Kysymyksiä & Vastauksia

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja w!rd
  • Aloitettu Aloitettu
Jenkkiautot onkin sellaisia ruostekukkia jo valmiiksi ihan jossain TM-lehdessä oli juttua, että juurikin jenkkiauto on pahimpia ruostekukkimaan ja sitten Toyota vähiten. Ei kait mitään uusia autoja ole valmiiksi massattu, jos ei itse vie liikkeeseen tai tee itse?

Kyllä ainakin eräällä 20 vuotta vanhalle Honda Accordille tehtiin oston jälkeen alan liikkeessä ruostesuojaus(massaus) ja ei ole katsuri vaivautunut meisselillä paukuttamaan pohjaa ja jos oli niin ei ole ollut ongelmaa. Massaamattomat ruostekukkaista pohjaa olen nähnyt kahden katsurin paukuttavan yhtäaikaa.

Ei niissä massaa taida olla, mutta on niissä ruostesuojaukseen panostettu esim suojalevyillä alustassa jotka ajaa massauksen asemaa.
 
Eikai nykypäivän uusissa autoissa tuota ruostesuojausta tarvitse edes miettiä, sinkittyjähän ne kuitenkin(?) on ja siitäkin ollut juttua jo yli 10 vuotta sitten että lisä/jälkisuojaus vaan heikentää tilannetta.

Kannattaa lukea: E46 -99 alustan massaus? - BTCF Forum

Auton merkki ja mallikin tosin helpottaisi tilanteen arviointia?

Lukasin tuolta foorumilta, että joissakin on nestemäistä muovia niin siihen ei pikeä päälle.
Eihän ne Saksassa massaile autoja, mutta täällä olevien suolavesien takia ollut ihan suositeltavaa?

Öljyssä oleva metalli ei ruostu. Sinkittykin metalli ruostuu aikanaan. Nestemäinen muovi kuulostaa erikoiselta, mutta öljystä se muovikin tehdään. Minkähän näköistä se nestemäinen muovi on?
 
Ei niissä massaa taida olla, mutta on niissä ruostesuojaukseen panostettu esim suojalevyillä alustassa jotka ajaa massauksen asemaa.

Joo tuossa Hondassa on helmoissa muovisuojaus. Siis kovaa mustaa muovia. Siitä ei kyllä meisselillä lyö läpi ja suojakylpy jää metallin osalta vähemmälle.
 
Saako moottoripyörään lähtövakuutusbonukseksi tason, joka on autossa? Eli omistan auton ja jos ostan auton rinnalle moottoripyörän, saanko liikennevakuutuksen bonustasoksi saman kuin autossa, vai lähteekö kertymä nollasta?
 
Mikähän mahtaa olla vielä "normaalia" öljynkulutusta
03vm 1.8 Avensiksessa jolla ajettu 189tkm?

Nyt joutunut lisämään 2l öljyä 4000km aikana.
 
Mikähän mahtaa olla vielä "normaalia" öljynkulutusta
03vm 1.8 Avensiksessa jolla ajettu 189tkm?

Nyt joutunut lisämään 2l öljyä 4000km aikana.

-04 Corollaan ei ainakaan tarvinnut ikinä lisätä öljyä.. vuodessa ajoa 5-6tkm ja öljyt uusiksi kerran vuodessa (tai kahdessa, aina ei muistanut)
 
Mikähän mahtaa olla vielä "normaalia" öljynkulutusta
03vm 1.8 Avensiksessa jolla ajettu 189tkm?

Nyt joutunut lisämään 2l öljyä 4000km aikana.

Ei tuo kuulosta vielä pahaltakaan.
Kaverin uuden skodan otti takuuhuoltoon vasta kun öljynkulutus oli yli 0.5l/1000km.
Eli skodalle öljykannu jos toinenkin öljynvaihtojen välissä on ihan normaalia.
Oikeasti mielestäni autoon ei pitäisi öljynvaihtojen välissä lisätä öljyä.
Pidemmällä vaihtovälillä öljy alkaa loppupäästä kulumaan nopeampaa.
 
Viimeksi muokattu:
Mikähän mahtaa olla vielä "normaalia" öljynkulutusta
03vm 1.8 Avensiksessa jolla ajettu 189tkm?

Nyt joutunut lisämään 2l öljyä 4000km aikana.

Öljyrenkaat jumissa, forte tms. voi auttaa. Auttoi 1.8 mondeossa joka söi noin 1l/10tkm, putosi puoleen.
 
Hämmentävästi jopa samalla viskoositeetillakin öljynkulutuksessa voi olla merkittäväkin ero. 2l /4000km on kyllä aivan liikaa. Minulla on kulunut nyt Pösö 307 2.0l koneella n. 0.7l/6000km, aikaisemmin kului noin tuplat ja molemmat öljyt oli Shell 5w40, nyt on käytössä se HX7 mitä hakukone suosittaa ja sillä öljynkulutus väheni puoleen.
 
Öljyrenkaat jumissa, forte tms. voi auttaa. Auttoi 1.8 mondeossa joka söi noin 1l/10tkm, putosi puoleen.

Soitin suoraan toyotalle ja sielläkin epäiltiin tuota öljyrengasta. Juuri tuon vuosimallin avensiksissa ollu paskat männänrenkaat jotka juuri jumiutuvat ja kone alkaa syömään öljyä. Mitää muuta syytä tuolle ei osattu sanoa kun ei kerta tiputa öljyä eikä savuta.

Puolimoottoriremonttia ehdottivat ja hintaa vaivaiset 2500e. Nyrkkipajoilla noin 1500e. En tuosta haluaisi luopua ja tässä yritän kuumeisesti miettiä että mitä tehdä :tdown:
 
Soitin suoraan toyotalle ja sielläkin epäiltiin tuota öljyrengasta. Juuri tuon vuosimallin avensiksissa ollu paskat männänrenkaat jotka juuri jumiutuvat ja kone alkaa syömään öljyä. Mitää muuta syytä tuolle ei osattu sanoa kun ei kerta tiputa öljyä eikä savuta.

Puolimoottoriremonttia ehdottivat ja hintaa vaivaiset 2500e. Nyrkkipajoilla noin 1500e. En tuosta haluaisi luopua ja tässä yritän kuumeisesti miettiä että mitä tehdä :tdown:

Koita fortea tms. moottorin sisäpesua, toki tuota voi jouta sit tekemään usemman kerran. Toisella öljymerkillä voi myös yrittää.
 
Koita fortea tms. moottorin sisäpesua, toki tuota voi jouta sit tekemään usemman kerran. Toisella öljymerkillä voi myös yrittää.

Joo ajattelin kokeilla tuota sisäpesua, onko noissa oikeasti vaarana että kone laukee tuon käsittelyn jälkeen? Lukenut kauhutarinoita että paskat tukkii koneen.
 
Joo ajattelin kokeilla tuota sisäpesua, onko noissa oikeasti vaarana että kone laukee tuon käsittelyn jälkeen? Lukenut kauhutarinoita että paskat tukkii koneen.

Ainahan se riski on joidenkin kohdalla, mielestäni melko minimaalinen. Huuhtelu, öljynvaihto + suod. ja seuraavakin öljynvaihto mielellään melko aikaisin verrattuna normaali vaihtoväliin. Automaattilaatikoista kuullut enemmän juttua, jossa vaihdetaan ekaa kertaa ns. ikiöljyt pois, ja "paskashokki" on valmis.
 
Joo ajattelin kokeilla tuota sisäpesua, onko noissa oikeasti vaarana että kone laukee tuon käsittelyn jälkeen? Lukenut kauhutarinoita että paskat tukkii koneen.

No ei mulla lauennut 200tkm ajettu mondeon kone, fortet sisään, öljyn vaihto, 100km ajoa ja uusi öljyn vaihto (toki myös suodattimet vaihdettiin molemmilla kerroilla) ja sitten normi 10tkm vaihtovälillä. 250tkm tein uudestaan ihan yhdellä öljynvaihdolla ja ei siinä mitään hajonnut, päinvastoin.

Ekalla kerralla kun tein ton tupla öljyn vaihdon niin ekat öljyt oli aivan pikimustat jo 100km ajon jälkeen.
 
Riippumatta mitä rassataan liuttomilla voi tulla vuotoja kun vanhat tiivisteet toiminu vaan paskan avulla. Työpaikkalavuaarit + viemärinaukaisija = alkava vesivahinko ku kaikki ollu rasvalla tiivistettyä.
 
Kuka muistaa osastolle: Oli yritys?, joka omisti ferrarin, mersuja jne autoja ja muutaman hienon moottoripyörän. Sun piti ostaa joku jäsenyys ja sitten sait vuokrailla näitä ajopelejä. Mikä nimi ja mitä tälle kävi? Edit: Jonkinnäköinen konkka varmaan, mutta menikö ihmisten rahatkin?
 
Kuka muistaa osastolle: Oli yritys?, joka omisti ferrarin, mersuja jne autoja ja muutaman hienon moottoripyörän. Sun piti ostaa joku jäsenyys ja sitten sait vuokrailla näitä ajopelejä. Mikä nimi ja mitä tälle kävi? Edit: Jonkinnäköinen konkka varmaan, mutta menikö ihmisten rahatkin?
Fast Motors on ainakin (vielä) pystyssä. Tuota ennen oli muistaakseni joku, mutta sen nimeä en muista.
 
Fast Motors on ainakin (vielä) pystyssä. Tuota ennen oli muistaakseni joku, mutta sen nimeä en muista.

Taitaa Fast Motors olla myös konkassa tai ainakin kohta siellä. Nettisivut eivät ole enään käytössä ja kaikki niiden liiketilat ovat tyhjinä missä aiemmin ovat olleet. Nettiautossa myynnissä niiden kalustoa.
Rental oli vastaava ennen tuota Fast Motors.
 
Fast Motors on ainakin (vielä) pystyssä. Tuota ennen oli muistaakseni joku, mutta sen nimeä en muista.
rental.fi oli se firma mitä hain ja kyykkäsi joskus 2009 ja samat tyypit internetin mukaan perusti fast motorsin. Senkin sivut on offline ja ei ole hetkeen ollut hengissä. waybackmnachinesta löytyy molemmat.

Rahetta näihin oli jotkut sijoittaneet pari kolme tonnia, joten ei mitään järkyttäviä menetyksiä.
 
Bilteman tuotteissa vituttaa, kun ei purkkien mukana anneta kunnon selostusta. Ostin sieltä purkin laakerilukitetta, mutta ei mitään tietoa milloin se saavuttaa asennus tai loppulujuuden :mad: Jotkut liimat on valmiita parissa tunnissa ja joillain kestää 12h. Kai se on huomiseen odotettava perkele.

Sylinterinmuotoisten osien kiinnittämiseen - - Biltema

Olisi kiva myös tietää, että milloin tavara on valmistettu ja miten pitkä säilyvyys sillä on. Monet Wurthin tai loctiten tuotteet ei säily hyvänä vuottakaan, mutta biltemat on vissiin ikuisia :geek:
http://www.biltema.fi/BiltemaDocuments/TechnicalDataSheets/3632_TDS.pdf

Siellähän niitä kovettumisaikoja lukee, vai onko tässä nyt jotain mikä meni minulta ohi?

Itse nimenomaan pidän biltemassa siitä, että siellä pystyy pdf-käyttöohjeisiin tutustumaan etukäteen ennen kauppaan lähtemistä.
 
Tuli hylky leimalla kun oli yksi renkaista liian kalju, muutenkin on jo toiset vanteet valmiina ilman renkaita (jotka täytyy muutoskatsastaa). Leimaa jäljellä 14.8 asti, mutta katsastuksen lapussa lukee, että kuukauden sisällä pitää käydä näyttää uudelleen., googlettamalla löytyy vähän nihkeästi tietoa. Miten toi nyt oikeen menee? Lisäksi meneekö leimalle nypityillä nastoilla? (ja jos menee, niin onko raja 1.6mm vai 3mm?)
 
Tuli hylky leimalla kun oli yksi renkaista liian kalju, muutenkin on jo toiset vanteet valmiina ilman renkaita (jotka täytyy muutoskatsastaa). Leimaa jäljellä 14.8 asti, mutta katsastuksen lapussa lukee, että kuukauden sisällä pitää käydä näyttää uudelleen., googlettamalla löytyy vähän nihkeästi tietoa. Miten toi nyt oikeen menee? Lisäksi meneekö leimalle nypityillä nastoilla? (ja jos menee, niin onko raja 1.6mm vai 3mm?)
Nypityillä nastoilla raja pitäisi olla 1.6 mm koska on kerran kesä. Talvireinkaillakin voi katsastaa (nastallisilla), mutta raja on 3 mm.

Kun olet käynyt katsastamassa, niin nyt on sitten 1 kk aikaa käydä näyttämässä auto uudelleen, eli 12.9.2018 on viimeinen päivä. 14.8. ei siis pidä nyt paikkaansa.
 
Kun olet käynyt katsastamassa, niin nyt on sitten 1 kk aikaa käydä näyttämässä auto uudelleen, eli 12.9.2018 on viimeinen päivä. 14.8. ei siis pidä nyt paikkaansa.

Ja jatketaan vielä että ajoaikaa on kuitenkin 2kk eli 12.10 asti, mutta jos käyt siinä 1-2kk aikana uusintaleimalla pitää katsastus aloittaa alusta, eli ei mene jälkitarkastuksella.

Käy nastoilla leimalla niin pysyy talvirenkaat suht. kunnossa, jos et kuukauden sisällä hommaa kumeja niille uusille vanteille :)
 
Ja jatketaan vielä että ajoaikaa on kuitenkin 2kk eli 12.10 asti, mutta jos käyt siinä 1-2kk aikana uusintaleimalla pitää katsastus aloittaa alusta, eli ei mene jälkitarkastuksella.

Käy nastoilla leimalla niin pysyy talvirenkaat suht. kunnossa, jos et kuukauden sisällä hommaa kumeja niille uusille vanteille :)

Talvirenkaat menee joka tapauksessa uusiksi, sen verta vanhat ja pintaa ehkä 3-4mm..
 
Tuli tosiaan tuo e90 330i haettua ja viimösin öljynvaihto tehty 150631 lukemilla, nyt 158000 taulussa.

Tuolloin vaihdettiin 6.5L Castrol magnatec 5w40C3 öljyä ja nyt pyytää kone lisäämään litran, tietokoneen mukaan aivan min tasolla.

Ilmeisesti normaalia, että syö aika paljon ölppää? N52 moottori.

Tiivisteitähän yms tässä koneessa taitaa mennä, en kyllä lampulla nähnyt mitään öljyläikkiä missään.
 
Eiköhän se DQ200 edelleen ole, ei kai noille pikkukoneille vieläkään muuta tarjota. Paitsi nelivedoissa, mutta ei taida olla kyseisessä mallissa tarjolla nelivetoa tuon koneen kanssa.
 
Eiköhän se DQ200 edelleen ole, ei kai noille pikkukoneille vieläkään muuta tarjota. Paitsi nelivedoissa, mutta ei taida olla kyseisessä mallissa tarjolla nelivetoa tuon koneen kanssa.
Epäilen, koska Audissa on kone pitkittäin ja tuo on poikittaisasennukseen tarkoitettu laatikko.
 
Alustan massaus - onko Dinitrol CAR/4941 parrain ja onko valmis spray kelvollinen, jos massaa menee vain vähän?
 
Alustan massaus - onko Dinitrol CAR/4941 parrain ja onko valmis spray kelvollinen, jos massaa menee vain vähän?

Ensin käsittelet alustan tuolla Dinitrol ML Kotelosuoja 500ml | Motonet Oy ja vasta sen jälkeen vedät esimerkiksi tuon siihen päälle Dinitrol CAR/4941 Alustasuoja 500ml | Motonet Oy
Mielellään antaa seuraavaan päivään kuivua tuon ennen, kuin laittaa tuon alustasuojan päälle.

Ei niissä ole mitään eroa laadullisesti onko se spray vai tuommoinen isompi paineilmaruiskuun tuleva purkki.
 
Mikä on Audi A4 B9 1.4TFSI:n perässä olevan S-tronic laatikon tyyppi?
Varmaan jo tiedon löysitkin, mutta vastataan nyt kun muisti palaili. A4 B9 käyttää DL382 laatikkoa josta on kolme eri varianttia sen mukaan onko autossa etuveto, neliveto torsenilla vai tuleva "ultra-quattro".
 
Varmaan jo tiedon löysitkin, mutta vastataan nyt kun muisti palaili. A4 B9 käyttää DL382 laatikkoa josta on kolme eri varianttia sen mukaan onko autossa etuveto, neliveto torsenilla vai tuleva "ultra-quattro".
Juu tuohon samaan päätelmään päädyin. Kyseessä on siis märkäkytkiminen loota.
 
Mites kannattaa toteuttaa kännykän latausmahdollisuus keskikonsolin kannellisen boksin sisään? Ylimääräinen tupakansytytinpistoke sinne sisälle? Motonetissä on joku valmis usb pistoke, mutta 1A latausvirta sellaisesta ei oikein enää nykykännyköille riitä. Vai löytyykö isommalla latausvirralla olevia usb latauspistokkeita autosähköille?
 
Pitäisiköhän tehdä asialle jotain kun takapyörien camberit on -2 ja -2.28 renkaiden sisäreuna on täysin syöty muu rengas on melkein uudenveroinen. Nelipyöräsuuntaus on tehty hetki sitten ja siitä tuon huomasin + renkaat tasapainotettu. Sisempi raidetangon pää oikealta edestä vaihdettu kun oli välystä mutta auto tuntuu vatkaavan edelleen isommissa vauhdeissa.
 
Pitäisiköhän tehdä asialle jotain kun takapyörien camberit on -2 ja -2.28 renkaiden sisäreuna on täysin syöty muu rengas on melkein uudenveroinen. Nelipyöräsuuntaus on tehty hetki sitten ja siitä tuon huomasin + renkaat tasapainotettu. Sisempi raidetangon pää oikealta edestä vaihdettu kun oli välystä mutta auto tuntuu vatkaavan edelleen isommissa vauhdeissa.
Onko ne takarenkaan camberit säädettävät ja onko auto madallettu?
 
Eiköhän tossa oo madallettu autoa ja camber säätöä ei joko ole tai on niin minimaalisesti, ettei se riitä madallukselle.
 
Eiköhän tossa oo madallettu autoa ja camber säätöä ei joko ole tai on niin minimaalisesti, ettei se riitä madallukselle.
+1
Liikaa negatiivista camberia jos kerran sisältä kuluu. Madallus tosiaan yleensä lisää camberia ja sitten kuluvat renkaat sisäpuolelta.
 
Auto on Honda accord Tourer dtec 09 ollut matka-ajossa koko ikänsä eikä tietääkseni ole madallettu. Mitä tuossa selvittelin niin ilmeisesti ei ole säädettävissä takarenkaista näissä ?! Kun tuohon brittifoorumeilta löytyi ehdotuksia johonkin camberkitteihin.

Voiko tuo renkaan sisäreunan kuluma aiheuttaa tuon vatkauksen?
 
Olikos siellä takana auraskulmien säätöjä muuten? Saiko aurauksen/harituksen pois, ne syövät rengasta camberia enemmän.
 
Olikos siellä takana auraskulmien säätöjä muuten? Saiko aurauksen/harituksen pois, ne syövät rengasta camberia enemmän.

Ainakin omien kokemusten perusteella (olen jokusen kerran teettänyt kyseiseen malliin nelipyöräsuuntauksen) Accordista löytyy kyllä taka-akselilta aurauskulmien säätö, muttei camberin säätöä (ilman erillistä camber-kittiä).
 
Kiinnostais tietää, missä ajassa noi takarenkaiden sisäreunat on 2asteen camberi syönyt? Itsellä ainakin madalletussa autossa voi hyvin ajella 10000 kilsaa, ilman että renkaista huomaisi mitään vaikka on juurikin pari astetta camberia takana.
 
toinen voi olla jos perseessä haritusta niin syö kans sisäreunat.
 
Kiinnostais tietää, missä ajassa noi takarenkaiden sisäreunat on 2asteen camberi syönyt? Itsellä ainakin madalletussa autossa voi hyvin ajella 10000 kilsaa, ilman että renkaista huomaisi mitään vaikka on juurikin pari astetta camberia takana.

Itellä ollut käytössä kesäkuun alusta ja ajeltu 10000. Renkailla on ajettu kyllä enemmän kun vaihdettu viime vuoden huhtikuun lopussa 148k kohdalla. Itselle tullut kun ajeltu 172k ja nyt 182k.

takana aurauskulmat on tuon lapun mukaan olleet +0.12 ja -0.12 ja säädön jälkeen +0.10 ja -0.08 elikkä ei paljoa ollut säädettävää. Katsoin kyllä tasapainottaessa noita takareunkaita niin ulko reuna oli "suora" ja tuo sisäreuna oli kyllä ihan kuin kolmion kylki niin sanotusti elikkä ihan syöty.

Lähinnä sanoivat että tuo vatkaus voisi johtua tuosta sisäreunan kulumasta mutta epäilyttää vähän.. pitääkö tässä alkaa vaihtaa koiranluut yms. kun ärsyttää tuo pieni vatkaus isommassa nopeudessa, ei rattia vielä vatkaa oikeastaan mutta kuitenkin tuntuu varsinkin jos istuu pelkääjän paikalla.
 
Kuinka monen kilometrin jälkeen kannattaisi vaihtaa 50cc nelitahti skootteriin tulppa? Tuollainen pihassa jos sille jotain käyttöä keksisi.
 
tarkista elektrodin kuluma. Kulmat alkaa näyttää pyöristyneiltä = vaihtokunnossa.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 639
Viestejä
4 494 460
Jäsenet
74 265
Uusin jäsen
Oranta

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom