Kysymyksiä & Vastauksia

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja w!rd
  • Aloitettu Aloitettu
Kuinka paljon vaikkapa 300hv 1500kgn auton kiihtyvyys huononee 0-100kmh tai vartilla, kun vaihdetaan perus 16" renkaat leveisiin 20" renkaisiin? Painoero melkoinen kun noita tarvikevanteita nostellut.
 
Kuinka paljon vaikkapa 300hv 1500kgn auton kiihtyvyys huononee 0-100kmh tai vartilla, kun vaihdetaan perus 16" renkaat leveisiin 20" renkaisiin? Painoero melkoinen kun noita tarvikevanteita nostellut.
Varmaan aika hurjan näköinen jos vaikka gc8 imprezaan laittaisi 20" vanteet kun on suht pieni auto. Omasta kokemuksesta voin vastata että 106 peugeotiin vaihdettiin 13" -> 15" ja sen huomasi selkeästi kaupunki pyörityksessä ja lähdöissä. Isompiin ja tehokkaisiin autoihin olen laittanut suurimmillaan erona 16" -> 19" eikä sitä juurikaan huomannut. Asiaan ei kiinnittänyt huomiota niin pieneltä se ero tuntui.
 
S-type Jaguarilla ajoin, jossa oli 20" vanteet ja kyllä sen ajossa huomasi, varsinkin ohjauksessa.
 
S60 Volvossa huomasi myös jo 18" koossa, että on aikamoinen katujyrä kyseessä ja noissa I-II mallin Volvoissa on muutenkin etupyörien kääntyvyys aika onneton, että kyllä siinä pysäköidessä sai monta kertaa sahata.
 
Varmaan aika hurjan näköinen jos vaikka gc8 imprezaan laittaisi 20" vanteet kun on suht pieni auto. Omasta kokemuksesta voin vastata että 106 peugeotiin vaihdettiin 13" -> 15" ja sen huomasi selkeästi kaupunki pyörityksessä ja lähdöissä. Isompiin ja tehokkaisiin autoihin olen laittanut suurimmillaan erona 16" -> 19" eikä sitä juurikaan huomannut. Asiaan ei kiinnittänyt huomiota niin pieneltä se ero tuntui.

Omien kokemusteni mukaan ajotuntuma ja kiihtyvyys parani molemmissa 106:sissani ( 75 hp 1.4i mk1 ja 101 hp 1.6 Rallye mk2 ), kun vaihtoi 13" ja 14" peltivanteet 15" Pösön alkuperäisiin alupelteihin.
Ero jousittamattomassa massassa on kuitenkin jopa joitain kiloja alupeltien eduksi.
 
Nyt oli kysymyksenä se minkä verran kiihtyvyys huononee kun renkaat vaihtuu hitausmassaltaan selkeästi suurempiin.
 
Nyt oli kysymyksenä se minkä verran kiihtyvyys huononee kun renkaat vaihtuu hitausmassaltaan selkeästi suurempiin.
Itse en ole nähnyt kuin muutaman hassun "oikean maailman" mittauksen ja tulokset olivat muistaakseni:

- 15 sek Mustang varttimaililla, renkaiden painoero lähes olematon 10 lbs (4.5kg) yhteensä kaikissa 4 renkassa - ero varttimaililla 0.2 sekuntia. Ennen kuin kukaan miettii "ompa pieni", niin noissa vauhdessa ero tarkoittaa n. 2 auton mittaa

- NSX jota joku testasi 12,4kg kevyemmällä rengassatsilla; erot 0-100km/h olivat käytännössä virhemarginaalin sisällä tyyliin 0,05 sek. Toki jossain autocrossissa tuo ero voi muuttua 0,5 sekunniksi tusinan kiihdytyksen jälkeen...


Useammassakin paikassa löytyy kaavoja joiden mukaan 10kg pois renkaista vastaa samaa kuin ottaisi 25-35kg pois auton jousitetusta massasta.
 
auto täristää jarruttaessa, eli ilmeisesti levyt alkaa olla huonot? tuntuu toppaavan ihan normisti kuitenki.. joko noiden vaihdolla on kiire vai uskaltaako ajella
 
Pitäisi alustasarja saada leimasta läpi. Viime vuonna ennen kuin ostin auton se oli leimattu samalla alustalla, mutta tänä vuonna ei sitten enää kelpaakaan. Mistäköhän löytäisin paperit tähän? Numerot on kuulemma näkyvillä sanoi katsastusmies. Ilmeisesti pitäisi olla TUV-laput ja kulmalaput, että menee kulmat säätöihin. Auto on MB CLK vm 2000.
 
Pitäisi tietää mikä alustasarja siinä on. Sitten kysellä valmistajalta/maahantuojalta lappusia ja kulmalaput saa hakemalla (olettaen että se menee arvoihin, toki yleensä ne lukemat ainakin paperille saadaan.. :whistling: )

Edellisellä on ollu "hyvä" katsastusmies tai sitten käyny leimalla eri alustalla ja pissiny sua silmään
 
Juu, pitää varmaan käydä nosturilla katsomassa ja ottaa kuvat. Vai näkeekö nuo jos ottaa renkaan irti. Ja onko tunnukset sekä jousissa että iskareissa vai mitä tuonne yleensä vaihdetaan, olettaisin että molemmat. Kulmalappukin voi olla vähän hankala, kun kuulemma taka-akseli ei mennyt arvoihin kun viime vuonna käytin säädättämässä.
 
Juu, pitää varmaan käydä nosturilla katsomassa ja ottaa kuvat. Vai näkeekö nuo jos ottaa renkaan irti. Ja onko tunnukset sekä jousissa että iskareissa vai mitä tuonne yleensä vaihdetaan, olettaisin että molemmat. Kulmalappukin voi olla vähän hankala, kun kuulemma taka-akseli ei mennyt arvoihin kun viime vuonna käytin säädättämässä.

Jaa a, eri valmistajilla eri näköisiä sarjoja. Jos siellä siis koko alustasarja on vaihtunut..

Ottaa renkaan pois niin siinähän se iskari+jousi paketti komeilee. Yleensä kyllä iskarin erottaa oem vs aftermarket jo aukasemalla konepellin ja kattomalla yläpäätä.

Vai onko sinne vaan vaihdettu jotku madallusjouset?

Otappa rengas irti ja laita kuvaa tänne miltä se paketti näyttää. Enimmät ravat pyyhit/kopistelet ensin pois.

Kulmalappu yleensä hoituu kun etsii sen eniten amislippispäältä näyttävän kulmiensäätäjän ja sanoo sille että katsuri haluais lapun..
 
Juu, pitää varmaan käydä nosturilla katsomassa ja ottaa kuvat. Vai näkeekö nuo jos ottaa renkaan irti. Ja onko tunnukset sekä jousissa että iskareissa vai mitä tuonne yleensä vaihdetaan, olettaisin että molemmat. Kulmalappukin voi olla vähän hankala, kun kuulemma taka-akseli ei mennyt arvoihin kun viime vuonna käytin säädättämässä.
Yksi vaihtoehto on ulkoistaa TUV lapun etsintä esim tuningstudio.fi (eka mikä kuuklella löytyi). Kallista mutta ohjeistavat ja saat valmiit laput.
Kulmat saa säätämällä kunhan varautuu rahanmenoon jos ne kulmat haluaa oikeasti kohdilleen TAI löytyy paja joka saa arvot paperille kohdilleen. Viimeinen vaihtoehto ei ole enää edes harmaalla alueella, mutta jotkut niitä tekee :rolleyes:
 
Yksi vaihtoehto on ulkoistaa TUV lapun etsintä esim tuningstudio.fi (eka mikä kuuklella löytyi). Kallista mutta ohjeistavat ja saat valmiit laput.
Kulmat saa säätämällä kunhan varautuu rahanmenoon jos ne kulmat haluaa oikeasti kohdilleen TAI löytyy paja joka saa arvot paperille kohdilleen. Viimeinen vaihtoehto ei ole enää edes harmaalla alueella, mutta jotkut niitä tekee :rolleyes:

Toki kaikkia autoja et madallettuna säädä ilman isohkoja muutoksia lappujen arvoihin, joten rahanmeno alkaa olla melko reipasta.. Ompa itselläkin joskus katsurille kelvannut kun olen esittänyt lapun ja todennut "nämä on niin lähellä kuin tuolla alustalla saa ja auto on inhimillinen ajaa. Kelpaako tämä vai mitä tehään?"
 
Tuossa on yleensä kaksivaihetta,ensin etsitään säätöpaikka mistä saa "sopivat" laput ja toiseksi ymmärtävä katsuri joka ei turhista niuhota.Mullakin katsuri sanoi että kyllähän noita lappuja on nähty kun tarjosin "sopivia" mutta ei antanut sen häiritä ja löi hyväksytyn leiman otteeseen.
 
Täristys aiheutuu kieroista jarrulevyistä. Mutuilisin että jarrulevy on kuumana saattanut kastua ja mennä kieroksi. Toinen vaihtoehto on että jos sun autosta on etupyörän laakeri vaihdettu niin se vaihtotyö ei ehkä ole onnistunut kunnolla ja siitä aiheutuu levyn kieroutuminen
joo näin oletin vähän..
Uskaltaako noilla ajaa vielä minkäverran, vai joko ois pitäny eile vaihtaa?
 
Pitäisi alustasarja saada leimasta läpi. Viime vuonna ennen kuin ostin auton se oli leimattu samalla alustalla, mutta tänä vuonna ei sitten enää kelpaakaan. Mistäköhän löytäisin paperit tähän? Numerot on kuulemma näkyvillä sanoi katsastusmies. Ilmeisesti pitäisi olla TUV-laput ja kulmalaput, että menee kulmat säätöihin. Auto on MB CLK vm 2000.
Ei tarvi TUV lappuja nykyään, vanhaa tietoa. Riittää että soveltuu kyseiselle automallille. Itse näytin kännykän näytöltä valmistajana tuotesivua ja autosopivuustaulukkoa. Sen lisäksi tarvii nelipyöräsuuntauksen, muista sanoa että tulee muutoskatsastukseen niin kirjaavat ylös myös alustan korkeuden mittaushetkellä.
 
Juu, ei tietenkään! Pajalle olen viemässä, ei ole itsellä kykyä alkaa itse huoltamaan. Hienostuneita arvailuja vaan kyselin tosiaan senkin varalta, jos jollain olisi kokemusta vastaavasta ongelmasta vaikkapa ihan saman mallisestakin autosta.
Jos siellä pajalla todetaan ristikkonivelen olevan paskana ja ovat korjauksena vaihtamassa koko kardaania uusiksi niin kannattaa kysyä vaikka kometilta mitä maksaa nivelen vaihto. Tulee todennäköisesti paljon halvemmaksi kuin koko kardaanin vaihto. Itse tuolla korjauttanut jo kaksi kardaania kuntoon.
 
Tässä nyt kuvat Mersusta. Edessä ei ollut leimoja jousissa, takana oli. Onko nuo iskarit alkuperäiset vai vaihdetut? Jos alkuperäiset, niin aloin miettimään, että olisiko helpointa vain vaihtaa tilalle OEM-jouset. Siinä on 225-40-18 renkaat nyt, mutta kuvista katsoin netistä, niin alkuperäisellä Avantgarde alustallakin auto ei ole kauhean korkea ts vois toimia ihan hyvin jousien vaihdolla. Riittääkö pelkkä jousien vaihto, vai pitääkö silti auto suunnata erikseen.

Taka-akseli:
20200606_135919.jpg

20200606_140118.jpg


Etuakseli:
20200606_142643.jpg

20200606_142650.jpg
 
Tässä nyt kuvat Mersusta. Edessä ei ollut leimoja jousissa, takana oli. Onko nuo iskarit alkuperäiset vai vaihdetut? Jos alkuperäiset, niin aloin miettimään, että olisiko helpointa vain vaihtaa tilalle OEM-jouset. Siinä on 225-40-18 renkaat nyt, mutta kuvista katsoin netistä, niin alkuperäisellä Avantgarde alustallakin auto ei ole kauhean korkea ts vois toimia ihan hyvin jousien vaihdolla. Riittääkö pelkkä jousien vaihto, vai pitääkö silti auto suunnata erikseen.

Taka-akseli:
20200606_135919.jpg

20200606_140118.jpg


Etuakseli:
20200606_142643.jpg

20200606_142650.jpg
Eli mersussa on vain madallusjouset. Ainakin väitän, että nuo iskarit on vain "jotkut" tarvikeiskarit, eli helpoin tapa on vaihtaa vakiojouset. Toimenpiteenä pelkästään se pitäisi riittää katsurille. (Vaikka suosittelen silti sitä suuntausta)
Ko. madallussarjalle löytyy lisäinfoa tuolla nrolla kuuklesta ja väitän että suuntaus onnistuu noillakin jousilla, madallusta kuitenkin vain 20-30mm. Sinänsä kun näitä mersuja saa vihreälle vakionakaan ja tulosteen jälkeen joutuu monesti vielä säätämään tarkoituksella päin persettä että auto menisk edes jotenkuten suoraan...(jousista päätellen kyseessä vajaa 20v avo CLK?)
Meseenhän saa parilla kympillä vielä kierroksen säätöpultteja tukivarsiin joilla saa säädettyä laajemmin, voi olla hyvä idea siinäkin mielessä jos vanhat pultit jumineet ja katkeilee.
 
Viimeksi muokattu:
Haittaako se, että edessä ei ole leimoja jousissa? Jousen värikin on hieman eri, että voiko siitä päätellä että etujouset eivät olisi saman valmistajan tuotteita? Vai onko tapana laittaa numerot vain sarjan mukaan, siis etu ja taka-akselin madallusjouset myydään samassa.
 
Haittaako se, että edessä ei ole leimoja jousissa? Jousen värikin on hieman eri, että voiko siitä päätellä että etujouset eivät olisi saman valmistajan tuotteita? Vai onko tapana laittaa numerot vain sarjan mukaan, siis etu ja taka-akselin madallusjouset myydään samassa.
Jos haittaa niin vaihda konttoria...
Kyllä nuo mun silmään samoilta näyttää, voihan noissa etusissakin leimat olla tuolla sisäpuolella? Se on täysin valmistajasta kiinni onko niissä mitään leimoja ylipäätään, mutta TÜV hyväksytyissä sarjoissa pitäisi aina olla hyväksyntänro joka jousessa... Sinänsä jos nykyään ei tuv hyväksyntää vaadita niin nuo pitäisi kelvata katsurille tuollaisenaan H&R sivuja vilauttamalla ja kulmalapulla.
 
Viimeksi muokattu:
Tässä nyt kuvat Mersusta. Edessä ei ollut leimoja jousissa, takana oli. Onko nuo iskarit alkuperäiset vai vaihdetut? Jos alkuperäiset, niin aloin miettimään, että olisiko helpointa vain vaihtaa tilalle OEM-jouset. Siinä on 225-40-18 renkaat nyt, mutta kuvista katsoin netistä, niin alkuperäisellä Avantgarde alustallakin auto ei ole kauhean korkea ts vois toimia ihan hyvin jousien vaihdolla. Riittääkö pelkkä jousien vaihto, vai pitääkö silti auto suunnata erikseen.

Kyllä noi molemmat vahvasti näyttää H&R:n jousipaketeilta, joten jostain googlen syövereistä saattaisi tarvittavat laput löytyä, tosin pitäisi kelvata sopivuustaulukkokin asemalle. Jos noista iskareistakin on narissut, niin ulkomuistista/hatusta heitän, että bilstein, muistelen joskus nähneeni vastaavan merkinnän omassani, mutta aika kultaa ja alkoholi haihduttaa. Kepissä on/on ollut jossain kohtaa muitakin merkintöjä mitkä varmasti auttaa eteen päin.
 
Mersusta vielä. Camber on punaisella sekä edessä, että takana. Takana arvot ovat n. -2.30 ja raja olisi - 1.14, edessä -2.20 ja raja on -0.57. Lisäksi kun ei ole varmuutta, onko siellä merkinnät jousissa edessä, niin aattelin nyt vaihdattaa tilalle vakiojouset.
 
Mersusta vielä. Camber on punaisella sekä edessä, että takana. Takana arvot ovat n. -2.30 ja raja olisi - 1.14, edessä -2.20 ja raja on -0.57. Lisäksi kun ei ole varmuutta, onko siellä merkinnät jousissa edessä, niin aattelin nyt vaihdattaa tilalle vakiojouset.

Eli sinne on laitettu madallusjouset kerta halvalla saatu, mutta ei leimattu virallisesti eikä säädetty kulmia.

En nyt muista oliko tuossa vielä kumipalat jousien yläpäässä, niitä on viisi eri paksutta, jos laitat matalimmat niin vakiokorkeudasta saa sentin napsastua pois.

Oman w210 madalsin noin kun oli paksuin kumi tehtaalta niin laitoin matalimmat ja 10-15mm tuli alemmas, mukavuus säilyi mutta ulkonäkö parani kummasti.
 
Mersusta vielä. Camber on punaisella sekä edessä, että takana. Takana arvot ovat n. -2.30 ja raja olisi - 1.14, edessä -2.20 ja raja on -0.57. Lisäksi kun ei ole varmuutta, onko siellä merkinnät jousissa edessä, niin aattelin nyt vaihdattaa tilalle vakiojouset.

Jos nyt oikein muistan, niin mulla on ylimääräisenä juurikin vm 2000 clk avantgarden vakio jouset, jos on tarvetta?
Ja joo, noissa on säätö-kumit jousien päällä..
 
Just eilen tilasin jouset, harmin paikka. Se on Ruotsin auto ja leimattu Suomessa ainakin 5-6 kertaa ilman ongelmia, ehkä Pohjanmaalla ei olla niin tarkkoja. No nyt siihen on tilattu Kybin jouset, oli aika työmaa etsiä noita speksien mukaisia jousia, mutta nyt pitäisi olla sport-alustaa vastaavat jouset matkalla. Toivottavasti kaikki menee hyvin. Mitä noihin jousiin tulee, niin itse kyllä veikkaan että ne on siellä olleet vuodesta 2001 alkaen.
 
auto täristää jarruttaessa, eli ilmeisesti levyt alkaa olla huonot? tuntuu toppaavan ihan normisti kuitenki.. joko noiden vaihdolla on kiire vai uskaltaako ajella
joo näin oletin vähän..
Uskaltaako noilla ajaa vielä minkäverran, vai joko ois pitäny eile vaihtaa?

Sehän nyt tietysti riippuu kuinka kovaa täristää. Mulla oli omassa takalevyt kierot jo toista vuotta ennen kuin jaksoin asialle mitään tehdä. Nypytti jarruttaessa. Ja loppuvaiheessa rupesi jo oikeasti tuntumaan jalassa kun jarrutti joten totesin että aika vaihtaa levyt. Katsurikin mainitsi katsastuksessa, että on levy kiero kun näkyy hyvin jarrudynossa kun viisari pomppii. Mutta ei puuttunut siihen enempää kun tulokset oli OK.

Katsoisin nyt ainakin levyt läpi ettei siellä ole ihan paperia ne levyt. Ja jos varmistaa haluat niin nosta jokainen pyörä ylös ja jos pyörii hyvin ilman suurempaa jumitusta niin uskaltaisin ainakin "pakolliset" menot ajella. Ehkä Lapin reissun tekisin vasta remontin jälkeen.
 
Onko kellään hyvää ideaa miksi auto alkaa nitisemään ja natisemaan lämpimillä ilmoilla?
Mulla on -08 Mazda 6 ja talvella sen ostin. Ei mitään ongelmia ja hiljainen joka suhteessa, mutta nyt kun ilmat on alkaneet lämpiämään niin huomaan että kun auto on kuuma (eli auringossa jne) niin se tuntuu nitisevän ja natisevan vähän joka paikasta. En osaa paikallistaa mihinkään tiettyyn paikkaan enkä oo varma tuleeko se edestä vai takaa vai molemmista. Ei se niinkuin mitään kolinaa ole, mutta semmosta ihme natinaa kun lähtee ja pysähtyy ja kääntää jne.

Mikähän toi voi olla? Rasvanpuutetta liikkuvissa osissa?
 
Onko kellään hyvää ideaa miksi auto alkaa nitisemään ja natisemaan lämpimillä ilmoilla?
Mulla on -08 Mazda 6 ja talvella sen ostin. Ei mitään ongelmia ja hiljainen joka suhteessa, mutta nyt kun ilmat on alkaneet lämpiämään niin huomaan että kun auto on kuuma (eli auringossa jne) niin se tuntuu nitisevän ja natisevan vähän joka paikasta. En osaa paikallistaa mihinkään tiettyyn paikkaan enkä oo varma tuleeko se edestä vai takaa vai molemmista. Ei se niinkuin mitään kolinaa ole, mutta semmosta ihme natinaa kun lähtee ja pysähtyy ja kääntää jne.

Mikähän toi voi olla? Rasvanpuutetta liikkuvissa osissa?
Farkku?

Ainakin edellisessä mallissa meteliä (narina, natinaa, nitinää - you pick) piti tavaratilan verho. :D
 
Juu farkku. Tavaratilassa ei ole verhoa meillä. Kaveri ehdotti notta muoviosat vaan lämpenee ja alkaa narisee. tiä sitte.
No tää on se "japsit natisee" - teoria tietty. Tarkoitin siis sitä "verhoa" joka vedetään vaakasuunnassa tavaratilan yli, ei mitään matkustamon ja tavaratilan välissä olevaa.

Mutta suurimmalla todennäköisyydellä lämpölaajeneminen aiheuttaa sitä natinaa. Yleensä korjauksena on merkin vaihtaminen... :D
 
No tää on se "japsit natisee" - teoria tietty. Tarkoitin siis sitä "verhoa" joka vedetään vaakasuunnassa tavaratilan yli, ei mitään matkustamon ja tavaratilan välissä olevaa.

Mutta suurimmalla todennäköisyydellä lämpölaajeneminen aiheuttaa sitä natinaa. Yleensä korjauksena on merkin vaihtaminen... :D
Juu ei ole sitäkään verhoa. Edellinen auto oli Nissani ja ei siinä mitään nitinöitä ollu, Mutta kyllä ton kanssa toimeen tulee kuhan vaan sais selvitettyä että ei ole mitään vakavaa missään.
 
Juu ei ole sitäkään verhoa. Edellinen auto oli Nissani ja ei siinä mitään nitinöitä ollu, Mutta kyllä ton kanssa toimeen tulee kuhan vaan sais selvitettyä että ei ole mitään vakavaa missään.
Kuulostaa just niiltä perus sisämuovien nitinöiltä mitä Mazdassa on. Varsinkin tuon ikäisessä josda sisämuoveja päivitetty "parempiin", eli niihin kiiltäviin kovamuoveihin. Paljon yleisemmin kyllä ilmenee täysin päinvastaisesti talvella ja kesät on hiljaista. Noihin auttaa oikeastaan vain kaikkien vwrhoilujen läpikäynti, kiristely, mahd. vaimennusmatskun asennus alle/väliin yms...tai sitten se merkin vaihto.

Toinen vaihtoehto on sitten nitinät ja natinat alustassa. Esim. Pallonivelet, iskarit tai jarrut voi nitistä juuri noissa tilanteissa. Tähän apu/selvyys löytyy kun käytät pajalla alustan tarkastuksessa. Harvoin tarvii yli 50€ köyhtyä.
 
No tää on se "japsit natisee" - teoria tietty. Tarkoitin siis sitä "verhoa" joka vedetään vaakasuunnassa tavaratilan yli, ei mitään matkustamon ja tavaratilan välissä olevaa.

Mutta suurimmalla todennäköisyydellä lämpölaajeneminen aiheuttaa sitä natinaa. Yleensä korjauksena on merkin vaihtaminen... :D
Mulla nyt rellu 2015 joka ei kitise, ajettu toki vain 50tkm. Edellinen oli mk3 mondeo oli 12v vanha jolla ajettu 300tkm ja se ei nitissyt, muijan 13v vanha corolla jolla ajettu 150tkm kitisee koko ajan joka paikasta :facepalm:
 
Pitääkö nykyään oikeesti olla 6M veneessä äänimerkinantolaite? Tuliko tää varuste tässä 1.6. uudistuksessa vai onko vaatimus ollut jo kauankin?
 
Yksinkertaisetkin asiat on vaikeita ihmiselle, joka lähinnä ajaa autolla paikasta A paikkaan B eikä muuten niiden sielunelämää tunne.

Eli asiaan, mistä tiedän mitä kylmäainetta (R134a vai R1234yf) vuosimallin 2013 Toyota Auris syö? Auton ohjekirjasta vastausta ei löydy ja netistä sain sen verran selville, että R1234yf lähinnä 2017 ja siitä uudemmissa autoissa, mutta että jo 2012 vuosimallin autoissa tuota saattaa esiintyä.

Voisihan sitä soittaa pajalle ja kysyä mutta miksi ottaa sosiaalista kontaktia kun voi kysyä netissä :)
 
Yksinkertaisetkin asiat on vaikeita ihmiselle, joka lähinnä ajaa autolla paikasta A paikkaan B eikä muuten niiden sielunelämää tunne.

Eli asiaan, mistä tiedän mitä kylmäainetta (R134a vai R1234yf) vuosimallin 2013 Toyota Auris syö? Auton ohjekirjasta vastausta ei löydy ja netistä sain sen verran selville, että R1234yf lähinnä 2017 ja siitä uudemmissa autoissa, mutta että jo 2012 vuosimallin autoissa tuota saattaa esiintyä.

Voisihan sitä soittaa pajalle ja kysyä mutta miksi ottaa sosiaalista kontaktia kun voi kysyä netissä :)

Mitä väliä sillä sulle on?
 
Yksinkertaisetkin asiat on vaikeita ihmiselle, joka lähinnä ajaa autolla paikasta A paikkaan B eikä muuten niiden sielunelämää tunne.

Eli asiaan, mistä tiedän mitä kylmäainetta (R134a vai R1234yf) vuosimallin 2013 Toyota Auris syö? Auton ohjekirjasta vastausta ei löydy ja netistä sain sen verran selville, että R1234yf lähinnä 2017 ja siitä uudemmissa autoissa, mutta että jo 2012 vuosimallin autoissa tuota saattaa esiintyä.

Voisihan sitä soittaa pajalle ja kysyä mutta miksi ottaa sosiaalista kontaktia kun voi kysyä netissä :)
Eikö konepellin sisäpuolella ole tarraa, jossa kerrotaan mm. kylmäaine?
 
Yksinkertaisetkin asiat on vaikeita ihmiselle, joka lähinnä ajaa autolla paikasta A paikkaan B eikä muuten niiden sielunelämää tunne.

Eli asiaan, mistä tiedän mitä kylmäainetta (R134a vai R1234yf) vuosimallin 2013 Toyota Auris syö? Auton ohjekirjasta vastausta ei löydy ja netistä sain sen verran selville, että R1234yf lähinnä 2017 ja siitä uudemmissa autoissa, mutta että jo 2012 vuosimallin autoissa tuota saattaa esiintyä.

Voisihan sitä soittaa pajalle ja kysyä mutta miksi ottaa sosiaalista kontaktia kun voi kysyä netissä :)
Näillä tiedoilla sitä ei kukaan tiedä, lähinnä siksi että Tojo on ollut yhden sortin uranuurtaja tuon 1234 aineen kanssa ja käyttänyt sitä vaihtelevasti eri malleissa viimeiset 10v. Muihin merkkeihin tullut nyt vasta viime vuosina.

Satavarman tiedon soittamatta pajalle saat kun avaat konepellin ja etsit joko pellin alareunasta tai konetilan etulaidasta kylmälaitetarran, jossa on mainittu taevittava kylmäaine ja sen määrä. Se on eri asia onko ko. tarra enää paikallaan konehuoneessa.
Jos haluat vielä näprätä niin mene partsouq.comiin, iske runkonro sinne ja kaiva räjäytyskuvista esim. kompressori jolloin näet kumman aineen kompura kyseessä.

Saat sen tarvittavan tiedon kuitenkin kaikkein helpoimmalla kun ilmoitat rek.nron korjaamolle josta kertovat ainemallin. Ja munkin pakko kysyä että mitä merkitystä sillä kylmäaineen laadulla on ihmiselle joka vain ajaa autoa paikasta A paikkaan B?
 
Merkityksen ymmärtäisin, jos sitä voisi itse lisätä, mutta kun ei voi (tai voi, mutta ihminen joka ajaa autolla paikasta A paikkaan B tuskin omistaa laitteita siihen). Itsekään en tiedä mitä kylmäainetta yksikään kuudesta autostani on käyttänyt.
 
Eikö konepellin sisäpuolella ole tarraa, jossa kerrotaan mm. kylmäaine?

Satavarman tiedon soittamatta pajalle saat kun avaat konepellin ja etsit joko pellin alareunasta tai konetilan etulaidasta kylmälaitetarran, jossa on mainittu taevittava kylmäaine ja sen määrä. Se on eri asia onko ko. tarra enää paikallaan konehuoneessa.

Kiitos vastauksista, enpä tullut tätä vaihtoehtoa ajatelleeksikaan. Pitääpä tänään käydä katsomassa löytyykö tarraa.

Miksikö kyselen? No lähinnä siksi, että tarkoitus tilata ilmastointihuolto ja on/oli tarjouksia netissä huoltopaketista, johon kuuluu tuo R134a mutta R1234yf kanssa sitten taas listahinnoin. Ei sekään toki taloutta kaada, mutta säästöä se on pienikin säästö ja ajattelin, että jos tuon helposti saa itse selville niin tietää suoraan millaisella paketilla ajan tilaa ilman, että tarvitsee pajoille erikseen soitella.
 
Ja munkin pakko kysyä että mitä merkitystä sillä kylmäaineen laadulla on ihmiselle joka vain ajaa autoa paikasta A paikkaan B?
Paljonkin, jos haluaa hyödyntää näitä halpoja tarjouksia täyttöhuollosta. Ne kun on aina rajattu vain autoille jotka käyttävät vanhaa kylmäainetta.

Jos esimerkiksi haluaa tehdä huollon vain "varmuuden vuoksi" eli järjestelmä tuntuu kyllä toimivan, niin siinä on iso ero maksaako se 39€ vai esimerkiksi 139€ (heitin hatusta, en tiedä paljonko se yleensä maksaa jos auto käyttää uudempaa kylmäainetta, mutta enemmän kuitenkin). Kalliimpaa tuskin tulee teetettyä huvikseen.

Onneksi pellin alta löytyy se tarra jossa asia kerrotaan. (on muuten tosi yleinen kysymys ollut monellakin foorumilla viime aikoina, ilmeisesti Vianorin tarjouskampanjan myötä)
 
Kiitos vastauksista, enpä tullut tätä vaihtoehtoa ajatelleeksikaan. Pitääpä tänään käydä katsomassa löytyykö tarraa.

Miksikö kyselen? No lähinnä siksi, että tarkoitus tilata ilmastointihuolto ja on/oli tarjouksia netissä huoltopaketista, johon kuuluu tuo R134a mutta R1234yf kanssa sitten taas listahinnoin. Ei sekään toki taloutta kaada, mutta säästöä se on pienikin säästö ja ajattelin, että jos tuon helposti saa itse selville niin tietää suoraan millaisella paketilla ajan tilaa ilman, että tarvitsee pajoille erikseen soitella.
Paljonkin, jos haluaa hyödyntää näitä halpoja tarjouksia täyttöhuollosta. Ne kun on aina rajattu vain autoille jotka käyttävät vanhaa kylmäainetta.
Kai tää sitten on nykyaikaa että kaikki hoidetaan netistä kontaktitta, mutta tuntuis äkkiseltään helpommailta soittaa esim. siihen tarjouspajaan ja kysyä hintaa. Pajasta katsovat rekkarilla tarvittavan kylmäaineen + hinnan ja jos ei miellytä niin varaa seuraavalle pajalle ajan mistä haluaa, kun nyt on se kylmäainekin tiedossa...vai? Aikaa olis mennyt minuutti 2vrk nettipalstailun sijaan. Tarkoitus ei ole kritisoida ketään. Huvittavaa vain...

Meni kyllä vähän ohi tuo logiikkaa tuosta "huvihuollosta". Kylmästöinnin huollot kun tuppaa nykyäön olemaan hinnoiteltu vanhalle aineelle X€ sisältäen aineet ja uudelle aineelle X€ + Y€/100g ainetta. Jos huolto on "turha" eli uutta ainetta ei tarvi lisätä niin hinta on yleensä aika lähelle sama?
Toki pajoja ja hinnoitteluja on joka lähtöön, mutta näin raakasti yleistettynä.

E: tulipahan vilkaistua tuo Vianorin mainos. En tiedä muista mutta oma mielipide on se että kaikki asiakkaalle suunnatut "varmistathan että kylmäaine/mikä tahansa sopii autoosi" -lauselmat on huoltoliikkeeltä kyllä täyttä tuubaa....
 
Viimeksi muokattu:
Eikö se ole ihan lakisääteistä että kylmälaitteen käyttämä kylmäaine pitää ilmoittaa siinä laitteessa itsessään? Autoissa on jossain sen täyttöpisteen lähellä merkintä mitä kylmäainetta ja montako gramma.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 504
Viestejä
4 490 504
Jäsenet
74 249
Uusin jäsen
Lassi80

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom