Kysymyksiä & Vastauksia

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja w!rd
  • Aloitettu Aloitettu
Mistä voisi johtua sellainen oire, että matalilla kierroksilla ei voi käyttää suurta kaasua? Vapaastihengittävä bensamoottori kyseessä.

Kierrosten ollessa alle 2000 voi kaasua painaa noin neljänneksen. Jos painaa enemmän, alkaa moottori nykiä ja sammuu lopulta, jos ei helppaa kaasua. Kun kierrokset nousevat yli 2000:n, moottori alkaa käydä täydellisesti. Kuormituksella ei ole väliä, vaan nykimistä tapahtuu vaihde vapaallakin. Kylmänä vaiva tuntuu olevan pahempi, mutta lämpimänäkään se ei täysin katoa. Vikakoodeja ei ole.
 
Mistä voisi johtua sellainen oire, että matalilla kierroksilla ei voi käyttää suurta kaasua? Vapaastihengittävä bensamoottori kyseessä.

Kierrosten ollessa alle 2000 voi kaasua painaa noin neljänneksen. Jos painaa enemmän, alkaa moottori nykiä ja sammuu lopulta, jos ei helppaa kaasua. Kun kierrokset nousevat yli 2000:n, moottori alkaa käydä täydellisesti. Kuormituksella ei ole väliä, vaan nykimistä tapahtuu vaihde vapaallakin. Kylmänä vaiva tuntuu olevan pahempi, mutta lämpimänäkään se ei täysin katoa. Vikakoodeja ei ole.
mikä auto?
 
Auton hankinta edessä ja pääasiallisesti silmäillyt pari-kolme vuotta vanhoja automaatti ecoboost Fiestoja. Vanhaa autoa en tarjoa turhaan vaihdossa, vaan lähtee varmaan paaliin. Millaisia realistisia hinnanpudotuksia voisi olettaa saavansa tommoisista?
 
Kuinkas suuri ongelma on Fordin 1.8 tdci huohottimen jäätyminen? Googlen mukaan isoin tyyppivika kyseisessä koneessa. Onko nämä jo korjattu tuoreempiin malliversioihin eristyksillä tms? (mk2 Focuksen kone, muissakin fordeissa paljon käytetty)
 
Auto on lapissa ja myyjä Lahdessa, mutta tehoa on! :D

Mitä laatikon vahvistaminen tarkoittaa tässä tapauksessa käytännössä? Vaihdetaanko sieltä jotkut tietyt osat, vai ihanko vahvistetaan olemassa olevia osia? Hammasrattaita, akseleita, mitä? Paljonko se suunnilleen maksaa?
 
Mitä laatikon vahvistaminen tarkoittaa tässä tapauksessa käytännössä? Vaihdetaanko sieltä jotkut tietyt osat, vai ihanko vahvistetaan olemassa olevia osia? Hammasrattaita, akseleita, mitä? Paljonko se suunnilleen maksaa?

Bimmereistä tiedän juur sen verran etten sotkeennu, mut noin yleensä automaatin vahvistaminen tarkoittaa kitkalevyjen määrän kasvattamista, ehkä paineiden nostoa, joskus jopa akseleiden vaihtamistakin. Toki sen voi rakentaa alusta lähtien paremmilla osilla jos haluaa, taivas siihen on rajana.

Edit: Hintoja kannattaa kysellä pajoilta suoraan, Siekkinen taitaa olla suomessa siel kärkipäässä ja Recro baltiassa mut omien kokemusten mukaan siekkinen on hiton huono vastaileen maileihin.
 
Chrysler PT Cruiser.
Ei ko. auto ole kovin tuttu, mutta veikkaisin kaasupoljinta/kaasuläppää. Vikakoodeja jos ei ole nii katsoa testeriarvoista häviääkö jommalta kummalta asentodata kesken liikkeen...

Mitä laatikon vahvistaminen tarkoittaa tässä tapauksessa käytännössä? Vaihdetaanko sieltä jotkut tietyt osat, vai ihanko vahvistetaan olemassa olevia osia? Hammasrattaita, akseleita, mitä? Paljonko se suunnilleen maksaa?
Tonneja se yleensä maksaa ellei itse tee, riippumatta mitä sinne muutetaan.

Off: En kyllä itse ottaisi edes ilmaiseksi vanhakoppaista "laitettua" äm-vitosbemmiä...
 
Kuinkas suuri ongelma on Fordin 1.8 tdci huohottimen jäätyminen? Googlen mukaan isoin tyyppivika kyseisessä koneessa. Onko nämä jo korjattu tuoreempiin malliversioihin eristyksillä tms? (mk2 Focuksen kone, muissakin fordeissa paljon käytetty)
Mitä kaverin autoa vähän korjaillut niin tuo ei ole kyllä vielä koskaan jäätynyt sen 150-380tkm välisenä aikana, -08 mallinen focus diisseli). Se turbon venttiilin tai mikä se onkaan oikea nimi sille niin on hajonnut 2x, et pakokaasut ohittaa ahtimen ja siten tehot heikkoja mutta autolla voi ajaa tai jotenkin noin hän sen kertoi. Lapin reissulla kosahti molemmat kerrat niin paikalliset pajat vain nollas koodit ja teki jotain et pysty ajaa kotia.
 
Tutun Renault Kangoo ei käynnisty, startti pyörii kyllä. Koska kyseessä vanha Renault, yksi erittäin todennäköinen vikapaikka on ykk-anturi. Tuo auto on noin 2000-2007 vuosimallia tjsp.
Auto hinataan korjaamolle jossa vika tutkitaan.
Osaako kukaan sanoa varmaksi että tuleeko ko autossa vikakoodia ykk-anturin viasta? Megane 1 :ssä ei tule.
Näkeekö yleensä OBD-laitteella livedatasta starttauksen aikana ykk-anturin lähettämän signaalin eculle?
Juuri nyt en itse pysty asiaa tutkimaan.

Nyt täytyy myöntää että jouduin ihan googlettamaan että mitä tarkoittaa YKK-anturi, mutta ilmeisesti puhutaan yläkuolonkohta-anturista eli suomeksi kampiakselin asentotunnistimesta?

Voithan sä repiä sen anturikaapelin irti ja kattoa muuttuuko OBD tulokset, mutta sitä varten meillä on just noi korjaamot ettei asiaa tartte sen enempää itte pähkäillä :)

Nopealla diagnoosilla ja täysin hatusta heittäisin näillä lähtötiedoilla että ei käynnisty kun ei saa polttoainetta.
 
Mistähän löytäisi jotain kelvollista 3x0.25-0.5mm2 autokäyttöön soveltuvaa piuhaa? Otin TME:ltä muun tilauksen yhteydessä 3x0.75mm2 silikonipiuhaa, mutta se on turhan paksua suojineen. 3x0.5mm2 on ulkohalkaisijaltaan samaa kokoa ja 3x0.25mm2 ei ollut.

Otin myös 3x0.5mm2 lämmönkestävä johtoa, mutta se taas on todella jäykkää vaikkakin monisäikeistä.

EDIT: Ei sen periaatteessa tarvitse kemikaaleja kestää ja lämmötkin lienee maks 100C kun kuumin asia lähellä on polttimot.
 
Viimeksi muokattu:
Onko etualatukivarsi normaali "kuluva osa"? Jos niin millaista käyttöikään noilla noin suurinpiirtein on?
 
340tkm kohdalla meni omasta autosta vaihtoon. Tukivarsi ja puslat olivat sinällään kunnossa, mutta koiranluun kiinnityspultti katkesi tukivarteen, enkä saanut jämää pois. Vaihdoin sitten molemmilta puolilta uusiin. Omalla autolla on ajettu lähinnä sileää maantietä pitkin, kaupunkiajossa ja hiekkateillä voi kesto vähentyä kolmannekseen.
 
340tkm kohdalla meni omasta autosta vaihtoon. Tukivarsi ja puslat olivat sinällään kunnossa, mutta koiranluun kiinnityspultti katkesi tukivarteen, enkä saanut jämää pois. Vaihdoin sitten molemmilta puolilta uusiin. Omalla autolla on ajettu lähinnä sileää maantietä pitkin, kaupunkiajossa ja hiekkateillä voi kesto vähentyä kolmannekseen.
Mulla on nyt -08 Mazda ja sillä on joku 210k rullattu ja huollossa sanoivat että pitäis uusia koko tukivarsi. Lähinnä mietien että rupeenko marisemaan autoliikkeeltä jotain hyvitystä kun alta 3kk mulla ollu autoa ja noinkin iso remppa heti vaikka ei pitäny mitää isoja olla.
 
Mulla on nyt -08 Mazda ja sillä on joku 210k rullattu ja huollossa sanoivat että pitäis uusia koko tukivarsi. Lähinnä mietien että rupeenko marisemaan autoliikkeeltä jotain hyvitystä kun alta 3kk mulla ollu autoa ja noinkin iso remppa heti vaikka ei pitäny mitää isoja olla.
12v vanha ja yli 200tkm ajettu auto, niin tuskin auttaa mitkään marinat.
Ylipäätään kaikki alustan osat on enemmän ja vähemmän kuluvia osia.
Tuskin täsaäkään tapauksessa se varsinainen tukivarsi on viallinen vaan tukivarren puslat/nivelet, jotka tilanteesta riippuen on uusittava tukivarsineen.
Iso remonttihan tuo ei ole, ainoastaam hinnakas kun Mazdan osissa tuntuu olevan bemari ja mersulisät ynnätty yhteen...
 
Mulla on nyt -08 Mazda ja sillä on joku 210k rullattu ja huollossa sanoivat että pitäis uusia koko tukivarsi. Lähinnä mietien että rupeenko marisemaan autoliikkeeltä jotain hyvitystä kun alta 3kk mulla ollu autoa ja noinkin iso remppa heti vaikka ei pitäny mitää isoja olla.

Kuinkas paljon se tukivarren vaihto maksaa? Ei kai se nyt montaa satasta voi pyöränkulmien säädön kanssa olla?
 
Kuinkas paljon se tukivarren vaihto maksaa? Ei kai se nyt montaa satasta voi pyöränkulmien säädön kanssa olla?
No korjaaja sano että reilu 300e olis osa ja siihen työt päälle niin reilussa 500e kuulemma liikutaan. Tän hintaluokan autossa aika kova kustannus varsinkin kun myyjäliikkeen kanssakin nimenomaan juttelin että ymmärrän kuluvat osat ja ne on ihan jees, mutta että ensimmäiseks pitää vaihtaa jotain melkein tonnin osa.
 
No korjaaja sano että reilu 300e olis osa ja siihen työt päälle niin reilussa 500e kuulemma liikutaan. Tän hintaluokan autossa aika kova kustannus varsinkin kun myyjäliikkeen kanssakin nimenomaan juttelin että ymmärrän kuluvat osat ja ne on ihan jees, mutta että ensimmäiseks pitää vaihtaa jotain melkein tonnin osa.
No ensinnäkin 300<1000€ ??

Toisekseen: Vaihda hyvä mies pajaa, jos ahdistaa. Tuon ikäiseen matukkaan saa mallinrosta riippumatta etutukivarren mistä vaan motonetistä tai paikallisesta tarvikeliikkeestä alle satasella nivelineen. Päälle työt + suuntaus on sen parisataa.
Ihan normi kuluvien osien vaihtoa minusta, eikä mitenkään yllättävää että parisataa ajettuun keski-ikäiseen pirssiin joutuu vaihtamaan alustan osia, sekin osa on aivan hyvin voinut porsia tässä 3kk aikana...
 
2008 vuoden autoissa alkaa olla kumiosat vaihtokunnossa järkijään. Alatukivarressa on yleensä kaks kumipuslaa ja alapallo jossa kuminen suoja. Jos näitä ei tähän ikään mennessä ole vaihdettu - normaalia kulumista että nyt ovat happamia. Nimimerkillä itselläkin oli hiljattain 2008 vuoden auto josta about kaikki halvatun kumit piti vaihtaa.

Edit: ja naapurin +300tkm ajetussa johtotähdessä sama juttu. Ikä alkoi tulla vastaan puslissa ja just hiljan vaihdettiin siihen yks tukivarsi..
 
Mulla on nyt -08 Mazda ja sillä on joku 210k rullattu ja huollossa sanoivat että pitäis uusia koko tukivarsi. Lähinnä mietien että rupeenko marisemaan autoliikkeeltä jotain hyvitystä kun alta 3kk mulla ollu autoa ja noinkin iso remppa heti vaikka ei pitäny mitää isoja olla.

Toissaalta et menetä mitään myyjältä kysymällä, hyvällä tuurilla voivat osallistua jollain satasella.
 
Eiku mua vaan alko ottamaan pannuun että mulla ollu auto nyt n.3kk ja siihen jouduttu jo vaihtamaan takakontin avaajakytkin 210e ja alusta lähtien ei ole toiminu kuskin puolen ikkunansäätimet muihin ikkunoihin vaikka jokainen ikkuna ittellään omasta kytkimestä toimii.
Ja nyt vielä joku reilu 500e remontti tuoreeltaan niin kyllähän se vähän sieppaa.
Toi oli yksi syy miks ostin vähän "ylikalliilla" liikkeestä että olis vähän jotain muutakin kun perävalotakuu ja niin se myyjäkin sano kaupanteossa että aina on kaikesta puhumalla sovittu.
 
Eiku mua vaan alko ottamaan pannuun että mulla ollu auto nyt n.3kk ja siihen jouduttu jo vaihtamaan takakontin avaajakytkin 210e ja alusta lähtien ei ole toiminu kuskin puolen ikkunansäätimet muihin ikkunoihin vaikka jokainen ikkuna ittellään omasta kytkimestä toimii.
Ja nyt vielä joku reilu 500e remontti tuoreeltaan niin kyllähän se vähän sieppaa.
Toi oli yksi syy miks ostin vähän "ylikalliilla" liikkeestä että olis vähän jotain muutakin kun perävalotakuu ja niin se myyjäkin sano kaupanteossa että aina on kaikesta puhumalla sovittu.
Ikkunalytkimet kannattaa tilata eBaystä jos suomessa maksaa liikaa:


Muutenhan tuo alkaa kuulostaa ihan siltä klassisesta ”touhutonnilta” mikä pitää käytettyä hankkiessa laittaa sivuun.

Toki kannattaa kysellä myyjäliikkeestä tulevatko vastaan, mutta tosiasia on että >200tkm ajetussa alkaa virhevastuut olemaan vähissä eikä 100% korvausta ole vaikka laatikko hajoaisi...
 
Eiku mua vaan alko ottamaan pannuun että mulla ollu auto nyt n.3kk ja siihen jouduttu jo vaihtamaan takakontin avaajakytkin 210e ja alusta lähtien ei ole toiminu kuskin puolen ikkunansäätimet muihin ikkunoihin vaikka jokainen ikkuna ittellään omasta kytkimestä toimii.
Ja nyt vielä joku reilu 500e remontti tuoreeltaan niin kyllähän se vähän sieppaa.
Toi oli yksi syy miks ostin vähän "ylikalliilla" liikkeestä että olis vähän jotain muutakin kun perävalotakuu ja niin se myyjäkin sano kaupanteossa että aina on kaikesta puhumalla sovittu.
Ihan ymmärrettävää että ottaa pannuun, mutta käytetty on käytetty ja myydään siinä kunnossa kuin sattuvat olemaan. Kannattaa kysäistä tietenkin liikkeestä, mutta vastaanotto voi olla valju...

Mitä nyt listasit vikoja niin kuulostaa ihan normaaleilta mazda 6 tyyppivikapaikoilta..
 
Mistä kannattaisi ostaa 2006 Honda Civic 1.8 HB uudeet näyttävämmät pyöränmutterit ja 2011 mallin etumaski?

Suomessa jotain liikkeitä joista saisi vai kannattaako mieluummin ostaa ulkomailta?
 
2006 Honda Accord 2.2 diesel. Voiko tässä mallissa vaihtaa ilmastoinnin painekytkimen tyhjentämättä järjestelmää?
 
Eiku mua vaan alko ottamaan pannuun että mulla ollu auto nyt n.3kk ja siihen jouduttu jo vaihtamaan takakontin avaajakytkin 210e ja alusta lähtien ei ole toiminu kuskin puolen ikkunansäätimet muihin ikkunoihin vaikka jokainen ikkuna ittellään omasta kytkimestä toimii.
Ja nyt vielä joku reilu 500e remontti tuoreeltaan niin kyllähän se vähän sieppaa.
Toi oli yksi syy miks ostin vähän "ylikalliilla" liikkeestä että olis vähän jotain muutakin kun perävalotakuu ja niin se myyjäkin sano kaupanteossa että aina on kaikesta puhumalla sovittu.
Mä ymmärtäisin jos puhutaan 3-5v ja alle satku ajetusta, mutta nyt puhutaan ikälopusta autosta jossa pikku kränää joista selviäisi 100-200€ jos osat tilailee rauhassa ulkomailta ja itse korjaa.

Ei se liikkeen vika ole että maksoit liikaa, vanhempiin autoihin ei ole olemassa mitään takuita.
 
Mä ymmärtäisin jos puhutaan 3-5v ja alle satku ajetusta, mutta nyt puhutaan ikälopusta autosta jossa pikku kränää joista selviäisi 100-200€ jos osat tilailee rauhassa ulkomailta ja itse korjaa.

Ei se liikkeen vika ole että maksoit liikaa, vanhempiin autoihin ei ole olemassa mitään takuita.
Onko juolahtanut mieleen että kaikki ei ole rasva-apinoita autojen kanssa vaan luottaa siihen mitä autokauppias sanoo?
 
Turhaan sä pettymystä muhun purat, seuraavalla kerralla ymmärrät paremmin. :tup:
Emminä mihinkään mitään pura enkä mä väitä että olis turhaan kusetettu autokaupoissa. Jäi vaan vitun paha maku suuhun edellisellä autokaupalla ku ostin ykstyiseltä ja VARMISTIN vielä kaupan teon yhteydessä että toimiihan ilmastointi. Toimii toimii sano myyjä. No sitten taas usean kuukauden päästä kesällä ekoilla lämpösillä imastointi päälle ja kas, kenno paskana ja 450e remppa heti kättelyssä. Silloin päätin että seuravaa auto tulee liikkeestä joilloin edes teoreettisesti on mahdollista saada jonkinlainen takuu.
Ja nimenomaan myyjän kanssa juttelin että ymmärrän toki jos on jotain kuluvia osia ja joutuu jotain fiksailemaan ja haluun vaan varmistaa ettei heti joudu pistää helevetisti taaloja korjaukseen. Ja myyjä sano että ei mitään sellaista ole. No 700e remppa kun joudutaan heti kättelyssä tekemään niin olis minusta ihan reilua että liike tulis vähän rempassa vastaa. Tän vian olis huomannu välittömästi jos ilmat olis ollu lämpöisemmät. Emmä tästä pultteja vedä tai rupee someen itkemään, lähinnä semmonen reilupeli meininki olis paikallaan.
 
luottaa siihen mitä autokauppias sanoo

5f32c64e4ed88fffea02a29eea8da311f9d4f73ed3566d0a487cc3d12c08bfc4.jpg


Mites politiikot ja asianajajat, raju luotto niihinkin?
 
Poliitikota tekee kompromisseja. Myyjä ei.
Kyllä myyjän pitäisi noin niinkuin suurinpiirtein tietää mitä myy ja kantaa vastuu myymistään tuotteista.
Yli 10v vanhaan ja yli 200tkm ajettuun autoon tuleviin vikoihin ei myyjäliikeen tarvitse tulla juuri lainkaan vastaan, ehkä jos joku jakopää räjähtää tai laatikko porsii niin jotain voivat joutua korvaamaan. Taitaa ihan kuluttajasuojajuttuloidenkin mukaan tuollainen auto olla ns. kypsä, eli parasta ennen päivämäärä mennyt ja kaikki menee omasta pussista.
Eikä ne myyjät tiedä välttämättä yhtään mitään niistä myytävien autojen kunnosta, isommissa liikkeissä tuskin ovat koskaan edes itse istuneet sisällä kaikissa.
 
Onko missään mitään kunnollista tietopakettia siitä miten autoon muutoskatsastetaan joku toinen tekniikka.

Siis lähinnä että mitä jos moottori on jostain toisesta automallista? Tai entä jos se on samasta automallista? jne. Mitä kaikkia todistuksia tarvi ja mihin malliin sitä autoa sitten pitää verrata (?).
 
Onko missään mitään kunnollista tietopakettia siitä miten autoon muutoskatsastetaan joku toinen tekniikka.

Siis lähinnä että mitä jos moottori on jostain toisesta automallista? Tai entä jos se on samasta automallista? jne. Mitä kaikkia todistuksia tarvi ja mihin malliin sitä autoa sitten pitää verrata (?).

Se on melko tapauskohtasta (lähinnä mihin voi verrata jne, tuleeko päästöhässäköitä jne jne) ja nyt nuo säädökset on muutenkin muuttumassa niin tähän saa vastauksen melkein helpoiten kysymällä valitsemaltaan konttorilta tai trafilta asiasta. Toki monesti kyseisen merkin tai muuten harrastien foorumilta kyselemällä saa yleensä ihan ok vastaukset.

Otetaan esimerkki, itse ostin tässä vanhahkon kolmosbemarin johon joku oli laitellut ison v8 koneen ja remmiahtimen. Meille muille on aina vastattu ettei noita saisi verrata m3 malliin joten sillä järjellä tuon ei pitäisi olla laillinen. Mutta kun tuon rakentajalta kysyin, se oli ihan kaksi vuotta sitten saanut käytettyä m3 verrokkina. Joten otappa näistä selvä.
 
Toinen strategia (vrt. liikkeestä kallis, ettei olisi vikoja) on ostaa keskivertoa halvempi enemmän rullattu ja jättää tarkoituksella pelivaraa että vaihtaa/vaihdattaa kuluneet osat uusiin ja selviää vaikka pitäisi jotain isompaa remppaa tehdä.

Mulle jobbarimyyjä hyvitti puolet 300tkm ajetusta turbosta, kun olin maksanut näkemättä suoraan pyyntihinnan ja kysyin maltillisesti puolet pelkästä ahtimesta eli asennuskustannuksista vastaisin itse. Mitään laillista selkänojaahan tällä vaateella ei ollut, koska normaalia kulumista.
 
Poliitikota tekee kompromisseja. Myyjä ei.
Kyllä myyjän pitäisi noin niinkuin suurinpiirtein tietää mitä myy ja kantaa vastuu myymistään tuotteista.
Eli taas on persaukinen hakenut maksimiliiroilla sen halvan ja hyvän ja nyt sitten ihmetellään, kun auton ylläpidosta joutuukin maksamaan jotain?

Jos haluat yhtään minkäänlaisen takuun sille ostetulle autolle niin kävele ensi kerralla liikkeeseen ja osta uusi. Tai sitten joku pari vuotta käytetty "koirat haukkuu" 7v takuilla oleva Dacia tai korealainen.

Jos yhden tukivarren vaihto aiheuttaa tällaisen reaktion Mazdan kanssa niin suosittelen myymään sen välittömästi pois. Jos/kun siitä menee yhtään mitään erikoisempaa rikki niin liikutaan välittömästi bemaritason touhutonneissa... Kai se edes on 1,8 bensa niin heti seuraavaksi saa pettyä kun kone syö öljyä?
 
Eli taas on persaukinen hakenut maksimiliiroilla sen halvan ja hyvän ja nyt sitten ihmetellään, kun auton ylläpidosta joutuukin maksamaan jotain?

Jos haluat yhtään minkäänlaisen takuun sille ostetulle autolle niin kävele ensi kerralla liikkeeseen ja osta uusi. Tai sitten joku pari vuotta käytetty "koirat haukkuu" 7v takuilla oleva Dacia tai korealainen.

Jos yhden tukivarren vaihto aiheuttaa tällaisen reaktion Mazdan kanssa niin suosittelen myymään sen välittömästi pois. Jos/kun siitä menee yhtään mitään erikoisempaa rikki niin liikutaan välittömästi bemaritason touhutonneissa... Kai se edes on 1,8 bensa niin heti seuraavaksi saa pettyä kun kone syö öljyä?
Ei se nyt ihan näinkään ole. Ylläpidosta ei kukaan ole puhunut mitään. Kyse oli myyntihetkellä olleesta viasta jota mahdollisesti myyjäkään ei ollut huomannut.

Jos mä myyn jotain käytettyä, niin kyllä mä ilmoitan minkälainen tuote vikoineen on kyseessä. Ja jos tuote ei ole sellainen kuin sen myyn niin voin tulla hinnassa vastaan.

Mua ei kiinnosta paljonko ja kauanko tää mylly kestää. Mua kiinnostaa ainoastaan se millaisena se on mulle myyty ja onko mitä vikoja siinä on ollu yydessä,
 
Ei se nyt ihan näinkään ole. Ylläpidosta ei kukaan ole puhunut mitään. Kyse oli myyntihetkellä olleesta viasta jota mahdollisesti myyjäkään ei ollut huomannut.

Jos mä myyn jotain käytettyä, niin kyllä mä ilmoitan minkälainen tuote vikoineen on kyseessä. Ja jos tuote ei ole sellainen kuin sen myyn niin voin tulla hinnassa vastaan.

Mua ei kiinnosta paljonko ja kauanko tää mylly kestää. Mua kiinnostaa ainoastaan se millaisena se on mulle myyty ja onko mitä vikoja siinä on ollu yydessä,
No mistä helvetistä sä päättelet että kuluva osa ei ole ollut kunnossa ostohetkellä 3kk sitten? Ihan hyvin niitä alustan osia voi paukahtaa vaikka seuraavana päivänä vaikka itse jeesus lupais ettei vikaa ole.

Ja kuten tuossa jo sanottiin, automyyjät tietää autoista korkeintaan merkin, mallin ja kilometrit. Ei ne niitä henkilökohtaisesti tai edes välillisest käy jokaista läpi, varsinkaan loppuu ajettua vanhaa japsipurkkia
 
No mistä helvetistä sä päättelet että kuluva osa ei ole ollut kunnossa ostohetkellä 3kk sitten? Ihan hyvin niitä alustan osia voi paukahtaa vaikka seuraavana päivänä vaikka itse jeesus lupais ettei vikaa ole.

Ja kuten tuossa jo sanottiin, automyyjät tietää autoista korkeintaan merkin, mallin ja kilometrit. Ei ne niitä henkilökohtaisesti tai edes välillisest käy jokaista läpi, varsinkaan loppuu ajettua vanhaa japsipurkkia
Tottakai voi jotain paukahtaa, mutta nyt on kyse KULUMISESTA ja tuo ei kulu kolmessa kuukaudessa tuohon kuntoon.

Olettaisin kuitenkin että automyyjä tietää noin niinkuin yleisesti mitä on myymässä. Ja niinkuin sanoin, niin en ole vierittämssä syytä myyjän harteille tästä, vaan pyydän kattamaan 50% viasta joka on ollut jo myyntihetkelä mutta jota ei ole havainnut sekä myyjä eikä ostaja (tosin kuka tahansa autoa tunteva olisi ton vian huomannut ihan perustarkastuksessa).
 
Ei ne myyjät mitään tiedä. Katsovat tietokoneelta auton varustelistan ja tuuppaavat myyntiin. Multa ottivat vaihdossa auton lähes näkemättä ja maksoivat omasta mielestäni hyvät hyvitykset. Ihan sama vaikka olisi kaikki webastot ja suuttimet paskana mitä olen viimeisen parin vuoden aikana rempannut että auto on itseä varten ”tip-top”-kunnossa. Se on ostajalta nimi paperiin ja perävalotakuu kun antaa vanhan auton vaihdossa.
 
Ei ne myyjät mitään tiedä. Katsovat tietokoneelta auton varustelistan ja tuuppaavat myyntiin. Multa ottivat vaihdossa auton lähes näkemättä ja maksoivat omasta mielestäni hyvät hyvitykset. Ihan sama vaikka olisi kaikki webastot ja suuttimet paskana mitä olen viimeisen parin vuoden aikana rempannut että auto on itseä varten ”tip-top”-kunnossa. Se on ostajalta nimi paperiin ja perävalotakuu kun antaa vanhan auton vaihdossa.

Jep, vissiin ennenkin kirjoitanu samasta. Mutta yks ongelmapesäke meni meni vaihtoon missä ties mitä kallista jo silloin ja edessä enemmän. Ei ollut oma auto, mutta seurailin mihin laskeutuu, ja hesan jobbarille meni, missä ei mainittu mistään vioista. Mitä ei tosin voi heti näe, kuule, osaa etsiä tai tiedä. Autolla hintaa jotain rapiat 7k. Imo en kyllä itselle sellaista näillä tiedoin tulisi. Varovainen arvio mitä tulis täysi "huolto" niin jakopää, wepasto, kaksoismassa, laturi, jotain antureita, fixit päälle. Ehanan kallista töineen päivineen.
 
Paljonkohan on eroa tuulilasien laadussa, kun sain tarjouksen uuden asentamisesta n. 230e ja muilla pajoilla hinta on 300e tai vähän päälle? Tuleekohan jokin halpismerkki ja mitenköhän kestää käytössä?
 
Paljonkohan on eroa tuulilasien laadussa, kun sain tarjouksen uuden asentamisesta n. 230e ja muilla pajoilla hinta on 300e tai vähän päälle? Tuleekohan jokin halpismerkki ja mitenköhän kestää käytössä?
Et huomaa mitään eroa ja jos asia enemmän kiinnostaa niin varmaan olisi kannattanut kysyä minkä merkkistä lasia käyttävät. Tuo hintaero on sitäpaitsi vielä aika pieni. Toiset ottavat isomman katteen, kuin toiset.
 
Et huomaa mitään eroa ja jos asia enemmän kiinnostaa niin varmaan olisi kannattanut kysyä minkä merkkistä lasia käyttävät. Tuo hintaero on sitäpaitsi vielä aika pieni. Toiset ottavat isomman katteen, kuin toiset.

Selvä, kiitos! Voisihan tuota merkkiä vielä kysäistä, mutta täytyy varmaankin mennä tuonne ja säästää tuo satanen.
 
Selvä, kiitos! Voisihan tuota merkkiä vielä kysäistä, mutta täytyy varmaankin mennä tuonne ja säästää tuo satanen.
Hinnasta päätellen joku ihan peruslasi ilman hienouksia. Hinta-/laatuerot tulee monesti lähinnä silkkipainatuksesta ja sovituksesta + oheissälästä. Auton käyttäjälle noilla ei ole merkitystä, mutta asentajalle halvempi lasi saattaa aiheuttaa harmaita hiuksia...

Eli halvempi lasi vaan paikalleen. Nykylasit on kaikki niin surkeita ettei sillä hinnalla kestoon ole merkitystä.
 
Se on melko tapauskohtasta (lähinnä mihin voi verrata jne, tuleeko päästöhässäköitä jne jne) ja nyt nuo säädökset on muutenkin muuttumassa niin tähän saa vastauksen melkein helpoiten kysymällä valitsemaltaan konttorilta tai trafilta asiasta. Toki monesti kyseisen merkin tai muuten harrastien foorumilta kyselemällä saa yleensä ihan ok vastaukset.

Otetaan esimerkki, itse ostin tässä vanhahkon kolmosbemarin johon joku oli laitellut ison v8 koneen ja remmiahtimen. Meille muille on aina vastattu ettei noita saisi verrata m3 malliin joten sillä järjellä tuon ei pitäisi olla laillinen. Mutta kun tuon rakentajalta kysyin, se oli ihan kaksi vuotta sitten saanut käytettyä m3 verrokkina. Joten otappa näistä selvä.

Mulle on aina ollut epäselvää että mikä on "mallisarja".

Mulla on Audi 80 (B3 1987-1991).

Jos teoreettisesti laittaisin siihen 2.8 V6:n, onko se mallisarjan suurin/tehokkain, vaikka löytyykin vasta seuraavasta korimallista B4 (1992-1996).

Vai pitääkö verrata B3 -korimallin tehokkaimpaan.

Entäs sitten Audi 90 malli? Se kun on sama auto mutta 5 pyttysillä koneilla.

Ota näistä nyt selvää, huoh.
 
Mulle on aina ollut epäselvää että mikä on "mallisarja".

Mulla on Audi 80 (B3 1987-1991).

Jos teoreettisesti laittaisin siihen 2.8 V6:n, onko se mallisarjan suurin/tehokkain, vaikka löytyykin vasta seuraavasta korimallista B4 (1992-1996).

Vai pitääkö verrata B3 -korimallin tehokkaimpaan.

Entäs sitten Audi 90 malli? Se kun on sama auto mutta 5 pyttysillä koneilla.

Ota näistä nyt selvää, huoh.


Audifinnssiltä kysymällä saat varmimman vastauksen mutta b3 ja b4 on eri mallisarjoja. 90 en ole varma mutta luulisin senkin olevan omansa näin hatusta heittämällä. 80 koriin on ainakin 1.8t koneita laiteltu monta monta kappaletta ja se varmaan helpoin lääke tehonnälkään onkin.
 
Audifinnssiltä kysymällä saat varmimman vastauksen mutta b3 ja b4 on eri mallisarjoja. 90 en ole varma mutta luulisin senkin olevan omansa näin hatusta heittämällä. 80 koriin on ainakin 1.8t koneita laiteltu monta monta kappaletta ja se varmaan helpoin lääke tehonnälkään onkin.

1.8T on varmaan aika yleinen muutos mutta ei taida mennä läheskään yhtä bolt-on kuin joku moottori mihin löytyy valmiit korvakkeet yms apurunkoon/koriin.

esim 1.9TDI olis kans hyvä. (Koska 80:iä on ollu AAZ:lla ja B4:sta TDI:llä), ja voisin purkaa mk4 golffin tuohon käyttöön, kun semmonen löytyy. 2.8 V6 löytyy myös ja siihen mulla olisi ainakin vaihteisto valmiina, sekä 80 B4 V6 apurunko auttanee siihen sovitteluongelmaan.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 480
Viestejä
4 489 930
Jäsenet
74 244
Uusin jäsen
Ogeh

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom