Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Varmaan aika hurjan näköinen jos vaikka gc8 imprezaan laittaisi 20" vanteet kun on suht pieni auto. Omasta kokemuksesta voin vastata että 106 peugeotiin vaihdettiin 13" -> 15" ja sen huomasi selkeästi kaupunki pyörityksessä ja lähdöissä. Isompiin ja tehokkaisiin autoihin olen laittanut suurimmillaan erona 16" -> 19" eikä sitä juurikaan huomannut. Asiaan ei kiinnittänyt huomiota niin pieneltä se ero tuntui.Kuinka paljon vaikkapa 300hv 1500kgn auton kiihtyvyys huononee 0-100kmh tai vartilla, kun vaihdetaan perus 16" renkaat leveisiin 20" renkaisiin? Painoero melkoinen kun noita tarvikevanteita nostellut.
Varmaan aika hurjan näköinen jos vaikka gc8 imprezaan laittaisi 20" vanteet kun on suht pieni auto. Omasta kokemuksesta voin vastata että 106 peugeotiin vaihdettiin 13" -> 15" ja sen huomasi selkeästi kaupunki pyörityksessä ja lähdöissä. Isompiin ja tehokkaisiin autoihin olen laittanut suurimmillaan erona 16" -> 19" eikä sitä juurikaan huomannut. Asiaan ei kiinnittänyt huomiota niin pieneltä se ero tuntui.
Itse en ole nähnyt kuin muutaman hassun "oikean maailman" mittauksen ja tulokset olivat muistaakseni:Nyt oli kysymyksenä se minkä verran kiihtyvyys huononee kun renkaat vaihtuu hitausmassaltaan selkeästi suurempiin.
Juu, pitää varmaan käydä nosturilla katsomassa ja ottaa kuvat. Vai näkeekö nuo jos ottaa renkaan irti. Ja onko tunnukset sekä jousissa että iskareissa vai mitä tuonne yleensä vaihdetaan, olettaisin että molemmat. Kulmalappukin voi olla vähän hankala, kun kuulemma taka-akseli ei mennyt arvoihin kun viime vuonna käytin säädättämässä.
Yksi vaihtoehto on ulkoistaa TUV lapun etsintä esim tuningstudio.fi (eka mikä kuuklella löytyi). Kallista mutta ohjeistavat ja saat valmiit laput.Juu, pitää varmaan käydä nosturilla katsomassa ja ottaa kuvat. Vai näkeekö nuo jos ottaa renkaan irti. Ja onko tunnukset sekä jousissa että iskareissa vai mitä tuonne yleensä vaihdetaan, olettaisin että molemmat. Kulmalappukin voi olla vähän hankala, kun kuulemma taka-akseli ei mennyt arvoihin kun viime vuonna käytin säädättämässä.
Yksi vaihtoehto on ulkoistaa TUV lapun etsintä esim tuningstudio.fi (eka mikä kuuklella löytyi). Kallista mutta ohjeistavat ja saat valmiit laput.
Kulmat saa säätämällä kunhan varautuu rahanmenoon jos ne kulmat haluaa oikeasti kohdilleen TAI löytyy paja joka saa arvot paperille kohdilleen. Viimeinen vaihtoehto ei ole enää edes harmaalla alueella, mutta jotkut niitä tekee
joo näin oletin vähän..Täristys aiheutuu kieroista jarrulevyistä. Mutuilisin että jarrulevy on kuumana saattanut kastua ja mennä kieroksi. Toinen vaihtoehto on että jos sun autosta on etupyörän laakeri vaihdettu niin se vaihtotyö ei ehkä ole onnistunut kunnolla ja siitä aiheutuu levyn kieroutuminen
Ei tarvi TUV lappuja nykyään, vanhaa tietoa. Riittää että soveltuu kyseiselle automallille. Itse näytin kännykän näytöltä valmistajana tuotesivua ja autosopivuustaulukkoa. Sen lisäksi tarvii nelipyöräsuuntauksen, muista sanoa että tulee muutoskatsastukseen niin kirjaavat ylös myös alustan korkeuden mittaushetkellä.Pitäisi alustasarja saada leimasta läpi. Viime vuonna ennen kuin ostin auton se oli leimattu samalla alustalla, mutta tänä vuonna ei sitten enää kelpaakaan. Mistäköhän löytäisin paperit tähän? Numerot on kuulemma näkyvillä sanoi katsastusmies. Ilmeisesti pitäisi olla TUV-laput ja kulmalaput, että menee kulmat säätöihin. Auto on MB CLK vm 2000.
.joo näin oletin vähän..
Uskaltaako noilla ajaa vielä minkäverran, vai joko ois pitäny eile vaihtaa?
Jos siellä pajalla todetaan ristikkonivelen olevan paskana ja ovat korjauksena vaihtamassa koko kardaania uusiksi niin kannattaa kysyä vaikka kometilta mitä maksaa nivelen vaihto. Tulee todennäköisesti paljon halvemmaksi kuin koko kardaanin vaihto. Itse tuolla korjauttanut jo kaksi kardaania kuntoon.Juu, ei tietenkään! Pajalle olen viemässä, ei ole itsellä kykyä alkaa itse huoltamaan. Hienostuneita arvailuja vaan kyselin tosiaan senkin varalta, jos jollain olisi kokemusta vastaavasta ongelmasta vaikkapa ihan saman mallisestakin autosta.
kyllä.
Täriseekö myös reippaammin jarruttaessa?
Eli mersussa on vain madallusjouset. Ainakin väitän, että nuo iskarit on vain "jotkut" tarvikeiskarit, eli helpoin tapa on vaihtaa vakiojouset. Toimenpiteenä pelkästään se pitäisi riittää katsurille. (Vaikka suosittelen silti sitä suuntausta)Tässä nyt kuvat Mersusta. Edessä ei ollut leimoja jousissa, takana oli. Onko nuo iskarit alkuperäiset vai vaihdetut? Jos alkuperäiset, niin aloin miettimään, että olisiko helpointa vain vaihtaa tilalle OEM-jouset. Siinä on 225-40-18 renkaat nyt, mutta kuvista katsoin netistä, niin alkuperäisellä Avantgarde alustallakin auto ei ole kauhean korkea ts vois toimia ihan hyvin jousien vaihdolla. Riittääkö pelkkä jousien vaihto, vai pitääkö silti auto suunnata erikseen.
Taka-akseli:
Etuakseli:
Jos haittaa niin vaihda konttoria...Haittaako se, että edessä ei ole leimoja jousissa? Jousen värikin on hieman eri, että voiko siitä päätellä että etujouset eivät olisi saman valmistajan tuotteita? Vai onko tapana laittaa numerot vain sarjan mukaan, siis etu ja taka-akselin madallusjouset myydään samassa.
Tässä nyt kuvat Mersusta. Edessä ei ollut leimoja jousissa, takana oli. Onko nuo iskarit alkuperäiset vai vaihdetut? Jos alkuperäiset, niin aloin miettimään, että olisiko helpointa vain vaihtaa tilalle OEM-jouset. Siinä on 225-40-18 renkaat nyt, mutta kuvista katsoin netistä, niin alkuperäisellä Avantgarde alustallakin auto ei ole kauhean korkea ts vois toimia ihan hyvin jousien vaihdolla. Riittääkö pelkkä jousien vaihto, vai pitääkö silti auto suunnata erikseen.
Mersusta vielä. Camber on punaisella sekä edessä, että takana. Takana arvot ovat n. -2.30 ja raja olisi - 1.14, edessä -2.20 ja raja on -0.57. Lisäksi kun ei ole varmuutta, onko siellä merkinnät jousissa edessä, niin aattelin nyt vaihdattaa tilalle vakiojouset.
Mersusta vielä. Camber on punaisella sekä edessä, että takana. Takana arvot ovat n. -2.30 ja raja olisi - 1.14, edessä -2.20 ja raja on -0.57. Lisäksi kun ei ole varmuutta, onko siellä merkinnät jousissa edessä, niin aattelin nyt vaihdattaa tilalle vakiojouset.
auto täristää jarruttaessa, eli ilmeisesti levyt alkaa olla huonot? tuntuu toppaavan ihan normisti kuitenki.. joko noiden vaihdolla on kiire vai uskaltaako ajella
joo näin oletin vähän..
Uskaltaako noilla ajaa vielä minkäverran, vai joko ois pitäny eile vaihtaa?
Farkku?Onko kellään hyvää ideaa miksi auto alkaa nitisemään ja natisemaan lämpimillä ilmoilla?
Mulla on -08 Mazda 6 ja talvella sen ostin. Ei mitään ongelmia ja hiljainen joka suhteessa, mutta nyt kun ilmat on alkaneet lämpiämään niin huomaan että kun auto on kuuma (eli auringossa jne) niin se tuntuu nitisevän ja natisevan vähän joka paikasta. En osaa paikallistaa mihinkään tiettyyn paikkaan enkä oo varma tuleeko se edestä vai takaa vai molemmista. Ei se niinkuin mitään kolinaa ole, mutta semmosta ihme natinaa kun lähtee ja pysähtyy ja kääntää jne.
Mikähän toi voi olla? Rasvanpuutetta liikkuvissa osissa?
Juu farkku. Tavaratilassa ei ole verhoa meillä. Kaveri ehdotti notta muoviosat vaan lämpenee ja alkaa narisee. tiä sitte.Farkku?
Ainakin edellisessä mallissa meteliä (narina, natinaa, nitinää - you pick) piti tavaratilan verho.
No tää on se "japsit natisee" - teoria tietty. Tarkoitin siis sitä "verhoa" joka vedetään vaakasuunnassa tavaratilan yli, ei mitään matkustamon ja tavaratilan välissä olevaa.Juu farkku. Tavaratilassa ei ole verhoa meillä. Kaveri ehdotti notta muoviosat vaan lämpenee ja alkaa narisee. tiä sitte.
Juu ei ole sitäkään verhoa. Edellinen auto oli Nissani ja ei siinä mitään nitinöitä ollu, Mutta kyllä ton kanssa toimeen tulee kuhan vaan sais selvitettyä että ei ole mitään vakavaa missään.No tää on se "japsit natisee" - teoria tietty. Tarkoitin siis sitä "verhoa" joka vedetään vaakasuunnassa tavaratilan yli, ei mitään matkustamon ja tavaratilan välissä olevaa.
Mutta suurimmalla todennäköisyydellä lämpölaajeneminen aiheuttaa sitä natinaa. Yleensä korjauksena on merkin vaihtaminen...
Kuulostaa just niiltä perus sisämuovien nitinöiltä mitä Mazdassa on. Varsinkin tuon ikäisessä josda sisämuoveja päivitetty "parempiin", eli niihin kiiltäviin kovamuoveihin. Paljon yleisemmin kyllä ilmenee täysin päinvastaisesti talvella ja kesät on hiljaista. Noihin auttaa oikeastaan vain kaikkien vwrhoilujen läpikäynti, kiristely, mahd. vaimennusmatskun asennus alle/väliin yms...tai sitten se merkin vaihto.Juu ei ole sitäkään verhoa. Edellinen auto oli Nissani ja ei siinä mitään nitinöitä ollu, Mutta kyllä ton kanssa toimeen tulee kuhan vaan sais selvitettyä että ei ole mitään vakavaa missään.
Mulla nyt rellu 2015 joka ei kitise, ajettu toki vain 50tkm. Edellinen oli mk3 mondeo oli 12v vanha jolla ajettu 300tkm ja se ei nitissyt, muijan 13v vanha corolla jolla ajettu 150tkm kitisee koko ajan joka paikastaNo tää on se "japsit natisee" - teoria tietty. Tarkoitin siis sitä "verhoa" joka vedetään vaakasuunnassa tavaratilan yli, ei mitään matkustamon ja tavaratilan välissä olevaa.
Mutta suurimmalla todennäköisyydellä lämpölaajeneminen aiheuttaa sitä natinaa. Yleensä korjauksena on merkin vaihtaminen...
Yksinkertaisetkin asiat on vaikeita ihmiselle, joka lähinnä ajaa autolla paikasta A paikkaan B eikä muuten niiden sielunelämää tunne.
Eli asiaan, mistä tiedän mitä kylmäainetta (R134a vai R1234yf) vuosimallin 2013 Toyota Auris syö? Auton ohjekirjasta vastausta ei löydy ja netistä sain sen verran selville, että R1234yf lähinnä 2017 ja siitä uudemmissa autoissa, mutta että jo 2012 vuosimallin autoissa tuota saattaa esiintyä.
Voisihan sitä soittaa pajalle ja kysyä mutta miksi ottaa sosiaalista kontaktia kun voi kysyä netissä
Eikö konepellin sisäpuolella ole tarraa, jossa kerrotaan mm. kylmäaine?Yksinkertaisetkin asiat on vaikeita ihmiselle, joka lähinnä ajaa autolla paikasta A paikkaan B eikä muuten niiden sielunelämää tunne.
Eli asiaan, mistä tiedän mitä kylmäainetta (R134a vai R1234yf) vuosimallin 2013 Toyota Auris syö? Auton ohjekirjasta vastausta ei löydy ja netistä sain sen verran selville, että R1234yf lähinnä 2017 ja siitä uudemmissa autoissa, mutta että jo 2012 vuosimallin autoissa tuota saattaa esiintyä.
Voisihan sitä soittaa pajalle ja kysyä mutta miksi ottaa sosiaalista kontaktia kun voi kysyä netissä
Näillä tiedoilla sitä ei kukaan tiedä, lähinnä siksi että Tojo on ollut yhden sortin uranuurtaja tuon 1234 aineen kanssa ja käyttänyt sitä vaihtelevasti eri malleissa viimeiset 10v. Muihin merkkeihin tullut nyt vasta viime vuosina.Yksinkertaisetkin asiat on vaikeita ihmiselle, joka lähinnä ajaa autolla paikasta A paikkaan B eikä muuten niiden sielunelämää tunne.
Eli asiaan, mistä tiedän mitä kylmäainetta (R134a vai R1234yf) vuosimallin 2013 Toyota Auris syö? Auton ohjekirjasta vastausta ei löydy ja netistä sain sen verran selville, että R1234yf lähinnä 2017 ja siitä uudemmissa autoissa, mutta että jo 2012 vuosimallin autoissa tuota saattaa esiintyä.
Voisihan sitä soittaa pajalle ja kysyä mutta miksi ottaa sosiaalista kontaktia kun voi kysyä netissä
Eikö konepellin sisäpuolella ole tarraa, jossa kerrotaan mm. kylmäaine?
Satavarman tiedon soittamatta pajalle saat kun avaat konepellin ja etsit joko pellin alareunasta tai konetilan etulaidasta kylmälaitetarran, jossa on mainittu taevittava kylmäaine ja sen määrä. Se on eri asia onko ko. tarra enää paikallaan konehuoneessa.
Paljonkin, jos haluaa hyödyntää näitä halpoja tarjouksia täyttöhuollosta. Ne kun on aina rajattu vain autoille jotka käyttävät vanhaa kylmäainetta.Ja munkin pakko kysyä että mitä merkitystä sillä kylmäaineen laadulla on ihmiselle joka vain ajaa autoa paikasta A paikkaan B?
Kiitos vastauksista, enpä tullut tätä vaihtoehtoa ajatelleeksikaan. Pitääpä tänään käydä katsomassa löytyykö tarraa.
Miksikö kyselen? No lähinnä siksi, että tarkoitus tilata ilmastointihuolto ja on/oli tarjouksia netissä huoltopaketista, johon kuuluu tuo R134a mutta R1234yf kanssa sitten taas listahinnoin. Ei sekään toki taloutta kaada, mutta säästöä se on pienikin säästö ja ajattelin, että jos tuon helposti saa itse selville niin tietää suoraan millaisella paketilla ajan tilaa ilman, että tarvitsee pajoille erikseen soitella.
Kai tää sitten on nykyaikaa että kaikki hoidetaan netistä kontaktitta, mutta tuntuis äkkiseltään helpommailta soittaa esim. siihen tarjouspajaan ja kysyä hintaa. Pajasta katsovat rekkarilla tarvittavan kylmäaineen + hinnan ja jos ei miellytä niin varaa seuraavalle pajalle ajan mistä haluaa, kun nyt on se kylmäainekin tiedossa...vai? Aikaa olis mennyt minuutti 2vrk nettipalstailun sijaan. Tarkoitus ei ole kritisoida ketään. Huvittavaa vain...Paljonkin, jos haluaa hyödyntää näitä halpoja tarjouksia täyttöhuollosta. Ne kun on aina rajattu vain autoille jotka käyttävät vanhaa kylmäainetta.