Kysymyksiä & Vastauksia

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja w!rd
  • Aloitettu Aloitettu
Vieläkö näitä uusia farmariautoja saa ns. piilofarmariksi pienempien verojen suhteen kuten noita vanhempia jenkkivehkeitä?

Chevrolet Caprice Classic STW A Farmari 1990 - Vaihtoauto - Nettiauto

Kuinka uusia? Tuollaisen Capricen saa henkilöautoksi parilla satasella. Sitten taas uusien Suzuki Jimnyn maahantuonti ja kauppa on loppu. Jatkossa kuitenkin on mahdollisuus kait tuollainen pakuna. ostaa sellainen 2h pakuna. IS tuosta jotain uutisoi jos jaksaa kaivella. Jotain siinä oli että jo tilattujen autojen soppareita ei pistetty silppuriin, kun asikkaita ei kiinnosta onko siinä takapenkkiä vai ei.
Pakujuttu taas liittyy uutisen mukaan jotenkin päästöihin, tietenkin ja kuinkas muutenkaan.

Itse jos tuollaisen ostaisin, niin takapenkit lähtisi heti ensimmäisenä hevonkuuseen jos olisivat yhtään tiellä. Mutta tutkimattomia on verottajan tiet. Nyt kun vielä aukeaa kesäkuussa että pakuilla saa ajaa 120kmh vähintään, jos vissiin pitää olla jotain abseja tms. Yhtä selvää kun peräkärryn vetäminen.
 
Kuinka uusia? Tuollaisen Capricen saa henkilöautoksi parilla satasella. Sitten taas uusien Suzuki Jimnyn maahantuonti ja kauppa on loppu. Jatkossa kuitenkin on mahdollisuus kait tuollainen pakuna. ostaa sellainen 2h pakuna. IS tuosta jotain uutisoi jos jaksaa kaivella. Jotain siinä oli että jo tilattujen autojen soppareita ei pistetty silppuriin, kun asikkaita ei kiinnosta onko siinä takapenkkiä vai ei.
Pakujuttu taas liittyy uutisen mukaan jotenkin päästöihin, tietenkin ja kuinkas muutenkaan.

Itse jos tuollaisen ostaisin, niin takapenkit lähtisi heti ensimmäisenä hevonkuuseen jos olisivat yhtään tiellä. Mutta tutkimattomia on verottajan tiet. Nyt kun vielä aukeaa kesäkuussa että pakuilla saa ajaa 120kmh vähintään, jos vissiin pitää olla jotain abseja tms. Yhtä selvää kun peräkärryn vetäminen.

Siis se takana, että uudemmissa pakettiautoksi muutetuissa diesel-farmareissa ei yleensä ole noita takapenkkejä ja saisi taakse käyttöön penkit ilman uudelleenrekisteröintiä.
 
Polossa kukkii kurakaaret ja ovikynnykset. Onko ruosteenpysäyttäjistä mihinkään? Kuvassa esimerkkejä. Olen käsittänyt, että jos tuollaista käyttää, niin ensin pitäisi näyttää ruostepaikalle vähintään teräsharjaa tai mieluummin rälläkkää. Jatkokysymys: kannattaako maalipinnan alla kuplana näkyvälle ruosteelle tehdä mitään vai pitäisikö vain odottaa, että se tulee maalipinnasta läpi?

Screenshot_2020-05-06 Ruosteenpysäyttäjät ja ruosteenpoistajat Motonet Oy.png
 
Tarkoitat varmaan 3050kg=3500kg? mutta silloin ei enään BE riitä vaan tarvitaan C1 eli kevytkuorma-auto kortti sekä välimallin E-kortti koska kärry painaa yli 750kg eli yhdessä C1E. Saa toki korjata jos ymmärsin/ kirjoitin väärin.

C1E tarvitsee vasta, jos vetoauto painaa yli tuon 3500 kg, eli se on rekisteröity kevytkuorma-autoksi.

Nykyisin kannattaa ajaa suosiolla C1E BE:n sijaan, jos ei itseltä tai tutuilta löydy sopivaa kalustoa koetta varten ja joutuu vuokraamaan kaluston, sekä C- tai C1-kortti löytyy jo taskusta.
Kuitenkin hintaero korttien välillä on vain muutamia satasia, jos joutuu autokoulussa käymään, sitten voi huoletta vetää yhdistelmiä 12 tonniin asti.

Jotenkin minulla on sellainen käsitys, että tuo B/96 kortti on jäänne 90-luvulta, kun vanhojen korttien omistajat saivat hakea BE:n tai tuon B/96:sen korttiinsa maksamalla pelkän leimaveron uudesta kortista.
Itsekkin olin isäukon mukana poliisiasemalla 90-luvun puolivälissä, kun ukko vaihtoi vanhan 80-luvun pahvikortin isoon muovikorttiin ja sai samalla korttiin BE:n ja ison A:n.
 
Alkaa pian olla 200tkm lasissa bensiini 1.6 EcoBoost mk4 Mondeossa ja mm. jakopään hihnan vaihto edessä.

Nyt autojen tekniista yhtään sen enempää tietämättä, niin tuli ajatuksia, että kannattaisiko tuon remontin yhteydessä tehdä muutakin samalla kertaa kun konehuonetta myllätään? Ei tietoa missä edes hihna on tuossa koneessa.

Onko hyviä vinkkejä heittää? Vesipumppu varmaan hihnan vaihdon yhteydessä nyt ainakin?
 
Jotenkin minulla on sellainen käsitys, että tuo B/96 kortti on jäänne 90-luvulta
Tää ei nyt oikein kuulosta todennäköiseltä, kun tämä mahdollisuus 4250kg painavan yhdistelmän kuljettamiseen B-kortilla mainitaan ensimmäisen kerran vasta 2013 voimaan tulleessa ajokorttilaissa.
 
Tää ei nyt oikein kuulosta todennäköiseltä, kun tämä mahdollisuus 4250kg painavan yhdistelmän kuljettamiseen B-kortilla mainitaan ensimmäisen kerran vasta 2013 voimaan tulleessa ajokorttilaissa.

Paljolti mahdollista tuokin, en ole tuon melko turhan B/96 kortin historiaan perehtynyt.

Suomessahan B-kortin painoraja on lähes aina ollut tuo 3500 kg, mutta esimerkiksi saksassa aikoinaan myönnetyt B-luokan ajo-oikeuden kortit oikeuttivat ajamaan max. 7500 kg:n painoisia ajoneuvoja ja ilmeisesti aiemmin tuo 7500 kg oli myös sallitun yhdistelmän paino.
Näitä ajokorttien painorajoja taidettiin yhdenmukaistaa EU-alueella jossain 2010-luvun alussa ja tästä syystä syntyi esimerkiksi C1-luokan ajo-oikeus.

Ilmeisesti vuoden 1996 kesäkuuhun asti on saanut vetää mitä tahansa kärryä B-kortilla ja vasta sen jälkeen on ruvettu vaatimaan BE-korttia.
 
Ilmeisesti vuoden 1996 kesäkuuhun asti on saanut vetää mitä tahansa kärryä B-kortilla ja vasta sen jälkeen on ruvettu vaatimaan BE-korttia.

Kyllä ja silloin aikanaan ennen tuota ajokortin ajaneet saivat hakea tuon pikku E:n vain ajokortin uusimisen hinnalla (tiettyyn päivämäärään asti). Jonka jälkeen sen joutuivat kaikki suorittamaan erikseen niin kuin nykyäänkin.
 
Muistan tuon ryntäyksen kortin uusintaan, kun olin pikku nassikkana isäukon kanssa muistaakseni siirtymäajan loppupuolella poliisiasemalla useamman tunnin jonottamassa, että ukko sai hakemuksen jätettyä ja muutaman sadan markan leimaveron uudesta kortista maksettua.
 
mb v220 vm2000 vilkut lopetti toimintansa kokonaan. Viisarista ei tapahdu mitään eikä hätävalopainikkeesta. Sulakkeet käyty huolellisesti läpi ja polttimot katsottu silmämääräisesti, että ovat kunnossa. Voiko tän ikäisessä autossa yhden vilkunpolttimon hajoaminen johtaa siihen, että mikään vilkuista ei toimi? Keinot aika vähissä enkä kaikkia polttimoita turhaan jaksaisi vaihtaa.

Mitähän tässä on vielä kokeiltavissa, jos polttimot ovat kunnossa? Rele? Jotain muuta? Parin tonnin kippoa ei jaksaisi kiikuttaa korjaamolle
 
Ei mahda tuon ikäisessä enää suoraa relettä edes olla, vanhemmissakaan ei pelkkää vilkkurelettä ole vaan ne on monitoimireleessä joka ohjaa useampaa asiaa. SAM yksikössä taitaa tuon ikäisen vilkut olla ja niissä ainakin on juotos- / hapettumavikaa.
 
Ei mahda tuon ikäisessä enää suoraa relettä edes olla, vanhemmissakaan ei pelkkää vilkkurelettä ole vaan ne on monitoimireleessä joka ohjaa useampaa asiaa. SAM yksikössä taitaa tuon ikäisen vilkut olla ja niissä ainakin on juotos- / hapettumavikaa.

SAM tullut usein vastaan googlella. Kokeillaan vielä helpompia konsteja. Auto ollut firman vara-autona, eli harvoin ajossa. Olis sääli laittaa hyvää autoa paaliin pikkuvian takia.
 
Viimeksi muokattu:
Polossa kukkii kurakaaret ja ovikynnykset. Onko ruosteenpysäyttäjistä mihinkään? Kuvassa esimerkkejä. Olen käsittänyt, että jos tuollaista käyttää, niin ensin pitäisi näyttää ruostepaikalle vähintään teräsharjaa tai mieluummin rälläkkää. Jatkokysymys: kannattaako maalipinnan alla kuplana näkyvälle ruosteelle tehdä mitään vai pitäisikö vain odottaa, että se tulee maalipinnasta läpi?

Screenshot_2020-05-06 Ruosteenpysäyttäjät ja ruosteenpoistajat Motonet Oy.png

Mulla ruosteen pysäyttäjä aina toiminut niinku pitää, koskaan ei ole lähtenyt uudestaan etenemään, tärkeintä on odottaa että on varmasti kuiva ennen kuin käsittelee tai maalaa...

Missä se kupla on, hyvin usein kupla tarkoittaa sitä että se ruoste tulee pellin toiselta puolelta jo läpi ja sitä kun rupeaa ottamaan auki niin reikä tulee, sen takia katsastuksessa helmoja paukutellaan vasaralla ettei pääse piilossa etenemään.
 
Saako tuon Google mapsin hakukentän jotenkin pois tuosta näytöltä, en löydä asetusta autosta enkä puhelimesta.
 

Liitteet

  • IMG_20200510_193015.jpg
    IMG_20200510_193015.jpg
    2,9 MB · Luettu: 91
Onko jollain kokemusta uuden antennin asentamisesta? Ittelläni on tuollainen - 05 vm honda cr-v, ja radion kuuluvuus on välillä niin ja näin. Välillä kuuluu hyvin, välillä kehnommin. Samoissa paikoissa ajaa uudemmilla autoilla, niin kuuluu hyvin kokoajan.
Tilasin tuollaisen MDS:sän antennivahvistimen, muttei auttanut yhtään.
Uusi radio on tulossa postissa, kannattaisiko sitä odotella ja testailla, vai tilata jo uusi antenni jos siitä johtuu?
Mietin minkälainen homma kattoverhoilu on ottaa irti ja viedä sieltä antennin johdoitus? Tulisi entisen kohdalle.. Vai tekeekö noilla lasi antenneilla mitään, ne ainakin helppo olisi asentaa?
 
Onko jollain kokemusta uuden antennin asentamisesta? Ittelläni on tuollainen - 05 vm honda cr-v, ja radion kuuluvuus on välillä niin ja näin. Välillä kuuluu hyvin, välillä kehnommin. Samoissa paikoissa ajaa uudemmilla autoilla, niin kuuluu hyvin kokoajan.
Tilasin tuollaisen MDS:sän antennivahvistimen, muttei auttanut yhtään.
Uusi radio on tulossa postissa, kannattaisiko sitä odotella ja testailla, vai tilata jo uusi antenni jos siitä johtuu?
Mietin minkälainen homma kattoverhoilu on ottaa irti ja viedä sieltä antennin johdoitus? Tulisi entisen kohdalle.. Vai tekeekö noilla lasi antenneilla mitään, ne ainakin helppo olisi asentaa?

Yhdessä vanhemmassa jenkissä oli lasiantenni, joka toimi hyvin niin kauan kun tuulilasi meni vaihtoon ja eipä ollut uudessa lasissa antennia. Mutkat suoraksi ja tavan antennijohto kiemurtelemaan kojelaudan päälle. Eihän se nätti ollut mutta toimi.
 
Onko jollain kokemusta uuden antennin asentamisesta? Ittelläni on tuollainen - 05 vm honda cr-v, ja radion kuuluvuus on välillä niin ja näin. Välillä kuuluu hyvin, välillä kehnommin. Samoissa paikoissa ajaa uudemmilla autoilla, niin kuuluu hyvin kokoajan.
Tilasin tuollaisen MDS:sän antennivahvistimen, muttei auttanut yhtään.
Uusi radio on tulossa postissa, kannattaisiko sitä odotella ja testailla, vai tilata jo uusi antenni jos siitä johtuu?
Mietin minkälainen homma kattoverhoilu on ottaa irti ja viedä sieltä antennin johdoitus? Tulisi entisen kohdalle.. Vai tekeekö noilla lasi antenneilla mitään, ne ainakin helppo olisi asentaa?
Jos antenni ei ole jalastaan maadoittunut, niin sillä on yllättävän iso vaikutus. Jos se jalka on sopivasti hapettunut, niin se ei välttämättä enää maadoitu siihen auton kattoon.
 
Onko kellään tietoa paljonko kustantaisi tai kuka edes sellaisia tekisi kuin momenttiavaimen kalibrointi vai onkohan vaan edullisempaa hommata uusi tilalle? Tuntuu ettei asteikko oikein täsmää jos 110nm laitettu mutteri vaatii 2kk:n kuluttua metrin vartta avaamiseen
 
Onko kellään tietoa paljonko kustantaisi tai kuka edes sellaisia tekisi kuin momenttiavaimen kalibrointi vai onkohan vaan edullisempaa hommata uusi tilalle? Tuntuu ettei asteikko oikein täsmää jos 110nm laitettu mutteri vaatii 2kk:n kuluttua metrin vartta avaamiseen

"Kalibroit" itse vaikka kalavaa'alla tai mitatulla vesiämpärillä. Mittaat kahvan päädyn etäisyyden nelikantista, laitat avaimen kiinni ruuvipenkkiin ja vedät vaa'alla mitatusta kohdasta.

Sitten vaan laskemaan: massa (kg) * 9,81 * varsi (m) = momentti (Nm). Mikäli mittaat siten, että myös avaimen oma paino kääntää sitä, kaavan massaan tulee lisätä puolet avaimen painosta.

Esimerkiksi puolen metrin varrella 2 kg painoisen avaimen tulisi naksahtaa 8 l (eli kg) vesiämpärillä 9*9,81*0,5 = 44,1 Nm paikkeilta, kun avainta vedetään vaakatasosta alaspäin.

Tarkkuus toki riippuu mittaajasta, mutta jos tuon tekee mitenkään järkevästi, ±10% tarkkuuteen (onko avain edes hehtaarilla) pääsee heittämällä. Jos taas mittailee tarkasti ja tietää massan hyvin, perusavaimen ±3-5% tehdastarkkuuden varmistaminenkin on ihan mahdollista. :tup:
 
Onko kellään tietoa paljonko kustantaisi tai kuka edes sellaisia tekisi kuin momenttiavaimen kalibrointi vai onkohan vaan edullisempaa hommata uusi tilalle? Tuntuu ettei asteikko oikein täsmää jos 110nm laitettu mutteri vaatii 2kk:n kuluttua metrin vartta avaamiseen

Jos on tuttuja teollisuudessa töissä niin aika monessa paikassa on testauslaite momenttiavaimille. Jos ei niin hae suoraan uusi Biltemasta.
 
Onko kellään tietoa paljonko kustantaisi tai kuka edes sellaisia tekisi kuin momenttiavaimen kalibrointi vai onkohan vaan edullisempaa hommata uusi tilalle? Tuntuu ettei asteikko oikein täsmää jos 110nm laitettu mutteri vaatii 2kk:n kuluttua metrin vartta avaamiseen

Jos on yhtään kalliimpi momenttiavain ja vaikutat pk-seudulla, niin tuolla saa avaimen tarkastettua kympeillä.
 
IMG_20200513_183904.jpg
Piaggio fly 50 4t
Mikähän tuo perästä lähtevä letku on ja mihin tuo toinen pää mahdollisesti kuuluu?
Roikkui ja hankasi rengasta.
 
Onko kellään tietoa paljonko kustantaisi tai kuka edes sellaisia tekisi kuin momenttiavaimen kalibrointi vai onkohan vaan edullisempaa hommata uusi tilalle? Tuntuu ettei asteikko oikein täsmää jos 110nm laitettu mutteri vaatii 2kk:n kuluttua metrin vartta avaamiseen
Jos niitä ei sillä metrin varrella ole väännetty kiinni, se tarkoittaa, että ne on ruostunut kiinni. Laita pulttitervaa mutteriin asennuksen yhteydessä niin aukeaa helposti seuraavalla kerralla.
 
Mites tuo seisonnassa olevan auton omiin nimiin ottaminen tapahtuu niin, että kyseinen auto olisi myös nimiinottamisen jälkeen seisonnassa, ettei turhia vakuutus ja vero maksuja mene?
 
Mites tuo seisonnassa olevan auton omiin nimiin ottaminen tapahtuu niin, että kyseinen auto olisi myös nimiinottamisen jälkeen seisonnassa, ettei turhia vakuutus ja vero maksuja mene?
Netissä kun teet vaihdoksen trafilla se kysyy pidetäänkö liikenteestä pois vai otakko käyttöön.
 
Joo, niimpä tuo kysyikin. Nyt pitäisi olla auto (romu) omissa nimissä, tosin Trafin sivuilla jotain ongelmaa nyt, niin ei ainakaan heti päivittynyt omiin nimiin vaan jäi lukemaan, että autosta on tehty luovutusilmoitus. Itselle käytännössä maksettiin, että vein kyseisen auton pois entisen työkaverin pihasta, kun oli siinä 3v seisonut jo.:lol: Mitään en maksanut, mutta autosta on löytynyt jo vajaan kympin edestä kolikoita. :lol:

Mitään muuta vikaa autossa ei pitäisi olla, kun että jarruputki poikki, Kuulemma katkennut heti edellisen leimaamisen jälkeen. Tunkata auto ylös ja koittaa etsiä mistä se on poikki, jos kunnostaisi leima kuntoon ja myisi pois.
 
Sanokaapa miten tuo antennijohdon pystyi testaamaan yleismittarilla? Ei mitään muistikuvaa enään.. :rofl2:

Mietin että riittääkö jos asentaa vaan uuden antennipohjan + antennin, jos tuo johto olisi ehjä.. sitä uutta johtoa ei viittisi ruveta vetelemään, sen verta iso homma ottaa tuo kattoverhoilu irti.

Ja toinen kysymys, miten helkutissa tuo sivuverhoilu (harmaa) mahtaa olla kiinni? Se pitäisi saada irti, että saa tuon kattoverhoilun paremmin auki, ja pääsisi käsiksi antenniin..

nimetön.png
 
Sanokaapa miten tuo antennijohdon pystyi testaamaan yleismittarilla? Ei mitään muistikuvaa enään.. :rofl2:

Mietin että riittääkö jos asentaa vaan uuden antennipohjan + antennin, jos tuo johto olisi ehjä.. sitä uutta johtoa ei viittisi ruveta vetelemään, sen verta iso homma ottaa tuo kattoverhoilu irti.

Ja toinen kysymys, miten helkutissa tuo sivuverhoilu (harmaa) mahtaa olla kiinni? Se pitäisi saada irti, että saa tuon kattoverhoilun paremmin auki, ja pääsisi käsiksi antenniin..

nimetön.png

Osittain on tuon vasemmalla olevan tiivisteen alla ja saattaa olla muutama muoviklipsi.
 
IMG_20200513_183904.jpg
Piaggio fly 50 4t
Mikähän tuo perästä lähtevä letku on ja mihin tuo toinen pää mahdollisesti kuuluu?
Roikkui ja hankasi rengasta.

Tarkennus on jossain muualla kuin "letkun päässä" eikä toistakaan päätä näe?

voi olla melkein mitä vain...
 
Itse kun menen katsomaan viikonpäästä kaverin autoa (legasy -98), kun jarrurummuista tihkuu nestettä pihalle, sanoo että joku kuminipukka puuttui vuotavasta jarrusta, kun talvella hän itse vaihtoi palat. Mitäköhän nipukkaa hän voisi tarkoittaa siellä rummun sisällä?

Mitä itse muistelen rumpujarruista niin eihän siellä ole kuin jouset, sylinteri ja palat ja neste menee vain sylinteriin ja senkin ilmausruuvi on jarrun ns takapuolella ulkona?
 
Sanokaapa miten tuo antennijohdon pystyi testaamaan yleismittarilla? Ei mitään muistikuvaa enään.. :rofl2:

Mietin että riittääkö jos asentaa vaan uuden antennipohjan + antennin, jos tuo johto olisi ehjä.. sitä uutta johtoa ei viittisi ruveta vetelemään, sen verta iso homma ottaa tuo kattoverhoilu irti.

Ja toinen kysymys, miten helkutissa tuo sivuverhoilu (harmaa) mahtaa olla kiinni? Se pitäisi saada irti, että saa tuon kattoverhoilun paremmin auki, ja pääsisi käsiksi antenniin..

nimetön.png
Voi olla myös että tarvitsee irroittaa ensin tuo alempi muoviverhous. Eli tuo voi mennä reilusti tuon mustan muovin alle jossa on vielä mahdollisesti ruuvikiinnitys. Näin ainakin minun autossani, kun joskus joutui purkamaan sisustuksia.
 
Tuleeko mieleen testiä missä olisi vertailtu moottoriöljyjä? Saman viskositeetin ja luokituksen öljyjä eri hintaluokista, kolmannen osapuolen tekemiä ja ihan oikeita testejä eikä mitään autotallissa tehtyjä mututestejä. Noita autotallitestejä kyllä löytyy pilvin pimein mikä hankaloittaa luotettavan tiedon löytämistä.
 
Sainpi tuon hondan kattoverhoilun irti, ja tollaset tuli vastaan..

nimetön.png


Tämä musta on varmaan miinusjohto? Ajattelin jos tällänen antenni siihen tulisi CT27UV29 universaali DIN kattoantenni
niin pitäisi varmaan jonkunlainen adapteri olla tuohon välliin, että saa nuo päät yhdistettyä? ei taida irrotettavia olla nuo antennin johdot?
 
Sainpi tuon hondan kattoverhoilun irti, ja tollaset tuli vastaan..

nimetön.png


Tämä musta on varmaan miinusjohto? Ajattelin jos tällänen antenni siihen tulisi CT27UV29 universaali DIN kattoantenni
niin pitäisi varmaan jonkunlainen adapteri olla tuohon välliin, että saa nuo päät yhdistettyä? ei taida irrotettavia olla nuo antennin johdot?
Oliko siellä oikeasti sen vanha antenni jotenkin p*skana, eli piiska rikki, tms? Nuo johdot lienee harvemmin rikki, ellei joku ole asennuksien kanssa kädettänyt rikki jostain matkalta...

Mulla ei ole nyt >10 vuoteen ollut enää autoja joissa oli piiska-antenneja, ja kaikki kuulumisongelma oikeastaan loppui siihen kun tuli ensimmäinen ikkuna-antennilla varustettu auto (V70 mk2). Näissä toki se että se antenni on molemmin puolin. Yleensä noissa vanhemmissa missä piiska oli, oli ongelmana se että piiska oli rispaantunut surkeaan kuntoon ja hapettunut. Tosin ei se uuden vaihto ihmeitä tehnyt koska se piiska on kuitenkin niin hemmetin lyhyt eli vastaanottoon "pintalaa" on vähän. Pidemmällä antennilla varmaan voisi parantaa kuulumista, mutta saa sitten muut "ongelmat" mukana. (Haaroita ja laita ikkuna + piiska? :D )
 
Oliko siellä oikeasti sen vanha antenni jotenkin p*skana, eli piiska rikki, tms? Nuo johdot lienee harvemmin rikki, ellei joku ole asennuksien kanssa kädettänyt rikki jostain matkalta...

Mulla ei ole nyt >10 vuoteen ollut enää autoja joissa oli piiska-antenneja, ja kaikki kuulumisongelma oikeastaan loppui siihen kun tuli ensimmäinen ikkuna-antennilla varustettu auto (V70 mk2). Näissä toki se että se antenni on molemmin puolin. Yleensä noissa vanhemmissa missä piiska oli, oli ongelmana se että piiska oli rispaantunut surkeaan kuntoon ja hapettunut. Tosin ei se uuden vaihto ihmeitä tehnyt koska se piiska on kuitenkin niin hemmetin lyhyt eli vastaanottoon "pintalaa" on vähän. Pidemmällä antennilla varmaan voisi parantaa kuulumista, mutta saa sitten muut "ongelmat" mukana. (Haaroita ja laita ikkuna + piiska? :D )

Uskon että onpi hapettunut tuolta mihin tuo piiska ruuvataan kiinni. Kun pelkän piiskan vaihto ei mitää vaikuttanu.
Ajattelin että tuon uuden pohjan siihen laittaa + piiskan, niin jos se auttaisi.. Onhan se antennivahvistin tuolla kuitenkin radion takana sitten.


Jos tuo uusikaan antenni ei auta, niin sitten ikkuna-antennia kehiin?
 
Uskon että onpi hapettunut tuolta mihin tuo piiska ruuvataan kiinni. Kun pelkän piiskan vaihto ei mitää vaikuttanu.
Ajattelin että tuon uuden pohjan siihen laittaa + piiskan, niin jos se auttaisi.. Onhan se antennivahvistin tuolla kuitenkin radion takana sitten.


Jos tuo uusikaan antenni ei auta, niin sitten ikkuna-antennia kehiin?
Kannattaahan sitä aina kokeilla, mutta jos signaali on huono niin ei vahvistinkaan ihmeitä tee (kaksi kertaa nolla on kuitenkin... nolla ja kaikki kohina vahvistetaan myös ;) ). Mikäli sopassa on mukana vielä huono ("epäherkkä") radio niin ehkä se ikkuna-antenni auttaa, ehkä ei.

Jos radio on helppo irroittaa, niin voi olla auton sisäisen antennijohdon "debuggaamiseksi" helpompi testata tuota uutta antennia ja/tai vahvistinta suoraan sinne radioon kiinni. Itselläni ei ainakaan löydy mittalaitteita kotoa miten antennijohtoa saisi mitattua; radiollahan pitäisi olla signaalitaso 50-70 dB välillä ja jännite >56 dBµV (piti käydä lunttaamassa :P ) - jotta siitä mittamaan kotikonstein, joo... :D
 
Uskon että onpi hapettunut tuolta mihin tuo piiska ruuvataan kiinni. Kun pelkän piiskan vaihto ei mitää vaikuttanu.
Ajattelin että tuon uuden pohjan siihen laittaa + piiskan, niin jos se auttaisi.. Onhan se antennivahvistin tuolla kuitenkin radion takana sitten.


Jos tuo uusikaan antenni ei auta, niin sitten ikkuna-antennia kehiin?

Tai sitten siinä on vaan soittorasia rikki. Kattelin nettiautosta samanvuotisia hondia missä näytti olevan erilaisia soittimia kiinni, din ja tupladiniä, niissäkin erilaisia.

Kahden tutun erimerkkisestä, noin samanvuotisesta hajosi soitin. Toisen kohtalosta en tiedä kun se alkuperäinen maksaa pirusti. Toinen osti jostain purkaamosta alkuperäisen, jossa siinäkin oli jotain vikaa mutta ei jaksanut alkaa vääntämään sen enempää ja antoi olla kunhan jotain sentään kuului.
 
onko muka perkule totta, ettei koko suomesta / lähimaistakaa löydy tällästä johtoa / adapteria? :rofl2:


nimetön.png


Eli saisi auton antennijohdon urospään, sekä uudesta antennista lähtevän urospään liitettyä helpoiten toisiinsa. Ettei täydy koko helveti johtoa ruveta vetämää? :wtf:

Hifikonex Porista on löytynyt tuollainen muinoin.

Edit.
Auttaisko tämä
 
Viimeksi muokattu:
Hifikonex Porista on löytynyt tuollainen muinoin.

Edit.
Auttaisko tämä

Kyllähän kai tuokin sopii, jos vaan tuo toinenkin pää on normaali kokoinen? Näyttää hieman pienemmältä / toinen isommalta :tup: ja teippaa tuon uros liitännän sitte vaikka.
Tuolta autoviihteeltä olen kysynyt aikasemmin jo tuollaista adapteria, mutta sanoivat ettei ole sopivaa :oops:
 
Mutta oliskohan mahdollista se että ostaisi johdon jossa on uros- ja naarasliittimet ja laittaisi vaan tuohon uros päähä adpterin joka muuttaa sen naarasliittimeksi? voi kyllä tulla sekava soppa ja mitä enemmän liitoksia sitä enemmän häviötä.
 
IMG_20200513_183904.jpg
Piaggio fly 50 4t
Mikähän tuo perästä lähtevä letku on ja mihin tuo toinen pää mahdollisesti kuuluu?
Roikkui ja hankasi rengasta.
Mahtaisko olla perän huohotukseen liittyvä? Jos olis, niin vois mahdollisesti kuulua toinen pää ilmansuodattimen koteloon..
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 528
Viestejä
4 491 297
Jäsenet
74 253
Uusin jäsen
petelius

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom