Kysymyksiä & Vastauksia

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja w!rd
  • Aloitettu Aloitettu
Kiitos, sehän se voisi olla. Pitääpä joku päivä käväistä huollossa varmistamassa ja kysyä, että mitä korjaaminen maksaisi.
 
Ja samalla se kaksoismassa vauhtipyörä, kiva remppa, saa varata sen 1500€ heti.
 
Tainnut edellinen omistaja tietää vian, kun oli myymässä. Harmi etten koeajossa huomannut, vaikka koetinkin monipuolista ajoa antaa. En vain ymmärrä miksi ei ollut takuuseen korjauttanut, kun takuuta varmasti ollut jäljellä kun ekaa kertaa alkanut ääntämään.
 
Ja samalla se kaksoismassa vauhtipyörä, kiva remppa, saa varata sen 1500€ heti.
Liekkö tässä on kaksoismassavauhtipyörää, kun en ainakaan varaosaa löytänyt. En ole ikinä tehnyt kytkimelle muuta kuin painanut, niin en hirveästi tiedä näistä :D
 
Minkäslainen pyörä on Luukkosella kuvassa?
Onhan tämä täällä jo toisessa ketjussa ollut, mutta laitetaan vielä tänne...



Triumph Bonneville T100 -04 Edellinen omistaja vaihtanut isot suuttimet, poistanut saastelaitteet, putket, kierrosrajoitinta nostettu 1000rpm, mitattu takapyörältä 70hv kun vakiona näissä on koneessa 60hv. Itse laitoin jarrut ja alustan kuntoon sekä poistin alkuperäisen ilmaboxin ja vaihdoin erillis ilmansuodattimet ja melkein pitäis käydä säädättää ja mittauttaa tehot uudestaan sillä alkuperäinen ilmaboxi kuristaa noin 5hv. Lisäksi pyörää riisuttu ja kaikki ylimääräinen poistettu Caferacer hengessä, mutta kumminkin niin että pystyy ajamaan kaksi päällä. Seuraavaksi hankintalistalla leveät vanteet ja samlla etuvanne vaihtuu 19" --> 17", mutta se on ensi talvena se.

LvmKLbQl.jpg


uLktzfB.jpg
 
Jakoketjuista

Eli minkälaisissa kilometreissä tuo jakoketju kannattaisi vaihtaa? Siis nimenomaan ketju, ei hihna.

Omassa Avensiksessa (T25) 160 tkm mittarissa, ja olen aika vankasti alkanut miettiä, että laittaisiko mieluummin tonnin siihen ketjuremppaan kuin kymmenkertaisen summan moottoriremonttiin.
 
Jakoketjuista

Eli minkälaisissa kilometreissä tuo jakoketju kannattaisi vaihtaa? Siis nimenomaan ketju, ei hihna.

Omassa Avensiksessa (T25) 160 tkm mittarissa, ja olen aika vankasti alkanut miettiä, että laittaisiko mieluummin tonnin siihen ketjuremppaan kuin kymmenkertaisen summan moottoriremonttiin.

Noh, jos jotain kilometrejä pitää sanoa niin sanotaan että 400-450tkm kohdalla voisi ruveta harkitsemaan :P Toisekseen muuten vaihtokoneenkin saa kyllä helposti alle 10k€ ;)

Itsellä 4 bemaria ketjukoneella, ajettuna muistaakseni 325tkm, 343tkm, 388tkm, 446tkm, ja kaikissa alkuperäinen ketju. Eniten ajettu on kyllä kurkattu mutta ei aiheuttanut mitään jatkotoimenpiteitä.

Onhan siellä myös laahaimet ja kiristimet jne. joita voi vaihdella (jos haluaa ylihuoltaa) mutta ei se ketju noilla kilometreillä huoltoa tarvitse, tai no, tämä on kokemus em. merkin koneista, toyotista ei ole mitään kokemusta mutta aika varmasti sama homma silläkin. Onhan ne hihnojenkin vaihtovälit tuota 160 luokkaa monesti :)

Tiedätkö onko valmistaja antanut ketjulle jonkun kilometrisuosituksen vaihtoväliksi vai miksi jo noilla kilsoilla mietit remonttia?

Jussin jatkoja vaan kaikille :kippis:
 
Voihan sen tarkastaa että onko venynyt, jossei niin ei kannata ihmetellä sen enempää, ajoa vaan. Itsekkin ajellut ihan huoletta 670tkm ajetulla koneella johon ei ole tehty edes kiristystä.
 
Kiitoksia vastauksista. Ei tuolla manuaalissa itse asiassa sanota mielestäni ketjun vaihdosta mitään. Hihnojen tarkastus kyllä mainitaan 15 tkm välein, mutta ketjun vaihdosta en ole huomannut mainintaa. Ja internetin ihmemaassa aika monessakin paikassa todetaan, että näissä VVTi-koneissa on (teoriassa) huoltovapaa ketju. Esim. osoitteessa Tutustu eri Toyota-mallien huolto-ohjelmiin puhutaan vain hihnoista, ei ketjuista.

Mutta vaihtoa mietin ihan sen vuoksi, että helppoahan se on valmistajan teoretisoida. Näin paljon ajetussa autossa kaikista kustannuksista maksaa joka tapauksessa kuluttaja valmistajan tai maahantuojan lupauksista huolimatta.
 
Järkeä uusia vanhan startin sisäkalut? Startti lopetti pyörimisensä ja availun jälkeen hiilet tomuna vieressä sekä ankkurin kontaktori kulunut. Uusi startti maksaa maltaita joten pohdinta asteikolla tuo vasta, mitä siihen sitten tulee muuta vaihdettavaa.
Lisäksi hain tarvike startin joka perkele jää jumiin jatkuvasti
Btw, onko jollain linkkiä varaosakauppaan koskien startteja :rofl:
 
Järkeä uusia vanhan startin sisäkalut? Startti lopetti pyörimisensä ja availun jälkeen hiilet tomuna vieressä sekä ankkurin kontaktori kulunut. Uusi startti maksaa maltaita joten pohdinta asteikolla tuo vasta, mitä siihen sitten tulee muuta vaihdettavaa.
Lisäksi hain tarvike startin joka perkele jää jumiin jatkuvasti
Btw, onko jollain linkkiä varaosakauppaan koskien startteja :rofl:

Ei kannata, katso ebaystä sieltä saa aika edukkaasti isojakin startteja. Startax ei suostunut myymään kun en ole jälleenmyyjä, joten päätin boikotoida ko. maahantuojaa ja tilasin briteistä. Iso startti tuli perille ~200€, startaxilla ja muissa lafkoissa hintaa olis ollut 400-500€.

Tämmösestä paikasta tilasin ja homma toimi: .: Starter Motor & Alternator Company :.

Tuolta löytyy myös linkki niiden ebayhin :tup:
 
Mätänetistä sai hiiliä ja onnistuneesti onnistui startin korjaus. Ankkuria ei taida saada mistään ja tuskin ihan halpa?
 
Mätänetistä sai hiiliä ja onnistuneesti onnistui startin korjaus. Ankkuria ei taida saada mistään ja tuskin ihan halpa?
Itse olen ollut sitä mieltä että ankkuri = laturi/startti ("sama" laite) itse jouduin kerran luopumaan vanhasta laturista koska hiilien vaihosta ei enää ollut mainittavaan hyötyä koska se kollektoripuoli oli kulunut puhki.
 
Miten jarrujen suhteen toimii katsastus? Jos vaihdan saman merkin eri mallista etujarrut omaani tuleeko katsastuksessa ongelmia? Tarkoitus vaihtaa 4-mäntäiset etusatulat tavallisten 1-mäntäisten tilalle. Menevät paikoilleen lähestulkoon bolt-on.
 
Joo se kollektori on syönyt itsensä sisäosaltaan mutkalle. Joten ankkurin uusiminen olisi paikallaan taikka sitten veisi sorviin. Siihen sitten uusi hiilienpidike hiileineen.

E: aditan verkkokaupan sivuilla myydään starttien varaosia, sitä en vielä selvittänyt onko yksityisille myyvää tahoa.
Sit vain se sopivuuden selvittäminen :rofl:
 
Hei

Kävin eilen ostamassa uuden (2015) auton ja annoin vanhan vaihdossa (2004). Noh tänään tuli postilaatikosta ajoneuvovero tuosta 2004 autosta ajalta 21.6.2017-19.9.2017... pitääkö mun maksaa tuo kokonaan vai???

Soittelen varmaan huomenna trafin suuntaan, mutta kun haluaisi tietää nyt :)

Edit:
Eilen oli 27.6.2017 ja tänään 28.6.2017 jos jollekkin jäi epäselväksi (tai lukee tätä vuosien päästä)
 
Hei

Kävin eilen ostamassa uuden (2015) auton ja annoin vanhan vaihdossa (2004). Noh tänään tuli postilaatikosta ajoneuvovero tuosta 2004 autosta ajalta 21.6.2017-19.9.2017... pitääkö mun maksaa tuo kokonaan vai???

Soittelen varmaan huomenna trafin suuntaan, mutta kun haluaisi tietää nyt :)

Edit:
Eilen oli 27.6.2017 ja tänään 28.6.2017 jos jollekkin jäi epäselväksi (tai lukee tätä vuosien päästä)
Tietääkseni pitää maksaa, jos mahollista pilkkoa niin ainakin eka osa että auto ei saa merkkiä maksamattomista veroista. Ainahan voit käydä / soitella trafille ja kysyä voisivatko kirjoittaa vain tuon kuuden päivän verolapun. Jos ei onnistu niin se yli maksettu vero palautuu sulle tulevissa verolapuissa takas.
 
Hei

Kävin eilen ostamassa uuden (2015) auton ja annoin vanhan vaihdossa (2004). Noh tänään tuli postilaatikosta ajoneuvovero tuosta 2004 autosta ajalta 21.6.2017-19.9.2017... pitääkö mun maksaa tuo kokonaan vai???

Soittelen varmaan huomenna trafin suuntaan, mutta kun haluaisi tietää nyt :)

Edit:
Eilen oli 27.6.2017 ja tänään 28.6.2017 jos jollekkin jäi epäselväksi (tai lukee tätä vuosien päästä)

Ei tietenkään tartte maksaa kuin sen ajan, mitä se on omassa hallinnassa.
 
Miten jarrujen suhteen toimii katsastus? Jos vaihdan saman merkin eri mallista etujarrut omaani tuleeko katsastuksessa ongelmia? Tarkoitus vaihtaa 4-mäntäiset etusatulat tavallisten 1-mäntäisten tilalle. Menevät paikoilleen lähestulkoon bolt-on.
Älä kerro että olet laittanut paremmat jarrut autoosi. :cool:
 
Miten jarrujen suhteen toimii katsastus? Jos vaihdan saman merkin eri mallista etujarrut omaani tuleeko katsastuksessa ongelmia? Tarkoitus vaihtaa 4-mäntäiset etusatulat tavallisten 1-mäntäisten tilalle. Menevät paikoilleen lähestulkoon bolt-on.

Muutoskatsastus pitäisi tehdä, mutta käytännössä aika harvassa on katsastusmiehet jotka tuollaisen muutoksen itse huomaavat ja jos asiakas ei v#ttuile päin naamaa niin saattaa jäädä huomauttamatta vaikka inssi muutoksen huomaisikin ;) ja seuraavaksi tulee joku sanomaan että kolarin sattuessa vakuutusyhtiö ei korvaa mitään, voi olla niinkin mutta melekoisen iso ja selkeästi jollain tapaa muutoksista johtuva kolari pitää olla että vakuutustarkastaja alkaa niin tarkasti raatoa syynäämään.
En kehota laittomuuteen, mutta on itsekin tullut mentyä monen rakennellun auton kanssa useita vuosikatsastuksia läpi idealla "merkataan muutokset sitte kerralla papereihin, kun kaikki on valmiina, niin ei tartte maksaa muutoskatsastuksesta kuin kerran" :D
 
Hei

Kävin eilen ostamassa uuden (2015) auton ja annoin vanhan vaihdossa (2004). Noh tänään tuli postilaatikosta ajoneuvovero tuosta 2004 autosta ajalta 21.6.2017-19.9.2017... pitääkö mun maksaa tuo kokonaan vai???

Soittelen varmaan huomenna trafin suuntaan, mutta kun haluaisi tietää nyt :)

Edit:
Eilen oli 27.6.2017 ja tänään 28.6.2017 jos jollekkin jäi epäselväksi (tai lukee tätä vuosien päästä)

Miten tuossa kävi? Itse aikoinaan jotain vääntöä oli kun myin kaksi autoa peräjälkeen joista kummastakin olin verot maksanut, ja halunnut toki massit takaisin niistä päivistä mitä en enää omistanut. Enkä kyllä muista miten kävi, taisi kompensoitutua seuraavan auton veroihin.
 
Miten tuossa kävi? Itse aikoinaan jotain vääntöä oli kun myin kaksi autoa peräjälkeen joista kummastakin olin verot maksanut, ja halunnut toki massit takaisin niistä päivistä mitä en enää omistanut. Enkä kyllä muista miten kävi, taisi kompensoitutua seuraavan auton veroihin.

Lopputalvesta kun autoa vaihdoin, niin jätin veron maksamatta, kun olisi mennyt yli oman omistusajan. Tuli kk päästä lasku niistä päivistä kun auto oli vielä nimissäni.
Ei tullu mtn maksumuistutusta tms.
Soittaminen ei tosin varmaan olisi pahitteeksi, sillä saa yllättävän monta asiaa hoidettua.
 
Mites menee moottoripyörien ja mopojen runkojen hävitys? Voiko viedä kaatopaikalle metallinkeräykseen? Papereita noista vanhoista romuista ei enää ole ja trafin sivuilla puhutaan vain kolmipyöräisten mopojen lopullisesta poistosta.
 
Hei

Kävin eilen ostamassa uuden (2015) auton ja annoin vanhan vaihdossa (2004). Noh tänään tuli postilaatikosta ajoneuvovero tuosta 2004 autosta ajalta 21.6.2017-19.9.2017... pitääkö mun maksaa tuo kokonaan vai???

Soittelen varmaan huomenna trafin suuntaan, mutta kun haluaisi tietää nyt :)

Edit:
Eilen oli 27.6.2017 ja tänään 28.6.2017 jos jollekkin jäi epäselväksi (tai lukee tätä vuosien päästä)

Itselle kävi juuri samalla tavalla ja maksoin normaalisti tuon veron.
Tuli sitten uuden auton verolapussa hyvitykset tai oliko se nyt seuravan autoveron yhteydessä.
Kannattaa tietysti varmistaa että tulee ne hyvitykset.
 
Mites menee moottoripyörien ja mopojen runkojen hävitys? Voiko viedä kaatopaikalle metallinkeräykseen? Papereita noista vanhoista romuista ei enää ole ja trafin sivuilla puhutaan vain kolmipyöräisten mopojen lopullisesta poistosta.

Jos ne ei ole missään rekisterissä, niin romurautaahan ne silloin on ja metallinkeräykseen vaan. Trafista toki voi omilta sivuilta tarkistaa ettei näy ajoneuvoissa, mutta jos papereita ei ole niin kaatikselle vaan. No runkonumerot ehkä kannattaa rälläköidä varmuudeksi veke, mikä varmaan sekin on ylireagointia.
 
Mites menee moottoripyörien ja mopojen runkojen hävitys? Voiko viedä kaatopaikalle metallinkeräykseen? Papereita noista vanhoista romuista ei enää ole ja trafin sivuilla puhutaan vain kolmipyöräisten mopojen lopullisesta poistosta.
Mielenkiinnosta: minkä vehkeiden runkoja ne on? Joiden vanhempien vehkeiden rungoista voi saada ihan rahaakin, varsinkin jos runkonumero löytyy eivätkä ole varastettuja.
 
Mielenkiinnosta: minkä vehkeiden runkoja ne on? Joiden vanhempien vehkeiden rungoista voi saada ihan rahaakin, varsinkin jos runkonumero löytyy eivätkä ole varastettuja.
Hondan jotain kevarirunkoja keuloineen pari ja moottoreita, ehkä MBX malliltaan toinen, ja joku enduro-mallisempi toinen. Mopo jotain Suzukia ja tyyppikilvessä lukee että olis PV, mutta varmaan joku TS 50 tai vastaava. Runkonumerot löytyy kaikista. Nuo kaikki romut tuli mukana kun ostin kevarin vuosia sitten ja myyjä tais haluta enimmistä eroon niin tuli "kaupan päälle". Varastetuiksi en kuitenkaan usko.

Saa tulla lauantaina tonkimaan Oulun lähettyville, 0€ koko kasa. Muuten menee kaatopaikalle
 
Viimeksi muokattu:
Hondan jotain kevarirunkoja keuloineen pari ja moottoreita, ehkä MBX malliltaan toinen, ja joku enduro-mallisempi toinen. Mopo jotain Suzukia ja tyyppikilvessä lukee että olis PV, mutta varmaan joku TS 50 tai vastaava. Runkonumerot löytyy kaikista. Nuo kaikki romut tuli mukana kun ostin kevarin vuosia sitten ja myyjä tais haluta enimmistä eroon niin tuli "kaupan päälle". Varastetuiksi en kuitenkaan usko.

Saa tulla lauantaina tonkimaan Oulun lähettyville, 0€ koko kasa. Muuten menee kaatopaikalle

Ota se PV:n kone irti siitä TS:stä, myy 200€ huuto.netissä/torissa. Profit.

Jos siis PV-xxx lukee moottorin kilvessä, niin se on PV:n kone.
 
ei mene itselle nyt ihan jakeluun niin tarvitsee jeesiä eikä dynamiitti.com sivustolle pysty rekisteröitymään. Sisempi raidetanko pitäisi vaihtaa koska siinä on väljää huollon mukaan. Sain netistä kaivettua osanumerot 53610-tl1-g01 Honda osaluettelon mukaan (end comp, rack) tai 53010-ta0-a01 (end set, rack). Löytyy kuvien mukaan samanlaisia molemmilla eri valmistajilta ja kaiken lisäksi pituus vaihtelee 110,130,140,150mm välillä. Säästäisi yli 100€ jos ite tekee niin siksi lähinnä näitä kaivan.

Auto on siis Honda accord Tourer 09 dtec.
 
Niin se olisi mahdollisuus mutta mielellään kun ei autoa kauheasti seisottais kun päivittäin täytyy töihin päästä. Jos joku tietäisi suoraan mikä käy niin voisi tilata osan, irrottaa ja vaihtaa uutta tilalle samalla kertaa.
 
Miten tuossa kävi? Itse aikoinaan jotain vääntöä oli kun myin kaksi autoa peräjälkeen joista kummastakin olin verot maksanut, ja halunnut toki massit takaisin niistä päivistä mitä en enää omistanut. Enkä kyllä muista miten kävi, taisi kompensoitutua seuraavan auton veroihin.

Vastaillaan vaikkakin hieman myöhässä.. Eli enhän mä kerennyt sinne soittamaan, mutta kotia tuli uusi kirje jossa summa oli 10e ja aika korjattu 21.6 -> myyntipäivä. Sinänsä outoa että uudessa kirjeessä ei mainittu että edellisen kirjeen voi repiä, mutta oletan että sen voi repiä.
 
Vastaillaan vaikkakin hieman myöhässä.. Eli enhän mä kerennyt sinne soittamaan, mutta kotia tuli uusi kirje jossa summa oli 10e ja aika korjattu 21.6 -> myyntipäivä. Sinänsä outoa että uudessa kirjeessä ei mainittu että edellisen kirjeen voi repiä, mutta oletan että sen voi repiä.

Sehän meni sitten ihan oikein. Seuraava omistaja maksaa jne. Voihan nuo verot vilkaista vielä trafin ilmaisesta palvelusta, jos kiinnostaa. Seuraavan omistajan vastuullahan ne verot on, jos meinaa laillisesti ajella.

Ajoneuvon julkiset verotiedot - Asiointi

OT: eräs kansallispukuinen myi 300€ romua, veroja perässä enemmän kun pyyntihinta. Löytyi vielä vanha myynti-ilmo missä oli lueteltu kaikki viat mitä siinä oli.
 
Puuterilla ja vahalla naarmut piiloon?

Ei hirveästi ole tuntemusta auton myllytyksestä ja vahauksesta.
Ostin talvella auton.
Liikkeessä, kamux, auto oli vahattu. Näkyi valkoisista raidoista listoissa jne.
Nyt kun autoa on monta kertaa pesty, niin lokasuojan levikkeeseen on tullut näkyviin useita naarmuja. On mennyt pohjamaaliin saakka.

Herää siis kysymys, että onko autoliikkeessä saatu noi naarmut jotenkin meikattua piiloon, vai onko itse vain noloteltu ja pökätty auto johonki?
Emäntä ei ainakaan tiedä (myönnä) mistä moiset naarmut olisi voinut tulla, enkä kyllä itsekään tiedä.
 
Puuterilla ja vahalla naarmut piiloon?

Aika yleistä että liikkeissä meikkaavat peittävällä vahalla. Pesun jälkeen saattaa myös tulla selkeät holot näkyviin kun ei ole viitsitty viiimeistellä myllytystä hienommilla aineilla.
Pohjamaaliin menevät naarmut on jo vaikeampi peittää, varmaan niihinkin löytyy jokin värikynä tai värivaha.
2700_ClubLexus001.jpg
 
Herää siis kysymys, että onko autoliikkeessä saatu noi naarmut jotenkin meikattua piiloon, vai onko itse vain noloteltu ja pökätty auto johonki?
Emäntä ei ainakaan tiedä (myönnä) mistä moiset naarmut olisi voinut tulla, enkä kyllä itsekään tiedä.
Kyllä autoliikkeissä meikataan surutta noita naarmuja piiloon; viimeksi kun auton ostin niin liikkeessä kierteli tyttö salkun kanssa jossa iso kasa erivärisiä pikkupurkkeja ja työkalut.

Sitten kun homma tehdään värivahalla tai muuten heikoilla pohjilla niin ei kestä montaa kertaa kun pesut tuovat naarmut esiin.
 
@aaqee @Docweird

Näin siinä on varmaan käynyt.
Koitin vähä myllyttää sitä, niin pienimmät naarmut meni peittoon.
Pitää nyt katsoa mitä tolle tekee.
Tommosen lokarin levikkeen ylimaalaus nyt ei kovin kallista ole.
 
tuo soitin varmaan joku jälkiasenteinen räpellys? prkl oispa bmw:n navilla tuo auto niin :hungry:
Zeneciltä näyttäisi:
Zenec Z-E3215 Factory Look Navigation for BMW, In Car Unlimited

iDrive ja navi jos on alkuperäiset niin sitten kojelaudassa on kohouma näyttöä varten.


Edit: jos auto on muuten nappiin ja hinta/kilsat kohdillaan, niin joku hifijärjestelmä on viimeinen mistä huolehtisin. Ajettavaksi nuo on tehty ja se mitä konepellin alla on ja miten auto vetää on huomattavasti tärkeämmät "varusteet". :D
 
Oon ollu vähän siinä käsityksessä, että toi 325i olis vähän sellanen väliinputoajamalli, ison moottorin kulutus mutta kulkupuoli vähän niin ja näin. Nelivetoa en myöskään tuontyylisessä autossa ymmärrä.
 
kertokaas auto ihmiset et mites pysty laskemaan paljon autovero ja vakuutus olisi kun pitäs oma kosla hommata kun duunista otetsan työedut pois että autoja ei voi enää käyttää
 

Statistiikka

Viestiketjuista
254 645
Viestejä
4 427 581
Jäsenet
73 389
Uusin jäsen
L79

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom