Kysymyksiä & Vastauksia

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja w!rd
  • Aloitettu Aloitettu
Sainpi tuon hondan kattoverhoilun irti, ja tollaset tuli vastaan..

nimetön.png


Tämä musta on varmaan miinusjohto? Ajattelin jos tällänen antenni siihen tulisi CT27UV29 universaali DIN kattoantenni
niin pitäisi varmaan jonkunlainen adapteri olla tuohon välliin, että saa nuo päät yhdistettyä? ei taida irrotettavia olla nuo antennin johdot?
Taitaapa olla tuo "musta" plusjohto. Äkkiseltään sanoisin että on siis antennivahvistimen sähkönsyöttö, ja antennin sekä vahvistimen on tarkoitus maadottua auton runkoon tuon sahalaitaisen pinnan kautta joka on kattopeltiä vasten.

Sitä nyt voisi testata vaikka niin että laitat radion päälle soittamaan jotain kanavaa joka kuuluu jotenkin, sitten jollain hyppylangalla koitat tarjota tuohon antennin runkoon maadoituksen. Jos ääni paranee selvästi kyse on maadoitusongelmasta, jos ei vaikutusta, niin silloin se vahvistin voi olla rikki.

Sähkökynällä tms kannattaa myös tarkistaa että tuleeko tuohon vahvistimen johtoon sähkö.
 
Taitaapa olla tuo "musta" plusjohto. Äkkiseltään sanoisin että on siis antennivahvistimen sähkönsyöttö, ja antennin sekä vahvistimen on tarkoitus maadottua auton runkoon tuon sahalaitaisen pinnan kautta joka on kattopeltiä vasten.

Sitä nyt voisi testata vaikka niin että laitat radion päälle soittamaan jotain kanavaa joka kuuluu jotenkin, sitten jollain hyppylangalla koitat tarjota tuohon antennin runkoon maadoituksen. Jos ääni paranee selvästi kyse on maadoitusongelmasta, jos ei vaikutusta, niin silloin se vahvistin voi olla rikki.

Sähkökynällä tms kannattaa myös tarkistaa että tuleeko tuohon vahvistimen johtoon sähkö.

Tietääkseni tässä mallissa ei pitäisi olla vahvistinta, sitten olisi tuon radion takaa kiinni tuo "valkoinen" liitin myös.. tässä ainoastaan tuo sininen on kiinni radion takana.

Pitää testata kuitenkin, kunhan koneen suapi tästä kuntoho eka :)
 
Tietääkseni tässä mallissa ei pitäisi olla vahvistinta, sitten olisi tuon radion takaa kiinni tuo "valkoinen" liitin myös.. tässä ainoastaan tuo sininen on kiinni radion takana.

Pitää testata kuitenkin, kunhan koneen suapi tästä kuntoho eka :)
Joku sähkönsyöttö tuonne antennille kuitenkin menee. "Miinusta" sinne ei erillisellä johdolla ole tarvetta syöttää.
 
Kyselisin seuraavaa koskien yksityisiä pysäköintivalvontafirmoja (parkkipate jne jne), kun itse en onnistunut googlesta löytämään vastausta tähän. Satuin tuossa kuulemaan, että kyselevät säänöllisesti autonvuokrausfirmoilta asiakastietoja (kuka oli sitä vuokra-autoa ajanut milloinkin koska kuskia voi vaan "laskuttaa").

Tässä tulee mieleen muutamakin mielenkiintoinen seikka; Mitä sanoo tietosuoja tuollaisen tiedon luovuttamisesta? Yksityiset pysäköinninvalvotafimat ja heidän työntekijät on varrattavissa täysin normaaliin rivikansalaiseen ja samoilla oikeuksilla.
Samalla periaatteella minä voisin soittaa autonvuokrausfirmaan ja kysyä heiltä autojen lainaus/vuokraustiedot muista ihmisitä. Eihän autonvuokrafirma lain mukaan tuollaisia tietoja saa eteenpäin luovuttaa asiakkaistaan muutakuin viranomaisille?

En väitä, että autonvuokrasfirma olisi koskaan tietoja luovuttanut, mutta kuulemma monesti viikossa tulee parkkifirmoilta kyselyjä. Ei ehkä ole laitonta kysyä, mutta luovuttaminen on varmasti, eli kysyvät silti tietäen, että se vastaaminen on lainvastaista?

Hyvin hämärää toimintaa.
 
Eiköhän niissä vuokraussopimuksissa ole pykälä jossa tuon tiedon eteenpäin luovuttaminen hyväksytään.
 
Scandia Rent:in sopparista, ei siinä puhuta kuin viranomaisista:

"Vuokraaja vastaa aina täysimääräisesti vuokra-aikana auton käyttämisestä aiheutuneista pysäköintija pysäköintivirhemaksuista, yksityisen pysäköinninvalvonnan maksuista, ylikuormamaksuista, rikesakoista, ylinopeudesta ja muusta liikennerikoksesta tai rikkomuksesta aiheutuneesta sakosta, tietullimaksusta sekä ruuhkamaksusta. Vuokrasopimuksen allekirjoituksellaan Vuokraaja oikeuttaa Vuokraamon antamaan viranomaisille henkilötietonsa edellä todettujen seuraamusmaksujen määräämiseksi. "

 
Scandia Rent:in sopparista, ei siinä puhuta kuin viranomaisista:

"Vuokraaja vastaa aina täysimääräisesti vuokra-aikana auton käyttämisestä aiheutuneista pysäköintija pysäköintivirhemaksuista, yksityisen pysäköinninvalvonnan maksuista, ylikuormamaksuista, rikesakoista, ylinopeudesta ja muusta liikennerikoksesta tai rikkomuksesta aiheutuneesta sakosta, tietullimaksusta sekä ruuhkamaksusta. Vuokrasopimuksen allekirjoituksellaan Vuokraaja oikeuttaa Vuokraamon antamaan viranomaisille henkilötietonsa edellä todettujen seuraamusmaksujen määräämiseksi. "

Nämä voisivat silti jättää tiedot luovuttamatta ja laskuttaa sen luottokortilta suoraan niin kuin kunnallisen valvonnankin tapauksissa. Se että "vastaa maksuista" ei mielestäni anna oikeutta luovuttaa tietoja "kaikille kysyjille", varsinkaan niille "perintätoimistoille" jotka sattuvat olemaan parkkifirmojen tytäryhtiöitä (näitähän ei esim. Trafin tietojenluovutuskiellot hidasta :rolleyes:)...
 
Scandia Rent:in sopparista, ei siinä puhuta kuin viranomaisista:

"Vuokraaja vastaa aina täysimääräisesti vuokra-aikana auton käyttämisestä aiheutuneista pysäköintija pysäköintivirhemaksuista, yksityisen pysäköinninvalvonnan maksuista, ylikuormamaksuista, rikesakoista, ylinopeudesta ja muusta liikennerikoksesta tai rikkomuksesta aiheutuneesta sakosta, tietullimaksusta sekä ruuhkamaksusta. Vuokrasopimuksen allekirjoituksellaan Vuokraaja oikeuttaa Vuokraamon antamaan viranomaisille henkilötietonsa edellä todettujen seuraamusmaksujen määräämiseksi. "

Jos jätät lapun maksamatta (heität roskiin) valvontafirma tarvitsee osoitteen jonne lähettää maksuvaatimus, tämän henkilötiedon luovutus, sitä kysyttäessä ei mielestäni kuulu kuin viranomaisille (GDPR varmasti alla), kuka vaan voisi esittää itsensä sähköpostissa keneksi vaan. Tuollaiseen kyselyyn kun vaan sattuu yksityisen henkilön/firman oikeudet loppumaan, eikä parkkifirma ole sopimusosapuolena auton vuokrasopimuksessa johon nimen vetäsee (useimmiten ei noista edes mainita muutenkuin "vuokraaja vastaa laskuista") siinäkohtaa kun yksityinenparkkifirma alkaa kysymään asiakas ja osoitetietoja yrityksestä mennään tuon "sopimuksen" ulkopuolelle aika railakkaasti... Viranomainen saa aina pyytää, kyse on ihan yksityishenkilöä vastaavan firman pyynnostä, sama kun minä soittaisin autovuokrafirmaan ja kysyisin vuokratietoja kun autolla oli ajettu minun yksityistietä pitkin...
 
Viimeksi muokattu:
Eiköhän niissä vuokraussopimuksissa ole pykälä jossa tuon tiedon eteenpäin luovuttaminen hyväksytään.
Viranomaiselle kyllä, mutta mietippäs kun kyse on yksityishenkilöstä(vastaava firma) joka tätä "pyytää", parkkifirmat on samoilla oikeuksilla kuin vaikka sinä. "Aisiakastietojen luovuttaminen yksityishenkilöille" on se avainsana jonka laillisuutta pohdin.
 
Viimeksi muokattu:
Jos jätät lapun maksamatta (heität roskiin) valvontafirma tarvitsee osoitteen jonne lähettää maksuvaatimus, tämän henkilätiedon luovutus sitä kysyttäessä ei mielestäni kuulu kuin viranomaisille, kuka vaan voisi esittää itsensä sähköpostissa keneksi vaan. Tuohon kun vaan sattuu yksityisen henkilön/firman oikeudet loppumaan, eikä parkkifirma ole sopimusosapuolena auton vuokrasopimuksessa johon nimen vetäsee (useimmiten ei noista edes mainita muutenkuin "vuokraaja vastaa laskuista") siinäkohtaa kun yksityinenparkkifirma alkaa kysymään asiakastietoja yrityksesä mennään tuon "sopimuksen" ulkopuolelle aika railakkaasti...

Valvonta firma lähettää maksuvaatimuksen auton haltijalle ja vuokraamo luultavasti ilmoittaa asiakkaalle tälläisen tulleen, veloitetaanko suoraan luottokortilta vai haluatko kiistää ja olla yhteydessä valvontayhtiöön.
 
Noin siinä varmasti käy, tähänkin voisi olla vielä reagoimatta ja sekoittaa soppaa entisestään (tulisi autovuokrafirman ja sinun välinen ongelma, eli sopimukset ratkaisee)...Kiitos vastauksista.
 
Käytännössä "lastattu" varmaan tarkoittaa täyteen lastattua. Veikkaan, että suurinta sallittua kokonaismassa ei vielä yhdellä pyörätuolihenkilöllä saavuteta. Optimaaliset paineet voi sitten vaikka lineaarisesti interpoloida taulukon arvoista. Tosin ajonopeuskin pitäisi tuon taulukon mukaan ottaa huomioon. En tiedä, mitkä nopeudet lasketaan "Autobahn-ajoksi", mutta jos ajo on suurimmaksi osaksi moottoritietä, niin kai niitä rengaspaineita voisi sitten hienosäätää lähemmäs tuota taulukon ylärajaa eli ehdottamiasi arvoja. Ja kuten sivun yläreunassa lukee, niin kaikki paineet tulisi mitata renkaiden ollessa kylmiä (eli ei suoraan ajosta tai esim. auringonpaisteessa seisseenä).

Rengaspaineisiin liittyen olen itse asiassa miettinyt sitä, että kuinka paljon renkaan merkki ja malli vaikuttaa siihen, mikä on paras mahdollinen paine. Siis jos vaikka autoa on myyty vain runflat-renkailla, ja vaihtaa niiden tilalle non-runflatit, niin kannattaako valmistajan rengaspainesuosituksia silti noudattaa? Runflat-renkaissahan on "kovuutta" ilman paineitakin, joten voisi kuvitella, että tavallisiin renkaisiin pitäisi laittaa enemmän painetta, jotta ajaminen tuntuu samalta.
 
Nuo erot alkaa, varskin edessä, olla niin pienet että menee jo mittarikohtaisiin virhemarginaaleihin "kotimittareilla".

Pyörätuolihan ei paljoa paina, ja jos siellä on 1-2 henkilöä sekä tuoli, niin ei olla lähelläkään "maksimilastia" millä tarkoitetaan yleensä 4-5 henkilöä sekä takaluukku täynnä tavaraa (kuten esim. Audi ilmaisee tämän bensaluukun kuvassa :D ). Pistä 2.4 / 2.4 ja kovaa ajoa. :D
 
Nuo erot alkaa, varskin edessä, olla niin pienet että menee jo mittarikohtaisiin virhemarginaaleihin "kotimittareilla".

Pyörätuolihan ei paljoa paina, ja jos siellä on 1-2 henkilöä sekä tuoli, niin ei olla lähelläkään "maksimilastia" millä tarkoitetaan yleensä 4-5 henkilöä sekä takaluukku täynnä tavaraa (kuten esim. Audi ilmaisee tämän bensaluukun kuvassa :D ). Pistä 2.4 / 2.4 ja kovaa ajoa. :D
Mietihän tarkemmin. Sanottiin "Renault Kangoo invalidiajoneuvo". Mulle tulee tuosta mieleen, että ei ole kyseessä tavallinen pikkupaku, vaan erikoisvarusteltu malli. Erikoisvarustelua tarvitaan silloin, jos käytössä on sähköpyörätuoli, jossa tuolin käyttäjä istuu omissa vöissään matkan ajan.
Tällöin massaa kertyy:
-kuljettaja 100 kg
-pyörätuolin käyttäjä 80 kg
-sähköpyörätuoli 120 kg

Tuossa on jo 300 kg. Autoon tulee lisää massaa lattiavöistä (4 kpl ja isot lukot), kaiteista, vahvistetusta lattiasta, koteloista ja luiskasta sähköllä tai ilman. Helposti tulee 100 kg varustelusta, jolloin massaa on jo 400 kg. Eikä ole varmaa, että kuskilla viisari pysähtyy sataan ja matkustajalla 80:een. Mielestäni invalidiajoneuvossa on perusteltua käyttää täyden kuorman rengaspaineita. Etenkin kun pelkästä varustelusta + tuolista käyttäjineen tulee yhteensä noin 300 kg suoraan taka-akselille. Voi tulla 400:kin, jos on painavampi henkilö/isoakkuinen tuoli/raskaampi nostolevy perässä.

Kuvassa varusteltu Kangoo.


Edit. Eli kyseessä oli sähköpyörätuoli, ramppiluiskat ja poistetut takapenkit. Luiskat ja muu rakentelu varmaan menevät päittäin poistettujen penkkien kanssa. Silloin kyseessä on kuljettajan lisäksi 180-270 kg nyytti tavaratilassa (kun käyttäjä 60-130 kg ja tuoli 120-140 kg). Tällöin kuorman ja kuljettajan yhteismassa on 250-400 kg (jos kuljettaja 70-130 kg). Pelkkää yhteiskuormaa tuijottaen alarajalla riittäisi kevyen kuorman paineet, ja vasta ylärajalla tarvittaisiin täyden kuorman paineet. Mutta kun siellä on se 180-270 kg paketti tavaratilassa, niin ääritilannekäytöksen takia takarenkaat kaipaavat täysiä paineita joka tapauksessa. Minä laittaisin täyden mukaan.

@Docweird

@teho75
 

Liitteet

  • Screenshot_20200528-151727.png
    Screenshot_20200528-151727.png
    1,5 MB · Luettu: 48
Viimeksi muokattu:
Mietihän tarkemmin. Sanottiin "Renault Kangoo invalidiajoneuvo". Mulle tulee tuosta mieleen, että ei ole kyseessä tavallinen pikkupaku, vaan erikoisvarusteltu malli. Erikoisvarustelua tarvitaan silloin, jos käytössä on sähköpyörätuoli, jossa tuolin käyttäjä istuu omissa vöissään matkan ajan.
Tällöin massaa kertyy:
-kuljettaja 100 kg
-pyörätuolin käyttäjä 80 kg
-sähköpyörätuoli 120 kg

Tuossa on jo 300 kg. Autoon tulee lisää massaa lattiavöistä (4 kpl ja isot lukot), kaiteista, vahvistetusta lattiasta, koteloista ja luiskasta sähköllä tai ilman. Helposti tulee 100 kg varustelusta, jolloin massaa on jo 400 kg. Eikä ole varmaa, että kuskilla viisari pysähtyy sataan ja matkustajalla 80:een. Mielestäni invalidiajoneuvossa on perusteltua käyttää täyden kuorman rengaspaineita.

Kuvassa varusteltu Kangoo.

@teho75
Tuo riippuu täysin onko auto "invataksi" jossa tuolille tila on takana ja 2 paikaa edessä, onko hissi vai ramppi, jne.
Mutta oikeassa olet että kysyjä tosiaan sanoi "kuskataan henkilöä", joten voisi olettaa että joko takapenkit on korvattu pyörätuolitilalla.

Eli käytännössä yksi pyörätuoli + käyttäjä korvaa 2-3 takapenkillä istuvaa (x80kg) sekä itse penkit (20? 30?kg)?


Normaali kevyt kuormahan on 2 x ihmisiä (laskennallisesti käsittääkseni edelleen 80kg) ja vähän matkatavaraa, eli varmaan siellä 180kg.
Täyslasti on sitten auton koosta riippuen esim. 5 x ihmisiä ja takaluukussa paljon tavaraa, tyyliin luokkaa 450-500kg (kangossa on jotain 500kg kantavuutta).

Eli mielestäni tuo "+0.2bar" etten ja taakse oli aikalailla kompromissi tuosta välistä... :D


Edit: teho vastailikin millainen auto kyseessä.
 
Nyt käsi sydämelle, kuinka moni käy lisäämässä tai vähentämässä ilmaa renkaista auton lastauksen mukaan?
 
Nyt käsi sydämelle, kuinka moni käy lisäämässä tai vähentämässä ilmaa renkaista auton lastauksen mukaan?
Kyllä itse voin käydä lisäämässä "täyspaineet" jos olen lähdössä mökille perheen kanssa ja auto täynnä. Muu ajo on 90% yksin ajamista ja mökille matkaa melkein 600km, tosin joten "maksaa vaivan".
 
Olikos se niin ettei noille iskareille ole varsinaista hylkäysrajaa?

Jokapauksessa ok lukemat
 
Onkohan tulpanjohdot helppo itse kasata osista? Katselin että aikanaan joku jyrsijä on niitä nakertanut, mutta toimii toistaiseksi vielä ilman pätkimistä. Vähän tekisi mieli hifistellä ja laittaa ei perusmustat johdot, mutta niitä taidetaan myydä vain kelana.

Toissapäivänä kävin konttorilla. En tiedä noista iskarilukemista että missä menee raja. Arvioikaa noita lukemia.
flzYsIi.png
Kuhan iskarilukemat ovat suht lähellä toisiaan edessä ja takana sekä varsinkin samalla akselilla niin ajoa vaan varsinkin noilla luvuilla. Jos edessä olisi vaikka 80 ja takana 40, nii se kertoisi sitä että todnäk toiset iskariparit on vaihdettu aikanaan ja antaa siten erilaisia lukemia sillä testerillä. (itsellä antoi vanhat etuiskarit 90 ja uudet takaiskarit 50 pintaan, kun katsastin ja perä tuntuu paljon jäykemmältä kuin keula).
 
Toissapäivänä kävin konttorilla. En tiedä noista iskarilukemista että missä menee raja. Arvioikaa noita lukemia.
flzYsIi.png
Numeroita ei tosiaan kannata tuijottaa. Aikoinaan kun iskaritestit tulivat niin sanottiin että testerin valmistajalla on "ohjeisarvot eri automalleille". No sitä voi kuvitella millainen lista siellä on tänäpäivänä 10-15v vanhalle testerille.

Katsurithan joskus mielivaltaisesti hylkäsivät tasaistenkin prosenttien perusteella, lähinnä koska ovat tietämättömiä idiootteja. Esim. kevyelle autolle joku 40% on ihan validi lukema takaiskareille, oli testeri mikä oli.

Itse sain aikoinaan 3B Passattiin (painavin mahdollinen malli nelivedolla ja kutoskoneella) katsurilta kommentin "alkaa nämä takaiskarit olla aika lopussa testerin mukaan".

Kun tokaisin "Jaa? No onneksi ne on vielä takuunalaisia kun ne tuossa teidän omistamassa korjaamossa seinän takana vaihdettiin alle 10tkm sitten..."

... jostain syystä Nummen katsastuksen hepulla ei tämän jälkeen ollutkaan enää ongelmaa uusien Monroeni kanssa... :rolleyes:
 
Tässä kun olen katsellut autoja ja täälläkin sanottu että ei missään nimessä saa VAG-autoa hommata, niin tuli vaan mieleen että onko kaikki VAG-autot paskaa? Kaverillani 2000-luvun alun 400tkm diesel-Passat ja vaihtaa siitä vain kuluvat osat. Kuulemma menee helposti vielä toiset 400tkm :D Onko siis käynyt vain hyvä tuuri vai onko jotain tiettyjä malleja mitä ei tarvitse VAG-autoissa vältellä? Vai koskeeko VAG-ongelmat ainoastaan uudempia?
 
Tässä kun olen katsellut autoja ja täälläkin sanottu että ei missään nimessä saa VAG-autoa hommata, niin tuli vaan mieleen että onko kaikki VAG-autot paskaa? Kaverillani 2000-luvun alun 400tkm diesel-Passat ja vaihtaa siitä vain kuluvat osat. Kuulemma menee helposti vielä toiset 400tkm :D Onko siis käynyt vain hyvä tuuri vai onko jotain tiettyjä malleja mitä ei tarvitse VAG-autoissa vältellä? Vai koskeeko VAG-ongelmat ainoastaan uudempia?
Ei ole.

Se "paska", jos käytetään raakaa nyrkkisääntöä, on vuosien 2005 ja 2012 välillä. Muut ovat sitten "yksilöitä".

Mutta juuri tuolla välillä tulivat suurimmat ongelmat ruostumisen kanssa (esim. se kaverisi 3B passatti on huomattavasti parempi ruosteen suhteen kuin 2005 tullut 3C) sekä erilaiset DSG, ketju-, kiristin-, männänrengas-, korkeapaine bensapumppu, ym ongelmat.

Dieselit ovat olleet huomattavasti vähäongelmaisempia kuin bensat, vaikka nekin saivat kolauksen luotettavuuteen kun siiryttiin korkeapaine-pumppusuutin -vehkeisiin.

Näin niin kuin kuin "yleistyksenä"...
 
Ford Mondeo 2011, EcoBoost 1.6.

Start&Stop ei toimi. Tutkivat aikanaan perushuollon yhteydessä nyrkkipajalla eivätkä löytäneet vikaa. Toimi pari kertaa sen jälkeen, varmaan nollanneet jotain. Marmorilla vaihtoivat muiden korjausten ohella akun ja siitä piti johtua. Toimi taas pari kertaa, kunnes ei enää mitään. Tästä aikaa puoli vuotta tms. Ihan sama ajaako matkaa, mitkä on lämpötilat tai muuta, ei toimi ollenkaan. Sinänsä itteä niin haittaa, mutta oishan se jännä tietää mistä johtuu. Velottavat ihan perkeleesti diagnostiikasta, niin en kyllä merkkihuoltoon tuota enää tuon takia vie.

Varmaan mahdoton kenenkään sanoa tutkimatta, mutta arvailla aina voi, jos vaikka olisi tullut vastaava eteen.
 
Ford Mondeo 2011, EcoBoost 1.6.

Start&Stop ei toimi. Tutkivat aikanaan perushuollon yhteydessä nyrkkipajalla eivätkä löytäneet vikaa. Toimi pari kertaa sen jälkeen, varmaan nollanneet jotain. Marmorilla vaihtoivat muiden korjausten ohella akun ja siitä piti johtua. Toimi taas pari kertaa, kunnes ei enää mitään. Tästä aikaa puoli vuotta tms. Ihan sama ajaako matkaa, mitkä on lämpötilat tai muuta, ei toimi ollenkaan. Sinänsä itteä niin haittaa, mutta oishan se jännä tietää mistä johtuu. Velottavat ihan perkeleesti diagnostiikasta, niin en kyllä merkkihuoltoon tuota enää tuon takia vie.

Varmaan mahdoton kenenkään sanoa tutkimatta, mutta arvailla aina voi, jos vaikka olisi tullut vastaava eteen.

Onko autossa useampi akku? Ei kait tuossa voi kovinkaan montaa vikapaikkaa olla, termostaati(t), lämpötila-anturi(t), polkimien anturi(t), vaihdeanturi(t), ehkä jopa joku käyntitieto??? Jos manuaalivaihteinen, ehkä helpoin aloittaa kytkinpolkimen anturista.

Edit: onkohan akulle monitorointia ja mahdollisesti autolle kerrottu uudesta akusta?
 
Onko autossa useampi akku? Ei kait tuossa voi kovinkaan montaa vikapaikkaa olla, termostaati(t), lämpötila-anturi(t), polkimien anturi(t), vaihdeanturi(t), ehkä jopa joku käyntitieto??? Jos manuaalivaihteinen, ehkä helpoin aloittaa kytkinpolkimen anturista.

Edit: onkohan akulle monitorointia ja mahdollisesti autolle kerrottu uudesta akusta?
Manuaali on. On siis kaksi kertaa toiminut huoltojen valohoidon (akkua irti ja tietskareiden nollailua?) jälkeen, mutta siihen se jää. Siksi ei luulisi asentotunnistimissa olevan vikaa...

Yksi akku tossa tietääkseni on. Merkkihuollon luulisi osaavan koodata auto, kun vaihtavat akkua tuota korjatessa. Mutta...

Laturi huono tai akun varauksen mittauksessa vikaa? Vanhalla akulla valitti pari kertaa jännitteestä, mutta uudella ei ole toistaiseksi tehnyt. Vielä kun se S&S aikoja sitten toimi, niin lopulta toimi enää pitkän matkan jälkeen. Siksi olin lähes varma (ja merkkihuolto myös...), että akun vaihdolla tulisi kuntoon.
 
Manuaali on. On siis kaksi kertaa toiminut huoltojen valohoidon (akkua irti ja tietskareiden nollailua?) jälkeen, mutta siihen se jää. Siksi ei luulisi asentotunnistimissa olevan vikaa...

Yksi akku tossa tietääkseni on. Merkkihuollon luulisi osaavan koodata auto, kun vaihtavat akkua tuota korjatessa. Mutta...

Laturi huono tai akun varauksen mittauksessa vikaa? Vanhalla akulla valitti pari kertaa jännitteestä, mutta uudella ei ole toistaiseksi tehnyt. Vielä kun se S&S aikoja sitten toimi, niin lopulta toimi enää pitkän matkan jälkeen. Siksi olin lähes varma (ja merkkihuolto myös...), että akun vaihdolla tulisi kuntoon.

Onhan se mahdollista, että on latauksessakin vikaa, mutta se kyllä näkyy hyvin pian akun tyhjentymisenä. Jos omaat yleismittarin, niin mittaa auto käynnissä akulta jännite, ei ihan koko totuutta kerro, mutta kyllä siitä suunnan saa, että missä mennään.
 
Vaihtelen tässä autoon vetarin sisempää niveltä ja huomasin pelkkää pyörännapaa pyöritellessäni (vetari siis irti jo), että siinähän on pieni välys. Onkohan tuo normaalia, eli painaako vetarin mutteri tuon kireäksi takaisin asennettaessa, vai onko laakeri vaihdon tarpeessa?
 
Vaihtelen tässä autoon vetarin sisempää niveltä ja huomasin pelkkää pyörännapaa pyöritellessäni (vetari siis irti jo), että siinähän on pieni välys. Onkohan tuo normaalia, eli painaako vetarin mutteri tuon kireäksi takaisin asennettaessa, vai onko laakeri vaihdon tarpeessa?

Mikä auto?
 
Vaihtelen tässä autoon vetarin sisempää niveltä ja huomasin pelkkää pyörännapaa pyöritellessäni (vetari siis irti jo), että siinähän on pieni välys. Onkohan tuo normaalia, eli painaako vetarin mutteri tuon kireäksi takaisin asennettaessa, vai onko laakeri vaihdon tarpeessa?

Eipä se vetarin kiinnitys siihen laakerin välykseen yleensä vaikuta millään tavalla, kuitenkin lähes kaikissa on 2-rivinen kuulalaakeri vetävässä päässä.
 
Eipä se vetarin kiinnitys siihen laakerin välykseen yleensä vaikuta millään tavalla, kuitenkin lähes kaikissa on 2-rivinen kuulalaakeri vetävässä päässä.
Tiiä näistä mikä on sitten yleisempää. Kaikissa niissä mitä oon ite purkanut, laakeripaketti pidetään koossa napapultilla ja kun vetari on irti niin kyllä laakerissa löysää tuntuu. Sille ei myöskään saa silloin laittaa kuormaa, eli esimerkiksi auton siirtely pyörillään ilman vetoakselia on ehdoton nou-nou.
 
Unohtui tosiaan mainita, että auto on Seat Toledo -04. Sama siis, kuin neloskoppainen Golf.

Tuossa ylempänä jo tulikin juttua, mutta saattaa siinä pieni klappi olla kun vetarin pultti ei ole kiinni.
Jos ei oireile mitenkään niin anna olla.
 
Eipä tuo ainakaan viime katsastuksessa mitään sanonut ja sen jälkeen on tullut varmaan 7tkm mittariin. Pistän paikat kasaan ja katsastan.
 
Jarrunesteen vaihdosta mulla on kysyttävää:
Kun korjausoppaassa mainitaan että jarruneste on vaihdettava tai jarrut ilmattava tietyssä järjestyksessä niin onko sillä oikeasti mitään väliä?
Olen aina vaihtanut jarrunesteen sattumanvaraisessa järjestyksessä eikä koskaan ole jarrutehot olleet vaihdon jälkeen heikot. Katsastuksessakin ovat jarruvoimat okei olleet.
Mikä merkitys tuolla järjestyksellä on?
Villi veikkaus, 2-piirisessä järjestelmässä eri putket menee eri paikkaan ja ilma tulee ulos parhaiten sieltä "päästä".

Audeissahan tuo ilmaus menee tyyliin "nappaa auki takaa vasemmalta ja kerro testerille että 'alas ilmata'". :D
 
Autosta kuuluu liikkeelle lähdettäessä (sekä eteen että taakse) ja välillä kaasua painettaessa jostain pohjan keskitietämiltä pieni, korkeahko metallinen naksahdus. Ei ole mikään kova jysäys eikä se muutenkaan tunnu missään, vaan ainoastaan ääni kuuluu. Ääni kuuluu aika-ajoin ja välillä ei välttämättä ollenkaan. Merkitystä ei oikeastaan ole myöskään sillä kuinka rivakan lähdön tekee. Onko kellään ollut vastaavia ongelmia ja millaisia ratkaisuja niihin on ollut? Autohan on bemari e60 vm. -08. Kilsoja himpun alle 110 k.

Jotain netistä lueskelin, niin vois olla joku vetoakselin nivel tai kumi vai mikä lie. Jollakin oli ollut kässärin vaijeri irti kiinnikkeistä ja se jotenkin otti kiinni vetariin. Omassa yksilössäni tuo käkkäri ottaa aika ylhäältä eli vois olla vaijeri löysällä, joten jotain tällaistakin voisi olla... Otetaan kuitenkin vastaan hienostuneita arvauksia, mutta kaipa tuota pitää jossain käydä silti näyttämässä. Osaisi vaan valmistautua vähän henkisesti. :D
 
Kardaanin ristinivel hyvinkin todennäköinen.

Heti kun pienikin liike kohdistuu kardaaniin niin kuuluu naksahdus(tai sellainen ting/tik :smile: ) kun väljät poistuvat.
 
Kardaanin ristinivel hyvinkin todennäköinen.

Heti kun pienikin liike kohdistuu kardaaniin niin kuuluu naksahdus(tai sellainen ting/tik :smile: ) kun väljät poistuvat.
No se on juuri tollainen kuvailemasi "ting/tik"-ääni. :D Mitäs tuolle voipi tehdä? Nopealla Googlauksella ainakin kävi ilmi, että tuota ei voisi vaihtaa ilman, että vaihtaa koko kardaania?
 
No se on juuri tollainen kuvailemasi "ting/tik"-ääni. :D Mitäs tuolle voipi tehdä? Nopealla Googlauksella ainakin kävi ilmi, että tuota ei voisi vaihtaa ilman, että vaihtaa koko kardaania?

Kannattaa selvittää mistä se ääni tulee, eikä vaihdella osia arvailujen perusteella. Ristikkoja voidaan kyllä vaihdella ilman koko kardaanin vaihtoa, jos vain löytyy oikean kokoinen palikka.
Suosittelen viemään auton osaavalle pajalle.
 
Kannattaa selvittää mistä se ääni tulee, eikä vaihdella osia arvailujen perusteella. Ristikkoja voidaan kyllä vaihdella ilman koko kardaanin vaihtoa, jos vain löytyy oikean kokoinen palikka.
Suosittelen viemään auton osaavalle pajalle.
Juu, ei tietenkään! Pajalle olen viemässä, ei ole itsellä kykyä alkaa itse huoltamaan. Hienostuneita arvailuja vaan kyselin tosiaan senkin varalta, jos jollain olisi kokemusta vastaavasta ongelmasta vaikkapa ihan saman mallisestakin autosta.
 
Jarrunesteen vaihdosta mulla on kysyttävää:
Kun korjausoppaassa mainitaan että jarruneste on vaihdettava tai jarrut ilmattava tietyssä järjestyksessä niin onko sillä oikeasti mitään väliä?
Olen aina vaihtanut jarrunesteen sattumanvaraisessa järjestyksessä eikä koskaan ole jarrutehot olleet vaihdon jälkeen heikot. Katsastuksessakin ovat jarruvoimat okei olleet.
Mikä merkitys tuolla järjestyksellä on?
Aloitetaan kauimmaisesta ilmausnipasta. Syykin on hyvin yksinkertainen mutta hankala selittää lyhyesti. Yksinkertaistettuna jos on esim. F -kirjaimen mallinen nestelinja ja painat linjaan paineen tuolta äffän alapäästä -> mahdollinen ilma painuu kasaan ja tuon alimman sakaran ohi voi mennä kuplia ylähaaraan. Jos aloitat ilmaamisen alahaarasta palautuu nuo kuplat ylähaarasta kun paine löysätään. Kun ilmaat ylähaaraa voi nuo samat kuplat ampuakin tuonne alahaaraan ja jää sinne -> voi joutua tekemään ilmausta monta kertaa. Oliko tarpeeksi vaikeasti selitetty? :D

Käytännössä se ilmausjärjestys ei ole niin nöpönuukaa varsinkaan nykyään, mutta hyvä käytäntö aloittaa silti aina kauimmasta nipasta.

@Valtzu Kardaanihan se, kannattaa varautua siihen ettei ristikoita saa / joka paja ei niitä edes vaihda, eli dollareita palaa...
 
Tuli ladattua eilen skootterin akku ja kun väänsin korkkeja kiinni akkuun, yksi halkesi.
Saisin varmaan tuon tongilla vielä avattua, mutta myydäänkö jossain varaosana noita akkujen korkkeja?
 
Tuli ladattua eilen skootterin akku ja kun väänsin korkkeja kiinni akkuun, yksi halkesi.
Saisin varmaan tuon tongilla vielä avattua, mutta myydäänkö jossain varaosana noita akkujen korkkeja?

Tuskin myydään, ellet löydä jostain akkuliikkeen rojukasasta samanlaista akkua mistä voi luovuttaa korkin. Sittenkin ongelmaksi jäisi se korkkia vajaa akku missä hapot sisällä.

3D tulostuksena jos vain materiaali kestää, tai sitten mallinnus ja jossain pajalla teettämällä, metallista ei vissiin kuitenkaan...

Itse ostin keväällä uuden akun, maksoi 25€.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 504
Viestejä
4 490 504
Jäsenet
74 249
Uusin jäsen
Lassi80

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom