Kysymyksiä & Vastauksia

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja w!rd
  • Aloitettu Aloitettu
kertokaas auto ihmiset et mites pysty laskemaan paljon autovero ja vakuutus olisi kun pitäs oma kosla hommata kun duunista otetsan työedut pois että autoja ei voi enää käyttää

Ja sitten vakuutusyhtiön sivuilta laskemaan mikä maksaa missäkin yhtiössä. Riippuu iästä, paikkakunnasta, autosta, historiasta jne.

Jaa, Jm82 tuossa samaa kertoilikin, kannattaa noita vakuutuksia kilpailuttaa.
 
BMW X5 F15 xDrive40d A 7-paikkainen Webasto,Led Professional Navi,Vetokoukku HUIPPUVARUSTEET Maastoauto 2016 - Vaihtoauto

Onpahan jouluisat alennukset :D vois huomenna soitella että pitääkö paikkansa, jospa pitäs hyödyntää tällanen tilanne.
Taitaa selvitä soittamatta

Joulu meni jo
upload_2017-7-15_10-58-51.png
 
Onko paljon kokemuksia Sznajderin akuista?

Veneestä antoi akku sopimuksen irti ja ainut vaihtoehto akulle tällä hetkellä näyttäisi olevan Sznajder-Marine 75Ah. Kyseinen akku on ainut joka mahtuu pituudeltaan ja korkeudeltaan nykyiseen akkukoteloon. Eikä taida Lappeenrannan seudulla olevan oikein tarjolla tähän hätään muuta kuin Motonet mistä veneakkua lähtisi hakemaan.

Harmikseen takapenkin reuna ottaa vastaan mihin akkukotelon "teline" on väsätty aikoinaan ja kyseisellä kohdalla se 19cm on raja jolloin saa vielä kotelon kannen päälle. Jos akkukotelon haluisi siirtää muualle niin vaatisi kaikkien + johtojen jatkamista todennäköisesti kotelolle.

Veneenä ja moottorina Buster XL - 115hp Yamaha



edit. Tulikin ostettua Fiamm Titanium Pro 80Ah akku. Tulikin ihan akkuliikkeessä käytyä kun muistin, että löytyy paikan päältä semmoinen :tup:
 
Viimeksi muokattu:
H-Astra alkoi vuotamaan vettä ovipahvin välistä vänkärin puolelta, eli ilmeisesti pettänyt tuo kajarin ja oven välissä oleva tiiviste. Hakeakko marmorilta uusi vai pistää jotain tiivistysmassaa vanhaan tiivisteeseen ja länttää takaisin? Tuollain noita on korjailtu ilmeisesti vedenpitäväksi. Mikä massa kävisi tohon, ilman että liimaantuu raivotiukkaan kiinni eikä vahingoita kajarimateriaalia liuottimilla?
 
H-Astra alkoi vuotamaan vettä ovipahvin välistä vänkärin puolelta, eli ilmeisesti pettänyt tuo kajarin ja oven välissä oleva tiiviste. Hakeakko marmorilta uusi vai pistää jotain tiivistysmassaa vanhaan tiivisteeseen ja länttää takaisin? Tuollain noita on korjailtu ilmeisesti vedenpitäväksi. Mikä massa kävisi tohon, ilman että liimaantuu raivotiukkaan kiinni eikä vahingoita kajarimateriaalia liuottimilla?

Tuskin siellä on kaijuttimen tiiviste pettänyt, ruoskesuoja muovi lähtenyt irti jostain ja vesi pääsee väärälle puolelle.

index.php
 
Onko paljon kokemuksia Sznajderin akuista?

Veneestä antoi akku sopimuksen irti ja ainut vaihtoehto akulle tällä hetkellä näyttäisi olevan Sznajder-Marine 75Ah. Kyseinen akku on ainut joka mahtuu pituudeltaan ja korkeudeltaan nykyiseen akkukoteloon. Eikä taida Lappeenrannan seudulla olevan oikein tarjolla tähän hätään muuta kuin Motonet mistä veneakkua lähtisi hakemaan.

Harmikseen takapenkin reuna ottaa vastaan mihin akkukotelon "teline" on väsätty aikoinaan ja kyseisellä kohdalla se 19cm on raja jolloin saa vielä kotelon kannen päälle. Jos akkukotelon haluisi siirtää muualle niin vaatisi kaikkien + johtojen jatkamista todennäköisesti kotelolle.

Veneenä ja moottorina Buster XL - 115hp Yamaha



edit. Tulikin ostettua Fiamm Titanium Pro 80Ah akku. Tulikin ihan akkuliikkeessä käytyä kun muistin, että löytyy paikan päältä semmoinen :tup:
Talvella oli akun hankinta autoon ajankohtainen ja luin vanhoja Tekniikan Maailman vertailuja. Niistä sai sellaisen käsityksen, että akkujen vertaileminen on vaikeaa mutta jotkin merkit nousevat silti mediaanin yläpuolelle. Noiden pohjalta ja hyvän tarjouksen satuttua kohdalle päädyin Sznajderin akkuun. Iloisemmin sillä 1.6-litrainen bensamoottori pärähti käyntiin kuin edellisellä yli 10-vuotiaalla Vartalla. Eri asia sitten, miten Sznajder pärjää vuonna 2027 mutta se ei ole minun murheeni.

tl;dr ihan hyvä akku on.
 
Ei siellä oven sisällä pitäisi vettä olla juuri ollenkaan eikä siten vuotaa sisälle, koska alareunassa on vedenpoistoreiät. Tarkista ettei ne reiät ole ummessa.
 
Ei siellä oven sisällä pitäisi vettä olla juuri ollenkaan eikä siten vuotaa sisälle, koska alareunassa on vedenpoistoreiät. Tarkista ettei ne reiät ole ummessa.

Hyvä tipsi, pitääpä tuo tarkistaa ennenkö alkaa purkamaan.
 
Paljonko ilmaa tulee laittaa 215/50R17 renkaisiin? Farmari, yksin ajelen suurimman ajan.
 
Katso tankin suojaluukun sisäpuolelta, tai kuskin ovenpielestä.

Yleensä näyttää mitä sattuu nykyautoissa, esim 205/55R15 astraan tankinluukussa suositus 2.2 bar... Vähintään 2.5 niin toimii, nyt on kumeina 205/60R16 ja 2.5 on ihan hyvä.
 
Googlen mukaan suositeltiin jotain 2.8-3 bar. Mutta jos ajettavuus tuntuu liian kovalta, niin sitten varmaan vähän vähemmän painetta?

Itse oon unohtanut omat paineet, mutta saattoi olla 3.5 bar :)
 
Katso tankin suojaluukun sisäpuolelta, tai kuskin ovenpielestä.

Eikös nämä "suositukset" oli lähinnä vitsintasoa. Itselläni jäi yhden kerran vahingossa renkaan vaihdossa liikkeen jäljiltä nuo valmistajan suosituspaineet ja parin kuukauden jälkeen vahingossa huomasin, että renkaat oli keskeltä kuluneet sakkorajalle ja reunoilta olivat lähes uuden veroiset. Ja sitä painetta oli juuri tuota 2.2bar tasoa. Normaalisti niissä pidin n. 3 barin paineita.
 
Lueskelin jotain ja kerrottiin että suositukset saattaa tarkoittaa minimipainetta. Parempi siis olisi suositus +0.3 bar, jos 215/50 17 on vakio koko. Jos ei ole vakio, niin sitten vielä vähän lisää painetta.

Ilmeisesti 3.0 bar on aika sopiva suositeltu paine. Varastopaine oli sitten 3.8 bar. Toki renkaassa lukee että mikä on max paine.
 
Itselläni jäi yhden kerran vahingossa renkaan vaihdossa liikkeen jäljiltä nuo valmistajan suosituspaineet
Liike lyö mitä sattuu. jarruhuollossa vaihtoivat kerran talvinakit alle niin olivat lyöneet 3.5 joka kulmaan kun oikea ois ollu lähellä kahta. Renkaissa ei paljoa ollu pitoa ku keskirenkaalla ajoin tovin ja nastat kaikki reunoilla.
 
Liike lyö mitä sattuu.

Tämä on tullut havaittua, mutta jostakin systä tuolloin jäi vain tarkistamatta mitä sinne renkaaseen oli laitettu. Yleensä ensimmäinen asia rengasliikkeestä lähdön jälkeen on paineiden tarkistus. Ei ole kerta tai kaksi kun on saanut lisätä renkaisiin painetta vaikka asiasta on keskusteltu alle laitettaessa.
 
Renkaissa ei paljoa ollu pitoa ku keskirenkaalla ajoin tovin ja nastat kaikki reunoilla.
Millä keskirenkaalla? Ylipaineella renkaan reunat kantaa suurimman kuorman ja kuluvat nopeammin. Meinasitko että täyttivät liikaa ja rengas alkoi muistuttaa polkupyörän kumia?
 
Millä keskirenkaalla? Ylipaineella renkaan reunat kantaa suurimman kuorman ja kuluvat nopeammin. Meinasitko että täyttivät liikaa ja rengas alkoi muistuttaa polkupyörän kumia?
Kyllä, vanha auto ja pikkuset renkaat jotku kaposet 13 tuumaset oli.
 
Joo. Kun normaaleissa renkaissa taas kuluu keskeltä, jos on liian vähän painetta.
Muistan vain että se oli hyvin lähellä sitä maksimia mitä renkaan valmistaja oli lyöny maksimiksi kylkeen. en muista oliko yli vai ali.
 
Ilmeisesti jotku rengastyypit antaa reunoilta periksi ylipaineessa ja vääntää renkaan tuon Under Inflationin muotoiseksi.
 
En tiedä mitä ihmerenkaita teillä muka on käytössä, mutta kyllä 99% renkaista kuluu keskeltä, jos on liikaa painetta.
 
En tiedä mitä ihmerenkaita teillä muka on käytössä, mutta kyllä 99% renkaista kuluu keskeltä, jos on liikaa painetta.
Joo :) No kuluu ne keskeltä myös vajaalla paineella :)

Oikea paine varmaan lukee siinä renkaassa, ei autossa? Tai paremminkin se renkaan maksimi paine toki.
 
Joo :) No kuluu ne keskeltä myös vajaalla paineella :)

Oikea paine varmaan lukee siinä renkaassa, ei autossa? Tai paremminkin se renkaan maksimi paine toki.
No kyllä ne silloinkin kuluu kyllä keskeltä, mutta enemmän reunoilta kun renkaan pystyreunat kantavat.
 
No kyllä ne silloinkin kuluu kyllä keskeltä, mutta enemmän reunoilta kun renkaan pystyreunat kantavat.
Joo hyvä tietää. Omissa autoissa on kulunut renkaat aika tasaisesti aina, eli paineet on kai olleet aika sopivat ilmeisesti.

Kesärenkaista tarkastin äsken kantavuuden joka on noissa 615 kg. Ja maksimi paine on 350 kpa, eli 3.5 bar. Samat lukemat oli Michelinissä ja nokiassa.

Nyt viimeisimmissä on ollut painetta 3.5 bar eli tosi paljon, mutta aika tasaisesti on omasta mielestä kuluneet silti. Rullaa myös ihan ok.

Autot on olleet viimeksi aika isoja farkkuja diesel moottorilla.
 
Tuohan pääsääntöisesti jäänyt elämään ristikudosrenkaiden aikakaudelta, jotka käyttäytyivät juurikin noin ja olivat vielä suhteellisen tarkkojakin oikeasta paineesta.
Joo, taitaa tosiaan olla tuossakin linkissä väärin. Eli liian pieni paine kuluttaa rengasta keskeltä on oikein.

Kuvan mukaan olisi juuri toisin päin, eli väärin.
 
Tuossa oli tehty testi suosituspaineella 2.2 bar, korkeammalla paineella 2.7 bar ja liian pienellä paineella 1.7 bar.
Suosituspaineilla vesiliirto alkoi nopeudella 82 km/h. 0,5 baaria korkeammilla paineilla liirto alkoi nopeudella 87 km/h. 1,7 baarin rengaspaineilla vesiliirto alkoi jo nopeudessa 74 km/h. Ääripäiden välinen ero oli siis samoilla renkailla 13 km/h!
Rengaspaineiden tarkistamisella määräajoin on siis todella merkittävä vaikutus turvallisuuteen.
Näin liian alhainen rengaspaine vaikuttaa autoosi
 
Voi myös olla, että se sinun mittari näytti päin persettä.

Kyllä se vain niin on, että mieluummin yli, kuin alipainetta, niin renkaat kuluu tasaisesti.
Ajelin niillä laskettelukeskukseen ja takas ja oli huomattavasti kuluneet keskeltä ja kun laskin ilmoja kohilleen alkoi pitoa löytymään mitä ei ollut sillä talvilomareissulla minkä ajoin ylipaineisilla renkailla. Kuluminen siis johtui siitä että piti sudittaa/lukkojarrutella kun pito loppui kesken talvisessa mäkimaastossa.
 
Tuolta sai paineet helposti katsottua, jos ei autosta löydä lukemia. Pariin autoon katsoin paineet. Kuormattuna takapäähän kuului laittaa vähän enemmän ilmaa kuin eteen. Jos on liian "kiikkerä", niin vähän isompi paine auttaa siihen.
RENGASPAINE
205/60R15 2.4/2.6 etu/taka
205/60R16 2.5/2.8
 
Volvo V70 vm. 2008. Toimiiko webasto myös ilmastointina kesällä? Eli saako auton lämpötilan pysymään ~20-24c paikkeilla. Vai toimiiko tuo pelkästään lämmitykseen?
 
Webasto on vain lämmityslaite.

Joskus sellaisessa voi olla lisänä tuuletustoiminto, jolloin auton sisäpuhallin on käynnistettävissä ilman lämmitystä. Tämä viilentää hiukan auringonpaisteessa seissyttä autoa, mutta koska sisään ei saada yhtään ulkoilmaa viileämpää ilmaa, niin kyse ei ole ilmastoinnista.
 
Ainakin vag konsernin autoissa on toiminto mitä voi pyörittää pelkästään puhallinta joko webaston kaukosäätimellä tai ohjainpanelista.
Eli ei ilmastointi pelkäastään puhallus mutta on ihan mukava toiminto kun esim. käy kaupassa.
Haittapuolena voi olla hieman kostea haju kun ilmastoinin kenno on märkä.
 
Ainakin vag konsernin autoissa on toiminto mitä voi pyörittää pelkästään puhallinta joko webaston kaukosäätimellä tai ohjainpanelista.
Eli ei ilmastointi pelkäastään puhallus mutta on ihan mukava toiminto kun esim. käy kaupassa.
Haittapuolena voi olla hieman kostea haju kun ilmastoinin kenno on märkä.
Kaukosäätö on tietysti eri asia, mutta muutenhan tuo toiminto on kaikissa autoissa, nimellä "virtojen päälle jättäminen". Toki tarvitsee kaksi avainta jos haluaa ovet lukkoon.

Tosin liekö tuo ilman ilmastointia kauheasti tehokkaampaa kuin vain ikkunoiden avaaminen.
 
Osaako joku dekryptata tämä Lönnrotinkadun pysäköintikiellon
https://www.google.fi/maps/@60.1653...4!1sHAWr1DzjFlGwMJGrWJ3NVg!2e0!7i13312!8i6656

Tarkoittaako tuo nyt siis sitä, että kadun vasemmalla puolella
pysähtyminen kielletty arkisin 15-18
pysäköinti kielletty arkisin 7-15 ja lauantaisin 9-15
ja muina aikoina saa pysäköidä vapaasti maksutta?

Toi nyt ois mun logiikalla mutta enkö nyt huomioi jotain olennaista?
 
Osaako joku dekryptata tämä Lönnrotinkadun pysäköintikiellon
https://www.google.fi/maps/@60.1653...4!1sHAWr1DzjFlGwMJGrWJ3NVg!2e0!7i13312!8i6656

Tarkoittaako tuo nyt siis sitä, että kadun vasemmalla puolella
pysähtyminen kielletty arkisin 15-18
pysäköinti kielletty arkisin 7-15 ja lauantaisin 9-15
ja muina aikoina saa pysäköidä vapaasti maksutta?

Toi nyt ois mun logiikalla mutta enkö nyt huomioi jotain olennaista?
Noin se menee.

Tiedätkö mitä eroa näillä kahdella liikennemerkillä on?
tuossa just selitetty noita nyansseja.
 

Joo ihmettelin vaan viikonloppuna kun tuohon pysäköin että voiko tosiaan toisella puolella tietä olla ilmanen pysäköinti kun toisella puolella saa pysäköidä tunnin kerrallaan á 4€.
No eipä tullut sakkoa ja näköjään ihan syystäkään. Sepä onkin kuten iltalehden jutussa että sama merkitys voidaan saada ihan päinvastaisen näköisillä merkeillä minkä takia noista ei erkkikään ota selvää.
 
Joo ihmettelin vaan viikonloppuna kun tuohon pysäköin että voiko tosiaan toisella puolella tietä olla ilmanen pysäköinti kun toisella puolella saa pysäköidä tunnin kerrallaan á 4€.
No eipä tullut sakkoa ja näköjään ihan syystäkään. Sepä onkin kuten iltalehden jutussa että sama merkitys voidaan saada ihan päinvastaisen näköisillä merkeillä minkä takia noista ei erkkikään ota selvää.
Eihän oikealla ole pysäköintikielto maksuvapaudella voimassa kuin arkipäivisin. Viikonloppuna se on vapaa.
 
Joo ihmettelin vaan viikonloppuna kun tuohon pysäköin että voiko tosiaan toisella puolella tietä olla ilmanen pysäköinti kun toisella puolella saa pysäköidä tunnin kerrallaan á 4€.
No eipä tullut sakkoa ja näköjään ihan syystäkään. Sepä onkin kuten iltalehden jutussa että sama merkitys voidaan saada ihan päinvastaisen näköisillä merkeillä minkä takia noista ei erkkikään ota selvää.

Kuten TheMell kerkisi jo sanoa, niin tuo oikea puolihan on siis varmasti siksi noin laitettu, että vasemman puolen ollessa kieltoaluetta, saa oikealle pysäköidä maksua vastaan. Merkkien aikojen ulkopuolella pysäköinti siis muuten vapaata.
 
Mistä löytyisi espoon nurkilta ppg automaalia spraypullossa (värikoodilla)?
 
Uusi auto tulossa syksyllä ja mietin, että miten kannattavaa olisi ruostesuojaus tehdä? Ei siis tietoa onko siinä tehtaan jäljiltä jo laitettu mutta jos ei ole.
Hinta olisi kuitenkin lähemmäs tonni

Mutulla heitän yleistäen, että tehtaan suojaukset on mitä on, jos on. Jos pidempään meinaat pitää niin varmaan kannattaa. Merkkifoorumeilta varmaan parempaa tietoa. Ja sitten asiansa osaavaan suojaamoon.
Ennenhän ne piti lain mukaan ruostesuojata, sitten EU säännöt jotenkin poikkas tuon. Toki muutkin tekijät vihreisiin arvoihin liittyen rajoittaa valmistajien suojauksia, kuten vaikka maalit joiden pitää olla niin ympäristöystävällisiä kuin mahdollista.
 
Uusi auto tulossa syksyllä ja mietin, että miten kannattavaa olisi ruostesuojaus tehdä? Ei siis tietoa onko siinä tehtaan jäljiltä jo laitettu mutta jos ei ole.
Hinta olisi kuitenkin lähemmäs tonni

Autoa ei voi jälkeenpäin ruostesuojata.

Tiedän muutamia jotka ovat jenkkiautonsa uutena ruostesuojannu, mutta se ei ole auttanut koska ne on alkaneet jo 3-5v ikäisenä kukkimaan rungosta.
Tehtaan jäljiltä auto on joko suojattu tai ei, sitä mukaan miettimään vaihtoikää.
 
Autoa ei voi jälkeenpäin ruostesuojata.

Tiedän muutamia jotka ovat jenkkiautonsa uutena ruostesuojannu, mutta se ei ole auttanut koska ne on alkaneet jo 3-5v ikäisenä kukkimaan rungosta.
Tehtaan jäljiltä auto on joko suojattu tai ei, sitä mukaan miettimään vaihtoikää.

Jenkkiautot onkin sellaisia ruostekukkia jo valmiiksi ihan jossain TM-lehdessä oli juttua, että juurikin jenkkiauto on pahimpia ruostekukkimaan ja sitten Toyota vähiten. Ei kait mitään uusia autoja ole valmiiksi massattu, jos ei itse vie liikkeeseen tai tee itse?

Kyllä ainakin eräällä 20 vuotta vanhalle Honda Accordille tehtiin oston jälkeen alan liikkeessä ruostesuojaus(massaus) ja ei ole katsuri vaivautunut meisselillä paukuttamaan pohjaa ja jos oli niin ei ole ollut ongelmaa. Massaamattomat ruostekukkaista pohjaa olen nähnyt kahden katsurin paukuttavan yhtäaikaa.
 
Eikai nykypäivän uusissa autoissa tuota ruostesuojausta tarvitse edes miettiä, sinkittyjähän ne kuitenkin(?) on ja siitäkin ollut juttua jo yli 10 vuotta sitten että lisä/jälkisuojaus vaan heikentää tilannetta.

Kannattaa lukea: E46 -99 alustan massaus? - BTCF Forum

Auton merkki ja mallikin tosin helpottaisi tilanteen arviointia?
 

Statistiikka

Viestiketjuista
254 645
Viestejä
4 427 581
Jäsenet
73 389
Uusin jäsen
L79

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom