Kysymyksiä & Vastauksia

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja w!rd
  • Aloitettu Aloitettu
Turvavyön huomiovalo ja merkkiääni. Ovatko nämä pakollisia, vai saako ne poistaa käytöstä? EU tasolla ilmeisesti säädetty, että ne tulee autosta löytyä, mutta saako ne sitten itse kytkeä päältä pois. Voiko vaikka katsastus jäädä siihen, että auto ei piippaa, jos ajelee ilman turvavyötä?
 
Turvavyön huomiovalo ja merkkiääni. Ovatko nämä pakollisia, vai saako ne poistaa käytöstä? EU tasolla ilmeisesti säädetty, että ne tulee autosta löytyä, mutta saako ne sitten itse kytkeä päältä pois. Voiko vaikka katsastus jäädä siihen, että auto ei piippaa, jos ajelee ilman turvavyötä?
Mutuilen, että ei ole pakollisia katsastusvarusteita. Omistakin muistutusääniä on ohjelmoitu pois. Ilman turvavyötä ajelu voi johtaa kiinnijäädessä sakkoihin tai mikä pahempaa, vakavaan loukkaantumiseen pienessäkin nopeudessa.
 
Tunnistaisiko joku automerkin takavalosta? Tai pikemminkin takavalon sirpaleesta?
 

Liitteet

  • IMG_20200701_073650.jpg
    IMG_20200701_073650.jpg
    1 MB · Luettu: 118
Tunnistaisiko joku automerkin takavalosta? Tai pikemminkin takavalon sirpaleesta?

Nääh, mut ne numerot siinä palasessa voi antaa yllättäviä tuloksia kun googlailet niillä..
 
Ei tietenkään meille kannata kertoa niitä numeroita. Tietoteknisempi henkilö saattaisi kokeilla josko varaosamyyjän hakukone osaa asteriskia käyttää.
 
Olipas aiheellinen viesti :rofl2: no mutta selkes, että varmaankin E-mersu kyseessä vuosmallia 1999-2003

s-l400.jpg
 
Joku paennut kolaripaikalta, nyt tietää millaista autoa etsiä. Poliisi ei näitä enää selvittele.
 
Keskustelut korvauksista vai mitäpä luulisit?

En jatka aiheesta tämän enempää.
Niin siis pointti on siinä että vaikka saisitkin kolhijan kiinni niin keinot on aika vähissä. Hän kiistää ja mitä sitten? Asia jää siihen. Sama juttu jos sun kännykkä pöllitään ja jäljität sen ja tiiät tasan tarkkaan missä ja kellä se on mutta mitään ei voi tehdä.
Eli miksi käyttää energiaa ettimällä joku random kolhija joka olisi kyllä jättänyt nootin jos olisi halukas vahingon korvaamaan.
Oman käden oikeus on toki sitten eri juttu..
 
Eikö noissa tapauksissa voi silti tehdä rikosilmoituksen ja omien kerättyjen todisteiden avulla hakea korvaajaa.
 
Mitenhän tämä korjaamoilla menee, jos olen varannut huollon ja tilasivat osat. Oli jarrujen kanssa ongelmaa, tärytti kohtuullisesti maantienopeuksissa jarruttaessa ja mietin, että kierot levyt tms ja suosittelivat huollossa vaihtamaan. Nyt kuitenkin kävin ajamassa ja jarruttelin useamman kerran kovaa niin tärinä ja vinkuminen katosi kummasti, samoin pintaruosteet. Pientä mustaa täplää näyttäis levyissä olevan, mutta muuten ihan ok. Vai miten silmämääräisesti edes jarrulevyjen kunnon voi tarkistaa? :D Niin meneekö nämä asiakkaan piikkiin, että vaihtoon vaan, kun kerran osat tilattu vai? Voihan sitä toki ennaltaehkäistä ja vaihtaakin. Mietin vain, että jos kohtuullisen hyvät ovat niin lienee turhaa.

Toki omaa hölmöyttä, kun ei tätä tajunnut aiemmin jo suorittaa. Pitkään ajanut pelkkää kevyttä kaupunkiajoa, jossa paljoa jarrutella kovaa.
 
Niin siis pointti on siinä että vaikka saisitkin kolhijan kiinni niin keinot on aika vähissä. Hän kiistää ja mitä sitten? Asia jää siihen. Sama juttu jos sun kännykkä pöllitään ja jäljität sen ja tiiät tasan tarkkaan missä ja kellä se on mutta mitään ei voi tehdä.
Eli miksi käyttää energiaa ettimällä joku random kolhija joka olisi kyllä jättänyt nootin jos olisi halukas vahingon korvaamaan.
Oman käden oikeus on toki sitten eri juttu..
Kaksi voi pelata samaa peliä; jos lamppua vastaava auto löytyi niin sen rekkari on tiedossa koska sinä ja paras kaverisi tulitte juuri paikalle kun se kolhi autoa ja pakeni...

Siitä ilmoitus vakuutusyhtiölle ja katsoo mitä tapahtuu (onhan näitä käynyt jopa niin että täysin syytön jonka autossa ei ole jälkeäkään on vakuutusyhtiö todennut ”syylliseksi” kun joku on ilmoittamista vahingon ja rekkarin...).
 
Hyvin toimi ainakin omassa autossani 100mm kolmikynsinen ulosvetäjä. Biltemasta ostin omani ja oli hintaansa nähden oivallinen peli.
 
Niin sä nimenomaan vetoakselia sillä irrotit navasta?
Juurikin niin. Epäilin kyllä ihan samaa kuin sinäkin, mutta hyvin se lähti. Kyllähän se tiukassa oli, mutta ulosvedin kesti homman ihan hyvin. Kannattaa kyllä laittaa jotain irroitusöljyä vetarin booreihin ennen hommaa. Saattaa vähän jelpata.
 
Mistä autosta kyse? Kaikista mitä olen purkanut niin napamutteri löysälle ja lyö vasaralla.
 
Mistä autosta kyse? Kaikista mitä olen purkanut niin napamutteri löysälle ja lyö vasaralla.

Kokeilin tuotakin, mutta ei lähtenyt keskiraskaalla naputtelulla mihinkään suuntaan. Tietääkseni myös laakerit ottavat helposti moisesta ruhjomisesta itseensä..
 
Ei oo kyllä ikinä tullu ulosvetäjällä irroteltua kun käsin/kumivasaralla ovat irronneet. Varmaan jos kovin on juminu niin ihan hyvä vaihtoehto sekin toki.
 
Megane vm1999 on nyt kyseessä.
Ei tuohon tarvita ulosvetäjää, napamutteri auki mutta jätetään siihen vetoakselin pään tasalle "suojaksi" ja moskalla napakka isku ja vetoakseli on irti. Moskan isku tulee osittain myös mutteriin jolloin ei ole vaaraa että kierre tai vetoakselin pää vaurioituu.
 
yritin tuota konstia vuonna 2012 erääseen Escorttiin. Ei se vetoakseli lähtenyt irti ja sitten hieman myöhemmin vaihteisto meni paskaksi. Ilmeisesti kun olin mätkinyt vetoakselia niin iskut vaurioitti vaihteistoa sisältä.

Kun auto nostetaan ylös, vetoakseli pitenee ja kun sitä lyödään niin se isku ei mene vaihteistoon asti koska vetoakselin liike ei ole ns. pohjassa.

Kuvan punainen nuoli osoittaa paikan missä vetoakselilla on varaa liikkua useita senttejä, eli eiköhän sen vaihdelaatikon ole rikkonut huonot öljyt ennemmin.

Vaikka auto olisi maassa niin isku ei mene laatikkoon asti.
 

Liitteet

  • vetoakseli.JPG
    vetoakseli.JPG
    30 KB · Luettu: 30
Kysyin aikaisemmin Clk-Mersun madallusjousista. No nyt ne on vaihdettu tavalliseen sport alustaan, etupää nousi 5cm ja takapää 2.5cm. Ainoa ongelma on että takajousitus kolahtelee nyt ajoittain, mutta ei aina. Mekaanikko käytti sen auton nosturilla jousien vaihdon jälkeen, mutta ei löytänyt mitään erikoista. Auttaakohan vaan ajaminen, että jouset asettuu vai mikä vois olla vialla. Etupää on ihan hyvä jo nyt.
 
@Intel Core
Mun auton oikeanpuoleisessa vetoakselissa saattaa olla putkisokka siinä laatikon puoleisessa päässä. On tai ehkä ei, näin sanoo Alfamer.
Onko sokka perus rautakauppa tavaraa vai onko sen koko sellainen että merkkiliikkeestä pitää hakea? Rautakaupoissa myydään noita putkisokkia.

Vetoakselin vaihdelaatikon puoleisessa päässä on yleensä vain C:n muotoinen "metallirengas" (kts. kuva) mikä on vetoakselin urassa ja mikä pitää sen siellä vaihdelaatikossa paikoillaan, lähtee irti siis ihan vetämällä samalla kun naputtelemalla vetoakseliin.

Apumiehen puolella saattaa olla väliakseli, mutta sekin on yleensä vastaavalla tavalla kiinni.

Kaikki nämä toki riippuu autosta.
 

Liitteet

  • lukitus.png
    lukitus.png
    397,1 KB · Luettu: 32
Mä olen ainakin aina varustautunut (kaksileukaisella) ulosvetäjällä navan irrotukseen, mutta toistaiseksi sitäkään ei ole tarvittu. Miksi siis rikkoa autoa moskalla takomalla, kun voi käyttää tarkoitukseen sopivia työkaluja.

Ei tuohon tarvita ulosvetäjää, napamutteri auki mutta jätetään siihen vetoakselin pään tasalle "suojaksi" ja moskalla napakka isku ja vetoakseli on irti. Moskan isku tulee osittain myös mutteriin jolloin ei ole vaaraa että kierre tai vetoakselin pää vaurioituu.
Tämä kannattaa lukea näin: "Moskan isku tulee osittain myös mutteriin, jolloin on vaarana, että mutterin ja vetoakselin kierre vaurioituu."
 
Mä olen ainakin aina varustautunut (kaksileukaisella) ulosvetäjällä navan irrotukseen, mutta toistaiseksi sitäkään ei ole tarvittu. Miksi siis rikkoa autoa moskalla takomalla, kun voi käyttää tarkoitukseen sopivia työkaluja.


Tämä kannattaa lukea näin: "Moskan isku tulee osittain myös mutteriin, jolloin on vaarana, että mutterin ja vetoakselin kierre vaurioituu."

Kyllä kaiken saa rikki kun tarpeeksi lyö, tuolla keinolla mulla on viimeistään toisella lyönnillä lähtenyt irti ja jos ei olisi lähtenyt niin en mä sitä rikki olisi silti lyönnyt, paitsi tietenkin siinä tapauksessa jos tilalle tulee kokonaan uusi vetoakseli niin mitä väliä sillä vanhalla enään on?
 
En oo kyllä vielä saanu kumivasaralla koputtelemalla kierteitä tai vetaria lyttyyn..
 
Passiiviset ilmanpaineanturit. Hyundai i20 vm2017. Vaihdoin peltivanteet alumiinivanteiksi, eivät siirtäneet antureita. Tuli aikaisemmin puheeksi että siirtävät jos mahdollista. Kysyn vielä perään, mutta eikö antureita pysty noin vain siirtämään ja kalibroimaan? Tarviiko tosiaan aina uudet vanteita vaihtaessa?

Sitten itse siihen ilmanpainevaloon joka syttyy mittaristossa. Saako tätä kuitattua pois? Vaikuttaako katsastuksessa?
 
Voinko antaa älylaturilla autoon virtaa akun vaihdon ajaksi? Löisin laturin kiinni autoon kun akku vielä paikallaan eli tässä vaiheessa alkaa lataamaan vanhaa akkua. Meneekö tai ymmärtääkö älylaturi, että nyt on akku irti ja siirtyy ylläpitotilaan vai mitä tapahtuu? Kyseessä siis Defan akku/ylläpitolaturi 6ah.
 
Voinko antaa älylaturilla autoon virtaa akun vaihdon ajaksi? Löisin laturin kiinni autoon kun akku vielä paikallaan eli tässä vaiheessa alkaa lataamaan vanhaa akkua. Meneekö tai ymmärtääkö älylaturi, että nyt on akku irti ja siirtyy ylläpitotilaan vai mitä tapahtuu? Kyseessä siis Defan akku/ylläpitolaturi 6ah.
Tuskin toimii noin. Jos laturissa on virransyöttömoodi, joka löytyy ainakin joistain bilteman malleista, niin sillä onnistuu.
 
En löytänyt asiaan muutakaan ketjua joten kysästään täällä. Seuraavanlainen ongelma alkanu nyt alkukesän mittaa, lämpimillä keleillä, ensimmäiset probleemat havaitsin ehkä 1,5kk sit:

Aamulla kun lähden töihin (05-06 välillä) niin radiosta Yle Puhe pelittää normaalisti koko työmatkan (noin 30min). Noin puoltoista kuukautta sitten radion pätkiminen alkoi paluumatkalla tasan samassa kohtaa ehkä 23 minuutin ajon jälkeen. Ilmojen lämmitessä lisää ongelmat alkoi jo aiemmin, puolessa välissä matkaa ja erittäin kuumalla säällä (vähän yli viikon takaiset helteet) radio oli pelkkää suhinaa auton käynnistyessä. Olin jo aiemmin miettiny et ongelma täytyy liittyä ulkona vallitsevaan lämpötilaan. Eli aamusin viileällä radio kuuluu normaalisti ja iltapäivällä kuumalla taas sit probleemat alkaa ja kaikkien kanavien kuuluvuus häviää. Keväällä ja talvella ei moisia ongelmia ollu. Kysymys kuuluukiin: mahtaako probleema liittyä katolla olevaan antenniin vai voiko kyseessä olla itse radio tai liitännät? Auto on 11 vuotta vanha Toyota Yaris ja radio + antenni stokkikamat alusta saakka. Kiitti jo etukäteen!
 
Epäilisin ensimmäisenä antennin esivahvistinta, on kokemuksia edellisistä autoista joissa se on ajan mittaan hiipunut ja lopulta radiota ei enää kuulunut, mutta en ole huomannut lämpötilaan liittyvää vaihtelua.
 
Pitäisi löytää kaksipuoleista teippiä mikä tarttuu auton sisämuoveihin. Muovi ilmeisesti joko polyeteeniä tai polypropeenia.
Kokeiltu 3M VHB ja Scotch asennusteippi (extreme), ei minkäänlaista tartuntaa. Muovipinta on kyllä putsattu kaikesta liasta ja rasvasta.
Kyllä 3m vhb autokäytössä toimii ja semmoinen löytyy melkein kaikista autoon teipillä kiinnittyvistä tarvikkeista. Pitää toki muistaa se, että vhb tuotesarja sisältää kymmeniä erilaisia teippejä. Oliko se käyttämäsi teippi vaahtomaista liimapinnalla vai pelkkää ohutta läpinäkyvää teippiä?
 
Läpinäkyvää ja ikäänkuin geelimäistä. Tuo Scotch on harmaata ja vähän vaahtomaista.

Itsekin ihmettelen ettei nuo tartu kun kuitenkin asentelin alkukesästä kaarisuojat missä oli samaa teippiä ja muovi oli samaa laatua. 3M:llä olisi 950 mikä ilmeisesti pitäisi toimia PE/PP muoveissa, tosin näyttää äkkiseltään olevan vain teollisuuskäyttöön myynnissä (=ei saa lähikaupasta/Motonetistä).
Tuolta voi ostaa ainakin 3M 950 kaksipuolinen teippi 9mm x 55m | Teipit ja liimat ja kysyä mitä teippiä suosittelisivat kyseiseen käyttöön. Isopropanoli on parasta putsausainetta ja sitä 3m omat puhdistuspyyhkeet sisältävät.
 
Mikä englanninkielinen autoarvostelusivusto olisi paras/luotettavin? Mitä sivustoa mieluiten luette?
 
Onko joku pessyt auton hiukkassuodatinta? Pösöstä sen ilmeisesti saisi ihan purettua pesua varten, niin voisi kokeilla. Mitä ainetta siinä kannattaa käyttää? Jotain emäksistä varmaan?
 
Onko techiläisillä kokemuksia, kuinka nopeasti ottavat vastapuolen vakuutusyhtiöstä yhteyttä vahinkoilmoituksen (vastapuolen, eli syyllisen tekemä) tekemisen jälkeen?
Mikään paniikkikiire ei asian kanssa ole, kun ihan ajokuntoisena auto säilyi, mutta haluisihan tuon saada mahd. pian kuntoon.
 
Riippuu tietenkin vakuutusyhtiöstä mutta yleensä korvausasioissa aspa on hyvin nopea ja ohjeet saa 1-3 arkipäivässä mihin auton voi viedä korjattavaksi.
 
Onko techiläisillä kokemuksia, kuinka nopeasti ottavat vastapuolen vakuutusyhtiöstä yhteyttä vahinkoilmoituksen (vastapuolen, eli syyllisen tekemä) tekemisen jälkeen?
Mikään paniikkikiire ei asian kanssa ole, kun ihan ajokuntoisena auto säilyi, mutta haluisihan tuon saada mahd. pian kuntoon.
Nopeiten tosiaan pääsee yleensä soittamalla sitten kun ilmoitus on tehty (tosin myös siinä tapauksessa jos vastapuoli hidastelee ilmoituksen kanssa kannattaa olla aktiivinen).

Joko kertovat minne mennä tai antavat vahinko-, tms numeron jonka voi antaa esim. merkkiliikkeessä.
 
Onko kokemuksia superskoda sivustolta ja toimitusajoista? Tilasin tuolta 4.7 vararenkaaseen sarjan ja vielä ei ole kuulunut mitään.
Laitoin sähköpostia 3pvä sitten, kuulemma nihkeitä vastaamaan, vieläkään ei mitään. Kokemuksien perusteella tuotteet kuitenkin tulleet perille. Onneksi maksu paypalilla ja ajattelin lähettää takaisinpyyntö maksun jos ei viikossa näy..
 
Vaimo osti 3v vanhan auton. Ajettu 70tkm. Huomasin, että jäähdytinneste todella vähissä.
Voiko tuota hävitä itsestään, vai onko aina vuodon syy?
 
Vaimo osti 3v vanhan auton. Ajettu 70tkm. Huomasin, että jäähdytinneste todella vähissä.
Voiko tuota hävitä itsestään, vai onko aina vuodon syy?

Kyllä se ajanmyötä vähenee, etenkin jos on sellainen moottori joka käy reilusti yli 100 asteisena. Se paisuntasäiliö kuitenkin hengittää eikä ole täysin
suljettu järjestelmä joten haihtumista tapahtuu.
 
Vaimo osti 3v vanhan auton. Ajettu 70tkm. Huomasin, että jäähdytinneste todella vähissä.
Voiko tuota hävitä itsestään, vai onko aina vuodon syy?
Tarkoittaako "todella vähissä" tässä tapauksessa "reilusti alle min -viivan, paisarin pohjan lähellä" vai "lähellä minimiä, muttei alle"?

Hyvin vähän sitä on omissa kulkineissa koskaan kadonnut, mutta on sitä saanut ihan ehjiinkin autoihin joskus lisätä vaikkei vuotoja ole. Kuten yllä sanottiin, liika paine päästetään ulos ja nestettä katoaa vuosien saatossa.

Lisää nestettä ja seuraa katoaako sitä nopeasti - ellei niin kovaa ajoa.
 
Kyllä jäähdytysnestettä tarvitsee lisätä todella harvoin, jos kaikki on kunnossa.
Tärkeimpiä juttuja on kun käytetyn auton ostaa, avata öljyntäyttökorkkia ja katsoa ettei ole öljy mennyt vaaleaksi töhnäksi, jos näin on niin kansipahvi on pas#ana.
Ja tietysti kannattaa katsoa ettei auto vuoda mitään.
Yksi mahdollisuus tuohon alhaiseen nesteen määrään voi olla, että autoon on tehty joku korjaus missä nestettä on tullut/laskettu ulos ja tämän jälkeen järjestelmään on jäänyt jonkin verran ilmaa vaikka nestettä onkin lisätty.
 
Tarkoittaako "todella vähissä" tässä tapauksessa "reilusti alle min -viivan, paisarin pohjan lähellä" vai "lähellä minimiä, muttei alle"?

Hyvin vähän sitä on omissa kulkineissa koskaan kadonnut, mutta on sitä saanut ihan ehjiinkin autoihin joskus lisätä vaikkei vuotoja ole. Kuten yllä sanottiin, liika paine päästetään ulos ja nestettä katoaa vuosien saatossa.

Lisää nestettä ja seuraa katoaako sitä nopeasti - ellei niin kovaa ajoa.

Reilusti alle minimin. Mutta joo, lisään tänään nestettä ja seuraan. Aika paljon sitä kadonnut 9000km aikana.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 480
Viestejä
4 489 930
Jäsenet
74 244
Uusin jäsen
Ogeh

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom