Kysymyksiä & Vastauksia

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja w!rd
  • Aloitettu Aloitettu
Hankin kiinalaisen OBD2 Bluetooth lukijan joskus ja nyt pitäisi mennä kaveria auttamaan oikuttelevan Avensiksen kanssa. Mikä olisi hyvä android app lukijan kaveriksi vikakoodien lukuun ja nollaukseen? Auton suorituskyvyn seuranta yms. ei kiinnosta, ainoastaan vikavalon selvitys ja nollaus. Ja koska tarve on kertaluontoista, niin halpakin saisi olla.
 
Onkos noissa momenttiavaimissa eroja? Hakusessa joku 1/2" hylsyyn sopiva ei-digitaalinen momenttiavain, oisko suosituksia?
 
Joku ajeli uudehkolla E mersulla (faceliftattu w212) ihan hullua nopeutta poliisivalot ja - pillit päällä.
Oliko se joku huumoriveikko,kun eihän poliiseilla nyt tommosia sivariautoja ole?
Vai oliko jollain ministerillä kiirus vaalipaneeliin?

Kiinnosti sen verran kovasti, että piti ko asiaa kysyä tutulta poliisimieheltä joka on kohtuullisen korkeassa asemassa päällystössä.
Hän en asiasta tiennyt mitään.
Ilmeisesti jollain päälliköllä on "mersu" työautona, mutta siinä ei ole vilkkuja.
Joko siis joku supon superpamppu tuolla ajeli, tai sitten hupiveikko oli asentanut pillit kalliiseen autoon.
 
Mitä tämän hinnaksi tulisi Suomessa?

p4TOxNM.png
 
Meneekö tuommoinen challengeri edes europäästöistä läpi ja miten muut kilkkeet siihen päälle.

Onhan noita mobile.de :ssa paljonkin myytävänä. Tai niin tarkkaan katsonut että juuri tuota mallia, mutta uutta ja käytettyä löytyy. Hintahaarukkakin aikamoinen. Päästöistä pitäisi mennä läpi heittämällä jos kerran mobilessa noita myydään.

Yhden tuollaisen olen suomessa livenä nähnyt, on kyllä räyhäkän näköinen peli:)
 
Kysymys: Uudellamaalta pitäisi löytyä paikka, joka tekisi rst levystä lisävalotelineen kilven alle.
3mm ja kanttikoneella yksi vääntö ja reiät jtms. Myös materiaali samasta paikasta.
Mitähän kustantaa ja mistä löytyy tekijä ?
 
Kysymys: Uudellamaalta pitäisi löytyä paikka, joka tekisi rst levystä lisävalotelineen kilven alle.
3mm ja kanttikoneella yksi vääntö ja reiät jtms. Myös materiaali samasta paikasta.
Mitähän kustantaa ja mistä löytyy tekijä ?

Tekijästä en osaa sanoa, mutta ihan vinkkinä ennenkuin tilaat yksinkertaisen telineen:
Kannattaa vähän tutkia sitä rekisterikilven kiinnitystä, koska suurimmassa osassa autoja kilpi on aika heppoisesti kiinni puskurin muoveissa ja siihen kun pistää jykevän telineen ja lamppuja kiinni niin heiluva ja hyppivä epävakaa valo on varma, pahimmillaan voi jopa revetä irti puskurista sopivassa töyssyssä. Joten kannattaa suunnitella jykevämpi kiinnitys muovin alla olevaan teräspalkkiin (toivottavasti kilven kohdalla) esimerkiksi pienellä rasiaporalla puskuriin reiät ja teräspuskuriin kierteytetyt reiät, sitten pienet holkit väliin ja valo/rekisterikilpi-teline kunnon pulteilla kiinni.
 
Meneekö tuommoinen challengeri edes europäästöistä läpi ja miten muut kilkkeet siihen päälle.
Päästönormi ei ole mikään ongelma, mutta eu-tyyppihyväksyntä pitää löytyä.

Jos tyyppihyväksyntää ei ole, niin suomeen tuon voi saada kansallisten pykälien mukaan muuttoautona.
 
Päästönormi ei ole mikään ongelma, mutta eu-tyyppihyväksyntä pitää löytyä.

Jos tyyppihyväksyntää ei ole, niin suomeen tuon voi saada kansallisten pykälien mukaan muuttoautona.
Italiassa tyyppihyväksyntä lahjuksilla läpi ja sen jälkeen vapaata tuontia EU alueella.... :cigar:
 
Italiassa tyyppihyväksyntä lahjuksilla läpi ja sen jälkeen vapaata tuontia EU alueella.... :cigar:
Vaikka sitten noin, mutta tuo tyyppihyväksyntä tarvitaan.
Tosin kuvittelisi että huomattavasti pienemmällä lahjuksella pääsee jossain itäblokin maassa kuin italiassa.
 
Miksi Opel Astra J mallia myydään aika halvalla käytettyinä? Onko niissä jotain merkittäviä tyyppivikoja? Toisaalta ei ne uutenakaan mitään kalliita tainneet olla.
 
Miksi Opel Astra J mallia myydään aika halvalla käytettyinä? Onko niissä jotain merkittäviä tyyppivikoja? Toisaalta ei ne uutenakaan mitään kalliita tainneet olla.
Yksi syy mikä tulee mieleen niin seuraavan sukupolven Astra (K) taisi olla niin iso askel eteenpäin J:stä ja on huomattavasti haluttavampi. Eihän noi Opelit muutenkaan ole tunnettuja hyvästä jälleenmyyntiarvostaan.
 
Yksi syy mikä tulee mieleen niin seuraavan sukupolven Astra (K) taisi olla niin iso askel eteenpäin J:stä ja on huomattavasti haluttavampi. Eihän noi Opelit muutenkaan ole tunnettuja hyvästä jälleenmyyntiarvostaan.
Tutkin asiaa itse nyt ja näköjään tyyppivikana hajoava vaihdelaatikko, mikä on sitten aika kallis korjata. Ainakin omaa ostointoa laimentaa sen verran, että katselen jotain muita sitten.
 
Tutkin asiaa itse nyt ja näköjään tyyppivikana hajoava vaihdelaatikko, mikä on sitten aika kallis korjata. Ainakin omaa ostointoa laimentaa sen verran, että katselen jotain muita sitten.
Jep. Honest john kirjoittanut Astra J:stä: "Lesser 1.4-litre and 1.6-litre petrol engines less impressive. Several reports of failure of 6-speed manual gearbox on 1.4T."

En tiedä kuinka paljon noi tyyppiviat vaikuttaa hintaan koska tuskin kovinkaan moni keskivertoihminen jaksaa netistä selvitellä asioita (ostaahan ihmiset vaggineitakin tsi:llä ja dsg:llä).
 
Laitetaan tänne kun ei jaksa googlea käyttää ja saa keskustelua aikaan :)

Itseltäni ensimmäistä kertaa elämässä hajosi yksi renkaista etuoikea. Järkevintä olisi toki ostaa yksi pyörä vastaavaa tilalle ja heittää se kiinni, mutta vaikeuksia on ollut löytää vastaavaa pyörää järkevällä toimitusajalla. Kannattaako tuota odotella vai ostaa yksi tai kaksi(?) pyörää (eteen/taakse) vastaanvanlaisilla ominaisuuksilla / kuvioinnilla olevaa. Onko siis järkevämpää ostaa kaksi kappaletta jolloin on samaa paria olevat edessä ja takana.
 
Laitetaan tänne kun ei jaksa googlea käyttää ja saa keskustelua aikaan :)

Itseltäni ensimmäistä kertaa elämässä hajosi yksi renkaista etuoikea. Järkevintä olisi toki ostaa yksi pyörä vastaavaa tilalle ja heittää se kiinni, mutta vaikeuksia on ollut löytää vastaavaa pyörää järkevällä toimitusajalla. Kannattaako tuota odotella vai ostaa yksi tai kaksi(?) pyörää (eteen/taakse) vastaanvanlaisilla ominaisuuksilla / kuvioinnilla olevaa. Onko siis järkevämpää ostaa kaksi kappaletta jolloin on samaa paria olevat edessä ja takana.
Olennaista ois varmaan että renkaan ulkokehän halkasija ois sama..? Tuskin mikään kuviointi vaikuttaa. Onko auto etuveto, takaveto vai neliveto? Paljonko niissä kolmessa renkaassa on kulutuspintaa/uraa jäljellä?
 
Viimeksi muokattu:
Onko siis järkevämpää ostaa kaksi kappaletta jolloin on samaa paria olevat edessä ja takana.
Riippuu autoilun budjetista. Jos se on mallia "mahdollisimman halvalla", niin sitten melkolailla sama mitä siellä on kunhan se on samaa leveyttä ja profiilia (laki ei mitenkään määrää muuta kuin että siellä pitää olla samanlaiset, ei identtiset merkiltä/mallilta/kuviolta, renkaat per akseli).

Jos haluaa ajella "järkevästi" ja se toinenkin on jo kulunut, niin sitten vaihtaa kummatkin renkaat kerralla (ja ne uudemmat klassisesti sinne taakse jos haluaa maksimoida turvallisuuden). Kuluupahan vaihtokuntoon about samaan aikaan...
 
Laitetaan tänne kun ei jaksa googlea käyttää ja saa keskustelua aikaan :)

Itseltäni ensimmäistä kertaa elämässä hajosi yksi renkaista etuoikea. Järkevintä olisi toki ostaa yksi pyörä vastaavaa tilalle ja heittää se kiinni, mutta vaikeuksia on ollut löytää vastaavaa pyörää järkevällä toimitusajalla. Kannattaako tuota odotella vai ostaa yksi tai kaksi(?) pyörää (eteen/taakse) vastaanvanlaisilla ominaisuuksilla / kuvioinnilla olevaa. Onko siis järkevämpää ostaa kaksi kappaletta jolloin on samaa paria olevat edessä ja takana.
Mulla kahdessakin autossa on näköjään yksi rengas erilainen kuin muut. Toisessa rengasmerkkikin on eri, mutta ulkonäko nyt on suurin piirtein vastaava. Toisessa autossa tää eripari rengas on edessä ja toisessa takana. En ole huomannut kumminkaan ajettavuusessa mitään eroa. Toisessa autossa rengaskoko on 205/60-15 ja toisessa 205/60-16.

Mutta jos autossa on joku yksittäinen kulunut rengas, niin samallahan voi vaihtaa sen kuluneen ja rikkoontuneen, niin sitten on kaksi paria "sekarenkaita". Kesärenkaissa ei ole yleensä pyörimissuuntaa merkittynä. Mutta nastarenkaat pitää pyöriä aina samaan suuntaan.
 
Kyseessä on vain yhden kesän vähän ajetut renkaat joten kulumista ei ole juurikaan tapahtunut ja ilmanpaineista pidetty huoli. Etuvetoinen auto. Lähinnä siis tärkein mitä mietin että vaikuttaako juuri turvallisuuteen ratkasevasti tai sitten ajettavuuteen mutta ilmeisesti ei mitään ratkaisevaa. Pitääpä käydä läpi tuolta litania ja katsoa sopiva rengas tuolta tulemaan / rengasliikkeestä hakemassa.

Onko muuten käytetyt nastarenkaat minkäänarvoisia? Kannattaako ne heivata rengasliikkeeseen samalla kun ostaa uudet (tietty ottaa uusiin renkaisiin vanteet alle) vai ostaako ihmiset noita pois? Kyseessä siis vielä hyvän pinnan (nastat kuluneet sekä irtoilleet) omaavat laadukkaat hakkapeliitat joilla 1 talven saattaa ajaa vielä noilla nastoilla. Tämä oli siis rengasliikkeen mielipide. Itse en siis moisilla lähde enää ajamaan vaan hankin täysin uudet.

Kiitos vastauksista :)
 
Kokemuksia B-sarjan mersuista? Ruostuuko pystyyn ja hajoaako käsiin? vm 2012 ja tuoreemmat kysymyksessä. Muita vaiht. eht.? Autoon nouseminen ja pois tuleminen tärkeää, kun kumpikin selkävaivaisia enemmän ja vähemmän.
automaatti ja bensa olisi tärkeä.
 
Kyseessä on vain yhden kesän vähän ajetut renkaat joten kulumista ei ole juurikaan tapahtunut ja ilmanpaineista pidetty huoli. Etuvetoinen auto. Lähinnä siis tärkein mitä mietin että vaikuttaako juuri turvallisuuteen ratkasevasti tai sitten ajettavuuteen mutta ilmeisesti ei mitään ratkaisevaa. Pitääpä käydä läpi tuolta litania ja katsoa sopiva rengas tuolta tulemaan / rengasliikkeestä hakemassa.

Onko muuten käytetyt nastarenkaat minkäänarvoisia? Kannattaako ne heivata rengasliikkeeseen samalla kun ostaa uudet (tietty ottaa uusiin renkaisiin vanteet alle) vai ostaako ihmiset noita pois? Kyseessä siis vielä hyvän pinnan (nastat kuluneet sekä irtoilleet) omaavat laadukkaat hakkapeliitat joilla 1 talven saattaa ajaa vielä noilla nastoilla. Tämä oli siis rengasliikkeen mielipide. Itse en siis moisilla lähde enää ajamaan vaan hankin täysin uudet.

Kiitos vastauksista :)
Kannattaiskohan ne eri parin renkaat laittaa taakse? Mikäli renkaan halkaisijassa on ihan pieni kulumisesta syntynyt 3mm ero, niin renkaan vierintäkehässä on jo 10mm ero, mikä tuskin on hyväksi etenkään vetävällä akselilla (etuvetoisessa autossa edessä). Joku muu osaa ehkä vastata paremmin.

Käytetyillä renkailla, joista on nastatkin jo irtoilleet, ei ole kyllä mitään jälleenmyyntiarvoa..
 
Viimeksi muokattu:
Jos renkailla vielä "yhden talven ajaa", niin kyllä niillä renkailla syksyllä olisi pieni jälleenmyyntiarvo. Eli niillähän ajaa vuoden jos vain nyppii nastat kesäksi pois :D

Itse ehkä laittaisin sen uuden renkaan taakse ja tasalaatuiset renkaat eteen. Mutta riippuu niin monesta jutusta?
 
Kokemuksia B-sarjan mersuista? Ruostuuko pystyyn ja hajoaako käsiin? vm 2012 ja tuoreemmat kysymyksessä. Muita vaiht. eht.? Autoon nouseminen ja pois tuleminen tärkeää, kun kumpikin selkävaivaisia enemmän ja vähemmän.
automaatti ja bensa olisi tärkeä.
Kannattaisiko katsoa jotain ihan "rehellistä katumaasturia" jossa hyvä istuinkorkeus?

Tosin appivanhemmat, kummatkin huonoja liikkumaan ja vaivaisia, pistivät aikoinaan E-sarjan Mersun; ei korkea istua, mutta hyvä, leveä tila mennä autoon ja penkit voi säätää korkealle. Ovat olleet kovin tyytyväisiä vs C-sarja. Muuten tykkäävät ajella esim. asuntoautolla jossa ei todellakaan laskeuduta mihinkään, näin verrokiksi.
 
Kannattaisiko katsoa jotain ihan "rehellistä katumaasturia" jossa hyvä istuinkorkeus?

Tosin appivanhemmat, kummatkin huonoja liikkumaan ja vaivaisia, pistivät aikoinaan E-sarjan Mersun; ei korkea istua, mutta hyvä, leveä tila mennä autoon ja penkit voi säätää korkealle. Ovat olleet kovin tyytyväisiä vs C-sarja. Muuten tykkäävät ajella esim. asuntoautolla jossa ei todellakaan laskeuduta mihinkään, näin verrokiksi.

Itsellä on bmw e60 ja sinne kun joskus istuvat kuytiin niin se on liian vaivalloista, saati sitten sieltä pois nouseminen. Porukoitten nykyinen auto on hiace ja se alkaa oleen kummallekkin aika työn ja tuskan takana että sinne pääsee ja saati sinne ne penkit.

Katumaasturi voisi olla hyvä. Bensa ja automaatti olisi tärkeä yhdistelmä. Tsi.t ja dsg.t voidaan jättää laskuista pois, niin mitä jää jäljelle. Ford kuga? Hintaa sais olla siinä 20-28ke väliin
 
Itsellä on bmw e60 ja sinne kun joskus istuvat kuytiin niin se on liian vaivalloista, saati sitten sieltä pois nouseminen. Porukoitten nykyinen auto on hiace ja se alkaa oleen kummallekkin aika työn ja tuskan takana että sinne pääsee ja saati sinne ne penkit.

Katumaasturi voisi olla hyvä. Bensa ja automaatti olisi tärkeä yhdistelmä. Tsi.t ja dsg.t voidaan jättää laskuista pois, niin mitä jää jäljelle. Ford kuga? Hintaa sais olla siinä 20-28ke väliin
Onhan noita - vanhempien ihmisten makuun tuntuu olevan esim. Hondan CRV: Honda CR-V 2,0i Elegance 4WD Neliveto Automaatti Maastoauto 2010 - Vaihtoauto - Nettiauto

Samalla saa kaupanpäälle nelivedon. Saman asian ajaa RAV4: Toyota RAV4 2,0 Valvematic 4WD Multidrive S Neliveto automaattivaihteistolla! Maastoauto 2011 - Vaihtoauto - Nettiauto


Edit: jos siis uutena niin sitten käy vaikeaksi - joku etuvetoinen Nissanin paskahai? :D
 
Itsellä on bmw e60 ja sinne kun joskus istuvat kuytiin niin se on liian vaivalloista, saati sitten sieltä pois nouseminen. Porukoitten nykyinen auto on hiace ja se alkaa oleen kummallekkin aika työn ja tuskan takana että sinne pääsee ja saati sinne ne penkit.

Katumaasturi voisi olla hyvä. Bensa ja automaatti olisi tärkeä yhdistelmä. Tsi.t ja dsg.t voidaan jättää laskuista pois, niin mitä jää jäljelle. Ford kuga? Hintaa sais olla siinä 20-28ke väliin
Ostin Jeepin kun meillä, vaimolla ja mulla alkoivat matalat autot tuottamaan hankaluuksia. :vihellys:
Siinä on penkit hyvällä korkeudella ja saahan niitä korkeuksia vielä säädettyä....:cigar2:
-Ja Jeepissä on tyyliä. :cool:
 
Mistähän saisi helposti tilattua 17x32x8(8-10mm käy) kuularullalaakerin pölysuojattuna? Maailman ääristä rapakon takaa ja kiinasta moisia näkyi löytyvän, vaan ei yhtään Suomalaista osumaa. Ei tarvitsisi, kuin 1 kappaleen ja toisen varalle.

Auton vauhtipyörän silmälaakeriksi tulossa, joten mitään ihan pilipalilaakeria siihen ei viitsi laittaa.

Vuorenmaa - täyden palvelun tekninen erikoisliike

Tuolla on ollut suomen paras laakerivarasto, mutta en oo nyt ihan varma tilanteesta kun entinen toimari kuollut. Uskoisin, että ainakin osaavat neuvoa oikeaan suuntaan jos ei löydy.
 
Juu, kyllä tuolla täytyy käydä. Pahasti näyttää olevan semmoinen välikoko, jota ei löydy, kuin kiinalaisista polkupyöristä ja mönkijöistä.

En kyllä ymmärrä tuota vuorenmaatakaan, miksi eivät sivullensa listaa laakerikokoja tai edes linkkaisi valmistajien listoille. Helpottaisi kummasti heidänkin työtään, kun ei jokaista laakeria tarvitsisi erikseen alkaa metsästämään.

Jep. Aika harvoin tommosilta liikkeiltä löytyy verkosta varastoa. En tiedä miksi sitte on niin hankalaa.
Itse kyllä mieluummin soitan vastaavissa tilanteissa, koska osaavat neuvoa ja keryoa mitä eroa on eri laakereissa. Ja osaavat käydä varaston nopeampaa läpi.

Etra - Laakerit

Tuolta nyt ainakin näytti olevan laakreita ihan listattuna, en tosin tiedä onko tota ko kokoa.
 
Ei ole Etrallekaan listattuna. VXB:ltä löytyy moinen laakeri, tiedä sitten mitä laatua on? Pistin moisen kokeeksi tulemaan.

Y17-2RS 17x32x8 Rubber Sealed Bearing

Juu eipä noista tiedä. Varmaan se on tärkeämpää, että tyyppi on oikea.
Tommosessa paikassa saattaa laakeri hieman lämmetä ja aika kovaakin pyörii, niin semmosiin paikkoihin on usein laitettu C3 laakereita mitkä on jo valmiiksi väljät, mutta lämmetessä on sopivan kokoiset.
En tuosta tiedä, mutta kun joskus olen sähkömoottoreita laakeroinut normilaakereilla, niin eivät ole monenmontaa tuntia kestäneet. C3 laakerit taas kestäneet kuin uudet, jotka on myös ollu C3.
 
Mikähän on vikana porukoiden 00-vuoden corollan bensatankissa, kun bensapistooli pätkii jatkuvasti? Tätä tapahtuu vain silloin, kun tankin on päästänyt melko tyhjäksi. Yritetty on eri kulmissa ja syvyydelä pitää pistoolia, muttei auta. Vain hiljaa liruttelemalla onnistuu.
 
Tai sitten se huohotusputki tukossa, ei olisi ensimmäinen kerta :)
 
Nyt olisi amatöörillä tarvetta autosähköjutulle, voisiko joku kertoa millä hakusanoilla löydän seuraavanlaisen kapineen ja mitä kaikkea mahdollisesti tarvitsen johtojen ja liittimien lisäksi:

- "juttu" joka antaa n. 1sekuntin ajan 12v virtaa eteenpäin, lepoajan tulisi olla säädettävissä parista sekuntista pariinkymmeneen sekuntiin. Säätö nupista kiertämällä.
- on oltava ohitettavissa erillisellä virtakytkimellä, tai vaihtoehtoisesti annettava jatkuvaa virtaa ollessaan nolla-asennossa.

Mahd. Yksinkertaista systeemiä rakenteilla, täytyisi saada tihkukytkin rakenneltua vanhukseen [emoji3]

Kiitos!
 
Nyt olisi amatöörillä tarvetta autosähköjutulle, voisiko joku kertoa millä hakusanoilla löydän seuraavanlaisen kapineen ja mitä kaikkea mahdollisesti tarvitsen johtojen ja liittimien lisäksi:

- "juttu" joka antaa n. 1sekuntin ajan 12v virtaa eteenpäin, lepoajan tulisi olla säädettävissä parista sekuntista pariinkymmeneen sekuntiin. Säätö nupista kiertämällä.
- on oltava ohitettavissa erillisellä virtakytkimellä, tai vaihtoehtoisesti annettava jatkuvaa virtaa ollessaan nolla-asennossa.

Mahd. Yksinkertaista systeemiä rakenteilla, täytyisi saada tihkukytkin rakenneltua vanhukseen [emoji3]

Kiitos!

Siinä olisi sinnepäin--> 12V Delay Timer Switch Adjustable 0 to 10 Second with NE555 Oscillator BE | eBay
 
Arvon techiläiset!

Autokoulusta on kohta 24 vuotta ja on eräs asia unohtunut.
Oheinen kuva esittää tilannetta jossa kaksi autoa tulee alhaalta päin ja jatkaa matkaa suoraan.
Kumpi autoista on ryhmittynyt oikein? Vasemmanpuoleinen vai oikeanpuoleinen?
Väittäisin että vasemmanpuolimmainen, riippuu toki liikennejärjestelyistä/kaistoista tms.
 
Arvon techiläiset!katso liitettä 19929

Autokoulusta on kohta 24 vuotta ja on eräs asia unohtunut.
Oheinen kuva esittää tilannetta jossa kaksi autoa tulee alhaalta päin ja jatkaa matkaa suoraan.
Kumpi autoista on ryhmittynyt oikein? Vasemmanpuoleinen vai oikeanpuoleinen?

edit: Mitään kaistamerkintöjä ei ole.

Itse ainakin ryhmittyisin vasempaan reunaan ainoastaan, jos olisin kääntymässä vasemmalle... Suoraan menijät ja oikealle kääntyvät oikeaan reunaan. Vasemmalle kääntyvänä saattaa joutua odottamaan vastaan tulevan liikenteen takia niin suotta sitten suoraan menevänä odottelisin tuota vasemmalle kääntyvää. Siis jos olisin tuon vasemmalle kääntyvän takana...
 
Vasemman puoleinen kuuluisi kääntyä vasemmalle? Toki molemmat saavat ajaa suoraan, jos edessa jatkuu samat kaksi kaistaa?

Vasemmalle siis ryhmitytään jos aiotaan kääntyä vasemmalle. Muuten ryhmitytään kaistan oikeaan reunaan.

Mutta jos oikealle ryhmittyneenä pääse vain oikealle, niin siloin ei saakaan ajaa suoraan?
 
Arvon techiläiset!katso liitettä 19929
Oheinen kuva esittää tilannetta jossa kaksi autoa tulee alhaalta päin ja jatkaa matkaa suoraan.
Kumpi autoista on ryhmittynyt oikein? Vasemmanpuoleinen vai oikeanpuoleinen?
Huh, tämän pitäisi olla aika perussettiä! Molemmat autot ovat oikein. Kaistalle ryhmitytään reunaan. Jos kaistalle mahtuu 2 autoa rinnan, siinä saa ajaa 2 autoa rinnan. Jos molemmat jatkavat suoraan (kun kerran merkein tätä ei kielletä), voivat he jatkaa samoin myös risteyksen jälkeen. Sen sijaan, jos kaista kapenee esimerkiksi pysäköintiruutujen vuoksi, pitää vasemmanpuoleisen väistää. Jos oikeanpuoleisen näennäisellä reitillä on väliaikainen este (esim. pysähtynyt auto, ei pysäköintiruutu), väistää oikeanpuoleinen auto.
 
Autokoulussakin opetettiin että oikealta suoraan ellei erikseen ole muuten opastettu. Esim. nuolivalolliset risteykset on selkeä poikkeus tähän.
https://www.google.fi/maps/place/Uudenmaankatu+39,+00120+Helsinki/@60.162565,24.9352885,3a,75y,54.76h,90.21t/data=!3m5!1e1!3m3!1s-wLwWWFgKQK5DPYScQ1MWQ!2e0!6s//geo1.ggpht.com/cbk?panoid=-wLwWWFgKQK5DPYScQ1MWQ&output=thumbnail&cb_client=maps_sv.tactile.gps&thumb=2&w=203&h=100&yaw=61.05894&pitch=0&thumbfov=100!4m5!3m4!1s0x46920bb5899bf2b5:0xab3140b1dce58ca9!8m2!3d60.1626071!4d24.9350309
Tässä on ehkä klassisin pääkaupunkiseudun esimerkkiristeys Uudenmaankatu tunnelin jälkeen koilliseen. Kaistamerkinnöin (leveä katu ennen tunnelia, nopeusrajoitukset 2 kaistalle, ei kaistaviivoja) liikenne on jaettu kahdelle kaistalle aiemmin. Saavutaan valo-ohjattuun risteykseen, josta molemmat kaistat jatkavat yleensä suoraan ja oikea kaista voi jatkaa myös oikealle. Edessä on sama tie, mutta nyt tien molemmin puolin on osoitettu parkkiruutuja = vain yksi kaista. Hämäävästi vielä oikea kaista kaartuu keskelle ajorataa käytännön ajosuoritteissa vasta bussipysäkin jälkeen, jolloin vasen kaista on jo siirtänyt huomionsa muualle. Molemmat suoraan jatkavat ovat ryhmittyneet oikein kaistoillaan, mutta vain oikealla kaistalla on etuajo-oikeus. Käytännössä ihmiset kuitenkin preferoivat vasenta kaistaa, koska se liikenneteknisesti on sujuvampi. Tässä on rakennettu kunnallistekninen miina.
 
Ootteko kokeilleet jo Teboilin uutta 99E5 bensaa ?
Itse tänään sitä kävin tankkaamassa tankin täyteen että saako pers tuntumalla lisää suorituskykyä 98E5 nähden. Kun 95E10 -> 98E5 siirrolla sai autosta todella pirteän kun nämä VW TSI koneet tykkää 98 enemmän ja sen kyllä huomaa.
Mutta siis tämä 99E5 teki mulla tänään sen n.40km ajon jälkeen että tuo 1.8TSI ei ottanut enää kierroksia ja tuntui että sammuu kohta. Ja samalla moottorin häiriövalo vilkutteli.
No tätä kesti 1km ja sen jälkeen ei ole taas ollut mitään.
Kattelin sitten kotona vikakoodit niin kaksihan sieltä olit tullut.
Eka oli: Havaittu useita sytytyshäiriöitä. Toinen: 4 sylinterissä havaittu sytytyshäiriö.

Tankkasin tuon melkein tyhjään tankkiin (mittari pitkällä punasen puolella) että 40km jälkeen varmaan oli linjasto huuhdeltu puhtaaksi 98:sta. Mutta ei tullut mieleenkään että tommosen olisi 99E5 saanut aikaan. Kun tossa yks vuosi kokeilin jopa 50/50 seoksella etanolia ja ei se siitä ollut moksiskaan.
Tai tiedä sitten johtuko toi edes 99E5:sta vai jostain enteilevästä viasta mutta ajoitus oli kyllä aika osuva.
 
Ootteko kokeilleet jo Teboilin uutta 99E5 bensaa ?
Itse tänään sitä kävin tankkaamassa tankin täyteen että saako pers tuntumalla lisää suorituskykyä 98E5 nähden. Kun 95E10 -> 98E5 siirrolla sai autosta todella pirteän kun nämä VW TSI koneet tykkää 98 enemmän ja sen kyllä huomaa.
Mutta siis tämä 99E5 teki mulla tänään sen n.40km ajon jälkeen että tuo 1.8TSI ei ottanut enää kierroksia ja tuntui että sammuu kohta. Ja samalla moottorin häiriövalo vilkutteli.
No tätä kesti 1km ja sen jälkeen ei ole taas ollut mitään.
Kattelin sitten kotona vikakoodit niin kaksihan sieltä olit tullut.
Eka oli: Havaittu useita sytytyshäiriöitä. Toinen: 4 sylinterissä havaittu sytytyshäiriö.

Tankkasin tuon melkein tyhjään tankkiin (mittari pitkällä punasen puolella) että 40km jälkeen varmaan oli linjasto huuhdeltu puhtaaksi 98:sta. Mutta ei tullut mieleenkään että tommosen olisi 99E5 saanut aikaan. Kun tossa yks vuosi kokeilin jopa 50/50 seoksella etanolia ja ei se siitä ollut moksiskaan.
Tai tiedä sitten johtuko toi edes 99E5:sta vai jostain enteilevästä viasta mutta ajoitus oli kyllä aika osuva.

Jos oktaaniluku merkkaa niin oletko kokeillut Shell V-poweria? Sehän on melkein sataoktaanista.

Tuohon vikaan ja etanoliin niin sama määrähän tuossa 99 on etanolia kuin 98, joten ei merkitystä verraten. Taasen 50/50 etanoliseos vie etanoliprosenttia toiseen suuntaan verraten 95->98/99.

Sitä en tiedä mistä se vika on tullut, mutta 99,9% varmuudella se ei ole tankkaamastasi bensasta, jos sitä on bensakoneen tankkiin laitettu :D Itsekin ihmetellyt monesti miksi nuo viat tuntuu seuraavan jotain muutosta, mutta olen päätymässä tulokseen että se on omista aivoista kiinni jotka luovat sen illuusion vian synnystä kun tekikin jotain erilaista, tiedä siitä sitten :think: :kippis:
 
Viimeksi muokattu:

Hyvä pointti, näyttääpä olevan, piti itsekin kaivaa tuo nitro+ jälkeinen muutos esille jonka viestiin jo muokkasitkin :)

Ennen tuota nitro+ aikaa oktaaniluku oli 99+ (eli min.99), ja käytännössä se oli muistaakseni 99,7 keskiarvolla, maximin ollessa muistaakseni 101,2. Sitä en sitten tiedä mikä nykyisen powerin tarkka oktaaniluku on kun ei ole enää pääsyä samoihin lähteisiin, mutta todennäköisesti jos 99+ mainostuksesta on siirrytty tuohon 98siin niin oktaanilukua on sitten laskettu :facepalm:
 
Katsastuksessa oli vähän ongelmia lambda-arvon kanssa. Ensin näytti kierroksilla 1,04 mutta hetken kierrättimisellä saatiin joku 1,024 mittariin ja leima paperiin. Jäännöshappi oli matala ja pakoputki ei mielestäni vuoda. Koskaan ennen ei ole ollut päästöissä ongelmaa. Tulpat, sytytyspuola ja ilmanputsari on vaihdettu hiljattain.

Pistänkö suosiolla uuden lambda-anturin tilaukseen, vai onko jotain mitä voisi katsoa? Skooppia ei ole käytössä ja yleismittari ei taida pysyä lambdan perässä. Mittarissa on 300 tkm, eikä tietääkseni ole anturia vaihdettu. 120 € näyttää olevan Boschin anturilla hintaa.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 622
Viestejä
4 493 870
Jäsenet
74 264
Uusin jäsen
NiuNau

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom