasto.
 
törmäsin tarjoukseen vetypuhdistuksesta, en ole kuullut moisesta aiemmin. Siinä luvataan imuventtiilien puhdistusta. 190tkm ajettuun TSI koneeseen tuo olisi varmaan jo ajankohtaista. Ilmeisesti puhalletaan vetyä imuilmaan moottorin käydessä.

 
törmäsin tarjoukseen vetypuhdistuksesta, en ole kuullut moisesta aiemmin. Siinä luvataan imuventtiilien puhdistusta. 190tkm ajettuun TSI koneeseen tuo olisi varmaan jo ajankohtaista. Ilmeisesti puhalletaan vetyä imuilmaan moottorin käydessä.

Äkkiseltään väittäisin että toimii kuten muutkin kemialliset puhdistus menetelmät, eli liuottaa kertymiä ja nostaa palolämpötilaa (pl. vety tuskin liuottaa mitään vaikka muutoin saattaakin noen kanssa reagoida). Suurin hyöty varmaan dieseleissä ja suoraruiskubensoissa, jos hyötyä on...

Ja sitten automiehenä tuntuu heti humpuukilta. Alkuperäisen firman mainosmateriaali ei vakuuta ja youtuben "näin se toimii" videot lähinnä huvittaa. Ei minusta ainakaan punaisena hohtava venttiili ole mikään hyvä asia...:D
 
joo, käytin hetken googlettamiseen ja eipä tuo imuventtiiliä putsaa ainakaan tämän video perusteella, ja sehän olisi se oleellisin juttu paljon ajetussa TSI koneessa:

 
joo, käytin hetken googlettamiseen ja eipä tuo imuventtiiliä putsaa ainakaan tämän video perusteella, ja sehän olisi se oleellisin juttu paljon ajetussa TSI koneessa:

Jep, kovasti haiskahtaa helvetin kalliin tisleveden kauppaamiselta mielikuvien avulla.
Noh, myyhän ne siperiastakin ihan EU:n vaatimana kusta kalliilla litrahinnalla...bisnes se on joka kannattaa.

Jos haluat jotain puhdistaa niin mekaaninen puhdistus on aina se paras joskin töisevin/kallein.
Bensa-autoissa nyt harvoin mitään tarviikaan puhdistaa, bensan ollessa suht tehokas liuotin. Poikkeuksena suoraruiskut ja "mummoautot" eli ne joilla kitkutetaan pintakaasulla 2km kauppaan kahdesti viikossa...

Suoraruiskujen norsunjalkaventtiileille ainoa jotain auttava oikotie on imusarjaan ammuttavat liuottimet. Ainakin Kentin One-Shot on sen luokan myrkky, että jos ei sillä lähde niin purettava on...
 
Viimeksi muokattu:
Eikö näihinkin voisi koittaa vanhan kansan kikkaa eli kuumalla koneella imuputkeen suihkepullolla vettä. Kylmä vesi poksauttaa kuumasta venttiilistä karstan irti.

Itse en ole tuota koittanut mutta sukulaiseni -autoasentaja lähes 50 vuoden kokemuksella- tuosta on monesti puhunut, ollut entiaikaan ihan yleistäkin.
 
Eikö näihinkin voisi koittaa vanhan kansan kikkaa eli kuumalla koneella imuputkeen suihkepullolla vettä. Kylmä vesi poksauttaa kuumasta venttiilistä karstan irti.

Itse en ole tuota koittanut mutta sukulaiseni -autoasentaja lähes 50 vuoden kokemuksella- tuosta on monesti puhunut, ollut entiaikaan ihan yleistäkin.

Toimiikin hyvin palotilan karstaan, mutta ei taida oikein tuota suorasuihkutteisen imuventtiilin karstaa saada pois. Jonkinlaiset spray tuotteet jotka tehty tätä tarkoitusta varten toimivat jotenkin, sulattaen karstaa irti kun ne pääsee liottamaan imuventtiiliä.
 
Eikö näihinkin voisi koittaa vanhan kansan kikkaa eli kuumalla koneella imuputkeen suihkepullolla vettä. Kylmä vesi poksauttaa kuumasta venttiilistä karstan irti.

Itse en ole tuota koittanut mutta sukulaiseni -autoasentaja lähes 50 vuoden kokemuksella- tuosta on monesti puhunut, ollut entiaikaan ihan yleistäkin.
En välttämättä lähtis nykykoneilla kokeilemaan :D

Vesi tunnetusti hiukan heikosti puristuu ja VAG:n turbokoneista on tullut jo ihan itsekseenkin kiertokanki haukkaamaan happea, kun välijäähdyttimeen kertynyt jää sulanut vedeksi ja sieltä pyttyyn...

Muutenkin mikään pikkumäärä vettä ei riitä jäähdyttämään mitään riittävästi ja suuremmilla määrillä alkaa takuuvarmasti rautasilppu lentämään...
 
Viimeksi muokattu:
No jos oletaan, että katsastaja tietää että ne ovat tehtaalta lähtiessä siellä olleet ja on niitä sinne vaatimassa, niin sanonko mä konttorilla vain että "joku netissä sanoi että on joku porsaanreikä ja ettei tarvitse olla"? Haluaisin siis ihan oikean perustelun tuolle.

Ja monestako "nykyaikaisesta" levyjarruilla varustetusta autosta ne puuttuvat tehtaalta lähtiessä? Voitko antaa esimerkkejä?

Mun mielestäni Renault Trafikin etujarruilla ei ole jarrukilpiä.. Äkkiä en nyt löydä netistä tuohon vahvistusta tai kumoamista. Takanakin se jarrukilpi on sellainen ritilä, en ole ihan varma mikä niiden tarkoitus on.. Estää kaikki käpyä isomman pääsy jarruihin.

Mulla on harrasteautosta leikattu takajarrukilvet pois jo tosikauansitten. Eipä tuo ole sen suurempaa ongelmaa tuottanut, ja kun kyseessä ei ole mikään erityisen harvinainen malli, niin kyllä katsastusinssit tietävät että siellä kilvet pitäisi olla. Yleensä nuo jarrukilvet ei niitä kiinnosta, koska käytännön merkitys on vähäinen, mutta jos on tarvetta päästä hylkytavoitteeseen, niin noista on hyvä pompauttaa.

Eikö näihinkin voisi koittaa vanhan kansan kikkaa eli kuumalla koneella imuputkeen suihkepullolla vettä. Kylmä vesi poksauttaa kuumasta venttiilistä karstan irti.

Itse en ole tuota koittanut mutta sukulaiseni -autoasentaja lähes 50 vuoden kokemuksella- tuosta on monesti puhunut, ollut entiaikaan ihan yleistäkin.

Tuolla vesisumulla putsattiin karstoittuneita pakoventtiilejä aikanaan, kun ne tapasivat karstoittua kun seokset oli ihan metsässä. Se vesisumu sai palotapahtuman kuumenemaan pirusti joka irroitti sen karstan. Imuventtiilit ei silloin karstoittuneet.

Nykyautoissa on nimenomaan imuventtiilien karstoittuminen ongelma, kun imusarjasta tulee pakokaasuun sekoittunutta huohotuskaasua.
 
Katsastuksesta... tähän mennessä ajellut vanhoilla pommeilla ja katsastuksessa tarvinnut päästömittaukset. Nyt alla on 5 vuotta täyttävä bensakärry, joten tuohonhan tehdään pelkkä OBD-tarkastus? Jos tuon OBD:n käy lukemassa ja hakemassa todistuksen siihen jossain tyyliin motonetissa ennen katsastusta, niin nollataanko se pyydettäessä ja saa puhtaat paperit, vai onko tuo jotenkin kyseenalaista toimintaa?

Tekeekö noilla hinnat alkaen OBD mittareilla mitään, niillä kai pystyy itsekin nollaamaan jos ei juuri muuta tarvitse, tyyliin tämä:
OBD II testeri S100

Epäilemättä tyhmiä kysymyksiä, mutta tällaiselle päästömittauksien kanssa tapelleelle jotenkin hämmentävä koko kuvio.
 
Katsastuksesta... tähän mennessä ajellut vanhoilla pommeilla ja katsastuksessa tarvinnut päästömittaukset. Nyt alla on 5 vuotta täyttävä bensakärry, joten tuohonhan tehdään pelkkä OBD-tarkastus? Jos tuon OBD:n käy lukemassa ja hakemassa todistuksen siihen jossain tyyliin motonetissa ennen katsastusta, niin nollataanko se pyydettäessä ja saa puhtaat paperit, vai onko tuo jotenkin kyseenalaista toimintaa?

Tekeekö noilla hinnat alkaen OBD mittareilla mitään, niillä kai pystyy itsekin nollaamaan jos ei juuri muuta tarvitse, tyyliin tämä:
OBD II testeri S100

Epäilemättä tyhmiä kysymyksiä, mutta tällaiselle päästömittauksien kanssa tapelleelle jotenkin hämmentävä koko kuvio.

Päästöt mitataan/tarkistetaan obd-töötti paikallaan, oli todistus tai ei. Jos nollaat koodit, niin aja jonkin verran ja/tai käynnistele pari kertaa. Tietyt syklit pitää olla käyty läpi että katsastus onnistuu. Itse nollasin koodit konttorin pihassa, niin sitten ihmeteltiin kun pillit kiinni ja testeri haukkuu rumaksi.
 
Päästöt mitataan/tarkistetaan obd-töötti paikallaan, oli todistus tai ei. Jos nollaat koodit, niin aja jonkin verran ja/tai käynnistele pari kertaa. Tietyt syklit pitää olla käyty läpi että katsastus onnistuu. Itse nollasin koodit konttorin pihassa, niin sitten ihmeteltiin kun pillit kiinni ja testeri haukkuu rumaksi.

Niin siis jos on alle 10-vuotias bensiinikäyttöinen auto, niin ei kai silloin päästötä mitata ollenkaan muuta kuin katsotaan sieltä OBD-lukijalta? Jos siis on OBD-todistus valmiina, niin silloin ei kai katsastuksessa enää muuta kuin kuitataan hyväksytyksi? Jos on juuri nollannut OBD:n mutta päästöjä ei katsota, vain OBD luetaan, niin tuleeko tästä jotain ongelmia..?
 
Jos on juuri nollannut OBD:n mutta päästöjä ei katsota, vain OBD luetaan, niin tuleeko tästä jotain ongelmia..?
Tulee ongelmia. Se "nollaaminen" kun nimittäin EI saata autoa sellaiseen tilaan jossa se kelpaisi katsastuksessa. Se nimenomaan nollaa kaikki auton itsetestit. Nollauksen jälkeen pitää ajaa jonkin verran jotta auto saa kaikki testinsä taas suoritettua.

Joten jos siellä on jotain vikaa, niin se tulee taas ilmi kun sillä autolla ajaa. Jos ei ole vikaa, niin ei ole mitään tarvetta minkään nollaamiselle alunperinkään.
 
Tjoo, koko ajatus tuosta nollaamisesta lähti siitä, kun en tiedä mitä kaikkea katsastuksessa oikeastaan tuolta OBD:lta luetaan. Ja jonkun lehtijutun mukaan katsastuksesta tulee OBD:n osalta hylky, jos sieltä vikamuistista löytyy vaikka joku puoli vuotta vanha vikailmoitus tahi poikkeama, vaikka kyseessä ei oikea akuutti vika olisikaan. Melko turhauttavaa käydä sitten uusintakatsastuksessa käydä näyttämässä jälkikäteen nollattua OBD todistusta ja maksaa tästäkin hyvästä hilut katsastusasemalle. Aika hankalasti löytyy varmaa tietoa, että mitä tuolla katsastuksessa oikeasti OBD:lta luetaan ja tuleeko kaikista virheilmoituksista uusintakatsastus..
 
Tjoo, koko ajatus tuosta nollaamisesta lähti siitä, kun en tiedä mitä kaikkea katsastuksessa oikeastaan tuolta OBD:lta luetaan. Ja jonkun lehtijutun mukaan katsastuksesta tulee OBD:n osalta hylky, jos sieltä vikamuistista löytyy vaikka joku puoli vuotta vanha vikailmoitus tahi poikkeama, vaikka kyseessä ei oikea akuutti vika olisikaan. Melko turhauttavaa käydä sitten uusintakatsastuksessa käydä näyttämässä jälkikäteen nollattua OBD todistusta ja maksaa tästäkin hyvästä hilut katsastusasemalle. Aika hankalasti löytyy varmaa tietoa, että mitä tuolla katsastuksessa oikeasti OBD:lta luetaan ja tuleeko kaikista virheilmoituksista uusintakatsastus..
Jos muistiin on tallentunut mitään päästöihin vaikuttavia vikakoodeja, on OBD-testi hylätty. Eli ns. höpöhöpökoodit vaikka lasinnostimen moottorilta ei vaikuta.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 600
Viestejä
4 501 817
Jäsenet
74 234
Uusin jäsen
Theun

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom